نوشته شده توسط : مجله دلتا

اثبات یک جرم در فضای مجازی، با اثبات همان جرم در فضای حقیقی متفاوت است.

اثبات جرم از طریق پیامک

با تغییر فضای ارتکاب جرم، دلایلی که برای اثبات وقوع جرم مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز تغییر می‌کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی اثبات جرم از طریق پیامک می‌پردازیم.

آیا پیامک در دادگاه دلیل محسوب می‌شود؟

پاسخ به این پرسش منفی است. متن اس‌ام‌اس و پیامک، دلیل محکمه‌‌پسند و مدرک محسوب نمی‌شود. مدرک به‌عنوان چیزی است که دادگاه می‌تواند برمبنای آن حکم صادر کند.

این پیامک‌ها تنها می‌توانند به علم قاضی کمک کنند. در واقع پیامک یک اماره است. منظور از اماره، اوضاع و احوالی است که در نظر قاضی دلیل بر امری شناخته می‌شود.

در واقع امارات، ذهن قاضی را هدایت می‌کنند و نوعی نشانه بر وقوع جرم تلقی می‌شوند. کاربرد پیامک هم همین است. قاضی نمی‌تواند به استناد متن چند پیامک، فردی را محکوم کند. اما این پیامک‌ها در کنار سایر دلایل، می‌توانند نقش مهمی را در سرنوشت دعوا ایفا کنند.

نحوه اثبات جرم از طریق پیامک

پیامک‌ها برای قاضی نشانه‌ای بر صحت گفتار شاکی تلقی می‌شوند. اما پیامک به تنهایی برای اثبات جرم یا حق کفایت نمی‌کند. حتما باید پیامک‌ها ضمیمه دلایل دیگری قرار گیرند تا بتوانند در اثبات موضوع کمک کنند.

علاوه‌بر پیامک‌ها مستندات دیگری مانند شهادت شهود، اقرار مرتکب، اسناد، تحقیقات محلی، سوگند، کارشناسی و … باید به‌عنوان دلیل ارائه شوند.

اصولا قضات، پیامک را دلیل نمی‌دانند و به استناد آن حکم صادر نمی‌کنند. چنان‌چه قاضی بدون این‌که در کنار پیامک‌ها ادله‌ محکمه‌پسندی وجود داشته باشد رای صادر کند، امکان نقض این رای در مراحل بالاتر تجدیدنظر‌خواهی و فرجام‌خواهی، وجود دارد.

اثبات جرم

 

اثبات توهین پیامکی به چه صورت است؟

یکی از جرایم پیامکی که به وفور انجام می‌شود، توهین است. در حال حاضر افراد به راحتی برای یک‌دیگر الفاظ رکیک را نوشته و با یک کلیک برای دیگری ارسال می‌کنند.

بعضا افراد احساس می‌کنند که در بستر فضای مجازی، امکان شناسایی آن‌ها وجود ندارد. در حالی‌که چنین نیست. توهین پیامکی قابلیت پیگیری دارد و مجرم بسته به نوع جرم خود، به مجازات تعیین شده در قانون محکوم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در زمان بخشش مهریه به چه نکاتی باید توجه کرد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ممکن است در هنگام توافقات نامزدی، اگر توانایی مالی شوهر، برای زن مشخص نباشد، وی تقاضای ضامن شدن پدر داماد یا هر شخص‌ثالثی بنمایند و فردی حاضر به پذیرش ضمانت پرداخت مهریه باشد.

ضمانت از مهریه

ضمانت کردن از مهریه یعنی ممکن است پرداخت مهریه بر عهده ثالث یا ضامن باشد، ولی این ضمانت الزام شوهر به دادن مهریه را از بین نمی‌برد و ثالث در حکم ضامن است. طبق ماده ۶۸۴ قانون مدنی، براساس عقد ضمان، شخص ضامن، مالی را که پرداخت آن به عهده دیگری است، به عهده می‌گیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ضمانت از مهریه می‌پردازیم.

ضمانت از مهریه

وقتی شخصی ضمانت فرد دیگری را برای پرداخت مهریه می‌پذیرد، یعنی امکان دریافت مهریه علاوه‌بر همسر از وی نیز وجود دارد.
 نکته: ممکن است مالی که به‌عنوان مهریه برای زن تعیین می‌شود، متعلق به شخص‌ثالثی باشد و لزومی ندارد که عین مهریه، حتما متعلق به شوهر باشد.

مطالبه مهریه از ثالث

زن تحت شرایطی می‌تواند برای مطالبه مهریه خود، به شوهر و ضامن وی به‌صورت هم‌زمان مراجعه نماید و یا این‌که در صورت خودداری شوهر از پرداخت مهریه، دعوای مطالبه مهریه از ضامن را مطرح کند.
مطالبه مهریه از ضامن، می‌تواند به صورت مستقل مطرح شود یا این‌که به شرط عدم پرداخت مهریه از سوی شوهر، امکان مراجعه به ضامن وجود داشته باشد.
 نکته: می‌توان در مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه و نیز مهریه بیش از ۱۱۰ سکه، ضامن قرار داد. در مهریه عنداالستطاعه، ضامن پرداخت مهریه زمانی باید به تکلیف پرداخت عمل نماید که شوهر به توانایی مالی رسیده باشد.
ضمانت کردن از مهریه

دادخواست مطالبه مهریه از ضامن

دادخواست مطالبه مهریه از ضامن می‌تواند هم‌زمان با مطالبه مهریه از شوهر، به دادگاه خانواده مطرح شود و نیازی نیست تا عدم پرداخت مهریه توسط شوهر به اثبات برسد و سپس علیه ضامن اقدام کرد.

بازداشت ضامن مهریه

اگر زن بخواهد مهریه خود را مطالبه نماید و شخصی که پرداخت آن را ضمانت کرده است، مهریه را نپردازد و توانایی او در پرداخت مهریه نیز در دادگاه اثبات شود، زن می‌تواند طبق ماده ۳ نحوه اجرای محکومیت های مالی، تقاضای بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهریه را نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم کلاهبرداری بیمه‌ای و مجازات آن  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قانون درباره مشکلاتی که ممکن است میان مالک و موجر به وقوع بپیوندد و تبعات تحویل ندادن ملک در زمان مقرر توضیحاتی داده است.

عواقب عدم تحویل ملک

قراردادهای ملکی معمولا از دو طرف مالک و خریدار یا موجر و مستاجر تشکیل می‌شوند و هر کدام از این طرفین دارای وظایف و تکالیف مربوط به خود هستند و در صورت عمل نکردن به وظایف خود مشمول وظایف قانونی می‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عواقب عدم تحویل ملک به مستاجر می‌پردازیم.

اجاره‌نامه چیست؟

اجاره‌نامه قراردادی است که بین دو طرف معامله یعنی موجر و مستاجر بسته می‌شود. در این سند جزئیات ملک، حدود، شرایط و میزان ودیعه و اجاره‌بها درج می‌شود. برخی از افراد به اشتباه به جای اجاره‌نامه از قولنامه استفاده می‌کنند. ضمن این‌که برخی هم اجاره‌نامه را به‌صورت دستی می‌نویسند و به مشاور املاک مراجعه نمی‌کنند.

انواع اجاره‌نامه

قرارداد اجاره انواع مختلفی دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است.

  • اجاره‌نامه رسمی: این اجاره‌نامه در محضر بین طرفین امضا می‌شود و بهترین و رسمی‌ترین گزینه است.
  • اجاره‌نامه بنگاهی: همان‌طور که مشخص است، این اجاره‌نامه در مشاور املاک تنظیم می‌شود و مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی می‌شود.
  •  اجاره‌نامه دستی: این گزینه هم معمولا بین موجر و مستاجر نوشته و امضا می‌شود و برای انعقاد آن به محضر یا بنگاه مراجعه نمی‌کنند.

عواقب عدم تحویل ملک

عواقب عدم تحویل ملک

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که میان موجر و مستاجر رخ می‌دهد، تحویل ندادن ملک به مستاجر در زمان قانونی از سوی صاحب‌خانه است که قانون‌گذار برای این موضوع جرم مخصوصی را در نظر گرفته است.

اگر موجر در زمان مشخصی ملک را تحویل مستاجر ندهد، باید به دادگاه حقوقی جواب بدهد. مستاجر باید دادخواست به خواسته الزام به تحویل ملک مورد اجاره را از دادگاه عمومی حقوقی درخواست کند.

دادگاه به نظر و دادخواست مستاجر می‌پردازد و پس از بررسی دقیق حکم را صادر می‌کند. پس از آن که حکم دادگاه صادر شد، مستاجر می‌تواند عین مال خود را از صاحب‌خانه دریافت کند. ⁣

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم کلاهبرداری بیمه‌ای و مجازات آن را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مهریه عبارت است از مالی که به موجب عقد نکاح به ملکیت زن در آمده و می‌تواند در آن تصرف نموده و یا هر زمان بخواهد آن را مطالبه نماید و شوهر موظف به پرداخت آن خواهد بود.

شرایط مهریه

یکی از حقوق مالی زن،  دریافت مهریه است که به موجب عقد ازدواج به وی تعلق می‌گیرد. به موجب عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط مهریه می‌پردازیم.

شرایط مهریه

  • مالیت داشتن: چیزی را  باید مهریه قرار داد که امکان خرید و فروش آن وجود داشته باشد به عنوان مثال هوا قابلیت خرید و فروش ندارد.
  • قابل تملک باشدمهریه باید مالی باشد که قابلیت تملک شخصی داشته باشد به عنوان مثال اماکن ملی، عمومی و دولتی نمی‌تواند جزو مهریه باشند.
  • معین باشد: یعنی مجهولیت نداشته باشد وقتی مالی را مهریه قرار می‌دهید باید آن مال موجود باشد و به راحتی بشود آن را خریداری کرد مثلا نمی‌توان جواهر ته اقیانوس آرام را، مهریه قرار داد.

مواردی که می‌توانند به‌عنوان مهریه قرار بگیرند عبار‌ت‌اند از:

  •  عین باشد مانند ویلا
  •  دین باشد مانند چک، سفته، برات
  •  منفعتی داشته باشد هم‌چون منفعت ویلا
  •  انجام کار مثل ساختن خانه
  •  آموزش باشد مثل آموزش قرآن و نقاشی
  •  حقوق مالی باشد مثل سر قفلی یا حق تألیف ترجمه‌ها

دریافت مهریه

هم‌چنین توجه به این مساله هم لازم است که فوت شوهر در مهریه تأثیری نمی‌گذارد و دریافت مهریه در این شرایط نیز امکان دارد. مهریه از ماترک شوهر (آن‌چه به جا گذاشته) کسر می‌گردد. چنان‌چه زن هم فوت کند، مهریه ساقط نمی‌گردد بلکه ارثی است که به وارث او می‌رسد.

هنگام فسخ نکاح، در صورتی‌که دختر باکره نباشد، مهریه به او تعلق خواهد گرفت، در غیر این‌صورت یعنی در صورت باکره بودن دختر تنها نصف مهریه را می‌تواند بگیرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نکات بسیار مهم که هنگام فسخ قرارداد خودرو باید بدانید را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پس از فوت فرد، چند مورد وجود دارد که باید از اموال فرد فوت شده، پرداخت شود.

نحوه تقسیم هزینه ها بین وراث

هرچند با فوت فرد، وراث او مایل‌اند تا هرچه سریع‌تر اموال باقی‌مانده را بین خودشان تقسیم کنند و هرکدام هرچه سریع‌تر به سهم خودشان برسند اما در آغاز کار، مسئولیت اداره و نگهداری ترکه و پرداخت دیون متوفی و انجام تکالیف قانونی دیگری را به ‌عهده دارند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه تقسیم هزینه ها بین وراث می‌پردازیم.

نحوه تقسیم هزینه ها

  •  هزینه کفن و دفن خود متوفی: در واقع خود متوفی سهمی در اموال خود دارد که این سهم به اندازه هزینه کفن و دفن وی است. البته این هزینه باید به اندازه متعارف باشد و خرج‌های میلیونی برای مراسم‌های بزرگداشت و یادبود داخل در این قسمت نمی‌شود.
  • بدهی طلبکاران دارای رهن یا وثیقه از اموال متوفی: اگر فردی یا افرادی از متوفی طلب داشته و در ازای این طلب از وی، وثیقه یا حق رهنی گرفته باشند، با فوت بدهکار می‌توانند بدهی خود را از محل وثیقه یا رهن وصول کرده و از این جهت مقدم بر همه بستانکاران و طلبکاران هستند.
  •  پرداخت حقوق و دستمزد افراد در خدمت متوفی: حقوق خدمه خانه برای مدت یک سال قبل از فوت، حقوق خدمت‌گزاران بنگاه متوفی برای مدت شش ماه قبل از فوت و دستمزد کارگرانی که روزانه یا هفتگی مزد می‌گیرند برای سه ماه قبل از فوت جزو دیون فوری است که باید از اموال متوفی پرداخت شود.
  • طلب اشخاصی است که مال آن‌ها به عنوان ولایت یا قیمومت تحت اداره متوفی بوده است: این طلب نسبت به میزانی است که متوفی از جهت ولایت یا قیمومت مدیون شده است.
  •  طلب پزشک و داروفروش و مطالباتی که به مصرف مداوای متوفی و خانواده اش در ظرف سال قبل از فوت رسیده است.
  •  بعد از آن نوبت به پرداخت نفقه و مهریه همسرش می‌رسد.
  • در آخر نوبت به طلبکاران عادی که هیچ وثیقه‌ای ندارند، می‌رسد.

نحوه تقسیم هزینه ها

وصیت متوفی

پس از پرداخت تمام موارد ذکر شده، نوبت به اجرای وصیت متوفی می‌رسد. البته وصیت متوفی تنها تا میزان یک‌سوم اموال نافذ بوده و اگر متوفی بیش‌تر از یک‌سوم اموالش را وصیت کرده باشد، در آن صورت، اجرای وصیت نیاز به اجازه وراث دارد و اگر ورثه اجازه ندهند، تنها تا میزان یک‌سوم اموال به وصیت عمل می‌شود. در نهایت‌ اگر چیزی از اموال متوفی مانده بود، براساس سهم‌الارث، مابقی آن بین ورثه تقسیم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نکات بسیار مهم که هنگام فسخ قرارداد خودرو باید بدانید را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

افراد به دلایل مختلفی از جمله مالی و کیفری ممکن است ممنوع‌الخروج شوند یکی از این موارد ممنوع‌الخروجی بدهکاران بانکی است.

ممنوع‌ الخروجی بدهکاران بانکی

مطابق با ماده واحده که از طریق مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، ممنوعیتی برای خروج بدهکاران بانکی از کشور وجود دارد. اسامی این افراد از بانک مرکزی به دادسرای تهران اعلام می‌شود و مطابق با آن ممنوع الخروجی بدهکاران اعمال می‌گردد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ممنوع‌ الخروجی بدهکاران بانکی می‌پردازیم.

ممنوع‌ الخروجی بدهکاران بانکی

در ابتدای امر کلیه افرادی که به بانک‌ها بدهی داشتند شامل ممنوع‌الخروجی می‌شدند، حالا چه بدهکاری آن‌ها کم بود چه زیاد، اما در سال ۹۲ تصویب شد که تنها بدهکارانی ممنوع‌الخروج شوند که حداقل ۲ میلیارد ریال معادل ۲۰۰ میلیون تومان بدهی داشته باشند.

چه کسانی در دسته بدهکاران به بانک قرار می‌گیرند و ممنوع‌الخروج خواهند شد؟

  • آن دسته از افرادی که از بانک  یا موسسات مالی و اعتباری تسهیلات و وام دریافت کرده و در بازپرداخت آن‌ها دیرکرد داشته‌اند، و برای آن اقدامی ننموده‌اند یا مشکوک هستند که ممکن است بازپرداخت را انجام ندهند، ممنوع‌الخروج می‌شوند.
  • افرادی که به‌عنوان ضمانت‌خواه از بانک ضمانت‌نامه بانکی دریافت نموده‌اند و در انجام شرایط و مواد موجود در ضمانت‌نامه قصور ورزیده‌اند، ممنوع‌الخروج می‌شوند.
  • افرادی که به هر نحوی در انجام معاملات خود به بانک بدهکار باشند، ممنوع‌الخروج می‌شوند.
  • افراد واردکننده و یا صادرکننده‌ای که به تعهدات ارزی خود در قبال بانک پایبند نبوده و در انجام آن‌ها قصور داشته‌اند نیز ممنوع‌الخروج می‌شوند.

چگونه حکم ممنوع‌الخروجی بدهکاران بانکی گرفته می‌شود؟

دریافت حکم ممنوع‌الخروجی بدهکاران بانکی از طریق بانک مرکزی فرایند پیچیده‌ای دارد که به‌طور معمول بانک‌ها از آن استفاده نمی‌کنند. برای دریافت این حکم راه دیگری نیز وجود دارد که سختی و پیچیدگی بانک مرکزی را ندارد و آن دریافت حکم از راه اجرای ثبت و دادگاه می‌باشد، که بیش‌تر بانک‌ها از این راه استفاده می‌کنند تا بدهکاران خود را ممنوع‌الخروج نمایند.
در این راه تنها شخص اصلی بدهکار، ممنوع‌الخروج می‌شود و ضامن یا ضامن‌های فرد بدهکار را نمی‌توان ممنوع‌الخروج کرد.
ممنوع الخروجی بدهکاران

مدت اعتبار حکم ممنوع الخروجی

به‌طور معمول حکم ممنوع الخروجی بدهکاران دارای اعتبار ۶ ماهه می‌باشد که در صورت نیاز پس از گذشت این دوره دادگاه آن را تمدید می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم کلاهبرداری بیمه‌ای و مجازات آن را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با افزایش تعداد خودرو‌ها، تمام آپارتمان‌ها شرایط تخصیص پارکینگ آپارتمان را به واحدهای ساختمانی ندارند. پیش می‌آید مالکانی که دارای دو پارکینگ هستند یا به پارکینگ آپارتمان احتیاجی ندارند، اقدام به فروش یا اجاره دادن پارکینگ آپارتمان می‌کنند.

اجاره پارکینگ آپارتمان

امروزه با افزایش میزان ساخت و ساز مجتمع‌های مسکونی و رشد آپارتمان‌نشینی، اختلافات زیادی درباره موضوعات مرتبط با آپارتمان بین ساکنان روی می‌دهد. یکی از این اختلافات رایج موارد مربوط به انباری یا پارکینگ است. به‌طور مثال گاهی در یک مجتمع مسکونی برخی واحدهای دارای پارکینگ و بدون ماشین، قصد دارند که پارکینگ خود را به افراد دیگر اجاره دهند و با اختلافاتی بر سر این موضوع با دیگر واحدهای ساختمان مواجه می‎‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اجاره پارکینگ خانه می‌پردازیم.

انتقال پارکینگ آپارتمان

پارکینگ و انباری ساختمان از جمله توابع ساختمان هستند و مالکان آپارتمان‌ها، شرکای قسمت‌های مشترک ساختمان هستند.

در نتیجه اجاره یا فروش پارکینگ یا انباری به غیر ساکنان مخالف مقررات است. اگرچه در این خصوص قانون تملک آپارتمان‌ها حکم خاصی ندارد اما در اسناد انتقال رسمی آپارتمان‌ها عدم واگذاری انباری و پارکینگ به غیر از شرکای ساختمان قید می‌شود.

باتوجه به مطالب ذکر شده اجاره یا انتقال پارکینگ و انباری آپارتمان‌ها به هر یک از مالکان همان ساختمان بلامانع است.

 

پارکینگ آپارتمان

در مجموع برای خرید و فروش یا اجاره پارکینگ آپارتمان هم‌چنین انباری در ساختمان‌ها می‌توان موارد زیر را یادآور شد:

  • پارکینگ و انباری جزو بخش‌های اختصاصی ساختمان می‌باشند اما خرید و فروش و یا اجاره آن باید با رعایت موارد زیر همراه باشد.
  • پارکینگ و انباری آپارتمانها جزئی از خود آن واحد آپارتمانی محسوب می‌شود و به‌صورت جداگانه قابل انتقال و فروش نیستند.
  • اجاره پارکینگ به‌صورت مجزا از واحد آپارتمانی تنها به افراد ساکن در ساختمان امکان‌پذیر است.
  • خرید و فروش انباری و پارکینگ واحد‌ها به‌صورت مجزا تنها به مالکان همان ساختمان امکان‌پذیر است و فروش آن به افراد دیگر مجاز نمی‌باشد.
  • در صورت فروش پارکینگ یا انباری به دیگر مالکان تغییرات مربوطه در سند مالکیت باید لحاظ شود.
  • در صورت فروش پارکینگ به افراد خارج از ساختمان دیگر همسایگان می‌توانند موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نخستین اقدام برای ثبت درخواست طلاق را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اجاره یکی از رایج‌ترین قراردادهایی است که در کشور منعقد می‌شود.

نکات ضروری تنظیم قرارداد اجاره

نکات بسیار مهمی در تنظیم قرارداد موجر و مستاجر وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشیم تا در تنظیم قرارداد اجاره با مشکل مواجه نشویم. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات ضروری تنظیم قرارداد اجاره می‌پردازیم.

مواردی که باید در تنظیم قرارداد اجاره به آن توجه شود

  • طرفین و سمت آن‌ها: مشخصات کامل موجر و مستاجر و اقامتگاه (محل سکونت یا کار) آن‌ها باید در قرارداد ذکر شود. از آن‌جا که در صورت بروز اختلاف، احضاریه و دیگر اوراق قضایی به نشانی مذکور در قرارداد ابلاغ می‌شود، درج نشانی نادرست یا ناقص می‌تواند موجب بی‌خبر ماندن یکی از طرفین از جریان دادرسی و در نتیجه تضییع حق وی شود. بنابراین، اصرار بعضی از صاحبان املاک به درج نشانی محل مورد اجاره به عنوان اقامتگاه خود، ممکن است به ضرر آن‌ها تمام شود.
  • مورد اجاره و استفاده مورد نظر: محل مورد اجاره و ملحقات آن از جمله تلفن، پارکینگ و انباری قید شود. هم‌چنین در صورتی‌که قرارداد اجاره برای مقصود خاصی مثلاً سکونت مستأجر است، این موضوع نیز در قرارداد ذکر شود.
  • مدت اجاره و نحوه پرداخت اجاره‌بها: معمولا قرارداد اجاره محل سکونت برای یک سال منعقد می‌شود ولی اجاره برای مدت بیش‌تر یا کم‌تر منعی ندارد. اجاره‌بها نیز اگر ترتیب دیگری مقرر نشود، باید نقدا و هم‌زمان با امضای قرارداد پرداخت شود.
  •  ضمانت اجرای تخلف از قرارداد: تخلف از برخی شروط قرارداد، برای طرف مقابل، حق فسخ ایجاد می‌کند. ولی این حق فسخ، با توجه به زمان‌بر بودن رسیدگی قضایی، در بسیاری از موارد برای پیشگیری از تخلف یا جبران ضرر کافی نیست. 

تنظیم قرارداد اجاره

سایر نکات مهم که باید در قرارداد اجاره ذکر شود

  •  برابر ماده ۴۷۴ قانون مدنی مستاجر می‌تواند عین مستاجره را به دیگری اجاره دهد مگر آن‌که در عقد اجاره خلاف آن شرط شده باشد. پس مالکان در هنگام تنظیم قرار‌داد باید به این نکته مهم توجه کافی داشته باشند که اگر قصد دادن چنین اجازه‌ای به مستاجر ندارند، در قرار‌دادهای منعقد شده اشاره کنند که مستاجر حق اجاره ملک به غیر را به‌صورت کلی یا جزیی ندارد.
  • عقد اجاره با فوت هر یک از موجر و مستاجر باطل نمی‌شود.
  • در کنار مواردی که تا کنون ذکر شد، ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که مردم در تنظیم قراردادهای اجاره بدانند که شخص ورشکسته نمی‌تواند پس از صدور حکم ورشکستگی، مالی را اجاره دهد یا مالی را اجاره کند. زیرا اداره اموال چنین شخصی با مدیر تصفیه است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چرا بهتر است اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در صورت طلاق حضانت کودک مسئله‌ای بسیار مهم و قابل بحث است.

نکات مهم در حضانت فرزند

براساس قانون، حضانت حقی است که بر عهده پدر و مادر قرار می‌گیرد از این رو والدین حتی بعد از طلاق باید از فرزندان خود به خوبی مراقبت کنند و مسئولیت‌های آن‌ها را بپذیرند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم در حضانت فرزند می‌پردازیم.

سن حضانت کودک

قانون حضانت کودک را به پدر و مادر سپرده است و هر دوی آن‌ها باید در رشد کودکان نقش داشته باشند. در ابتدا باید والدین با یک‌دیگر بر سر نگهداری کودکان به توافق برسند ولی اگر تفاهم بین آن‌ها برقرار نشود قانون بین آن‌ها حکمرانی می‌کند.

فرزند پسر و دختر تا سن ۷ سالگی نزد مادر خود می‌مانند پس از آن دختر تا سن ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی با پدر خود زندگی خواهند کرد.

بعد از این سن فرزند دختر و پسر از سن حضانت خارج شده و خود باید تصمیم بگیرند که تمایل به زندگی با پدرشان دارند یا مادر خود.

حضانت دائم کودک دارای چه شرایطی است؟

ملاک دادگاه برای سپردن فرزند به یکی از والدین داشتن تمکن مالی و تعهد تامین منافع فرزند است؛ پس والدین در طلاق توافقی می‌توانند در مورد برعهده گرفتن مسئولیت‌های فرزند خود به تفاهم برسند و حضانت دائمی فرزند را به یکی از والدین بسپارند.

گاهی زن با بخشیدن مهریه خود حضانت دائم فرزند را برعهده می‌گیرد و گاهی استطاعت مالی پدر موجب این حضانت می‌شود.

قابل ذکر است اگر پدر یا مادر حضانت دائمی را بر عهده گیرند اما نتوانند به هر دلیلی حقوق فرزند خود را رعایت کنند، دیگر والد می‌تواند در مورد حقوق فرزندش به دادگاه شکایت کند و با ارائه مدارک قانونی حق حضانت را باطل کند.

حضانت فرزند

شرایط حضانت کودک بعد از ازدواج مادر

تا چندی پیش در صورت ازدواج مجدد مادر، حضانت کودک از او ساقط شده و فرزند به پدر سپرده می‌شد اما در قانون جدید حمایت از خانواده اگر فرزند به مادر خود نیاز اساسی داشته باشد و مادر نیز دارای شایستگی سرپرستی بوده و از لحاظ روانی در سلامت باشد حتی در صورت ازدواج مجدد می‌تواند حضانت خود را حفظ کند.

حضانت تنها در صورتی از مادر سلب می‌شود که شرایط نگهداری تغییر کند. برای مثال اگر شوهر مادر با فرزند رفتار مناسبی نداشته باشد و باعث آزار و اذیت کودک شود حق حضانت از مادر سلب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر آیا فروشگاه‌های اینترنتی باید مالیات بپردازند؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تحویل دسته چک به فرد دارای سابقه چک برگشتی، بدهی غیر جاری و برخی از موارد دیگر که در ادامه می‌خوانید، ممنوع است.

موارد منع گرفتن دسته چک
با اجرای قانون جدید چک، افراد بدحساب به سادگی توسط سیستم بانکی شناسایی شده و منع گرفتن دسته چک برای ‌آن‌ها وجود خواهد داشت. چرا که استعلام سوابق، احراز عدم ممنوعیت‌ها و صدور دسته‌ چک به ‌صورت متمرکز توسط سامانه بانک مرکزی و بر مبنای اعتبارسنجی انجام می‌گیرد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موارد منع گرفتن دسته چک به افراد می‌پردازیم.

موارد منع گرفتن دسته چک به افراد

دادن دسته‌ چک به افراد زیر ممنوع است:
  • اشخاص ورشکسته
  • اشخاص دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده.
  • افرادی که قادر به پرداختآن چیزی که محکوم‌ به آن هستند، نباشند.
  • وکیل/نماینده صادرکننده (امضاء کننده) چک برگشتی (رفع سوءاثر نشده) از طرف اشخاص صاحب حساب در چارچوب قانون
  • اشخاصی که بنا به رای قطعی مراجع قضایی، بر حسب مفاد قوانین مربوط از جمله موارد مقرر در قانون، به محرومیت از داشتن دسته‌ چک محکوم شده‌اند
  • اشخاصی که حساب‌ جاری آن‌ها به دلایل قانونی یا بنا به تصمیم مرجع قضایی مسدود شده و برداشت پول از آن ممنوع است، به ‌استثنای مواردی که صرفا بخشی از موجودی حساب‌جاری مشتری مسدود شده و برداشت مابقی موجودی حساب‌ جاری وی امکان‌پذیر است.
  • اشخاص ورشکسته، معسر (ناتوان) از پرداخت بدهی یا دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده که به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب‌حساب از جمله شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به گرفتن دسته ‌چک می‌کنند.
  • شخصی که کم‌تر از مجموع تعداد برگه‌های آخرین دسته‌ چک داده شده به وی، به بانک ارائه یا تعیین تکلیف شده باشد.

منع گرفتن دسته چک

رفع سوءاثر از چک برگشتی

  •  ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوءاثر از سوابق چک برگشتی
  • واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود نمودن آن به مدت ۲۴ ماه
  • ارائه رضایت‌نامه محضری ذی نفع چک به بانک
  • و ارائه لاشه چک برگشتی

در نهایت صورتی‌که سابقه چک برگشتی مشترک به‌واسطه رفع سوء‌اثر، از سابقه بانک مرکزی پاک شود؛ فرد متقاضی دسته چک می‌تواند برای صدور آن اقدام نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم کلاهبرداری بیمه‌ای و مجازات آن را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از رایج‌ترین پرونده‌ها در محاکم قضایی، پرونده‌های سوء‌استفاده برخی افراد از اسناد ملکی دیگران در قبال دریافت وام و تسهیلات و یا فروش و در رهن گذاشتن ملک دیگران است.

سوء استفاده از اسناد ملکی

نگهداری از سند ملک از مهم‌ترین مواردی است که مالکان برای حفظ سرمایه خود باید نسبت به آن هشیار باشند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع      سوء استفاده از اسناد ملکی می‌پردازیم.

سند ملکی چیست؟

سند ملکی توافق‌نامه‌ای برای خرید و فروش ملک است که اموال و شرایط توافق شده میان خریدار و فروشنده از جمله مشخصات ملک و مال، تصویر نقشه، ملاحظات حقوقی ملک و محدودیت‌های نقل و انتقالات، با جزئیات در آن نوشته می‌شود.

سند یکی از مهم‌ترین دلایل برای اثبات دعوا در مراجع قضایی محسوب می‌شود و در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایل برای اثبات حق محسوب می‌گردد.

در قانون مدنی نیز در ماده ۱۲۸۴ به تعریف سند پرداخته شده است « سند عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد » و برطبق این قانون، سند بر دو نوع عادی و رسمی معرفی شده است.

سوءاستفاده از اسناد ملکی دیگران

متاسفانه برخی افراد سودجو به منظور به دست آوردن سود از راه‌های نادرست و غیرمشروع، اشخاص حقیقی و حقوقی را فریب داده و با سوء‌استفاده از موقعیت این اشخاص، از بانک‌ها و موسسات اعتباری تسهیلات دریافت می‌کنند.

برای مثال، این افراد با سوءاستفاده از حسن‌نیت صاحبان اسناد، سند ملکی آن‌ها را به نام خود به شکل صوری انتقال داده و با ضمانت سند ملکی اشخاص دیگر، اسناد را برای دریافت تسهیلات، در رهن بانک‌ها قرار می‌دهند.

اسناد ملکی

بعد از تمام شدن بازپرداخت اقساط از طرف صاحب سند، سند ملکی را به نام صاحب اصلی انتقال نداده و دوباره با آن سند تسهیلات دیگری دریافت می‌کنند و صاحب سند را به مشکلات سخت و گاه حل نشدنی دچار می‌کنند.

بنابراین به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز به تمام اشخاص حقیقی و حقوقی توصیه می‌شود فقط از طریق بانک‌های دارای مجوز و معتبر اقدام کرده و از معامله با غیر، پرهیز کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب برای پرداخت مهریه می‌توان در عقد‌نامه ضامن گرفت؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کسانی که برای تامین پول پیش مسکن یا ودیعه مسکن‌ خود دچار مشکل جدی هستند و از همراهی صاحبخانه‌ها در این شرایط کرونایی برخوردار نیستند، می‌توانند برای دریافت وام ودیعه مسکن اقدام کنند.

دریافت وام مستاجرین

هدف اصلی وام ودیعه مسکن، زنان سرپرست خانوار، حقوق‌بگیران، کارگران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان هستند و در اولویت پرداخت این وام قرار دارند. خانواده‌های ۵ نفره، خانه‌اولی‌ها و کسانی که امسال ازدواج کرده‌اند نیز می‌توانند برای وام ودیعه مسکن اقدام کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت وام مستاجرین می‌پردازیم.

وام اجاره مسکن که پرداخت آن به مستاجران از سال گذشته آغاز گردیده، یکی از طرح‌هایی است که در جهت حمایت دولت از مستاجران اجرا شده و در این مدت با استقبال گسترده مستاجران نیز مواجه گردیده است.

سقف وام اجاره مسکن در تهران و شهرستان‌ها

بر اساس آخرین تغییرات، وام اجاره مسکن یا ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ از این قرار است:

  • کلان‌شهر تهران: ۷۰ میلیون تومان
  • سایر کلان‌شهرها: ۴۰ میلیون تومان
  • سایر شهرها: ۲۵ میلیون تومان

بر اساس اطلاعیه وزارت راه‌وشهرسازی، ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن از تاریخ یکم تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شده است.

از این‌رو، تمام مستاجرین واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، می‌توانند از تاریخ مذکور به سامانه tem.mrud.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.

متقاضیان می‌بایست دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره­‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ باشند.

براساس مصوبه ستاد ملی کرونا در خردادماه سال جاری، مهلت ثبت‌نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ تمدید شده است.

هم‌چنین، با توجه به استمرار بیماری کرونا، حداکثر افزایش مبلغ اجاره‌بها یا مبلغ رهن برای این قراردادها در کلان‌شهر تهران تا سقف %۲۵ و سایر کلان‌شهرها تا سقف %۲۰ و برای سایر مناطق شهری کشور تا سقف %۱۵ لحاظ شد.

وام مسکن

اقساط تسهیلات ودیعه خانه

میزان اقساط وام اجاره مسکن ۱۴۰۰ برای تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی در تهران: یک میلیون و ششصد هزار تومان

میزان اقساط وام اجاره مسکن ۱۴۰۰ برای تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی در کلان‌شهرها: یک میلیون و سیصد هزار تومان

میزان اقساط وام اجاره مسکن ۱۴۰۰ برای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی در سایر شهرها: هشتصد و چهل و دو هزار تومان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چرا بهتر است اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بنا بر قانون صرف برقراری رابطه زوجیت، مرد را مکلف به پرداخت نفقه می‌کند. در این خصوص قید و شرط مالی وجود ندارد و چه زن تمکن مالی داشته باشد یا نه تاثیری بر استحقاق او بر نفقه ندارد.

اعتراض به میزان نفقه

براساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی: نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی اعتراض به میزان نفقه می‌پردازیم.

نحوه اعتراض به میزان نفقه

با اعتراض زن برای میزان نفقه، نفقه زن توسط کارشناسان، کارشناسی می‌شود و در نهایت توسط قضات شورای حل اختلاف رسیدگی به عمل می‌آید.

نکته مهم در مورد نفقه زن، حقوق زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با شان وی است. از ملاک‌های مهم کارشناس برای تعیین حقوق زن، نیازها و شان او است.

زن در چه شرایطی مستحق دریافت نفقه نیست

بر طبق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی بیان می‌کند: هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود.

بنابراین با فرض مذکور پرداخت و تامین نفقه توسط مرد منوط و مشروط به ادای وظایف خاص و عام زناشویی نسبت به مرد است و چنان‌چه زن از انجام این تکلیف شرعی و قانونی خود نسبت به همسرش امتناع کند، نفقه به وی تعلق نخواهد گرفت.

اما این امتناع از انجام وظایف زناشویی نباید به واسطه مانع مشروع و موجه باشد، این موضوع بدان معنا است که به عنوان مثال، چنان‌چه زن به واسطه بیماری یا شرایط خاص نتواند از همسرش تمکین کند، در آن مدت نیز حق نفقه وی از بین نخواهد رفت و هم‌چنان مستحق نفقه خواهد بود.

اعتراض به نفقه

 

ضمانت اجرای قانونی عدم پرداخت نفقه توسط شوهر

چنان‌چه شوهر از پرداخت نفقه همسر خود امتناع کند یا در صورت صدور حکم محکومیت وی توسط دادگاه، اجرای حکم به واسطه ناتوانی مالی مرد در پرداخت آن ممکن نباشد یا الزام او به تامین نفقه ممکن نشود، زن حق خواهد داشت به دلیل عدم پرداخت نفقه و عدم امکان الزام شوهر به پرداخت آن، از دادگاه تقاضای طلاق کند.

دادگاه نیز پس از بررسی و احراز شرایط مذکور ضمن حفظ تمامی حقوق قانونی و مطالبات زن اعم از مهریه و نفقه عقب‌افتاده، شوهر را به طلاق زن اجبار کرده و حکم طلاق را صادر خواهد کرد.

هم‌چنین طبق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده: هر کس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب‌‌النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه ۶ محکوم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب همه چیز در مورد دریافت وام مستاجرین را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هر کسی در جامعه ممکن است املاک و دارایی‌هایی داشته باشد که بعد از مرگ او به وارثین برسید.

بخشش کل اموال بعد از فوت

افراد می‌توانند قبل از مرگ خود تمام ثروت و املاک خود را بین همسر و فرزندانشان تقسیم کنند اما در بعضی شرایط شاید شخص بخواهد که از ثروت و دارایی‌های خود تا وقتی که زنده می‌باشد استفاده کند و تمام منافع آن در اختیار خودش باشد اما بعد از مرگ او به همسرش واگذار شوند و منافع آن نیز به او برسد که در این شرایط از قرارداد صلح عمری برای همسر استفاده می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به بخشش کل اموال بعد از فوت می‌پردازیم.

مزایای صلح‌عمری برای همسر

  • انتقال تمامی اموال به همسر و فرزند

در بیش‌تر قرارداد‌هایی که اشخاص برای وصیت املاک و دارایی‌های خود بعد از مرگ تنظیم می‌کنند از نظر قانونی فقط یک‌سوم از دارایی خود را می‌تواند وصیت کند و آن را انتقال دهد اما در قرارداد صلح‌عمری چنین قانونی وجود ندارد و شخص می‌تواند به بخشش اموال خود به همسر یا فرزندانش اقدام کند و مانعی وجود ندارد.

  • استفاده از منافع مال یا املاک تا پایان عمر صلح‌کننده

وقتی شخصی اموالش را به شخص دیگری انتقال می‌دهد دیگر حق استفاده از آن‌ها را ندارد اما در قرارداد صلح عمری، اشخاص می‌توانند تا آخرین لحظه زندگی خود از املاک یا دارایی مورد صلح استفاده کنند و از منافع آن بهره ببرند.

  • معتبر بودن

این نوع قراردادها چون در دفترخانه‌های اسناد رسمی تنظیم و ثبت می‌شوند دارای اعتبار بسیار زیادی هستند. مزیت تنظیم این قرارداد به روش رسمی این است که در سیستم به طور رسمی ثبت می شود و قابل اثبات در دادگاه هستند.

  • مالیات کمتر

برای تقسیم کردن ارث بین وارثین و انجام وصیت افراد برای املاک و دارایی‌هایی که از آن‌ها به جا می‌ماند اداره مالیات، مالیات تعیین می‌کند و باید مبلغی به حساب دولت واریز شود. در قرارداد صلح‌عمری نیز باید مالیات پرداخت شود اما مبلغ آن نسبت به تقسیم ارث خیلی کم‌تر می‌باشد.

بخشش اموال

 

شروط مهم در صلح‌عمری برای همسر

  • تا وقتی که شخص صلح‌کننده زنده باشد تمام منفعت و سود آن ملک متعلق به خود او می‌باشد.
  • با فوت شدن کسی که دارایی و املاک را منتقل کرده است، صلح و انتقال کامل می‌شود و املاک و دارایی به شخصی می‌رسد که املاک به نام او شده است.
  • سومین شرط صلح عمری برای همسر، شرطی است که به فسخ مادام‌العمر مربوط می‌باشد و می‌توانید آن را ذکر کنید. این شرط بدین معنی می‌باشد که فرد هر زمان که خود بخواهد می‌تواند بدون حضور فرد دوم و کاملا یک طرفه صلح را فسخ کند.
  • در این قرارداد همه منافع بدست آمده از املاک از جمله اجاره و مزیت‌های دیگر آن به صاحب اصلی آن می‌رسد و هر وقت که بخواهد می‌تواند املاک را دوباره به نام خود برگرداند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر آیا فروشگاه‌های اینترنتی باید مالیات بپردازند؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

انتقال یارانه از جمله امور و موضوعات مهم در جامعه امروزی به شمار می‌رود. به‌خصوص بعد از طلاق و ازدواج انتقال یارانه بسیار جدی‌تر و با اهمیت‌تر از قبل می‌شود.

نحوه انتقال یارانه نقدی

در برخی شرایط مانند ازدواج یا طلاق و … اعضای خانوار، تمایل به انتقال یارانه دارند و می‌خواهند یارانه خود را از سرپرست خانوار جدا کنند که نیاز به مراحل و شرایط خاصی دارد. در این مطلب از مجله دلتا به نحوه انتقال یارانه نقدی می‌پردازیم.

یکی از مشکلات اصلی در جامعه امروزی طلاق است که به دلایل مختلفی به زندگی زناشویی پایان داده می‌شود. بعد از طلاق گرفتن مشکل دیگری که اکثر زوجین با آن مواجه می‌شوند، انتقال یارانه است.

در اصل زن و شوهر بعد از طلاق گرفتن باید یارانه خود را از سرپرستی همسر قبلی خود جدا کرده و برای انتقال یارانه بعد از طلاق مدارکی را آماده و سپس به همراه مدارک خود به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه و تقاضای جدا شدن از سرپرستی و خانوار همسر قبلی و ایجاد سرپرستی جدید کنند.

مدارک مورد نیاز

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • سند طلاق
  • کپی تمامی مدارک

پس از انجام مراحل بالا، زن و شوهر بلافاصله باید حساب یارانه‌ای جدیدی در یکی از شعب بانکی برای خود ایجاد کند، در غیر این‌صورت یارانه وی پرداخت نمی‌شود.

بعد از فوت سرپرست خانوار دریافت یارانه چگونه است؟

یارانه همه افراد خانواده به حساب بانکی سرپرست خانواده ( پدر ) واریز می‌شود، مگر در مواردی که پدر خانواده فوت کرده باشد و در این شرایط به حساب مادر خانواده واریز می‌شود. یکی دیگر از مشکلات افرادی که یارانه دریافت می‌کنند به هنگام فوت سرپرست خانوار است.

در چنین مواردی به‌طور موقت یارانه اعضای خانواده قطع می‌شود و برای حل این مشکل باید ‌مدارک زیر را آماده و به نزدیک‌ترین مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی
  • کپی مدارک شناسایی
  • کارت ملی سرپرست قبلی
  • شناسنامه سرپرست قبلی
  • گواهی فوت سرپرست

انتقال یارانه

هم‌چنین بعد از ارائه مدارک به مرکز پلیس +۱۰ در برخی خانواده‌ها دیده می‌شود که با فوت پدر خانواده، فرزند ارشد سرپرستی را به عهده می‌گیرد و در چنین شرایطی انتقال یارانه به روش بالا انجام می‌گیرد.

انتقال یارانه در خانوارهای بد سرپرست نیز، در مرکز پلیس +۱۰ انجام می‌گیرد، اما در این موارد جهت تغییر در کفالت، حضانت و … افراد باید ابتدا به مرکز فرمانداری استان مربوطه مراجعه و همراه با نامه رسمی فرمانداری به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

در تمامی موارد بالا برای انتقال یارانه، یک تا دو ماه زمان صرف خواهد شد تا افراد بتوانند یارانه دریافت کنند، برای از دست ندادن یارانه در طول این مدت می‌توانند بین دهم تا بیستم هر ماه پیگیری کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر بخشش کل اموال به همسر بعد از فوت چگونه است؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طی چند سال گذشته نوع جدیدی از مشاغل در شبکه‌های مجازی ایجاد شده است که در خصوص پرداخت مالیات، مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

مالیات فروشگاه های اینترنتی

مالکان کسب و کار‌های اینترنتی نیز مانند دیگر فعالان حوزه اقتصاد مشمول مقررات مالیاتی می‌باشند و جدا از این‌که در چه محلی به فعالیت می‌پردازند، باید وظایف مالیاتی خویش را انجام دهند تا براساس مقررات مربوطه جریمه نشوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مالیات فروشگاه های اینترنتی می‌پردازیم.

آیا فروشگاه‌های اینترنتی موظف به پرداخت مالیات هستند؟

صاحبان کسب و کارهای مجازی همانند سایر فعالان اقتصادی مشمول قوانین مالیاتی مربوط می‌باشند و فارغ از محل فعالیت، می‌بایست تکالیف قانونی خود را به انجام رسانند تا مشمول جرایم قانونی مقرر نشوند.

اخذ مالیات از فروشگاه‌های اینترنتی بر مبنای درآمد کسب شده توسط این فروشگاه‌ها است و هر فروشگاه اینترنتی باید به تناسب درآمد کسب شده به پرداخت مالیات بپردازد.

در صورت پرداخت نکردن مالیات فروشگاه های اینترنتی چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر مالکان فروشگاه‌های اینترنتی و کسب و کارهای مجازی و دیگر مودیان مالیاتی وظایف مالیاتی خود را انجام ندهند باعث می‌شود از معافیت مالیاتی برخوردار نشوند و برخی جرایم مالیاتی به عملکرد آن‌ها تعلق گیرد.

پرداخت مالیات

تکالیف قانونی مالیات فروشگاه های اینترنتی و کسب و کارهای مجازی

تکالیف قانونی صاحبان کسب و کارهای مجازی که لازم است نسبت به انجام آن اقدام کنند به این‌صورت است:

  •  تشکیل پرونده
  •  ثبت‌نام الکترونیکی و دریافت شماره اقتصادی در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور
  •  صدور صورت‌حساب موضوع ماده ۸ آئین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم و هم‌چنین، وصول مالیات و عوارض ارزش‌افزوده از کالاهای مشمول این مالیات
  • تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی و پرداخت مالیات مربوط
  • ارائه فهرست معاملات فصلی
  •  ارائه فهرست حقوق کارکنان و پرداخت مالیات متعلقه
  • نگهداری دفاتر، صورت درآمد و هزینه ماهانه، خلاصه درآمد و هزینه سالانه و اسناد و مدارک حسب مورد و ارائه آن‌ها به ماموران مالیاتی ذیربط برای رسیدگی در صورت درخواست کتبی آن‌ها

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر جرم واردات داروهای تقلبی و مجازات آن را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بعد از معامله خودرو، ممکن است به هر دلیلی نیاز به فسخ معامله پیدا کنید و حتما این سوال برای شما پیش آمده است که یک قولنامه ماشین در چه شرایطی فسخ می‌شود؟

فسخ قرارداد خودرو

حقوقدانان به حق بهم زدن معامله «خیار» می‌گویند، این کلمه از اختیار می‌آید و به معنی آن است که دو طرف معامله اختیاراتی را درباره معامله‌ خود دارند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع فسخ قرارداد خودرو می‌پردازیم.

 شروط لازم برای فسخ معامله

  • خیار مجلس: یعنی طرفین معامله هنوز در محل نوشتن مبایعه‌نامه خودرو حضور دارند اما به هر دلیلی، در لحظه آخر از انجام معامله پشیمان می‌شوند.
  • خیار غبن: شرایطی است که یکی از طرفین معامله متوجه می‌شود که از این معامله ضرر کرده است، مثلا فروشنده متوجه می‌شود خودرو را زیر قیمت فروخته و ضرر کرده است اما در بیش‌تر قراردادها، ذکر می‌شود که همه خیارها ازجمله خیار غبن ساقط شده است.
  • خیار تدلیس: یعنی فروشنده خودروی خود را بهتر از آن چیزی که هست، نشان می‌دهد و با فریب‌کاری، سعی کند عیب و ایراد خودرو را بپوشاند. اگر فروشنده‌ای به این ترتیب خریداری را فریب دهد، خریدار می‌تواند به‌صورت قانونی قولنامه ماشین را فسخ کند.
  • خیار شرط: یعنی خریدار و فروشنده شرط کنند که تا مدتی مشخص، می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.
  • خیار تخلف شرط: در این مورد، درصورتی‌که خریدار یا فروشنده شرط کرده باشد کاری انجام دهد ولی آن را انجام ندهد، طرف مقابل می‌تواند طبق قانون قولنامه را فسخ کند.

فسخ قرارداد

  • خیار تأخیر: اگر هنگام معامله خودرو، در مورد زمان پرداخت وجه، چیزی در مبایعه‌نامه خودرو ننوشته باشید، فروشنده می‌تواند تا سه روز منتظر باشد که پول را بپردازید در غیر این‌صورت، معامله فسخ می‌شود.
  • خیار تعذر تسلیم: این مورد، برعکس مورد قبلی است و شرایطی است که فروشنده به هر دلیلی، نتواند به‌موقع خودرو را تحویل خریدار بدهد. در این حالت، طبق خیار تعذر تسلیم، قرارداد فسخ می‌شود.
  • خیار شرکت یا تبعض صفقه: اگر معلوم شود خودرویی که فروخته شده، متعلق به دیگری است و مالک به معامله راضی نشود، خریدار می‌تواند یا تمام معامله را به هم بزند یا پول آن مقداری را که متعلق به غیر است، از فروشنده بگیرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر چند تصور غلط درباره ارث که باید بدانید را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

براساس قانون حمایت از خانواده مراکز مشاوره خانواده در سراسر کشور ایجاد شده و متقاضیان طلاق باید قبل از هر اقدامی ابتدا مشخصات خود را در سامانه تصمیم طلاق ثبت کرده و اقدام به اخذ نوبت مشاوره کنند.

سامانه تصمیم طلاق

 اخیرا سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تصمیم طلاق راه‌اندازی شده است که براساس آن، متقاضیان طلاق نخست باید به واحدهای مشاوره و مددکاری پیش از طلاق ارجاع شوند تا حتی‌الامکان دعاوی طلاق منجر به سازش گردد و در غیر‌این‌صورت، پرونده طلاق نزد قاضی و در دادگاه خانواده مطرح شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نخستین اقدام برای ثبت طلاق می‌پردازیم.

سامانه تصمیم طلاق چیست؟

به استناد قانون حمایت از خانواده باید قبل از مراجعه به دادگاه، طی مراحلی ثبت درخواست طلاق الزامی است. این مرحله شامل ثبت طلاق در سامانه تصمیم طلاق است.

به این منظور متقاضیان طلاق، با مراجعه به این سامانه به‌صورت اینترنتی نوبت‌گیری می‌کنند و در زمان مشخص، به مراکز تعیین شده برای مشاوره طلاق و مددکاری ارجاع می‌شوند.

اگر زوجین قبل از آن‌که به مراکز مشاوره مراجعه کرده، برای ثبت دادخواست طلاق مراجعه کنند باعث به تعویق افتادن زمان صدور حکم طلاق خود خواهند شد زیرا قاضی بدون طی کردن جلسات مشاوره حکم طلاق را صادر نمی‌کند.

مراحل ثبت درخواست نوبت‌دهی در سامانه تصمیم طلاق

متقاضیان محترم برای ثبت درخواست طلاق، ابتدا باید به سامانه ثبت درخواست طلاق مراجعه نمایند و به‌صورت اینترنتی، نوبت‌گیری کنند و در تاریخ تعیین شده، با در دست داشتن مدارک هویتی، به مرکز جامع مراقبت از خانواده مراجعه کنند.

در نهایت، پس از ۴۵ روز، واحد مشاوره یا مددکاری اعلام نظر خواهد کرد. در صورتی‌که نتیجه مشاوره‌های افراد، منجربه سازش میان زوجین شود، پرونده بایگانی شده و در غیر‌این‌صورت، پرونده به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارجاع شده تا سایر مراحل طلاق انجام شود. برای نوبت‌دهی در سامانه تصمیم طلاق لازم است به ترتیب راهنمای زیر عمل کنید.

تصمیم طلاق

مزایای ایجاد سامانه تصمیم

مهم‌ترین مزیت طرح تصمیم این است که متقاضیان طلاق از مرحله نخست به فضای دادگاهی و قضایی ورود پیدا نمی‌کنند و سعی بر این است که از فشار‌ روانی آن‌ها کاسته شود. پس از انجام مشاوره در بهزیستی و مراکز مشاوره، در صورت عدم سازش توسط زوجین، آن‌گاه می‌توانند از طریق دادخواست حقوقی نسبت به طلاق اقدام کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حقوق زن در طلاق توافقی را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کلاهبرداری بیمه‌ای یکی از جرایمی است که حجم زیادی از پرونده‌های کیفری را در مراجع قضایی به خود اختصاص داده است.

کلاهبرداری بیمه ای

جرم کلاهبرداری بیمه‌ای را می‌توان گرفتن خسارت از شرکت‌های بیمه با توسل به وسایل و اسناد متقلبانه تعریف کرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع کلاهبرداری بیمه ای می‌پردازیم.

ارتکاب کلاهبرداری بیمه ای سه شرط مهم دارد:

  • استفاده از دستگاه‌های تقلبی و صحنه‌سازی.
  • فریب شرکت‌های بیمه.
  • گرفتن مال شخص دیگر.

در همه موارد این نوع کلاهبرداری، فرد باید سعی کند با ترفند، کلاهبرداری، متوسل شدن به ابزارهای متقلبانه و مرحله‌سازی از شرکت‌های بیمه دیه یا خسارت بگیرد. استفاده از هر وسیله‌ای که از نظر عرف کلاهبرداری محسوب می‌شود، می‌تواند موجب تحقق این جرم شود.

انواع کلاهبرداری بیمه‌ای

  • جابه‌جا کردن وسیله نقلیه با وسیله نقلیه بیمه شده در هنگام بیمه نشدن وسیله نقلیه مقصر.
  • خرید هم‌زمان بیمه بدنه‌های متعدد از شرکت‌های مختلف بیمه و اعلام خسارت کل.
  • استفاده هم‌زمان از بیمه شخص‌ثالث وسیله نقلیه مقصر و بیمه بدنه وسیله نقلیه آسیب دیده.
  • انتقال اتومبیل مقصر و آسیب‌دیده در تصادفات مالی یا شخصی به منظور دریافت خسارت بیش‌تر با تبانی با رانندگان.
  • با نشان‌دادن یک ماشین مشابه دیگر از نظر رنگ، مدل و نوع، بیمه‌ بدنه را برای یک ماشین تصادفی خریداری کنید.
  • دستکاری و تحریف سوابق پزشکی.
  • اعلام مرگ یا جراحت افراد به دلیل حوادث رانندگی در حالی که آن‌ها به دلایلی غیر از حادثه رانندگی فوت کرده‌اند یا زخمی شده‌اند.
  • رشوه‌دادن به آژانس‌های صدور یا کارشناسان حادثه و دریافت بیمه‌نامه و گزارش از آن‌ها پس از حادثه.

کلاهبرداری از بیمه

مجازات کلاهبرداری بیمه‌ای

  • مطابق ماده یک قانون، تشدید مجازات مرتکبان رشوه، اختلاس و کلاهبرداری: طبق این قانون مرتکب علاوه بر رد مال صاحب اصلی، وی از یک تا هفت سال زندان و جریمه نقدی برابر با مبلغی که دریافت کرده است محکوم می‌شود.
  •  طبق ماده ۶۱ قانون بیمه اجباری: هرکس مرتکب اقدامات متقلبانه از جمله صحنه‌سازی تصادف رانندگی یا خسارت عمدی شود به حبس درجه ۶ و جزای نقدی معادل ۲ برابر مبلغ دریافتی محکوم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط پرداخت بدهی‌های فرد فوت شده را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: نکات حقوقی، مسائل حقوقی، مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مهریه مال زن است مرد هم بر اساس شرع و قانون باید آن را بپردازد.

بخشیدن مهریه

بخشش مهریه توسط زن در عقد نکاح، گاهی تحت تاثیر احساسات و در مواردی نیز تحت اجبار شوهر صورت می‌گیرد که گاهی پیامدهای نامطلوبی برای زن به همراه دارد. زن به محض عقد ازدواج، مالک مهریه است و می‌تواند هر تصرفی که بخواهد در آن بکند، در نتیجه زن می‌تواند تمام یا بخشی از مهریه خود را به همسرش ببخشد و از دریافت آن صرف‌نظر کند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی بخشیدن مهریه و پیامد آن می‌پردازیم.

پیامد بخشیدن مهریه

زن می‌تواند مهریه خود را اعم از آن‌که وجه نقد، مال منقول، مال غیرمنقول، طلا و هر آن‌چه که به‌عنوان مهریه مهر او قرار گرفته است را در دفتر اسنادرسمی یا روی کاغذ عادی همراه با امضای شهود به شوهرش ببخشد.

بخشش مهریه از جانب زن گاهی در اثر ناآگاهی از عواقب آن، صورت می‌گیرد و در مواقعی پیامدهای نامطلوب بخشش مهریه، ضرر و زیان‌های مادی و معنوی بسیاری را متوجه زن می‌کند. زنی که به هر دلیلی قصد بخشیدن مهریه خود را دارد باید تمام جوانب را در نظر گرفته و بعد تصمیم بگیرد.

زن حق رجوع به مهریه‌ای که بخشیده ندارد هم‌چنین پشیمانی او تاثیری در بخششی که انجام داده است ندارد و تا انحلال زمان نکاح نیز دیگر نمی‌تواند مهریه‌اش را مجددا از شوهرش مطالبه کند و مهم‌ترین حق مالی وی را از دست داده است.

اگر زن مهریه خود  را ببخشد و پس از مدتی تصمیم به طلاق بگیرد چون طلاق خلعی خواهد بود باید مالی را برای این موضوع به شوهرش پرداخت کند و این باعث می‌شود زن از نظر مالی مجددا متضرر شود.

صورت‌های بخشش مهریه

بخشش مهریه به سه صورت هبه غیر‌معوض، هبه معوض و ابراء انجام می‌گیرد:

  • هبه غیرمعوض: در این مورد زن بدون هیچ عوضی، مهریه خود را می‌بخشد یعنی بدون این‌که انجام یا عدم انجام کاری را از شوهر خود بخواهد. 
  • هبه معوض: زن در عوض بخشش مهریه انجام یا عدم انجام کاری را از شوهر می‌خواهد، مثلا در عوض موافقت شوهر با طلاق، تمام یا قسمتی از مهریه خود را به او می‌بخشد.
  • ابراء: در این مورد زن حق شوهرش را نسبت به مهریه ساقط می‌کند، مثلا می‌گوید تو نسبت به پرداخت مهریه بری‌الذمه هستی.

پیامد بخشیدن مهریه

حق رجوع زن بعد از بخشش به مهریه

در هبه غیرمعوض زن همیشه می‌تواند نسبت به آنٰ‌چه که بخشیده رجوع کند اما در هبه معوض در صورتی‌که عوض هم داده شده باشد طبق ماده ۸۰۳ قانون مدنی، قابل رجوع نیست اما در مورد بخشش مهریه در مقابل طلاق، اگر زن در دوران عده به مهریه رجوع کند شوهر نیز حق رجوع به زوجیت (برگشت از طلاق) را خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط فسخ قرارداد ملک چیست؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: نکات حقوقی، مسائل حقوقی، مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از مشکلاتی که قانون با آن مواجه است و هر ساله پرونده‌های قضایی بسیار زیادی با این موضوع به مراجع قضایی وارد می‌شود بحث ارث است.

تصورات غلط درباره ارث

در مورد ارث باورهای غلط حقوقی بسیاری وجود دارد و همین باورها بر مشکلات به وجود آمده بیشتر دامن می‌زند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تصورات غلط درباره ارث می‌پردازیم.

محروم کردن از ارث

از جمله تصورات غلط درباره ارث این جمله است که به هیچ عنوان ارزش قانونی ندارد و والدین نمی‌توانند فرزند خود را از ارث محروم کنند. تنها عمل قانونی که می‌توانند انجام دهند انتقال دادن اموال به شخص دیگر در زمان حیات است. هم‌چنین افراد در مورد وصیت بر اموال نیز نمی‌توانند بیش از یک‌سوم آن‌ها را وصیت کنند.

بعد از فوت والدین، خانواده درجه یک می‌توانند ارث به جا مانده را از فرزندان بگیرند

این موضوع در قانون جایگاهی ندارد و بعد از فوت، ارث در ابتدا به افرادی که با متوفی خویشاوندی نسبی (مانند فرزند) یا خویشاوندی سببی (مانند زن یاشوهر) دارند، تعلق می‌گیرد.

ارثیه از طرف مادر بین دختر و پسر یکسان است؟

ارثیه‌ای که از طرف مادر برای فرزندان باقی می‌ماند هیچ تفاوتی با قانون که بر ارثیه پدر حاکم است، ندارد. با توجه به ماده ۹۰۷ قانون مدنی در مورد ارث بردن فرزندان از مادر، اگر مادری فوت کند و ابوین او (پدر و مادر) نیز فوت کرده باشند و یک یا چند فرزند داشته باشد، چنان‌چه فقط یک فرزند داشته باشد چه پسر باشد چه دختر باشد تمام ارث مادر به او می‌رسد.

اما اگر اولاد متعددی داشته باشد که همه پسر باشند یا همه دختر، ارث مادر مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود. اما اگر اولاد متعددی داشته باشد و بعضی از آن‌ها پسر و بعضی از آن‌ها دختر باشند پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.

قانون ارث

بدهی‌ها و چک و سفته‌های والدین فوت شده را باید فرزند پرداخت کند

اگر پدر شما بدهی داشته باشد و ناگهان فوت کند و با فوت پدر، طلبکاران برای گرفتن طلب خود به شما مراجعه کنند و از طرفی پدر هم مالی برای شما به ارث باقی نگذاشته باشد، باید بدانید که شما هیچ تعهدی در قبال پرداخت بدهی پدر خود نخواهید داشت.

اگر در عقد موقت بچه‌ای به وجود بیاید از پدر ارث نمی‌برد

ممکن است مردی زنی را صیغه و یا عقد‌ موقت کند. مرد باید بداند که اگر در طول مدت عقد موقت فرزندی به وجود آید این فرزند از نظر حقوقی هیچ‌گونه تفاوتی با فرزند حاصل از ازدواج دائم ندارد و باید حقوق او پرداخت شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر جرم واردات داروهای تقلبی و مجازات آن  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: نکات حقوقی، مسائل حقوقی، مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بی‌شک در حال حاضر معضل داروهای تقلبی از معضلات بزرگ جهان به شمار می‌رود. بنابراین مقابله با آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

مجازات واردات داروهای تقلبی

قاچاق اقسام متفاوتی دارد که برای هر کدام از آن‌ها مجازاتی تعیین شده است. یکی از این موارد قاچاق دارو است. در این مطلب از مجله‌ دلتا به مجازات واردات داروهای تقلبی می‌پردازیم.

هنگامی‌که سخن از قاچاق دارو به میان می‌آید،‌ نگرانی از خطراتی که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند باعث می‌شود، بررسی و مقابله با آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر سود داروهای تقلبی از سود قاچاق موادمخدر بسیار فراتر است. به همین خاطر تبهکاران بیش‌تری به سوی این بازار جذب می‌شوند.

واردات داروهای تقلبی

مجازات کالاهای قاچاق

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر شخص حقیقی یا حقوقی که اقدام به واردات و صادرات دارو، مکمل‌ها، ملزومات و تجهیزات پزشکی، بدون انجام تشریفات قانونی نماید، به مجازات کالاهای قاچاق محکوم می‌شود.

حال آن‌که این مجازات مانع از پرداخت دیه و خسارت‌های وارده نیست. هم‌چنین حمل، نگهداری، عرضه و فروش محصولات فوق نیز مشمول مجازات‌های این ماده است‌.

برای مثال اگر ارزش کالای قاچاق:

  • یک میلیون تومان باشد، جزای نقدی آن ۲ تا ۳ برابر ارزش کالا خواهد بود.
  • اما اگر ارزش کالای قاچاق یک تا ۱۰ میلیون تومان باشد، جزای نقدی آن ۳ تا ۵ برابر است.
  •  اگر ارزش کالا از ۱۰ تا یکصد میلیون تومان باشد، مجازاتی معادل ۵ تا ۷ برابر ارزش کالای قاچاق و هم‌چنین مجازاتی برابر ۶ ماه تا ۲ سال حبس خواهد داشت.
  • اما اگر ارزش کالای قاچاق بیش از یکصد میلیون تومان تعیین شود، علاوه‌بر جزای نقدی معادل ۷ تا ۱۰ برابر ارزش کالا، فرد متخلف به ۲ تا ۵ سال حبس نیز محکوم خواهد شد.

اگر قاچاق این کالاهای ممنوعه به حدی برسد که به حکم افساد فی الارض نزدیک شود، حتی مجازات واردات داروهای تقلبی ممکن است اعدام نیز باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مجازات عدم پرداخت نفقه زن توسط همسر را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، مسائل حقوقی،نکات حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از موارد مهم در آپارتمان‌نشینی شارژ ساختمان است. با این‌که شارژ سال‌هاست در آپارتمان‌ها و بین ساکنین جا افتاده است، اما هنوز هم گاهی بین افراد ساکن در ساختمان، مشکلاتی بر سر میزان و چگونگی محاسبه شارژ پیش می‌آید.

نکات مهم شارژ ساختمان

شارژ به هزینه‎‌هایی گفته می‌شود که برای حفظ و نگهداری بخش‌های مشترک و مشاع آپارتمان از سوی ساکنین پرداخت می‌شود. ممکن است قسمت‌هایی از ساختمان اصلا مورد استفاده برخی از همسایگان قرار نگیرد، اما این دلیلی برای عدم پرداخت شارژ نمی‌شود و هم مالکان خانه و هم مستاجران لازم است مبلغ تعیین شده برای شارژ را پرداخت کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم شارژ ساختمان می‌پردازیم.

شارژ ساختمان چیست؟

در ساختمانی که به‌صورت آپارتمان می‌باشد و در مجتمع‌های مسکونی، یک هزینه مشترک وجود دارد که هر واحد باید سهم خود را پرداخت کند و میزانی که باید بابت هزینه‌های ساختمانی پرداخت کند بستگی به ساختمان و امکانات آن و هزینه و کارهایی که برای ساختمان انجام می‌شود دارد و باید به‌صورت ماهانه پرداخت شود.

شارژ باید صرف چه مصارفی شود؟

براساس ماده ۲۸ قانون تملک آپارتمان‌ها شارژ باید در جهت هزینه آب، برق، گاز، هزینه تعمیرات ساختمان و نگهداری از قسمت‌های عمومی ساختمان، نگهداری از گیاهان در محوطه عمومی و نظافت، تجهیزات الکتریکی، سرایداری و … مصرف شود.

تشیخص و برآورد هزینه‌های بالا توسط مدیر ساختمان انجام می‌شود و اگر شخصی جداگانه باعث ضرر و زیان ساختمان گردد آن را باید به‌صورت جدا پرداخت کند و شامل هزینه شارژ نمی‌شود.

آیا واحدهای خالی باید شارژ پرداخت کنند؟

براساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان، تمام واحدهای یک ساختمان چه مورد استفاده واقع شوند و چه خالی باشند و استفاده نشوند باید ماهانه شارژ خود را پرداخت کنند. ولی این موضوع وجود دارد، شخصی که از ساختمان استفاده نمی‌کند و واحدش خالی می‌باشد می‌تواند هزینه بعضی از شارژها که مربوط به موارد مصرفی خود واحد او است را نپردازد.

 شارژ ساختمان

اگر واحدی شارژ خود را پرداخت نکند چاره چیست؟

پرداخت شارژ یک امر توافقی است و هم‌چنین یک امر قانونی می‌باشد. یعنی می‌توان آن را از طریق حقوقی پیگیری کرد.

طبق ماده ۱۰ قانون تملک آپارتمان‌ها در صورتی‌که واحدی حق شارژ ماهانه خود را پرداخت نکند، هیات‌مدیره ساختمان می‌تواند اظهارنامه‌ای مبنی بر عدم پرداخت به‌همراه درج مبلغی که باید پرداخت شود ارسال نماید.

در صورتی‌که فرد باز هم بدهی خود را پرداخت نکرد، هیات‌مدیره می‌تواند از او به مراجع قضایی شکایت کند و دادگاه وظیفه دارد که در اسرع وقت و خارج از وقت دادگاه به این پرونده رسیدگی کند و حکم دادگاه بر اساس قوانین وصول شارژ ساختمان این است که فرد تا نپرداختن حق شارژ نمی‌تواند از امکانات ساختمان استفاده کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد توسط مالک و مستاجر چگونه است؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، مسائل حقوقی،نکات حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با وجود حق قانونی مرد برای طلاق دادن همسرش بدون دلیل هیچ مردی نمی‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و صرفا به دلخواه خود و بدون پرداخت حقوق مالی زن او را طلاق دهد.

طلاق دادن زن بدون دلیل

طبق قانون مدنی کشور ایران و مطابق با ماده ۱۱۳۳، مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را دهد در این ماده سخنی از ارائه دلیل از جانب مرد به دادگاه برای طلاق دادن همسرش نیست یعنی مرد می‌تواند زن خود را بدون این‌که نیازی به اثبات دلایل خاص برای جدایی و طلاق نزد قاضی دادگاه داشته باشد طلاق دهد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی طلاق دادن زن بدون دلیل می‌پردازیم.

طلاق دادن زن بدون دلیل

طلاق از طرف مرد در ایران به عنوان یک حق قانونی برای مردان شناخته شده است و برای این موضوع در قانون مدنی ماده قانونی خاص هم آورده شده است. پس مردان در کشور ما این اجازه را دارند که هر موقع بخواهند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست طلاق برای جدایی از زن خود را بدهند.

حتی برای این کار نیازی ندارند تا دنبال دلیل و مدرکی باشند تا ضمیمه دادخواست طلاق کنند و آن‌ها را در دادگاه نزد قاضی دادگاه ثابت کنند تا بتوانند از این حقشان که طلاق دادن زن است استفاده کنند. چنین حقی در قانون ایران برای زنان در نظر گرفته نشده است و زنان حتما بایستی دلایلی برای درخواست جدایی از شوهر خود داشته باشند و آن دلایل را هم در دادگاه نزد قاضی به اثبات برسانند تا بتوانند از شوهرشان جدا شوند.

شرایط طلاق دادن زن بدون دلیل توسط مرد

شرایطی برای مردان خواهان طلاق در نظر گرفته شده است که برای طلاق همسر خود بایستی به آن عمل کنند که این شرایط عبارت است از:

اولین و مهم‌ترین شرطی که مردان خواهان طلاق باید به آن عمل کنند را می‌توان تحت عنوان پرداخت مهریه زن بیان کرد. مردی که می‌خواهد زنش را طلاق دهد باید تمام مهریه زن را به‌طور کامل پرداخته باشد در غیر این‌صورت صیغه طلاق اجرا و در دفتر اسناد رسمی ثبت نخواهد شد.

شرط بعدی که مرد خواهان طلاق بدون دلیل زن باید به آن عمل کند پرداخت نفقه زن است که مقدار آن را دادگاه بر اساس شئونات اجتماعی و خانوادگی زن تعیین می‌کند و مرد بایستی بپردازد.

طلاق دادن زن

بعد از طلاق دادن زن توسط مرد، زن باید سه ماه عده طلاق نگه دارد. در این سه ماه چون طلاق از طرف مرد طلاق رجعی محسوب می‌شود پرداخت نفقه زن در این سه ماه برعهده مرد است.

پرداخت نصف دارایی شوهر به زن یا تقسیم اموال شوهر باز هم یکی دیگر از شرایط طلاق دادن زن بدون دلیل از سوی مرد است. این شرط که یکی از شروط دوازده گانه ضمن عقد ازدواج است اگر توسط مرد امضا شده باشد هنگام طلاق به درخواست مرد یا درخواست طلاق از طرف زن که همراه با دلیل محکمه پسندی برای دادگاه است بایستی آن را به زن پرداخت کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب خواهر و برادر در چه صورت از هم ارث می‌برند؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، مسائل حقوقی،نکات حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

حق طلاق طبق ماده 1133 قانون مدنی بر‌عهده شوهر می‌باشد و زن هیچ‌گونه حقی در خصوص طلاق گرفتن ندارد.

باطل کردن حق طلاق

زن می‌تواند حق طلاق را در قبال بخشش تمام یا بخشی از مهریه از مرد بگیرد. به این‌صورت که هنگام عقد، زن و مرد به این توافق می‌رسند که در‌ صورت بخشش مهریه مرد هم باید وکالت در طلاق را به زن بدهد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع باطل کردن حق طلاق می‌پردازیم.

تفاوت حق طلاق با وکالت در طلاق

حق طلاق با مرد است. این لفظ عنوان عامیانه‌ای است که در بین مردم رواج پیدا کرده است از نظر قانونی حق طلاق برای زن وجود ندارد بلکه کاربرد درست‌تر برای این واژه وکالت در طلاق است.

کدام ماده از قانون مدنی اجازه وکالت در طلاق را به زن داده است؟

ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی، در خصوص وکالت در طلاق بیان نموده است: «طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد، در ضمن عقد ازدواج به طرف دیگر محول نماید. به‌ عنوان مثال این‌که شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر اخذ نماید یا در مدت معینی غایب شود یا ترک نفقه کند یا بر علیه حیات زن سوء قصد نماید و یا این‌که رفتاری نماید که زندگانی آن‌ها با یک‌دیگر غیر قابل تحمل باشد زن وکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی، خود را مطلقه سازد.»

حق طلاق

چگونه وکالت در طلاق را باطل کنیم؟

در خصوص این‌که شوهر چگونه می‌تواند وکالت در طلاقی را که به زن یا هر شخص دیگری که داده است ابطال کند باید گفته شود که ابطال وکالت در طلاق بستگی به نوع وکالت و شروط قید شده در آن دارد.

چنان‌چه عزل نکردن و از بین رفتن وکالت در طلاق در ضمن عقد شرط شده باشد سبب می‌شود که وکالت در طلاق توسط هیچ یک از طرفین باطل نشود. بنابراین شوهر در جواب این‌که چگونه می‌تواند وکالت در طلاق را باطل کند باید به شرایط ضمن عقد یا بعد از عقد توجه کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا دریافت مهریه بعد از ازدواج مجدد زن امکان‌ دارد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، مسائل حقوقی،نکات حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شوند سند رسمی هستند و قانون و حاکمیت کشور از این اسناد حمایت می‌کنند.

تنظیم اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی

زمانی‌که یکی از طرفین قرارداد اجاره، اقدام به انعقاد قرارداد اجاره می‌کند علاوه‌بر قراردادی که به‌صورت عادی یا در یکی از دفاتر املاک تنظیم می‌نمایند می‌تواند با حضور در یکی از دفاتر اسنادرسمی نسبت به انعقاد قرارداد اجاره رسمی اقدام نماید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تنظیم اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی می‌پردازیم.

تنظیم اجاره نامه در دفتر اسنادرسمی

مانند مزیت‌هایی که همه اسنادرسمی از حیث اعتبار و پشتیبانی‌های قانونی از جمله غیر‌قابل تردید و انکار بودن دارند، سند رسمی اجاره‌نامه نیز مانند سایر اسناد رسمی قابلیت اجرا از طریق اداره اجاره‌ اسناد رسمی را دارد. این امتیاز ویژه، در مورد وصول مطالبات قرارداد اجاره و تخلیه مستاجر طبق قانون، بیش‌تر نمود پیدا می‌کند.

تخلیه مستاجر از طریق اجرای اسنادرسمی

همان‌طور که ذکر شد طرفین قرارداد اجاره می‌توانند علاوه‌بر تنظیم اجاره‌نامه عادی یا بدون آن با حضور در دفتر اسنادرسمی نسبت به تنظیم اجاره‌نامه رسمی اقدام نمایند.

در این‌صورت با پایان زمان قرارداد اجاره یا با احراز شرایطی که در قرارداد ذکر شده است یا شرایطی که در قوانین مربوطه پیش‌بینی شده است مالک می‌تواند با حضور در همان دفتر اسنادرسمی‌ که قرارداد اجاره را ثبت نموده است درخواست تخلیه ملک از طریق اجرای اسنادرسمی را ارائه نماید.

دفترخانه مذکور نیز ملزم است با دریافت هزینه‌ای، درخواست مکتوب مالک را به همراه اجاره‌نامه و سایر مدارک لازم به اداره اجرای ثبت اسنادرسمی محل اجرا بفرستد. مالک می‌تواند با دریافت نوبت الکترونیکی در موعد مقرر در این اداره حاضر شود و مراحل اجرای آن را پیگیری نماید.

در این مرحله اداره اجرای اسنادرسمی به مستاجر اخطار می‌نماید ظرف مدت مشخصی ملک را تخلیه و به موجر برگرداند.

تنظیم اجاره نامه

چنان‌چه مستاجر نسبت به انجام این کار اقدامی نکند مامورین ذی‌صلاح با دستور این اداره نسبت به تخلیه مستاجر از ملک و تحویل آن به مالک اقدامات قانونی را انجام می‌دهند.

نکته قابل توجه این است که برخلاف باور غلطی که بین مردم وجود دارد قراردادی با کد رهگیری که در دفاتر مشاورین املاک تنظیم می‌شود یک قرارداد رسمی نیست و از حیث عادی بودن تفاوتی با قرارداد اجاره‌ای که در خانه یا محل کار یا توسط یک وکیل بین طرفین تنظیم می‌شود ندارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم جعل امضا متوفی و مجازات آن  را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا، مسائل حقوقی،نکات حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پس از فوت هر فرد، اموال و دارایی‌های متوفی به وراث او تعلق می‌گیرد.

ارث فرد مجرد

طبق قانون تقسیم ارث که در آن طبقات وراث مشخص شده و به نسبت درجه نزدیکی به متوفی این طبقات تقسیم‌بندی شده‌اند هر کسی که فوت کند و مالی از وی باقی بماند و وارثی هم داشته باشد اموال او باید به نسبت سهم‌شان بین آن‌ها تقسیم شود؛ اما باید دید در مورد ارث فرد مجرد چه قانونی وجود دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تقسیم ارث فرد مجرد می‌پردازیم.

تقسیم ارث فرد مجرد

در مورد تقسیم ارث فردی که مجرد است می‌توان گفت که اگر از او اموالی برجا مانده باشد و از وراث طبقه اول پدر و مادر او در قید حیات باشند، ارث وی به سه قسمت تقسیم و یک قسمت را مادر و مابقی سهم پدر خواهد شد و دیگر به خواهر و برادرها ارثی نخواهد رسید.

اما اگر پدر و مادر در زمان حیات فرزند پسر در قید حیات نباشند اموال او به نسبت برادرها دو برابر خواهرها بین آن‌ها تقسیم می‌شود و در صورت فوت خواهر و برادر اموال به خواهر زاده‌ها و برادرزاده‌ها به همان نسبت برادرزاده‌ها دو برابر خواهرزاده‌ها خواهد رسید.

در تقسیم اموال افراد مجرد چه پسر و چه دختر به علت نبود همسر و فرزندان اموال به خانواده به نسبت خویشاوندی آن‌ها خواهد رسید و در صورت نبود همه‌ افراد یک طبقه ارث به طبقه بعد منتقل خواهد شد و این تقسیم در مورد ارث دختر و پسر مجرد فرقی نخواهد داشت.

تقسیم ارث فرد مجرد

اگر فرد مجردی فوت کند و وراث او فقط پدر یا مادر وی باشند همه اموال به وی خواهد رسید و دیگران ارثی از وی نخواهند برد. قانون بیان می‌دارد که حقوق و مزایایی که فرد متوفی مجرد داشته در صورت حیات پدر و مادر به آن‌ها خواهد رسید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم جعل امضا متوفی و مجازات آن را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، مسائل حقوقی،نکات حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

همان‌طور که قانون، ازدواج را محترم شمرده و برای نظم بخشیدن به آن قواعدی وضع کرده است، طلاق را نیز یک راه‌حل برای اختلافات و مشکلات جدی در نظر گرفته است.

حقوق زن در طلاق توافقی

قبل از طلاق توافقی زوجین باید درمورد همه مسائل و امور مشترک زندگی، اعم از مالی و غیرمالی به توافق برسند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی حقوق زن در طلاق توافقی می‌پردازیم.

انواع حقوق زن در طلاق توافقی

نفقه

براساس ماده ۱۱۰۷ نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن و البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج. بر همین اساس میزان نفقه همه زنان یکسان نیست و با توجه به شرایط زندگی و عرف تعیین می‌شود.

در خصوص نفقه ممکن است، زوجین چند سال زندگی مشترک داشته باشند اما زن هیچ وقت نفقه دریافت نکرده باشد، در این حالت زن می‌تواند نفقه این چند سال را درخواست کند.

مهریه

یکی دیگر از مواردی که به زن تعلق می‌گیرد مهریه است. مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد. در نوع اول زن می‌تواند هر زمان مهریه را درخواست کند و مرد موظف به پرداخت آن است اما در مورد دوم در صورتی مرد موظف به پرداخت است که استطاعت مالی داشته باشد. پرداخت کامل یا جزئی از مهریه و یا حتی عدم پرداخت مهریه کاملا وابسته به توافق زن و مرد است.

ممکن است طرفین توافق کنند که مقداری از مهریه به‌صورت یک‌جا یا اقساط به زن پرداخت شود. با این حال عموما در طلاق توافقی زنان موفق نمی‌شوند به‌طور کامل مهریه را دریافت کنند، چرا که مرد خواهان بخشش مهریه در ازای طلاق می‌شود و در نتیجه گاهی زن مجبور می‌شود برای طلاق از مهریه خود بگذرد.

حقوق زن در طلاق

حضانت و نگهداری از فرزندان

بر طبق قانون، نگهداری پسر و دختر تا سن ۷ سالگی با مادر است. پسر از ۷ تا ۱۵ سالگی، نزد پدر نگهداری می‌شود و اگر دختر باشد از ۷ تا ۹ سالگی، نگهداری او با پدر است. بعد از این‌که دختر به سن ۹ سالگی رسید و یا پسر به سن ۱۵ سالگی رسید، خودشان می‌توانند انتخاب کنند که با پدر زندگی کنند یا مادر.

نفقه فرزندان

نفقه فرزندان برعهده مرد است و زن تکلیفی در این مورد ندارد. پدر موظف به پرداخت نفقه است. در مورد نفقه فرزندان، پسر تا سن ۱۸ سالگی و پس از آن تا زمانی‌که کاری نداشته باشد و دختر هم تا زمانی که مجرد است، به شرط این‌که کاری نداشته باشد، می‌توانند از پدر نفقه دریافت کنند.

اجرت‌المثل

اجرت‌المثل، مزدی است که زن بابت کارهایی که در منزل انجام می‌دهد دریافت می‌کند. طرفین باید در این باره در طلاق توافقی تصمیم بگیرند.

اجرت‌المثل معمولا در مواردی تعیین می‌شود که درخواست طلاق از سوی مرد باشد. بنابراین در طلاق توافقی اگر در توافق‌نامه  مطلبی در این باره نوشته نشده باشد قاضی می‌تواند رای را صادر کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا می‌توان حق طلاق را باطل کرد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، مسائل حقوقی،نکات حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هرگاه کسی فوت می‌کند، ممکن است اموال یا بدهی‌هایی را برای بازماندگان خود بر جای بگذارد. اما سوالی که به وجود می‌آید این است که پرداخت بدهی فرد فوت شده چگونه است؟

شرایط پرداخت بدهی فرد فوت شده

زمانی‌که فردی فوت می‌کند، اموالی را از خود به جای گذاشته و این دنیا را ترک می‌کند و برای همین به اموال و بدهی‌های باقی‌مانده از متوفی، اصطلاحا ترکه یا ماترک می‌گویند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط پرداخت بدهی فرد فوت شده می‌پردازیم.

بدهی‌های فرد فوت شده چگونه پرداخت می‌شود؟

اگر دارایی‌های متوفی بیش از میزان بدهی‌هایی که باقی گذاشته است باشد، مشکلی به وجود نمی‌آید زیرا از میزان دارایی‌های او بدهی پرداخت می‌شوند و سپس باقی اموال بین ورثه تقسیم خواهد شد.

اگر فرد فوت شده بدهی داشته باشد، وراث حق تقسیم اموال را تا قبل از پرداخت بدهی‌ها ندارند، بلکه آن‌ها مکلف هستند ابتدا بدهی‌ها را پرداخت کنند و سپس باقی‌مانده مال را بین خود تقسیم کنند.

مطابق قانون، ورثه ملزم نیستند غیر از ترکه ( اموال باقی مانده از متوفی) چیزی به طلبکاران بدهند و اگر ترکه برای ادای تمام دیون کافی باشد، ترکه مابین تمام طلبکاران به نسبت طلب آن‌ها تقسیم می‌شود، مگر این‌که ورثه ترکه را بدون شرط و به صورت مطلق قبول کرده باشند که در این صورت مسئول خواهند بود.

بدهی متوفی

وقتی فرد فوت می‌کند، دیون و بدهی وی چه حال (دینی است که پرداختش مدت ندارد و می‌بایست فور‌ی پرداخت شود) و چه موجل (دینی است که پرداختش مدت دارد)‌ باید فوری پرداخت شوند. به‌طور مثال هرگاه شخصی به فردی یک میلیون بدهکار باشد که باید یک سال دیگر پرداخت کند، ولی بدهکار دو ماه بعد از دریافت فوت کند، طلبکار می‌تواند بعد از فوت طلب خود را از ترکه متوفی دریافت کند.

اگر فردی یا افرادی از متوفی طلب داشته باشند و در ازای این طلب از وی، وثیقه یا حق رهنی گرفته باشند، با فوت بدهکار می‌توانند بدهی خود را از محل وثیقه یا رهن وصول کرده و از این جهت مقدم بر همه بستانکاران و طلبکاران می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حقوق زن در طلاق توافقی را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، مسائل حقوقی،نکات حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

فسخ قرارداد یکی از اتفاقات ناگزیری است که به دلایل مختلف برای هر قراردادی ممکن است پیش آید، که در مورد قراردادهای ملکی هم اتفاق می‌افتد.

شرایط فسخ قرارداد ملک

عوامل زیادی برای فسخ یک قرارداد خرید، رهن و اجاره ملک وجود دارد. بنابراین تا آخرین لحظات قبل از امضای قرارداد، ممکن است به دلایل مختلفی از سوی خریدار یا فروشنده، قرارداد لغو شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط فسخ قرارداد ملک می‌پردازیم.

فسخ قرارداد به چه معنا است؟

پایان دادن به قرارداد توسط یکی از دو طرف یا شخص‌ثالث را فسخ قرارداد می‌گویند. قانون در مواردی برای جلوگیری از ضرری که به‌طور ناخواسته از قرارداد، متوجه یکی از دو طرف معامله است، به‌طور مستقیم به او حق می‌دهد که بتواند با فسخ قرارداد، از ضرر مذکور جلوگیری کند.

فسخ قرارداد ملک چه شرایطی دارد؟

  • فسخ قرارداد باید توسط کسی انجام شود که از نظر سن و عقل به ‌اندازه‌ کافی قابل‌اعتماد و موجه باشد.
  • اگر تصمیم به فسخ قراردادتان گرفته‌اید، باید برای آن دلیل موجهی داشته باشید. صرف پشیمانی بدون دلیل موجه، پذیرفتنی نیست.
  • اگر ملکی را بخرید و بعد از عقد قرارداد و پرداخت پول متوجه شوید که آن‌چه خریده‌اید ایراداتی دارد، می‌توانید به دلیل غبن در معامله، اقدام به فسخ قرارداد کنید. اما اگر پول را به‌طور کامل پرداخته‌اید و بعد متوجه چنین اشکالی در ملک شده‌اید، می‌توانید این موضوع را به دادگاه ببرید. در این‌صورت بعد از صدور حکم می‌توانید تفاوت قیمت را طبق نظر کارشناس از فروشنده درخواست کنید.

فسخ قرارداد ملک

فسخ قرارداد اجاره

  • باید حق فسخ قرارداد ملک در قولنامه اجاره‌خانه شما ذکر شده و به امضای شما و طرف قرارداد رسیده باشد. در صورت بی‌توجهی به این موضوع در متن قرارداد، ممکن است امکان فسخ معامله را نداشته باشید.
  • اگر صاحب‌خانه ملک را به شخص دیگری بفروشد، مالک قبلی یا جدید نمی‌تواند مستاجر را مجبور به تخلیه‌ ملک کند. مگر این‌که چنین شرطی در زمان عقد قرارداد در قولنامه ذکر شده باشد.
  • یکی از شروط مهم در قرارداد اجاره‌خانه این است که اگر هر کدام از طرفین، تمایل به فسخ قرارداد پیش از موعد را داشته باشند، باید حداقل یک یا دو ماه پیش از برهم زدن معامله این موضوع را به‌ طرف دیگر اعلام کنند. البته در این‌صورت هم فسخ‌کننده باید خسارت فسخ قرارداد را بپردازد.
  • یکی از مهم‌ترین دلایل مستاجران برای فسخ قرارداد اجاره این است که ملک مورد اجاره ایرادات عمده‌ای دارد که موقع بازدید از منزل، صاحب‌خانه به آن‌ها اشاره‌ای نکرده است. در این شرایط چون مستاجر باید برای رفع این ایرادات هزینه کند تا ملک قابل‌سکونت شود، می‌تواند اقدام به فسخ معامله کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چرا بهتر است اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، مسائل حقوقی،نکات حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

از جمله کسانی که از فرد فوت شده ارث می‌برند خواهر و برادر متوفی می‌باشند که در دسته دوم طبقه بندی وراث قرار می‌گیرند.

تقسیم ارث بین خواهر و برادر

در رابطه با تقسیم ارث خواهر و برادر می‌توان گفت درصورتی خواهر و برادر فرد فوت شده از وی ارث خواهند برد که از دسته اول یعنی پدر و مادر و فرزندان وی کسی در زمان فوت وی در قید حیات نبوده باشد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تقسیم ارث بین خواهر و برادر می‌پردازیم.

تقسیم ارث بین خواهر و برادر فرد فوت شده

با وجود خواهر و برادر متوفی دیگر فرزندان آن‌ها شامل وراث نخواهند بود و تا زمانی‌که حتی یک نفر از طبقه دوم وجود داشته باشد به طبقه بعد ارثی نخواهد رسید.

طبق قانون ارث اگر وراث متوفی فقط یک خواهر یا یک برادر باشد همه ارث به او خواهد رسید اما اگر چند خواهر یا چند برادر باشند ارث به طور مساوی بین آن‌ها تقسیم خواهد شد اما اگر وراث برادر و خواهر پدری( از پدر مشترک ) متوفی باشند سهم برادر‌ها دو برابر خواهر‌ها خواهد بود.

در قانون تقسیم ارث اگر وراث متوفی خواهر و برادرانی باشند که از نظر مادری اشتراک دارند نه پدری مال به طور مساوی بین خواهر و برادران تقسیم می‌شود و دیگر برادران دو برابر خواهران از ارث سهم نخواهند داشت بلکه سهم هریک مساوی با دیگران خواهد بود.

ارث خواهر و برادر

وراث متوفی اگر هم خواهران و برادران پدری و مادری باشند( در پدر و مادر مشترک) مال را به شش قسمت تقسیم کرده یک قسمت به خواهر و برادر مادری و مابقی به خواهر و برادر پدری به نسبت هر برادر دو برابر خواهر خواهد رسید.

در مورد ارث بردن خواهر و برادر از متوفی فرقی نمی‌کند متوفی مرد یا زن باشد و اگر متوفی خواهر و برادری نداشته باشد ارث به فرزندان خواهر و برادر‌های او خواهد رسید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی مطلب، چگونه فرد ممنوع‌الخروج می‌تواند از کشور خارج شود؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: نکات حقوقی، مسائل حقوقی، مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پرداخت نفقه زن برای مردان الزام‌آور است و عدم پرداخت نفقه زن موجب مشکلات زیادی در روابط خانوادگی می‌گردد.

مجازات عدم پرداخت نفقه

مطابق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی در عقد دائم نفقه زن برعهده شوهر است. این یکی از مزایایی است که قانون‌گذار برای زنان در نظر گرفته است که در صورت وجود شرایط تعلق نفقه به زن پرداخت می‌شود. ضمانت اجرای پرداخت نکردن نفقه توسط مرد به دو نوع حقوقی و کیفری در قانون پیش‌بینی شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات عدم پرداخت نفقه می‌پردازیم.

ضمانت‌اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه زن

مطابق ماده ۱۱۱۱ قانون مدنی زن می‌تواند در صورت خودداری شوهر از دادن نفقه، به دادگاه رجوع کند. در این‌صورت دادگاه میزان نفقه را معین و شوهر را به دادن آن محکوم خواهد کرد.

هم‌چنین، طبق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی در صورت نپرداختن شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم دادگاه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌تواند برای طلاق به قاضی رجوع کند و قاضی شوهر را اجبار به طلاق می‌نماید.

بنابراین،  ضمانت اجرای حقوقی  پرداخت نکردن نفقه زن ناظر به حالتی است که زن از طریق دادگاه‌های حقوقی اقدام به ارائه دادخواست حقوقی مطالبه نفقه نموده و نفقه خود را مطالبه کند.

در این حالت در صورت وجود شرایط تعلق نفقه به زن، مرد موظف به پرداخت نفقه به وی خواهد شد. به‌علاوه این‌که اگر مرد به دلایلی نتواند نفقه زن را بپردازد، برای زن حق طلاق به‌وجود خواهد آمد.

عدم پرداخت نفقه

ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه زن

طبق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده، هرکس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از پرداخت نفقه سایر اشخاص واجب‌النفقه امتناع کند، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود.

تعقیب کیفری منوط‌ به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت، در هر زمان تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا تمکین شوهر از زن جنبه حقوقی دارد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: نکات حقوقی، مسائل حقوقی، مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قانون‌گذار در ماده 523 قانون مجازات اسلامی به بیان جرم جعل و تزویر پرداخته است.

جعل امضای متوفی

یکی از جرایمی که همواره در جامعه وجود دارد، جرم جعل است، که به‌صورت‌های گوناگونی به وقوع می‌پیوندد. یکی از مصادیق جعل، جعل امضای متوفی است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مجازات جعل امضای متوفی می‌پردازیم.

مجازات جعل امضای متوفی

جعل امضای متوفی طبق ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی این‌گونه بیان شده است که: جعل و تزویر عبارت است از، ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا ساییدن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته­‌ دیگر یا به‌ کار بردن مهر دیگر بدون اجازه­­ صاحب آن و نظایر این‌ها به قصد تقلب.

بنابراین، جعل امضا بدون اجازه صاحب آن و به قصد تقلب جرم بوده و با‌توجه به این‌که آن شخص از افراد عادی یا دارای سمت باشد، مجازات متفاوتی برای جاعل( جعل‌کننده) تعیین می‌شود.
در جعل امضا متوفی نیز اگر فردی اعم از وراث یا فردی دیگر اقدام به جعل امضا متوفی با هدف به دست آوردن یا تصرف در اموال، ملک یا زمین و غیره کند که به ضرر دیگران یا باقی وراث شود، جرم جعل محقق می‌شود.

جرم جعل امضای متوفی

در مجازات جرم جعل امضا متوفی، اگر جاعل اسناد و نوشته‌های غیررسمی جعل کند، طبق ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی، علاوه‌بر جبران خسارت وارده به ۶ ماه تا دو سال حبس یا به ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا دریافت مهریه بعد از ازدواج مجدد زن امکان‌ دارد؟  را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: نکات حقوقی، مسائل حقوقی، مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قرارداد اجاره‌ یکی از قراردادهای پرکاربرد و ظاهرا بی‌دردسر برای اغلب افراد است. با وجود این، بسیاری از ما ممکن است با موقعیت‌هایی مواجه شده باشیم که یکی از طرفین قرارداد اجاره (موجر یا مستاجر) به دلایل مختلفی تصمیم به فسخ اجاره‌نامه گرفته است.

فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد

در برخی موارد شرایطی به وجود می‌آید که مستاجر درخواست می‌کند که خانه را قبل از موعد یعنی زمان مشخص شده تخلیه نماید. مورد تخلیه خانه قبل از موعد مشخص از جمله اختلافات زیاد و بسیار بین مالک و مستاجر است که به‌ طور معمول از سمت یکی از طرفین گفته می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد می‌پردازیم.

فسخ قرارداد اجاره چیست؟

فسخ اجاره‌نامه به معنای آن است که یکی از طرفین قرارداد یا هر دو طرف با رعایت قوانین مربوطه و ارائه دلایل موجه تصمیم بگیرند که قرارداد امضا شده را پیش از موعد مقرر پایان دهند.

شرایط فسخ قرارداد توسط مستاجر

  • ملک شرایط قید شده در قرارداد را نداشته باشد.
  • حق فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر در قرارداد ذکر شده باشد. (ذکر دلایل فسخ قرارداد با توافق طرفین ضروری است)
  • قسمتی از ملک به گونه‌ای تخریب یا معیوب شود که مستاجر نتواند از آن بهره ببرد و قابل تعمیر هم نباشد.
  • مالک تعهد کند که قسمتی از ملک را در مدت مقرر تعمیر کند و به تعهد خود عمل نکند.

فسخ قرارداد اجاره

شرایط فسخ قرارداد توسط موجر

  • در اجاره‌نامه ذکر شود که در صورت عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر مالک حق فسخ قرارداد را دارد.
  • مستاجر بیش از یک هفته در پرداخت اجاره تاخیر کند.
  • مستاجر بدون اجازه مالک، ملک را در اختیار شخص دیگری قرار دهد.
  • مستاجر، ملک را بدون اجازه مالک برای کاربرد خاصی (مثلاَ تجاری) استفاده کند.
  • مستاجر فعالیت‌های نادرستی (به لحاظ قانونی یا عرفی) در ملک انجام دهد.
  • مستاجر اجازه ورود و خروج به مالک جهت انجام تعمیرات در ملک را ندهد.
  • مستاجر وظایفی را که طبق قرارداد اجاره متعهد شده انجام ندهد.
  • به طور کلی بهتر است در صورت تمایل هر یک از طرفین قرارداد به فسخ اجاره‌نامه، موجر و مستاجر مسئله را به‌صورت توافقی بین خودشان حل کنند، چون فسخ آن زمان‌بر بوده و به صرف هزینه و انرژی زیادی احتیاج دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب تکلیف مستاجر پس از فروش ملک چیست؟ را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: نکات حقوقی، مجله دلتا، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

عدم تمکین مرد در صورتی‌که سبب عسر و حرج زن شود باعث ایجاد حق طلاق برای زن خواهد شد.

تمکین مرد از زن

زمانی‌که زن و مردی به عقد نکاح هم در می‌آیند و با یک‌دیگر عروسی می‌کنند، باید وظایفی را به‌صورت متقابل به عهده گرفته و به‌خوبی آن را انجام بدهند که یکی از این وظایف متقابل، تمکین است. تمکین در اصطلاح حقوقی به معنای اطاعت کردن و ملزم شدن است و یک لغت عام به حساب می‌آید که در خصوص هر کسی کاربرد دارد اما بر اساس قوانین و مقررات جاری در کشور اصولا زمانی‌که از تمکین صحبت می‌شود، منظور آن است که زن باید از شوهر خود حرف‌شنوی داشته باشد و در امور کلی مربوط به زندگی زناشویی با وی هماهنگ باشد. با این حال، الزام به تمکین را نمی‌توان تنها به عنوان تکلیف زن تلقی کرد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تمکین مرد از زن می‌پردازیم.

تمکین از طرف مرد

بنا به قانون مدنی شوهر نیز مکلف است که با همسر خود حسن‌معاشرت داشته باشد و علاوه‌بر آن، در تقویت مبانی زندگی خانوادگی با همسر خود مشارکت و تعامل داشته باشد.

لذا درصورتی‌که مرد از انجام وظایف کلی زندگی مشترک خود سر باز زند، دلیلی ندارد که نتوان از تمکین شوهر سخن گفت.

چرا که در این شرایط، زندگی خانوادگی و مشترک زوجین با خلل مواجه می‌شود و جبران آن غیرممکن است. با این حال، در آرا بسیاری از دادگاه‌ها تمکین مختص زن است و تمکین از طرف شوهر معنایی ندارد.

تمکین کردن مرد

دعوای الزام به تمکین شوهر

اگر زن در دادگاه دعوایی به خواسته الزام به تمکین شوهر اقامه کند، محکوم به رد است. با این حال، اگر‌چه الزام به تمکین شوهر، تحت این عنوان غیرممکن است، زن راهکارهایی در این خصوص خواهد داشت که تا حد زیادی در رابطه با الزام به تمکین شوهر مثمر ثمر است.

به عنوان مثال، در عقد دائم مرد مکلف شده است که به همسر خود نفقه دهد. حال اگر مرد از پرداخت نفقه به زن امتناع کند، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست مطالبه نفقه دهد.

هم‌چنین درصورتی‌که مرد، زن را از منزل مشترک بیرون کرده باشد و از زندگی مشترک با زن امتناع کرده باشد، زن این امکان را خواهد داشت که به جرم ترک انفاق از شوهر شکایت کند و زمانی‌که خود مرد زندگی مشترک خانوادگی خود را ترک کرده باشد، زن می‌تواند ادعای عسر و حرج کند که در این‌صورت قاضی با ملاحظه شرایط تمکین کردن مرد، ممکن است حکم طلاق زن را صادر کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا دریافت مهریه بعد از ازدواج مجدد زن امکان‌ دارد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: نکات حقوقی، مجله دلتا، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ممنوع‌الخروجی به شرایطی گفته می‌شود که فرد به دلایلی اجازه خروج از منطقه خاص جغرافیایی که معمولا مرزهای کشور هست را ندارد.

امکان خروج افراد ممنوع‌ الخروج

طبق مقررات بین‌المللی و داخلی هر کشور، افراد برای این‌که بتوانند از مرزهای یک کشور خارج و به مرزهای یک کشور دیگر وارد شوند باید یک‌سری مدارک داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مدارک، گذرنامه است. این سند از حساسیت بالایی برخوردار است. به دلیل همین حساسیت، صدور آن نیز با وسواس زیادی صورت می‌گیرد و در مواردی باعث می‌شود برخی از افراد برای خروج از کشور با ممنوعیت مواجه شوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع امکان خروج افراد ممنوع‌ الخروج می‌پردازیم.

علت‌های مختلف ممنوع الخروجی افراد

  • افرادی که در خارج از ایران بخاطر اموری مانند کلاهبرداری، دزدی، ولگردی و… دارای سوءشهرت باشند.
  • افرادی که طی لایحه ۱۳۵۹ شامل بدهکاران بانکی هستند اجازه خروج از کشور را ندارند.
  • افرادی که خروج آن‌ها از کشور بر‌خلاف مصلحت جمهوری اسلامی ایران باشد که ممنوع‌الخروجی این افراد به صورت کتبی از سوی مقامات قضایی اعلام می‌شود.
  • افرادی که اجازه خروج از کشور برای آن‌ها دست خودشان نباشد و دست پدر یا همسرشان باشد.
  • افرادی که محکومیت کیفری دارند و دوره محکومیت را به اتمام نرساندند.
  • مردی که به دلیل فرار از پرداخت مهریه قصد سفر به خارج از کشور را دارد.

ممنوع الخروجی افراد

چگونه فرد ممنوع‌الخروج می‌تواند از کشور خارج شود؟

در شرایط خاص و با در نظر گرفتن این شرایط امکان این وجود دارد تا شخص بتواند در زمانی‌که ممنوع‌الخروج است نیز از کشور خارج شود. برای مثال اگر شخصی که ممنوع‌الخروج شده، نیاز به سفر ضروری و یا زیارتی داشته باشد با رضایت طلبکار یا شاکی خود می‌تواند به‌صورت موقت از کشور خارج شده و بازگردد.

درصورتی‌‌که فرد برای شغل و کار خود و یا حتی پرداخت بدهی خود لازم باشد از کشور خارج شود نیز در صورت درنظر گرفتن شرایط و با تایید از مراجع ذی‌الصلاح می‌تواند از کشور خارج شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی مطلب، جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران و مجازات آن را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: نکات حقوقی، مجله دلتا، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از مهم‌ترین حقوقی که به موجب شرع و قانون به زن تعلق می‌گیرد مهریه‌ای است که به سبب عقد نکاح میان زن و مرد تعیین می‌شود.

تکلیف مهریه زن با ازدواج مجدد

مهریه عموما در هنگام ازدواج یا طلاق مطرح می‌شود. مهریه حق زن است و می‌تواند در هر شرایط و زمانی آن را از مرد مطالبه کند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تکلیف مهریه زن با ازدواج مجدد می‌پردازیم.

تکلیف مهریه زن با ازدواج مجدد

طبق ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده، چنان‌چه طلاق از هر نوعی باشد، به درخواست زن یا درخواست مرد و یا توافق طرفین، دادگاه باید تکلیف مهریه را در دادنامه مشخص کند.

چنان‌چه مرد موظف به پرداخت مهریه یا بخشی از آن است، ازدواج مجدد زن مانع دریافت مهریه نخواهد شد. پس تکلیف مهریه زن درصورت ازدواج مجدد مشخص شده است و هیچ مانعی برای دریافت مهریه وجود نخواهد داشت.

زن حتی پس از طلاق هم درصورتی‌که مهر خود را نبخشیدہ باشد مالک مهر محسوب می‌شود و حق مطالبه و دریافت آن را دارد.

چنان‌چه در طلاق توافقی طبق توافق زن، نصف مهریه بخشیده شده باشد، مابقی مهریه باید توسط شوهر به‌صورت کامل یا اقساطی پرداخت شود و پس از طلاق و ایام عده، مهریه بعد از ازدواج مجدد زن قطع نخواهد شد.

ثبت طلاق نیز تا زمان پرداخت حقوق مالی زن، انجام نمی‌پذیرد. درصورتی‌که زن رضایت دهد و یا حکم قطعی مبنی‌بر عدم توانایی مالی شوهر و اقساطی کردن مهریه داده شود، طلاق ثبت خواهد شد.

اگر زن به ثبت طلاق بدون گرفتن حقوق خود رضایت دهد، پس از آن می‌تواند طبق قانون و از طریق اجرای احکام دادگستری، دوباره نسبت به دریافت مهریه خود اقدام کند.

قطع مهریه با ازدواج زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب باورهای نادرستی که درباره قانون مهریه وجود دارد را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مهریه، طلاق، قانون مدنی ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

فروش ملک در زمان اجاره یکی از مواردی است که می‌تواند برای مستاجرین موجب دردسر و سردرگمی شود لذا آشنایی با نکات‌حقوقی در مورد آن می‌تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

تکلیف مستاجر پس از فروش ملک

فروش ملک در زمان اجاره به لحاظ حقوقی کاملا مجاز بوده و مالکین اجازه فروش ملک خود را دارند. اما در این میان در برخی موارد به سبب اختلافاتی که بین فروشنده و خریدار و یا مستاجر با آن‌ها به‌وجود می‌آید، شاهد مشکلاتی در این نوع معاملات هستیم. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تکلیف مستاجر پس از فروش ملک می‌پردازیم.

تکلیف مستاجر پس از فروش ملک چیست؟

از نظر حقوقی و براساس قانون مدنی درصورت فروش ملک، قرارداد اجاره می‌تواند ادامه یابد و تنها در صورت توافق طرفین و رضایت مستاجر می‌تواند به ختم قرارداد منجر شود.

درصورتی‌که فروشنده و خریدار نسبت‌ به تخلیه ملک توافق پیدا کنند، بایستی با مستاجر هماهنگ کرده و درصورت تمام نشدن مدت اجاره بایستی مبلغی به‌عنوان خسارت به وی پرداخت شود.

در مواردی نیز شرایط تخلیه ملک درصورت درخواست مالک در قراردادها ذکر می‌شود که دراین‌صورت مستاجر بایستی ملک را با درخواست مالک تخلیه کند و به سبب توافق صورت گرفته نیازی به پرداخت خسارت نمی‌باشد.

دراین‌صورت تخلیه ملک منوط‌به توافق خریدار و فروشنده خواهد بود و درصورت رضایت خریدار امکان ادامه قرارداد نیز فراهم بوده و می‌توان قرارداد اجاره را به نام مالک جدید تنظیم کرد.

فروش ملک

نکات تکمیلی

  • درصورت عدم اطلاع خریدار از حضور مستاجر در زمان عقد قرارداد، خریدار می‌تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کرده و حقوق خود را طلب کند.
  • درصورت وجود قرارداد اجاره مدت‌دار مالک ملک نمی‌تواند درخواست تخلیه ملک پیش از موعد مقرر را داشته باشد.
  • درصورت اطلاع خریدار از حضور مستاجر و امضای قرارداد بایستی تمامی مفاد ذکر شده در قرارداد اجاره از جمله پرداخت مبلغ ودیعه یا هزینه تعمیرات را به‌عهده گرفته و در زمان لازم آن‌ها را اجرا کند.
  • پس از عقد قرارداد فروش، مستاجر موظف‌به پرداخت اجاره‌بها به مالک جدید می‌باشد.
  • پس از فروش ملک و ادامه قرارداد اجاره تمامی مفاد قرارداد پابرجا بوده و خریدار یا همان مالک جدید متعهد به انجام آن‌ها می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا قبل از فوت می‌توان ارث را تقسیم کرد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مستاجر و موجر، مجله دلتا، قانون موجر و مستاجر ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران از مصادیق جرایم رایانه‌ای است که فرد با انجام‌دادن کار‌هایی مانند ایجاد اختلال در سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، از حساب دیگران پول برداشت می‌کند.

برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران

با پیشرفت جوامع و تکنولوژی‌ها اشکال جرم نیز تغییر می‌کند. در گذشته مجرمین برای دزدیدن مال از روش‌های سنتی آن استفاده می‌کردند درحالی‌که امروزه از وسایل جدید استفاده می‌کنند و تعداد جرایم رایانه‌ای روز به روز افزایش پیدا می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران می‌پردازیم.

 برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران چیست؟

امروزه با‌توجه به کاربردهای اینترنت و فضای مجازی، بسیاری از امور از طریق اینترنت انجام می‌گیرد که مسائل مالی و خرید و فروش اینترنتی ازجمله آن است و برداشت‌های غیرمجاز صدرنشین تخلفات اینترنتی به‌شمار می‌روند.

با پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات، از زمانی‌که مراکز مالی کشور ازجمله بانک‌ها به استفاده از سیستم‌های رایانه‌­ای و معاملات الکترونیکی در بستر مبادلات مالی ازجمله خدمات پرداخت و یا واریز آسان وجوه توسط مشتریان روی آوردند، هم‌چنین استقبال مشتریان به استفاده از شیوه‌‌های‌نوین بانکی به لحاظ آسانی و عدم اتلاف وقت و از سویی دیگر با‌توجه به عدم آگاهی لازم بسیاری از مشتریان (صاحبان حساب بانکی) از نحوه نگهداری و امنیت رمز کارت‌های عابر بانک، زمینه برای سوءاستفاده برخی از افراد از اعتماد مردم و حساب بانکی مردم به وجود آمده است.

برداشت اینترنتی پول

مجازات جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران

مجازات این جرم در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای مشخص شده است و از قرار زیر است:
” هرکس به‌طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد‌کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف‌کردن اطلاعات یا مختل‌کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه‌بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. ”

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی مطلب، کلاهبرداری اینترنتی به بهانه فرا رسیدن ماه محرم  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، سرقت، جرایم رایانه ای ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آیا ورثه می‌توانند با تقسیم ارث قبل از فوت، سهم خود را دریافت کنند به طوری که در آینده، نیازی به تنظیم ورقه تقسیم نباشد؟!

نحوه تقسیم ارث قبل از فوت

یکی از مباحث حقوقی مهم در مبحث ارث، تقسیم ارث قبل از فوت مورث است. انگیزه‌های مختلفی باعث می‌شوند که ورثه برای اطلاع از نحوه تقسیم ارث قبل از مرگ اقدام کنند. نیاز مالی ورثه، عدم پرداخت مالیات، حضور مالک اموال در هنگام تقسیم ارث قبل از فوت از جمله عواملی هستند که ورثه را تشویق به این عمل می‌کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه تقسیم ارث قبل از فوت می‌پردازیم.

تقسیم ارث قبل از مرگ

نحوه تقسیم ارث قبل از مرگ با آن‌چه که بیش‌تر ورثه گمان می‌کنند متفاوت است. بعد از فوت شخص، ورثه می‌توانند با یک‌دیگر به توافق برسند و در نتیجه ورقه تقسیم را نیز تنظیم و در نهایت امضاء و اثرانگشت بزنند.

علاوه‌بر تقسیمی که از طریق توافق ورثه انجام می‌شود، امکان تقسیم اموال توسط مراجع قضایی نیز وجود دارد. در حقیقت هر یک از ورثه حق دارند تقاضای تقسیم اموال شخص فوت شده را در دادگاه آخرین محل اقامت متوفی مطرح کنند.

تقسیم ارث قبل از مرگ به گونه دیگری است. در واقع قبل از فوت، ورثه حق تقسیم اموال شخص فوت شده را ندارند و نمی‌توانند مباحث مربوط به ارث که در متن قانون مدنی و قانون امور حسبی بیان شده است را معیار قرار دهند.

البته امکان انتقال اموال از راه دیگری وجود دارد. در حقیقت بسیاری از مالکان، اموال خود را قبل از فوت، با استفاده از صلح عمری به هر کسی که تمایل دارند انتقال می‌دهند و از این طریق، از تعلق گرفتن مالیات به اموال جلوگیری می‌کنند.

صلح عمری چیست؟

صلح عمری عقدی قانونی است که با استفاده از آن، مالکیت اموال به سایر اشخاص منتقل می‌شود، بدون آن‌که حق انتفاع آن، تا زمان حیات انتقال‌دهنده به آن‌ها واگذار شود.

فرض کنید شخصی با استفاده از این عقد، املاک خود را به ورثه انتقال می‌دهد. با وجود انتقال این دسته از اموال، هم‌چنان امکان استفاده شخصی یا اجاره دادن برای او وجود دارد، زیرا مطابق قانون حق بهره‌مندی تا زمان مرگ، برای او فراهم است.

تقسیم ارث قبل از فوت

 آیا تقسیم ارث قبل از مرگ با استفاده از روش‌های دیگر ممکن است؟

بدیهی است قبل از فوت شخص، مالکیت اموال به وراث شخص تعلق ندارد تا نسبت به آن، حق تصرف داشته باشند. به عبارت دیگر حتی اگر ورثه اموال را بین خود تقسیم کنند یا یکی از ورثه با نگارش متن اقرار، سهم خود را از اموال دریافت کند، این اسناد از نظر قانون اعتباری نخواهند داشت، چرا که مالکیت اموال تقسیم شده بین ورثه، متعلق به شخص دیگری (مورث) است.

در نتیجه اگر ورثه اموال را تحت عنوان سهم به یک‌دیگر منتقل کنند، هر یک از آن‌ها می‌توانند بعد از فوت نیز نسبت به سهم‌الارث اعتراض داشته باشند و مجددا، سهم دریافت کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نحوه محاسبه خسارت دیرکرد در تحویل ساختمان را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: ارث، قانون ارث، سهم الارث ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()