نوشته شده توسط : مجله دلتا

به دلیل اهمیت بالایی که قرارداد در روابط طرفین دارد و سود و زیان طرفین که بسته به آن است، باید نکاتی که در تنظیم هر قرارداد به‌صورت کلی مورد نیاز است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نکات حقوقی تنظیم قرارداد

قرارداد به توافق بین دو یا چند شخص برای ایجاد آثار حقوقی گفته می‌شود و به عنوان یکی از متداول‌ترین شیوه‌های توزیع و جابه‌جایی ثروت در جامعه تلقی می‌گردد. اما قرارداد را چگونه باید تنظیم کنیم؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات حقوقی تنظیم قرارداد می‌پردازیم.

مطابق نظم عمومی بودن تمام قرارداد‌ها

طرفین می‌توانند هر نوع قراردادی را بین خود منعقد کنند و لازم نیست ضرورتا قرارداد منعقده بین آن‌ها از قرارداد‌های تعیین شده در قانون باشد. البته اشخاص باید در تنظیم قرارداد‌های غیر معین، نظم عمومی را رعایت نمایند و در غیر این‌صورت قرارداد منعقده بین آن‌ها، بی‌تاثیر خواهد بود.

ذکر تاریخ و شماره قرارداد

 در قرارداد‌هایی که منعقد می‌کنید حتما تاریخ و شماره قرارداد را قید نمایید. شاید در نگاه اول این موضوع بی‌اهمیت جلوه کند، ولی باید بدانید که وجود تاریخ در قرارداد‌ها بسیار مهم است.

تعیین دقیق طرفین قرارداد

 باید توجه داشته باشید که در هر قرارداد باید طرفین آن را به‌صورت کامل و واضح تعیین نمایید. قرارداد حداقل بین دو نفر تشکیل می‌شود و فرض انعقاد قرارداد یکجانبه غیر ممکن است. البته قرارداد می‌تواند بیش از دو طرف هم داشته باشد.

تعیین سمت افراد

علاوه بر این‌که طرفین قرارداد را تعیین نمودید و مشخصات آن‌ها را در قرارداد ذکر کردید باید سمت آن‌ها را نیز در قرارداد مورد اشاره قرار دهید. چراکه یک قرارداد ممکن است از طرف شخص اصیل، یعنی شخصی که قرارداد برای او منعقد می‌گردد یا از جانب نماینده وی منعقد گردد. بنابراین در هر قرارداد باید تعیین کنید که قرارداد را شخص با چه سمتی منعقد می‌کند.

 ذکر نام ضامن در قرارداد

در برخی از قرارداد‌ها ممکن است افرادی به عنوان ضامن در قرارداد وجود داشته باشند که در این‌صورت باید نام ضامن این قرارداد در آن به‌صورت دقیق و کامل ذکر گردد و مشخصات آن‌ها در قرارداد مورد اشاره قرار گیرد.

 ذکر تضمینات داده شده

علاوه بر وجود ضامن در قرارداد ممکن است تضمیناتی از طرفین قرارداد اخذ شده باشد.

تعیین موضوع قرارداد

نکته بعد در تنظیم قرارداد تعیین موضوع قرارداد است به این معنا که باید موضوعی را که به منظور آن قرارداد منعقد گردیده است در قرارداد تعیین شود.
 تنظیم قرارداد

تعیین مبلغ قرارداد

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در قرارداد تعیین کنید مبلغ قرارداد است. این موضوع باید به‌صورت کامل و دقیق در قرارداد ذکر گردد. البته گاهی ممکن است در ابتدای عقد نتوان مبلغ را به درستی تعیین کرد که در این حالت تعیین مبلغ به‌صورت برآورد خواهد بود و در انتهای کار مبلغ نهایی معین خواهد شد که در این موارد لازم است در عقد چنین موضوعی را ذکر کنید.

 تعیین زمان پرداخت مبلغ قرارداد

علاوه بر تعیین مبلغ قرارداد باید زمان پرداخت را نیز مشخص نمایید تا با طرف دیگر قرارداد دچار مشکل نگردید.

 ضمانت اجرای تخلف از تعهدات طرفین

علاوه‌بر تعیین نمودن تعهدات و تکالیف هر یک از طرفین در قرارداد، باید ضمانت اجرا‌هایی را نیز برای تخلف از این تعهدات در قرارداد تعیین نمود. باید توجه کنید که ضمانت اجرا‌هایی تعیین کنید که جزئی باشند تا در صورت تخلف از هر یک از تعهدات ضمانت اجرای مورد نظر بر آن جاری گردد.

تعیین شروط مورد نظر خود‌

می‌توانید در قرارداد‌های خود، شروطی را برای اجرای موضوع قرارداد تعیین کنید.
نکات حقوقی مهم در تنظیم قرارداد
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی نکاتی که هر خریدار و فروشنده باید بدانند مطالعه کنید.


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,تنظیم قرارداد ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از شروط مهمی که در عقدنامه‌ها ذکر می‌شود شرط نصف شدن اموال مرد هنگام طلاق است.

شرایط نصف شدن دارایی شوهر

به‌طور کلی هنگامی که بین دو طرف قراردادی بسته می‌شود آن‌ها می‌توانند علاوه بر تعهداتی که قانونا با امضاء قرارداد به عهده خود گذاشته می‌شود، شرایطی را به عقد اضافه کنند که دو طرف ملتزم به رفتار بر اساس آن باشند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط نصف شدن دارایی شوهر می‌پردازیم.

دارایی شوهر در چه شرایطی با زن نصف می‌شود؟

چنانچه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء‌اخلاق و رفتار وی نباشد، زوج مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را به‌صورت بلاعوض به زوجه منتقل نماید.

تحقق این شرط منوط به حصول موارد زیر است:

  • زمانی زوجه می‌تواند از این شرط به نفع خود استفاده نماید که طلاق صورت گرفته باشد. به عبارت دیگر امکان الزام شوهر برای اجرای این شرط پیش از درخواست طلاق وجود نخواهد داشت.
  •  طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد. به عبارت دیگر چنانچه سوء‌رفتار و سوء‌اخلاق زوجه موجب گردیده باشد تا زوج اقدام به طلاق وی نماید شرط تنصیف دارایی محقق نخواهد گردید.

نصف شدن دارایی شوهر

  • بایستی که حتما مرد متقاضی طلاق باشد. به عبارتی دیگر مطابق قانون طلاق به اراده مرد است. بنابراین چنانچه وی بخواهد از این حق قانونی خود استفاده نماید، درست است که در واقع از قید و بند زندگی مشترک رهایی می‌یابد، اما ناگزیر به قبول شرط تنصیف دارایی خواهد بود.
  • ملاک ارزیابی اموال در شرط تنصیف دارایی تا نصف اموال یا معادل آن است. به عبارت دیگر میزان و مبدا محاسبه نصف دارایی یا معادل آن، از کمترین اموال زوج تا سقف پنجاه درصد آن است.
  •  زوجه این امکان را نخواهد داشت تا هر مالی از زوج را برای خود و در راستای شرط مطالبه نماید. به عبارت دیگر شرط تنصیف دارایی فقط مختص به دارایی است که در زمان زوجیت حاصل شده باشد. بنابراین اموالی را که زوج پیش از ازدواج داشته است یا به وی ارث رسیده است را نمی‌توان در راستای اجرای شرط موصوف به زوجه داد.
  • آخرین شرطی که می‌بایست وجود داشته باشد تا شرط تنصیف دارایی به نفع زوجه قابل اجرا باشد، موجود بودن اموال حین طلاق است. بنابراین شامل اموال از بین رفته اعم از تلف یا مفقود شده، نخواهد گردید.

 دارایی شوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی برای دریافت مهریه چقدر باید هزینه کرد مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,تقسیم اموال,طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

امروزه با افزایش میزان ساخت و ساز مجتمع‌های مسکونی و رشد آپارتمان‌نشینی، اختلافات زیادی بر سر موضوعات مرتبط با آپارتمان‌نشینی مثل مالکیت بر انباری یا پارکینگ و … نیز افزایش یافته است.

فروش پارکینگ و انباری

گاهی در یک مجتمع مسکونی برخی واحدهای دارای پارکینگ و بدون ماشین، قصد دارند که پارکینگ خود را به افراد دیگر اجاره دهند یا بفروشند و با اختلافاتی بر سر این موضوع با دیگر واحدهای ساختمان مواجه می‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع فروش پارکینگ و انباری می‌پردازیم.

آیا می‌توان انباری و پارکینگ ساختمان را به شخص دیگری واگذار کرد یا فروخت؟

در بسیاری از مواقع پارکینگ و انباری واحدها در سند مالکیت مربوطه به آن درج شده و به عنوان بخشی از واحد است.

هم‌زمان با فروش یا اجاره دادن آن واحد این بخش‌ها نیز باید به مالک جدید واگذار شوند.

اما موردی که در این جا قصد صحبت درباره آن را داریم این است که در بسیاری از موارد افراد بدون این که بخواهند واحد خود را بفروشند یا اجاره دهند تنها قصد واگذاری پارکینگ یا انباری مربوط به آن واحد را دارند.

فروش پارکینگ

انجام این کار از نظر حقوقی امکان‌پذیر نبوده و افراد مجاز به انجام آن نیستند.

در کل برای خرید و فروش یک واحد باید تمامی بخش‌های آن واگذار شود. در غیر این‌صورت نمی‌توان ساختمان را جدا از پارکینگ یا انباری آن فروخت و برعکس این موضوع نیز صادق است.

اما ما با حالت دیگری نیز رو به رو هستیم که گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی از افراد ساکن در ساختمان نیاز به پارکینگ یا انباری خود ندارند و استفاده‌ای از آن نمی‌کنند. در همین حال یکی دیگر از افراد نیاز به پارکینگ یا انباری اضافه برای نگهداری وسایل خود را دارد.

در این حالت پیش آمده افراد می‌توانند با انجام توافقاتی مابین یکدیگر اقدام به اجاره پارکینگ و همچنین انباری داشته باشند که انجام این کار از نظر قانونی مشکلی ندارد.

افراد مجاز به انجام آن هستند اما قبل از آن باید توافق سایر افراد ساکن در ساختمان را نیز به دست آورند.

 قوانین زیر برای اجاره یا فروش انباری یا پارکینگ وجود دارد:

  • بخش‌هایی مانند پارکینگ و انباری آپارتمان‌ها از واحد آپارتمانی محسوب می‌شود و نمی‌توانید آن‌ها را به‌صورت جداگانه واگذار کنید یا بفروشید.
  • اجاره دادن پارکینگ تنها به افراد ساکن در همان ساختمان امکان‌پذیر است. فروش و واگذاری آن به افراد دیگر و خارج از ساختمان مجاز نیست.
  • چنانچه پارکینگ یا انباری واحد خود را به دیگر مالکان واگذار کردید یا فروختید، تغییرات مربوطه در سند مالکیت باید حتما لحاظ شود.
  • اگر پارکینگ را به افراد خارج از ساختمان واگذار کردید، دیگر همسایگان می‌توانند این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند و از شما شکایت کنند.

 فروش انباری

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی آیا پارک خودرو جلو درب منزل جرم است؟ مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,فروش پارکینگ ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ارثیه زمانی معنا و مفهوم پیدا می‌کند که شخصی فوت کند و ماتَرَکی (ارثیه) از وی باقی بماند.

تقسیم ارث قبل از فوت

یکی از مباحث حقوقی مهم که موضوع بسیاری از مشاوره‌هایی است که با حقوقدانان انجام می‌شود، تقسیم ارث قبل از فوت مورث است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تقسیم ارث قبل از فوت می‌پردازیم.

تکلیف ورثه فوت شده قبل از مورث

قبل از بررسی حکم تقسیم ارث قبل از فوت باید به این سوال مهم پاسخ دهیم که تکلیف ورثه فوت شده قبل از مورث چیست؟

آیا آن‌ها نیز از اموال مورث سهم می‌برند یا ورثه آن‌ها می‌توانند برای دریافت سهم‌الارث مورث فوت شده خود، اقدام کنند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت همان‌طور که در ماده ۸۷۵ قانون مدنی اشاره شده است، شرط وراثت، زنده بودن در حین فوت مورث است. در نتیجه ورثه تنها زمانی از اموال سهم می‌برند که در زمان فوت مورث در قید حیات باشند. با این وجود در خصوص تقسیم ارث قبل از فوت فرآیند دیگری وجود دارد و تقسیم اموال، بیشتر مبتنی بر تمایل مالک آن‌ها است.

تقسیم ارث

تقسیم ارث قبل از فوت

والدین می‌توانند قسمتی یا هر میزان از اموال و املاک خود را به یک یا چند نفر از فرزندانشان یا هر کس دیگری در قالب عقود دیگری مانند هبه، صلح، هدیه، فروش یا به اشکال حقوقی دیگری واگذار نمایند.
هم‌چنین می‌توانند وصیت کنند که بعد از فوت آن‌ها، قسمتی از اموال را به کسی دیگر غیر از فرزندان آن‌ها واگذار شود.
البته اگر در قالب وصیت باشد این وصیت فقط تا ۳/۱ (یک سوم ) کل ارثیه نافذ است. مگر اینکه کلیه وراث آن را تنفیذ و تایید نمایند. (والا نسبت به مازاد ۳/۱ وصیت باطل و بلااثر است).
پدر و مادر می‌توانند ارثیه خود را حتی به غیر از ورثه وصیت نمایند، مثلا برای امور خیریه یا یکی از همسایگان و…
بنابراین اگر والدین قبل از فوت برای جلوگیری از هر گونه نزاع احتمالی قصد دارند که به یکی از روش‌هایی که گفته شده اقدام نمایند بایستی از طریق ثبت و صدور سند رسمی اقدام کنند.
تقسیم کردن ارث

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط و مراحل فروش سهم‌الارث را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,سهم الارث ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بیمه مهریه از جمله تدابیری است که برای حفظ حق و حقوق زنان اندیشیده شده است.

پرداخت مهریه توسط بیمه

این روزها شاهد این هستیم که مهریه از ماهیت اصلی خود که گره‌ گشایی در کار خانواده و به خصوص زن بوده، فاصله گرفته و به یکی از بزرگترین معضلات مردان و بالطبع خانواده‌ها تبدیل شده است. زیرا با توجه به افزایش قیمت سکه حتی کمترین مهریه‌ها نیز مبلغ قابل توجهی پیدا کرده‌اند. در نتیجه اغلب مردان توانایی پرداخت مهر را ندارند. برای کاهش این معضلات بیمه‌ای تحت عنوان بیمه مهریه توسط شرکت‌های بیمه‌گر ارائه شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع پرداخت مهریه توسط بیمه می‌پردازیم.

بیمه مهریه چیست؟

در این بیمه، مرد با شرکت قراردادی می‌بندد تا ماهانه مبلغی را به حساب بیمه واریز کند. در عوض شرکت مذکور مکلف است در صورت از کار افتادگی یا فوت مرد، مهریه همسر وی را بپردازد.

اگر مدت قرارداد تمام شود و مرد در قید حیات باشد یا دچار از کار افتادگی نشود، بیمه تمام مبلغی را که مرد در این سال‌ها پرداخت کرده، به همسر او برمی‌گرداند.

ولی در صورت فوت یا از کار افتادگی مرد، دیگر پرداخت اقساط بیمه ضروری نیست و بیمه‌گر (شرکت بیمه) کل مبلغ مهریه زن را به قیمت روز به او می‌پردازد.

سقف بیمه مهریه

سقف پوشش این بیمه ۲۰ میلیون تومان است. به این معنی که اگر ارزش مهریه بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، فقط بخشی از آن تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مرد بر اساس سن، ارزش ریالی مهریه و مدت زمان قرارداد، مبلغ تعیین شده را به شرکت بیمه‌‌گر پرداخت می‌کند. در این‌صورت تمام یا بخشی از مهریه همسر خود را بپردازد.

شایان ذکر است که مدت قرارداد مذکور، ۵، ۱۰ و ۱۵ سال است. در این قرارداد شوهر می‌تواند حق بیمه خود را به‌صورت ماهانه، سه‌ماهه، شش‌ماهه و سالانه پرداخت کند.

پرداخت مهریه

بیمه مهریه چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

کارکردهای اصلی بیمه مذکور به عنوان تضمینی برای پرداخت حق و حقوق قانونی زن به شرح زیر است:

  • در صورت فوت بیمه‌گزار (مرد) به‌طور طبیعی‌ یا بر اثر حادثه در طول مدت قرارداد، دو برابر سرمایه اصلی بیمه (میزان مهریه بیمه شده) به زن پرداخت خواهد شد.
  • در صورت از کار افتادگی دائم و کامل شوهر در طول قرارداد، بیمه‌گزار (مرد) از پرداخت مابقی حق بیمه معاف می‌شود.
  • زن می‌تواند پس از گذشت ۲ سال از شروع قرارداد یا اولین حق بیمه، در صورتی‌که تمام اقساط پرداخت شده باشد، با موافقت بیمه‌گزار (شوهر) از محل ذخیره بیمه‌، وام بگیرد.
  • در صورتی‌که زن در طول مدت قرارداد بیمه‌نامه (حداقل ۶ ماه پس از شروع بیمه‌نامه یا پرداخت اولین حق بیمه) فوت کند، ارزش بازخرید بیمه‌نامه به بیمه‌گزار (مرد) پرداخت خواهد شد.
  • مرد نمی‌تواند بیمه‌نامه را در طول مدت قرارداد بدون اطلاع زن فسخ و اقساط پیشین را دریافت کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر شروط ضمن عقد نکاح را دست کم نگیرید مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دور زدن قانون در همه جای دنیا مرسوم است. ایران نیز مستثنی از این دور زدن‌ها برای هیچ فردی نیست مگر افرادی که وجدان داشته باشند. برای بسیاری از افراد فرقی نمی‌کند کجا و در چه شرایطی باشند، با توجیحات مختلفی تا آنجا که بتوانند قانون را دور می‌زنند تا به سهم بیشتری از مادیات دست یابند.

سهم دختران از حقوق بازنشستگی

بعد از فوت متوفی، در صورتی‌که فرد دارای مستمری و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشد، بازماندگان واجد شرایط می‌توانند مستمری متوفی را دریافت کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع سهم دختران از حقوق بازنشستگی می‌پردازیم.

چند سالی می‌شود که افراد با دور زدن قانون و سوءاستفاده، طلاق صوری می‌گیرند. سند طلاق ارائه می‌دهند و وانمود می‌کنند همسر ندارند، شغل ندارند و می‌خواهند از مستمری پدر استفاده کنند.

هم‌چنین ازدواج‌های اول یا دوم خود را به‌صورت رسمی ثبت نمی‌کنند تا به مشکل قطع شدن حقوق بازنشستگی پدر یا همسر اولشان برخورد نکنند.

اساسا از دید قانونگذار، پرداخت حقوق به بازماندگانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، به مثابه یک حق، بر ذمه‌ صندوق‌های بازنشستگی دولتی و غیردولتی است و نمی‌توان با استناد به اقدام خلاف عده‌ای، بخش یا تمام حقوق افرادی را که به دلیل مشکلات خانوادگی طلاق گرفته‌اند یا حتی به انتخاب خود مجرد مانده‌اند را حذف کرد.

اما چاره چیست؟! سازمان تامین اجتماعی به دنبال این اقدامات بعضا خلاف قانونی، آستین بالا زد تا برای قطع حقوق چنین افرادی اقدام کند.

حتی در این راستا از مردم خواسته شد اگر اطلاع دارند که فردی با همسرش زندگی می‌کند اما با طلاق صوری، مستمری پدرش را دریافت می‌کنند، گزارش دهند. سازمان، بازرس و شعب بررسی‌ها را انجام بدهند و وضعیت تعیین تکلیف شود.

اما هر از چندگاهی حرف و سخن‌هایی مبنی بر کاهش دریافتی دختران از حقوق بازنشستگی پدر در اذهان عمومی مطرح می‌شود. موضوعی که مشخص نیست آیا به لحاظ قانونی شدنی است یا در حد شایعه مطرح می‌شود؟

قانون حمایت از خانواده

قانون حمایت از خانواده می‌گوید «فرزندان دختر در صورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان پسر تا سن ۲۰ سالگی و بعد از آن در صورتی‌که معلول و از کارافتاده باشند یا به تحصیلات دانشگاهی مشغول باشند، حسب مورد از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می‌شوند.»

به‌صورت دقیق طبق ماده ۴۸ این قانون مصوب سال ۹۱ «زوجه دائم متوفی از حقوق وظیفه یا مستمری وی برخوردار می‌گردد و ازدواج وی مانع دریافت حقوق مذکور نیست و در صورت فوت شوهر بعدی و تعلق حقوق به زوجه در اثر آن، بیشترین مستمری ملاک عمل است.»

بند ۲ تصریح دارد، دریافت حقوق بازنشستگی یا از کارافتادگی، مستمری از کارافتادگی یا بازنشستگی حسب مورد توسط زوجه متوفی مانع از دریافت حقوق وظیفه یا مستمری متوفی نیست.

حقوق بازنشستگی

کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی بیان کرده است مجلس در این زمینه نه طرحی را در دستور کار دارد و نه چیزی را مصوب کرده است. طبق بررسی‌‌های انجام شده مشخص شد که در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی به‌طور کامل این مستمری را پرداخت می‌کنند. اما صندوق‌ بازنشستگی لشکری طی بخشنامه‌ای داخلی این مستمری را کاهش داده است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب دریافت دو حقوق بازنشستگی هم‌زمان امکان دارد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,مستمری ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بعد از فوت هر شخص، یکی از مسایل حقوقی که بازماندگان را درگیر می‌کند، مقوله تقسیم ارث یا ماترک (ترکه) است.

سهم الارث هایی که نمی‌ دانستید

در جریان تقسیم ارث، تعیین افرادی که می‌توانند از ماترک متوفی ارث سهمی داشته باشند بسیار مهم است و باید تعیین شود که چه کسانی بعد از متوفی صاحبان اموال وی هستند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع سهم الارث هایی که نمی‌ دانستید می‌پردازیم.

آیا فرزند خوانده ارث می‌برد؟

درحالتی که کودکی به فرزندی پذیرفته می‌شود، قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست مصوب۵۴ پاره‌ای از حقوق و تکالیف خانواده نسبی را برای خانواده بدون سرپرست مقرر داشته است، چندان که می‌توان گفت کودک فرزندخوانده از جهت حضانت و ولایت و انفاق در حکم فرزند خانواده است. ماده ۲ به صراحت فرزندخواندگی را از موجبات ارث نمی‌داند. پس نه فرزندخوانده از زن و شوهر ارث می‌برد نه آنان در زمره وارثان فرزندخوانده درمی‌آیند.

وضعیت ارث طفل ناشی از تلقیح مصنوعی

تلقیح مصنوعی درصورتی نسب طبیعی را مشروع می‌سازد که از نطفه شوهر باشد یا ندانسته انجام شود. ولی اگر به عمد و میان دو بیگانه انجام پذیرد درحکم رابطه میان دو بیگانه است و نباید آن را از موجبات ارث شمرد.

سهم‌الارث مادر و نامادری

نامادری از فرزند و فرزند از نامادری ارث نمی‌برد زیرا ارث یا به قرابت است یا تسبیب و درمورد نامادری این دو سبب وجود ندارد. درمورد سهم‌الارث مادر نیز باید افزود: مادر جزء وراثی است که به فرض ارث می‌برد. چنانچه متوفی فرزند داشته باشد سهم‌الارث مادر یک ششم و چنانچه فرزند نداشته، سهم‌الارث مادر یک سوم خواهد بود.

 سهم الارث

سهم‌الارث خنثی

از آنجا که مقررات ارث از فقه گرفته شده و نگاه جنسیتی به این مساله وجود دارد در تقسیم ترکه شناخت جنسیت اهمیت دارد.

اصولا تشخیص جنسیت مشکل نیست منتها گاهی فرد نشانه‌های هردو جنس را دارد. طبق ماده۹۳۹ قانون مدنی؛ در تمام موارد مذکور در این مبحث اگر وارث خنثی بوده و از جمله وارثی باشد که ذکور آن‌ها دو برابر اناث می‌برند سهم‌الارث او به طریق ذیل معین می‌شود: اگر علایم رجولیت غالب باشد سهم‌الارث یک پسر از طبقه خود و اگر علایم اناثیت غلبه داشته باشد سهم‌الارث یک دختر از طبقه خود را می‌برد و اگر هیچ‌یک از علایم غالب نباشد نصف مجموع سهم‌الارث یک پسر و یک دختر از طبقه خود را خواهد برد.

سهم‌الارث افراد دارای اختلال جنسی

ترنس‌ها افرادی هستند که هویت جنسی‌شان با جنسیت‌شان تفاوت دارد. این امر یک اختلال روانی بوده و تاثیری در میزان ارث ایشان ندارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حکم فروش سهم‌الارث سایر ورثه بدون اجازه چیست؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,سهم الارث ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از پر ریسک‌ترین اقداماتی که در فرایند خرید ملک انجام می‌شود، «بستن قرارداد» است.

نکات مهم هنگام عقد قرارداد

داشتن اطلاعات حقوقی کافی در زمان بستن قرارداد، به شما کمک خواهد کرد تا با تسلط کامل و اعتماد به نفس، در این راه قدم بگذارید. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع نکات مهم هنگام عقد قرارداد می‌پردازیم.

شرایط قولنامه رسمی

بنگاه موظف است مبایعه‌نامه را در برگه‌های­ مخصوص اتحادیه املاک پرینت گرفته و به شما یک کد رهگیری بدهد.

این مبایعه‌نامه باید دارای هولوگرام اتحادیه بوده و همچنین مشخصات بنگاه در آن معلوم باشد.

تحت هیج عنوان قول­نامه یا مبایعه‌­نامه‌ه­ایی را که در بنگاه به‌صورت دستی تنظیم شده باشد را به عنوان مستندات معامله قبول نکنید.

احراز هویت مالک

از درستی هویت مالک اطمینان حاصل کنید. کارت ملی و شناسنامه وی را با مشخصات سند و بقیه مدارک مطابقت دهید.

احراز هویت از ملک

تمامی مشخصات ملک از آدرس پستی کامل تا پلاک ثبتی و … را در سند بررسی کرده و آن را در همه­‌ اسناد ملک تطبیق دهید تا هیچ گونه مغایرتی نباشد.

حتما در نظر بگیرید که فروشنده­ای که ممنوع‌­المعامله است قادر به انتقال رسمی ملک به غیر نخواهد بود.

گرفتن کد پستی ده رقمی

هر ملک یک کد پستی ده رقمی منحصر به فرد دارد که در سند درج شده است. از فروشنده بخواهید تاییدیه کد پستی ده رقمی را از اداره پست بگیرد. این کد پستی مبنای تنظیم مبایعه‌نامه است.

حضور فروشنده در محضر

به این نکته توجه داشته باشید که تنها حضور فروشنده در دفترخانه کافی نیست و باید استعلامات لازم شامل تسویه عوارض شهرداری و تسویه اداره دارایی بابت مالیات را جهت انتقال سند را قبلا انجام داده باشد. استعلام اداره ثبت هم باید قبلا توسط دفترخانه انجام شده باشد.

عدم حضور به موقع فروشنده

خریدار باید براساس قرارداد و در تاریخ مقرر در دفترخانه‌ای که جهت تنظیم سند با فروشنده توافق نموده است به همراه چک بانکی باقیمانده مبلغ معامله حاضر شود. در صورت عدم حضور فروشنده در تاریخ مقرر، می‌توانید از سردفتر دفترخانه، گواهی حضور خود و عدم حضور فروشنده را دریافت نمایید.

نحوه پرداخت ثمن قرارداد

هنگام خرید ملک تا وقتی که ۹۰ درصد از ثمن معامله که ممکن است به‌صورت چک یا نقد باشد پرداخت نشود، مالک نباید ملک را در اختیار خریدار قرار دهد.

فراموش نکنید که حضور شما بدون همراه داشتن باقیمانده ثمن معامله، در حکم عدم حضور شماست.

حتما توجه داشته باشید که مبلغ باقیمانده از خرید ملک، در جلسه آخر و تحویل سند در صورت عدم حضور وی، به وکیل قانونی شخص پرداخت نمایید.

مدارکی که باید تحویل بگیرید

هنگام تحویل ملک از فروشنده، فراموش نکنید مدارک زیر را پس بگیرید:

  • اصل و کپی قرارداد معامله بیع
  • پایان کار بیع موضوع دعوی
  • گواهی دفترخانه ثبت ‌اسناد رسمی
  • دلیل پرداخت ثبتی
  • برگه استعلام ثبت املاک
  • صورت ‌مجلس تفکیکی

عقد قرارداد

صورت مجلس تفکیکی

در صورت نداشتن «صورت مجلس تفکیکی» یا تقسیم‌نامه، علت آن را از فروشنده ملک جویا شوید.

مراحل گرفتن صورت مجلس بدین ترتیب خواهد بود: گرفتن گواهی ساختمان سپس صورت مجلس تفکیکی و در نهایت بعد از دو یا سه ماه مراجعه به اداره ثبت املاک و گرفتن سند تک برگ.

بدهکاری‌های ملک

ملک‌های نوساز بدون سند ریسک بالایی دارند. سازنده یا صاحب ملک در بعضی ملک‌های نوساز میلیون‌ها تومان بدهکاری به شهرداری یا ارگان‌های مربوطه دارد. برای اطمینان بیشتر از سازنده یا فروشنده ملک گواهی پایان کار شهرداری و گواهی ساختمان را بخواهید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی نکاتی برای جلوگیری از اختلافات مستاجران و صاحبخانه‌ها مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,معامله ملک ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از پر ریسک‌ترین اقداماتی که در فرایند خرید ملک انجام می‌شود، «بستن قرارداد» است.

نکات مهم هنگام عقد قرارداد

داشتن اطلاعات حقوقی کافی در زمان بستن قرارداد، به شما کمک خواهد کرد تا با تسلط کامل و اعتماد به نفس، در این راه قدم بگذارید. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع نکات مهم هنگام عقد قرارداد می‌پردازیم.

شرایط قولنامه رسمی

بنگاه موظف است مبایعه‌نامه را در برگه‌های­ مخصوص اتحادیه املاک پرینت گرفته و به شما یک کد رهگیری بدهد.

این مبایعه‌نامه باید دارای هولوگرام اتحادیه بوده و همچنین مشخصات بنگاه در آن معلوم باشد.

تحت هیج عنوان قول­نامه یا مبایعه‌­نامه‌ه­ایی را که در بنگاه به‌صورت دستی تنظیم شده باشد را به عنوان مستندات معامله قبول نکنید.

احراز هویت مالک

از درستی هویت مالک اطمینان حاصل کنید. کارت ملی و شناسنامه وی را با مشخصات سند و بقیه مدارک مطابقت دهید.

احراز هویت از ملک

تمامی مشخصات ملک از آدرس پستی کامل تا پلاک ثبتی و … را در سند بررسی کرده و آن را در همه­‌ اسناد ملک تطبیق دهید تا هیچ گونه مغایرتی نباشد.

حتما در نظر بگیرید که فروشنده­ای که ممنوع‌­المعامله است قادر به انتقال رسمی ملک به غیر نخواهد بود.

گرفتن کد پستی ده رقمی

هر ملک یک کد پستی ده رقمی منحصر به فرد دارد که در سند درج شده است. از فروشنده بخواهید تاییدیه کد پستی ده رقمی را از اداره پست بگیرد. این کد پستی مبنای تنظیم مبایعه‌نامه است.

حضور فروشنده در محضر

به این نکته توجه داشته باشید که تنها حضور فروشنده در دفترخانه کافی نیست و باید استعلامات لازم شامل تسویه عوارض شهرداری و تسویه اداره دارایی بابت مالیات را جهت انتقال سند را قبلا انجام داده باشد. استعلام اداره ثبت هم باید قبلا توسط دفترخانه انجام شده باشد.

عدم حضور به موقع فروشنده

خریدار باید براساس قرارداد و در تاریخ مقرر در دفترخانه‌ای که جهت تنظیم سند با فروشنده توافق نموده است به همراه چک بانکی باقیمانده مبلغ معامله حاضر شود. در صورت عدم حضور فروشنده در تاریخ مقرر، می‌توانید از سردفتر دفترخانه، گواهی حضور خود و عدم حضور فروشنده را دریافت نمایید.

نحوه پرداخت ثمن قرارداد

هنگام خرید ملک تا وقتی که ۹۰ درصد از ثمن معامله که ممکن است به‌صورت چک یا نقد باشد پرداخت نشود، مالک نباید ملک را در اختیار خریدار قرار دهد.

فراموش نکنید که حضور شما بدون همراه داشتن باقیمانده ثمن معامله، در حکم عدم حضور شماست.

حتما توجه داشته باشید که مبلغ باقیمانده از خرید ملک، در جلسه آخر و تحویل سند در صورت عدم حضور وی، به وکیل قانونی شخص پرداخت نمایید.

مدارکی که باید تحویل بگیرید

هنگام تحویل ملک از فروشنده، فراموش نکنید مدارک زیر را پس بگیرید:

  • اصل و کپی قرارداد معامله بیع
  • پایان کار بیع موضوع دعوی
  • گواهی دفترخانه ثبت ‌اسناد رسمی
  • دلیل پرداخت ثبتی
  • برگه استعلام ثبت املاک
  • صورت ‌مجلس تفکیکی

عقد قرارداد

صورت مجلس تفکیکی

در صورت نداشتن «صورت مجلس تفکیکی» یا تقسیم‌نامه، علت آن را از فروشنده ملک جویا شوید.

مراحل گرفتن صورت مجلس بدین ترتیب خواهد بود: گرفتن گواهی ساختمان سپس صورت مجلس تفکیکی و در نهایت بعد از دو یا سه ماه مراجعه به اداره ثبت املاک و گرفتن سند تک برگ.

بدهکاری‌های ملک

ملک‌های نوساز بدون سند ریسک بالایی دارند. سازنده یا صاحب ملک در بعضی ملک‌های نوساز میلیون‌ها تومان بدهکاری به شهرداری یا ارگان‌های مربوطه دارد. برای اطمینان بیشتر از سازنده یا فروشنده ملک گواهی پایان کار شهرداری و گواهی ساختمان را بخواهید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی نکاتی برای جلوگیری از اختلافات مستاجران و صاحبخانه‌ها مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,معامله ملک ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شاید برای شما این سوال پیش آید که بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه به چه صورت است؟ چون ممکن است پروسه‌ گرفتن مهریه سال‌ها طول بکشد.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه

متاسفانه تعداد زیادی از زوجین روش درست و روند حقوقی به اجرا گذاشتن مهریه را نمی‌دانند. ما در این نوشتار از مجله دلتا قصد داریم به موضوع عواقب اجرا گذاشتن مهریه بپردازیم.

 روش‌های اجرا گذاشتن مهریه را بشناسید

اولین و بهترین کاری که باید انجام داد این است که هم‌زمان با ارائه درخواست مهریه، به اداره ثبت رفته و درخواست دهید.

توسط این اداره اموال زوج فورا شناسایی می‌شود و می‌توان آن‌ها را توقیف کرد. فقط باید مراقب باشید که زوج از این اقدامات باخبر نشود، که بتوانید از او یک گام جلوتر باشید.

شما می‌توانید از طریق شورای حل اختلاف هم، مهریه خود را مطالبه کنید. ولی در این شوراها غالبا محدودیت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود بیشتر به دادگاه رجوع کرد. مثلا شورای حل اختلاف فقط به مبالغ زیر ۲۰ میلیون رسیدگی می‌کند.

به روش‌های زیادی می‌توان زوج را برای پرداخت مهریه تحت فشار گذاشت. مثلا زمانی که زوج تمکن مالی کافی دارد و مهریه را پرداخت نمی‌کند، می‌توان به خاطر بدهی مهریه به راحتی او را ممنوع الخروج کرد.

بعضی مواقع این مساله برای آقایان به قدری اهمیت دارد که باعث می‌شود روند پرداخت مهریه ساده‌تر شود.

یکی از عواقب اجرا گذاشتن مهریه این است که زوج پس از باخبر شدن، اموال خود را به شخص دیگری واگذار می‌کند تا به این ترتیب مهریه را پرداخت نکند. ولی این مساله زمانی ممکن است که اموال شخص جزء مستثنیات دین نباشد.

هزینه اجرا گذاشتن مهریه چقدر است؟

اصولا دادگاه برای رسیدگی به هر پرونده‌ و بسته به نوع پرونده، هزینه دادرسی دریافت می‌کند. هزینه دادرسی برای مهریه ۵/۳ درصد کل مبلغ مهریه است.

باید بدانید که هزینه دادرسی با زوجه است. برای همین بهتر است قبل از هر کاری فقط یه قسمت کمی از مهریه را به اجرا بگذارید تا به این روش هزینه دادرسی کمتر شود. بعد می‌توانید تقاضای اعسار دهید.

برای به اجرا گذاشتن مهریه کجا باید رفت؟

همان‌طور که گفتیم توسط راه‌های مختلفی می‌توان مهریه را به اجرا گذاشت. ولی بهتر است در ابتدا به اداره ثبت رفته و اموال زوج را توقیف کرد. چون به این روش از انتقال اموال به شخص دیگر جلوگیری می‌شود.

اگر مهریه شما زیر ۲۰ میلیون تومان است، سراغ شورای حل اختلاف بروید. زیرا در آن‌جا در نوبت نمی‌مانید. هم‌چنین روند دادرسی در آن‌جا کوتاه‌تر است. ولی اگر مبلغ مهریه بالاتر است بهتر است برای این کار به دادگاه صالح خانواده رجوع کنید.

 اجرا گذاشتن مهریه

 اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می‌کشد؟

معمولا روند به اجرا گذاشتن مهریه خیلی طولانی و در بعضی مواقع تا سال‌ها بدون حل باقی می‌ماند.

البته به حجم کاری دادگاهی که شما دادخواست داده‌اید هم بستگی دارد. در بعضی مواقع در مدت رسیدگی به پرونده ممکن است اختلافات دیگری برای زوجین پیش آید که روند این رسیدگی طولانی‌تر شود.

برای همین بهتر است اگر زوج توان پرداخت مهریه را دارد، به‌طور توافقی بدهد تا درگیر مشکلات و اختلافات بعدی نشود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی در ازدواج موقت مردان این حق و حقوق را هرگز ندارند مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مرد و زنی که با یکدیگر به‌صورت موقت ازدواج می‌کنند، دارای حقوق و تکالیفی هستند.

تکالیف در ازدواج موقت

عقد نکاح همین که به‌طور صحیح و با رعایت شرایط قانونی واقع شد، از نظر شرعی زن و شوهر بر یکدیگر حلال شمرده می‌شوند. از نظر حقوقی نیز رابطه زوجیت بین آن‌ها برقرار است. با ایجاد رابطه زوجیت که ممکن است در نتیجه نکاح دائم یا موقت، ایجاد شده باشد زن و مرد دارای الزاماتی هستند که در طول عقد و حتی پس از آن باید به آن پایبند باشند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع تکالیف در ازدواج موقت می‌پردازیم.

نفقه زن

در نکاح دائم به محض انعقاد عقد نکاح، نفقه زن بر عهده شوهر است. اما در نکاح موقت، مرد الزامی برای پرداخت نفقه به همسرش ندارد. مگر اینکه در عقد موقت، زن شرط کرده باشد که شوهر نفقه مشخصی را به وی بپردازد یا از ابتدا عقد به منظور دریافت نفقه منعقد شده باشد.

 ثبت نکاح موقت

در ابتدای امر، الزامی برای ثبت ازدواج موقت وجود ندارد و ازدواج موقت همین که با صیغه صحیح ( فارسی یا عربی ) با رعایت قید مهلت و مهریه قرائت شود، عقد جاری شده و نیازی به ثبت آن وجود ندارد.

البته این تجویز قانونگذار تا جایی است که زوجه در نتیجه ازدواج موقت، باردار نشود.

هم‌چنین اگر زن یا شوهر در ضمن عقد، ثبت آن را شرط کنند یا هر دو بر آن توافق کنند، در این‌صورت، ثبت نکاح موقت بازهم ضروری است.

 مهریه زن

در نکاح موقت، از ابتدا باید مدت عقد ( اعم از یک یا چند ساعت، یک یا چند روز، یک یا چند ماه و یک یا چند سال ) و نیز میزان مهریه به طور روشن و دقیق قید شود وگرنه عقد باطل است.

در نکاح موقت، چه مرد با زن نزدیکی کند و چه نزدیکی نکند، باید تمام مهریه تعیین شده را به زن بپردازد. البته اگر مرد پیش از نزدیکی، تمام مدت را به زن بذل کند، در این‌صورت، باید تنها نیمی از مهریه مشخص شده را بپردازد.

 تبعیت زن از شوهر

در نکاح دائم، مدیریت و ریاست خانواده، از خصایص مرد شمرده شده است. زن باید از شوهر خود اطاعت کند.

زن باید در منزلی سکونت کند که شوهر تعیین کرده است. مرد نیز در صورتی‌که شغل زن را مخالف حیثیت خانوادگی قلمداد کند، می‌تواند از ادامه کار زن جلوگیری کند.

حتی زن برای خروج از منزل باید از شوهر خود اجازه بگیرد. اما در نکاح موقت، این احکام جاری نیست. زن تکلیفی به تبعیت از شوهر ندارد و می‌تواند بدون اجازه وی از منزل خارج شود. مرد هم نمی‌تواند از ادامه شغل زن جلوگیری کند.

ازدواج موقت

 پایان نکاح موقت

در ازدواج دائم، نکاح در سه صورت از بین می‌رود: طلاق، فسخ نکاح و فوت طرفین! اما در نکاح موقت، فسخ نکاح و طلاق وجود ندارد و بجای آن بذل مدت وجود دارد.

همان‌طور که در نکاح دائم، اختیار طلاق با مرد است، اختیار بذل مدت در نکاح موقت هم با مرد است. در واقع با انعقاد عقد نکاح موقت، زن مالک مهریه تعیین شده و مرد هم حق برخورداری از مدت تعیین شده را دارد. حالا اگر قرار باشد، عقد نکاح موقت، در مدت زمان کمتری به اتمام برسد، این حق مرد است که مدت را به زن خود بذل کند یا بذل نکند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی و اینترنت مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,ازدواج موقت ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

از قدیم گفته‌اند جنگ اول به از صلح آخر! چه چیزی بهتر از این است که قبل از وقوع هر اتفاقی اطلاعات حقوقی‌ خود را درباره روابط جاری بین مالک و مستاجر به قدری بالا ببرید که مو لای درز کار نرود.

مستاجران و صاحبخانه ها باید بدانند

بی‌توجهی موجر و مستاجر به موضوعات حقوقی باعث می‌شود تا اشکالات زیادی در تنظیم این قرارداد‌ها حادث شود. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع مستاجران و صاحبخانه ها باید بدانند می‌پردازیم.

کدام هزینه‌های تعمیرات ساختمان سهم مالک و مستاجر است؟

هزینه‌های مربوط به تعمیرات ساختمان یکی از موارد مهم اختلافی میان مالک و مستاجر بوده است که تمام این موارد از سوی قانونگذار پیش‌بینی شده است. مگر آنکه مالک و مستاجر با توافق طرفین شروط دیگری را برای این هزینه‌ها تعیین کرده باشند.

تعمیر دستگاه‌های حرارت مرکزی و تهویه و آسانسور

طبق ماده ۱۰ قانون روابط بین موجر (مالک) و مستاجر، تعمیرات کلی و اساسی از قبیل دستگاه‌های حرارت مرکزی و تهویه و آسانسور به عهده مالک است. تعمیرات جزئی و همچنین تزئین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد با مستاجر خواهد بود. مگر آنکه در قرارداد به‌صورت دیگری شرط شده باشد.

مرجع رسیدگی به اختلاف در مورد هزینه تعمیرات

طبق ماده ۱۱ قانون روابط مالک و مستاجر، رسیدگی به اختلافات در خصوص تعمیرات با دادگاه است. در صورتی‌که مالک تعمیرات مورد حکم دادگاه را در مهلتی که از طرف دادگاه تعیین می‌شود انجام ندهد، مستأجر می‌تواند حق فسخ خود را اعمال کند. دادگاه می‌تواند به مستأجر اجازه دهد که تعمیرات مزبور را به قدر متعارف با نظارت دائره اجرا انجام بدهد.

حکم قانون درباره تعمیر وسایل سرمایشی و گرمایشی

بر اساس ماده ۴۸۶ قانون مدنی تعمیرات اساسی و تمام مخارجی که برای امکان بهره‌مندی و استفاده از ملک است به عهده موجر خواهد بود. مگر اینکه ضمن عقد اجاره دو طرف به‌طور دیگری با همدیگر توافق کرده باشند.

به این ترتیب می‌توان گفت تعمیرات اساسی اماکن استیجاری مانند تعمیر دستگاه‌های سرمایشی، گرمایشی و آسانسور بر عهده مالک است.

حال اگر مالک اجازه تعمیرات را با پرداخت هزینه‌ها  به مستاجر دهد، او می‌تواند تعمیرات را انجام دهد.

در غیر این‌صورت مستاجر می‌تواند از طریق دادگاه مالک را به تعمیرات الزام کند و در صورت ملزم نشدن او به انجام تعمیرات، مستاجر می‌تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند.

حکم قانون در صورتی‌که مستاجر مالک را از انجام تعمیرات منع کند

طبق ماده ۱۲ روابط بین قانون و مستاجر، هرگاه مستاجر مالک را از انجام تعمیرات ضروری منع کند، دادگاه مستاجر را به رفع ممانعت ملزم و مهلت مناسب برای انجام تعمیرات تعیین می‌کند.

موجر و مستاجر

اگر مستاجر بدون اجازه موجر اقدام به تعمیرات کند چه می‌شود؟

چنانچه موجر از انجام تعمیرات خودداری کند یا الزام او به تعمیر کردن هم فایده‌ای نداشته باشد و نتواند از مورد اجاره استفاده مطلوب کند و عیب‌هایش برطرف نشود، قرارداد اجاره باطل می‌شود.

اگر مستاجر بدون اجازه موجر اقدام به تعمیرات کند، حق مطالبه هزینه‌های تعمیرات را از مالک ندارد.

با اشاره به ماده ۴۸۵ قانون مدنی اگر در مدت اجاره، تعمیراتی لازم باشد که تاخیر در آن موجب ضرر به مالک شود، مستاجر نمی‌تواند مانع تعمیرات شود.

اگر در این مدت او نتواند از محلی که اجاره کرده به‌طور کلی یا جزئی استفاده کند، می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند. در صورت اجازه مالک به مستاجر برای انجام تعمیرات، مستاجر می‌تواند بعد از انجام تعمیرات هزینه‌های مربوطه را از مالک دریافت کند یا آن را با اجاره‌بها تسویه کند.

اگر هزینه‌های تعمیرات بیشتر از مبلغ بهای اجاره باشد امری منطقی و عقلانی نیست، مگر اینکه هر دو طرف در مورد پرداخت آن توافق کرده باشند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی  قانونی که معامله را به نفع مستاجر تمام می‌کند مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,مستاجر ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر کسی بدون رضایت صاحب عکس، اقدام به انتشار تصاویر خصوصی وی کند، از نظر قانون مجرم شناخته می‌شود و باید در انتظار مجازات باشد.

مجازات انتشار تصاویر افراد

موضوع انتشار تصاویر خصوصی افراد در فضای مجازی و سوءاستفاده از آن، هم‌زمان با گسترش شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش است. پلیس همواره هشدار می‌دهد که شهروندان هرگز فایل‌هایی مانند عکس، فیلم و کلیپ‌های خانوادگی را در رایانه، تبلت، لپ‌تاب و گوشی تلفن همراه خود نگهداری نکرده و سعی داشته باشند با تهیه یک حافظه جانبی کلیه فایل‌های شخصی‌شان را در آن ذخیره و در یک جای امن نگهداری کنند. با وجود این، اگر کسی اقدام به انتشار غیرقانونی تصاویر خصوصی دیگران کند، از نظر قانون، باید منتظر مجازات باشد. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع مجازات انتشار تصاویر افراد می‌پردازیم.

مجازات انتشار تصاویر افراد بدون اجازه

ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای به‌طور مشخص، هتک حیثیت از طریق انتشار تصاویر خصوصی را دارای عنوان مجرمانه دانسته است.

در این خصوص تأکید می‌کند: «هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، صوت، تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به‌نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

این مجازات برای کسانی است که بدون تغییر در تصاویر نسبت به انتشار آن اقدام می‌کنند.

قانون‌گذار برای کسانی که با تصویرسازی در صدد مخدوش کردن آبروی افراد هستند نیز، مجازات جداگانه‌ای در نظر گرفته است.

بر اساس ماده ۱۶ قانون مزبور «هرکس به‌وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف، منتشر کند، به‌نحوی‌که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

مجازات انتشار تصاویر

همچنین اگر تصاویر مستهجن باشد در این‌صورت مرتکب به حداکثر هر دو مجازات محکوم می‌شود.
باید توجه کرد، تمامی این مقررات در جایی است که صاحب تصاویر، از انتشار آن راضی نباشد. هم‌چنین کسی که با هدف هتک حیثیت از کسی، تصاویر را تغییر دهد.

در غیراین‌صورت اگر کسی با رضایت شخصی، تصاویر خصوصی را در شبکه‌های اجتماعی یا اینترنتی منتشر کند نمی‌تواند ادعایی در خصوص انتشار گسترده آن‌ها داشته باشد. چنانچه تصاویر دارای محتوای مستهجن یا غیراخلاقی یا خلاف عفت عمومی باشد، در این‌صورت، باید پاسخگوی رفتار غیرقانونی خود باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی و اینترنت مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,مجازات,انتشار عکس های خصوصی ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با توجه به افزایش قیمت آپارتمان در سال‌های اخیر در کنار کاهش قدرت خرید مشتریان قراردادهای پیش فروش ساختمان از رونق بسیاری برخوردار شدند.

فواید و معایب پیش خرید

وقتی به آمار حداقل یک دهه گذشته بازار مسکن توجه شود، می‌توان به این نکته رسید که همراه با افزایش قراردادهای پیش خرید مسکن، دعواهای حقوقی مرتبط با آن نیز رشد چشمگیری داشته است. پیش خرید آپارتمان و پیش فروش آن مکمل یکدیگرند و از سوی سایر افراد جامعه برای این صورت می‌گیرد تا بازار خرید و فروش املاک بتواند داغ بماند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع فواید و معایب پیش خرید می‌پردازیم.

فواید پیش خرید آپارتمان

  • می‌توان پیش خرید آپارتمان‌ها را به‌صورت کلی به افرادی پیشنهاد کرد که پول لازم را برای خرید خانه ندارند.
  • از جمله فواید پیش خرید آپارتمان‌ها این است که این خانه‌ها قیمت کم‌تری را نسبت به خانه‌های آماده دارند. این میزان بین ۱۰ تا ۳۰ درصد است.
  • کسی که قصد دارد این خانه‌ها را خریداری کند می‌تواند قرارداد قسطی ببندد و پول خرید مسکن را به‌صورت قسطی پرداخت کند. این گونه پرداخت برای خریدار بسیار راحت است و بهتر از این است که همه پول را یک‌جا پرداخت کند.
  • چون خانه هنوز به‌صورت کامل تکمیل نشده است خریدار می‌تواند حتی در روند ساخت خانه نظرات خود را هم اعمال کند. از وسایلی در ساخت خانه استفاده کند که به دلخواه خود وی استفاده شده است.

پیش خرید آپارتمان

معایب پیش خرید آپارتمان

درست است که در بالا برای پیش خرید آپارتمان‌ها فواید بسیار زیادی وجود دارد اما بهتر است قبل از این که تصمیمی درمورد پیش خرید آپارتمان بگیرید با معایب آن نیز در ادامه آشنا شوید:

  • در خریدن آپارتمان‌ها معمولا خریدار و فروشنده به اختلافات زیادی خواهند رسید.
  • در زمان پیش خرید آپارتمان‌ها هنوز به‌صورت کامل ساخته نشده‌اند و بنابراین همه معایب آن‌ها در زمان ساخت به چشم نمی‌آید.
  • ممکن است در پایان یافتن زمان ساخت ملک خریدار نسبت به آن رضایتی نداشته باشد. هم‌چنین ممکن است خانه آن‌طور که خریدار تصور می‌کرده است نشود.
  • شاید فروشنده توانایی این را نداشته باشد تا خانه‌ها را به اتمام برساند و به همین دلیل هم همان‌طور آن را رها کند و فرار کند. این مورد بسیار در زمان پیش خرید آپارتمان‌ها دیده می‌شود. در این‌جا خریدار تنها یک خانه نیمه کاره دارد که نمی‌تواند در آن سکونت کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی قانونی که معامله را به نفع مستاجر تمام می‌کند مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نشریه دلتا,خبر و گزارش,پیش خرید آپارتمان ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مطابق قانون مدنی ریاست خانواده با پدر است و وظیفه پدر است که مخارج زندگی را برای زن و فرزند تامین کند. اما این به آن معنا نیست که حق حضانت و نگهداری طفل تنها برای پدر یا کسی است که او تعیین می‌نماید.

حضانت بعد از ازدواج مادر

حضانت فرزند یا فرزندان مشترک، حق و تکلیف والدین است و قانونا حضانت فرزند یا فرزندان چه دختر چه پسر تا ۷ سالگی با مادر است و بعد از آن تا ۹ سالگی برای دختر و تا ۱۵ سالگی برای پسر با پدر است. اما در هر صورت اساس تعیین حضانت مصلحت طفل خواهد بود. حال ممکن است برای عده‌ای از مادران که حضانت طفل را بر اثر فوت شوهر عهده دارند این سوال ایجاد شود که اگر ازدواج کنند حضانت از آنان سلب خواهد شد؟ در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع حضانت بعد از ازدواج مادر می‌پردازیم.

تفاوت حضانت و قیمومت

قیمومت به معنای سرپرستی و حمایت است. قیمومیت در واقع نهادی است که برای حمایت از محجوران اعم از صغیر، سفیه و مجنون ایجاد شده است. در واقع، اشخاص صغیر، سفیه و مجنون بایستی تحت حمایت شخصی باشند تا امور آن‌ها اداره شود.

در این معنا، قیمومت با حضانت که ناظر بر نگهداری، مراقبت و حمایت جسمی از فرزندان است تفاوت دارد. حضانت فرزندان در درجه اول به عهده پدر و مادر طفل است که حق و تکلیف به حضانت دارند. اما قیم به موجب حکم دادگاه برای اداره امور مالی محجور تعیین می‌شود که البته اولویت با نزدیکان طفل است.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر و ازدواج مادر

گفته شد که حضانت و نگهداری فرزندان بر عهده پدر و مادر آن‌ها است. نمی‌توان بی‌دلیل این حق را از آن‌ها سلب کرد. حق حضانت فرزند یا فرزندان با ولایت و قیمومت فرزند که بحثی مالی است متفاوت خواهد بود. بعد از فوت پدر ولایت و قیمومت فرزند یا فرزندان بر عهده جد پدری یا همان پدر بزرگ خواهد بود.

حضانت موضوعی جدا از نفقه، ولایت و قیمومت در امور مالی فرزند است. حضانت فرزند بعد از فوت پدر با مادر است و این حق مادر است که از فرزندش مراقبت کند.

طرز فکر عموم مردم این است که بعد فوت، پدربزرگ می‌تواند حضانت را از مادر بگیرد در صورتی‌که قانونا اگر مادر مشکل اخلاقی و روانی نداشته باشد قیم یا هر کس دیگری بعد از فوت پدر نمی‌تواند حضانت را از مادر بگیرد.

 اما در طلاق زوجین، اگر مادر حضانت طفل را بر عهده داشته باشد و ازدواج کند پدر می‌تواند از دادگاه درخواست سلب حضانت از مادر کند که مورد قبول دادگاه هم خواهد بود. زیرا ازدواج مادر از موارد سلب حضانت مادر محسوب خواهد شد.

حضانت فرزندحال این سوال مطرح می‌شود که اگر پدر فوت شده باشد در زمان حضانت مادر اگر او ازدواج کند جد پدری یا قیم او می‌تواند از دادگاه تقاضای سلب حضانت از مادر کند؟

برای جواب به این سوال ماده قانونی خاصی نداریم تا به آن استناد کنیم اما با توجه به ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی: در صورت فوت یکی از ابوین حضانت طفل با آن‌که زنده است خواهد بود.

 رویه عرف دادگاه‌ها سلب حضانت از مادر در صورت شوهر کردن مشروط به زنده بودن پدر است. اما در صورت فوت پدر، مادر اولویت در حضانت فرزند دختر یا پسر را دارد حتی اگر ازدواج مجدد کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نحوه تقسیم ارث بین فرزندان دختر و پسر را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نشریه دلتا,خبر و گزارش,حضانت فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: رانندگانی که پلاک خودروهای خود را برای انجام هرگونه تخلف دستکاری می‌کنند، خودروی آنها توقیف و اعمال قانون خواهند شد.

مجازات دستکاری پلاک خودرو

در زمینه اسناد سجلی افراد، اگر شخص اقدام به تغییر و تحریف در آن‌ها بنماید، این عمل جرم است. مشمول مجازات‌های مقرر در قانون خواهد بود. همین مسئله را در مورد اسناد مربوط به اموال نیز می‌توان در نظر گرفت. بدین معنا که هرگونه تغییر و تحریف در اسناد و مدارک اموال از جمله خودرو، جرم بوده و مشمول مجازات‌هایی خواهد بود. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع مجازات دستکاری پلاک خودرو می‌پردازیم.

مجازات دستکاری پلاک خودرو

افرادی که پلاک خودروی وسیله نقلیه را با طلق و ماسک بپوشاند یا اقدام به دستکاری در اعداد و ارقام، برداشتن، باز گذاشتن درب صندوق عقب، تغییر محل نصب پلاک کند. برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۶ ماه تا یک سال محکوم خواهند شد.

متأسفانه با اجرای طرح محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی ناشی از بیماری کرونا و اجرای طرح ترافیک، زوج یا فرد و کنترل محدوده آلودگی هوا، شاهد تخلف برخی راننده‌ها هستیم.

با ارتکاب و ترویج بی‌قانونی، نظم، انضباط و امنیت ترافیک را از طریق پوشاندن پلاک وسیله نقلیه با ماسک، طلق و یا دستکاری در ارقام و اعداد، برداشتن، باز گذاشتن درب صندوق عقب، تغییر محل نصب پلاک مختل کرده و از قانون و مقررات سرپیچی می‌کنند.

دستکاری پلاک خودرو

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا اظهار داشت: ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی اشعار می‌دارد.

هر کس در ارقام و مشخصات پلاک وسیله نقلیه موتوری تغییر دهد. هم‌چنین پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق کند یا برای آن پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد. مجازات آن حبس از ۶ ماه تا یک سال است.

بنابراین هموطنان عزیز سعی کنند با اجرای قانون از بروز مشکلات قضایی و اداری برای خودشان پیشگیری کنند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب مجازات پوشاندن پلاک خودرو را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نشریه دلتا,خبر و گزارش,دستکاری پلاک خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با توجه به افزایش قیمت آپارتمان در سال‌های اخیر در کنار کاهش قدرت خرید مشتریان قراردادهای پیش فروش ساختمان از رونق بسیاری برخوردار شدند.

فواید و معایب پیش خرید

وقتی به آمار حداقل یک دهه گذشته بازار مسکن توجه شود، می‌توان به این نکته رسید که همراه با افزایش قراردادهای پیش خرید مسکن، دعواهای حقوقی مرتبط با آن نیز رشد چشمگیری داشته است. پیش خرید آپارتمان و پیش فروش آن مکمل یکدیگرند و از سوی سایر افراد جامعه برای این صورت می‌گیرد تا بازار خرید و فروش املاک بتواند داغ بماند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع فواید و معایب پیش خرید می‌پردازیم.

فواید پیش خرید آپارتمان

  • می‌توان پیش خرید آپارتمان‌ها را به‌صورت کلی به افرادی پیشنهاد کرد که پول لازم را برای خرید خانه ندارند.
  • از جمله فواید پیش خرید آپارتمان‌ها این است که این خانه‌ها قیمت کم‌تری را نسبت به خانه‌های آماده دارند. این میزان بین ۱۰ تا ۳۰ درصد است.
  • کسی که قصد دارد این خانه‌ها را خریداری کند می‌تواند قرارداد قسطی ببندد و پول خرید مسکن را به‌صورت قسطی پرداخت کند. این گونه پرداخت برای خریدار بسیار راحت است و بهتر از این است که همه پول را یک‌جا پرداخت کند.
  • چون خانه هنوز به‌صورت کامل تکمیل نشده است خریدار می‌تواند حتی در روند ساخت خانه نظرات خود را هم اعمال کند. از وسایلی در ساخت خانه استفاده کند که به دلخواه خود وی استفاده شده است.

پیش خرید آپارتمان

معایب پیش خرید آپارتمان

درست است که در بالا برای پیش خرید آپارتمان‌ها فواید بسیار زیادی وجود دارد اما بهتر است قبل از این که تصمیمی درمورد پیش خرید آپارتمان بگیرید با معایب آن نیز در ادامه آشنا شوید:

  • در خریدن آپارتمان‌ها معمولا خریدار و فروشنده به اختلافات زیادی خواهند رسید.
  • در زمان پیش خرید آپارتمان‌ها هنوز به‌صورت کامل ساخته نشده‌اند و بنابراین همه معایب آن‌ها در زمان ساخت به چشم نمی‌آید.
  • ممکن است در پایان یافتن زمان ساخت ملک خریدار نسبت به آن رضایتی نداشته باشد. هم‌چنین ممکن است خانه آن‌طور که خریدار تصور می‌کرده است نشود.
  • شاید فروشنده توانایی این را نداشته باشد تا خانه‌ها را به اتمام برساند و به همین دلیل هم همان‌طور آن را رها کند و فرار کند. این مورد بسیار در زمان پیش خرید آپارتمان‌ها دیده می‌شود. در این‌جا خریدار تنها یک خانه نیمه کاره دارد که نمی‌تواند در آن سکونت کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی قانونی که معامله را به نفع مستاجر تمام می‌کند مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،پیش خرید آپارتمان ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مطابق قانون مدنی ریاست خانواده با پدر است و وظیفه پدر است که مخارج زندگی را برای زن و فرزند محیا کند. اما این به آن معنا نیست که حق حضانت و نگهداری طفل تنها برای پدر یا کسی است که او تعیین می‌نماید.

حضانت بعد از ازدواج مادر

حضانت فرزند یا فرزندان مشترک، حق و تکلیف والدین است و قانونا حضانت فرزند یا فرزندان چه دختر چه پسر تا ۷ سالگی با مادر است و بعد از آن تا ۹ سالگی برای دختر و تا ۱۵ سالگی برای پسر با پدر است. اما در هر صورت اساس تعیین حضانت مصلحت طفل خواهد بود. حال ممکن است برای عده‌ای از مادران که حضانت طفل را بر اثر فوت شوهر عهده دارند این سوال ایجاد شود که اگر ازدواج کنند حضانت از آنان سلب خواهد شد؟ در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع حضانت بعد از ازدواج مادر می‌پردازیم.

تفاوت حضانت و قیمومت

قیمومت به معنای سرپرستی و حمایت است. قیمومیت در واقع نهادی است که برای حمایت از محجوران اعم از صغیر، سفیه و مجنون ایجاد شده است. در واقع، اشخاص صغیر، سفیه و مجنون بایستی تحت حمایت شخصی باشند تا امور آن‌ها اداره شود.

در این معنا، قیمومت با حضانت که ناظر بر نگهداری، مراقبت و حمایت جسمی از فرزندان است تفاوت دارد. حضانت فرزندان در درجه اول به عهده پدر و مادر طفل است که حق و تکلیف به حضانت دارند. اما قیم به موجب حکم دادگاه برای اداره امور مالی محجور تعیین می‌شود که البته اولویت با نزدیکان طفل است.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر و ازدواج مادر

گفته شد که حضانت و نگهداری فرزندان بر عهده پدر و مادر آن‌ها است. نمی‌توان بی‌دلیل این حق را از آن‌ها سلب کرد. حق حضانت فرزند یا فرزندان با ولایت و قیمومت فرزند که بحثی مالی است متفاوت خواهد بود. بعد از فوت پدر ولایت و قیمومت فرزند یا فرزندان بر عهده جد پدری یا همان پدر بزرگ خواهد بود.

حضانت موضوعی جدا از نفقه، ولایت و قیمومت در امور مالی فرزند است. حضانت فرزند بعد از فوت پدر با مادر است و این حق مادر است که از فرزندش مراقبت کند.

طرز فکر عموم مردم این است که بعد فوت، پدربزرگ می‌تواند حضانت را از مادر بگیرد در صورتی‌که قانونا اگر مادر مشکل اخلاقی و روانی نداشته باشد قیم یا هر کس دیگری بعد از فوت پدر نمی‌تواند حضانت را از مادر بگیرد.

 اما در طلاق زوجین، اگر مادر حضانت طفل را بر عهده داشته باشد و ازدواج کند پدر می‌تواند از دادگاه درخواست سلب حضانت از مادر کند که مورد قبول دادگاه هم خواهد بود. زیرا ازدواج مادر از موارد سلب حضانت مادر محسوب خواهد شد.

حضانت فرزندحال این سوال مطرح می‌شود که اگر پدر فوت شده باشد در زمان حضانت مادر اگر او ازدواج کند جد پدری یا قیم او می‌تواند از دادگاه تقاضای سلب حضانت از مادر کند؟

برای جواب به این سوال ماده قانونی خاصی نداریم تا به آن استناد کنیم اما با توجه به ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی: در صورت فوت یکی از ابوین حضانت طفل با آن‌که زنده است خواهد بود.

 رویه عرف دادگاه‌ها سلب حضانت از مادر در صورت شوهر کردن مشروط به زنده بودن پدر است. اما در صورت فوت پدر، مادر اولویت در حضانت فرزند دختر یا پسر را دارد حتی اگر ازدواج مجدد کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نحوه تقسیم ارث بین فرزندان دختر و پسر را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,حضانت فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در عصر تکنولوژی و صنعت استفاده از خودرو امری اجتناب‌ناپذیر است و اتومبیل به یکی از کالاهای اساسی زندگی بشری تبدیل شده است.

پارک خودرو جلو در منزل

پارک خودرو در کلان شهرها و حتی شهرهای کوچک نیز تبدیل به یک موضوع حاشیه‌ساز برای شهروندان شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع پارک خودرو جلو در منزل می‌پردازیم.

آیا پارک خودرو جلو درب منزل جرم است؟

پارک خودرو جلو درب منزل خصوصا درب پارکینگ نمونه بارز مزاحمت است. مقنن در قانون، مزاحمت را تعریف نکرده است. اما از محتوای کلامش در ماده ۱۶۰ قانون آیین دادرسی مدنی می‌توان مزاحمت را این‌گونه تعریف کرد: رفتار فردی که برای متصرف مال غیر منقول مزاحمت و زحمتی در انتفاع (استفاده) وی از مال تحت سلطه خود بوجود می‌آورد.

حال با توجه به توضیحات آیا می‌توان از فردی که خودرو خویش را مقابل درب منزل دیگری پارک می‌کند و با این عمل مزاحمتی برای ساکنان به‌وجود می‌آورد در محاکم طرح دعوا کرد یا خیر؟

همان‌طور که می‌دانیم دعاوی به‌طور کلی به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. در دعاوی کیفری هدف مجازات است و در دعاوی حقوقی احقاق حق تضییع شده است. حال باید ببینیم که مزاحمت تحت کدام دسته از عناوین جای می‌گیرد.

دعوای حقوقی مزاحمت از حق

در ماده ۱۶۰ قانون آیین دادرسی مدنی دعوای مزاحمت تعریف شده و حق مراجعه به دادگاه برای فردی که در استفاده از ملک خود دچار زحمت شده به رسمیت شناخته شده است.

فردی که از طرف دیگری مورد مزاحمت قرار گرفته می‌تواند با وجود شرایط، دادخواست رفع مزاحمت را به دادگاه ارائه دهد:

  • ادامه سبق تصرف
  • عدم خروج مال از ید سابق
  • وقوع مزاحمت

طرح شکایت کیفری پارک خودرو جلو درب منزل دیگری و ایجاد مزاحمت از این طریق

فردی که بر علیه فرد دیگر اقامه دعوای حقوقی تحت عنوان مزاحمت کرده و دادگاه حکمی مبنی بر رفع مزاحمت صادر کرده است. درصورتی‌که مجددا از سوی همان شخص مورد مزاحمت قرار بگیرد (پارک مجدد خودرو جلو درب منزل) می‌تواند بر اساس ماده ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی اقدام به شکایت کیفری کند که مجازات مزاحم علاوه بر رفع مزاحمت حبس از ۶ ماه تا ۲ سال است.

پارک خودرو

تماس با راهنمایی و رانندگی برای رفع مزاحمت پارکینگ

فرد می‌تواند با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس گرفته و خواستار رفع مزاحمت و مسدودی شود.

پلیس راهنمایی هم خودرو مذکور را به پارکینگ منتقل می‌کند. این امر مستلزم هیچ شرطی نبوده و پلیس راهنمایی بدون تحقیق و فوت وقت خودرو را به پارکینگ منتقل می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی چند توصیه حقوقی برای کاهش ریسک معامله خودرو مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،پارک ممنوع ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خودرو یا اتومبیل وسیله‌ای است که اهمیت آن در قرن‌های اخیر برای همه مردم آشکار شده است و در حقیقت نبود آن در زندگی انسان مدرن اختلال‌های جدی ایجاد‌ می‌کند. اهمیت این وسیله نقلیه باعث ایجاد بیمه‌ای به نام بیمه خودرو شده است.

نکات مهم بیمه خودرو

قطعا هر کسی که خودرویی دارد، بارها با موضوعات مربوط با آن مثل حوادث، تصادفات و … رو به رو شده است. آیا‌ می‌دانید که ایران در میان ۱۹۰ کشور از نظر تصادف رتبه ۱۸۹ را دارد؟ آیا‌ می‌دانید که سالانه بیش از ۱۵ هزار تصادف رانندگی در ایران اتفاق‌ می‌افتد؟ با توجه به آمار بسیار بالای تصادفات و حوادث رانندگی در کشور ما، به نظر‌ می‌آید ضرورت داشتن بیمه خودرو موضوعی کاملا واضح و روشن است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع نکات مهم بیمه خودرو می‌پردازیم.

تفاوت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

همان‌طور که‌ می‌دانید بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است. یعنی همه دارندگان خودرو باید برای خودروی خود بیمه شخص ثالث تهیه کنند و در غیر این‌صورت با جریمه‌ها و مشکلات زیادی رو به رو خواهند شد.

در بیمه شخص ثالث در صورت تصادف با اشخاص و خودروی دیگر، خسارت‌های مالی و جانی فرد خسارت دیده جبران‌ می‌شود.

بر خلاف بیمه شخص ثالث بیمه بدنه بیمه‌ای اختیاری است که فقط خسارت‌های مالی وارد شده به اتومبیل را پرداخت‌ می‌کند.

باید بدانید که بیمه بدنه‌ می‌تواند تکمیل کننده بیمه شخص ثالث باشد. به این‌صورت که اگر در تصادفی مبلغ خسارت از سقف تعهد بیمه شخص ثالث مقصر حادثه بیشتر باشد، ما به تفاوت مبلغ خسارت وارد شده را‌ می‌توان از بیمه بدنه دریافت کرد.بیمه خودرو

نکته مهم در مورد بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

  • در صورتی‌که در حادثه‌ای سرنشینان اتومبیل بیمه شده دچار حادثه شوند، تحت پوشش بیمه سرنشین قرار‌ می‌گیرند. این بیمه همراه با بیمه شخص ثالث و بدون نیاز به پرداخت هزینه بیشتر ارائه‌ می‌شود.
  • قیمت بیمه شخص ثالث بر اساس معیارهایی مثل: کاربری خودرو، سال ساخت و تعداد سیلندر محاسبه‌ می‌شود. در قیمت بیمه بدنه علاوه بر این معیارها، ارزش یا قیمت ماشین هم تأثیرگذار است.
  • قیمت بیمه شخص ثالث بر اساس قانون بیمه مرکزی تعیین می‌شود و در شرکت‌های مختلف تفاوت چندانی ندارد اما قیمت بیمه بدنه با توجه به تخفیف‌های مختلف ارائه شده در شرکت‌های بیمه‌ می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
  • در بیمه خودرو در صورتی‌که در طول یک سال حادثه‌ای برای فرد اتفاق نیفتد، در زمان تمدید بیمه‌نامه تخفیف عدم خسارت به او تعلق‌ می‌گیرد.
  • تخفیف عدم خسارت در بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه،‌ می‌تواند ۱۰ تا ۷۰ درصد از مبلغ حق بیمه را کاهش دهد.
  • پوشش‌های اصلی بیمه بدنه شامل: حادثه، آتش سوزی و دزدی کلی و پوشش‌های اضافی آن شامل سرقت قطعات خودرو، شکست شیشه، بلایای طبیعی، نوسانات قیمت و…‌ است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی عابر پیاده در چه تصادفاتی مقصر است؟ مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,بیمه خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

موضوع فروش سهم‌الارث یکی از مسائلی است که این روزها در دادگاه‌ها و مراجع ایران می‌توان به وفور آن را مشاهده کرد.

شرایط فروش سهم الارث

از آن جایی که معمولا اموال به جا مانده از متوفی مشاع بوده و قابل افراز نیستند، عملا وراث نیز در فروش سهم خود دچار مشکل می‌شوند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع شرایط فروش سهم الارث می‌پردازیم.

شرایط فروش سهم‌الارث

در هنگام فروش سهم‌الارث، باید مجموعه‌ای از شرایط وجود داشته باشند. این شرایط در متن ماده ۱۹۰ قانون مدنی، مورد اشاره قرار گرفته‌اند. بر اساس این ماده، شرایط لازم برای صحت معامله، به پنج مورد زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • قصد
  • رضا
  • اهلیت
  • معین بودن موضوع معامله
  • مشروعیت جهت معامله

قصد فروش سهم‌الارث

وارثی که برای فروش سهم‌الارث به غیر اقدام می‌کند، باید قصد خود را به وسیله ایجاب یا قبول نشان دهد. البته طرف مقابل نیز ملزم به اظهار قصد خود است.

در گذشته، صرف اعلام قصد فروش با گفتار یا رفتار کفایت می‌کرد اما در حال حاضر، امضا و اثر انگشت عقود، بهترین راه برای نمایش اراده است.

بنابراین فروش سهم‌الارث به غیر در فرضی که یکی از طرفین، در حالت مستی یا بیهوشی است، از نظر حقوقی اشکال دارد و نمی‌توان گفت که معامله، به شیوه‌ای صحیح انجام شده است.

رضا

رضایت نفسانی هر یک از طرفین نیز در دسته انواع شرایط فروش سهم‌الارث قرار می‌گیرد. در حقیقت تا زمانی‌که شخص، برای فروش سهم خود، رضایت نداشته باشد، معامله نافذ نخواهد بود. این مساله به ویژه زمانی محقق می‌شود که افراد، مورد تهدید و اجبار قرار گیرند.

به عبارت دیگر در صورت وجود هر گونه اکراه و تهدید شخص توسط سایر اشخاص، معامله شکل گرفته غیر نافذ است و نفوذ معامله نیز منوط به رضایت بعدی شخص موضوع اکراه خواهد بود.

اهلیت

منظور از اهلیت، شایستگی شخص برای تصرف در اموال و حقوق قانونی او است. قانون‌گذار ایران، مصادیق اهلیت را در سه دسته طبقه‌بندی کرده است. این سه دسته به شرح زیر هستند:

  • عقل
  • بلوغ
  • رشادت

نقطه مقابل موارد بالا به ترتیب جنون، صغر و سفاهت است که در صورت تحقق آن‌ها، عقد تنظیم شده غیر نافذ یا حتی باطل خواهد شد. بنابراین در هنگام تنظیم عقد، به موارد بالا و شرایط قانونی حاکم بر آن‌ها توجه داشته باشید.

معین بودن موضوع معامله

موضوع معامله شما، سهم‌الارثی است که به وارث تعلق گرفته است. این موضوع باید به میزان متعارف، آشکار و معین باشد، به‌طوری‌که از تحقق هر گونه تردید و سردرگمی جلوگیری کند. به نظر می‌رسد این مساله در اکثر اوقات رعایت می‌شود. در خصوص فروش سهمی که حالت اشاعه دارد نیز مشکلی وجود نخواهد داشت.

مشروعیت جهت معامله

منظور از جهت، هدف و انگیزه از معامله است. مطابق قانون در فروش سهم‌الارث، ضروری نیست که طرفین، جهت انجام معامله را بیان یا آن را در متن عقد خود ذکر کنند.

اما در فرضی که به جهت معامله اشاره می‌شود، این جهت باید مشروع و بر اساس قانون فروش سهم‌الارث باشد. در غیر این‌صورت، عقد تنظیم شده، باطل است.

فروش سهم الارث

مراحل فروش سهم الارث

برای فروش سهم قانونی، مراحل خاصی وجود ندارد. این مساله مانند فروش اموال متوفی نیست که حضور مقامات قضایی نیز برای انتقال آن لازم باشد.

بنابراین به راحتی می‌توانید با تنظیم عقد مناسب خود، برای انتقال سهم‌الارث اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که فروش سهم‌الارث محجور تابع نکات خاصی است و با فروش سهم به شیوه عادی تفاوت دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نحوه تقسیم ارث بین فرزندان دختر و پسر را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,سهم الارث ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مشاعات ساختمان شامل چه مواردی است؟ قوانین مربوط به مشاعات چیست؟ درصورت رعایت نشدن قوانین چه کار کنیم و به کجا مراجعه کنیم؟

اختلاف در مشاعات ساختمان

حتما در مورد مشاعات ساختمان، درگیری‌ها و اختلافات پیرامون آن بسیار شنیده‌اید. در عصر آپارتمان‌نشینی یکی از موارد همیشگی مورد بحث بین ساکنین آپارتمان، مشاعات و حد و حدود آن است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع اختلاف در مشاعات ساختمان می‌پردازیم.

قانون مشاعات در آپارتمان‌ها

  • هیچ یک از ساکنین اجازه تصرف مشاعات ساختمان را ندارد و نمی‌تواند آن را به شخص دیگری واگذار کند، مگر اینکه با سایر ساکنین توافق کرده باشد و قانون به او اجازه این کار را بدهد.
  • ساکنین ساختمان باید در حد معمول از مشاعات استفاده کنند، طوری‌که استفاده آن‌ها مانعی برای استفاده سایرین نباشد.
  • هرگونه تغییر در نقشه ساختمان بدون رضایت ساکنین و کسب مجوز‌های لازم ممنوع است.
  • خودرو‌ها نباید در محلی غیر از محل تعیین شده پارک شوند یا جلوی رفت و آمد ساکنین ساختمان را بگیرد.
  • گذاشتن زباله در راهرو که موجب پخش بوی بد در کل ساختمان می‌‎شود ممنوع است.
  • استفاده اختصاصی از برق و آب مشاع ساختمان ممنوع است.
  • هرگونه تغییر شکل و رنگ در آپارتمان که موجب بر هم زدن و ناهماهنگی در نمای ساختمان شود ممنوع است.
  • استفاده از مشاعات نباید باعث اذیت و آزار ساکنین دیگر واحد‌ها شود.
  • اسباب‌کشی یا حمل مصالح ساختمانی با آسانسور نیز ممنوع بوده و درصورت مشاهده این عمل، با فرد خطاکار برخورد می‌شود و اگر آسانسور در حین انجام چنین اقداماتی خراب شود، کلیه هزینه تعمیرات توسط فردی که از قوانین تخطی کرده است باید پرداخت شود.
  • درصورت بنایی یا تعمیرات در یکی از واحدها، باید با هماهنگی ساکنین و سرایدار درباره نظافت ساختمان تصمیم گرفته شود.
  • برای اینکه ساکن یا ساکنان مجتمع آپارتمانی بتوانند در قسمت‌های مشترک هر نوع دخل و تصرفی داشته باشند، باید رضایت ۱۰۰ درصدی همه صاحبان آن مجتمع را جلب کنند.
  • در مهمانی‌های شب‌های غیر تعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در شب‌های تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت کامل ساختمان الزامی است.

هزینه تعمیر مشاعات آپارتمان

تمام ساکنین موظف هستند سهم خود را برای تعمیر و نگهداری از مشاعات به مدیر ساختمان پرداخت کنند.

مشاعات ساختمان

اگر مالکی هزینه‌های ساختمان را پرداخت نکرد، چه باید کرد؟

بر این اساس مطابق با ماده ۱۰ قانون تملک آپارتمان‌ها، در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک، باید به‌صورت زیر عمل کرد:

  • ابتدا از طرف مدیر یا هیئت مدیران به وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن، از مالک مطالبه می‌شود. اگر مالک یا استفاده کننده ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد، مدیر یا هیئت مدیران می‌توانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات، از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و… خودداری کنند.
  • اگر مالک یا استفاده کننده هم‌چنان اقدام به تسویه حساب نکنند، اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیئت مدیران، برای وصول وجه مورد نظر بر طبق اظهارنامه ابلاغ شده، اجرائیه صادر خوهد کرد.
  • با این حال اگر عدم ارائه خدمات مشترک ممکن یا موثر نباشد، مدیر یا مدیران مجموعه می‌توانند به مراجع قضایی شکایت کنند. دادگاه‌ها موظفند این‌گونه شکایات را خارج از نوبت رسیدگی کنند. واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموعه ارائه می‌شود محروم کنند و او را تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی نکات بسیار مهم استفاده از پارکینگ آپارتمان مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,مشاعات ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پس از گذر از مراحل خواستگاری و نامزدی، وقتی صحبت از ازدواج رسمی به میان می‌آید، از مهم‌ترین سوالات زوجین این هست که کدام شروط ضمن عقد ازدواج را استفاده کنیم؟

شروط ضمن عقد نکاح

از آن‌جا که ازدواج هم یک قرارداد است و بر اساس این قرارداد، حقوق و تکالیفی برای طرفین ایجاد می‌شود، هر کدام از طرفین می‌توانند شروطی را به نفع خود در این قرارداد درج کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع شروط ضمن عقد نکاح می‌پردازیم.

شروط ضمن عقد ازدواج چیست؟

با امضای عقدنامه ازدواج، مرد از لحاظ حقوقی مکلف به پرداخت مهریه و نفقه و زن مکلف به تمکین از مرد می‌شود.

در کنار این موارد، برخی از امور زندگی زن وابسته به اجازه مرد می‌گردد. این موضوع می‌تواند در آینده مشکلاتی برای زن ایجاد کند.

جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی، برخی خانم‌ها اقدام به درج شروط ضمن عقد ازدواج در عقدنامه می‌کنند.

از آن‌جا که عقدنامه یک سند حقوقی است، چگونگی تنظیم متن این شروط از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که هر واژه می‌تواند تغییری در مفهوم و حیطه اعمال شرط ایجاد کند یا حتی باعث باطل شدن آن شود.

لازم است بدانید شروط ضمن عقد ازدواج دو دسته هستند:

دسته اول شروط از پیش موجودی هستند که در تمام عقدنامه‌ها موجود بوده و بدون نیاز به درخواست از دفتر ازدواج و طلاق، در سند نکاحیه به شکل تایپ شده وجود دارند.
دسته دوم شروط مازادی هستند که زوجین تمایل دارند بر شروط دیگر اضافه شده و حقوق دیگری را برای طرفین مشخص نمایند.

شروط ضمن عقد ازدواج از پیش موجود

  • ضمن عقد ازدواج، زوج شرط نموده که هرگاه طلاق به ‌درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسرداری یا سوءاخلاق و رفتار او نباشد، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه، بلاعوض به زوجه منتقل نماید.
  • ضمن عقد نکاح، زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر می‌دهد که در موارد ذکر شده در قانون( مانند اعتیاد زوج یا ترک زندگی مشترک توسط زوج) زوجه با رجوع به دادگاه و اخذ مجوز دادگاه پس از انتخاب نوع طلاق خود را مطلقه نماید.

شروط ضمن عقد

 شروط ضمن عقد ازدواج مازاد

همان‌طور که در بالا نیز ذکر شد، زن و شوهر می‌توانند علاوه بر شروط دسته اول، از سردفتر ازدواج و طلاق بخواهند تا شروط دیگری را به شکل مازاد در عقدنامه ذکر کند.

  • داشتن اجازه تحصیل
  • شرط اشتغال

  • اجازه خروج از کشور

  •  شرط تعیین مسکن

  • داشتن حق حضانت فرزندان

  • شرط حق وکالت در طلاق

  • نصف شدن دارایی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر درخواست طلاق از طرف مرد و زن چه تفاوت‌هایی دارد؟  مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,عقد نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

همه‌ ما احتمالا وقتی می‌شنويم ماشين و عابرپياده‌ای با هم تصادف كرده‌اند، حق را به عابرپياده می‌دهيم و راننده‌ ماشين را تنها مقصر اين حادثه می‌دانيم. اما قانون ما تحت شرايطی حق را به راننده نيز می‌دهد.‌‌

تقصیر عابر پیاده

عابرین مثل رانندگان، یک‌سری وظایف دارند. در ماده ٢٠١۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی تکالیفی برای عابرین پیاده ذکر شده است که مکلفند در زمان عبور و تردد در معابر آن‌ها را انجام دهند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع تقصیر عابر پیاده می‌پردازیم.

از جمله تخلفات مهم عابرین پیاده می‌توان به بی‌توجهی به خط‌کشی عابران، استفاده نکردن از پل عابر پیاده، بی‌توجهی به چراغ قرمز خیابان و ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو اشاره کرد.

اگر عابری از معابر غیرمجاز عبور کند و حادثه‌ای پیش آید کارشناسان بخش تصادفات سهم تقصیر عابر پیاده را هم لحاظ می‌کنند.

آن‌ها مواردی مانند مسکونی یا‌ غیرمسکونی بودن، بزرگراه یا معبر اصلی، فرعی یا کوچه بودن یا امکان عبور برای عابر، وجود چراغ و علائم راهنمایی و رانندگی و سایر موارد موجود در محل را بررسی می‌کنند.

سهم تقصیر عابر می‌تواند حتی در برخی موارد به ١٠٠٪ هم برسد و راننده هیچ‌گونه جرمی مرتکب نشده باشد.

مطابق آیین‌نامه‌ راهنمایی و رانندگی؛ پیادگان موظفند که:

  • در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود دارد از سطح سواره‌رو استفاده نکنند.
  • در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود ندارد یا در صورت وجود به دلایلی غیرقابل تردد باشد باید از منتهی‌الیه سمت چپ سواره‌رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور نمایند.
  • برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه‌های پیاده، پل‌های هوایی و گذرگاه‌های زیرزمینیِ مجاز عبور نمایند.
  • از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو خودداری کرده و مراقب حرکت وسایل‌نقلیه باشند.
  • از حصار آزادراه‌ها نگذرند و در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از لابلای درختان و گل‌بوته‌های حاشیه و میانه‌ی راه عبور نکنند.
  • در تقاطع‌ها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت نمایند و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود عبور نکنند.
  • از موانع و خط‌کشی خطوط ویژه، سواره‌رو خیابان‌ها و میدان‌ها عبور نکنند.
  • در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی، از خارج از گذرگاه‌های تعیین شده عبور نکنند.
  • در سواره‌رو خیابان برای سوار شدن به‌ وسیله‌ی نقلیه و هم‌چنین صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایل‌ نقلیه، توقف نکنند.

عابر پیاده مقصر

قانون نحوه‌ رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی

در صورتی‌که عابر پیاده در عبور از سواره‌رو معابر و خیابان‌ها جز از نقاطی که خط کشی شده و مخصوص عبور عابر پیاده است (محل مجاز) از محل دیگری (محل‌های غیرمجاز) عبور نماید متخلف شناخته می‌شود و مکلف به پرداخت جریمه‌ مقرر در آیین‌نامه است.

در صورتی‌که در این قبیل نقاط غیرمجاز وسیله‌ نقلیه‌ موتوری با عابر پیاده تصادف نماید راننده‌ وسیله‌ نقلیه در صورتی‌که کلیه‌ مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نموده باشد مسئول شناخته نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی فرار از صحنه تصادف رانندگی چه مجازاتی خواهد داشت؟ مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،عابر پیاده,تصادفات ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بعد از دریافت اسنادی هم‌چون گواهی حصر وراثت یا حتی انجام اقداماتی مانند تقسیم ارث، ممکن است ورثه، برای فروش سهم‌الارث خود اقدام کنند.

فروش سهم‌ الارث سایر ورثه

با توجه به وضعیت امروز خانواده‌ها و نیاز به سرمایه برای تامین معاش، معمولا مشاهده می‌کنیم که ورثه، سهم‌الارث خود را به سایر اشخاص، انتقال می‌دهند. این انتقال، ممکن است به وسیله قرارداد فروش سهم‌الارث انجام شود. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع فروش سهم‌ الارث سایر ورثه می‌پردازیم.

فروش سهم‌الارث به غیر

با فوت متوفی، وراث قائم مقام قانونی او در ماترک می‌شوند. پس از تصفیه دیون متوفی، هرکدام از ورثه می‌تواند حتی بدون رضایت سایر ورثه، مقدار سهم‌الارث خود را به هر شخصی که بخواهد ولو به غیر از وراث واگذار کند. در این خصوص منع قانونی وجود ندارد و سایر وراث هم نمی‌توانند از آن جلوگیری کنند.

فقط در یک مورد که اگر ورثه دو نفر باشند و یکی از ورثه سهم‌الارث مال غیر منقول را به شخص دیگری بفروشد، ورثه دیگر می‌تواند از حق شفعه استفاده کند و با پرداختن ثمن معامله به خریدار کل ملک را متصرف شود. این استثنا فقط برای مال غیر منقول و بودن دو ورثه است نه بیشتر.

 اجاره ملک موروثی بدون اجازه سایر ورثه

این عمل نیز کلاهبرداری محسوب می‌شود. انتقال منافع(اجاره) هم بدون رضایت مالکیت مشاعی جرم محسوب می‌شود. مضاف بر اینکه ذی‌نفع می‌تواند ابطال عقد اجاره منعقد شده را از دادگاه تقاضا کند.

نکته: در خرید یا اجاره املاک موروثی بسیار دقت کنید. اولا همه وراث بر طبق گواهی انحصار وراثت امضاء کرده باشند. ثانیا اگر بعضی از آن‌ها حضور ندارند وکیل آن‌‌ها که وکالتنامه محضری دارای حدود اختیارات کامل است، به جای او امضا کند.

فروش سهم‌ الارث

فروش سهم‌ الارث سایر وراث بدون رضایت آن‌‌ها

قطعا کلاهبرداری محسوب می‌شود و مشمول قانون انتقال مال غیر مصوب ۱۳۰۸ و در حکم کلاهبرداری است. که حداقل یکسال حبس به انضمام پرداخت جریمه معادل قیمت مال فروخته شده دارد. از لحاظ حقوقی نیز معامله مال غیر اثری در تملیک ندارد و شخص ذی نفع می‌تواند درخواست ابطال انتقال بدون رضایت خود را کند.

توجه داشته باشید که خریدار هم با علم به این‌که مال غیر را خریداری می‌کند، کلاهبردار محسوب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در چه صورت پدر و مادر از فرزند خود ارث می‌برند؟ را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،سهم الارث ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کمک به همنوع و انجام کار خير بارها در دين ما توصيه شده و ضمانت برا‌ی‌ گرفتن وام يکی‌ از اين کمک‌ها به شمار می‌رود اما افراد زیادی هستند که با ضامن شدن به دردسر می‌افتند و همان کسی که با خواهش و قول و تعهد به پرداخت اقساط وام، پول را گرفته، بعد از مدتی یا اقساط وام را نمی‌دهد یا خود را از صحنه روزگار محو می‌کند.

نکات ضامن شدن

مطمئنا در دنیای پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می‌تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی مصون بدارد «آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون» است. مهم‌ترین اثر این آشنایی و آگاهی را می‌توان در پیشگیری کردن از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی دانست. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع نکات ضامن شدن می‌پردازیم.

عقد ضمان

عقد ضمان عبارت از این است که شخصی، پرداخت مالی را که بر ذمه دیگری است بر عهده بگیرد. متعهد را ضامن، طرف دیگر را مضمون‌له و شخص ثالث را مضمون‌عنه یا مدیون اصلی می‌گویند.

شرایط ضامن

ضامن باید عاقل، بالغ و رشید باشد. در ضمانت لازم نیست که ضامن، مضمون‌عنه (مدیون اصلی) را بشناسد بلکه تنها تشخیص او کافی است.

عقد ضمانت، عقدی لازم است. یعنی قابل فسخ نیست و نیاز به ایجاب و قبول دارد. این عقد بین ضامن و طلبکار صورت می‌گیرد.

رضایت مضمون‌عنه (مدیون اصلی) یا همان بدهکار، نقشی در عقد ضمانت ندارد. زیرا رضایت تبرعی (داوطلبانه) صحیح است.

به این‌صورت که اگر کسی داوطلبانه و بدون این‌که بدهکار از او بخواهد ضامن شود و عقد ضمانت را قبول کند، صحیح است و بدهکار حق اعتراض ندارد. فقط در ‌‌نهایت ضامن حق رجوع به بدهکار را نخواهد داشت.

اگر طلبکار، طلب خود را به ضامن ببخشد ضامن نمی‌تواند از بدهکار چیزى بگیرد و اگر مقدارى از آن را ببخشد، نمی‌تواند آن مقدار را مطالبه کند.

ضامن باید ثروتمند باشد، به مقداری که بتواند طلب بدهکار را بدهد؛ یا این‌که طلبکار از نداری بدهکار آگاه باشد.

مراحل عقد ضمان

ضامن پس از قبول عقد ضمانت، فرم قرارداد (وام) را امضا می‌کند. با امضای ضامن به طلبکار این اختیار داده می‌شود که در صورت عدم پرداخت بدهی توسط بدهکار، طلبکار بدهی خود را از فیش حقوقی و موجودی حساب‌ها و سپرده‌های متعلق به ضامن برداشت کند.

حال با توجه به این شرایط، اگر ضامنی روزی برای برداشت پول از حساب بانکی خود با حساب خالی مواجه شد، نباید تعجب کند زیرا از قبل اجازه هر گونه برداشت از حساب خود را به طلبکار داده است.

ماده ۷۰۹ قانون مدنی بیان می‌کند ضامن حق رجوع به مضمون‌عنه را ندارد مگر بعد از ادای دین.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ضامن پس از پرداخت دینی که ضمانت آن را بر عهده گرفته است، می‌تواند به مدیون (مضمون عنه) رجوع کند و حق خود را بگیرد.

ضمانت

به این‌صورت‌که ضامن می‌تواند در زمان توافق بر ضمانت، از مدیون ضمانت‌هایی را بگیرد.

بدین ترتیب که مدیون به مقدار مبلغ مورد ضمانت، به ضامن سفته یا چک داده و خیال ضامن را از بابت بازپرداخت اقساط یا دیگر تعهدات راحت کند.

چنین اقدامی به این دلیل است که بتوان مدیون اصلی را مورد تعقیب کیفری قرار داد. تا حداقل از ترس زندان و محدودیت‌هایی از قبیل مسدود شدن حساب بانکی یا محرومیت از داشتن دسته چک به‌طور موقت یا دایم، حق ضامن را ادا کند.

بر همین اساس، ضامن در چک یا چک‌هایی که از مضمون‌عنه دریافت می‌کند، باید این موارد را رعایت کند.

چک باید تاریخ‌دار باشد یعنی اگر آخرین قسط وام ۵ سال دیگر است، تاریخ مندرج در چک بعد از این تاریخ ذکر شود و دیگر آن‌که تاریخ صدور چک در آن (گوشه و پایین چک) ذکر نشود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی ۳ راه آسان برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،ضامن ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ارث در دعاوی حقوقی مبحثی رایج و بحث‌برانگیز است که گاهی موجب اختلافات خانوادگی و هرج و مرج در روابط می‌شود.

نکات مهم در مورد ارث

در بسیاری از موارد موضوع ارث تبدیل به یک چالش شده و اختلافات زیادی بین فرزندان و همسر متوفی به وجود می‌آورد. گاهی حتی کار به جایی می­‌کشد که تنها یک مرجع قانونی مثل وکیل ارث می­‌تواند آن را به‌صورت مسالمت‌‌آمیز حل کند. آگاهی از چنین مسائلی موجب جلوگیری از تضییع حقوق دیگران می‌­شود. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع نکات مهم در مورد ارث می‌پردازیم.

انتقال اموال به همسر

از آن‌جایی که طبق قانون اگر شوهر به جز زن وارث دیگری نداشته باشد، زن یک چهارم اموال را به ارث می‌برد و بقیه اموال در حکم اموال بدون وارث به نفع دولت ضبط خواهد شد، شوهر می‌تواند در زمان حیات اموال خود را به همسر انتقال دهد.

سهم برابر فرزندان از اموال

برای دادن سهم مساوی بهترین اقدام انتقال اموال قبل از فوت است. در صورت وصیت نیز تا یک سوم اموال طبق وصیت عمل می‌شود و الباقی اموال طبق قوانین ارث تقسیم می‌شود.

ارث‌بری نوه دختر و پسر

در ارث یک حالت وجود دارد که دختری که نوه است دو برابر پسری که نوه است ارث می‌برد و آن حالتی است که میت اولادی نداشته باشد و اولاد اولاد او (نوه) ارث ببرد.

به این‌صورت که نوه پسری میت که دختر باشد به واسطه پدرش دو برابر نوه دختری میت که پسر باشد ارث می‌برد.

دریافت مهریه از ارث شوهر

در صورتی‌که پدر شوهر فوت شود، عروس می‌تواند سهم‌الارث شوهر را از اموال پدرش برای مهریه توقیف کند. اما تا زمانی که پدرشوهر زنده باشد عروس این حق را نخواهد داشت زیرا اموال شخص زنده متعلق به خودش است.

وارث والدین

شخصی که زودتر از پدر و مادر خود فوت کند، وارث والدین محسوب نمی‌شود. در این‌صورت اگر متوفی خواهر یا برادر در قید حیات داشته باشد، به فرزندان متوفی ارثی تعلق نمی‌گیرد.

حق قصاص و ارث همسر از دیه

زوج یا زوجه حق قصاص قاتل همسر خود را ندارد. اما از دیه همسر خود ارث خواهد برد.

تغییر جنسیت و ارث

افرادی که تغییر جنسیت می‌دهند و نسبت‌شان با اعضای خانواده عوض می‌شود، مثلا خواهر، برادر می‌شود، ارث بردن آنان نیز طبق جنسیت جدید تغییر می‌کند.

ارث در ازدواج موقت

در ازدواج موقت زن و مرد از یکدیگر ارث نمی‌برند اما فرزند حاصل از ازدواج موقت از پدر و مادر خود ارث خواهد برد.

ارث مرد چند زنه

سهم‌الارث زن از شوهر یک زنه در صورت وجود فرزند، یک هشتم و درصورت نبود فرزند یک چهارم است.

اگر تعداد زنان بیش‌تر باشد همان میزان به‌طور مساوی بین زنان تقسیم می‌شود یعنی در نهایت سهم کمتری به زنان می‌رسد.

نکات مهم ارث

ارث نوزاد

یکی دیگر از نکات مهم ارث، ارث نوزاد است. نوزاد به محض تولد حتی اگر فقط یک گریه کند و بمیرد ارث به او تعلق می‌گیرد و سهم‌الارث به وراثان او می‌رسد.

سهم‌الارث فرزند خوانده 

فرزند خوانده از سرپرست خود ارث نمی‌برد ولی سرپرست می‌تواند تا یک سوم اموال را برای فرزندخوانده خود وصیت کند یا این‌‌که قبل از فوت به‌صورت رسمی اموالی را به او انتقال دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب طلاهای مادر چگونه به ارث می‌رسد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,ارث ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

امروزه با افزایش استفاده از گوشی‌های همراه و تکنولوژی بسیاری از کارها به سهولت و سریع انجام می‌شود اما این افزایش استفاده از تکنولوژی به تبع مشکلات و مسائلی را هم در جامعه به وجود آورده است، از جمله مفقودی یا سرقت موبایل.

اقداماتی پس از سرقت موبایل

از جمله شایع‌ترین جرایم که روزانه اتفاق می‌افتد سرقت تلفن همراه است، که در اغلب موارد با اعمال راهکارهای قانونی قابل پیدا شدن است. برای پیگیری مشکل به وجود آمده راهکارهایی از سوی قانون‌گذار بیان شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع اقداماتی پس از سرقت موبایل می‌پردازیم.

پس از سرقت گوشی موبایل چکارکنیم؟

  • نخست به محض این‌که متوجه فقدان موبایل‌تان شدید، سریعا با شماره خود تماس بگیرید؛ چرا که ممکن است خوش شانس باشید و کسی آن را پیدا کرده باشد و پاسخ دهد.
  • اما قدم بعدی پس از به سرقت رفتن تلفن همراه این است که سریعا مراتب را به اپراتور مربوطه اعلام و سیم‌کارت خود را از دسترس خارج کنید ( بسوزانید) تا حداقل مسئولیت حقوقی در قبال احتمال ارتکاب به اعمال مجرمانه گریبان‌گیرتان نشود.
  • سپس جهت ردیابی گوشی می‌بایست با در دست داشتن مدارک شناسایی از جمله کارت ملی، شناسنامه و هم چنین جعبه گوشی به نزدیک‌ترین کلانتری یا دادسرا مراجعه کرده و تقاضای خود را ارائه دهید تا اقدامات فنی و اطلاعاتی دیگر صورت پذیرد.

پیگیری سرقت از طریق مراجع قضایی

اقدامات پس از سرقت موبایل از طریق مراجع قضایی به این‌صورت است که فرد مال باخته با مراجعه به کلانتری و توضیح شرایط و موضوع به آنان، پیگیری لازم را از مامورین کلانتری بخواهد.

مامورین کلانتری یا دادسرا بعد از این که شکایت شما مکتوب شد با صدور درخواستی به اپراتورها ردیابی گوشی را می‌خواهند.

دادسرا بعد از تحقیقات مقدماتی و صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه ارسال می‌کند. دادگاه به بررسی دقیق‌تر و ردیابی گوشی از طریق مخابرات می‌پردازد.

 در صورتی‌که موبایل یافت شد، فرد متهم را احضار می‌کند و به پرونده جرم سرقت گوشی رسیدگی می‌نماید و رای مقتضی صادر می‌شود.

اقداماتی پس از سرقت

پیگیری سرقت از طریق مخابرات

دومین راه پیگیری سرقت موبایل، از طریق مخابرات است. در این راه باید به مخابرات مراجعه شود و درخواست مسدود کردن خط شود.

در صورتی‌که فرد سارق هرگونه سواستفاده‌ای از خط تلفن همراه کند شخص دارنده خط مسئول است. بنابراین مسدود کردن خط برای جلوگیری از سواستفاده سارق بسیار ضروری و مهم است. 

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نکات حقوقی نکات طلایی که قبل از خرید و فروش ملک باید بدانید را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات حقوقی , مسائل حقوقی , سرقت موبایل ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به آن دلیل حجم زیادی از شکایات را در بر می‌گیرد که امروزه خرید کلیه کالاها و حتی دریافت خدمات حقوقی و پزشکی به صورت آنلاین و در بستر اینترنت صورت می‌گیرد.

شکایت کردن از فروشگاه اینترنتی

فروشگاه‌های اینترنتی به دلیل مزایای حق انتخاب و مقایسه قیمت‌ها، صرفه‌جویی در زمان، انرژی و دسترسی ۲۴ ساعته که به مخاطبان ارائه می‌دهند باعث شده روز به روز به تعداد استفاده‌کنندگان از خدمات آن‌‌ها اضافه شود. به‌ همین دلیل با جا افتادن فرهنگ خرید اینترنتی و افزایش استفاده از خدمات آنلاین، مشکلات این‌گونه از معاملات هم بیشتر می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا قصد داریم به موضوع شکایت کردن از فروشگاه اینترنتی بپردازیم.

راه‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی کدامند؟

برای شکایت بسته به مشکل پیش آمده، راه‌های متفاوتی وجود دارد. به‌طور کلی ۳ راه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی پیش روی شما قرار دارد:

  • شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی
  •  از طریق پلیس فتا
  •  از طریق مرجع قضایی

شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، فروشگاه اینترنتی باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد. اگر فروشگاهی که از آن‌جا کالای خود را خریداری کرده‌اید یا خدماتی را دریافت کرده‌‌اید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد کافی‌ است به آدرس HTTPS://ENAMAD.IR مراجعه نمایید، سپس به صفحه ثبت شکایت روی آیکون ورود به سامانه ثبت شکایات کلیک نمایید. پس از ثبت شکایات خود می‌توانید مشکل خود را پی‌گیری کنید

.

شکایت از طریق پلیس فتا

یکی دیگر از راه‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی از طریق پلیس فتا است.

ماهیت پلیس فتا، عملیاتی است به این معنا که به‌صورت تخصصی و از طریق تجهیز به منابع نیروی انسانی، دانشی و تجهیزاتی نسبت به تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با رویکرد مقابله با جرایم از طریق پیش‌بینی، پیش‌گیری و کشف جرم اقدام می‌نماید.
شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت پلیس فتا، شکایت خود را در ارتباط با وب ‌سایت، سایت فروشگاه‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، تخلف در اپلیکیشن و بازی و حتی پست الکترونیکی را مطرح کنید.
پس از ورود به سایت باید به قسمت خدمات الکترونیکی وارد شوید. پس از ورود به قسمت ثبت گزارش مردمی، باید گزارش تخلف سایت فروشگاه اینترنتی مربوطه را ارائه دهید.

شکایت اینترنتی

شکایت از طریق مرجع قضایی

در روش سوم برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانیم از طریق مرجع قضایی اقدام کنیم. به این‌صورت که شخص شاکی باید با داشتن مدارک کافی از جمله رسید واریز وجه و… به دادسرای جرایم رایانه‌ای در تهران و به دادسرای محل سکونت خود در سایر شهرستان‌ها مراجعه نماید و شکایت خود را با نوشتن شکواییه مطرح نماید.

کدام روش شکایت موثرتر است؟

هر یک از روش‌های شکایت از فروشگاه های اینترنتی شرایط و مزایای خاص خود را دارند که با توجه به اوضاع و احوال خاص فرد زیان‌دیده می‌توان از یکی از این روش‌ها استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی آیا حمل خودرو با جرثقیل در حضور مالک خلاف قانون است؟ مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,شکایت,فروشگاه اینترنتی ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بخش عمده‌ای از تعهدات و روابط حقوقی که بین افراد به وقوع می‌پیوندد مربوط به معاملات املاک است. که به تبع آن بخش قابل توجهی از دعاوی موجود در دادگستری را هم شامل می‌شود.

نکات طلایی معاملات ملک

برای معامله و خرید و فروش ملک، زمین و واحد‌های تجاری لازم است نکات قانونی مربوط به آن را بدانید تا پس از معامله دچار مشکل نشوید. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع نکات طلایی معاملات ملک می‌پردازیم.

وضعیت طرفین معامله

برای صحت هر معامله‌ای لازم است که طرفین دارای ویژگی‌ها و اوصافی باشند. به‌طور مثال قصد معامله وجود داشته باشد یا طرفین عاقل و بالغ باشند. چرا که معامله با اشخاصی که عاقل و بالغ نبوده صحیح نیست.

وضعیت سند ملک مورد معامله

در هنگام معاملات ملک باید سند به‌طور کامل رویت و بررسی شود. بسیاری از املاک، فاقد سند مجزا و تک برگ بوده یا در برخی موارد چندین ملک به صورت یک‌جا و دارای یک سند واحد هستند که افراد این املاک را از هم تفکیک کرده و به فروش می‌رسانند.

بررسی کامل ملک مورد معامله

خریدار یک ملک باید حتما به‌طور دقیق و بدون هرگونه تعارف، ملک مورد نظر خود را وارسی کند تا کاملا در جریان معایب و مزایای آن قرار بگیرد.

استعلام از ارگان‌های ذی ربط

گاهی اوقات فروشنده ملک با وکالت‌نامه اقدام به فروش ملک می‌کند یا از وضعیت ملکی در خصوص زراعی بودن یا در توقیف و رهن آن در بانک اطلاع ندارد.

در این خصوص با استعلام از دفتر اسناد رسمی صادرکننده وکالت‌‌نامه در ارتباط با وکالت‌نامه فروشنده، از جهاد کشاورزی جهت مزروعی نبودن ملک و بانک مرکزی در ارتباط با رهن نبودن ملک استعلام صورت می‌گیرد.

انعقاد قرارداد

طرفین باید به‌طور روشن و بدون ابهام در خصوص ملک با یک‌دیگر توافق نمایند و آن را به‌صورت کتبی با حضور حداقل ۲ نفر شاهد منعقد نمایند.

مندرجات الزامی قرارداد

در قرارداد منعقد شده بین طرفین باید مشخصات ملک و متعلقات داخل در آن به‌طور کامل بیان شود. به‌طور مثال ذکر متراژ ملک، قیمت ملک، نحوه پرداخت و تسلیم ملک هرچیزی را که شامل و جز داخل ملک محسوب می‌شود باید حتما قید شود.

درج حق فسخ در قرارداد

ایجاد حق فسخ به خریدار یا فروشنده، کمک بسیار زیادی می‌کند تا درصورت نقض تعهد طرف دیگر معامله، بتوانند قرارداد را یک طرفه فسخ نمایند.

پرداخت اقساطی بهای معامله

با توجه به خلف وعده‌ها و نقض تعهداتی که اصولا در هر قراردادی ممکن است به وجود آید و از بین رفتن اعتماد در جامعه، در قرارداد هم لازم است حتما اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه از ضرر یا وقوع هرگونه کلاهبرداری یا مواردی از این دست از سوی خریدار صورت گیرد.

یکی از این اقدامات، قرار دادن اقساط جهت پرداخت و تعیین موعد در پرداخت آن است. هم‌چنین مطابق با قانون فروشنده می‌تواند برای عدم پرداخت هر قسط خسارت تعیین کند یا در صورت حق فسخ، قرارداد را فسخ کرد.

معاملات ملک

عدم تحویل ملک تا زمان پرداخت کامل قرارداد و تنظیم سند

خلف وعده و نقض تعهد فقط از جانب فروشنده نیست و ممکن است خریدار هم به تعهدات خود پایبند نباشد.

در این خصوص فروشنده به دور از هرگونه تعارف از تسلیم ملک تا پایان پرداخت تمام مبلغ قرارداد می‌بایست خودداری کند.

همچنین توصیه می‌شود مبلغ قرارداد را فروشنده به‌صورت نقد دریافت دارد و از دریافت حتی الامکان چک خودداری نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نکات حقوقی استفاده از آسانسور در آپارتمان  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,خرید ملک,فروش ملک ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

امروزه با وقوع قتل‌های پی درپی ناموسی موجی از نگرانی و بهت جامعه را فرا گرفته است. که یکی از انواع آن همسرکشی است. همسرکشی در کنار سایر قتل‌ها، دلایل و انگیزه‌های متفاوتی دارد.

قتل همسر

یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌هایی که در طول تاریخ منجر به کشتن زن به دست شوهر یا شوهر به دست زن شده، انگیزه‌های ناموسی یا ارتکاب خیانت توسط یکی از زوجین به دیگری است. البته در بسیاری از موارد نیز این قتل‌ها به‌صورت آنی و در پی مشاجرات خانوادگی و بدون طرح و نقشه قبلی رخ می‌دهد. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع قتل همسر می‌پردازیم.

آیا قتل زن به دست شوهر مجاز است؟

به موجب ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی، هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده نماید و علم به تمکین زن داشته باشد می‌تواند در همان حال آنان را به قتل‌ برساند. چنانچه که زن مکره ( مجبور شده باشد) باشد فقط مرد را می‌تواند به قتل برساند. حکم ضرب و جرح در این مورد نیز مانند قتل است.

مطابق این ماده در صورت وجود شرایط زیر مرد اگر همسر خود را به قتل برساند مجازات نمی‌شود:

  • شوهر همسر خود را در حال زنا با مرد بیگانه ببیند. منظور از اجنبی فرد دارای تابعیت خارجی نیست بلکه هر مردی را شامل می‌شود.
  • این حکم فقط در مورد شوهر جاری است لذا چنانچه زن، شوهر خود را در حال زنا با زن بیگانه‌ای ببیند نمی‌تواند مرتکب قتل او شود.
  • حتما باید عمل زنا رخ دهد.
  • شوهر با چشم خود این عمل و خیانت را ببیند. صرف شنیدن آن یا دیدن کلیپ‌های ویدیویی یا عکس‌های خیانت همسر یا شنیدن آن از زبان دیگری یا حدس و گمان باعث مجوز قتل ناموسی نیست.
  • فقط در همان حال و همان موقع می‌تواند آن‌ها را به قتل برساند و نه بعد از آن.
  • زن اجبار به رابطه جنسی نشده باشد بلکه با میل و رضای خود به آن تن دهد.
  • مرد اطمینان داشته باشد که همسر خود با رضایت خود مرتکب زنا شده است.

کشتن همسر

آیا قتل شوهر به دست زن مجاز است؟

اساسا قتل شوهر به دست زن تابع قتل‌های عادی است و لذا مجازات آن قصاص نفس در صورت درخواست اولیای دم است.

در قتل‌های معمولی، یکی از مواردی که باعث تبرئه قاتل می‌شود، دفاع مشروع است. لذا در مورد قتل همسر نیز می‌توان این حکم را جاری دانست.

بنابراین چنانچه زنی شوهر خود را یا شوهری زن خود را به دلیل دفاع از خود بکشد و به گونه‌ای باشد که شرایط خاص دفاع مشروع را نیز به موجب قانون داشته باشد و این موضوع اثبات شود قصاص منتفی است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مجازات فحاشی به همسر را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,مسائل حقوقی,قتل ,
:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

این روز‌ها یکی از مهم‌ترین وسایلی که با وجود ساختمان‌های بزرگ، بسیاری از مشکلات را حل می‌کند، آسانسور است. باید ساکنین آپارتمان، باقوانین آپارتمان‌نشینی در مورد آسانسور آشنایی داشته باشند.

نکات حقوقی استفاده از آسانسور

افزایش جمعیت در دهه گذشته در کنار مهاجرت به شهرهای بزرگ بر زندگی انسان در این شهرها تاثیر بسیاری گذاشته است. زندگی از خانه‌های حیاط‌دار و ساختمان‌های یک یا حداکثر دو طبقه به برج‌های سربه‌فلک‌ کشیده تغییر کرده‌ است. از مهم‌ترین لوازمی که زندگی در این ساختمان‌ها را میسر می‌کند آسانسور است، که گاهی سبب اختلافاتی بین اهالی ساختمان می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نکات حقوقی استفاده از آسانسور می‌پردازیم.

قانون استفاده از آسانسور و پرداخت هزینه آن

ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها صریحا به موضوع آسانسور پرداخته است و بیان می‌دارد که در مورد استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست.

این قانون بدان جهت بوجود آمد که ساکنین طبقه اول یا همکف ادعا داشتند که عبور و مرور آن‌ها منوط به آسانسور نیست و نیازی به آن ندارند، پس چرا باید هزینه تعمیر و نگهداری آن را پرداخت کنند.

این قانون به کمک سایر ساکنین آمد تا از حقوق آنان دفاع کند. بدین صورت‌که قسمت‌های مشاع و هزینه‌های آن برعهده همه ساکنین است و دلیل استفاده نکردن از آن نمی‌تواند ادله‌ای بر عدم پرداخت هزینه آن باشد.

قانون خالی بودن واحد مسکونی و پرداخت شارژ آسانسور

آن‌چه در ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است درباره تمام قسمت‌های مشاع ساختمان است. پرداخت حق شارژ ساختمان‌ها به‌صورت ماهانه الزامی است.

این الزام با استفاده یا عدم استفاده از بخش‌های مشاع، تأثیری بر پرداخت یا عدم پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد.

در واقع باید گفت آن‌چه که در این ماده به آن اشاره شده الزام همه مالکان یا ساکنین است و نمی‌توان گفت چون مالکی واحدی خالی از سکنه دارد موظف به پرداخت هزینه‌های ساختمان نیست.

قسمت‌های مشاع ساختمان با موجرین یا مستاجرین سرو کار دارند و بودن یا نبودن ایشان تاثیری در هزینه‌های شارژ ندارد.

پرداخت هزینه تعمیر و نگه‌داری آسانسور در شارژ ساختمان

شارژ آپارتمان، هزینه‌هایی است که برای قسمت‌های مشاع ساختمان پرداخت می‌شود. این شارژ توسط ساکنین و مالکین باید پرداخت شود.

شارژ ساختمان طبق ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها بر اساس متراژ واحد تعیین می‌شود.

گاها نیز هزینه‌هایی که با متراژ واحد مرتبط نیست به‌صورت مساوی میان واحدها تقسیم می‌شود.

هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور نیز جزو آن دسته از هزینه‌هایی است که ربطی به متراژ واحد مسکونی ندارد و تمامی واحد‌ها یک مبلغ یکسان را پرداخت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب بدون درنظر گرفتن این نکات،‌ هرگز خانه‌ای را اجاره نکنید  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،حق استفاده از آسانسور ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شما باید پیش از ازدواج با برخی از حقوق خود آشنا باشید. بخصوص زنان در کشور ما باید بیش از هر چیزی در زمان ازدواج از حقوق خود آگاه باشند، تا بدانند در حین عقد چه حقوقی را می‌خواهند از همسرشان دریافت کنند.

شرط حق مسکن زن

در ایران زن پیش از ازدواج یک‌سری از حقوق را ندارد اما می‌تواند این حقوق را از همسر خود بخواهد. یکی از حقوقی که شاید زوجین کمتر با آن آشنایی داشته باشند و به آن توجه کنند؛ حق مسکن است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع شرط حق مسکن زن می‌پردازیم.

دادن حق مسکن به زن

درست است که حق تعیین مسکن با شوهر است، ولی زن می‌تواند به‌صورت شرط ضمن عقد نکاح حق تعیین مسکن را داشته باشد. شما می‌توانید پیش از عقد با همسر خود در این خصوص صحبت کنید و توافق نمایید که حق تعیین مسکن به شما داده شود.

در یک زندگی مشترک هر دو طرف حق دارند که در خصوص محل زندگیشان نظر بدهند. در واقع دادن حق مسکن به زن، بسیاری از تنش‌های بین زوجین را حل می‌کند و به نوعی احترام به سلیقه و نظر همسر به عنوان شریک زندگی، محسوب می‌شود.

اهمیت شرط حق مسکن در عقد

در خصوص حق مسکن، لازم به ذکر است که اگر شما به عنوان یک زن در زمان عقد، حق مسکن را جز شرایط ازدواج قرار ندهید، در این‌صورت هیچ قانونی برای نظر دادن انتخاب مسکن و محل زندگی ندارید و موظف هستید در خانه‌ای که شوهرتان انتخاب کرده است زندگی کنید.

اگر از این قانون سرپیچی کنید و در این خانه زندگی نکنید؛ نفقه به شما تعلق نخواهد گرفت، زیرا زندگی نکردن در خانه شوهر از موارد عدم تمکین است.

هم‌چنین اگر زن خودش خانه‌ای مستقل داشته باشد یا حتی همسرش خانه‌ای برای او خریداری کرده باشد، باز هم حق ترک کردن خانه را ندارد.

داشتن حق مسکن به زن این اختیار را می‌دهد که او درباره محل زندگی، نوع خانه، خرید یا اجاره، ظاهر آن و … نظر بدهد و شوهر هم موظف است که به نظر همسرش احترام گذاشته و خانه‌ای که مد نظر اوست را تهیه کند.

 شرط حق مسکن

آیا حق مسکن برای زن حق تملک ایجاد می‌کند؟

حق مسکن برای شما به عنوان یک زن، به این معنی نیست که شوهرتان باید آن خانه را به نام شما بخرد یا قرارداد اجاره به نام شما باشد. در واقع حق مسکن تعهدی برای خرید خانه به نام زن نیست بلکه حق تعیین مسکن و محل زندگی است.

حالا ممکن است شوهر، خانه برای همسرش بخرد یا به نام خودش؛ این امر ربطی به حق مسکن ندارد.

حق مسکن مرد را موظف به پذیرش شرایط همسرش، برای خرید خانه می‌کند ولی مرد موظف نیست آن خانه را حتما به نام همسرش خریداری کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مجازات فحاشی به همسر مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،حق مسکن به زن ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زمانی‌که یک تصادف غیر عمد رخ می‌دهد و راننده باعث کشته شدن شخصی می‌شود، در این مواقع اگر راننده تصادف، صحنه را ترک ‌کند، به عمل این راننده قتل شبه عمد می‌گویند. در اینجا سوال این است که قانون‌گذار چه مجازاتی برای این فرد در نظر گرفته است.

مجازات راننده فراری

بعضی از رانندگان پس از تصادف به محض آن که می‌فهمند مقصر هستند فرار را بر قرار ترجیح می ‌دهند و از صحنه می‌گریزند. علت فرار از صحنه تصادف می‌تواند ترس و اضطراب یا فرار از عاقبت امر باشد. همراه ما باشید تا در این نوشتار از مجله دلتا به مجازات راننده فراری بپردازیم.

فرار از صحنه تصادف رانندگی چه مجازاتی خواهد داشت؟

طبق قانون تصادفات اگر بعد از وقوع تصادف، مجروح به کمک فوری نیاز داشته باشد و راننده با وجود اینکه می‌تواند به مصدوم کمک کند ولی از این کار خودداری کرده یا برای ندادن جریمه و فرار از تعقیب محل را ترک کند، برای هر کدام از این موارد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم خواهد شد. دادگاه نمی‌تواند برای شخص محکوم تخفیفی قائل شود.

به‌جز مجازات راننده فراری در تصادفات، در بعضی مواقع به دلایل دیگری راننده مجرم شناخته می‌شود که به دو تا شش ماه حبس و پرداخت دیه محکوم می‌شود.

بی‌‎احتیاطی یا عدم رعایت مقررات، عدم‎ مهارت راننده که منجر به ایجاد صدمه بدنی به دیگری یا نقص و ضعف دائم یکی از اعضای بدن یا از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم شود، یا برخی از آسیب‌های دیگر از جمله وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی را باعث شود مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم خواهد شد.

مجازات راننده

اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم؟

ممکن است برای شما یا هر کسی پیش آمده باشد که در تصادف طرف مقابل که مقصر است فرار کرده باشد.

حال سوال این است که در این مواقع چه باید کرد و چگونه باید خسارت را دریافت کرد؟

اگر خودرو مقصر فرار کرده باشد و شما مشخصات آن خودرو را ثبت و ضبط کرده‌‌اید، باید برای شکایت از طرف و دریافت دیه تصادف راننده فراری مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  • باید مشخصات وسیله نقلیه مقصر را بردارید.
  • باید در اولین فرصت با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و اعلام کرد که خودرو مقصر فرار کرده است.
  • بعد از آن باید یک صورت‌جلسه از حادثه با شهادت افرادی که در صحنه تصادف حاضر بوده‌اند تهیه کرد.
  • اگر تصادف منجر به جرح شود در آن صورت گزارش مأمورین اورژانس ۱۱۵ الزامی است.
  • بعد از آن باید گزارش دریافتی را به هیأت حل اختلاف تسلیم کرد.
  • پس از آن هیات حل اختلاف پرونده فوق را به دست کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تصادفات سپرد.

اگر به هر دلیلی نتوانستید مشخصات خودروی مقصر را ثبت کنید، می‌توانید به صندوقی به نام “صندوق تامین خسارت‌های بدنی” مراجعه کنید و خسارات بدنی که به خودتان وارد شده را مطالبه کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی نحوه شکایت از پلاک خودرو مزاحم مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،تصادفات رانندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

به‌کار بردن الفاظ رکیک و زشت نسبت به اشخاص دیگر، از جمله همسر، فحاشی و از مصادیق توهین است.

مجازات فحاشی به همسر

توهین و فحاشی با هر درجه از شدت، عملی مجرمانه محسوب می‌شود و شخص باید مورد مجازات قرار بگیرد. سبک یا سنگین بودن این عمل، توسط قاضی تعیین می‌شود و پس از بررسی‌ها، از جمله سوابق فرد مجرم، در نهایت مجازات فحاشی تعیین می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع مجازات فحاشی به همسر می‌پردازیم.

مجازات فحاشی به همسر

به دلیل اینکه این نوع فحاشی‌ها بیشتر در محیط خانوادگی رخ می‌دهد، اثبات آن کار دشواری خواهد بود.

اما اگر قاضی در کار خود خبره باشد، متوجه راستگویی و دروغگویی فرد خواهد شد. برخی از افراد به دلیل اینکه به‌طور مداوم تحت فحاشی همسر قرار گرفته‌‌اند، از لحاظ روانی با مشکلاتی روبرو شده‌‌اند، که با برخی از نشانه‌ها، قاضی می‌تواند حکم دقیقی را اعلام کند.

برای اثبات عمل فحاشی به همسر، فردی که مورد توهین و فحاشی قرار گرفته است، می‌تواند از دستگاه شنود استفاده کند.

 قبل از استفاده از دستگاه شنود باید به‌طور کتبی از دادگاه مجوز لازم را دریافت کند.

با توجه به نوع فحاشی که به همسر صورت می‌گیرد، با توجه به معنای آن، قاضی نوع الفاظ را سنگین یا سبک تشخیص می‌دهد.

که اگر نوع شدید و سنگین تایید شود، همسر مرتکب قذف شده است و مجازات می‌شود.

همچنین اگر به همسر عمل زنا را نسبت دهد، با توجه به آگاهی از معنای کلمه، به ۸۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

 اگر الفاظ به کار رفته شدت کم و در حد ساده باشد، به عنوان هتک حرمت شناخته می‌شود و مجازاتی برابر ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی در نظر گرفته می‌شود.

مجازات فحاشی

شرع برای هتک حرمت میزانی را در نظر نگرفته است. البته این مجازات برای همسر می‌تواند متفاوت باشد، اگر برای بار اول به این عمل مجرمانه اقدام کرده است، با پرداخت جریمه اندک و تعهد موضوع مختومه می‌شود.

 اگر همسر سابقه کیفری در این زمینه داشته باشد دادگاه می‌تواند حداکثر مجازات فحاشی برابر با ۷۵ ضربه شلاق یا پرداخت جزای نقدی را تعیین کند. که البته مجازات با توجه به نوع الفاظی که به همسر بیان می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر چگونه همسر خود را بدون مهریه طلاق دهیم؟ مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،مجازات فحاشی ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مرگ پایان سرنوشت تمام انسان‌هاست و در آخر تمام افراد به این مرحله خواهند رسید. مرگ به دلیل اینکه یک واقعه حقوقی است، قانون برای آن آثار و تبعاتی را مشخص کرده است. یکی از آن‌ها ارث و تقسیم ماترک بجا مانده از متوفی است.

تقسیم ارث طلای مادر

پس از فوت پدر خانواده به فرزندان ارث تعلق می‌گیرد و باید بین آن‌ها تقسیم شود. پس از فوت مادر نیز در صورت وجود اموال، این دارایی‌ها بین فرزندان تقسیم می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع تقسیم ارث طلای مادر می‌پردازیم.

تقسیم ارث طلای مادر

طلا به خاطر زینت بودن معمولا از متوفای زن بر جا می‌ماند و آن‌چه عرف در بین مردم در مورد این طلاها به غلط رواج دارد این است که این طلاها سهم دختران متوفی خواهد بود و پسران و دیگر وراث سهمی از آن نخواهند برد.

اما طبق قانون وراثت طلا نیز جزو اموالی است که باید در آن تقسیم به‌صورت قانونی و بر اساس طبقات ارث انجام گیرد.

در واقع طلا خصوصیتی نسبت به سایر اموال ماترک نداشته و مانند سایر اموال مورد تقسیم قرار می‌گیرد.

طلای مربوط به متوفی مانند دیگر اموال وی اگر فقط یک وارث وجود داشته باشد به همان وارث خواهد رسید. اما اگر افراد طبقات تقسیم‌بندی سه گانه وراث در قید حیات باشند به نسبت سهمشان بین آن‌ها تقسیم می‌گردد.

در صورتی‌که طبقه اول وجود داشته باشند ارث به سایر طبقات نخواهد رسید. هم‌چنین اگر در هر طبقه‌ای درجه اول وجود داشته باشد، درجه دوم ارث نخواهد برد.

اگر زنی همسر داشته باشد و فوت کند، همسر او با وجود اینکه جزو خویشاوندان سببی است قطعا در کنار سایر طبقات از طلاهای متوفی ارث خواهد برد.

 تقسیم ارث طلا

وصیت مادر در خصوص طلاها

قانون به افراد این اجازه را داده است که آن‌چه را در تملک دارند به هر گونه که بخواهند به دیگری واگذار کنند. این کار باید به‌صورت قانونی و غیر قابل انکار باشد تا مورد اعتراض دیگران قرار نگیرد.

بنابراین اگر مادری وصیت به ارث رسیدن طلای خود به نفع دختران خود را داشته باشد باید این وصیت به گونه‌ای باشد که غیر قابل انکار بوده باشد.

اگر مادر در مورد طلای خود وصیت به نفع دختران خود کرده باشد این وصیت فقط در مورد یک سوم طلا مورد قبول و در صورت عدم تایید و تنفیذ تمام ورثه مابقی آن بین وراث متوفی تقسیم خواهد گردید.

لازم به ذکر است در صورتی‌که کسی در مورد طلای متوفی ادعای یک وصیت به نفع خود داشته باشد باید این وصیت را با سند معتبر یا شهادت شهود معتبر به اثبات برساند تا مورد تایید قانونی قرار گیرد.

در غیر این‌صورت و در فرض تصاحب طلا بدون مجوز قانونی وراث دیگر می‌توانند از تصاحب‌کننده در محاکم کیفری طرح شکایت و تقاضای تعقیب کیفری و مجازات وی را نمایند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در این شرایط حضانت فرزند فقط با مادر است را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،ارث ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

امروزه با گسترش زندگی شهری و افزایش جمعیت، آپارتمان‌نشینی به‌صورت یک موضوع رایج در آمده و کمتر کسی است که در خانه‌های آپارتمانی زندگی نکند. زندگی کردن در آپارتمان‌ها به دلیل وجود چند خانواده و مالک، نیازمند این است که همه افراد قوانین و مقررات ساختمان را رعایت کنند.

پرداخت شارژ آپارتمان خالی

زندگی در آپارتمان، با توجه به تراکم جمعیتی، حقوق و تکالیفی را ایجاد می‌کند یکی از این حقوق و تکالیف شارژ ساختمان است که به صورت ماهانه باید پرداخت شود؛ در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی پرداخت شارژ آپارتمان خالی می‌پردازیم.

شارژ ساختمان چیست؟

مجموع هزینه‌هایی که برای قسمت‌های مشترک ساختمان و برای همه باید صرف شود را اصطلاحا شارژ ساختمان می‌گویند؛ مانند هزینه‌های سرویس آسانسور، هزینه نظافت، روشنایی راهروها و …

آشنایی با چند اصطلاح آپارتمانی

  • قسمت‌های مشترک: طبق تعریف قانون تملک آپارتمان‌ها، قسمت‌های مشترک قسمت‌هایی هستند که حق استفاده از آن‌ها مخصوص استفاده یک یا چند واحد نبوده و به کلیه مالکین ساختمان تعلق دارد مانند آسانسور و راهروها.
  • قسمت‌های اختصاصی: قسمت‌های اختصاصی قسمت‌هایی هستند که صرفا مخصوص استفاده یک یا چند واحد بوده و دیگران حق استفاده از آن قسمت آپارتمان را ندارند. مانند واحد اختصاصی یک مالک یا نورگیری که فقط یک یا چند مالک حق استفاده از آن را دارند.

وظیفه تعیین میزان شارژ هر واحد به عهده کیست؟

بنا به تبصره یک ماده چهار قانون تملک آپارتمان‌ها وظیفه تعیین و محاسبه میزان پرداختی شارژ ساختمان به عهده مدیران آپارتمان است.

آیا واحدهای خالی موظف به پرداخت شارژ هستند؟

با توجه به اطلاق و کلی بودن ماده چهار قانون تملک آپارتمان‌ها، در خصوص شارژ آپارتمان خالی می‌توان چنین گفت که تمامی مالکین واحدها چه ساکن باشند چه نباشند مکلف به پرداخت شارژ هستند.

ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، حقوق و تعهدات و هم‌چنین سهم هر یک از مالکان قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت‌های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم‌ خواهد شد یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی کرده باشند.

پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است.

پرداخت شارژ آپارتمان

آیا مستاجر مسئول پرداخت شارژ است؟

قانون تملک آپارتمان‌ها، درمورد مستاجر صحبتی به میان نیاورده و صرفا تکلیف شارژ آپارتمان را به عهده مالکین گذاشته است.

با توجه به قانون تملک آپارتمان‌ها مسئول اولیه پرداخت شارژ ساختمان بر عهده مالک است نه مستاجر.

پس در صورتی‌که قرارداد اجاره بین مالک و مستاجر در خصوص هزینه‌های شارژ ساختمان سکوت کرده باشند مستاجر تکلیفی برای پرداخت شارژ نخواهد داشت. مگر اینکه عرف منطقه به گونه‌ای باشد که مستاجر را مسئول پرداخت هزینه‌های شارژ بداند.

از آن‌جایی‌ که مدیران ساختمان دخالتی در قرارداد اجاره بین مالک و موجر ندارند، در هر صورت (چه در قرارداد اجاره مسئولیت پرداخت شارژ به عهده مستاجر گذاشته شده باشد چه نشده باشد) نمی‌توانند شارژ را از مستاجر طلب کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب بدون درنظر گرفتن این نکات،‌ هرگز خانه‌ای را اجاره نکنید را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،شارژ ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

چند سالی است که شایعاتی در مورد کاهش حقوق بازماندگان دختر بازنشستگان شنیده می‌شود؛ به‌ویژه اینکه گفته می‌شود دخترانی که پدران خود را از دست داده‌اند، به‌صورت صوری از همسران خود طلاق می‌گیرند تا بتوانند از حقوق به ارث مانده پدر، استفاده کنند.

شرایط حقوق بازنشستگان

مستمری و هر آن‌چه به آن تعلق می‌گیرد، از طریق تامین اجتماعی به بازماندگان بازنشستگان منتقل و تا زمانی که شروط حفظ آن در یک خانواده وجود داشته باشد، نظام تامین اجتماعی آن را تضمین می‌کند. در این نوشتار از مجله دلتا قصد داریم به موضوع شرایط حقوق بازنشستگان می‌پردازیم.

قانون حمایت از خانواده و سهم وراث

در این زمینه «قانون حمایت خانواده» مواردی را برای حمایت از «زوجه دائم متوفی»، فرزندان دختر و پسر و سایر وراث قانونی تعیین کرده است.

اگر همسر دائم یک زن فوت کند و وی مجدد ازدواج کند و همسر دوم هم فوت کند، این زن می‌تواند مستمری هر کدام از این همسران را که بیشتر بود برای ادامه دریافت آن درخواست کند. در نتیجه نمی‌تواند بیشتر از یک مستمری دریافت کند.

در همین حال اگر بازنشسته‌ای فوت کند و چند همسر داشته باشد، حقوق و مستمری وی به تساوی میان آن‌ها تقسیم می‌شود.

قانونگذار همچنین قید کرده که اگر زنی خود حقوق بگیر یکی از صندوق‌های بازنشستگی باشد، می‌تواند حقوق یا مستمری همسرش را هم دریافت کند. البته مشروط به این است که این دو حقوق یا مستمری از دو صندوق بازنشستگی متفاوت پرداخت شود.

فرزندان دختر در صورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان پسر تا سن ۲۰ سالگی و بعد از آن در صورتی‌که معلول از کارافتاده نیازمند باشند یا به تحصیلات دانشگاهی مشغول باشند، حسب مورد از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می‌شوند.

شرایط حاکم بر قانون تامین اجتماعی

در این مورد و به‌طور خاص در سازمان تامین اجتماعی، فرزندان دختر مجرد که اشتغال ندارند یا طبق نظر کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر پزشکی (ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی) از کارافتاده محسوب می‌شوند و زنان مطلقه یا زنانی که همسر بازنشسته خود را از دست داده‌اند و همسر جدید اختیار نکرده‌اند، می‌توانند به عنوان وارث از مستمری بازنشستگی پدر یا همسر خود استفاده کنند.

در همین حال نوادگان دختری هم امکان به ارث بردن مستمری پدربزرگ تحت پوشش تامین اجتماعی خود را دارند.

سهم همسر و دختر واجد شرایط

اگر متوفی یک همسر و یک فرزند دختر واجد شرایط داشته باشد، میزان سهم آن‌ها به ۷۵ درصد کل مستمری می‌رسد.

اما قانوگذار آن را با رعایت نسبتی از سهم هر یک از این دو به ۱۰۰ درصد کل مستمری می‌رساند.

با این همه سازمان تامین اجتماعی در بخشنامه‌های ۳۵ و ۳۷ مستمری‌ها این ۷۵ درصد را به ۱۰۰ درصد تعمیم نداده بود؛ در نتیجه حقوق فرزند دختر یا پسر به یک چهارم حقوق پدرش کاهش می‌یافت و سهم همسر هم به سه چهارم می‌رسید.
اگر متوفی یک همسر و یک فرزند دختر واجد شرایط داشته باشد، میزان سهم آن‌ها به ۷۵ درصد کل مستمری می‌رسد.

اما قانوگذار آن را با رعایت نسبتی از سهم هر یک از این دو به ۱۰۰ درصد کل مستمری می‌رساند.

با این همه سازمان تامین اجتماعی در بخشنامه‌های ۳۵ و ۳۷ مستمری‌ها این ۷۵ درصد را به ۱۰۰ درصد تعمیم نداده بود؛ در نتیجه حقوق فرزند دختر یا پسر به یک چهارم حقوق پدرش کاهش می‌یافت و سهم همسر هم به سه چهارم می‌رسید.

در نهایت با شکایت بازنشستگان به دیوان عدالت اداری این بخش از مثال دوم بخشنامه‌های ۳۵ و ۳۷ که کاهنده حقوق وراث بود، ابطال شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب بدون درنظر گرفتن این نکات،‌ هرگز خانه‌ای را اجاره نکنید را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،مستمری ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مسائل مربوط به ارث همسران که شامل ارث زن از شوهر و سهم‌الارث شوهر از زن، یکی از مهم‌­ترین موارد ارث محسوب می‌شود که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید.

مقدار ارث زن و شوهر

در بسیاری از موارد موضوع ارث تبدیل به یک چالش شده و اختلافات زیادی بین فرزندان و همسر متوفی به وجود می­‌آورد. گاهی حتی کار به جایی می­‌کشد که تنها یک مرجع قانونی مثل وکیل ارث می­‌تواند آن را به‌صورت مسالمت‌­آمیز حل کند. آگاهی از چنین مسائلی موجب جلوگیری از تضییع حقوق دیگران می‌­شود. در این نوشتار از مجله دلتا قصد داریم به مقدار ارث زن و شوهر بپردازیم.

سهم‌الارث زن از شوهر در صورت داشتن فرزند

قانون ارث زن از شوهر در صورتی‌که فرزند داشته باشد یک هشتم است. البته در گذشته زنان فقط از اموال منقول ارث می‌بردند و از اموال غیرمنقول چیزی به آن‌ها نمی‌رسید. اما به موجب قانون جدید زنان هم از اموال منقول و هم از اموال غیرمنقول ارث می‌برند.

 طبق ماده ۹۴۶ قانون مدنی در صورتی‌که مردی فوت کند و فرزند داشته باشد، همسر یک هشتم از اموال منقول مانند ماشین وسایل و غیره و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقولی چون زمین و خانه را نیز به ارث می‌­برد.

اگر مردی چند زن داشته باشد سهمی که به زن تعلق می‌گیرد، باید بین آن‌ها تقسیم شود. یعنی یک چهارم اموال بین همه‌­ این زنان باید به‌صورت مساوی تقسیم شود.

سهم‌الارث زن از شوهر در صورت نداشتن فرزند

ارث زن از شوهر در صورت نداشتن فرزند طبق آن‌چه در قانون مدنی آمده بیش‌تر از زمانی‌است که فرزندی درمیان باشد. در صورتی‌که مردی فوت کند و فرزندی نداشته باشد، ارث زن به جای یک هشتم، یک چهارم است. یعنی یک چهارم از اموال منقول و یک چهارم از قیمت اموال غیرمنقول به زن می‌­رسد.

لازم به ذکر است که اگر مردی چند زن و فرزند داشته باشد، سهمی که به زن تعلق می‌گیرد، باید بین آن‌ها تقسیم شود. مثلا اگر متوفی دو زن و فرزند باشد، سهم هر دو زن باهم یک هشتم است که بین آن‌ها به‌طور مساوی تقسیم می­‌شود.

 ارث زن و شوهر

سهم‌الارث شوهر از زن

در مورد ارث بردن شوهر از زن یا به عبارتی ارث مرد از اموال زن به این‌صورت است که چنان‌چه زن فوت کند و دارای فرزند نباشد، شوهر نصف اموال زن را به ارث می‌برد.

اگر زن، وارث دیگری مانند پدر و مادر نداشته باشد نیز بقیه اموال زن برای شوهر خواهد بود و اگر زن فوت کند و دارای اولادی باشد، شوهر یک چهارم از اموال زن را به ارث می‌برد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب ارث شما در چه صورتی به دولت می‌رسد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،ارث ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پس از صدور حکم مهریه، زوج این امکان را دارد که از دادگاه تقاضا نماید با توجه به توانایی مالی او پرداخت مهریه تقسیط شود و یا می‌تواند با درخواست اعسار مهریه از دادگاه تقاضای مهلت نماید.

تعدیل اقساط مهریه

در قوانین مربوط به پرداخت مهریه و نحوه قسط‌بندی مهریه میزانی برای اقساط مشخص نشده است. حتی ملاک و معیاری هم برای تعیین آن مشخص نگردیده و در این باب تماما اختیار و اراده قاضی رسیدگی کننده، تعیین‌کننده مبلغ اقساط مهریه است. در این نوشتار از مجله دلتا قصد داریم به موضوع تعدیل اقساط مهریه می‌پردازیم.

قانون تعدیل اقساط مهریه

در گذشته مهریه قابلیت تعدیل نداشت و اگر مردی توان پرداخت اقساط مهریه را نداشت به ناچار به زندان می‌رفت. اما هم اکنون وضعیت تغییر کرده و چنان‌چه زوج پس از دادخواست اعسار و تقسیط مهریه هم‌چنان قادر به پرداخت اقساط نباشد چاره‌ای دیگر نیز دارند و آن دادخواست تعدیل در اقساط مهریه است.

مطابق با تبصره ماده ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی امکان تقدیم دادخواست تعدیل برای محکوم علیه و محکوم‌له وجود دارد.

به‌صورتی‌که اگر مرد توان مالی پیدا کند زن می‌تواند دادخواست تعدیل بدهد و مهریه خود را یک‌جا یا با اقساط بیشتری دریافت کند یا اگر مرد اوضاع مالی‌اش روبه کاهش برود می‌تواند دادخواست تعدیل دهد و اقساط مهریه را کم کند.

وضعیت اقتصادی کنونی و روبه افزایش بودن هر روزه قیمت سکه، باعث شده دادخواست تعدیل اقساط مهریه در مدت اخیر به شدت افزایش یابد. با توجه به این شرایط اغلب با تعدیل اقساط در دادگاه موافقت می‌گردد.

به دادخواست تعدیل اقساط باید استشهادیه نیز ضمیمه گردد. این استشهادیه توسط چهار نفر شاهد و گواه به احوال اقتصادی خواهان تعدیل اقساط، تهیه می‌شود.

چنانچه تغییر در فیش حقوقی خواهان هم صورت گرفته باشد علاوه بر استشهادیه، آن نیز ضمیمه دادخواست اصلی می‌گردد و تقدیم به دادگاه صالح می‌گردد.

پس از ثبت و ارجاع و تعیین شعبه، تعیین وقت صورت می‌گیرد و وقت رسیدگی به طرفین ابلاغ می‌گردد.

در جلسه رسیدگی طرفین دعوی باید با ارائه مدارک خود و شهود خود خواسته خود را از دادگاه بخواهند.

شهود باید در محضر دادگاه سوگند بخورند و در مورد اوضاع و احوال اقتصادی شهادت دهند. در این حالت خوانده حق این را دارد که خواستار سوگند یاد کردن از تک تک شهود شود. پس از تمام این مراحل و اتمام جلسه رسیدگی رای صادر می‌گردد و به طرفین ابلاغ می‌شود.

پرداخت مهریه

مدارک تعدیل اقساط مهریه

  • کارت ملی خواهان و در صورت امکان خوانده
  •  تصویر مصدق استشهادیه
  • تصویر مصدق دادنامه قطعی مبنی بر محکومیت به پرداخت مهریه و تقسیط آن
  • فرم ثبت نام در ثنا
  • سند ازدواج یا طلاق در صورت امکان
  • کارت بانکی جهت پرداخت هزینه های دادرسی و خدمات قضایی

نکته: اگر دعوای اعسار در دادگاه رد شود، دادگاه علاوه بر حکم به رد دعوا مدعی اعسار را به پرداخت وجوه زیر محکوم می‌نماید.

  • خسارت وارده بر خوانده دعوای اعسار البته مشروط به درخواست خوانده.
  • حق‌الوکاله وکیل معاضدتی در صورت استفاده از وکیل معاضدتی در حق دولت.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر چگونه همسر خود را بدون مهریه طلاق دهیم؟ مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی،اقساط مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 | نظرات ()