نوشته شده توسط : مجله دلتا

قولنامه دستی نوشته‌ای است که بین دو یا چند نفر در خصوص اموال خود، اعم از منقول یا غیرمنقول، با یکدیگر در خارج از دفترخانه اسناد رسمی، تنظیم می‌گردد.

نکات قولنامه دستی

قولنامه یک سند عادی است که توسط اشخاص عادی تنظیم می‌شود و اگر به طور صحیح نوشته شود، می‌توانید با استناد به آن، حقوق خود را پیگیری کنید. در این مطلب از مجله دلتا به نکات قولنامه دستی می‌پردازیم.

میزان اعتبار قولنامه دستی

هر قراردادی (درمورد ملک، آپارتمان، خودرو و…) که دارای امضاء یا اثر انگشت باشد، بین امضاء‌کنندگان و قائم‌مقام آنها (ورثه) دارای اعتبار قانونی است.

اعتبار قولنامه دستی در دادگاه بدون امضای شهود

قولنامه دستی اگر بصورت واقعی و بدور از ادعای جعل یا کلاهبرداری و عناوین مجرمانه نوشته شده باشد، اگر شهودی هم آن را امضا نکرده باشد و دادگاه نیز آن را احراز کرده باشد، مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی ( قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است) قرار می‌گیرد و بین طرفین اعتبار دارد و نافذ است.

قولنامه دستی

 حتما نکات زیر را در حین نوشتن قولنامه رعایت کنید

  • طرفین قولنامه یعنی خریدار و فروشنده باید به صورت کامل مشخص شده باشند، یعنی نام، نام خانوادگی، نام پدر به همراه کدملی هر یک.
  • اقامت طرفین قولنامه باید به طور دقیق مشخص شود، یعنی نشانی و تلفن ثابت و تلفن همراه هریک به طور دقیق و خوانا ذکر شود.
  • موضوع قولنامه باید مشخص و صراحت داشته باشد.
  • در هنگام نوشتن قولنامه دستی زمان انجام معامله قطعی را قید کنید.
  • نکته بسیار مهم در تنظیم قولنامه دستی این است که حتی المقدور، ضمانت اجرا در نظر بگیرید. (یعنی اگر یکی از طرفین به وعده خود عمل نکرد، ملزم به پرداخت خسارت می‌شود.)
  • حداقل دو نفر زیر قولنامه را به عنوان شهود امضا کنند.
  • شرایطی را در بند قولنامه به عنوان شروط قولنامه در نظر بگیرید، تا در صورت عدم انجام تعهد، هر کدام از طرفین حق فسخ و ابطال قولنامه را داشته باشند.
  • ثمن معامله و نحوه‌ی پرداخت آن حتما به صورت واضح و مشخص در قولنامه ذکر شود.
  • تا وقتی سند رسمی به شما انتقال پیدا نکرد، از پرداخت تمام پول به فروشنده خودداری کنید.
  • قولنامه دستی را حتما در سه نسخه تهیه کنید.

در نهایت باید گفت تا جایی که امکان دارد از نوشتن قولنامه دستی پرهیز کنید، و اگر به هر نحوی مایل به نوشتن قولنامه هستید، حتی الامکان آن را در بنگاه تنظیم کنید تا بتوانید کد رهگیری دریافت کنید و نکات قولنامه دستی را رعایت کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، نکاتی پیرامون قولنامه را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,حقوقی,قولنامه دستی و قوانین آن,نکات قولنامه دستی,قولنامه دست نویس ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

عقد ازدواج سبب به وجود آمدن آثاری در روابط میان زوجین می‌شود و حقوق و تکالیفی را بر عهده طرفین قرار می‌دهد. به موجب عقد ازدواج، زن مالک مهریه می‌شود و باید از همسر خود تمکین کند. در مقابل، مرد نیز موظف به پرداخت مهریه زن می‌شود.

تمکین زن و مهریه

قانون مهریه مدت‌ها است که در کشور ما به بحث داغی تبدیل شده و حاشیه‌های زیادی را با خود به همراه داشته است. در این نوشتار از مجله دلتا به ارتباط تمکین زن با مهریه در قانون می‌پردازیم.

ارتباط تمکین زن با مهریه در قانون

در قانون، مهریه به هیچ عنوان با تمکین ارتباطی ندارد. اگر زنی خانه شوهرش را بدون اجازه و اطلاع او ترک کند و مدتی در خانه شخص دیگری باشد، عدم‌تمکین کرده ‌است و مرد می‌تواند با پر کردن استشهادیه از همسایه‌ها یا مطلعین که تایید ۲ یا ۳ نفر کافی است این موضوع را ثابت کند.

اگر مرد به دادگاه شکایت کند که همسرش عدم‌تمکین کرده ‌است و در مقابل، زن مدعی شود که شوهرش او را از خانه بیرون کرده ‌است و دادخواست مطالبه نفقه بدهد، به تشخیص دادگاه، نفقه تعیین یا رد می‌شود.

اگر زن محق باشد نفقه پرداخت و اگر مرد راست گفته باشد، نفقه‌ای به زن پرداخت نمی‌شود.

به هرحال و در هر صورت، این امر تاثیری درحکم مهریه ندارد و مرد نمی‌تواند به بهانه ترک کردن خانه از سوی زن، مهریه را پرداخت نکند.

تمکین زن و مهریه

چگونگی مطالبه مهریه

مهریه از طریق ارائه دادخواست به دادگاه خانواده قابل مطالبه است. زن می‌تواند در صورت تمایل، با نوشتن خواسته خود توسط خودش یا وکیل دادگستری در فرم مخصوص (همان دادخواست) از دادگاه محل سکونت خود یا همسرش درخواست کند که حکم الزام همسر را به پرداخت مهریه صادر کند.

همچنین مهریه را می‌توان پس از صدور اجراییه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی دریافت کرد. با صدور برگ اجراییه از دفترخانه تنظیم سند رسمی، متقاضی مهریه می‌تواند به اداره اجرای اسناد رسمی ثبت مراجعه و با معرفی نشانی مرد (همسر) درخواست وصول مهریه را ارائه کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب، مطالبات مالی زن از ارث شوهر را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,حقوقی,ارتباط تمکین زن با مهریه,مهریه و تمکین,قانون تمکین زن و پرداخت مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

از آن‌جا که در زمینه ارث مواردی برای رسیدن وراث به ارث وجود دارد، مواردی نیز برای منع شدن وراث از ارث موجود است. که به این موانع حاجب می‌گویند.

اشخاصی که مانع ارث می شوند

حجب یکی از موانع ارث است و انواع مختلفی دارد. در این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم به موضوع اشخاصی که مانع ارث می شوند بپردازیم.

اقسام حجب

به طور کلی اقسام حجب را می‌توان به دو نوع حجب حرمانی و حجب نقصانی تقسیم کرد.

حجب حرمانی:

در واقع در حجب حرمانی هر شخصی که ارتباط نزدیک‌تری با میت داشته باشد مانع از ارث بردن شخصی که ارتباط دورتری با میت دارد می‌شود.

یعنی وارثانی که در درجه اول قراردارند و شامل پدر و مادر، فرزند، همسر می‌شوند، مانع از ارث بردن طبقات پایین‌تر که شامل خواهر و برادر و خاله و عمو و… هستند، می‌شوند.

برای مثال حذف شدن برادرزاده از لیست وراث به دلیل وجود خواهر و برادر متوفی است.

حجب نقصانی:

در تعریفی ساده‌ درمورد حجب نقصانی می‌توان گفت که در واقع به دلیل وجود یک شخص در میان ورثه اشخاص دیگر از مرتبه‌ای بالاتر که حق خوبی در ارث دارند، به مرتبه‌ای پایین‌تر که حقشان کمتر می‌شود تنزل پیدا می‌کنند.

برای مثال می‌توان گفت که پدر و مادر میت در حالت خوب و بالا از میت ارث خواهند برد ولی اگر میت فرزندی داشته باشد، فرزند او باعث می‌شود تا پدر و مادر میت کمتر از حالت عرف ارث ببرند.

اشخاصی که مانع ارث بردن می شوند

محجوبین یا همان افرادی که از ارث یا به طور کلی یا بطور جزئی منع می‌شوند بر دو دسته هستند:

محجوبین دسته اول

این دسته شامل افرادی می‌شود که ممکن است به طور کلی به دلایلی مثل جزو طبقه‌های فرعی بودن، داشتن نسبت دور باحاجب و… از ارث بردن به طور کامل منع و محروم شوند.

محجوبین دسته دوم

این گروه معمولا به طور جزئی از ارث بهره می‌برند و منع شدن آن‌ها به طور کلی با درصد بسیار کمی صورت می‌گیرد که شامل پدر و مادر،فرزند، زن و شوهر می‌شوند.

نحوه ارث بردن

حجب از رد

اگر بعد از تقسیم کردن اموال بین وارثان مقداری از اموال اضافه آمد، در این صورت این مقدار از اموال که اضافه آمده است حتما باید بین وارثان که تعیین شده است تقسیم شود، مگر اینکه وراث برای زمانی که اموال اضافه آمد مانع داشته باشند که در این صورت ارث به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

برای مثال زن بیش از یک چهارم مال را مطلقا نمی‌تواند به ارث ببرد.

شوهر بیش از یک دوم را درصورت وجود وراث نسبی دیگر نمی‌تواند به ارث ببرد.

مادر نمی‌تواند بیش‌تر از یک ششم مال را به ارث ببرد. در برخی موارد هم از حجب رد محروم می‌شود، البته درصورتی که حاجب داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه:  برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب تقسیم ارث به چه صورت انجام می‌شود؟ مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,حقوقی,اشخاصی که مانع ارث بردن می شوند,موانع دریافت ارث,موانع تقسیم ارث ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

از جمله مهم‌ترین جرائم مالی و جرائم علیه اموال، جرم کلاهبرداری است.

کلاهبرداری به بهانه عید قربان

همزمان با عید سعید قربان، افراد سودجو و کلاهبردار از فرصت پیش آمده برای اهداف سودجویانه خود استفاده می‌کنند. در این مطلب از مجله دلتا به کلاهبرداری به بهانه عید قربان می‌پردازیم.

کلاهبرداری

کلاهبرداری جرمی است که در آن  فرد با توسل به وسایل متقلبانه طرف مقابل خود را فریب داده و به این وسیله مال دیگری را برده و شرط آن منفعت مالی خود کلاهبردار یا شخص دیگری از این جریان است.

بنابراین افراد با رضایت مال خود را تقدیم کلاهبردار می‌کنند. صرف گفتن یک دروغ ساده مشمول جرم کلاهبرداری نیست و باید در عملیات انجام شده حتماً تقلبی به کار رفته باشد تا طرف مقابل را اغفال کند.

کلاهبرداری به بهانه عید قربان

به تازگی افراد فرصت‌طلب و کلاهبردار با سوءاستفاده از نام عید قربان با ارسال پیامک جعلی یا پیام در شبکه‌های اجتماعی، شهروندان را به درگاه فیشینگ هدایت و با سرقت اطلاعات کارت بانکی، نیت مجرمانه خود را عملی می‌کنند.

مجرمان سایبری با این ترفند که ” هزینه قربانی خود را برای کمک به نیازمندان بدهیم ” در فضای مجازی تبلیغ کرده و با ارائه شماره حساب نامعلوم قصد کلاهبرداری از هموطنان را دارند و به‌هیچ عنوان این کمک‌های مردمی به دست نیازمندان نمی‌رسد.

کلاهبرداری در عید قربان

مجرمان سایبری به راحتی با بهره‌گیری از احساسات و اعتقادات مذهبی افراد، با سوءاستفاده از نام عید قربان در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها و سوء استفاده از نام و اعتبار افراد مشهور و شناخته شده با تهیه کلیپ‌های تصویری شامل فیلم و عکس از نیازمندان، محرومان و خانواده‌های کم‌بضاعت، مدعی دریافت وجوه نذورات به منظور کمک‌رسانی به افراد آسیب‌پذیر و نیازمند می‌شوند.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: این نوع فعالیت‌ها در فضای مجازی، عمدتا با هدف سودجویی صورت می‌پذیرد و یکی از راه‌های تشخیص آن بررسی سایت است و کاربران باید حتما به آدرس سایت و درگاه مورد استفاده توجه و دقت کافی کنند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، کلاهبرداری با وعده وام ک بهره! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,حقوقی,کلاهبرداری عید قربان,عیدقربان برای کلاهبرداری ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بر اساس قانون مدنی در صورتی که والدین از یکدیگر طلاق گرفته باشند یا به هر علت دیگری جدا از یکدیگر زندگی کنند، دادگاه در خصوص حضانت فرزندان آنان تصمیم گیری نموده و در نهایت حضانت کودک را به یکی از والدین واگذار می‌کند .

مجازات جلوگیری از ملاقات فرزند

گاهی اوقات برخی از والدین سعی در ممانعت از ملاقات فرزند توسط دیگری می‌نمایند و این امر سبب مشکلاتی برای فرزند و پدر یا مادری که از حضانت محروم شده است می‌گردد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات جلوگیری از ملاقات فرزند می‌پردازیم.

ملاقات با فرزند پس از طلاق

براساس ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی در خصوص حق ملاقات با فرزند مقرر نموده است که ” در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی‌باشد، حق ملاقات با فرزند خود را دارد ”

ممانعت از ملاقات با فرزند

  • در صورتی که در خصوص زمان، مکان و سایر جزئیات ملاقات، میان والدین توافقی حاصل شود بر اساس آن عمل می‌شود و در صورتی که اختلافی باشد، دادگاه زمان و مکان آن را بر اساس شرایط و مصالح کودک تعیین می‌کند که ممکن است یک الی دو بار در آخر هفته باشد.
  •  بر اساس ماده ۴۲ قانون حمایت خانواده، صغیر و مجنون را نمی‌توان بدون رضایت ولی، قیم، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنان به او واگذار شده است، از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد.

مگر دادگاه با توجه به مصلحت کودک این امر را اجازه دهد که بنا به درخواست ذی نفع، برای تضمین بازگرداندن صغیر و مجنون تأمین مناسبی اخذ می‌کند تا حقوق وی رعایت شود.

جلوگیری از ملاقات فرزند

ضمانت اجرای جلوگیری از ملاقات با فرزند

نخست اینکه هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت اوست یا در صورتی که مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند و یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی حق شود، می‌تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری حضانت به دیگری یا تعیین ناظر با پیش بینی حدود نظارت وی و با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند.

دوم اینکه هرکس  اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل را انجام ندهد یا مانع اجرای آن شود یا طفل را تحویل ندهد، حسب تقاضای ذی نفع ( کسی که حضانت با اوست ) و به دستور دادگاه صادرکننده رأی نخستین تا زمان اجرای حکم بازداشت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی ، مطلب طلاق بر اساس عدم تمایل زن به ادامه زندگی را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,جرم جلوگیری از ملاقات فرزند,حضانت فرزند,عدم دیدار فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بعد از اینکه فردی فوت می‌کند رابطه وی با اموالش قطع می‌شود و به‌طور غیرارادی اموال متوفی به ورثه تعلق می‌گیرد و به ایشان به ارث می‌رسد.

نحوه تقسیم ارث

در بحث‌های حقوقی موضوع ارث به صورت کلی، یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین موضوعات به‌شمار می‌آید. اغلب افراد اطلاعات اندکی درباره میزان هزینه انحصار وراثت و نحوه درخواست گواهی انحصار وراثت و مدارک لازم انحصار وراثت دارند. مساله مالیات بر ارث هم برای وراث موضوع مهمی است. در قانون تکلیف هر یک از این موارد مشخص شده است. به‌ویژه در تقسیم ارث خانه، همیشه نزاعات بی‌پایانی درمی‌گیرد و افراد با بی‌اطلاعی از قانون یا نداشتن مدارک لازم انحصار وراثت دچار اشتباه می‌شوند. برای تقسیم ارث خانه آشنایی با این قوانین لازم است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع نحوه تقسیم ارث می‌پردازیم.

 سهم ارث ورثه و کسانی که ارث می‌برند

ورثه و کسانی که ارث می‌برند به خویشاوندانی گفته می‌شود که از نزدیک‌ترین درجه و طبقه شروع می‌شوند و تا دورترین درجات خویشاوندی مثل عموها و عمه‌ها و دایی‌ها و خاله‌ها و فرزندان آنها و فرزندان آنها پیش می‌رود.

تقسیم ارث خانه

در صورتی که میراث فرد فوت شده خانه باشد، همسر و فرزندان او در آن شریک هستند. در تقسیم ارث ملک، سهم الارث همسر از ملک موروثی، یک هشتم است. فرزند پسر هم در تقسیم ارث ملک و در مقایسه با فرزند دختر دو برابر بیشتر ارث می‌برد.

  • قانون می‌گوید که برای تقسیم ارث خانه، وراث باید ملک را پس از فروش میان خود تقسیم کنند. تا پیش از به‌ فروش رفتن خانه، هیچ یک از وراث به هیچ وجه حق دخل و تصرف در خانه را ندارند.
  • طبق قانون اگر بعد از فوت شوهر، همسر او در خانه سکونت کند، نمی‌تواند فرزندان را از فروش خانه منع کند. این امر تنها در صورتی قانونی است که شوهر وصیت کرده باشد زن تا زمانی که در قید حیات است، می‌تواند در آن خانه زندگی کند و فرزندان حق فروش خانه را ندارند.
  • اگر متوفی در زمان حیات چند دانگ از خانه را به همسر و فرزندان خود بخشیده باشد و این مساله قابل اثبات باشد، وراث فقط چند دانگ باقی‌مانده را می‌توانند بین خود تقسیم کنند.
  • معمولا در تقسیم خانه، وراث برای خرید یا فروش سهم خود با یکدیگر توافق می‌کنند. این یک روش مسالمت‌آمیز و رایج برای حفظ خانه در خانواده است.
  • اگر پدر وقتی همسرش در قید حیات بوده خانه را به اسم او سند زده باشد و خود در قید حیات باشد، فرزندان نمی‌توانند ادعای ارث و میراث داشته باشند.

تقسیم ارث ملک

تقسیم ملک مشاع بین وراث

اگر فرد فوت شده در زمان حیات خود، چند دانگ از خانه را به‌طور قانونی به همسر یا فرزندانش انتقال داده باشد و این امر قابل اثبات باشد تقسیم ارث خانه فقط در مورد چند دانگ باقی مانده صورت می‌گیرد که یا منجر به خرید سهم باقی مانده توسط آن فردی خواهد شد که چند دانگ از خانه به نام وی بوده است و یا به دلیل عدم توافق، منجر به فروش کل خانه و پرداخت سهم وراث خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه:  برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نحوه تقسیم ارث مادر مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,نحوه تقسیم ارث,تقسیم ارث ملک مشاع,تقسیم اموال متوفی ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

معاون اجتماعی پلیس فتا اعلام کرده است که کشف حجاب در فضای مجازی زیر مجموعه‌‌ ناهنجاری است و تخلف محسوب خواهد شد.

عدم رعایت حجاب در فضای مجازی

در روزهای اخیر حواشی‌های زیادی برای برخی بازیگران و سلبریتی‌ها پیرامون موضوع حجاب در شبکه اجتماعی اینستاگرام رخ داده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عدم رعایت حجاب در فضای مجازی می‌پردازیم.

چه کسی می‌تواند از بی‌حجابی شکایت کند؟

جرم بدحجابی یک عمل مجرمانه و در دسته جرائم با جنبه عمومی است، یعنی هم مردم عادی و هم دادستان‌ها می‌توانند این جرم را اعلام کنند. علاوه بر این، جرم بی‌حجابی می‌تواند شاکی خصوصی نیز داشته باشد.

شاکی خصوصی باید کسی باشد که از این موضوع صدمه مستقیم دیده باشد ولی اگر کسی باشد که تنها طبق وظیفه دینی و اجتماعی می‌خواهد از بی‌حجابی شکایت کند، فقط می‌تواند اعلام جرم کند.

کشف حجاب در فضای مجازی

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفته است: «مصادیق مجرمانه در فضای مجازی غالبا مواردی هستند که مربوط به جرائم رایانه‌ای می‌شوند.

بعد کلان این جرائم شامل فیشینگ، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات، حملات سایبری، جرائم تکامل یافته شامل استفاده از فضای مجازی در راستای هتک حرمت، کلاهبرداری، فروش اجناس ممنوعه، جرائم اخلاقی و … است. اما جرائم دیگری مانند بد حجابی و کشف حجاب نیز در این فضا رخ می‌دهند.»

هم‌چنین بیان شده است: هیچ تفاوتی میان جرائم در فضای مجازی و واقعیت وجود ندارد و هر امری که موجب تشویش اذهان عمومی شود قطعا با آن برخورد خواهد شد و پلیس در این رابطه با جدیت عمل می‌کند.»

عدم رعایت حجاب

آیا انتشار تصاویر شخصی و عدم رعایت حجاب در فضای مجازی جرم است یا خیر؟

رئیس پلیس فتا پایتخت چنین پاسخ داده است: بی‌حجابی در فضای مجازی ترویج «موارد غیراخلاقی» و در قالب مصادیق مجرمانه است و هر شخصی که در فضای مجازی مرتکب تخلف شود و موارد فوق را رعایت نکند به عنوان مجرم شناخته ‌خواهد شد.

طبق قانون مجازات اسلامی زنانی که در منظر عمومی حجاب شرعی را رعایت نمی‌کنند، مجرم و مستحق مجازات هستند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب، الزام به تهیه مسکن مستقل توسط شوهر را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,کشف حجاب در فضای مجازی,عدم رعایت حجاب در فضای مجازی,قانون پلیس فتا درمورد کشف حجاب ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در حال حاضر طلاق یک طرفه از سوی زن منوط به اثبات عسر و حرج از جانب او یا اثبات یکی از شروط دوازده گانه سند ازدواج است که تشخیص آن با دادگاه است.

طلاق بر اساس عدم تمایل زن به ادامه زندگی

طلاق به دلیل کراهت و تنفر زن، درصد قابل توجهی از پرونده‌های طلاق در دادگاه خانواده را تشکیل می‌دهد و بر همین اساس این نوع طلاق به عنوان یکی از طلاق‌های شایع میان زوجین مطرح می‌شود. بنابراین در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق بر اساس عدم تمایل زن به ادامه زندگی می‌پردازیم.

طلاق به دلیل کراهت و تنفر زن

در طلاق به دلیل کراهت و تنفر زن، ممکن است که هیچ‌گونه تمکینی از جانب زن صورت نپذیرد و با این حال مرد خواهان تمکین باشد و وظایف خود را هم انجام داده باشد. از طرف دیگر هرگاه کراهت و تنفر زن به جهت عسر و حرجی باشد که مرد برای او ایجاد کرده، می‌تواند دادخواست طلاق بدهد.

شرایط صدور حکم طلاق به دلیل کراهت و تنفر زن

به صرف کراهت و تنفر زن از شوهر، زن نمی‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند. چرا که کراهت و تنفر زن، از مصادیق عسر و حرج زن محسوب نمی‌شود که بتواند دادخواست طلاق را به دادگاه بدهد و متعاقب آن حکم طلاق صادر شود، مگر اینکه در این طلاق که طلاق خلع نامیده می‌شود، زن برای اینکه از شوهر خود جدا شود، مالی را که کمتر از مهریه یا معادل مهریه و یا بیشتر از مهریه باشد به شوهر خود ببخشد و این به رضایت شوهر بستگی دارد که میزان آن را قبول نماید.

آثار صدور حکم طلاق به دلیل کراهت و تنفر زن

  • با صدور طلاق بر اساس عدم تمایل زن به ادامه زندگی، اگر طلاق خلع باشد، شوهر در ایام عده حق رجوع به زن را نخواهد داشت و  زندگی با رجوع مرد به حالت سابق باز نمی‌گردد، مگر اینکه زن بابت مالی که به عنوان مهریه بخشیده، به مرد رجوع نماید.
  • با صدور حکم طلاق خلع، بین زن و شوهر در ایام عده‌ طلاق، رابطه زوجیت وجود نخواهد داشت.
  • با توجه به الزام شوهر به پرداخت نفقه حتی در ایام عده، در طلاق خلع که به دلیل کراهت و تنفر زن صادر شده، شوهر هیچ الزامی به پرداخت نفقه نخواهد داشت.
  • شرط تملیک نصف دارایی شوهر به زن، در صورتی که طلاق به دلیل کراهت و تنفر زن از نوع خلع بوده باشد، محقق نخواهد شد.

عدم تمایل زن به ادامه زندگی

تحقق طلاق در صورت کراهت و تنفر زوجین از یکدیگر

گاه کراهت و تنفر در زندگی مشترک، محدود به کراهت زن نمی‌شود و این امکان وجود دارد که زوجین از یکدیگر تنفر داشته و بخواهند از یکدیگر جدا شوند.

در این صورت اگر زوجین به طلاق توافقی رضایت داشته باشند، طلاق از نوع مبارات خواهد بود و اگر  زن بر همین اساس بخواهد از شوهر خود جدا شود، مالی کمتر از میزان مهریه و یا معادل مهریه را به شوهر می‌بخشد که در این صورت در ایام عده نفقه بر گردن مرد نخواهد بود و حق رجوع هم نخواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، راه‌های اثبات خیانت همسر  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,آشپزی,عدم تمایل زن به زندگی,طلاق از سوی زن ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قرارداد اجاره یکی از عقودی است که کاربرد زیادی برای افراد جامعه دارد، برای افرادی که ممکن است هزینه خرید مسکن را نداشته باشند یا به هر علتی تمایل به اجاره مسکن و غیره داشته باشند، این قرارداد مناسب است.

مطالبه اجاره بهای عقب افتاده

قانون‌گذار در قوانین مختلف از جمله قانون روابط موجر و مستاجر و قانون مدنی به تنظیم روابط بین موجر و مستاجر پرداخته است و شرایط قرارداد اجاره را بیان نموده است. در این مطلب از مجله دلتا موضوع مطالبه اجاره بهای عقب افتاده را بررسی می‌کنیم.

اجاره‌ بهای عقب‌ افتاده

منظور از اجور معوقه همان مطالبه اجاره بهای عقب افتاده یا پرداخت نشده است. در واقع مجموع مبالغ اجاره‌بهایی است که از سوی مستاجر در زمان انتفاع وی از ملک و تصرف ملک توسط او، پرداخت نشده است.

مطابق ماده ۲۱۹ قانون مدنی: عقودی که بر طبق قانون واقع شده باشد بین طرفین و قائم مقام آن‌ها لازم الاتباع است مگر اینکه به رضای طرفین اقاله یا به علت قانونی فسخ شود.

نحوه مطالبه اجور معوقه

برای مطالبه اجور معوقه طبق ماده ۴۹۰ قانون مدنی:

  • در استفاده عین مستاجره، مستأجر باید به‌نحو متعارف رفتار کرده و تعدی یا تفریط نکند.
  • عین مستاجره را برای همان مصرفی که در قرارداد مقرر شده و در صورت عدم تعیین، باید طبق اوضاع و احوال استفاده نماید.
  • اجاره‌بها را در مواعدی که بین طرفین مقرر است پرداخت کند و در صورت عدم تعیین موعد، نقدا باید بپردازد.

 اجاره بها عقب افتاده

نکاتی در مورد مطالبه اجور معوقه

  •  میزان اجور معوقه در قرارداد اجاره‌نامه با نام اجرت‌المسمی تعیین می‌شود.
  • در صورتی‌که تصرف مستاجر بر ملک بیش از زمان مقرر در اجاره‌نامه و بدون اجازه موجر ادامه یابد، موجر می‌تواند به مطالبه اجاره‌ بهای مدت زمان انتفاع از ملک، در مهلتی که قرارداد پایان‌یافته نیز بپردازد.

نحوه مطالبه اجوره معوقه

موجر می‌تواند به‌ موجب دادخواست، الزام مستاجر به پرداخت اجور‌ معوقه را درخواست کند.

  • اگر جمع اجور معوقه تا بیست میلیون تومان ( دویست میلیون ریال ) باشد، مرجع صالح به رسیدگی این دعوی شورای حل اختلاف محل وقوع ملک است.
  • اگر اجور معوقه مورد مطالبه موجر بیش از بیست میلیون تومان ( بیش از دویست میلیون ریال ) باشد، در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک است.

نکات کاربردی

  • بر فرض قسط‌بندی مال‌الاجاره تا وقتی موعد پرداخت آن نرسیده مستاجر لازم نیست اقساط را پرداخت کند، حتی اگر فوت کند نمی‌شود.
  • به محض انعقاد اجاره‌نامه مستاجر ملزم به پرداخت اجاره بها است، خواه از ملک استیجاری استفاده کرده یا نکرده باشد.
  • در صورت تلف شدن یا غیرقابل‌ استفاده بودن ملک، مستاجر لازم نیست اجاره‌ بها برای مدت باقی مانده اجاره را پرداخت کند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا موجر جز اجور معوقه، شارژ ساختمان یا هزینه انشعابات مثل آب، برق و … را نیز می‌تواند مطالبه کند یا خیر ؟
پاسخ مثبت است. موجر می‌تواند هم زمان با دادخواست مطالبه اجور معوقه، هزینه‌های مذکور و سایر هزینه‌هایی که بر ذمه مستاجر بوده و از پرداخت آن خودداری کرده است را مطالبه نماید.

پیشنهاد مطالعه برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، نکات در رابطه با شرایط اجاره را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا،نکات حقوقی,مطالبه اجاره بهای عقب افتاده,قانون عدم پرداخت اجاره بها ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بعد از فوت مادر و پدر در یک خانواده، وراث آن‌ها با در نظر گرفتن دیون و تکالیف شرعی آن‌ها و وصیت‌های به جا مانده از ایشان، اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت می‌نمایند.

نحوه تقسیم ارث مادر

چنانچه فرد فوت شده، مادر خانواده باشد، نحوه تقسیم ارث مادر با توجه به وجود و نبود وراث یعنی فرزندان، پدر و مادر و شوهر کاملا متفاوت خواهد بود. در این مطلب از مجله دلتا به نحوه تقسیم ارث مادر می‌پردازیم.

نحوه تقسیم ارث مادر در فرض وجود پدر و مادر وی

در این فرض مادر فوت شده است، اما پدر و مادر وی (  پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری ) یا یکی از آن‌ها در قید حیات هستند و ضمنا مادر، فرزند ندارد.

مطابق ماده ۹۰۶ در این فرض، دو حالت در مورد نحوه تقسیم ترکه مادر قابل تصور است:

  •  وارث مادر فوت شده تنها مادر یا پدر وی است. در این حالت وارث تنها، تمام ترکه را به ارث می‌برد.
  • وارث مادر فوت شده هر دو نفر پدر و مادر وی هستند. در این صورت، مادر یک سوم ترکه را به ارث برده و سهم ارث پدر، دو سوم ترکه خواهد بود.

روش تقسیم ارث مادر در فرض وجود فرزندان

در فرضی که مادر، فوت شده است، پدر و مادر وی نیز پیش از او فوت شده‌اند و تنها وراث مادر، فرزندان او می‌باشند. چگونگی تقسیم ترکه مادر میان فرزندان مطابق ماده ۹۰۷ قانون مدنی انجام می‌شود.

مطابق این ماده، چگونگی تقسیم ارث مادر در فرض وجود فرزندان، دارای سه حالت می باشد:

  • یک فرزند، تنها وارث مادر است. تمام ترکه به فرزند می‌رسد، خواه دختر باشد خواه پسر.
  • چند فرزند که همگی دختر یا پسر هستند، وارث مادر می‌باشند. ترکه میان آن‌ها به تساوی تقسیم می‌گردد.
  • چند فرزند، وارث مادر هستند که برخی پسر و برخی دختر هستند. در این صورت، پسر دو برابر دختر سهم می‌برد.

تقسیم ارث مادر

روش تقسیم ارث مادر در فرض وجود زوج ( همسر مادر )

این فرض، در ماده ۹۱۳ قانون مدنی بیان گردیده است. به موجب این ماده، اگر شوهر مادر در هنگام فوت او در قید حیات باشد، ارث شوهر بدین صورت خواهد بود که اگر مادر، دارای فرزند باشد، شوهر یک چهارم ارث را می‌برد و اگر مادر، فاقد فرزند باشد، یک دوم ارث به شوهر می‌رسد.

در این دو حالت، سه چهارم یا یک دوم باقی مانده ارث، مطابق قواعد گفته شده در فرض‌های بالا، میان بقیه ورثه تقسیم خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اعتراض به تقسیم ارث مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا،نکات حقوقی,ارث مادر چگونه تقسیم می شود؟,چگونگی تقسیم ارث مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از ویژگی‌های قانون جدید چک این است که برخلاف گذشته می‌توانید به سرعت مجرم را به دام بیندازید.

محرومیت دارندگان چک برگشتی

به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، یکی از دلایل اصلاح قانون چک، افزایش تعداد چک‌های برگشتی و زیان‌های ناشی از آن در فضای کسب و کار کشور بود. به منظور اصلاح روند پیشین و بهینه سازی استفاده از این ابزار، قانون صدور چک اصلاح شده چند محدودیت و محرومیت برای افرادی که نتوانند وجه چک صادره را تامین کنند، اعمال کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به محرومیت دارندگان چک برگشتی می‌پردازیم.

مراحل گام به گام برگشت زدن چک در قانون جدید

  • مراجعه دارنده چک به بانک و تقاضای صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت
  • ثبت آنی اطلاعات چک در سامانه چک‌های برگشتی بانک مرکزی و درج کد رهگیری بر روی گواهی‌نامه عدم پرداخت
  • مراجعه به یکی از دفترهای خدمات الکترونیک قوه قضاییه و ثبت شکایت، فقط با داشتن کد رهگیری
  • بررسی ظاهر چک و تایید صحت آن توسط قاضی پرونده در مدتی کوتاه و صدور اجرائیه
  • فرصت ۱۰ روزه به صادرکننده چک برگشتی برای تامین موجودی (از زمان صدور اجرائیه)
  • در صورت تامین نشدن مبلغ، ورود به مرحله پیگیری قضایی و صدور حکم توقیف اموال، ممنوع‌الخروجی و…

اگر چک برگشت بخورد دیگر چک جدید صادر نمی‌شود

دارنده دسته‌چک می‌تواند بر اساس اعتبار خود چک صادر کند و امکان دارد که آن چک ثبت شده در سیستم بانک مرکزی، برگشت بخورد. ولی در قانون جدید، پس از برگشت نخستین چک، سامانه دیگر اجازه صدور و ثبت چک جدید را نمی‌دهد تا به این ترتیب از صدور چک‌های بی‌محل و بی‌اعتبار جلوگیری کند.

محرومیت دارندگان چک

محرومیت دارندگان چک برگشتی

حالا اگر چک برگشت بخورد، چه مشکلاتی برای دارنده چک بی‌اعتبار پدید می‌آید؟

  • جلوگیری از افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید
  • متوقف کردن گردش مالی و پولی در کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی به میزان کسری مبلغ چک
  • پرداخت نشدن هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی
  • عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی
  • ممنوعیت ارائه دسته‌چک جدید در سامانه صیاد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب، نکاتی برای جلوگیری از جعل چک بانکی را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا،نکات حقوقی,محرومیت دارندگان چک برگشتی از دسته چک,مجرمین چک برگشتی ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از اولین نیازهای آغاز زندگی مشترک، تهیه یک مسکن مستقل است. زوجین برای تشکیل خانواده به منزل مسکونی مستقلی نیاز دارند که وظیفه تهیه آن به عهده شوهر است.

الزام به تهیه مسکن مستقل

بر طبق قانون پس از ازدواج زن و شوهر هردو تعهداتی دارند که تهیه مسکن، البسه، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی همه به عهده مرد است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع الزام به تهیه مسکن مستقل می‌پردازیم.

چنانچه مرد از تهیه مسکن مستقل سرباز زده و یا زن را اجبار به زندگی در محیطی نامناسب نماید زن می‌تواند با توسل به قانون و تنظیم دادخواست الزام به تهیه مسکن جداگانه توسط مرد نماید. اهمیت این بحث در حدی است که گاهی طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن رخ می‌دهد.

شرایط منزل مستقل برای زن

مهم‌ترین شرط در تهیه مسکن مستقل برای زن در نظر گرفتن شان زن و شرایط زندگی پیشین برای او است.

موارد بی‌شماری دیده شده که مرد برای شانه خالی کردن از بار قانون اقدام به تهیه منزل در شهری دیگر و یا مسکن فاقد وسایل ضروری زندگی می‌نماید.

در اینگونه موارد زن می‌تواند به قانون تمسک جسته و دادگاه با فرستادن مددکار و بررسی شرایط از نزدیک حکم لازم را صادر می‌نماید.

مجازات تهیه نکردن مسکن

چنانچه مرد حتی از اجرای حکم قانونی سرپیچی نموده و با وجود صدور حکم الزام به تهیه مسکن از سوی دادگاه منزل درخوری برای زن تهیه نکند، زن می‌تواند درخواست کیفری نفقه مطرح نموده و گواهی عدم امکان تمکین بگیرد. در این مورد حتی امکان محکومیت به حبس برای مرد نیز دور از انتظار نیست.

تهیه مسکن مستقل

دادخواست الزام به تهیه مسکن

دادخواست الزام به تهیه مسکن تنها راه قانونی ارائه خواسته خود به دادگاه است. شما می‌توانید با تهیه فرم الزام به تهیه منزل و تکمیل آن، شخصا آن را تقدیم دادگاه کنید. توجه داشته باشید بخشی از کار، در دفتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌شود.

طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن

مطابق ماده ۱۱۰۷ پرداخت نفقه از وظایف شوهر می‌باشد که یکی از موارد پرداخت نفقه، تهیه مسکن است. در نتیجه اگر شوهر از پرداخت نفقه امتناع کند زن می‌تواند به دادگاه مراجعه و شوهر را محکوم به پرداخت نفقه کند.

اگر شوهر از پرداخت نفقه خودداری کند و مسکن را تهیه نکند، زن می‌تواند از دادگاه حکم طلاق با توجه به عدم پرداخت نفقه که از شروط دوازده‌گانه زمان عقد است بگیرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب، مطالبات مالی زن از ارث شوهر را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا،نکات حقوقی,الزام به تهیه مسکن مستقل,تهیه مسکن توسط شوهر,خرید خانه مستقل توسط شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مهریه و نفقه، حقوقی بسیار مهم برای زنان هستند. به همین منظور برای بسیاری از آنان این سوال وجود دارد که آیا در صورت فوت شوهر، می‌توانند این حقوق خود را دریافت کنند یا خیر؟

مطالبه نفقه و مهریه از ارث شوهر

قبل از اینکه ارث متوفی تقسیم شود و گواهی انحصار وراثت سهم وراث و تعداد آن‌ها را تعیین کند، ابتدا کلیه دیون اعم از قرض، وام، بدهی‌های متوفی از دارایی وی کسر می‌شود. سوالی که در اینجا پرسیده می‌شود این است که آیا زن متوفی می‌تواند نسبت به مطالبه نفقه و مهریه از ارث شوهر فوت شده اقدام کند؟ در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مطالبه نفقه و مهریه از ارث شوهر می‌پردازیم.

پرداخت مهریه از ارث متوفی

زن می‌تواند مهریه خود را در صورتی که آن‌را نبخشیده باشد و یا دریافت نکرده باشد، از ارث متوفی دریافت کند. بنابراین مطالبه مهریه از ارث شوهر فوت شده امکان‌پذیر است.

به این منظور زن بعد از فوت همسرش می‌تواند برای مطالبه مهریه از ارث، دادخواستی در دفاتر خدمات قضایی مبنی بر مطالبه مهریه تقدیم و اقامه دعوا کند. میزان مهریه زن با نرخ روز محاسبه و پرداخت می‌شود. نرخ روز طبق شاخص بانک مرکزی محاسبه و تعیین می‌شود.

برای مثال: زمانی که فردی در سال ۹۶ فوت می‌‎کند اگر مهریه همسر او در سال ۱۳۵۰، ۲۰ هزار تومان بوده باشد ابتدا ارزش ۲۰ هزار تومان آن زمان را با نرخ مصوب بانک مرکزی با همان نسبت به زمان حال تعیین و به قیمت سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود.

نفقه و مهریه از ارث

مطالبه نفقه از ارث همسر فوت شده

در صورتی که ثابت شود مرد در زمان حیاتش نفقه را پرداخت نکرده است، نفقه قابل وصول است، ولی اگر زن در زمان حیات متوفی با وی زندگی می‌کرده و غذا، پوشاک و مسکن برای وی فراهم بوده نفقه قابل وصول نیست.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب خواستگاری‌های ممنوع از دیدگاه قانون! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا،نکات حقوقی,مطالبات نفقه و مهریه از ارث شوهر,مهریه و نفقه از ارث شوهر,حقوق زنان از ارث همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

امروزه با پیشرفت تکنولوژی جامعه در حال تحول شگرفی می‌باشد که این تحول، گاه در راستای مثبت و گاه در امور منفی نمود پیدا می‌کند. در زمینه رشد منفی تکنولوژی می‌توان به شیوه‌های نوین کلاهبرداری اشاره کرد.

کلاهبرداری با پیامک جعلی

در روز‌های اخیر برای برخی از شهروندان پیامکی ارسال شده با مضمون ” ابلاغ الکترونیک قضایی” و در متن آن اعلام شده علیه شما شکایتی در سامانه ثنا ثبت شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ‌کلاهبرداری با پیامک جعلی می‌پردازیم.

شیوه جدید کلاهبرداری با پیامک جعلی

این روزها مجرمان سایبری با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثنا و با ارسال پیامکی با محتواهایی نظیر ثبت شکوائیه، ابلاغ حکم و … کاربران را به آدرس جعلی هدایت و با درخواست کسر وجه، از حساب کاربران برداشت غیرمجاز می‌‌کنند.

کاربران فضای مجازی به دلیل استرس ایجاد شده و کنجکاوی، به آدرس (لینک) جعلی که در متن پیام است مراجعه می‌کنند که در این مرحله با درخواست کسر وجه و ثبت اطلاعات بانکی توسط شهروندان، از حساب کاربران برداشت غیرمجاز می‌شود.

این پیامک‌های جعلی که عمدتا با مبدا خارج از کشور تولید و از سرشماره‌های نامعتبر ارسال می‌گردد صرفا جهت کلاهبرداری و سرقت از حساب‌های بانکی افراد طراحی می‌شوند و ارتباطی با دستگاه قضایی ندارد.

 شهروندان به موارد زیر باید دقت کنند:

  •  پیامک ارسالی از سوی قوه قضاییه فاقد لینک است.
  •  به هیچ وجه برای مشاهده ابلاغ قضایی، نیاز به واریز وجه نیست.
  •  پیامک مذکور، هرگز با شماره سیم کارت شخصی ارسال نمی‌شود.
  •  برای اطمینان، کاربران می‌توانند به سایت اصلی ابلاغ الکترونیک قضایی به آدرس https:‌//eblagh.adliran.ir مراجعه و از این طریق ابلاغ قضائی را بررسی کنند.
  • ابلاغ قضائی از طریق پیام کوتاه ارسال می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی ابلاغ‌های قضائی اطلاع رسانی نمی‌شود.
  • پیام ابلاغ قضائی به افرادی که در گذشته در سیستم ثنا ثبت نام کرده‌اند ارسال می‌شود و کسانی که در این سیستم ثبت‌نام نکرده‌اند به نشانی محل سکونت و یا محل کار افراد از طریق پست ارسال می‌شود.

کلاهبرداری با ارسال پیامک

مراحل پیگیری قضایی کلاهبرداری با پیامک جعلی

  • ابتدا باید پرینت کامل حساب خود همراه با مهر بانک را دریافت کنید.
  • سپس به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنید.

مجازات کلاهبرداری

ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری در تعریف کلاهبرداری آورده است: « هرکس از راه حیله و تقلب، مردم را به امور غیر واقع امیدوار نماید، یا اسم و عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل‌ مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه، مال دیگری را ببرد،‌ کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبش، به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است، محکوم‌ می‌شود.»

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی دیگر، وام قرض‌الحسنه به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا،نکات حقوقی,کلاهبرداری با پیامک جعلی,ارسال پیامک برای کلاهبرداری,جرم های سایبری ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زوجین در شرایطی خاص می‌توانند مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند.

شرایط دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی

بودجه وام ازدواج از طریق افرادی که در بانک‌ها سپرده‌های قرض الحسنه دارند، تامین می‌‌شود. همچنین دولت با اختصاص منابع دولتی، قصد یاری رساندن به شکل‌گیری کانون گرم خانواده را دارد. در این مطلب از مجله دلتا به شرایط دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی می‌پردازیم.

وام

وام یکی از ترفندهای دنیای اقتصاد برای ایجاد آسایش در زندگی مردم است. شاید اصل این واژه از مفهوم قرض دادن اتخاذ شده باشد، اما در هر صورت در دنیای امروز یکی از راهکارهایی که مردم از آن برای تأمین نقدینگی لازم برای کارهای مختلف خود استفاده می‌نمایند، وام است. انواع مختلفی از آن نیز وجود داشته که برحسب نیاز، بانک‌ها آماده پرداخت آنها به وام‌گیرندگان می‌باشند.

وام ازدواج

وام ازدواج یکی از رایج‌ترین انواع وام در ایران است. دولت برای تسهیل ازدواج جوانان و بالا بردن روحیه آنها در شروع زندگی، اقدام به پرداخت وامی با عنوان وام ازدواج به آنها می‌نمایند.

کدام زوجین وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج می‌گیرند؟

با تصویب نمایندگان مجلس وام ازدواج ۱۴۰۰ برای زوجینی که تاریخ عقد آنان بعد از فروردین ۹۷ باشد، با مبلغ ۷۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود و البته برای زوجینی که زیر ۲۵ سال دارند این وام ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

این افراد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه قرض الحسنه ازدواج، بانک عامل و شعب را مشخص کنند و در مرحله آخر، بانک از طریق ارسال پیامک، متقاضی را مطلع می‌کند.

اقساط وام ازدواج ۱۴۰۰

با‌توجه به مبلغ اقساط، به نظر می‌رسد قسط هر کدام از زوج‌ها رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد.

همچنین به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی موظف شده است تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد.

ضامن مورد نیاز برای وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج در سال ۱۴۰۰

وثیقه‌های این تسهیلات:  وثیقه‌ها براساس اعتبار سنجی، حساب یارانه‌ای افراد و سفته است و بانک‌ها بنا بر شرایط متقاضی و اعتبار سنجی، نسبت به دریافت وثیقه کافی اقدام می‌کنند.

البته دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، راجع به پذیرش یارانه به عنوان وثیقه این تسهیلات بیان می‌دارد: یارانه نقدی فرد برای پوشش کل مبلغ قسط وام ازدواج کفایت نمی‌کند، پس یارانه فقط تا اندازه‌ای که پوشش می‌دهد می‌تواند وثیقه باشد.

مدت باز پرداخت تسهیلات ۱۰ ساله است و برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان، ماهانه یک میلیون تومان اقساط در نظر گرفته شده است.

دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی

شرایط دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی

در شرایطی زوجین(با هم) ۴۰۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت خواهند کرد و آن زمانی است که هم پدر عروس و هم پدر داماد جزو اقشار ایثارگر جامعه باشند که در این صورت به هر فرد ۲۰۰ میلیون تومان وام تعلق خواهد گرفت. وام ازدواج ایثارگران، به صورت ۷ ساله تقسیط می‌شود.

ضمانت اجراء عدم پرداخت اقساط وام بانکی

در صورت عدم پرداخت اقساط، بانک به ضامنین رجوع کرده و چنانچه هیچ کدام از ضامنین و یا فرد وام‌گیرنده اقساط را پرداخت نکنند طبق قرارداد فی‌مابین و مقررات بانک، عمل شده و علیه وام‌گیرنده اقدام قانونی صورت خواهد گرفت و در وهله اول بانک می‌تواند حساب‌های بانکی وام‌گیرنده و ضامنین را مسدود نماید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی مطلب، نکات ازدواج زیر ۱۳ سالگی ممنوع! را مطالعه کنید.


:: برچسب‌ها: مجله دلتا،نکات حقوقی,وام ازدواج 400 میلیونی,شرای دریافت وام ازدواج 400 میلیون تومانی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که مدارک شناسایی، کارت‌های بانکی و یا مدارک هویتی خود را گم کرده باشید و این سوال پیش آمده که در این زمان چه باید کرد؟

اقدامات فوری هنگام گم شدن مدارک هویتی

این که در یک روز، یک ساعت و یک لحظه، مدارک خود را گم کنید یا طعمه یک کیف‌قاپ شوید، اتفاق بسیار ناخوشایندی است. فرد احساس می‌کند بخش مهمی از هویت و زندگی خود را گم کرده‌است. بعد از چند دقیقه به راه‌های پیدا کردن مدارک فکر می‌کند. این مدارک ممکن است شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت، گواهینامه رانندگی و کارت‌های اعتباری بانکی باشد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اقدامات فوری هنگام گم شدن مدارک هویتی می‌پردازیم.

اقدامات فوری هنگام گم شدن مدارک هویتی

بلافاصله پس از کیف قاپی یا گم کردن مدارک هویتی، با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و ماوقع را شرح داده و صورتجلسه دریافت کرده و اعلام مفقودی مدارک خود را ثبت نمایید.
پس از آن می توانید موارد احتمالی طرق پیدا شدن آن ها را بررسی کنید.
شرکت پست با طراحی سرویسی به نام «پست یافته» شرایطی ایجاد کرده تا افراد بتوانند با مراجعه به سایت http://postyafteh.post.ir این شرکت به پیگیری وضعیت مدارک مفقود شده خود از جمله کارت بانکی و کارت ملی خود بپردازند.
براین اساس فرد با ورود به سایت شرکت پست و قسمت پست یافته با وارد کردن نام، نام خانوادگی و نام پدر خود می‌تواند مطلع شود آیا مدارکش به دفاتر پستی تحویل داده شده یا خیر؟

بنا بر امکاناتی که این سایت در اختیار کاربران قرار می‌دهد، برخی مدارک را از طریق این سایت می‌توان جست‌وجو کرد که این موارد عبارتنداز: شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارت‌های نظامی، کارت ملی، اسناد مالکیت، عقدنامه، دفترچه بیمه، مدارک بانکی، کارت‌های اعتباری بانکی، کارت دانشجویی و مدارک تحصیلی، کارت بیمه وسائط نقلیه، سند، معاینه فنی و سایر مدارک خودرو، پروانه‌ها و گواهی‌ها، لوازم خانگی، انواع چک، انواع کارت شناسایی، اوراق سهام و کارت هوشمند سوخت.

گم شدن مدارک هویتی

فقط ۶ ماه فرصت دارید به دنبال مدارک خود بروید

نکته مهمی که باید در  زمینه گم شدن مدارک هویتی مدنظر داشت این است که همه مدارک پیدا شده تنها تا ۶ماه در اداره پست باقی می‌مانند.

گذرنامه؛ گمشده پر دردسر

پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی فرم‌هایی دارد مخصوص کسانی که گذرنامه خود را گم کرده‌اند. از شهروندانی که گذرنامه آنان مفقود شده، درخواست می‌شود مفقودیت گذرنامه خود را به ادارات صدور گذرنامه اعلام کنند.

گذرنامه‌هایی که مفقود می‌شوند، صاحبان آن‌ها باید به مدیریت گذرنامه استان مراجعه و اعلام مفقودیت کنند. در ادارات صدور گذرنامه فرم‌هایی در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد تا مشخصات خود را وارد کنند تا گذرنامه‌های آن‌ها به عنوان گذرنامه فاقد اعتبار ثبت شود.
رسیدگی به گذرنامه‌های مفقود شده ۶ماه طول می‌کشد.

برای پیگیری کارت ملی مفقود شده چه باید کرد؟

افراد با مراجعه به سامانه www.sabteahval.ir، می‌توانند مدارک (کارت شناسایی ملی/کارت هوشمند ملی/ شناسنامه) مفقود شده خود را با وارد کردن شماره ملی پیگیری کنند که این جستجو تنها از میان مدارکی است که در اختیار سازمان ثبت احوال قرار گرفته است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب آیا زن می‌تواند جدا از شوهر خود زندگی کند؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,اگر مدارک شناسایی گم شد،دزدیده شدن مدارک هویتی,اقدامات فوری پس از مفقود شدن مدارک شناسایی ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از مصادیق جعل که به تازگی و در نتیجه پیشرفت تکنولوژی ایجاد شده، جرم جعل از طریق کامپیوتر است.

جرم جعل رایانه‌ ای

جرم جعل در قانون مجازات اسلامی به این ترتیب تعریف شده است: ” ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص غیر رسمی یا رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو با اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این‌ها به قصد تقلب “. جرم جعل دارای مصادیق مختلفی است که در این نوشتار از مجله دلتا به جرم جعل رایانه‌ ای می‌پردازیم.

تعریف جرم جعل رایانه‌ای

جرم جعل رایانه ای در قانون مبارزه با جرائم رایانه‌ای در فصل جرائم علیه صحت و تمامیت داده و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی آمده است. در ماده ۶ قانون جرائم رایانه‌ای اگر شخصی یکی از اقدامات زیر را مرتکب شود، جاعل رایانه‌ای محسوب خواهد شد:

  •  تغییر داده‌های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه‌ داده‌ها
  • تغییر داده‌ها یا علائم موجود در کارت‌های حافظه یا قابل پردازش در سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا تراشه‌ها یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده‌ها یا علائم به آنها

مجازات جرم جعل از طریق کامپیوتر

مجازات جعل رایانه‌ ای در همان ماده ۶ قانون جرائم رایانه‌ای مشخص شده است. طبق این ماده هر کس اقدامات فوق را انجام دهد و جاعل رایانه‌ای باشد، به مجازات زیر محکوم می‌شود:
  •  حبس از یک تا پنج سال
  • جزای نقدی از بیست تا یک صد میلیون ریال یا
  • هر دو مجازات فوق
در ماده ۷ همین قانون آمده است که هر کس با علم به مجعول بودن داده‌ها یا کارت‌ها یا تراشه‌ها از آنها استفاده کند، به مجازات گفته شده در بالا محکوم می شود.

از آنجایی که پیج‌های اینستاگرام به ثبت نمی‌رسند و نظارت دقیقی بر آن‌ها وجود ندارد، بهتر است که از پیج‌هایی با پشتوانه سایت خرید کنید.

همچنین برای پرداخت وجه، بهترین اقدام استفاده از درگاه‌های پرداخت امن می‌باشد. در صورتی که محصول به شما تحویل داده نشود و یا کلاهبرداری از طریق اینستاگرام انجام گیرد، لازم است برای شکایت به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه کنید.

جرم جعل

شایع‌ترین موارد جعل کامپیوتری

  • فیشینگ: در این جرم با استفاده ااز وارد کردن ایمیل کاربر، به کلید اختصاصی دست پیدا کرده و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.
  • امضای الکترونیکی: با پیشرفت علم و تکنولوژی امضای الکترونیکی هم مورد استفاده واقع شده است و همین بستری را جهت ارتکاب جعل در این زمینه فراهم کرده است.
  • جعل ایمیل: استفاده از ایمیل دورغین و موهوم اگر به قصد ورود ضرر و سوءاستفاده باشد از مصادیق جعل رایانه‌ای می‌باشد.
  • تخریب و اخلال در داده های رایانه ای و مخابراتی: هدف سودجویی و ورود ضرر می باشد.که می تواند منجر به ارتکاب جرائمی از قبیل سرقت و کلاهبرداری رایانه ای بشود.
  • جعل معنوی: ورود داده‌های خلاف واقع جهت ورود ضرر به دیگری یا تشویش اذهان عمومی.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی مطلب، مجازات انتشار محتوای خصوصی دیگران را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,جرم جعل رایانه ای,مجازات جعل رایانه ای,مجازات جرم جعل ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از مهم‌ترین احکام طلاق، لزوم نگه داشتن مدت زمانی تحت عنوان عده برای زنان است به این معنا که زن در طول این مدت نمی‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند.

زنانی که عده طلاق ندارند

از جمله مهم‌ترین آثار طلاق، آن است که زن پس از آن، باید مدتی را بعنوان عده منتظر بماند و پس از آن مدت، در صورت تمایل به زوجیت دیگری در آید. اما مطابق قانون و شرع، بعضی از زنانی که طلاق می‌گیرند، نیازی به نگه داشتن عده ندارند و طلاق آنها از نوع طلاق بائن است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع زنانی که عده طلاق ندارند می‌پردازیم.

عده طلاق چیست؟

پس از منحل شدن نکاح به وسیله طلاق، زن باید  مدت زمانی را تحت عنوان عده صبر کند و پس از پایان یافتن زمان عده می‌تواند مجددا ازدواج کند.

طلاق می‌تواند رجعی یا بائن باشد که در طلاق رجعی نگه داشتن زمان عده الزامی است. اما طلاق بائن مانند طلاق یائسه و طلاق قبل از نزدیکی، از احکام خاصی برخوردارند که موجب می‌شوند این نوع طلاق عده نداشته باشد.

زنانی که عده طلاق ندارند

مطابق ماده ۱۱۵۵ قانون مدنی دختر باکره و زن یائسه عده طلاق و همچنین عده فسخ نکاح ندارند. اما هر دو موظف به نگه داشتن عده وفات در صورت فوت همسر خود هستند.

  •  زنان یائسه

    در مواردی که زن یائسه شده باشد نگه داشتن عده لزومی نخواهد داشتمنظور از زن یائسه زنی است که به سن یائسگی رسیده و امکان بارداری او وجود ندارد.

نکته مهم آن است که زنی که به سن یائسگی رسیده است، علاوه بر عده طلاق، عده وطی به شبهه و عده عقد موقت هم نخواهد داشت. تنها موردی که زن یائسه موظف به نگهداشتن عده است، عده وفات شوهر است.

عده طلاق زنان

  • دختر باکره

در ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی، موارد طلاق بائن مشخص شده اند. در حالت کلی، زنان بعد از طلاق باید عده نگه دارند، اما از آن جهت که هدف از عده طلاق جلوگیری از اختلاط نسل می باشد، در خصوص زنانی که امکان بارداری آنها و اختلاط نسل متصور نیست، نیازی هم به نگه‌داشتن عده طلاق توسط آنها نیست.

بر این اساس، در صورتی که زن پیش از طلاق باکره باشد، نیازی به نگه داشتن عده ندارد. چرا که امکان بارداری او متصور نیست. مهم‌ترین مثال آن، طلاق در دوران عقد می‌باشد که در صورت عدم وقوع رابطه زناشویی و باکره بودن، طلاق از نوع بائن بوده و عده نیز ندارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مهم‌ترین نکات و شرایط طلاق توافقی را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,زنانی که عده طلاق ندارند,عده زن بیوه,لزوم نگه داشتن عده ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

افراد به هیچ عنوان نباید فریب تبلیغات دروغین را در شبکه‌های اجتماعی بخورند چرا که هر روزه کلاهبرداران شیوه‌های جدیدی را به‌کار می‌گیرند.

کلاهبرداری با وعده وام کم بهره

کلاهبرداری از جرائم پیچیده است زیرا تقلب و استفاده از وسایل متقلبانه می‌تواند مصداق‌های بی‌شماری داشته باشد. در دنیای امروز با وجود وسایل ارتباط جمعی بی‌شمار و گوناگون، راه‌های بسیاری وجود دارد که جهت انجام جرم کلاهبرداری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در این مطلب از مجله دلتا به کلاهبرداری با وعده وام کم بهره می‌پردازیم.

کلاهبرداری

در کلاهبرداری برخلاف سرقت، بردن مال غیر کفایت نمی‌کند بلکه لازم است که حتماً توسل به وسایل متقلبانه صورت گرفته باشه و فرد مقابل، در نتیجه آن فرد فریب خورده و اغفال شود و نهایتاً در اثر این فریب خوردگی مال خود را در اختیار کلاهبردار قرار دهد.

مجازات جرم کلاهبرداری حبس و جزای نقدی معادل مال برده شده و بازگردان مال برده شده به همراه ضرر و زیان‌های وارده به صاحب مال است.

کلاهبرداری با وعده وام

کلاهبرداری با تبلیغات دروغین وام کم‌بهره

تبلیغات وام کم‌بهره و بدون دردسر در فضای مجازی و بخصوص شبکه‌های اجتماعی دامی برای طعمه قرار دادن شهروندان از سوی مجرمان سایبری است.

افراد سودجو از طریق سایت‌های واسطه یا در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی با تبلیغات فریبنده و با وعده تسهیلات بانکی با نرخ بهره کم و اعطای وام فوری بدون ضامن، شهروندان را اغفال کرده و با سوءاستفاده از نیاز مردم و جلب اعتماد آن‌ها نقشه خود را عملی و از آنان کلاهبرداری می‌کنند.

مجرمان سایبری با چرب زبانی، اعتماد وام گیرنده را جلب کرده و اقدام به اخذ مبالغی تحت عنوان پیش پرداخت، حق ثبت نام و کارمزد از طعمه‌های خود می‌کنند و پس از آن دیگر پاسخگوی مال باختگان نیستند.

افراد کلاهبردار همچنین با گرفتن تصاویر مدارک کاربران، تحت نام و عنوان آنان از دیگر شهروندان نیز کلاهبرداری می‌کنند.

افراد به هیچ عنوان اطلاعات مالی و هویتی خود را نباید در اختیار افراد ناشناس بگذارند و برای دریافت وام و تسهیلات به بانک‌ها و مؤسسات مالی معتبر مراجعه حضوری داشته باشند و هرگز برای دریافت وام از طریق تبلیغات انجام شده در شبکه‌های اجتماعی اقدام نکنند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، شگردهای کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,کلاهبرداری با وعده های وام,سودجویی از وام کم بهره,وام کم بهره و کلاهبرداری جدید ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

چند سالی است سایت‌های اینترنتی همسریابی در فضای مجازی فعالیت دارند.

نکات حقوقی سایت های همسریابی

ماجرای کانال‌ها و سایت‌های همسریابی در ایران به خاطر نداشتن چارچوب مشخص و همچنین پیدا شدن مفسده‌هایی که ماهیت ازدواج و تشکیل خانواده را زیر سوال می‌برد، از همان ابتدا ممنوع شد و با گردانندگان آنها هم برخورد قضایی شد. در این مطلب از مجله‌دلتا به نکات حقوقی سایت های همسریابی می‌پردازیم.

نکات حقوقی سایت های همسریابی

سایت‌های همسریابی بدون چارچوب، چه آسیب‌هایی برای جوانان و جامعه ایجاد می‌کنند؟

از نکات حقوقی سایت های همسریابی می‌توان به آسیب‌های آن بر جوانان پرداخت. قطعا فعالیت سایت‌های همسریابی در وضعیتی نامناسب اگر باشد به مرور زمان، منشأ معضلات اجتماعی و فرهنگی فراوان در جامعه می‌شود.

سایت های همسریابی

برخی از این معایب به شرح زیر است:

  • کمرنگ کردن نقش خانواده و والدین در انتخاب همسر.
  • تقلیل شأن فرآیند گزینش همسر که یکی از مراحل مهم تشکیل یک خانواده پایدار است.
  • وجود هیجانات و تحریک احساسات و عواطف جوانان خصوصا بر اثر شرایط خاص موجود در فضای مجازی.
  • احتمال نادرست بودن اطلاعات ارائه‌شده در خصوص افراد درگیر در این سایت‌ها و از دست رفتن فرصت جبران.
  • از هر ۱۰ ازدواج اینترنتی، بین ۸ تا ۸/۵ مورد به طلاق انجامیده است.

برای مقابله با معضلات ناشی از سایت های همسریابی چه راهکارهایی را می‌توان اتخاذ کرد؟

  •  شناساندن ضمانت‌ اجرای مدنی، فسخ نکاح یا طلاق در موارد فریب در ازدواج.
  • اعمال کیفرهای ناظر بر سوءاستفاده از احساسات دیگران و برقراری روابط خارج از عرف مذهبی جامعه و مداخله در حریم خصوصی دیگران.
  • همراه اعمال مجازات شدید برای گردانندگان سایت‌ها و مراکز همسرگزینی صوری در صورت نقض مقررات نیز نقش مهمی در مقابله با این معضلات خواهد داشت.

هم‌چنین دولت برای رفع این معضلات، از اپلکیشن “همدم” به‌عنوان اولین نرم‌افزار رسمی و دارای مجوز در امر همسریابی و مشاوره ازدواج در موسسه فرهنگی رسانه‌ای تبیان رونمایی کرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، “فریب در ازدواج و مجازات آن را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,سایت های اینترنتی همسریابی,نکات قانونی همسریابی در اینترنت,همسریابی در فضای مجازی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مهریه از جمله مهم‌ترین حقوقی است که به موجب عقد نکاح به زنان تعلق می‌گیرد.

موارد نصف شدن مهریه

از جمله مهم‌ترین حقوقی که زن به موجب عقد نکاح به دست می‌آورد، مهریه است. مهریه در واقع مالی است که  پرداخت آن به زن برعهده مرد است و هر زمان که زن بخواهد قابل مطالبه است. اما در شرایطی، زن نمی‌تواند تمام مهریه را مطالبه کند، بلکه بر اساس مقررات قانونی نصف مهریه به وی تعلق می‌گیرد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موارد نصف شدن مهریه می‌پردازیم.

موارد نصف شدن مهریه

به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن  بکند. بر اساس این ماده، مالکیت زن بر مهریه از همان لحظه‌ای که عقد نکاح خوانده شد، حاصل می‌شود.

از جمله آثاری که مالکیت زن بر مهریه دارد آن است که می‌تواند اقدام به بخشیدن مهریه کرده و یا آن را مطالبه کند که در این حالت مرد موظف به پرداخت مهریه می‌شود.

اما در برخی از موارد با توجه به برخی از مواد قانون مدنی، در شرایطی مهریه زن نصف می‌شود و به جای کل مهریه تنها نیمی از مهریه تعیین شده به زن پرداخت می‌شود.

طلاق قبل از رابطه زناشویی

مالکیت زن بر مهریه از لحظه عقد، مالکیتی متزلزل است و با نزدیکی میان زن و مرد کامل می‌شود. بر اساس ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی، هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهریه خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد، می‌تواند مازاد بر نصف را پس بگیرد.

یکی از شرایط نصف شدن مهریه، طلاق قبل از نزدیکی است. در این صورت، چون نزدیکی میان زن و مرد رخ نداده است، زن تنها مستحق نصف مهریه خواهد بود.

نصف شدن مهریه

بذل تمام مدت در عقد موقت

یکی دیگر از موارد نصف شدن مهریه بر اساس ماده ۱۰۹۷ قانون مدنی در عقد موقت است. بر اساس این ماده در نکاح منقطع هرگاه شوهر قبل از نزدیکی تمام مدت نکاح را ببخشد باید نصف مهریه را بدهد.

بر اساس این ماده، در صورتی که مرد در عقد موقت یا صیغه قبل از وقوع رابطه زناشویی تمام مدت صیغه را به زن ببخشد یا بذل مدت کند، باید نصف مهریه را به زن بدهد.

فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی مرد

بر اساس ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی، هرگاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود، زن حق مهریه ندارد. مگر در صورتی که موجب فسخ ، ناتوانی جنسی مرد (عنن) باشد که در این صورت، با وجود فسخ نکاح، زن مستحق نصف مهریه است.

بر این اساس، اگر زن قبل از رابطه زناشویی از ناتوانی جنسی مرد آگاه شود، می‌تواند اقدام به فسخ نکاح کند و در این شرایط حق دریافت نصف مهریه را خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب توقیف حساب بانکی بابت مهریه را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,موارد نصف شدن مهریه,شرایطی که مهریه را نصف می کند,در چه شرایطی مهریه نصف می شود؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 اگرچه سهم سفرهای هوایی از کل حجم حمل و نقل مسافر در کشور کمتر از یک درصد است اما با این حال مجموعه افرادی که از هواپیما به عنوان یک وسیله حمل و نقل گران استفاده می‌کنند، بیشتر از مسافرانی است که از سایر بخش‌های حمل و نقل استفاده می‌کنند.

حقوق مسافران هواپیما

سازمان هواپیمایی کشور به منظور ارائه خدمات و سرویس‌های مناسب به مسافران، مجموعه دستورالعمل‌هایی را تدوین کرده است. این دستورالعمل‌ها به طور مرتب مورد بازنگری قرار می‌گیرد و به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به حقوق مسافران هواپیما می‌پردازیم.

حقوق مسافر در پروازها

قانون عدم تبعیض

یکی از اولین حقوق مسافران هواپیما، برخورداری از خدمات یکسان و برابر است. مسافرانی که بلیت هواپیما خریداری می‌کنند این حق را دارند که به صورت یکسان از خدمات و سرویس‌های ارائه شده توسط شرکت هواپیمایی بهره‌مند شوند. هرگونه تبعیض بین مسافران ناقض قوانین و حقوق مسافر تلقی می‌شود.

ممانعت از سفر

چنانچه مسافر بلیت هواپیما را خریداری کرده باشد و شرکت هواپیمایی به دلیل محدودیت‌های ایرلاین، مانع از سوار شدن مسافر شود، شرکت هواپیمایی موظف به استرداد وجه بلیت و همین طور ارائه یک بلیت رایگان به مسافر است.

ابطال پرواز

گاهی پیش می‌آید که شرکت هواپیمایی به دلایل فنی یا محدودیت‌های عملیاتی، یک پرواز را کنسل کند. اگر ابطال پرواز تا یک هفته قبل از زمان پرواز باشد شرکت هواپیمایی موظف به استرداد کامل وجه بلیت خواهد بود. اگر ابطال از شش روز تا زمان پرواز باشد، شرکت هواپیمایی علاوه بر استرداد وجه بلیت موظف به پرداخت خسارت به مسافر نیز خواهد بود.

تاخیر در پرواز

از موارد دیگر حقوق مسافران هواپیما طبق قوانینی که توسط سازمان هواپیمایی تدوین شده است در صورت تاخیر در پرواز، نماینده شرکت هواپیمایی باید در بین مسافران حضور پیدا کند و با احترام و متانت در مورد تاخیر در پرواز و راه‌حل‌های جایگزین به مسافران اطلاع رسانی کند.

شرکت هواپیمایی می‌بایست از طریق سیستم اطلاعات پرواز، تاخیر در پرواز مربوطه را اطلاع رسانی کند تا تمام مسافران متوجه این اتفاق بشوند.

هم‌چنین بنا به تقاضای مسافر، شرکت موظف به تغییر پرواز خواهد بود و اگر مسافر تصمیم به انصراف از پرواز بگیرد وجه بلیت باید به صورت کامل به مسافر مسترد شود.

در صورتی که به دلیل شرایط جوی و دلایل امنیتی و پرواز اضطراری با تاخیر بیشتر از ۲ ساعت یا ابطال روبرو شود شرکت هواپیمایی وظیفه دارد علاوه بر پذیرایی نوع اول ( میان وعده )، صرفا وجه بلیت را مسترد کند.

حقوق مسافران

گم شدن و آسیب دیدن وسایل

در صورت گم شدن یا آسیب دیدن وسیله و چمدانی که مسافر به قسمت بار سپرده یا باری که به عنوان بار همراه با خود به داخل کابین هواپیما برده، از حقوق مسافران هواپیما این است که شرکت هواپیمایی وظیفه دارد رضایت مسافر را تامین کند.

چنانچه بار مسافر دچار فقدان یا آسیب شود لازم است مسافر قبل از ترک فرودگاه گزارش مفقودی یا آسیب را به شرکت هواپیمایی ارائه کند و لیست محتویات داخل چمدان را به آن‌ها گزارش دهد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب مواردی که باعث توقیف خودرو شما می‌شود! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,حقوق مسافر در سفر,حقوق مسافران هواپیما,خسارت ابطال پرواز ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ازدواج افراد با یکدیگر در شرایطی توسط قانون منع شده و برای زن و مرد در صورت اطلاع از قانون و سرپیچی از آن مجازات در نظر گرفته شده است.

موانع خواستگاری در قانون

خواستگاری تقاضای ازدواج مرد از زن است. این تقاضا، در قوانین ما با محدودیت‌هایی روبرو است. به‌عبارت‌دیگر، مردان نمی‌توانند از هر زنی بخواهند که با آن‌ها ازدواج کند، بلکه در این زمینه موانعی وجود دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موانع خواستگاری در قانون می‌پردازیم.

تعریف موانع ازدواج

عقد ازدواج یکی از عقود مهمی است که بنای تشکیل خانواده را فراهم می‌کند و تاثیر مهمی در اجتماع دارد. علاوه بر اینکه قانون شرایط صحت عقد نکاح را پیش بینی نموده است، مواردی را نیز مقرر کرده که در صورت وجود آن موارد، دیگر نمی‌توان عقد ازدواجی منعقد کرد.

موانع خواستگاری در قانون

اگر زن شوهر داشته باشد

مرد نمی‌تواند از زنی که متاهل و دارای شوهر است، خواستگاری کند. یکی از شرایط صحیح بودن عقد ازدواج، بدون شوهر بودن خانم است.

تا ‌جایی‌که قانون مدنی ما، نکاح با زن شوهردار را در صورتی‌که نسبت به متاهل بودن زن و ممنوع بودن ازدواج با او علم وجود داشته باشد، موجب بطلان ازدواج می‌داند و در عین‌حال، این زن و مرد برای همیشه از ازدواج باهم محروم می‌شوند.

اگر مرد، چهار زن دائمی داشته باشد

بر اساس مقررات قانونی و شرعی، هرگاه مردی با چهار زن عقد ازدواج دائم منعقد کرده باشد، از ازدواج دائم با زن پنجم منع شده است.

اگر زن در عده باشد

عده مدتی است که در طی آن، زنی که عقد ازدواجش برهم‌خورده، نمی‌تواند ازدواج مجدد کند. عده در قانون، دارای اقسامی است که هر کدام از آن‌ها مدت خاص خود را دارد.

خویشاوندی نسبی، سببی و رضاعی

شرع و قانون خواستگاری و به‌تبع آن، ازدواج با خویشاوندان نسبی، سببی و رضاعی را منع کرده است. خویشاوندان نسبی، پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ، فرزند و نوه‌ها، برادر و خواهر و فرزندان آن‌ها، عمه و عمو و خاله و دایی خود شخص و پدر و مادر و اجداد و جدات او هستند.

مطلقه بودن به سه طلاق

زنی که سه مرتبه متوالی زن یک نفر بوده و مطلقه شده است، نمی‌تواند دوباره با همان مرد ازدواج کند، مگر این‌که به عقد ازدواج دائم مرد دیگری درآید و پس از وقوع نزدیکی با او، به‌واسطه طلاق، فسخ یا فوت، جدایی حاصل شود.

موانع خواستگاری

لعان 

لعان هنگامی تحقق می‌یابد که شوهر به زن نسبت زنا دهد، یا فرزندی را که زن به دنیا آورده است از خود نفی کند.

کفر

بر اساس احکام و قوانین اسلام و ایران، نکاح زن مسلمان با مرد غیرمسلمان جایز نیست. به‌این‌ترتیب، مرد نمی‌تواند از زنی که کافر است، خواستگاری کند.

ضمانت اجرای این ازدواج‌‌ها

قانون برای چنین ازدواج‌هایی ضمانت اجرای بطلان و گاه، حرام شدن مرد و زن نسبت به هم را قرار داده است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی مطلب آیا زن می‌تواند جدا از شوهر خود زندگی کند؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,خواستگاری هایی که در قانون ممنوع است,موانع خواستگاری و ازدواج از دید قانون ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر زن یا مردی متوجه خیانت همسر خود شده و قصد شکایت از وی را داشته باشد و خواهان مجازات او طبق قانون باشد، باید با راه‌های اثبات خیانت آشنا باشد تا بتواند آن را به اثبات رسانده و قاضی نیز طبق قانون با فرد خیانت‌کار برخورد کند.

راه‌ های اثبات خیانت همسر

خیانت کردن جزو جرائمی است که قانون مجازات، آن را جرم دانسته و در صورتی که شاکی خصوصی نداشته باشد و یا شاکی رضایت دهد نیز مجازات فرد خیانت‌کار اجرا خواهد شد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع راه‌ های اثبات خیانت همسر می‌پردازیم.

راه‌ های اثبات خیانت همسر

یکی از اولین راه‌ های اثبات خیانت همسر، اقرار متهم است. در این راه خود فرد خیانت‌کار باید در حضور قاضی(بازپرس پرونده) به خیانت خود اعتراف کرده و آن را نوشته و امضا کند.

حال اگر مردی بدون اجازه همسرش و یا دادگاه، زن دیگری را اختیار کرده باشد نحوه اثبات آن با توجه به اینکه مرد زن دوم را صیغه موقت یا دائم کرده باشد متفاوت است: برای صیغه موقت، ارائه صیغه‌نامه به دادگاه الزامی می‌باشد که فرد شاکی باید آن را یافته و به دادگاه ارائه دهد و یا با ارائه مدارک لازم، قاضی را به دفتر ثبت ازدواج آن‌ها ارجاع دهد.

حال اگر ازدواج مجدد مرد دائم باشد که در شناسنامه او به ثبت رسیده، می‌توان به راحتی این مطلب را به اثبات رساند. اگر در خیانت زن یا مرد، زنا رخ داده شده باشد راه اثبات آن علاوه بر اقرار خود فرد، شهادت ۴ مرد عادل و یا شهادت ۳ مرد عادل و ۲ زن عادل می‌باشد که البته این راه بسیار سخت و ناممکن است.

راه‌های اثبات خیانت زن چیست؟

  • خود زن در دادگاه اقرار کند که مرتکب رابطه‌ نامشروع شده است. این اقرار همیشه صریح نیست.
  • برای اثبات اینکه زن مرتکب زنا شده، یا باید خود او ۴ باز اقرار به زنا کند یا ۴ مرد عادل یا سه مرد و دو زن، به انجام زنا توسط او شهادت دهند.

اثبات خیانت همسر

مجازات قانونی فرد خیانت کار چیست ؟

مجازات فرد خیانت کار تا ۹۹ ضربه شلاق است.

آیا اثبات خیانت با ارائه عکس یا فیلم از خیانت و یا ارائه اسکرین‌شات از چت‌های همسر امکان دارد؟

داشتن عکس و یا اسکرین‌شات از پیام‌های همسر می‌تواند از جمله نشانه‌های خیانت برای ارائه به قاضی باشد اما نمی‌تواند به تنهایی برای اجرای حکم قاضی کافی باشد و تنها راه اثبات، دستور قاضی برای گرفتن پرینت مکالمات است. در صورت عدم اطمینان از خیانت بهتر است اقدام به شکایت نکنید چون در صورتی که نتوانید آن را به اثبات برسانید همسر شما می‌تواند به جرم افترا شکایت کند.

 

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، جبران خسارت ناشی از فریب در ازدواج را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,اثبات خیانت همسر,خیانت کردن زوجین,چطور خیانت را اثبات کنیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

این روزها افراد زیادی برای شکایت در زمینه جعل چک‌های خود به بانک‌ها و کلانتری‌ها مراجعه می‌کنند. افرادی که اگر برخی از نکات ساده را رعایت می‌کردند با مشکل رو‌به‌رو نمی‌شدند.

نکات جلوگیری از جعل چک

جعل یکی از جرائمی است که مجرمان بدون اطلاع افراد از هویت آنها استفاده می‌کنند و افراد را طعمه خود می‌کنند در این مطلب از مجله دلتا به نکات جلوگیری از جعل چک می‌پردازیم.

ترفندهایی برای جلوگیری از جعل چک

  • دسته چک‌های خود را دور از دسترس عموم قرار دهید

چک‌ها و اسناد دیگر خود را در جایی غیر قابل‌ دسترس نگهداری کنید تا دسترسی به آن برای افراد دیگر آسان نباشد.

  • امضاهای خیلی آسان و نیز خیلی شلوغ و پیچیده را کنار بگذارید!

اگر امضای شما ساده باشد به راحتی جعل می‌شود و اگر امضا بسیار شلوغ و پیچیده باشد متصدی بانک نمی‌تواند هنگام زیاد بودن ارباب‌رجوع دقت کند و باز هم جاعلان می‌توانند جعل امضا نمایند. بهتر است امضای شما با نوشتن نام و نام خانوادگی شما همراه باشد، در این صورت جعل امضا برای جاعلان سخت است.

نکات امنیتی برای جلوگیری از جعل چک

  • مبلغ چک را به ریال، به تومان، به عدد و به حروف بنویسید

برای نوشتن چک، مبلغ را به رقم و حروف و ریال و به تومان بنویسید و از مسخره شدن توسط افراد دیگر برای حساسیت خود در هنگام نوشتن چک نهراسید.

  • روی مبلغ چک، چسب شیشه‌ای بچسبانید

روی مبلغ قابل پرداخت در نوشتن چک، چسب شیشه‌ای بچسبانید و با سر ناخن خود آن را به کنده شدن حساس کنید. هر چند جاعلان راه کندن چسب را از چک می‌دانند اما چسب زدن شما کار آنها را سخت و گاهی غیر‌ممکن می‌سازد.

جلوگیری از جعل چک با طرز صحیح نوشتن آن

  • چک‌ها را با یک قلم بنویسید

از خودکار به جای هر نوع قلمی برای نوشتن چک استفاده کنید چون رنگ هر خودکاری ولو اندک با خودکارهای دیگر متفاوت است و این تفاوت رنگ، جعل را سخت می‌کند.

  • تاریخ چک را افقی، عمودی، به عدد و به حرف درج کنید

تاریخ چک باید به صورت افقی و عمودی به صورت عددی و به حروف نوشته شود. همچنین جلوی تمامی قسمت‌های پر شده را ببندید و هنگام امضای چک، نباید آثار امضا روی برگه‌های دیگری از دسته چک باقی بماند.

  • از صدور چک سفید امضا خودداری کنید 

از صدور چک‌های سفید امضا حتی برای نزدیکان و اقوام و آشنایان خود بپرهیزید.

جلوگیری از جعل چک

 

 

  • از صدور چک به عنوان امانت یا ضمانت خودداری کنید.

  • به محض فقدان یا سرقت اوراق بهادار و چک در اسرع وقت بانک مربوطه و مرجع قضایی و انتظامی را کتباً مطلع کنید.

  • مندرجات اسناد و چک‌ها را طوری تنظیم کنید که قابل الحاق یا حذف نباشند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب قانون جدید و مجازات چک برگشتی را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,نکات جلوگیری از جعل چک,نکات حقوقی جعل چک بانکی ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تقسیم ارث پس از فوت افراد امری طبیعی، ضروری و لازم است که طبق قوانین باید حتما انجام گیرد، اما در این میان ممکن است خانواده‌ها نتوانند با کمک یکدیگر به توافق برسند و یکی از آن‌ها اعتراضی داشته باشد.

اعتراض به تقسیم ارث

یکی از مسائلی که بازماندگان پس از مرگ متوفی پیگیری می‌کنند، نحوه تقسیم ‌سهم‌الارث است. در این مطلب از مجله دلتا  اعتراض به تقسیم ارث را بررسی می‌کنیم.

اعتراض به تقسیم ارث چگونه است؟

امروزه به دلایل مختلف ممکن است وارث از پرداخت ارث دیگر وراث اجتناب کند و نخواهد که حق آن‌ها را بپردازد. اما در صورتی که چنین شرایطی به وجود بیاید هیچ جای نگرانی نیست و افراد می‌توانند از وارث مسئول شکایت کنند.

اقدامات لازم برای اعتراض به تقسیم ارث

فردی که ارث او به طور کافی پرداخت نشده است و به پرداخت ارث خود اعتراض دارد باید ابتدا به شورای حل اختلاف مراجعه نماید.

  •  مرحله اول باید به دادگاه اثبات کند که واقعا وارث است.
  • در مرحله دوم فرد باید به دادگاه مربوطه اثبات نماید که شخص، فوت کرده است و در قید حیات نیست.
  • همچنین اثبات اینکه واقعا فرد متوفی دارای مال و اموالی بوده نیز یکی از شروط لازم برای اعتراض به تقسیم ارث می‌باشد.
  • سپس فرد باید دادخواستی را به منظور ابطال تقسیم ارث به دادگاه ارجاع نماید و از دادگاه بخواهد که طلب او را وصول نماید.
  • دادگاه نیز پس از بررسی دلایل اعتراض شخص به تقسیم‌ ارث، در صورتی که دلایل او موجه باشد و ارث او به طور کامل پرداخت نشده باشد، تقسیم ارث را باطل خواهد نمود و از وراث دیگر می‌خواهد که در دادگاه حضور یابند.
  • در صورتی که به دادگاه اثبات شود ارث فرد پرداخت نشده، دادگاه از وراث حاضر در دادگاه می‌خواهد که ارث او را به طور کامل پرداخت نمایند.

تقسیم ارث

اعتراض به تقسیم ارث توسط اشخاصی غیر از وراث

  1. ممکن است برخی از حقوق افراد، پس از تقسیم، از آنها سلب شود، به عنوان مثال شخصی از اموال متوفی، حق انتفاع داشته است اما پس از تقسیم، این حق از او سلب شود. در این صورت، او می‌تواند اعتراض به تقسیم را مطرح کند.
  2. در صورتی که مال یا اموالی، به شخص دیگر تعلق داشته باشد و وراث، بدون توجه به این نکته، اموال را بین خود تقسیم کنند. فرض کنید پدری، قبل از فوت خود، اموالی را به همسر یا فرزند خود، انتقال می‌دهد. در این صورت، وراث نمی‌توانند اموال اشاره شده را بین خود تقسیم کنند.

نکته مهم:

در صورتی که شما برای طلب ارث خود به دادگاه مراجعه نمایید، دادگاه تا روشن شدن کلی پرونده معمولا اموال وارثی که به شما ارث را پرداخت نکرده توقیف می‌کند تا پرونده کامل بررسی شود. اما در صورتی که فرد شاکی و طلب‌کننده ارث نتواند به دادگاه ثابت کند که ارث او پرداخت نشده، دادگاه اموال وارث مورد اتهام را از توقیف در می‌آورد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چه کسانی هرگز ارث نمی‌برند؟ مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,اعتراض به تقسیم ارث,شرایط تقسیم ارث,شرایط اعتراض به میزان ارث ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طبق قانون هیچ زنی حق ندارد جدا از شوهرش در خانه‌ای مستقل زندگی کند مگر در مواردی خاص.

جدا زندگی کردن زن از شوهر

هدف اصلی ازدواج، تشکیل یک زندگی مشترک از سوی زن و مرد و زندگی در کنار یکدیگر است و در صورتی که زوجین، جدا از یکدیگر زندگی کنند، هدف اصلی از ازدواج و تشکیل خانواده محقق نمی‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع جدا زندگی کردن زن از شوهر می‌پردازیم.

جدا زندگی کردن زن از شوهر

اصولا زن موظف است در همان محلی که شوهرش سکونت دارد زندگی کند و نمی‌تواند بدون دلیل موجهی زندگی خانوادگی را ترک کند.

چرا که در این صورت عدم تمکین محقق شده است و هرگاه این عدم تمکین زن به اثبات برسد، حق نفقه زن از بین خواهد رفت.

با این حال، در برخی از موارد، زن می‌تواند در محلی به غیر از محل سکونتی که شوهر تدارک دیده است زندگی کند که با عنایت به قانون مدنی، استثنائات محل سکونت زن در محلی غیر از اقامتگاه شوهر عبارتند از:

  • در مواردی که زن با سکونت در منزل شوهر دچار خوف جسمی، روحی و حیثیتی می‌شود، می‌تواند به دلیل عسر و حرج از سکونت در محل اقامت همسر امتناع کند.
  •  در برخی از شرایط، زن می‌تواند قبل از ایفای کامل وظایف زناشویی، از حق حبس در عقد نکاح استفاده کند و از سکونت در منزل شوهر امتناع کند.
  • در شرایطی نیز زن حق تعیین محل زندگی را ضمن عقد ازدواج شرط کرده است که در این صورت، می‌تواند در محلی غیر از اقامتگاه مرد سکونت داشته باشد که این موضوع تحت عنوان شرط محل سکونت توسط زن شناخته می‌شود.

جدا زندگی کردن زن

ضمانت اجرای عدم حضور زن در منزل مشترک

در مواردی که زن اختیار تعیین خانه را ندارد، باید در خانه‌ای که شوهر تهیه کرده است، سکونت کند. در صورت امتناع، مرد می‌تواند دعوای الزام به تمکین را مطرح کند که در صورت محکومیت و عدم اجرای آن به اصطلاح قانون، ناشزه محسوب شده و مستحق دریافت نفقه نیست.

اگر زن از شوهر اجازه اختیار مسکن را گرفته باشد، این حق محدود به زمان خاصی نیست و هر چند مرتبه می‌تواند از این حق استفاده کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی مطلب تقسیم اموال در طلاق را مطالعه کنید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,جدا زندگی کردن زن از شوهر,قانون حق جدا زندگی کردن زن و شوهر,حق زندگی کردن مجردی زن شوهر دار ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تقریباً هیچ‌کدام از قوانین زندگی در یک‌خانه شخصی یا به‌اصطلاح ویلایی با زندگی در آپارتمان یکسان نیست.

قوانین مربوط به تغییرات در ساختمان

مشاعات ساختمان به بخش‌هایی گفته می‌شود که همه‌ اهالی در آن سهم دارند اما حدومرز این سهم برای هیچ‌کس مشخص نیست. در این مطلب از مجله دلتا به قوانین مربوط به تغییرات در ساختمان می‌پردازیم.

آیا نمای آپارتمان جزو مشاعات ساختمان محسوب می‌شود؟

بدون شک نمای آپارتمان جزو بخش‌های مشاع آن محسوب می‌شود و قوانین مربوط به تغییرات در ساختمان را شامل می شود.

هیئت‌وزیران دربند «ح» ماده چهار آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، نمای خارجی ساختمان‌ها را جزو قسمت‌های مشاع ذکر کرده اند.

این قانون به‌روشنی توضیح می‌دهد که هرکسی که در یک واحد آپارتمانی زندگی می‌کند نسبت به نمای ساختمان خود مسئول بوده و به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند به‌صورت مستقل برای تغییر در نمای ساختمان خود تصمیم بگیرد.

طبق ماده ۹ قانون تملک آپارتمان‌ها: ”هیچ‌یک از مالکین و ساکنین یک ساختمان حق ندارند بدون موافقت اکثریت، تغییراتی در محل یا شکل سر در یا نمای خارجی در قسمت اختصاصی  خود که مرئی  و منظر باشد، بدهند.”

قوانین مربوط به ساختمان

قوانین مربوط به تغییرات در ساختمان

  • هر مالکی آزاد است که با رعایت قوانین مربوط به نقشه ساختمان و شهرداری، عدم ایجاد آلودگی صوتی، عدم دخل و تصرف در مشاعات، داخل واحد آپارتمان خود تغییرات ایجاد کند.
  • ایجاد هر تغییری در قسمت‌های مشترک ساختمان بر اساس تفاهمی که بین مشترکین و صاحب‌سهمان آن به وجود می‌آید، صورت می‌گیرد.
  • هیچ‌یک از  مالکین و ساکنین یک ساختمان حق ندارند بدون موافقت اکثریت، تغییراتی در محل یا شکل سر در  یا نمای خارجی در قسمت اختصاصی خود که از بیرون قابل مشاهده است بدهند.

برخی تغییرات می‌تواند با موافقت اکثریت صورت پذیرد، مانند شکل در یا سردر یا نمای خارجی

همین قوانین دقیق به ساکنین ساختمان اجازه می‌دهد درصورتی‌که با یکدیگر به تفاهم و اجماع نظر رسیده باشند سر در یا نمای خارجی ساختمان را تغییر دهند.

تغییرات داخلی با ممنوعیت قانونی همراه نیست مشروط بر اینکه در دید عمومی نباشد

همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم اگر فردی بخواهد درون واحد آپارتمانی خود تغییرانی ایجاد کند در این امر آزاد و مختار است.

البته این تغییرات به‌هیچ‌عنوان نباید به بیرون از محیط داخلی ربطی داشته باشند. مثلاً تغییر درب ورودی هر واحد آپارتمان جزو این قانون نیست، به این دلیل که درب ورودی از بیرون واحد دیده می‌شود و روی زیبایی راهرو و یکدست بودن آن تأثیر منفی می‌گذارد.

ممکن است برخی تغییرات کلی در نمای ساختمان نیاز به مجوز شهرداری داشته باشد.

این نکته نیز قابل‌ ذکر است که تمامی آنچه به‌عنوان قانون تغییر در نمای ساختمان بدان اشاره می‌شود مربوط به تفاهم داخلی ساکنین آپارتمان نیست.

ایجاد برخی از تغییرات در نمای ساختمان منوط به کسب اجازه از شهرداری می‌شود. در حقیقت شهرداری برای ایجاد تغییرات کلی در نمای ساختمان قوانینی دارد که ساکنین یک آپارتمان تنها با رعایت آن و اخذ مجوز می‌توانند اقدام به انجام آن کنند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، تعیین خسارت قرارداد ملکی چگونه است؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,قانون تغییر نمای ساختمان,تغییر در نمای ساختمان شخصی ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سرنوشت حقوق بازنشستگی بعد از فوت یکی از موضوعات مهمی است که بسیاری از خانواده ها بعد از فوت سرپرست خانوار در مورد چند و چون آن سوال می پرسند.

شرایط دریافت حقوق متوفی

بعد از فوت اشخاص، در صورتی‌که متوفی دارای حقوق مستمری باشد، وراث ایشان می‌توانند از حقوق مستمری و بازنشستگی او استفاده کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی شرایط دریافت حقوق متوفی می‌پردازیم.

اساسا یکی از مزایای بیمه این است که بیمه شده نه تنها می‌تواند خود را از برکات بیمه بهره‌مند کند، بلکه برای افراد تحت تکفل خود نیز امتیازات بسیاری فراهم خواهد کرد.

شرایط دریافت حقوق متوفی

بازماندگان‌ متوفی دارای شرایط‌ بیمه‌، در یکی‌ از حالات‌ زیر، مستمری مربوط به‌ بازماندگان‌ را دریافت‌ خواهند کرد:

  • در صورتی که متوفی، بازنشسته و دارای بیمه باشد، بازماندگان حقوق مستمری او را به ارث خواهند برد.
  • در صورتی که فردی که بیمه شده است، مستمری بگیر از کارافتاده باشد.
  • در صورت‌ فوت‌ بیمه ‌شده‌ای‌ که‌ در ده‌ سال‌ آخر زندگی خود حداقل‌ حق‌ بیمه‌ یک سال‌ کار را در آخرین‌ سال‌ زندگی خود پرداخت کرده باشد.
  • در صورت فوت بیمه‌ شده‌ای که در ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار، مشروط بر اینکه ظرف آخرین سال حیات، حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد.

حقوق متوفی

حقوق بازنشستگی بعد از فوت به کدام بازماندگان تعلق می‌گیرد؟

باید بدانید که براساس ماده ۸۱ قانون تامین اجتماعی بازماندگان واجد شرایط متوفی مرد که استحقاق دریافت حقوق بازنشستگی بعد از فوت، مستمری بگیر را دارند، از قرار زیر هستند:

  • عیال دائم بیمه ‌شده متوفی مادام که شوهر اختیار نکرده است.
  • فرزندان متوفی در صورتی که سن آنان کمتر از ۱۸ سال ‌تمام باشد و یا منحصرا مشغول به تحصیل باشند و یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون قادر به کار نباشند.
  • پدر و مادر متوفی در صورتی که هم تحت تکفل او بوده باشند و هم سن پدر از ۶۰ سال و سن مادر از ۵۵ سال تجاوز کرده باشد و یا آنکه به تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون از کارافتاده باشند و در هر حال مستمری از سازمان دریافت نمی‌ کنند.
  • لازم است به این تبصره‌ ماده ۸۱ قانون تامین اجتماعی نیز توجه داشته باشید که چنانچه همسر فرد متوفی دوباره ازدواج کند، از دریافت حقوق مستمری همسر خود محروم می ‌شود، اما در صورتی که شوهر دوم نیز فوت کند، می‌‌تواند دوباره از حقوق همسر متوفی اول برخوردار شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط ارث بردن نوه را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,شرایط دریافت حقوق متوفی,حقوق والدین بعد از فوت,حقوق متوفی پس از فوت ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بر اساس قانون مدنی، هر یک از طرفین می‌توانند شروط خود را در عقد ذکر نموده و بر سر آن توافق نمایند، عقد نکاح هم از این امر مستثنی نیست.

توافق بر روی شروط ازدواج

کارکرد شروط ضمن عقد برای زمانی است که اگر مرد نسبت احقاق حقوق زن عمل نکرد یا شروط را زیر پا گذاشت، زن بتواند با اثبات ادعای خود، از حق طلاق استفاده کند. در این مطلب از مجله دلتا موضوع توافق بر روی شروط ازدواج را بررسی می‌کنیم.

شرایط ضمن عقد

یک‌سری شروط در قباله نکاح نوشته شده و زمان عقد، طرفین با امضای دفترچه ازدواج متعهد به اجرای آنها می‌شوند. یک‌سری هم توسط زن درخواست می‌شود که در سند ازدواج وجود ندارد. این شروط باید قابلیت اجرا داشته باشند و نمی‌شود شروط باطل را برای ازدواج در نظر گرفت.

شروط ضمن عقد متداول در سند ازدواج

  • شرط تحصیل: مرد، زن را در ادامه تحصیل تا هر مرحله که زن لازم بداند و در هر کجا که شرایط ایجاب کند، مخیر می‌سازد.
  • شرط اشتغال: مطابق قانون، اگر شغل زن منافی با مصالح خانواده یا حیثیت شوهر یا زن باشد، مرد می‌تواند همسر خود را از آن شغل منع کند.
  • شرط وکالت زن در صدور جواز خروج از کشور: مطابق قانون گذرنامه، زنان متاهل فقط با اجاره‌ کتبی همسر خود می‌توانند از کشور خارج شوند. این عبارت به منزله‌ شرط هنگام عقد ازدواج است: مرد به زن، وکالت بلاعزل می‌دهد با همه اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا کتبی مجدد شوهر از کشور خارج شود.
  • شرط تقسیم اموال موجود میان شوهر و زن پس از جدایی: شوهر متعهد می‌شود هنگام جدایی-  اعم از آن‌که به درخواست مرد باشد یا به درخواست زن- نیمی از دارایی موجود خود را، اعم از منقول و غیرمنقول که طی مدت ازدواج به دست آورده است، به زن منتقل کند.
  • حضانت فرزندان پس از طلاق: زوجین توافق ‌کنند اولویت در حضانت فرزند یا فرزندان مشترک در صورت طلاق با کدام یک از والدین باشد. تعیین مصلحت طفل برعهده کارشناس خواهد بود.
  • شرط وکالت زن در طلاق: شوهر به زن وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر می‌دهد تا زن در هر زمان و تحت هر شرایطی از جانب شوهر به مطلقه‌کردن خود از قید زوجیت شوهر به هر طریق اعم از گرفتن یا بخشیدن  مهریه اقدام کند.

شروط ضمن عقد ازدواج

توافق واقعی بر روی شروط

هرچند درج شروط فوق در عقدنامه‌ها در ظاهر آثار خوبی دارد، اما پیشنهاد می‌شود در ابتدا زنان جامعه به اثرات شرط ضمن عقد و تأمین حقوق خویش آگاه باشند، به گونه‌ای که زوجین قبل از ازدواج بر شروطی که مدنظر دارند توافق واقعی کنند تا نتیجه معقول‌تری بدست آید.

همچنین پیشنهاد می‌شود سردفتران ازدواج در تفهیم شروط مندرج در عقدنامه‌ها به زوجین قبل از امضا گرفتن آنان دقت  کنند تا این شروط با آگاهی بیشتر آنان امضا شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب توقیف اموال برای مطالبه مهریه را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,حقوقی,توافق روی شروط ازدواج,شرود ضمن عقد,شروط ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برخی از رانندگان برای آن که در دید دوربین‌های راهنمایی و رانندگی قرار نگیرند و جریمه نشوند، قسمتی از پلاک خودروی خود را می‌پوشانند یا آن را مخدوش می‌کنند، اما انجام این کار بر اساس قوانین جرم محسوب شده و مجازات‌ دارد.

مجازات پوشاندن پلاک خودرو

با توجه به محدودیت‌های اعمال شده به دلیل عدم شیوع ویروس کرونا، این امر موجب شده رانندگانی، اقدام به تخلف پوشش و مخدوشی پلاک کنند. در این مطلب از مجله دلتا به مجازات پوشاندن پلاک خودرو می‌پردازیم.

پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک خودرو از جمله اقداماتی است که برخی از رانندگان برای ورود به طرح ترافیک انجام می‌دهند. این اقدامات تخلف محسوب شده و جریمه و گاهی حتی مجازات برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

به استناد ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) هرگونه تغییر در ارقام پلاک و مخدوشی آن جرم بوده و مأموران در صورت مشاهده خودروی متخلف، ضمن جلوگیری از تردد آن، رانندگان اینگونه خودروها را برای رسیدگی و برخورد قانونی به مرجع قضائی معرفی می‌کنند.

مجازات پوشاندن پلاک خودرو

پوشاندن پلاک خودرو از ۶ ماه تا ۱ سال حبس دارد و فرد متخلف در صورت دستگیری باید این مجازات را طی کند.

پوشاندن پلاک خودرو

جریمه مخدوش بودن پلاک

برخی از رانندگان اقدام به مخدوش کردن شماره پلاک ماشین می‌‌کنند. به طور مثال یکی از اعداد پلاک را تغییر می‌دهند.

در ‌واقع این کار تخلف است و متخلف با جریمه ماموران مواجه خواهد شد. تخلف مخدوش کردن پلاک بیشتر در مناطق ورودی زوج و فرد و طرح ترافیک رخ می‌دهد.

با توجه به نحوه عملکرد دوربین‌های پلیس راهور، باید در نظر داشت مشخصاتی که در عکس ثبت می‌شود با مشخصات شماره گذاری تطبیق داده می‌شود و اگر با مشخصات ظاهری خودرو یکی نباشد مشمول جریمه نمی‌شود.

شایان ذکر است در صورتی که جریمه به دلیل خطای چشم از سوی کاربران پلیس باشد و فردی جریمه شود، می‌تواند از طریق دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ اعتراض کند تا به آن رسیدگی شود.

توقیف یک ماهه خودرو به دلیل پوشاندن پلاک

علاوه بر مجازاتی که برای فرد وجود دارد، راهنمایی و رانندگی می‌تواند خودرو فرد متخلف را به مدت ۱ ماه توقیف و در پارکینگ نگهداری کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب مواردی که باعث توقیف خودرو شما می‌شود! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,حقوقی,جرم پوشاندن پلاک خودرو,مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو,جریمه پوشاندن پلاک خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شروط باطل کننده قرارداد شروطی هستند که اصل عقد را باطل می‌کنند.

شروط باطل کننده قرارداد

طبق قانون مدنی درج برخی از شروط در قرارداد ممکن نیست و باعث باطل شدن قرارداد می‌شوند. به این شروط، شروط باطل‌کننده قرارداد می‌گویند. در این مطلب از مجله دلتا به شروط باطل کننده قرارداد می‌پردازیم.

فرض کنید شما قراردادی درباره خرید و فروش اتومبیل منعقد کرده‌اید ولی فروشنده در قرارداد شرط کند که خریدار حق فروختن ماشین را ندارد. این شرط فروشنده به طور واضح حق مالکیت خریدار را محدود می‌کند.

وقتی خودرو به خریدار منتقل شود، اوست که مالک خودرو محسوب می‌شود و تنها خودش می‌تواند درباره اینکه اتومبیلش را به چه کسی بفروشد و به چه کسی نه، تصمیم بگیرد. این نتیجه‌ مستقیم قرارداد خرید و فروش است.

شروط باطل کننده قرارداد

شروط باطل‌کننده قرارداد شروطی هستند که اصل عقد را باطل می‌کنند. این شروط در ماده ۲۳۳ قانون مدنی مشخص شده‌اند و به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

شروط خلاف مقتضای ذات عقد

شرط خلاف مقتضای ذات عقد به معنای شرطی در قرارداد است که وجود این شرط در قرار داد، خود قرارداد را هم زیر سوال برده است و باعث باطل شدن قرارداد شده است .

مثلا اینکه خریدار در قرارداد خرید و فروش شرط کند که مال مورد معامله هرگز به خریدار منتقل نشود! این موضوع با ذات قرارداد خرید و فروش که بدست آوردن مالکیت یک مال است در تضاد است. از این رو وجود چنین شرط باطلی، منجر به باطل شدن کل قرارداد می‌شود.

شروط باطل کننده

شروط مجهول

دسته دوم شروط باطل کننده قرارداد، شروط مجهولی هستند که جهل به آن موجب جهل به عوضین می‌شود.

مثلا خانه‌ای به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شود اما فروشنده در قرارداد شرط کند هر مقدار از ملک را که بخواهد در ازای این ۲۰۰ میلیون تومان به نام خریدار خواهد زد.

چنین شرطی آنقدر مبهم است که اصلا مشخص نمی‌کند که آن چیزی که در معامله در قبال ۲۰۰ میلیون تومان مبادله می‌شود دقیقا چیست؟! این شروط باطل کننده قرارداد هستند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,حقوقی,شروط باطل کننده قرارداد،شرایط باطل کننده قرارداد,شروط مذکور در قرارداد ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

علی‌رغم اینکه حضانت فرزندان در صورت جدایی والدین، تا سن هفت سالگی به عهده مادر است، با این حال در شرایطی ممکن است که حضانت به دلیل عدم صلاحیت اخلاقی مادر، از وی سلب شود.

شرایط سلب حضانت از مادر

به دنبال طلاق والدین و یا فوت یکی از آنها، مسئله حضانت فرزندان به موضوع مهمی تبدیل می‌شود. چرا که کودکان نیازمند مراقبت و حمایت جسمی یا عاطفی هستند. آنچه که مهم است، لزوم رعایت مصلحت کودکان می‌باشد. در غیر این صورت، می‌توان حضانت را از دارنده آن گرفته یا سلب نمود. در این مطلب از مجله دلتا به شرایط سلب حضانت از مادر می‌پردازیم.

حضانت مادر

  • در قانون مدنی، حضانت فرزند دختر و حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی با مادر است.
  • بعد از هفت سالگی، حضانت فرزند تا سن بلوغ(در دختران نه سال تمام قمری و در پسران پانزده سال تمام قمری) برعهده پدر است.
  • بعد از این سن هم خود فرزند می‌تواند انتخاب کند که می‌خواهد با کدام‌یک از والدین خود زندگی کند.

سلب حضانت

هرگاه حضانت مادر بر فرزند به مصلحت طفل نباشد و مادر صلاحیت لازم برای حضانت فرزند را نداشته باشد، می‌توان حضانت را از وی پس گرفت.

شرایط سلب حضانت فرزند از مادر

  •  اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار
  • مشهور به فساد اخلاق و فحشا باشد
  • ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشک قانونی
  •  سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدی گری و قاچاق
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

سلب حضانت از مادر

دعوای سلب حضانت از مادر

برای سلب حضانت از مادر، نخست باید دعوای سلب حضانت از مادر را در دادگاه اقامه کرد.

در دادخواست سلب حضانت از مادر، کسی که مدعی وجود یکی از دلایل سلب حضانت است، باید به استناد وجود یکی از شرایط سلب حضانت  که در بالا ذکر شد، دادخواست را تنظیم نماید.

مثلا اگر مادر، کودک را کتک می‌زند و این کتک‌زدن بیشتر از حد متعارف باشد و مصلحت طفل را به خطر بیندازد، می‌توان این دادخواست را به دلیل کتک‌زدن بیش از حد متعارف کودک تنظیم نمود.

اگر هم آثار ضرب بر روی بدن کودک وجود دارد ، گواهی پزشک قانونی را اخذ کرد. در این حالت، دادگاه به این درخواست رسیدگی کرده و در صورتی که مصلحت طفل اقتضا کند، حضانت کودک را به دلیل عدم صلاحیت، از مادر سلب خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,اعمال مذهبی عجیب,عجیب ترین اعمال دینی,آیین های غیر انسانی ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هزینه قرارداد ملکی یکی از موضوعات چالش‌برانگیزی است که در هر معامله‌ای محل سوال واقع می‌شود و حتی گاهی معامله را برهم می‌زند.

تقسیم هزینه قرارداد ملکی بین طرفین

هزینه‌هایی از قبیل هزینه انتقال سند ملک و هزینه بنگاه و کمیسیون اجاره آپارتمان را چه کسی باید بپردازد؟ برای پاسخ به این سوالات، در این مطلب از مجله دلتا به تقسیم هزینه قرارداد ملکی بین طرفین می‌پردازیم.

هزینه قرارداد ملکی شامل چه مواردی است؟

در هر معامله‌ای هزینه‌های رایجی وجود دارد که بدون پرداخت آن‌ها معامله انجام نمی‌شود:

  • هزینه خلافی ساختمان، نوسازی و پسماند: این هزینه به شهرداری پرداخت می‌شود.
  • ثبت مبایعه‌نامه در سیستم سراسری: دفتر معاملات املاک ۵ درصد ارزش ملک را از طرفین معامله می‌گیرند.
  • هزینه دفترخانه برای تنظیم و ثبت سند: هزینه دفترخانه بر عهده خریدار و فروشنده است و بین آن‌ها تقسیم می‌شود.
  • هزینه نقل و انتقال سند: اداره دارایی این هزینه را می‌گیرد، در صورتی که ملک در اجاره کسی بوده باشد، مالیات بر اجاره هم از طرفین معامله گرفته می‌شود.

هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست؟

گاهی در بنگاه معاملات املاک، بر سر تقسیم هزینه قرارداد ملکی نزاع درمی‌گیرد و تا حد برهم خوردن معامله پیش می‌رود. اما این مساله نیازی به درگیری ندارد. چرا که قبلا قانون تعرفه‌های ثابت و یکسانی را برای همه مشخص کرده است.

طبق قانون و عرف معاملات املاک هزینه‌های مربوط به دارایی و استعلام و امثالهم بر عهده فروشنده است اما هزینه ثبت سند در دفترخانه رسمی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.

تقسیم هزینه قرارداد ملکی

هزینه انتقال سند ملک بر چه مبنایی دریافت می‌شود؟

  • درصورتی‌که ارزش ملک تا ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شود، بنگاه تقریبا ۰.۵ درصد ارزش ملک را مطالبه می‌کند اما این هزینه را از یک طرف معامله نمی‌گیرد. بلکه نیم درصد را خریدار و نیم درصد را فروشنده می‌پردازد.
  • درصورتی‌که ارزش ملک بیش از ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شود، هر یک از طرفین معامله ملزم به پرداخت ۰.۵ درصد سهم خود هستند. اما برای مازاد آن هم باید ۰.۲۵ به بنگاه بپردازند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، تعیین خسارت قرارداد ملکی چگونه است؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,تقسیم هزینه قرارداد ملکی بین طرفین, تقسیم هزینه معامله ملک ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

حمایت از کودکان، به خصوص دختران در ازدواج از موضوعات مهم در بحث‌های حقوق بشری است که در سراسر دنیا به آن توجه شده و بیشتر کشورها بر اساس قوانین و رسوم خود، حداقل سن ازدواج را برای کودکان در نظر گرفته‌اند.

ازدواج پیش از سن بلوغ

موضوع ازدواج پیش از سن بلوغ در خصوص پسران کمتر موضوعیت دارد، اما در خصوص دختران از گذشته رواج داشته و هنوز هم در بخش‌هایی از کشور وجود دارد. در این مطلب از مجله دلتا به ازدواج پیش از سن بلوغ می‌پردازیم.

ازدواج پیش از سن بلوغ

مسلما ازدواج زودرس جوانان به محض رسیدن به سن بلوغ در صورتی که به سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی یک کشور لطمه وارد سازد، صحیح نبوده و خود سرمنشا بسیاری از مشکلات تربیتی و اخلاقی خواهد بود.

پای‌بندی به برخی سنت‌ها، ازدواج‌های فامیلی، رسوم قبیله‌ای و مسائلی از این دست باعث شده تا هنوز در برخی مناطق، آداب ازدواج با قوانین رسمی متفاوت باشد.

بر اساس ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.»

در چه شرایطی می‌توان زیر سن قانونی ازدواج کرد؟

با اینکه ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی صراحتاً حداقل سن را برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تمام شمسی اعلام کرده است، استثنائاتی وجود دارد که با وجود این شرایط، می‌توان زیر سن قانونی ازدواج نمود:

۱ اذن ولی: ولی باید اراده خود را مبنی بر ازدواج فرزند اعلام نماید و صرف موافقت لازم است ولی کافی نیست.

۲ رعایت مصلحت فرزند: در حقیقت مصلحت امری نسبی است و رعایت مصلحت بسیار دشوار است و به موارد متفاوتی از قبیل وضعیت خانوادگی، شرایط اقتصادی و تحصیلی، الزامات قانونی، شرایط اجتماعی و … بستگی دارد.

۳ تشخیص دادگاه: از مهم‌ترین شروطی که باعث می‌شود حقوق کودکان تأمین شود آن است که دادگاه نیز در این امر دخالت کند.

ازدواج پیش از بلوغ

در این خصوص خبر”جان باختن کودک ۱۳ ساله سیستان و بلوچستانی هنگام زایمان”، همان چیزی است که این روزها صفحات مجازی فعالین حوزه زنان و کودکان را پر کرده است.

خبری که با وجود تکذیب آن از سوی وزارت بهداشت، بهانه‌ای شد تا بار دیگر ضعف ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی در معیارهای تشخیص مصلحت ازدواج کودکان به قانون‌گذار یادآوری شود و همچنان نگرانی از جان باختن کودک همسران ۱۳ ساله و کمتر، آن هم به هنگام زایمان در بین فعالین حوزه زنان و کودکان وجود داشته باشد.

در نهایت باید گفت: تصویب قوانین صحیح برای منع ازدواج کودکان، اولین قدم برای مقابله با پدیده کودک همسری و حمایت از حقوق کودک است و این موضوع یک اقدام ضروری است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی مطلب، نکات حقوقی ازدواج دختر در صورت مخالفت پدر را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,ازدواج پیش از سن بلوغ,کودک همسری,ازدواج کودکان زیر 13 سال ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای ارث بردن نوه از پدربزرگ و مادر‌بزرگ شرایط قانونی خاصی باید دنبال شود.

شرایط ارث بردن نوه

برای ارث بردن نوادگان از مادربزرگ یا پدربزرگ خود یک قاعده کلی وجود دارد آن هم این است که برای تحقق این امر فرزندی از متوفی نباید باقی مانده باشد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی شرایط ارث بردن نوه می‌پردازیم.

سهم الارث ورثه

بعد از اینکه فردی فوت می‌کند رابطه وی با اموالش قطع می‌شود و به طور قهری و غیرارادی اموال و ماترک متوفی به ورثه تعلق می‌گیرد و به ارث می‌رسد.

ورثه و کسانی که ارث می‌برند به خویشاوندانی گفته می‌شود که از نزدیک‌ترین درجه و طبقه شروع می‌شوند و تا دور‌ترین درجات خویشاوندی مثل عموها و عمه‌ها و دایی‌ها و خاله‌ها و فرزندان آنها و فرزندان فرزندان آنها پیش می‌رود.

میزان سهم الارث نوه‌ها چگونه است؟

باید توجه داشته باشید تا زمانی که فرزندی از متوفی باقی مانده باشد نوبت به نوه نمی‌رسد.

یعنی اگر شخصی که فوت کرده ۴ فرزند داشته باشد و ۲ فرزند او قبل از پدر فوت شده باشند و در زمان فوت فقط ۲ فرزند او زنده باشند ارث متعلق به فرزندان باقی مانده است و فرزندان پسر و دختر فوت شده قبل از پدربزرگ ارثی نمی‌برند.

اگر نوبت به ارث بردن نوه‌ها برسد و هیج فرزندی نباشد نوادگان ارث می‌برند و این ارث بین نوه دختری و پسری تقسیم می‌شود.

نوه‌ها فقط به میزان سهم پدر یا مادر خود ارث می‌برند یعنی هر یک از نوه‌های دختری به میزان سهم الارث دختر متوفی و سهم هر یک از نوه‌های پسری به میزان سهم الارث پسر متوفی باشد که نسبت پسر دو و دختر یک، بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

ارث بردن نوه

آیا حقوق پدربزرگ به نوه ارث می‌رسد؟

طبق قانون مدیریت کشوری مصوب سال ۸۶، شرایط پرداخت حقوق به نوه بازنشستگان به این صورت است که باید پدر و مادر فرد فوت شده باشد و هیچ درآمدی و بیمه پردازی نداشته باشد. در چنین شرایطی افراد با داشتن رای دیوان عدالت می‌توانند از حقوق و مستمری پدربزرگ خود بهره‌مند شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اقداماتی برای بیشتر ارث‌ بردن زن را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,شرایط ارث بردن نوه,نوه در چه شرایطی ارث می برد؟,شرایط قانونی ارث بردن نوه ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سوءاستفاده از مدارک هویتی از جمله کارت ملی و یا شناسنامه یکی از بزرگ‌ترین موارد ایجاد کلاهبرداری و جعل اسناد است.

سوء استفاده از مدارک هویتی

ودیعه گذاشتن اسناد و مدارک هویتی نزد دیگران به بهانه‌های مختلف یکی از مواردی بوده که باعث ایجاد جعل و سوءاستفاده‌های بی‌شماری شده است. در این مطلب از مجله دلتا به بررسی سوء استفاده از مدارک هویتی می‌پردازیم.

همان‌طور که بیان شد ودیعه گذاشتن اسناد و مدارک هویتی نزد دیگران به بهانه‌های مختلف یکی از موارد سوءاستفاده‌ است ولی گاهی به ناچار افراد مجبور به این کار می‌شوند:

مثلا زمانی که به عنوان یک مسافر به مسافرخانه یا هتلی مراجعه کرده، که لازمه اقامت در آن مکان ارائه مدرک شناسایی بوده که در این شرایط مجبور به دادن مدرک خواهند شد، ولی توصیه این است که از در اختیار قرار دادن مدارک هویتی خود در مواقع غیر ضروری به افراد جدا خودداری شود.

وقتی تصویر مدارک شناسایی یعنی همان کارت ملی و شناسنامه شما در اختیار سایرین قرار میٰ‌گیرد نیز احتمال سوء‌استفاده وجود دارد.

سوء استفاده از مدارک

سوء استفاده از مدارک

سازمان ثبت احوال کشور، به عنوان سازمان حاکمیتی و زیر ساختی، یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های آن صدور اسناد هویتی برای تمام ایرانیان در نقاط مختلف دنیا بوده است اما حفظ این اسناد و مدارک هویتی به عهده خود شخص است.
 
مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور بیان می‌کند: اسناد هویتی فاقد هرگونه ارزش مادی بوده و به ودیعه گذاشتن شناسنامه و کارت ملی در هر مکانی برای صاحب شناسنامه و گیرنده آن جرم محسوب می‌شود.
 
برای حفظ این اسناد مهم، مردم باید از ودیعه گذاشتن اسناد هویتی و تابعیت خود نزد دیگران جدا خودداری کرده و هم‌چنین کسبه و افراد نیز از گرو گرفتن شناسنامه و کارت شناسایی ملی دیگران به عنوان ودیعه خودداری کنند.
 
هم‌چنین دست‌کاری در شناسنامه جرم تلقی شده و با توجه به اینکه افراد توسط این مدارک هویت و تابعیت خود را در هر شهری معرفی می‌کنند، پس باید نسبت به نگهداری این مدارک کوشا بوده تا مورد سوء‌استفاده افراد سودجو قرار نگیرند.

 مجازات سوءاستفاده از مدارک هویتی دیگران

اشخاصی که از مدارک افراد سوءاستفاده می‌کنند به حبس از ۹۱ روز تا یک سال و یا به پرداخت جزای نقدی از ۲۰۰۰۰۰ ریال تا ۱۰۰۰۰۰۰ ریال و یا به هر دو مجازات‌ محکوم می‌شوند.
 
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب پیگیری سرقت کارت بانکی را  مطالعه کنید.


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,سوء استفاده از مدارک هویتی,کلاهبرداری با مدارک هویتی,جلوگیری از جعل اسناد هویتی ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ازدواج دختر بدون اجازه پدر مسئله‌ای است که این روزها با آن سروکار داریم. ممکن است دختری خواهان ازدواج با شخصی باشد اما پدر او به هر علت اجازه ازدواج را به وی ندهد.

ازدواج دختر در صورت مخالفت پدر

دختری که به سن بلوغ و رشد رسیده است در امر ازدواج آزاد و مختار است و هیچ کس حتی پدر و مادر حق ندارند ازدواج با شخص معینی را بر او تحمیل نمایند. در این مطلب از مجله دلتا به ازدواج دختر در صورت مخالفت پدر می‌پردازیم.

اجازه پدر برای ازدواج دختر

دختری که به سن بلوغ رسیده نمی‌‎تواند به طور مستقل تصمیم به ازدواج بگیرد. به‌ عبارت‌ دیگر، دختر در عین‌ حال که دیگر تحت ولایت و سرپرستی پدر خود نیست و نظرش در خصوص ازدواج معتبر است و ازدواج بدون رضایت و اراده او صورت نمی‎‌گیرد، اما باید موافقت پدر یا جد پدری را نیز برای ازدواج به دست بیاورد.

نحوه ازدواج دختر در صورت جلوگیری پدر

طبق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی اصلاحی سال ۱۳۷۰: در صورتی که پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشند و اجازه گرفتن از آنها نیز عادتا غیر ممکن بوده و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد، وی می‌تواند اقدام به ازدواج نماید.

بدین جهت قسمت ذیل ماده ۱۰۴۳ بدین صورت درآمد: هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه ممانعت کنند، اجازه او ساقط و در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

اجازه پدر برای ازدواج دختر

شروع دعوای ازدواج دختر بدون اجازه پدر

خواهان(دختر) دادخواستی به خواسته ازدواج دختر بدون اجازه پدر تنظیم کرده و پس از ابطال تمبر دعوای غیرمالی با انضمام دلایل خود، تقدیم مجتمع قضایی دادگاه‌های خانواده می‌کند. البته طبق قاعده اخلاق و از آنجا که غالبا پدر مصلحت فرزند خود را مدنظر قرار می دهد حفظ حرمت وی و احترام به نظر او از واجبات است.

در صورت ثبت، این پرونده در مجتمع قضایی به یکی از شعب خانواده مستقر در آن مجتمع برای رسیدگی ارجاع می شود و مراتب تکمیل پرونده توسط مدیر دفتر تایید و به نظر ریاست دادگاه می‌رسد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی مطلب، جبران خسارت ناشی از فریب در ازدواج را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,ازدواج دختر با مخالفت پدر,اجازه پدر برای ازدواج دختر,اجازه ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از موضوعات بسیار چالش برانگیزی که طبق آمار چند سال گذشته، بسیار مورد توجه مردم بوده است، چگونگی گرفتن پرینت تماس‌های همسر می‌باشد.

نحوه گرفتن پرینت موبایل همسر

اپراتورهای تلفن‌های همراه در همه جای دنیا، وظیفه دارند تا از حریم شخصی کاربران خود حمایت کنند و اجازه ندهند تا کسی غیر از خود صاحب خط، پرینت تماس‌ها و پیامک‌ها را مشاهده کند. در این مطلب از مجله دلتا به بررسی نحوه گرفتن پرینت موبایل همسر می‌پردازیم.

نحوه گرفتن پرینت تماس‌های همسر و مراحل آن

در صورتی که مرد متوجه روابط نامتعارف همسرش شود و از بابت روابط نامشروع او اطمینان حاصل کند، می‌تواند به دادسرا مراجعه کند و شکواییه ای را مبنی بر خیانت همسرش تنظیم کند و از مراجع قانونی بخواهد تا به این موضوع رسیدگی کنند و در صورت نیاز، قاضی حکم گرفتن پرینت‌های همسر را نیز صادر خواهد کرد.

تنها در مواردی مرد می‌تواند خودش به تنهایی، بدون دستور قضایی اقدام به گرفتن پرینت تماس‌های همسرش کند که خط تلفن همراه به نام خود مرد باشد. باید بدانید به صرف شک داشتن به همسر مجوزی برای دادگاه نمی‌شود که اقدام به اخذ پرینت تلفن همراه کسی کند.

بر طبق قانون جرائم رایانه‌ای اپراتورهای تلفن همراه مکلفند که اطلاعات تماس و پیامک را تا شش ماه ذخیره کنند. پرینت مکالمات شش ماه اخیر، تنها در صورتی قابل مشاهده خواهد بود که طرح شکایتی مبنی بر روابط نامشروع در دادسرا مطرح شده باشد و مقام قضایی دستور دهد تا پرینت تما‌س‌ها از طرف اپراتور ارسال شود.

شرایط گرفتن پرینت تماس‌های همسر

مرد این اختیار قانونی را ندارد که بدون حکم دادگاه، اقدام به گرفتن پرینت تماس‌های همسرش کند و باید حتما حکم از طرف دادگاه صادر شود.

از طرفی دیگر اگر شوهر از خیانت همسرش اطمینان نداشته باشد و با شک و تردید اقدام به شکایت علیه همسرش کند و بعد از گرفتن پرینت تماس‌های همسر توسط دادگاه ثابت شود که گفته‌ مرد صحت نداشته است، زن می‌تواند از محاکم قضایی خواستار احقاق حقوقش شده و اعاده‌ حیثیت کند. در چنین شرایطی مجازات مرد به حبس و شلاق منتهی می‌شود.

گرفتن پرینت موبایل همسر

آیا پرینت مکالمه تلگرام حذف شده را می‌توان گرفت؟

خیر، گرفتن پرینت مکالمات صرفاً در مورد پیامک و تماس ممکن است و درمورد نرم‌افزاری مانند تلگرام و واتس آپ به دلیل اینکه منبع اطلاعات این نرم افزارها در ایران نیست قابل پرینت گرفتن و استناد در محاکم نیست.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مهم‌ترین نکات و شرایط طلاق توافقی را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,نحوه گرفتن پرینت موبایل همسر,چطور پرینت تماس های موبایل همسر را بگیریم؟,خیانت همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قرارداد اجاره یکی از رایج‌ترین قراردادهای حقوقی است، امروزه در کنار این قرارداد، نام «اجاره به شرط تملیک» نیز بسیار شنیده می‌شود.

نکات حقوقی اجاره به شرط تملیک

اجاره به شرط تملیک یکی از انواع قراردادهای اجاره است که در دهه‌های اخیر بسیار رواج پیدا کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به نکات حقوقی اجاره به شرط تملیک می‌پردازیم.

عقد اجاره

فرد مستأجر(اجاره‌کننده) برای مدت زمانی معین که در متن قرارداد اجاره مشخص می‌شود، مالکِ منافعِ عینِ مستأجره(مالی که به اجاره‌ داده شده‌ است) می‌شود و در ازای آن مبلغی را به عنوان اجاره‌بها به موجر(اجاره‌دهنده یا مالک) می‌پردازد.

مالکیت منافع به این معناست که او می‌تواند از مالی که اجاره کرده ‌است، استفاده کند و یا اینکه در صورت اجازه‌ موجر (اجاره‌دهنده) آن را به شخص دیگری اجاره دهد.

مستأجر موظف است پس از اتمام مدت زمانی که در قرارداد اجاره تعیین شده‌، مال را به مالک اصلی(اجاره‌دهنده) تحویل بدهد.

اجاره به شرط تملیک به چه معنا است؟

اجاره به شرط تملیک از انواع عقد اجاره است که در آن شرط می‌شود اگر مستأجر به تمامی‌ تعهدات مندرج در این قرارداد عمل کند در پایان مدت اجاره، مالک عین مستأجره شود.

در واقع اجاره به شرط تملیک نوعی قرارداد اجاره است که در نهایت به مالک شدن مستأجر منتهی می‌شود.

نوع تعهداتی که برای مستأجر در این نوع قرارداد اجاره ذکر می‌شود، بستگی به توافق طرفین دارد.

برای مثال مالک می‌تواند منزل خود را به مستأجر اجاره بدهد و شرط کند که اگر مستأجر در هر ماه فلان مبلغ را بپردازد در پایان سال که مدت اجاره‌ منزل به پایان می‌رسد، مالک ملک شود.

در این صورت اگر مستأجر به این تعهدی که برای او ایجاد شده‌ است به‌طور کامل عمل نماید، دیگر تعهدی برای تخلیه‌ ملک نخواهد داشت.

در مقابل وی، مالک موظف خواهد بود که مالکیت این مال را پس از اتمام مدت زمانی که تعیین شده‌ است، به مستأجر انتقال بدهد. بنابراین اجاره به شرط تملیک نوعی قرارداد اجاره است که در ضمن آن، شرطی خاص درج شده‌ است.

نکات حقوقی اجاره

 

بالا بودن قیمت مسکن و تمایل افراد برای داشتن خانه‌ای که متعلق به خودشان باشد، باعث شده است این قرارداد طرفداران زیادی داشته باشد.

این روش در ابتدا برای خرید و فروش خانه به‌ کار گرفته می‌شد تا به این وسیله افرادی که توان مالی کافی برای پرداخت بهای مسکن به‌صورت یکجا را ندارند، بتوانند از این طریق و با این شیوه‌ پرداخت اقساطی، سرپناهی برای خود فراهم کنند.

اما به مرور زمان در مورد اموال دیگر نیز به‌ کار گرفته شده‌ است. برای مثال آنچه در لیزینگ خودرو‌ها اتفاق می‌افتد، یکی از انواع قرارداد اجاره به شرط تملیک می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,نکات حقوقی اجاره به شرط تملیک,نکات حقوقی اجاره,شرط تملیک در اجاره نامه ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()