نوشته شده توسط : مجله دلتا

سفته سندی است که به موجب آن  امضا کننده تعهد می‌کند مبلغی را در زمان معین یا به صورت عندالمطالبه در  وجه حامل به این معنا که هر موقع شخص درخواست کند بپردازد. در واقع سفته  وسیله ای است که فرد می‎تواند با آن کسب اعتبار کند. یعنی به عنوان یک  وثیقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مطالبه وجه سفته

  

سفته سندی است که به موجب آن امضا  کننده تعهد می‌کند مبلغی را در زمان معین یا به صورت عندالمطالبه در وجه  حامل به این معنا که هر موقع شخص درخواست کند بپردازد. در واقع سفته وسیله  ای است که فرد می‎تواند با آن کسب اعتبار کند. یعنی به عنوان یک وثیقه مورد  استفاده قرار می‌گیرد. به گزارش مجله دلتا در حال حاضر افراد از سفته به جای پول یا چک استفاده نمی‌کنند. معمولا  موقعی که از بانک وام دریافت می‌کنند یا از کسی پول یا مالی قرض می‌گیرند،  برای تضمین در بازپرداخت آن، از سفته استفاده می‌کنند. در این نوشتار به  بررسی در خصوص اقدامات لازم در جهت مطالبه وجه سفته و دادگاه صالح برای طرح  دعوی پرداخته شده است.

مطالبه سفته

جهت مطالبه وجه سفته چه زمانی باید اقدام شود؟

سفته ها دارای دو نوع تاریخ هستند: تاریخ صدور و تاریخ سر رسید. برای مطالبه وجه سفته تاریخ سر رسید آن مهم است. اهمیت تاریخ سر رسید به این دلیل است که چنانچه  صادر کننده به تعهد خود عمل نکند، وقتی دارنده می‌خواهد سفته را به اجرا  بگذارد، می‌تواند ظرف ده روز از تاریخ سر رسید سفته آن را واخواست کند. اگر  روز دهم تعطیل باشد روز بعد از آن عمل واخواست انجام خواهد شد. (واخواست،  اعتراض رسمی نسبت به سفته ای است که در زمان سر رسید پرداخت نشده که علیه  صادر کننده سفته به عمل می‌آید و باید رسماً به او ابلاغ شود). واخواست در  برگه های چاپی که از طرف وزارت دادگستری تهیه شده و نوشته می‎شود. در صورتی  که سفته ظرف ده روز از تاریخ سر رسید، واخواست نشود دارنده امکان استفاده از شرایط توقیف اموال (تأمین خواسته) را از دست  می‌دهد، مگر اینکه حدود ده تا بیست درصد ارزش سفته را بعنوان خسارت  احتمالی به صندوق دادگستری واریز کند. بنابراین در مواردی که سفته قدیمی  باشد فقط با پرداخت خسارت احتمالی توقیف اموال امکان پذیر است. لازم به ذکر  است که اگر صادرکننده اموالی نداشته باشد، در این صورت لازم نیست که سفته  واخواست شود چون که باید ٢/٢۵ درصد مبلغ خواسته علاوه بر هزینه دادرسی،  بعنوان هزینه واخواست، پرداخت شود. و در نهایت باید در نظر داشت که دارنده  سفته باید ظرف یک سال از تاریخ سر رسید علیه صادر کننده و سایر افرادی که  در سفته مسئولیت دارند اقامه دعوا کند.

دادگاه صالح در دعاوی سفته

باید در هنگام تکمیل سفته، محل انجام تعهد  نیز ذکر شود. در این حالت در صورتی که صادر کننده سفته تعهد خود را انجام  ندهد، دارنده سفته برای مطالبه سفته می‌تواند به دادگاه محل انجام تعهدی که  در سفته قید شده رجوع کند. در مواردی که محل انجام تعهد در سفته ذکر نشده  باشد، دادگاه محل اقامت صادر کننده سفته صلاحیت رسیدگی به موضوع را دارد.  لازم به ذکر است، اگر دادخواست سفته کمتر از بیست میلیون تومان باشد باید  در شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده (صادر کننده سفته) مطرح شود و سفته ای  که مبلغ آن بیشتر از بیست میلیون تومان است باید در دادگاه محل اقامت  خوانده (صادر کننده) شود.

دادگاه صالح برای مطالبه سفته

 ظهر نویس در سفته چه مسئولیتی دارد؟

ظهرنویس و ضامن دارای مسئولیت متفاوتی از  یکدیگر هستند. این اشخاص دو شخص مستقل و جدا از هم هستند. ظهرنویس شخصی است  که سفته در وجه او صادر شده و یا به او انتقال یافته و او با ظهرنویسی آن  را به دیگری منتقل کرده است. ظهرنویس همراه با صادرکننده سفته و سایر  ظهرنویسان در مقابل دارنده سفته مسؤولیت تضامنی دارد اما ضامن (شخص ثالثی  است غیر از صادرکننده و دارنده) که پرداخت وجه سفته را ضمانت کرده است. در  واقع ضامن مسؤولیت تضامنی با صادرکننده و ظهرنویسان ندارد بلکه فقط با کسی  که از او ضمانت کرده مسؤولیت تضامنی دارد. بنابراین این فرض که یک نفر هم  ظهرنویس باشد و هم ضامن، قانوناً امکان پذیر نیست.

همچنین بخوانید:

چند پرسش  مهم در ارائه سفته به شرکت ها 

هر آنچه درباره کاربردهای سفته باید بدانیم 

مطالبه سفته و مهلت قانونی واخواست آن 

سفته های جدید وارد بازار شد 

امضاء پشت سفته به معنی ضمانت است یا انتقال ؟ 



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در جهت حفظ شئون و حقوق اجتماعی  زن و کودک بی‌ سرپرست و از بین بردن آثار فقر از جامعه، زنان و کودکان بی‌  سرپرستی که تحت پوشش قوانین حمایتی دیگری‌ نیستند از حمایت های مقرر در  قانون تأمین زنان و کودکان بی سرپرست بهره‌ مند خواهند شد. 

زنان سرپرست خانوار

  

امروزه در کنار معضلات اجتماعی و  جهانی، قشر جدیدی از خانواده‌ ها شکل گرفته که تحت سرپرستی زنانی است که به  آن‌ ها «زنان سرپرست خانوار» می‎گویند. به گزارش مجله دلتا این زنان به‌ دلیل مسئولیت اداره خود، فرزندان و گاه پدر و مادر و سایر  اعضای خانواده در وضعیت دشواری به سر می‌برند. نهادهای حمایتی اجتماعی، از  قبیل کمیته امداد و بهزیستی و نهادهای حمایتی دیگر همچون تأمین اجتماعی  درصدد تأمین نیازهای این زنان و فرزندان آن‌ ها هستند. بیکاری یکی از  بزرگترین معضلات این افراد است و زمینه شکل‌ گیری بسیاری از صدمات و آسیب‌  های اجتماعی را فراهم می‌کند.

زن سرپرست خانوار کیست؟

زنان سرپرست خانوار شرایط و خصوصیاتی دارند که در زیر توضیح داده شده است؛

 ۱. همسر زن فوت کرده و او دیگر ازدواج نکرده است.

۲.از همسر خود طلاق گرفته و در حال حاضر سرپرستی ندارد.

۳.مدتی است به علت اختلاف با همسرش جدا از او زندگی می‌کند ولی طلاق نگرفته است.

زن سرپرست خانوار

4.زنی که همسرش در زندان به سر می‌برد.

۵.شوهر وی از کار افتاده است.

۶.هرگز ازدواج نکرده است و به تنهایی زندگی می‌کند.

۷.گاهی زنانی که همسران آن ها برای پیدا  کردن کار مدتی طولانی به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند نیز جزء زنان سرپرست  خانوار محسوب مى‌شوند.

حمایت های قانون تأمین زنان و کودکان بی سرپرست

در جهت حفظ شئون و حقوق اجتماعی زن و کودک  بی‌ سرپرست و از بین بردن آثار فقر از جامعه، زنان و کودکان بی‌ سرپرستی که  تحت پوشش قوانین حمایتی دیگری‌ نیستند از حمایت های مقرر در قانون تأمین  زنان و کودکان بی سرپرست بهره‌ مند خواهند شد. در زیر به این موارد اشاره  شده است.

1 – حمایت های مالی شامل تهیه وسایل و امکانات خودکفایی یا مقرری نقدی و غیر نقدی به صورت نوبتی یا مستمر.

2 – حمایت های فرهنگی، اجتماعی شامل ارائه  خدماتی نظیر خدمات آموزشی و تحصیلی، تربیتی، کاریابی، آموزش حرفه و فن جهت  ایجاد ‌اشتغال، خدمات مشاوره‌ ای و مددکاری جهت رفع مسائل و مشکلات زندگی  مشمولان و به وجود آوردن زمینه ازدواج و تشکیل خانواده.

3 – نگهداری روزانه یا شبانه‌ روزی کودکان و  زنان سالمند بی‌ سرپرست در واحدهای بهزیستی یا واگذاری سرپرستی و نگهداری  این گونه کودکان و‌ زنان به افراد واجد شرایط.

‌لازم به ذکر است که کلیه مشمولان واجد  شرایط که از سلامتی جسمی و روانی برخوردارند به تشخیص مددکاران ذیربط، برای  شرکت در دوره ‌های آموزش‌ حرفه ‌ای و کاریابی معرفی می‌شوند.

کودکان بد سرپرست

در چه مواردی مقرری زنان سرپرست خانوار قطع می‌شود؟

‌بر اساس قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست، در صورت وجود شرایطی مقرری مشمولان قطع خواهد شد. این موارد عبارتند از :

1 – در صورت ازدواج، رجوع یا تحت تکفل قرار گرفتن.

2 – یافتن تمکن مالی.

3 – خودداری از شرکت در دوره‌ های آموزشی (‌تحصیلی) و آموزش بدون عذر موجه.

4 – خودداری و امتناع از قبول شغل مناسب پیشنهادی.

در صورت محکومیت کیفری که منجر به بازداشت و زندان شود، مقرری مربوط در مدت محکومیت قطع خواهد شد.

همچنین بخوانید:

پارکینگ مزاحم را بهتر بشناسید! 

مطالبه سفته و مهلت قانونی واخواست آن 

تمکین در قانون ایران به چه معنااست؟ 

110 سکه مهریه ، علت قانونی آن 

سند مالکیت تک برگ ؛ مزایا و محاسن 



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در نقل و انتقال خودرو  مانند  سایر معاملات، فروشنده و خریدار باید قرارداد داشته باشند که در آن طرف های  قرارداد، مشخصات کامل خودرو و زمان تنظیم سند به طور کامل و دقیق مشخص  شود. در این قرارداد باید کلیه نکاتی که منافع هر دو نفر ایجاب می‌کند و  نیز هر آنچه که ممکن است عدم درج آن در آینده باعث بروز اختلاف شود ذکر  گردد.

فک پلاک خودرو

  

فک پلاک خودرو یکی از مراحلی است که در انتقال خودرو انجام می‌شود. و قوانین و ضوابط مخصوص به خود را دارد. به گزارش مجله دلتا یکی از مهم ترین و رایج ترین معاملاتی که بین مردم انجام می‎شود نقل و  انتقال خودرو است. بنابراین لازم است که افراد جامعه از نکات حقوقی و  قوانین و مقررات مربوط به این گونه معاملات آگاه باشند تا دچار مشکلات و  دردسر نشوند. در ادامه با ما همراه باشید.

در خرید و فروش خودرو چه مراحلی طی می‌شود؟

در خرید و فروش انواع خودرو و تنظیم سند آن، مراحل زیر به ترتیب باید اعمال شود:

۱.قرارداد (مبایعه نامه)؛

در نقل و انتقال خودرو  مانند سایر  معاملات، فروشنده و خریدار باید قرارداد داشته باشند که در آن طرف های  قرارداد، مشخصات کامل خودرو و زمان تنظیم سند به طور کامل و دقیق مشخص شود.  در این قرارداد باید کلیه نکاتی که منافع هر دو نفر ایجاب می‌کند و نیز هر  آنچه که ممکن است عدم درج آن در آینده باعث بروز اختلاف شود ذکر گردد.  برخی از این موارد عبارتند از :

  • مشخصاتی از قبیل مدل، رنگ، وسایل موجود خودرو، تک سوخت یا دو گانه سوز بودن آن و …
  • تعهدات طرف های قرارداد مانند قیمت تمام شده و نحوه و مراحل پرداخت آن از سوی خریدار
  • زمان تحویل خودرو ( به همراه بیمه شخص ثالث و کارت سوخت و ابزار آن و …) از سوی فروشنده به خریدار
  • توافق بر زمان و نحوه تعویض پلاک خودرو
  • زمان حضور در دفتر خانه
  • تکلیف فروشنده به پرداخت کلیه بدهی‌ های خودرو اعم از عوارض سالانه  شهرداری (مخصوص سواری و وانت دوکابین) و مالیات (مخصوص کلیه وانت‌ ها و  سواری‌ های کار)

فک پلاک

2.تعویض پلاک خودرو؛

پس از تنظیم قرارداد، فروشنده و خریدار  برای رسمی کردن معامله به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و در آنجا ضمن  ارائه مدارک و مستندات، اقدام به فک پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید برای  خریدار کنند. مدارک لازم برای این کار عبارتند از:

  • مدارک شناسائی فروشنده و خریدار
  • برگ سبز خودرو
  • بنچاق به نام فروشنده ( بنچاق قطعی منقول) و برگ کمپانی
  • معاینه فنی
  • مدارک مربوط به احراز آدرس و محل سکونت خریدار (نظیر سند منزل یا اجاره  نامه با کد رهگیری و قبوض برق و تلفن به نام خریدار یا بستگان درجه اول وی  البته در رویه موجود مراکز فک پلاک ، اگر خریدار برای اولین بار اقدام به  اخذ پلاک می‌کند نیازی به موارد مذکور در احراز محل سکونت وی نیست).

لازم به ذکر است، در مواردی که فروشنده یا  خریدار یا هر دو، نتوانند و یا تمایل نداشته باشند برای فک پلاک حضور  یابند، می‌توانند به دفتر خانه مراجعه و برای این امر درخواست تنظیم وکالت  کنند.

وکالت فک پلاک خودرو به چند روش امکانپذیر است؟

تقاضای تنظیم وکالت برای فک پلاک خودرو که در دفترخانه صورت می‌گیرد در دو حالت امکان پذیر است؛

۱.تنظیم وکالت کاری و فک پلاک؛

در این حالت فروشنده به خریدار وکالت  می‌دهد که به عنوان نماینده و وکیل وی (و بدون نیاز به حضور فروشنده) به  مراکز تعویض پلاک مراجعه و مراحل قانونی را انجام داده و پس از فک پلاک  خودرو، مجددا به همراه فروشنده جهت تنظیم سند قطعی خودرو به دفترخانه  مراجعه می‌کنند. در این روش فروشنده برای امضای سند قطعی مجددا باید در  دفتر خانه حضور یابد.

۲.تنظیم وکالت فروش خودرو؛

با امضای فروشنده، دیگر نیازی به حضور وی  در مراکز فک پلاک و دفتر خانه نیست و کلیه مراحل توسط خریدار ( که از طرف  او وکالت دارد) انجام می‌شود. البته با تنظیم وکالت، عرفاً، فروشنده که جهت  حضور در مراکز تعویض پلاک عذری دارد، هزینه وکالت را باید پرداخت کند.

برگ سبز خودرو

تنظیم سند قطعی در دفاتر اسناد رسمی

مطابق قانون، پس از فک پلاک خودرو،  فروشنده و خریدار باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و سند قطعی خودرو را  تنظیم و امضا کنند. زیرا برگ سبز خودرو به هیچ عنوان سند مالکیت خودرو  محسوب نمی‌شود.

مدارکی که جهت تنظیم سند قطعی مورد نیاز است عبارت است از :

  • برگ سبز جدید (شناسنامه خودرو)
  • تائیدیه نقل و انتقال خودرو (صادره در مراکز تعویض پلاک)
  • بنچاق قبلی و یا برگ کمپانی (به نام فروشنده)
  • اصل مدارک شناسایی فروشنده و خریدار
  • بیمه نامه شخص ثالث و کارت سوخت
  • برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری (تا پایان سال قبل، برای سواری‌ ها و وانت‌ های دوکابین)

همچنین بخوانید:

وجه التزام در قراردادها 

خرید و فروش املاک قولنامه ای 

حق تعیین مسکن با مرد است یا زن؟ 

با وجود پارکینگ مزاحم در ساختمان چه باید کرد؟ 

معامله قولنامه ای چه ویژگی هایی دارد؟ 



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

حد و تعزیر مجازات هایی هستند که در قانون برای برخی جرائم در نظر گرفته شده است.

حد

  

حد و تعزیر از جمله مجازات هایی  هستند که در قانون برای برخی از جرائم تعیین شده است. گاهی مردم با برخی از  موضوعات و مباحث حقوقی مواجه می‌شوند که لغات و اصطلاحاتی تخصصی و بعضا  پیچیده که خاص مباحث حقوقی است در آن ها به کار برده شده است. معانی بعضی  از این اصطلاحات به حدی غریب است که حتی معنای لغوی آن نیز برای شنونده  مشخص نیست، چه برسد به درک مفهوم و موضوع آن. دانستن این اصطلاحات و درک  تفاوت بین آن‌ ها، می‌تواند باعث ارتقای سطح معلومات و دانش حقوقی ما شود.  لذا در مجله دلتا سعی داریم به بررسی دو  اصطلاح حقوقی حد و تعزیر و تفاوت آن ها  بپردازیم. و همچنین بررسی این که  در چه جرایمی دادگاه حکم به مجازات حد و تعزیر خواهد داد.

مجازات

تعزیر چیست؟

طبق ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی که مقرر می‌دارد: «تعزیر مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست  و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و  اعمال می‎شود. نوع، مقدار، کیفیت اجراء و مقررات مربوط به تخفیف، تعلیق،  سقوط و سایر احکام تعزیر به موجب قانون تعیین می شود.» بنابراین تعذیر  مجازاتی است که  نوع و مقدار آن در شرع (دین اسلام) تعیین نشده و به نظر  قاضی واگذار شده است که با توجه به نوع جرم ارتکابی و میزان تحمل مجرم‌  تعیین می‌شود. مجازات هایی تعزیری حبس و شلاق هستند. دادگاه در صدور حکم  تعزیری، با رعایت مقررات قانونی، موارد زیر را مورد توجه قرار می‌دهد:

الف- انگیزه مرتکب و وضعیت ذهنی و روانی وی حین ارتکاب جرم

ب- شیوه ارتکاب جرم و نتایج زیانبار آن

پ- اقدامات مرتکب پس از ارتکاب جرم

ت- سوابق و وضعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی مرتکب و تاثیر تعزیر بر وی

حد چیست؟

بر طبق قانون، حد مجازاتی است که موجب، نوع، میزان و کیفیت اجرای آن در شرع مقدس(دین اسلام)، تعیین شده است.

مجازات حبس

تفاوت حد و تعزیر

حد و تعزیر مجازات هایی هستند که در قانون  برای برخی جرایم در نظر گرفته شده است. در زیر به تفاوت این مجازات ها با  یکدیگر اشاره شده است.

۱. مقدار تعزیر به نظر حاکم شرع بستگى  دارد و به اقتضاى زمان و مکان، نوع گناه و مرتکب شونده آن، تفاوت می‌کند،  ولى همواره از بالاترین حد شرعى که صد ضربه شلاق تعیین در قانون شده کمتر  است.

قانونگذار میزان مجازات حد را از متن صریح  قرآن اقتباس کرده و میزان آن مطابق حدودی است که در قرآن ذکر شده است. به  طور مثال مجازات شرب خمر (مصرف مشروبات الکلی)، که مجازات‌ آن هشتاد ضربه  شلاق است و در هنگام رسیدگی به ارتکاب این جرم قاضی نمی‌تواند در رای خود  میزان آن را از هشتاد ضربه کمتر یا زیادتر کند و این موضوع ربطی به نوع جرم  ارتکابی ندارد. در واقع میزان شرب خمر، چه کم باشد و چه زیاد شامل این حد  می‌شود. این در حالی است که میزان مجازات تعزیری را مجلس تصویب کرده و  میزان حداقل و حداکثر اغلب مجازات‌ های تعزیری در قانون معین شده است. که  قاضی دادگاه می‌تواند بین حداقل و حداکثر را بیان و تعیین کند البته بایستی  مجازات متناسب با جرم ارتکابی باشد.

۲.نحوه اجرای مجازات حد با تعزیری متفاوت  است. به عنوان مثال اگر کسی که شلاق که یک مجازات حدی است را می‌زند به  قسمتی از بدن مجرم برخورد کند(مثلا هنگام شلاق زدن، چشم مجرم هم صدمه  ببیند)، در این مورد مامور اجرای حکم (شلاق زننده) مسئول نیست، ولی در  اجرای حکم شلاق در مجازات تعزیری در هنگام تازیانه زدن اگر شلاق به جای  دیگری از بدن مجرم اصابت کرد و او صدمه دید، شخصی که تازیانه می‌زند مسئول  است و  ممکن است ملزم به پرداخت دیه به مجرم شود.

همچنین بخوانید:

تقسیط دیه امکان پذیر است؟ 

انواع مجازات در قانون جدید 

پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی را بشناسید 

چه زمانی مرد می تواند از تحصیل زن جلوگیری کند؟ 

فک پلاک خودرو ؛ چه شرایطی دارد؟ 



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طلاق به هر دلیلی هم که‌ رخ دهد آثار زیان بار آن خانواده و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

درخواست طلاق

  

طلاق یکی از بزرگترین معضلاتی است  که خانواده و اجتماع با آن درگیر است و به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد.  گاهی زن و شوهر به دلیل نداشتن شناخت مناسب نسبت به یکدیگر پیش از ازدواج،  با مشکل رو به رو می‌شوند و تصمیم به جدایی می‌گیرند. و گاهی به دلیل‌ نداشتن تفاهم و ناتوانی در گفتگو با یکدیگر است. یا در برخی مواقع دخالت هایی که از طرف  خانواده موجب طلاق می‎شود. شاید بتوان علت این دخالت را به وابستگی فرد به  خانواده اش دانست. در هرحال طلاق به هر دلیلی هم که‌ رخ دهد آثار زیان بار  آن خانواده و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در مجله دلتا به روش های درخواست طلاق و قوانین و مقررات حاکم بر فرآیند آن پرداخته شده است.

درخواست طلاق از چه روش هایی امکان پذیر است؟

• سریع ترین شکل وقوع طلاق زمانی است که  زن و شوهر به جدایی و طلاق از یکدیگر توافق داشته و دیگر تمایل به ادامه  زندگی مشترک نداشته باشند. به این نوع جدایی در اصطلاح طلاق توافقی گفته  می‌شود.
• نوع دیگر طلاق به خواست و اراده مرد است.
• در شرایطی که زن درخواست طلاق کند و طلاق از طرف زن باشد. این نوع طلاق فقط در شرایط عسر و حرج (سختی و مشقت) زن است و یا یکی از شروط ضمن عقد وجود داشته باشد و زن در دادگاه آن را اثبات کند.

طلاق از طرف مرد

طلاق توافقی

در این نوع از طلاق، مرد و زن پس از اینکه  در خصوص جدایی از یکدیگر به تفاهم رسیدند و ادامه زندگی مشترک را به نفع  خود تشخیص ندادند، می‌توانند در خصوص مهریه و نفقه و اجرت‌ المثل و حضانت فرزند به توافق برسند و برای طلاق توافقی اقدام کنند.

درخواست طلاق از طرف زن

زن در شرایطی که یکی از موارد زیر را داشته باشد می‌تواند درخواست طلاق و طبق قانون کلیه حق و حقوق قانونی خود را دریافت کند.
• شروط 12 گانه ضمن عقد ازدواج از مواردی است که قانون به زن حق تقاضای طلاق داده است.
• در حالتی که زن به صورت شرط ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر وکالت بلاعزل برای طلاق گرفته باشد.

طلاق از طرف مرد

مرد حق طلاق دارد و می‌تواند در هر زمانی  برای طلاق همسرش اقدام کند ولی این به آن معنا نیست که حق و حقوق زن ضایع  شود بلکه مرد زمانی می‌تواند زن را طلاق دهد که تکلیف حق و حقوق وی را مشخص  و پرداخت کند که این حق و حقوق عبارتند از: مهریه، نفقه، اجرات المثل و همچنین شرط تنصیف دارایی.  شایان ذکر است زمانی که طلاق از طرف مرد صورت گرفته است اگر درخواست طلاق  مربوط به بد رفتاری و عدم تمکین زن نباشد در این صورت مرد نصف اموالی را که  بعد از عقد ازدواج به دست آورده باید طبق دستور دادگاه به زن پرداخت کند.

طلاق از طرف زن

شروط ۱۲ گانه ضمن عقد ازدواج چیست؟

زن در صورت وجود یکی از شرایط ۱۲ گانه در عقد نامه که به طور مفصل قید و اثبات آن برای دادگاه  مشخص شده است می‎تواند درخواست طلاق کند. این موارد عبارتند از :
۱- چنانچه شوهر به مدت ۶ ماه نفقه زن را پرداخت نکند.
۲- مرد دارای سوء رفتار باشد و زن بتواند آن را اثبات کند.
۳- مرد بیماری خطرناکی داشته باشد که قابل درمان نباشد.
۴- شوهر دیوانه باشد.
۵- به کاری اشتغال دارد که مغایر و مخالف با آبروی زن باشد.
۶- مرد به مجازات ۵ سال حبس و یا بیشتر محکوم شده باشد.
۷- شوهر به مواد مخدر یا مشروبات الکلی اعتیاد داشته باشد. طوری که به زندگی خانوادگی آسیب وارد کند.
۸- مرد غیبت و ترک منزل کند و به مدت شش ماه پشت سر هم نباشد.
۹- شوهر به هر جرم و مجازات های تعزیری و حد محکوم شود.
۱۰- مرد پس از گذشت پنج سال همچنان بچه دار نشود.
۱۱- مرد مفقود الاثر شود و پس از شش ماه از مراجعه زن به دادگاه پیدا نشود.
۱۲- مرد بدون اجازه همسر خود ازدواج مجدد کند.

همچنین بخوانید:

اعسار مهریه و تعدیل مهریه چه فرقی دارند ؟ 

چگونه زن در نصف دارایی شوهر شریک می‎شود؟ 

با درخواست طلاق مرد در دوران عقد، تکلیف مهریه چیست؟ 

طلاق همسر به دلیل عسر و حرج! 

تکلیف یارانه بعد از طلاق چه می‎شود؟ 



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کلیه اقداماتی که در اداره ثبت  اسناد و املاک قبل از ثبت نهایی ملک در دفتر املاک انجام می‌شود، عملیات  ابتدایی ثبتی هستند. ممکن است در زمان اقداماتی که در ابتدای ثبت ملک انجام  می‎شود، اعتراض هایی از سوی افراد ثالث به این روند صورت گیرد. این گونه  اعتراضات که اعتراض به عملیات ثبتی نامیده می‌شود، از ادامه اقدامات ثبتی  جلوگیری می‎کنند.

درخواست اعتراض به ثبت ملک

  

کلیه اقداماتی که در اداره ثبت اسناد  و املاک قبل از ثبت نهایی ملک در دفتر املاک انجام می‌شود، عملیات ابتدایی  ثبتی هستند. ممکن است در زمان اقداماتی که در ابتدای ثبت ملک انجام  می‎شود، اعتراض هایی از سوی افراد ثالث به این روند صورت گیرد. این گونه  اعتراضات که اعتراض به عملیات ثبتی نامیده می‌شود، از ادامه اقدامات ثبتی  جلوگیری می‎کنند و تا تعیین تکلیف نهایی و رسیدگی به این اعتراض در دادگاه،  صدور سند مالکیت به تعویق خواهد افتاد. در مجله دلتا به بررسی مراحل و اقداماتی در خصوص درخواست اعتراض به ثبت ملک و اینکه چه اقداماتی لازم است.

اعتراض به ثبت ملک

اعتراض به عملیات ثبتی

این اعتراض به دو گونه صورت می‎گیرد که در ذیل بررسی شده است:

  • اعتراض به عملیات ثبت،  تحت عنوان اعتراض به اصل؛ شخص به مالکیت متقاضی ثبت ملک اعتراض می‎کند و  به عبارت دیگر به اصل عملیات ثبتی اعتراض دارد. وی باید با دلایل و مدارک  کافی، دلایل ذیحق نبودن متقاضی ثبت را به اثبات برساند. مهلت ثبت اعتراض به  اصل عملیات ثبتی 90 روز از تاریخ نخستین آگهی نوبتی است که باید به اداره  ثبت اسناد و املاک محل با تقدیم دادخواست صورت گیرد.
  • اعتراض به حدود و حقوق ارتفاقی؛ در این  حالت اعتراض به عملیات ثبتی، ظرف 30 روز پس از تنظیم صورت مجلس تحدید حدود،  از سوی مجاورین و همسایگان ملک قابل پذیرش خواهد بود.

درخواست اعتراض به ثبت ملک

برای اعتراض به عملیات ثبتی ملک به دو شیوه عمل می‌شود. در ذیل به آن ها اشاره شده است:

1.شخص دادخواست اعتراض به عملیات ثبتی را  به اداره ثبت تقدیم می‎کند. در این حالت اعتراض اگر در مهلت مقرر باشد حتی  اگر در برگ های معمولی ذکر شود پذیرفته شده و به دادگاه ارسال می‌شود.

2.دادخواست اعتراض به عملیات ثبتی را به  صورت گواهی طرح دعوا، تقدیم دادگاه می‎کند. در این حالت اگر دعوایی درباره  مالکیت ملک در جریان باشد، گواهی جریان دعوا به اداره ثبت ارائه می‌شود و  مانند اعتراض اصلی باعث توقف جریان ثبتی خواهد شد.

دادخواست اعتراض به ثبت ملک

اقدامات اداره ثبت اسناد پس از وصول دادخواست اعتراض

چنانچه اعتراض در مهلت قانونی باشد یک نسخه  از آن در بایگانی قرار می‎گیرد و نسخه دیگر به دادگاه ارسال می‎شود و اگر  اعتراض خارج از مهلت باشد، رئیس اداره ثبت محل، نظر خود را در خصوص خارج از  موعد قانونی بودن می‌نویسد و از رئیس دادگاه تقاضا می‌شود تا در خصوص این  موضوع در اداره ثبت حاضر شود در هر حال نظر رئیس داده متبع است.

  1. ثبت اعتراض و ارائه رسید به معترض با قید تاریخ اعتراض
  2. درج مهر قرمز اعتراض به برگه اظهارنامه ثبتی برای هر اعتراض دریافتی
  3. ارسال یک برگ از اعتراض به دادگاه صالح در صورتی که اعتراض در مهلت مقرر باشد.
  4. اگر اعتراض به عملیات ثبتی خارج از مهلت  باشد رییس اداره ثبت، نظر خود را ذیل اعتراض ذکر می‎کند و از رییس دادگاه  درخواست می‎کند تا با حضور در اداره ثبت در خصوص این موضوع، اظهارنظر کند.  نظر رییس دادگاه درباره پذیرش یا عدم پذیرش اعتراض در خارج از مهلت و یا  عذر موجه، لازم الاتباع است و باید اجرا شود.

همچنین بخوانید:

ثبت و انتقال سند ملک ؛ چه مراحلی دارد؟ 

اثبات مالکیت ملک چگونه صورت می گیرد؟ 

نکات حقوقی در خرید و فروش ملک مشاع 

نحوه تبدیل سند وکالتی به قطعی 

تفاوت اجاره نامه رسمی و عادی در چیست؟ 



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

حضانت فرزند قبل از طلاق زن و  شوهر بر عهده هر دو آن ها خواهد بود، مگر اینکه یکی از زن یا شوهر فوت کند و  یا از قبول مسئولیت شانه خالی کند. در این مدت هیچ کدام از والدین که  حضانت فرزند به آن واگذار شده است، نمی‌توانند مسئولیت ‌های خود را در قبال  فرزند ترک کنند.

حق حضانت فرزند

  

حق حضانت فرزند به معنای نگهداری و  تربیت فرزند به صورت مادی و معنوی است که شامل هر اقدامی که لازمه ادامه  حیات و پرورش روح و جسم او باشد می‎شود. حضانت حقی است که قانون به منظور  نگهداری و تربیت کودکان، به پدر و مادر اعطا کرده است. در حضانت علاوه بر  تامین سلامت جسمی کودک، مراقبت روحی و اخلاقی و تربیتی او نیز باید در نظر  گرفته شود زیرا شخصیت افراد در دوران کودکی شکل می‎گیرد. در مجله دلتا قوانین راجع به حضانت و سرپرستی کودک و شرایط و موانعی که موجب سلب حضانت از والدین می‎شود بررسی شده است.

سن حضانت کودک

حضانت فرزند قبل از طلاق زن و شوهر بر عهده  هر دو آن ها خواهد بود، مگر اینکه یکی از زن یا شوهر فوت کند و یا از قبول  مسئولیت شانه خالی کند. بر طبق قانون، برای دختران ۹ سالگی و برای پسران  ۱۵ سالگی به عنوان سن حضانت در نظر گرفته شده است. در این مدت هیچ کدام از  والدین که حضانت فرزند به آن واگذار شده است، نمی‌توانند مسئولیت ‌های خود  را در قبال فرزند ترک کنند. به طور کلی حضانت فرزندان بر عهده پدر و مادر  خواهد بود. مگر در شرایط خاصی که صلاحیت یکی از آن ها و یا هر دو برای حضانت فرزند به طور قانونی تائید نشود. مادر در نگهداری کودک (دختر یا پسر) تا سن هفت  سالگی نسبت به پدر اولویت دارد و علت آن هم این است که در این سن کودک  بیشتر به مادر وابسته بوده و مادر بهتر می‎تواند از او نگهداری کند. اما پس  از ۷ سالگی، حضانت قانوناً با پدر است تا به نگهداری و تربیت کودک  بپردازد.

حضانت بچه

در خصوص مدت حضانت قانون مدنی در ماده ۱۱۶۹ مقرر نموده است:

«برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین (پدر و  مادر) او جدا از یکدیگر زندگی می‎کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و  پس از آن با پدر است و مطابق تبصره ماده ۱۱۶۹، بعد از هفت سالگی در صورت  حدوث اختلاف (اختلاف نظر در مورد سرپرستی کودک)، حضانت طفل با رعایت مصلحت  کودک به تشخیص دادگاه می‎باشد.»

حق حضانت فرزند در زمان طلاق و فوت والدین

حضانت کودک حق قانونی پدر و مادر است و تا  زمانی که صلاحیت قانونی و شرعی دارند، هیچ کسی نمی‎تواند حضانت را از آن ها  سلب کند و یا ادعایی را در این خصوص داشته باشد مگر در زمان بروز طلاق یا  فوت والدین و امثال آن.

ب. طلاق و جدایی زن و شوهر؛

اگر زن و شوهر طلاق گرفته باشند و یا طلاقی  صورت نگرفته منتها به دلیل اختلافات، جدا از یکدیگر زندگی می‎کنند، حق  حضانت آن ها از بین نمی‎رود و مادر تا ۷ سالگی کودک، طبق قانون مسئولیت و  حق حضانت را بر عهده دارد و اگر کودک نزد پدر یا خانواده پدری باشد زن  می‎تواند از طریق دادگاه کودک را در اختیار بگیرد.

الف. فوت والدین؛

در صورت فوت یکی از والدین، حضانت بر عهده  دیگری است. ولی در صورت فوت هر دو آن ها، حضانت با جد پدری است و در صورت  نبودن جد پدری، اگر قبلا کسی توسط پدر یا جد پدری به عنوان وصی بعد از فوت  تعیین شده باشد، مسئولیت حضانت بر عهده وصی است که البته وصی می‎تواند برای  حضانت درخواست اجرت کند که از دارایی های کودک به او پرداخت می‎شود. در  شرایطی که وصی وجود نداشته باشد و یا اینکه پدر و مادر در دسترس نباشند،  قیم یا امینی از سوی دادگاه یا اداره سرپرستی پیشنهاد می‎شود و در صورت  دارا بودن صلاحیت تعیین و منصوب می‎شود.

شرایط سلب حضانت

موانعی که موجب سلب حق حضانت فرزند می‎شود

اگر مادر در مدتی که حضانت طفل با اوست مبتلا به جنون شود یا به فرد دیگری بعد از طلاق شوهر کند، لازم به ذکر است که ازدواج مجدد مادر به تنهایی موجب سلب حضانت از وی نیست و در صورتی که سلامت روحی یا جسمی  کودک مورد تردید باشد از وی سلب حضانت می‎شود. به طور مثال شوهر مادر کودک  را آزار بدهد. از این رو حضانت از مادر سلب می‎شود و در این حالت حضانت  کودک هر چند قبل از ۷ سالگی باشد با پدر خواهد بود. باید در نظر داشت که  جنون پدر نیز موجب سقوط حضانت وی خواهد شد.

مصادیق انحطاط اخلاقی و عدم مواظبت عبارتند از:

  • فساد اخلاقی و فحشاء
  • اعتیاد به الکل و مواد مخدر
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف
  • بیماری روانی با تشخیص پزشکی قانونی
  • وادار کردن کودک به فحشاء و تکدی گری

همچنین بخوانید:

تفاوت حضانت و قیمومیت و دریافت مجوز قیمومیت 

حضانت فرزند بعد از ازدواج مجدد مادر 

استعلام های ضروری برای ثبت سند ؛ چرا و چگونه؟ 

تضمین معاملات ملکی چگونه انجام می شود؟ 

ظهر نویسی چک و مسئولیت های قانونی آن 



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

گاهی ممکن است فروشنده خانه را  به چندین نفر بفروشد. برای جلوگیری از این اتفاق، پس از تنظیم مبایعه نامه،  فروشنده و خریدار، به بنگاه ‌های معاملات ملکی رسمی می‎روند تا مبایعه  نامه خود را در سیستم جامع ثبت کنند.

انتقال سند ملک

  

انتقال سند ملک یکی از مهم ترین چالش  هایی است که اشخاص بعد از پیدا کردن ملک مورد نظر با آن مواجه هستند.  افراد باید طبق ضوابط و مقرراتی که در قانون مشخص شده عمل کنند تا دچار  مشکلات و دردسر های بعدی نشوند. در مجله دلتا به بررسی موارد مهم مراحل انتقال سند ملک و هزینه ‌های مربوط به آن پرداخته شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

مراحل انتقال سند ملک

توافق؛

شاید بتوان گفت اولین مرحله از مراحل انتقال سند ملک، توافق بین فروشنده و خریدار است که در قالب قولنامه ثبت می‌شود. در قولنامه رضایت دو طرف از انجام معامله اعلام می‎شود و در آخر فروشنده و خریدار آن  را امضا می‎کنند. در موردی که دو شاهد مرد قولنامه را امضا کرده باشند،  مبایعه نامه گفته می‎شود.

انتقال سند

شرایط مبایعه نامه

مبایعه نامه سندی غیر رسمی است که قرار است به سند رسمی تبدیل شود. باید در نظر داشت  که هر یک از بند های ذکر‌ شده در مبایعه‌ نامه، می‌تواند به نفع یا به ضرر  افراد استفاده شود پس در نوشتن آن‌ باید خیلی دقت شود. در مبایعه نامه لازم  است شرایطی ذکر شود که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • مشخصات شناسنامه ‌ای، آدرس، کد پستی، تلفن همراه و شماره تلفن ثابت فروشنده و خریدار
  • پرداختن به موضوع مورد معامله از جمله مشخصات دقیق جغرافیایی، ثبتی و هندسی
  • قیمت واحد و قیمت کل مورد معامله بر اساس وجه رایج مملکت (ریال یا معادل تومان)
  • زمان حضور در دفترخانه و تنظیم سند و نحوه پرداخت مبلغ

دریافت کد رهگیری در مراحل انتقال سند ملک

گاهی ممکن است فروشنده خانه را به چندین  نفر بفروشد. برای جلوگیری از این اتفاق، پس از تنظیم مبایعه نامه، فروشنده و  خریدار، به بنگاه ‌های معاملات ملکی رسمی می‎روند تا مبایعه نامه خود را  در سیستم جامع ثبت کنند. مشخصات ملک، و نیز خریدار و فروشنده در سیستم ثبت  شده و کد رهگیری صادر می‌شود. این سیستم سراسری است، پس در نتیجه اگر  فروشنده بخواهد هم زمان یک ملک را به چند نفر بفروشد، سیستم خطا می‌دهد.  سپس فروشنده با شناسنامه و اصل سند، به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه می‌کند و  با ارائه مدارک لازم برای انتقال سند ملک، تشکیل پرونده می‌دهد. دفاتر ثبت  و استعلام سند با داشتن مدارک مربوطه استعلام‌ گیری می‌کنند. این استعلام  حدود دو هفته زمان می‌برد و گرو بودن سند یا قرارگیری در طرح‌ های ساخت ‌و  ساز شهری را بررسی می‌کند.

قولنامه

فروشنده در سند زدن چه اقداماتی باید انجام دهد؟

 فروشنده موظف است پس از اخذ نامه‌ ای از دفتر اسناد رسمی، مراحل زیر را برای سند زدن ملک طی کند.

  • به شهرداری یا بخشداری مراجعه کند؛ در صورتی که ملک مورد معامله بر طبق  پروانه ساخته نشده باشد، فروشنده موظف به پرداخت جریمه خواهد بود.
  • عوارض نوسازی ساختمان و زمین، هزینه پسماند و جمع آوری زباله‌ ها در زمان انتقال سند باید پرداخت شود.
  • در زمان انتقال سند، اداره دارایی ۴ درصد از قیمت ملک را به عنوان  مالیات دریافت می‌کند؛ بنابراین فروشنده باید به اداره دارایی هم مراجعه  کند.
  • در صورتی که ملک فروشی تجاری باشد، فروشنده باید برای انتقال سند ملک به اداره بیمه هم مراجعه کند.

 انتقال سند ملک

در  آخرین مرحله‌ در انتقال سند، انتقال  قطعی سند است. بعد از انجام همه‌ مراحل دو طرف معامله با داشتن مدارک  شناسایی، مفاصا حساب شهرداری، مفاصا حساب دارایی، سند مالکیت، کپی مبایعه‌  نامه و کد رهگیری، گواهی پایان کار، استعلام ثبتی و کد پستی به دفاتر اسناد  رسمی مراجعه می‌کنند. در پایان سندی مطابق با شرایط توافق دو طرف معامله  در دفتر اسناد رسمی تنظیم خواهد شد.

همچنین بخوانید:

اثبات مالکیت ملک چگونه صورت می گیرد؟ 

نکات حقوقی در خرید و فروش ملک مشاع 

نحوه تبدیل سند وکالتی به قطعی 

تفاوت اجاره نامه رسمی و عادی در چیست؟ 

طلاق غیابی به همین راحتی نیست ! 



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

گاهی رضایت ممکن است به طور  شفاهی باشد و در برخی موارد به صورت کتبی باشد. اگر اعلام گذشت شفاهی است  باید در صورت جلسه ای نوشته شده و به امضا یا اثر انگشت رضایت دهنده برسد و  نویسنده صورت جلسه، زیر آن را امضا کند.

جرائم

  

جرائم از نظر قانون به دو دسته قابل  گذشت و غیر قابل گذشت تقسیم می‎شوند. ارتکاب جرائم موجب مختل شدن امنیت  روانی و اجتماعی مردم و جامعه می‎شود. لذا در قانون تدابیری برای جلوگیری  از اقدامات مجرمانه در نظر گرفته شده است. به گزارش مجله دلتا این تدابیر قانونی عبارتند از مجازات اصلی، تکمیلی و تبعی و یا مجازات های  جایگزین حبس که با توجه به اهمیت و شدت آثار جرائم و از جهت تاثیری که بر  جامعه و فرد زیان دیده می‎گذارد، تعیین می‎شوند.

جرم قابل گذشت به چه جرمی گفته میشود؟

جرائم قابل گذشت، جرائمی هستند که با شکایت  شاکی آغاز می‌شود و با رضایت مجنی علیه (شخص زیان دیده) یا وراث او در هر  مرحله متوقف می‎شود. در واقع برای پیگیری و تعقیب جرم و مجرم باید مجنی  علیه (شخص زیان دیده) حتما شکایت کرده باشد تا تعقیب کیفری آغاز شود. زیرا  دادستان در این گونه جرائم نمی‎تواند خود راسا و بدون شکایت شاکی، متهم را تعقیب کند، حتی اگر خود  دادستان هم ناظر وقوع جرم بوده باشد. در صورت وقوع جرم، زیان دیده تا مدت  یک سال از زمان وقوع جرم می‌تواند به مراجع کیفری شکایت کند و یا در صورت  فوت زیان دیده قبل از انقضای مدت مذکور، وراث وی می‌توانند تعقیب کیفری فرد  را تا شش ماه بعد از فوت او بخواهند، در غیر این صورت حق شکایت کیفری آن‌  ها از بین خواهد رفت.

جرائم غیر قابل گذشت

شرایط جرائم قابل گذشت

1.گذشت شاکی باید بدون هیچ قید و شرطی  باشد. به طور مثال اگر در جرم ترک نفقه، زن به عنوان شاکی بخواهد چنین  اعلام گذشت کند: «در صورتی که شوهرم متعهد شود رفتار خوبی داشته باشد و هر  ماه نفقه ام را بپردازد حاضر به گذشت متهم هستم» این رضایت به دلیل آن که  مشروط و مقید «به رفتار خوب مرد  است»، به آن ترتیب اثر داده نمی‎شود.

2.در مواردی که از جرمی چند نفر متضرر شوند  با شکایت هر یک از آنان به تنهایی تعقیب و رسیدگی شروع می‎شود ولی متوقف  شدن تعقیب یا رسیدگی یا اجرای حکم منوط به گذشت کلیه کسانی است که شکایت  کرده اند.

3.حق گذشت به ورثه قانونی متضرر از جرم  منتقل می‎شود. بنابراین در صورت گذشت کلیه کسانی که ورثه متضرر از جرم  هستند تعقیب و رسیدگی و یا اجرای مجازات متوقف خواهد شد.

4.گذشت باید صریح، روشن، و قطعی باشد. در غیر این صورت به رضایت ترتیب  اثر داده نخواهد شد. به کار بردن الفاظی مثل گذشت کردم، دیگر شکایتی ندارم  و…، نشان ‌دهنده اراده متضرر از جرم و اعلام گذشت است.

لازم به ذکر که گذشت ممکن است به طور شفاهی  یا کتبی باشد. اگر اعلام گذشت شفاهی است باید در صورت جلسه ای نوشته شده و  به امضا یا اثر انگشت رضایت دهنده برسد و نویسنده صورت جلسه، زیر آن را  امضا کند. گذشت کتبی ممکن است رسمی یا غیر رسمی باشد. رضایت نامه زمانی  رسمی تلقی می‎شود که در یکی از دفترخانه های اسناد رسمی یا نزد مقامات صالح  در حدود صلاحیت آنان تنظیم شود. اگر رضایت نامه غیر رسمی و عادی به مرجع  قضایی ارائه شود برای تشخیص درستی آن باید دقت بیشتری به عمل بیاورند و  حتما احراز شود که این رضایت نامه از سوی متضرر از جرم صادر شده است.

جرم های قابل گذشت

مصادیق جرائم قابل گذشت

در قانون تعداد جرم های غیر قابل گذشت بیش  از جرائم قابل گذشت است و در صورتی که در مورد قابل گذشت و یا غیر قابل  گذشت بودن جرمی در قانون مطلبی ذکر نشده باشد، در این صورت اصل بر غیر قابل  گذشت بودن جرم است. برخی از جرم های قابل گذشت که در قانون ذکر شده است  عبارتند از:

  • جرم توهین به اشخاص و افراد
  • تهدید افراد به ضرر جانی مالی
  • جرم گرفتن امضا و یا نوشته از دیگری همراه با تهدید و اکراه و زور و اجبار
  • انتساب و افترای جرم به شخصی که توسط او انجام نشده است.
  • صدور چک بلامحل؛ در صورتی که شخص چکی را که خالی از اعتبار است را صادر کند، در صورت رضایت دارنده چک، مجازات او موقوف می‌شود.

همچنین بخوانید:

قانون جدید: دیه زن و مرد برابر شد 

قرار کفالت ؛ قراری که فقط برای این افراد پذیرفته می شود 

قمار و شرط بندی در قانون ایران چه مجازاتی دارد؟ 

قانون می گوید نسبت به کودک آزاری بی تفاوت نباشیم 

بعد از سرقت گوشی بلافاصله این کار قانونی را انجام دهید 



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طبق قانون حمایت خانواده، زن  می‌تواند در دادگاه محل سکونت خود یا در محل سکونت خوانده (شوهر) و یا در  محل وقوع عقد دادخواست مطالبه مهریه را تقدیم کند. در صورتی که مهریه غیر  منقول باشد (اموال غیر منقول به اموالی گفته می‎شود که غیر قابل حمل هستند  مثل خانه)، دادگاه محل وجود مال غیر منقول صلاحیت رسیدگی دارد.

مهریه زن

  

مهریه زن از حقوقی است که در قانون  برای وی در نظر گرفته شده است و هر زمان که او درخواست کند شوهر باید  بپردازد. در صورت عدم پرداخت مهر، زن این حق را دارد که از شوهر در دادگاه  خانواده شکایت کند و درخواست مهریه کند. در مجله دلتا به این می‌پردازیم که دادگاه صالح برای درخواست مهریه کجا است و زن باید در کدام دادگاه دادخواست مهریه را مطالبه کند.

مهریه باید چه شرایطی داشته باشد؟

مهریه زن باید دارای شرایط و قوانینی باشد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

1.مالیت داشتن؛ مهریه باید جنبه مالی داشته باشد.

2.قابل تملک باشد؛ به این معنی که قابلیت تملک داشته باشد. به طور مثال امکان عمومی نمی‎تواند به عنوان مهریه قرار بگیرد.

3.معین باشد؛ یعنی مبهم و مجهول نباشد. مثلا نمی‎توان الماسی که در اقیانوس آرام است مهریه قرار داد.

درخواست مهریه

مواردی که می‎توانند به عنوان مهر قرار بگیرند عبارتند از:

عین ؛ مثل خانه

دین ؛ مثل سفته، برات، چک

منفعت ؛ مثل منفعت باغ

آموزش ؛ مثل آموزش یک زبان خارجی یه آموزش یک حرفه خاص و …

حقوق مالی ؛ مثل سرقفلی یا حق تالیف ترجمه ها

دادگاه صالح برای مطالبه مهریه زن

طبق قانون حمایت خانواده، زن می‌تواند در دادگاه محل سکونت خود در محل سکونت خوانده (شوهر) و یا در محل وقوع عقد دادخواست مطالبه مهریه را تقدیم کند. در صورتی که مهریه غیر منقول باشد (اموال غیر منقول به  اموالی گفته می‎شود که غیر قابل حمل هستند مثل خانه)، دادگاه محل وجود مال  غیر منقول صلاحیت رسیدگی دارد. حتی در صورتی که هیچ یک از زن و شوهر نیز  ساکن آن شهر نباشند. به طور مثال اگر زن در تهران و مرد در اصفهان و مال  غیر منقول هم در شیراز قرار داشته باشد، محل مطالبه مهریه دادگاه خانواده  شیراز است. قانون حمایت خانواده مقرر می‌دارد: در دعاوی و امور خانوادگی  مربوط به زوجین (زن و شوهر)، زوجه (زن) می‌تواند در دادگاه محل اقامت  خوانده (مرد) یا محل سکونت خود اقامه دعوی کند مگر در موردی که خواسته،  مطالبه مهریه غیر منقول باشد.

شورای حل اختلاف ویژه مطالبه مهریه

طبق قانون، شورای حل اختلاف ویژه خانواده،  صلاحیت رسیدگی به درخواست مهریه زن تا بیست میلیون تومان را دارد. در این  موارد دادگاه محل اقامت زن صلاحیت رسیدگی برای مطالبه مهریه است.

تکلیف دادگاه در صورت وجود دعاوی متعدد چیست؟

بر اساس قانون حمایت خانواده، هرگاه زن و  شوهر دعاوی را علیه یکدیگر در حوزه‌ های قضائی متعدد مطرح کرده باشند،  دادگاهی که اولین دادخواست به آن داده شده است صلاحیت رسیدگی به موضوع را  دارد. لازم به ذکر است که چنانچه دو یا چند دادخواست در یک روز تسلیم شده  باشد، دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به شکایت زن را دارد به کلیه دعاوی رسیدگی  می‌کند.

دادگاه خانواده و مطالبه مهریه

دادگاه صالح جهت مطالبه مهریه زن در خارج از کشور

در مواردی که هر یک از زن یا مرد مقیم خارج  از کشور باشد، دادگاه محل اقامت شخصی که در ایران اقامت دارد برای رسیدگی  صلاحیت دارد. اگر زن و شوهر هر دو مقیم خارج از کشور باشند ولی یکی از آنان  در ایران سکونت موقت داشته باشد، دادگاه محل سکونت فرد ساکن در ایران و  اگر هر دو در ایران سکونت موقت داشته باشند، دادگاه محل سکونت موقت زن برای  رسیدگی صالح است. هرگاه هیچ کدام در ایران سکونت نداشته باشند، دادگاه  شهرستان تهران صلاحیت رسیدگی دارد، مگر آن که زن و مرد برای اقامه دعوی در  محل دیگری توافق کنند.

اموال غیر قابل توقیف 

برساس قانون در مطالبه مهریه و سایر دعاوی، یک سری از اموال را نمی‎توان از بدهکار توقیف کرد. در زیر به این موارد اشاره شده است :

  1. منزل مسکونی
  2. اثاثیه مورد نیاز زندگی
  3. آذوقه ومواد غذایی
  4. کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی
  5. ابزار کار کسبه، پیشه وران
  6. تلفن
  7. ودیعه مسکن در عقد اجاره

همچنین بخوانید:

راه های قانونی مطالبه مهریه 

تقسیط مهریه و نحوه پرداخت آن 

قوانین جدید در خصوص  مهریه(+ویدئو)    

دریافت مهریه بیش از ۱۱۰ سکه چگونه است؟‌ 

طلاق همسر به دلیل عسر و حرج! 



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مردان با پشت کردن به خانواده ای  که نسبت به آنها مسئولیت دارند، بستر عسر و حرج (سختی و مشقت ) آنها را  ایجاد می‌کنند. به ویژه زنانی که منبع درآمد ندارند یا از حمایت خانواده  خود برخوردار نیستند. به همین دلایل است که زنان بر اساس قانون حق دارند در  مقابل چنین عملی از حقوق خود دفاع کنند. و با مراجعه به محاکم قضایی  خواستار دریافت حقوق قانونی خود باشند. 

ترک منزل

  

در زندگی زناشویی هر یک از زن و مرد  وظایف و مسئولیت های خاص خود را دارند. اما مردی که به بلوغ کامل فکری و  عقلی نرسیده باشد پذیرش این مسئولیت برایش دشوار است تاجایی که ممکن است از  زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند و همسر و فرزندش را رها و خانه را ترک  کند. ترک خانه و خانواده از سوی مرد کاری ناپسند است و در قانون نیز برای  آن مجازات در نظر گرفته شده است. در مجله دلتا به بررسی عواقب و شرایط دعوا در صورت ترک خانه توسط شوهر پرداخته شده است.

ترک منزل توسط شوهر

مردان با پشت کردن به خانواده ای که نسبت  به آنها مسئولیت دارند، بستر عسر و حرج (سختی و مشقت ) آنها را ایجاد  می‌کنند. به ویژه زنانی که منبع درآمد ندارند یا از حمایت خانواده خود  برخوردار نیستند. به همین دلایل است که زنان بر اساس قانون حق دارند در  مقابل چنین عملی از حقوق خود دفاع کنند و با مراجعه به محاکم قضایی خواستار  دریافت حقوق قانونی خود باشند. بنابراین ترک منزل از سوی مرد، مجازات هایی  نظیر امکان بازداشت، زندانی کردن، الزام وی به پرداخت نفقه و مهریه و نیز  ممنوع الخروج شدن را درپی دارد.

طلاق

ترک همسر به دلیل ازدواج مجدد

این که برخی از مردان به واسطه ازدواج  مجدد، همسر اول را ترک می‌کنند نیز توجیهی قانونی برای ترک منزل از سوی آن  ها نیست. بر اساس قانون و شرع، ازدواج مجدد فقط در شرایطی که مرد بتواند  عدالت را میان همسران برقرار کند، مجاز است، که این برقراری عدالت کاری  بسیار دشوار است، زیرا برقراری عدالت چیزی فراتر از پرداخت نفقه مساوی یا  اقدامات مادی است. به همین دلیل شرع نیز محدودیت هایی برای ازدواج مجدد  تعیین کرده است. و اینطور نیست که مردان مجاز به انجام چندین ازدواج باشند و  خانه را ترک کنند و زن نیز چاره ای جز پذیرش این تصمیم نداشته باشد.

نحوه طرح دعوا در دادگاه

زن می‎تواند با مراجعه به شورای حل  اختلاف، تامین دلیل بگیرد. (هرگاه شخصی احتمال دهد دلایلی موجود است و در  آینده دسترسی به آنها دشوار خواهد شد یا دسترسی به آنها به طور کلی از بین  خواهد رفت، می‌تواند از دادگاه تامین آنها را بخواهد)، و زمانی که مشخص شود  شوهر بدون دلیل موجه او را رها کرده یا از عهده پرداخت مخارج قانونی زن بر  نمی‌آمده و یا با وجود داشتن توانایی مالی، از پرداخت آن امتناع می‌کرده،  می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و تحت عنوان ترک نفقه، شکایتی کیفری  علیه او تنظیم کند که مجازات آن زندان است.

همچنین زن می‌تواند علیه شوهر، با عنوان  ترک نفقه، دادخواست حقوقی نیز ارائه دهد که دادگاه متناسب با شان و شئون  مرد و توانایی مالی او، برای زن نفقه تعیین می‌کند. در چنین شرایطی اگر مرد  به حکم دادگاه عمل نکند، حق طلاق برای زن ایجاد می‌شود.‌ با این حال زن  برای اثبات ادعای ترک نفقه و ترک منزل،  راه سختی پیش رو دارد، زیرا باید با دلایل قوی و محکمه پسند این موارد را  ثابت کند یا بتواند چند شاهد که درستی و صحت گفته های وی را تایید کنند  بیاورد که از اقوام و نزدیکان او نیز نباشند.

ترک منزل توسط همسر

ترک منزل توسط شوهر، و مجهول المکان بودن او

برخی از شوهران، مجهول المکان می‌شوند و  امکان دسترسی به آنها از بین می‌رود. طبق قانون، اگر مجهول المکان شدن مرد  طولانی شود و زن این موضوع را در دادگاه اثبات کند نیز می‌تواند از حق طلاق  استفاده و دعاوی علیه شوهر را به طور غیابی مطرح کند و بدون حضور مرد از  دادگاه رای بگیرد.

مهریه در صورت ترک منزل شوهر

در صورتی که مرد منزل را ترک یا از دادن  نفقه امتناع کند و زن از این بابت در عسر و حرج (سختی و مشقت) قرار گیرد،  حق دارد با استفاده از اختیاراتی که به عنوان حق توکیل و بر اساس عقدنامه  به او داده شده، به دادگاه مراجعه کرده و با اعمال وکالت، هم درخواست طلاق  دهد و هم مهریه اش را مطالبه کند. زن برای دریافت مهریه باید اموال شوهر را  به دادگاه معرفی و چنانچه شوهر مالی نداشت، او را ممنوع الخروج یا هر زمان  که اموالی از او پیدا کرد، آن را به دادگاه معرفی کند که در چنین شرایطی  اموال از سوی دادگاه توقیف و مهریه از روی آن پرداخت می‌شود.

همچنین بخوانید:

تقسیط مهریه و نحوه پرداخت آن 

در چه مواردی می توان از کار کردن زن جلوگیری کرد؟ 

اعسار مهریه و تعدیل مهریه چه فرقی دارند ؟ 

طلاق توافقی طبق قانون جدید 

آنچه باید در باره مهریه و نفقه بدانید 



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دیه مجازاتی است که در جنایات  عمدی و غیر عمدی که در آن‌ ها قصاص به هر دلیل قابل اجرا نباشد، اعمال  می‌شود. گاهی مقدار دیه مشخص است و گاهی مشخص نیست.

مجازات

  

مجازات های مقرر برای اشخاص حقیقی  به چهار بخش حدود، قصاص، دیات و تعزیرات تقسیم شده‌ اند و مجازات‌ های  بازدارنده که در کنار تعزیرات، دسته ‌ای از مجازات ‌ها را تشکیل می‌دادند،  در قانون جدید به طور کلی از شمار مجازات‌ ‌ها خارج شده ‌اند. در مجله دلتا به بیان مجازات های چهارگانه در قانون مجازات اسلامی پرداخته شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

مجازات حدود چیست؟

حدود جمع حد است و طبق قانون، مجازاتی است  که علت، نوع، میزان و کیفیت اجرای آن در شرع مقدس دین اسلام تعیین شده  است. انواع مجازات‌ های حدی پیش بینی شده در قانون عبارتند از: اعدام،  شلاق، قطع عضو، تبعید، حبس ابد و تراشیدن سر.

جرایم مستوجب حد

در قانون مجازات اسلامی، تخلفاتی که موجب حدود می‌شود، نام برده شده‌ اند:

  • زنا
  • لواط
  • مساحقه
  • قذف
  • ارتداد
  • شرب خمر (نوشیدن مشروبات الکل)
  • سرقت
  • قطع طریق (راهزنی)

  • سرقت ؛ در صورتی که کلیه شرایط سرقت را برای اجرای حدی دشته باشد. در زیر به این موارد اشاره شده است :

1. شیء مسروقه شرعاً مالیت داشته باشد.یعنی قابل خرید و فروش باشد.

2. مال مسروقه در حرز باشد و سارق هتک حرز کند و نیز مال را  از حرز خارج کند.( حرز مکان متناسبی است که مال به طور عرفی در آن از  دستبرد محفوظ می‎ماند.)

3. هتک حرز و سرقت مخفیانه باشد.

4. سارق، پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد.

5. ارزش مال مسروقه در زمان خارج کردن از حرز، معادل چهار و نیم نخود طلای مسکوک باشد.

6. مال مسروقه از اموال دولتی یا عمومی، وقف عام و یا وقف بر جهات عامه نباشد.

7. سرقت در زمان قحطی صورت نگیرد.

8. صاحب مال از سارق نزد مرجع قضائی شکایت کند.

9. صاحب مال قبل از اثبات سرقت سارق را نبخشد.

10. مال مسروقه قبل از اثبات سرقت تحت ید مالک قرار نگیرد.

11. مال مسروقه قبل از اثبات جرم به ملکیت سارق در نیاید.

12. مال مسروقه از اموال سرقت شده یا غصب شده نباشد.

مجازات قصاص

قصاص عبارت است از، مجازات اصلی جنایات عمدی بر نفس، اعضاء و منافع که طبق قوانین و مقررات اعمال می‌شود.

انواع قصاص عبارتند از:

  • قصاص نفس در قتل عمدی
  • قصاص عضو در جنایات عمدی
  • دون نفس که همان ضرب و جرح و نقص عضو و منافع است

قانون مجازات

دیات

دیه مالی است که گاهی مقدار آن معین شده و  گاهی تعیین نشده است (اعم از مقدر و غیر مقدر) که در شرع مقدس (دین اسلام)  برای جنایات غیر عمدی بر نفس، اعضا و منافع یا جنایات عمدی در مواردی که  به هر دلیل قصاص ندارد، به موجب قانون تعیین می‌شود.

انواع دیات نیز دیه نفس و دیه اعضاء است  که در جنایات عمدی و غیر عمدی که در آن‌ ها قصاص به هر دلیل قابل اجرا  نباشد، اعمال می‌شود. شایان ذکر است که دیه به صورت مقدر و غیر مقدر در نظر  گرفته شده است. به بیان ساده تر گاهی مقدار دیه مشخص است و گاهی مشخص  نیست. بنابراین “ارش”، دیه غیر مقدر دانسته شده است. در واقع زمانی که  مقدار دیه مشخص نباشد و در اصطلاح غیر مقدر باشد “ارش” در نظر گرفته شده که  قانون با توجه به شرایط تعیین می‌کند.

تعزیرات

تعزیر، مجازاتی است که مشمول عنوان حد،  قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعی یا نقض  مقررات حکومتی تعیین و اعمال می‌شود. نوع، مقدار، کیفیت اجرا و مقررات  مربوط به تخفیف، تعلیق، سقوط و سایر احکام تعزیر توسط قانون تعیین خواهد  شد. دادگاه در صدور حکم تعزیری، مکلف است مقرراتی را رعایت کند از جمله:  انگیزه مرتکب، نحوه ارتکاب جرم، وضعیت خانوادگی و اجتماعی مجرم و …  که این  موارد نشان می‌دهد مجازات تعزیر به موضوعات جامعه شناختی و جرم شناسی در  اعمال کیفر توجه دارد.

همچنین بخوانید:

فرار از صحنه تصادف چه مجازاتی دارد؟ 

تمدید قرارداد اجاره و چگونگی انجام آن 

تخلیه ملک اجاره‎ای 

واریز اشتباه پول به حساب دیگری ؛ راهکار قانونی چیست؟ 

طلاق خلع ؛ زن پول می دهد تا شوهر طلاقش دهد! 



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برخی همسران به دلائل مختلف از  جمله اختلافات خانوادگی تصمیم به طلاق می‌گیرند. در این شرایط یکی از دغدغه  های آن ها انتقال یارانه است که با صدور حکم طلاق از سوی دادگاه زن  می‌تواند از سرپرستی همسر خارج شود و برای دریافت یارانه جداگانه ثبت نام  کند.

انتقال یارانه

  

انتقال یارانه از جمله امور و  موضوعات مهم به خصوص بعد از طلاق و ازدواج به شمار می‌آید. بر اساس قانون،  سرپرست خانوار در حالت عادی شوهر یا پدر خانواده بوده و مبلغ یارانه نیز به  حساب او واریز می‌شود. اما گاه شرایطی مانند ازدواج یا طلاق به وجود  می‌آید که اعضای خانواده، تمایل به انتقال یارانه دارند و می‌خواهند در این  موضوع خود را از سرپرست خانوار جدا کنند. این امر نیاز به مراحل و شرایط  خاصی دارد که در مجله دلتا به این شرایط  پرداخته شده است. اگر تمایل به انتقال یارانه دارید برای آشنایی بیشتر با  مراحل و شرایط قانونی آن در ادامه با ما همراه باشید.

شرایط انتقال یارانه پس از طلاق

برخی همسران به دلائل مختلف از جمله اختلافات خانوادگی تصمیم به طلاق می‌گیرند.  در این شرایط یکی از دغدغه های آن ها انتقال یارانه است که با صدور حکم  طلاق از سوی دادگاه زن می‌تواند از سرپرستی همسر خارج شود و برای دریافت  یارانه جداگانه ثبت نام کند. زن یا مرد بعد از طلاق باید مدارک لازم را  آماده و به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه و تقاضای جدا شدن از سرپرستی همسر قبلی و  ایجاد سرپرستی جدید کنند. این مدارک عبارتند از :

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • سند طلاق
  • کپی تمام مدارک

تکلیف یارانه بعد از طلاق

پس از انجام مراحل یاد شده، زن یا مرد  بلافاصله باید حساب یارانه ای جدیدی در یکی از شعب بانکی برای خود ایجاد  کند، در غیر این صورت یارانه وی پرداخت نمی‌شود. لازم به ذکر است، در صورتی  که زن و شوهر طلاق گرفته اما در خصوص انتقال یارانه به تفاهم نرسیده اند و  یکی از طرف ها مشکل ایجاد می‎کند، باید به  فرمانداری شهر محل اقامت  خود  مراجعه کنند.

انتقال یارانه بعد از ازدواج شامل چه مراحلی است؟

افراد بعد از ازدواج تمایل دارند یارانه  خود را از خانواده شان جدا کنند. به طور مثال پسری که تا به حال تحت  سرپرستی پدر بوده، حالا خود نیز سرپرست خانواده است و با وجود دغدغه های  مالی ترجیح می‌دهد چنین کاری کند. برای انتقال یارانه بعد از ازدواج،  زن و شوهر باید به همراه مدارک لازم به مراکز پلیس +10 مراجعه و تقاضای  جدا کردن یارانه از سرپرستی پدر کنند. این مدارک عبارتند از:

  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی والدین مرد
  • اصل و کپی عقدنامه

شرایط دریافت یارانه بعد از فوت سرپرست

یکی دیگر از مشکلات افرادی که یارانه دریافت می‎کنند هنگام فوت سرپرست است. زیرا یارانه همه افراد خانواده به حساب بانکی سرپرست خانواده (پدر) واریز می‌شود مگر  در مواردی که پدر خانواده فوت کرده باشد که در این شرایط به حساب مادر  خانواده واریز می‌شود. در چنین مواردی به طور موقت یارانه اعضای خانواده  قطع می‌شود. در این موارد برای حل مشکل باید مدارک زیر را آماده و به مرکز  پلیس +10 مراجعه کنند.

  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی
  • کپی مدارک شناسایی
  • کارت ملی سرپرست قبلی
  • شناسنامه سرپرست قبلی
  • گواهی فوت سرپرست

در برخی خانواده‌ها بعد از فوت پدر، فرزند  ارشد سرپرستی را به عهده می‌گیرد که در این حالت نیز انتقال یارانه به  همان روشی  که ذکر شد، انجام می‌گیرد.

خانواده های بد سرپرست

در این موارد نیز مراحل انتقال یارانه به  همراه مدارک لازم در مرکز پلیس +10 انجام می‌گیرد ( خانوار بد سرپرست به‌  خانواده هایی گفته می‌شود که دارای مردانی معتاد، ناسازگار و بیکار و …  هستند و به واسطه عدم حضور موثر و یا نبود سرپرست خانواده، زن اداره زندگی و  خانواده را بر عهده گرفته است). البته باید در نظر داشت که در این موارد  برای تغییر در کفالت، حضانت و غیره افراد باید ابتدا به مرکز فرمانداری استان مربوطه مراجعه و همراه با نامه رسمی فرمانداری به پلیس +10 مراجعه کنند.

مدت زمان انتقال یارانه

برای انتقال یارانه، یک تا دو ماه زمان  صرف می‌شود تا افراد بتوانند یارانه دریافت کنند. افراد برای از دست ندادن  یارانه در طول این مدت می‌توانند بین دهم تا بیستم هر ماه موضوع را پیگیری  کنند.

همچنین بخوانید:

چه زمانی مرد می تواند از تحصیل زن جلوگیری کند؟ 

دانستنی های حقوقی ؛ مختصر و مفید+(ویدئو) 

طلاق توافقی طبق قانون جدید 

مشکلات مردان برای ازدواج مجدد 

آیا بعد از ازدواج امکان افزایش مهریه وجود دارد؟ 



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مالکان رسمی، مشاعی و اشخاصی که  املاکی را به صورت عادی خریداری کرده اند و به دلیل فوت مالک و ورثه و یا  عدم دسترسی به آنان موفق به اخذ سند مالکیت مفروزی (شش دانگ) نشده اند،  می‎توانند برای ثبت املاک خود، تقاضای درخواست سند شش دانگ کنند.

ثبت املاک

  

مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون  «تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌ های فاقد سند رسمی» برای ثبت  املاک این مسئولیت را به سازمان ثبت اسناد و املا‌ک کشور به ‌عنوان صادر  کننده سند در کشور داده تا از بهره برداری ‌های غیر مجاز در منابع طبیعی  جلوگیری کند. در مجله دلتا به بررسی جزییات این قانون پرداخته است.

اقداماتی در حل مشکل اسناد قولنامه ای

برای حل مشکل متقاضیانی که املاک خود را  به صورت عادی خریداری کرده اند و نیز مالکان رسمی که مالکیت آن ها به نحو  مشاعی است و به دلیل فوت یا مفقودالاثر بودن مالک رسمی و ورثه وی و یا عدم  دسترسی به مالک یا مالکان رسمی تاکنون موفق به اخذ سند مالکیت شش دانگ نشده  اند ، قانونی تحت عنوان «قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان  های فاقد سند رسمی» در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و آیین نامه اجرایی آن  در تاریخ 91/4/25 به تصویب رییس قوه قضاییه رسیده است.

سند شش دانگ

اشخاصی که می‎توانند از مزایای قانونی ثبت املاک استفاده کنند

مالکان رسمی، مشاعی و اشخاصی که املاکی را  به صورت عادی خریداری کرده اند و به دلیل فوت مالک و ورثه و یا عدم دسترسی  به آنان موفق به اخذ سند مالکیت مفروزی (شش دانگ) نشده اند، می‎توانند  برای ثبت املاک خود، تقاضای درخواست سند شش دانگ کنند.

باید در نظر داشت که بر اساس ماده 2 قانون  تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی کسانی که اراضی  متعلق به دولت یا موسسات دولتی را در تصرف دارند، مشمول مقررات این قانون  نیستند و باید مستقیما از طریق سازمان راه و شهرسازی خواسته خود را پیگیری  کنند. بنابراین متصرفان املاک دولتی مشمول این قانون نمی‎شوند.

بر اساس این قانون، ساختمان های احداث شده  روی اراضی با سابقه ثبتی که منشأ تصرفات متصرفان نیز قانونی است و همچنین  صدور اسناد مالکیت برای اراضی کشاورزی و زراعی و باغ هایی که شرایط یاد شده  را دارند،اما به علت وجود حداقل یکی از موارد ، صدور سند مالکیت مفروزی از  طریق قوانین جاری برای آن ها میسر نیست.

در چه مواردی صدور سند صورت نمی‎گیرد؟

در موضوع ثبت املاک برخی از موارد مثل فوت  مالک رسمی و حداقل یک نفر از ورثه وی، عدم دسترسی به مالک رسمی و در صورت  فوت وی، عدم دسترسی به حداقل یک نفر از ورثه وی، مفقود الاثر بودن مالک  رسمی و حداقل یک نفر از ورثه وی و عدم دسترسی به مالکان مشاعی در مواردی که  مالکیت متقاضی، مشاعی و تصرفات وی در ملک، مفروز است، صدور سند صورت  نمی‎گیرد.

املاک قولنامه ای

قوانین دیگر در خصوص ثبت املاک فاقد سند رسمی

در طول برنامه دوم ، سوم و چهارم توسعه ،  صدور اسناد مالکیت املاک واقع در روستا ها در دستور کار سازمان ثبت اسناد و  املاک کشور قرار گرفت و خوشبختانه اسناد مالکیت اکثر املاک روستایی به  صورت رایگان صادر و تسلیم روستاییان شد.

در ادامه این روند به موجب مواد الحاقی به  قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، مقرر شد درخواست متقاضیان  املاک واقع درشهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت و روستاهای باقی مانده (بالای  20 خانوار جمعیت ) در هیئت های حل اختلاف موضوع قانون یاد شده مطرح و منجر  به صدور رأی و سند مالکیت شود.

آیین نامه اجرایی این قانون به تصویب  رسیده و برای اجرا به استان ها ابلاغ شده است. همچنین برای ترمیم و بازسازی  بافت های فرسوده، قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و  ناکارآمد شهری به تصویب رسیده و به موجب قانون مذکور مقرر شده است سازمان  ثبت اسناد و املاک کشور با تشکیل هیئت های حل اختلاف، پرونده های موضوع این  قانون را مورد بررسی قرار دهد.

همچنین بخوانید:

3 اختلاف دردسرساز موجر و مستاجر 

نکاتی درباره تمدید اجاره نامه 

نحوه تبدیل سند وکالتی به قطعی 

سهم مالکان در تقسیم املاک مشاع 

مراحل قانونی اخذ پروانه ساختمان 



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مزایده به فرایندی گفته می‎شود  که به موجب آن اموال دولتی یا خصوصی و یا اموالی که به حکم مراجع قضائی  توقیف شده است، به صورت عمومی به فروش گذاشته می‌شود و هر کس که قیمت  پیشنهادی بالاتری بدهد ، مالک آن مال خواهد شد.

مزایده

  

مزایده فرایندی است که به موجب آن  اموال دولتی یا خصوصی و یا اموالی که به حکم مراجع قضائی توقیف شده است، به  صورت عمومی به فروش گذاشته می‌شود و هر کس که قیمت پیشنهادی بالاتری بدهد،  مالک آن مال خواهد شد. مزایده در طی یک فراخوان عمومی و طبق قوانین و  مقررات و با شرایط مشخص و عادلانه انجام می‎گیرد و مراجع ذی صلاح، نسبت به  کلیه امور مربوط به آن نظارت دارند. به گزارش مجله دلتا در صورت عدم پرداخت بدهی ، ملک محکوم و یا اموال وی توقیف می‎شود، که ممکن  است با نظر کارشناسی و تعیین قیمت، ملک یا مال به مزایده گذاشته شود ولی در  جریان برگزاری مزایده، شرایط و مشکلاتی به وجود آید که منجر به ابطال  مزایده شود. در این شرایط درخواست ابطال مزایده و عملیات اجرایی آن در مهلت  معین به دادگاه حقوقی تقدیم می‌شود.

موارد ابطال مزایده و عملیات اجرایی مزایده

موارد ابطال در قانون اجرای احکام مدنی قید  شده است. که در صورت وجود هر یک از این موارد مزایده باطل و خرید و فروش  اموال مربوطه از نظر قانونی، اعتبار ندارد. اشخاص می‌توانند با طرح دعوای  ابطال مزایده، توقف عملیات اجرایی را درخواست کنند. دادگاه حقوقی، این  اختیار را دارد که با تقدیم دادخواست ابطال مزایده و عملیات اجرایی مزایده،  در ارتباط با موضوع تصمیم گیری کند. در زیر به این موارد اشاره شده است:

موارد ابطال مزایده

  • مزایده در روز و ساعت و محلی غیر از محلی که در آگهی درج شده برگزار شود.
  • بدون حضور دادستان و نماینده دادستان انجام شود.
  • بدون دلیل قانونی مانع خرید شوند و یا بالاترین قیمتی را که خواسته شده رد کنند.
  • تخلفی که ارکان مزایده را متزلزل کند مشاهده شود.

طبق قانون، محکوم له (طلبکار) می‌تواند مثل  اشخاص دیگر در خرید شرکت کند ولی ارزیابان و دادورزها و سایر اشخاصی که  مباشر امر فروش ‌هستند همچنین اقوام نسبی و سببی آنان تا درجه سوم  نمی‌توانند در خرید شرکت کنند. شکایت راجع به تخلف از مقررات ظرف یک هفته  از تاریخ فروش به دادگاه تقدیم می‌شود. و تا قبل از انقضای مهلت مذکور یا  قبل از ‌اتخاذ تصمیم دادگاه (در صورت وصول شکایت) مال به خریدار تسلیم  نخواهد شد.

 

مزایده مال مشاع

مال توقیف شده در هر صورت به مزایده گذاشته می‎شود و فرقی نمی‎کند مال مفروز باشد یا مشاع (مشاع به مالی گفته  می‎شود که دو یا چند نفر در آن شریک باشند) و منقول یا غیر منقول بودن آن  نیز تفاوتی ندارد. البته باید در نظر داشت که اگر مال توقیف شده مشاع باشد،  در آگهی به اینکه مال مشاع است و نیز سهم مشاعی مال به فروش می‎رسد باید  اشاره شود. ماده 141 قانون اجرای احکام مقرر می‎دارد: « در صورتی که سایر  شریکان، فروش تمام ملک یا مال مشاعی را تقاضا کنند، در این صورت، تمام مال  به فروش می‎رسد و سهم شرکا از محل فروش پرداخت می‎شود».

مزایده مال مشاع

اگر خریدار نباشد

طبق نظر قانونگذار اگر برای مال مورد مزایده خریدار پیدا نشود سه حالت وجود دارد که در ذیل به آن ها اشاره شده است:

  1. محکوم له (طلبکار) مال دیگری معرفی کند و مال موضوع مزایده آزاد شود.
  2. محکوم له تقاضای تجدید مزایده کند.(در این صورت باید هزینه های مزایده مجدد را متقبل شود)
  3. محکوم له مال را به قیمت پایه قبول کند.

بر اساس ماده 144 قانون اجرای احکام که  بیان می‎دارد: «در مواردی که ملک خریدار نداشته و محکوم ‌له (طلبکار) آن را  در مقابل طلب خود قبول نماید مالک ظرف دو ماه از تاریخ انجام مزایده  می‎تواند‌ کلیه بدهی و خسارات و هزینه‌ های اجرا را پرداخته و مانع انتقال  ملک به محکوم ‌له (طلبکار) شود. دادگاه بعد از انقضای مهلت مزبور دستور  انتقال تمام یا ‌قسمتی از ملک را که معادل طلب محکوم ‌له باشد خواهد داد.

همچنین بخوانید:

فضولی ملکی موقوف! (بخش سوم) 

چک در معاملات مسکن ؛ نکاتی که باید به آن توجه کنید 

خریدار و فروشنده با اختلاف در مساحت ملک چه کنند؟ 

تعدیل در اجاره بهاء 

نکته های حیاتی و قابل توجه درمبایعه نامه 



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بر اساس قانون اشخاصی که با  محجور زندگی می‌کنند وظیفه دارند حجر او را به دادگاه اعلام کنند و در صورت  شناسایی حجر، باید برای محجور، قیم تعیین شود. البته باید در نظر داشت که  وظیفه خویشاوندان محجور مقید به زمان معینی نیست.

قیم

  

گاهی اداره امور برخی کودکان به قیم  آن‌ ها سپرده می‌شود. در واقع علاوه بر کودکانی که پدر یا جد پدری ندارند،  ممکن است برای محجورین هم قیم تعیین شود. (محجور شخصی است که نمی‌تواند  اموال خود را اداره کند) به همین دلیل شخصی که صلاحیت قیمومیت داشته باشد  به تقاضای دادستان از طرف دادگاه به عنوان قیم برای محجور تعیین می‌شود.  اما باید دید اختیارات قیم طبق قانون تا چه حدی است؟ و آیا اصلا در معاملات  محجور می‌تواند دخالت داشته باشد؟ در مجله دلتا شرایط قیمومیت و حدود اختیارات قانونی وی در ارتباط با محجور بررسی شده است.

حدود اختیارات

حدود اختیارات قیم در معاملات محجور

بر اساس قانون اشخاصی که با محجور زندگی  می‌کنند وظیفه دارند حجر او را به دادگاه اعلام کنند و در صورت شناسایی  حجر، باید برای محجور، قیم تعیین شود. البته باید در نظر داشت که وظیفه  خویشاوندان محجور مقید به زمان معینی نیست. طبق نظر قانونگذار قیم می‌تواند  به نمایندگی از محجور (صغیر، مجنون، سفیه) قرارداد ببندد. به طور مثال به  نمایندگی از او ملکی را بخرد یا بفروشد و یا به عنوان موجر یا مستأجر  قرارداد اجاره ببندد. به طور کلی اقداماتی که وی به نمایندگی از محجور  انجام می‌دهد دو دسته هستند؛
• اعمال اداری ؛ منظور اعمالی که برای اداره اموال محجور لازم است. مانند قرارداد تعمیر خانه
• اعمال ناقله ؛ این اقدامات موجب نقل و انتقال مال می‌شود. به عنوان مثال، اجاره یا فروش ملک
در هر حال وی می‌تواند اقدامات مزبور را به وکالت از محجور انجام دهد، زیرا  در زندگی اجتماعی امروزی محجور نیز ناگزیر است قراردادهایی با دیگران  منعقد کند که طبق قانون انعقاد آن ها بر عهده نماینده قانونی محجور، یعنی  قیم است.

معامله با خود محجور

طبق قانون قیم اختیار ندارد مال خود را به محجور بفروشد یا مال او را برای خود بخرد.  ممکن است به مصلحت محجور نباشد و منافع وی رعایت نشود. در واقع این‌ گونه  معاملات خطرناک بوده و از این رو قیم از انجام دادن آنها منع شده است.  بنابراین نقل و انتقال مالی بین قیم و مولی‌ علیه باشد طبق نظر قانونگذار  ممنوع است. قانون مقرر می‌دارد: «قیم نمی‌تواند به سمت قیمومت از طرف مولی‌  علیه(محجور) با خود معامله کند، اعم از اینکه مال مولی‌ علیه را به خود  منتقل کند یا مال خود را به او انتقال دهد.»

قیمومیت محجور

هبه و اجاره به محجور

طبق قانون قیم نمی‌تواند مال محجور را  اجاره کند یا مال خود را به او اجاره دهد. در واقع عقد اجاره باعث انتقال  منفعت از موجر به مستأجر است و مستأجر مالک منفعت مورد اجاره می‎شود، به  همین دلیل عقد اجاره وی با محجور هم جزو معاملات ممنوع و مشمول ماده ۱۲۴۰  قانون مدنی است. اما در خصوص هبه به محجور، می‌توان گفت چون این قرارداد،  هر چند که موجب انتقال مال قیم به مولی‌ علیه می‌شود، منتها چون برای محجور  منفعت دارد، مجاز است و جزو معاملات ممنوع به شمار نمی‌آید. ولی قیم تحت  هیچ شرایطی حق ندارد اموال محجور را هبه کند چرا که این امر به ضرر او  خواهد بود. البته با همه تفاصیل به نظر می‌رسد قیم فقط در حدود متعارف  پاره‌ ای از اموال مولی‌ علیه ممیز (کودکی که قوه تشخیص مسائل را دارد) را  به دوستان یا اقوام او، به مناسبت‌ هایی که در عرف پذیرفته شده است، مانند  جشن تولد و روز مادر اهدا کند یا به محجور ممیز، اجازه به اهدای آن را  بدهد. این‌ گونه هدایا در واقع اعمال مضر نیستند؛ چرا که در رشد شخصیت  محجور مؤثرند.

همچنین بخوانید:

چک در معاملات مسکن ؛ نکاتی که باید به آن توجه کنید 

خریدار و فروشنده با اختلاف در مساحت ملک چه کنند؟ 

تعدیل در اجاره بهاء 

چه املاکی  قابل  فروش است؟ 

دانستنی های حقوقی ؛ مختصر و مفید+(ویدئو) 



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای ثبت شرکت دانش بنیان ابتدا  باید یک شرکت در اداره ثبت شرکت ها به صورت حقوقی ثبت شود. تفاوتی ندارد که  شرکت تضامنی، سهامی عام یا خاص یا حتی تعاونی و یا سایر شرکت های حقوقی  باشد، ولی شرکت های سهامی به دلیل ساختار منسجمی که دارند توصیه می‌شوند.

دانش بنیان

  

شرکت دانش بنیان بر مبنای نوآوری های  علمی و تحقیقاتی بنا ‎می‎شود. هدف از پایه گذاری این شرکت ها کمک به توسعه  و بهبود بخش های صنعتی ، تولیدی، کشاورزی، خدماتی و در کل اقتصاد کشور بر  مبنای علوم و تحقیقات جدید است. در مجله دلتا به بررسی در خصوص شرایط و مراحل ثبت شرکت دانش بنیان پرداخته شده است.

شرایط تشکیل شرکت دانش بنیان

اولین شرط تاسیس این است که بنیانگذاران  این شرکت ها افراد تحصیل کرده و با پشتوانه دانشگاهی باشند. برای ثبت شرکت  دانش بنیان ابتدا باید یک شرکت در اداره ثبت شرکت ها به صورت حقوقی ثبت  شود. تفاوتی ندارد که شرکت تضامنی، سهامی عام یا خاص یا حتی تعاونی و یا  سایر شرکت های حقوقی باشد، ولی شرکت های سهامی به دلیل ساختار منسجمی که  دارند توصیه می‌شوند.

شرکت

ویژگی های شرکت دانش بنیان

شرکت ثبت شده باید ویژگی های دانش بنیان را  داشته باشد. این شاخص ها به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند که در  ذیل توضیح داده شده است:

الف) شاخص های عمومی یا کلی :

  • طبق قانون شرکت های دانش بنیان، باید حداقل دو سوم بنیان گذاران این شرکت ها دو مورد از شرایط زیر را داشته باشند:
  • داشتن مدرک لیسانس یا بالاتر
  • حداقل سه سال سابقه مدیریت و یا فعالیت علمی
  • یک اختراع داخلی و یا بین المللی ثبت شده داشته باشند
  • نیمی از درآمد شرکت از دستاوردهای علمی و پژوهشی شرکت در یک ساله اخیر  باشد( اگر شرکت تازه تاسیس و در مرحله تجاری سازی است باید مشتری تضمینی  داشته باشد و یا بازار هدف مشخصی داشته باشد)
  • شرکت باید حداقل به مدت 6 ماه برای حداقل 3 نفر بیمه رد کرده باشد

ب) شاخص های اختصاصی :

  • تولید کننده کالاهایی در حوزه دانش بنیانی باشند
  • تولیدات شرکت باید دانش بنیان باشد به این معنا که تولید با استفاده از  تحقیق و کارهای علمی باشد. و آن را در قالب کالای جدید عرضه کرده باشد و  دانش آن باید کاملا در دست خود شرکت و کسب شده باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

مدارکی که متقاضیان ارزیابی شرکت باید ارائه کنند عبارت است از:

  1.  رزومه شرکت
  2. تصویر آگهی تاسیس به همراه آخرین تغییرات شرکت در روزنامه رسمی
  3. آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسال شده به سازمان امور مالیاتی کشور
  4.  آخرین لیست بیمه شرکت و خلاصه وضعیت حقوق دستمزد و مزایا
  5.  تصویر مجوزهای شرکت (مانند پروانه بهره‌برداری و مجوز تاسیس و…)
  6.  نمودار سازمانی شرکت
  7.  ارائه طرح دانش بنیانی شرکت

شرکت های دانش بنبان

پس از ارائه این مدارک و ثبت درخواست در  سامانه شرکت های دانش بنیان، زمانی برای ارزیابی توسط کارگروه ارزیابی و  تشخیص صلاحیت اختصاص داده می شود و در صورت موفقیت در این ارزیابی مراحل  ثبت انجام خواهد شد. در بررسی موضوع دانش بنیان بودن یک شرکت کلیه اطلاعات  کارکنان، مدیران و سهامداران شرکت بررسی می شود تا مجوز لازم صادر شود لذا  لازم است شرکت شرایط خود را به خوبی در نظر داشته باشد. پس از اینکه شرکت دانش بنیان ثبت شد شرکت ها فقط برای مدت یک سال می‎توانند دانش و تحقیقات خود را در  قالب طرح های صنعتی و تجاری ارائه کنند و فقط یک بار این زمان برای یک سال  دیگر تمدید خواهد شد. لذا شرکت هایی که می‎خواهند از خدمات شرکت دانش بنیان  بهره مند باشند باید نهایتا ظرف این مدت کالاها و خدمات خود را تجاری سازی  و عملیاتی کنند.

اقدامات دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان

از جمله مهم ترین اقدامات و حمایت های دولت از شرکت های دانش بنیان می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معافیت از پرداخت مالیات
  • دریافت عوارض حقوق گمرکی
  • بهره مندی از سود بازرگانی
  • بهره مندی از عوارض مالیاتی برای 15 سال
  • استفاده از تسهیلات با سود کم و بازپرداخت طولانی مدت و حتی بی بهره

شرکت هایی می‎توانند ادعای دانش بنیان بودن  محصولات خود را داشته باشند که علاوه بر مبنای علمی و تحقیقاتی، نیاز به  تحقیق و توسعه فراوان داشته باشند و در نهایت توسط تیمی خبره و دانشمند  محصولات آنها تولید شده باشد.

همچنین بخوانید:

سوء پیشینه یا سابقه کیفری چیست؟ 

ثبت شرکت سهامی خاص بهترین گزینه شماست 

چگونه طلب خود را از متوفی دریافت کنیم؟ 

ثبت ثنا ؛ روش سامانه ثنا پیگیری پرونده قضایی 

بطلان قرارداد و دلایل آن به زبان ساده حقوقی 



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مبایعه نامه سند عادی است که به  واسطه آن خریدار و فروشنده در خصوص مال مورد معامله با یکدیگر توافق  می‌کنند. مواردی همچون زمان و مکان تحویل مال و متقابلا نحوه‌ پرداخت مبلغ  در آن ذکر می‌شود.

مبایعه نامه

  

مبایعه نامه سند عادی است که به  واسطه آن خریدار و فروشنده در خصوص مال مورد معامله با یکدیگر توافق  می‌کنند. مواردی همچون زمان و مکان تحویل مال و متقابلا نحوه‌ پرداخت مبلغ  در آن ذکر می‌شود. باید در نظر داشت که مبایعه نامه فقط مخصوص املاک نیست.  بلکه برای خرید و فروش هر مالی مثل خودرو، آهن، لوازم خانگی یا هر مال  دیگری می‌توان از بیع نامه استفاده کرد. در مجله دلتا نکات مهم در خصوص مبایعه نامه و شرایط فسخ آن مورد بررسی قرار گرفته شده است.

دلایلی که موجب فسخ مبایعه نامه می‌شوند

در اصطلاح حقوقی به حق فسخ مبایعه نامه «خیار فسخ» گفته می‌شود. خیار به معنی اختیار است و منظور از آن اختیاری  است که فرد در فسخ معامله دارد. در زیر مواردی که موجب فسخ بیع نامه  می‌شوند ذکر شده است.

مبایعه نامه

خیار تدلیس؛ در معامله ای که یکی از طرف ها عملیاتی انجام دهد که باعث فریب طرف دیگر شود، شخص فریب خورده اختیار فسخ دارد.

خیار عیب؛ در مواردی که پس از معامله  معلوم شود کالا معیوب بوده است ، قانونگذار به خریدار این حق را داده که بر  طبق خیار عیب معامله را برهم بزند. لازم به ذکر است، این خیار فقط مختص  خریدار نیست و فروشنده هم از این حق برخوردار است و می‌تواند معامله را فسخ  کند. باید توجه داشت طبق قانون این عیب باید به گونه ای باشد که از ارزش  کالا یا استفاده متعارف آن کاسته شود.

خیار تخلف از شرط؛ فروشنده یا خریدار شرط  کند کاری که انجام می‌دهد، یا مالی که می‌فروشد دارای ویژگی هایی است اما  به آن شرط عمل نکند یا آن مال دارای خصوصیات شرط شده نباشد، در این صورت  دیگری‌ می‌تواند با حدود و شرایطی معامله را بر هم بزند.

خیار تاخیر ثمن؛ در معاملات نقدی اگر ظرف  سه روز خریدار مبلغ معامله (ثمن ) را نپردازد، فروشنده می‎تواند از تحویل  کالا به خریدار خودداری کند. بنابراین این خیار مختص فروشنده است که در اثر  نپرداختن ثمن در ظرف سه روز از تاریخ معامله اختیار فسخ مبایعه نامه را  دارد.

خیار مجلس؛ تا زمانی که طرف های معامله در  محل توافق یا بنگاه حضور دارند ، این حق به آن ها داده شده که از معامله  پشیمان شوند و معامله را فسخ کنند. به این ترتیب خیار مجلس تا زمانی که دو  طرف از هم جدا نشده باشند و در کنار هم هستند محقق می‎شود.

خیار فسخ مبایعه نامه

نحوه فسخ مبایعه نامه

در مواردی که قانون اجازه می‌دهد ،طرف های  قرارداد می‌توانند عقد را فسخ کنند. البته اصل بر این است که هیچ کدام از  افراد نمی‌توانند قرارداد را به طور یک جانبه بر هم بزنند. در این مورد  قانون مقرر کرده است : «عقودی که طبق قانون واقع شده، بین طرف های عقد و  نماینده آن ها لازم الاجرا و صحیح است مگر اینکه با رضایت طرف ها یا به علت  قانونی فسخ شود». به این ترتیب با توجه به نظر قانوگذار اصل بر عدم امکان  برهم زدن اختیاری عقود است. شایان ذکر است، اثر فسخ مبایعه نامه نسبت به آینده است. به طور مثال در موردی که شخصی مال خود را به دیگری  می‌فروشد، با فسخ معامله کلیه منافع یا خسارت ناشی از آن مال به خریدار  اولیه بر می‌گردد.

نکات مهم حقوقی مبایعه نامه:

۱.در صورتی‌ که فقط یکی از طرف های معامله تعهدات را قبول کند آن سند دیگر بیع ‌نامه نیست.

۲.در شرایط تعدد خریداران، مبایعه نامه باید به امضای کلیه آن ها برسد و همچنین سهم هر یک مشخص شده باشد.

۳.چنانچه وکیل خریدار در جلسه حضور دارد و  خرید با وکالت انجام می‌شود، باید اصالت وکالتنامه و هویت وکیل و اصیل  بررسی  و نیز یک نسخه رونوشت از وکالتنامه از وکیل گرفته شود.

۴.فروشنده می‌تواند از حق حبس خود استفاده  کند به این معنا که با توجه به شرایط قرارداد تا زمانیکه مبلغ معامله  پرداخت نشده، از تحویل مال خودداری کند.

همچنین بخوانید:

قولنامه و مبایعه نامه، دوقلوهای ناهمسان-1 

قولنامه و مبایعه نامه، دوقلوهای ناهمسان-2 

چطور یک مبایعه نامه بنویسید که کمتر ضرر کنید 

حق داوری چیست و کدام دعاوی به داوری ارجاع می شود؟ 

آنچه درباره عقد ضمان باید بدانیم 



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

عُسر و حَرَج به معنای سختی و  مشقت در زندگی است. و به همین دلیل  قانونگذار از طریق اثبات‌ این امر به  زن اجازه داده است که به زندگی مشترک پایان دهد.اثبات مصادیق عسر و حرج و  احراز آن در دادگاه از موارد مهمی است تا به واسطه آن بتوان قاضی را برای  صدور حکم طلاق به دلیل عسر و حرج مجاب کرد.

عسر و حرج چیست

  

طلاق به‌ دلیل عسر و حرج یکى از روش  های جدایی زن و شوهر است. البته ممکن است این سؤال در ذهن ایجاد شود که  عسر و حرج چیست و تحت چه شرایطی منجر به  طلاق خواهد شد؟ چرا قانونگذار به  واسطه این موضوع به زن اجازه‌ طلاق داده است؟ و آیا این شرایط فقط در خصوص  طلاق کاربرد دارد؟ در مجله دلتا به این سوالات پاسخ داده شده است. پس در ادامه با ما همراه باشید.

عسر و حرج به چه معناست؟

عُسر و حَرَج به معنای سختی و مشقت در زندگی است. و به همین دلیل  قانونگذار از طریق  اثبات‌ این امر به زن اجازه داده است که به زندگی مشترک پایان دهد.

طلاق عسر و حرج

مصادیق عسر و حرج

برخی از موارد عسر و حرج به طور تمثیلی در قانون ذکر شده است که با اثبات آن ها در دادگاه، زن می‌تواند درخواست طلاق کند.

  • اعتیاد شوهر به مواد مخدر و یا مشروبات الکلی به طوری که زندگی  خانوادگی را با مشکل مواجه کند و خودداری یا عدم امکان وی به ترک، در مدتی  که پزشک تعیین کرده است. و یا اینکه پس از ترک اعتیاد مجددا شروع به مصرف  کند.
  • محکومیت قطعی مرد به حبس ۵ سال یا بیشتر.
  • ضرب و شتم و یا هر گونه سوء رفتار مستمر که غیر‌ قابل تحمل باشد.
  • ترک زندگی خانوادگی توسط شوهر حداقل به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  • ابتلای مرد به بیماری‌ های صعب‌ العلاج روانی یا سرایت کننده یا هر عارضه صعب‌ العلاج دیگری که زندگی مشترک را غیر ممکن کند.

البته باید در نظر داشت، موارد مندرج در  این ماده مانع از آن نیست که در سایر مواردی که مشکلات زن در دادگاه احراز و  شناسایی می‎شود و دادگاه حکم طلاق صادر می‎کند. ‌و در هر شرایطی علاوه بر  موارد فوق در صورت تشخیص دادگاه مبنی بر وجود سختی و مشقت بسیار که زندگی  زناشویی را غیر ممکن کند، حکم طلاق صادر خواهد شد. به طور مثال می‌توان به  مواردی از جمله عدم رسیدگی و توجه شوهر به مسائل و امورات خانواده، ازدواج  مجدد، عدم ایفای وظایف زناشویی از سوی مرد اشاره کرد که از جمله مواردی است  که در صورت اثبات آن در دادگاه، موجب صدور حکم طلاق ناشی از عسر و حرج  خواهد شد.

عسر و حرج

نحوه اثبات در دادگاه خانواده

اثبات مصادیق و احراز این امر در دادگاه  از موارد مهمی است تا به واسطه آن بتوان قاضی را برای صدور حکم طلاق به  دلیل سختی و مشقت در زندگی مجاب کرد. به طور مثال در شرایطی که زن به دلیل  ترک انفاق که موجبت تنگدستی و قرار گرفتن زن در وضعیت سختی و مشقت می‎شود،  با استناد به دلایل متعدد از جمله حکم قطعی کیفری مبنی بر ترک انفاق توسط  شوهر (به موجب ماده‌ ۵۳ قانون حمایت از خانواده) امکان‌ پذیر است. یا در  خصوص اثبات عسر و حرج به دلیل سوء رفتار مرد، سوابق شکایت از وی توسط زن یا  آرای صادره از مراجع قضایی در خصوص سوء رفتار، احراز و شناسایی این امر  توسط دادگاه آسان تر خواهد بود. باید توجه داشت که در طلاق به دلیل عسر و  حرج لازم نیست که پول یا مبلغی از طرف زن به مرد پرداخت شود (در طلاق خلع،  به‌ علت کراهت زن از شوهر، مبلغی از طرف زن به مرد پرداخت می‎شود) و طلاق  به دلیل عسر و حرج از جانب مرد نیز قابل رجوع نیست.

همچنین بخوانید:

تقسیط مهریه و نحوه پرداخت آن 

با درخواست طلاق مرد در دوران عقد، تکلیف مهریه چیست؟ 

طلاق به دلیل عدم تفاهم اخلاقی 

در چه مواردی می توان از کار کردن زن جلوگیری کرد؟ 

دانستنی های حقوقی ؛ مختصر و مفید+(ویدئو) 



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هر کدام از زن و مرد که خواهان  طلاق هستند، دلایل مخصوص به خود را دارند. گاهی با مشکلاتی در زندگی  زناشویی مواجه می‌شوند که فقط بین زن و شوهر بوده است و مدرکی برای اثبات  آن ندارند. اما دادگاه برای صدور حکم نیاز به دلیل و مدرک  دارد.

درخواست طلاق توافقی

  

امروزه بسیاری از طلاق ها به دلیل عدم تفاهم اخلاقی بین زن و شوهر رخ می‌دهند. به گزارش مجله دلتا منشا و اساس بسیاری از پرونده های طلاق که در دادگاه های خانواده در جریان  رسیدگی هستند به عدم سازگاری و تفاهم زن و شوهر و در مواردی اختلافاتی که  میان خانواده های آن ها به وجود می‎آید بر می‌گردد. هدف از این نوشتار  بررسی فرآیند درخواست طلاق توافقی در نتیجه عدم تفاهم اخلاقی است.

درخواست طلاق توافقی به دلیل نداشتن تفاهم اخلاقی

هرگاه زن یا مرد از خصوصیات و تفاوت‌ های  روانی و رفتاری طرف مقابل خود اطلاع و آگاهی نداشته نباشد، احتمال بروز  سوءتفاهم افزایش می‌یابد. خیلی از متقاضیان طلاق در دادگاه خانواده، دلیل  طلاق را نداشتن تفاهم اخلاقی عنوان می‌کنند. در واقع هر کدام از زن و مرد  که خواهان طلاق هستند، دلایل مخصوص به خود را دارند. گاهی با مشکلاتی در  زندگی زناشویی مواجه می‌شوند که فقط بین زن و شوهر بوده است و مدرکی برای  اثبات آن ندارند. اما دادگاه برای صدور حکم نیاز به دلیل و مدرک دارد.

طلاق توافقی

درخواست طلاق زن و مرد متفاوت است

باید بین درخواست طلاق از سوی مرد و این درخواست از طرف زن تفکیک قائل شد.

  • درخواست طلاق از جانب زن باشد؛ درخواست طلاق زن از دادگاه خانواده در  صورت مخالفت شوهر، نیازمند اثبات دلیل است. در مواردی که زن از شوهر وکالت  در طلاق یا به عبارتی حق طلاق نداشته باشد باید برای دادگاه ثابت کند که  زندگی مشترک او با شوهر باعث عسر و حرج است.( عسر و حرج به معنی سختی و  مشقت است) بنابراین اینکه صرفا بگوید تفاهم اخلاقی با شوهر ندارم در  دادخواست طلاق مفید به فایده نخواهد بود.
  • درخواست طلاق از جانب مرد باشد؛ هر چند که بر طبق قانون و فقه شیعه مرد اختیار طلاق را  دارد و این امر از طرف وی، نیازمند دلیل نیست، منتها قاضی قطعا در مورد  دلیل طلاق از مرد یا وکیل او جویا خواهد شد. ولی در واقعیت مرد می‌تواند با  پرداخت حقوق مالی همسر از قبیل مهریه و نفقه حتی در مواردی که دلیل موجه  برای این درخواست نداشته باشد، از دادگاه تقاضای طلاق کند. به عبارت دیگر  امکان رد کردن دادخواست طلاق وی به دلیل نداشتن دلیل موجه امکان پذیر نیست.  و در صورتی که دادگاه خانواده چنین حکمی صادر کند و درخواست طلاق را رد  کند در دادگاه های عالی ( منظور دادگاه تجدید نظر و دیوان است) نقض می‌شود.

حق طلاق

تاثیر مراکز مشاوره دادگاه در کاهش درخواست طلاق توافقی

یک وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص  می‌گوید : طبق قانون حمایت از خانواده، دادگاه نمی‌تواند زن و شوهر را  وادار به مراجعه به مشاوره کند و این امر با توجه به نوع اختلاف آنها امری  اختیاری است ولی معمولاً در رویه مراجع قضایی عرف است که طرف های موضوع  مشاوره شوند. این وکیل دادگستری درباره اینکه مشاوره چقدر می‌تواند در کاهش  طلاق مؤثر باشد، معتقد است امکان سازش در مراکز مشاوره دادگاه‌ های  خانواده تقریباً وجود ندارد زیرا زن و مرد قبل از مراجعه به دادگاه و تنظیم  دادخواست همه روش ها و راه های ممکن را سپری کرده‌اند. و تصمیم نهایی در  خصوص جدایی گرفته اند. منتها چون هدف قانونگذار حفظ بنیان خانواده است این  تدابیر در نظر گرفته شده است که تا حد امکان از پاشیده شدن کانون خانواده  جلوگیری شود.

سخن آخر؛ مسؤولیت رسیدن به تفاهم را بپذیریم

فارغ از نظامات حقوقی شاید برای پیشگیری  از جدایی هایی این چنین، بهتر باشد به جاى هر گونه پیش داورى یا مشاهده  اشکالات و ضعف ها، نقاط مثبت و قوت طرف مقابل دیده شود و همچنین این در نظر  گرفته شود که هیچ دو نفری پیدا ‌نمی‌شوند که از هر نظر با هم یکسان باشند و  در نهایت، تمام اعضاى خانواده به خصوص زن و شوهر مسؤولیت رسیدن به تفاهم  را پذیرا شوند.

همچنین بخوانید:

تقسیط مهریه و نحوه پرداخت آن 

با درخواست طلاق مرد در دوران عقد، تکلیف مهریه چیست؟ 

اعسار مهریه و تعدیل مهریه چه فرقی دارند ؟ 

طلاق توافقی طبق قانون جدید 

آیا بعد از ازدواج امکان افزایش مهریه وجود دارد؟ 



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای رسیدگی به برخی جرایم،  ‌نیازی به شکایت شاکی خصوصی نیست و حتی در صورتی که شاکی اعلام رضایت کند،  مراجع قضایی نمی‌توانند به دلیل گذشت شخص زیان دیده، جریان تعقیب و محاکمه و  اجرای حکم را متوقف کنند.

جرایم غیر قابل گذشت

  

گاهی افراد بر حسب شرایط ممکن است در  جایگاه مجرم یا زیان دیده در دعوا باشند. در چنین شرایطی آشنایی با قوانین  و مقررات حقوقی اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. از نظر قانونگذار جرایم به دو  دسته قابل گذشت و غیر قابل گذشت تقسیم می‌شوند. در مجله دلتا جرایم غیر قابل گذشت و آثار حقوقی آن و همچنین تاثیر گذشت شاکی در این  گونه جرایم مورد بررسی قرار گرفته شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

جرایم غیر قابل گذشت

برای رسیدگی به برخی جرایم، ‌نیازی به  شکایت شاکی خصوصی نیست و حتی در صورتی که شاکی اعلام رضایت کند، مراجع  قضایی نمی‌توانند به دلیل گذشت شخص زیان دیده، جریان تعقیب، محاکمه و اجرای  حکم را متوقف کنند. البته باید در نظر داشت که دادگاه با توجه به رضایت  شاکی می‌تواند مطابق آن مجازات متهم را تخفیف دهد و در صورتی که بعد از  صدور حکم قطعی شاکی اعلام رضایت کند، دادگاه پس از درخواست محکوم، در  مجازات وی تجدیدنظر کرده و آن را کاهش می‌دهد. از جمله مصادیق بزه‌ های غیر  قابل گذشت می‌توان به جرم خیانت در امانت، سرقت، کلاهبرداری و قتل عمدی  اشاره کرد.

جرایم

آیا گذشت شاکی تاثیری در رای دادگاه دارد؟

طبق قانون در این قبیل جرایم ، گذشت یا  اعلام شکایت شاکی مانع تعقیب یا رسیدگی و اجرای حکم توسط مراجع قضایی نیست  منتها می‎تواند تا حدودی در پرونده اثر گذار باشد. به عنوان مثال وقتی جرم  سرقت اتفاق می‎افتد به لحاظ اینکه باعث برهم زدن نظم و امنیت روانی و  اقتصادی جامعه می‎شود از جمله جرم های غیر قابل گذشت تلقی می‎شود و فرقی نمی‎کند فرد متضرر از این جرم شکایت کند یا خیر و یا  این که بعد از اعلام شکایت از درخواست خود منصرف شود و اعلام رضایت کند. در  این شرایط متهم به دلیل ارتکاب سرقت، تعقیب و به مجازات قانونی خواهد  رسید. اما باید در نظر داشت که در هر حال رضایت شاکی در شرایط پرونده در هر  مرحله ای که باشد تاثیراتی خواهد داشت که در ذیل بررسی شده است :

  • قبل از صدور حکم قطعی
    در این مرحله که از تعقیب متهم تا زمان صدور حکم قطعی ادامه پیدا می‎کند،  هرگاه متضرر از جرم اعلام گذشت کند در جرایم تعزیری و بازدارنده دادگاه  می‎تواند در مجازات متهم تخفیف قائل شود و یا مجازات او را از نوعی به نوع  دیگر که مناسب تر به حال متهم است تبدیل کند. به عنوان مثال دادگاه به جای  حبس حکم به جزای نقدی بدهد.
  • بعد از صدور حکم قطعی
    در این مرحله هرگاه شاکی خصوصی از شکایت خود صرف نظر کند، محکوم می‎تواند  با استناد به گذشت شاکی از دادگاه صادر کننده حکم قطعی درخواست کند تا در  میزان مجازات او تجدیدنظر کند. در این شرایط دادگاه در وقت فوق العاده به  درخواست فرد محکوم رسیدگی می‎کند و مجازات را در صورت اقتضا در حدود قانون  تخفیف خواهد داد.

جرم های غیر قابل گذشت

نکات مهم در خصوص جرایم غیر قابل گذشت

  1. اگرچه رضایت شاکی خصوصی در این گونه جرایم مانع رسیدگی به پرونده و  تعقیب نیست منتها رضایت شاکی تأثیر بسزایی بر نوع و میزان مجازات متهم  دارد.
  2. در صورت اعلام رضایت و گذشت زیان دیده، چه قبل از صدور حکم قطعی و چه  بعد از آن دادگاه با توجه به قانون و تا جایی که اقتضا کند در اعمال مجازات  و نوع و میزان آن تخفیف قائل می‎شود و باید در  نظر داشت که این امر از  سوی دادگاه الزامی نیست.
  3. در این گونه موارد لازم نیست که رضایت، رسمی و محضری باشد. و بنابراین  ضرورتی ندارد که اعلام گذشت حتماً در دفترخانه اسناد رسمی انجام گیرد. طرف  های دعوا می‎توانند به دادگاه مراجعه و مراتب را نزد قاضی مربوطه اعلام  کنند تا توسط وی صورت جلسه شود. در صورتیکه اعلام رضایت در کلانتری انجام  شود، باید به درستی تنظیم شود و برای قاضی یقین آور باشد.
  4. اعلام رضایت شاکی باید صریح و بدون شرط باشد. همچنین در مواردی که شاکی  از گذشت خود باز گردد، دادگاه بر مبنای رضایت اعلامی اتخاذ تصمیم می‎کند و  در واقع عدول از گذشت قابل ترتیب اثر نیست.

همچنین بخوانید:

با همسایه‌ مزاحم چه کنیم؟(+ویدئو) 

فرار از صحنه تصادف چه مجازاتی دارد؟ 

لیزینگ همان اجاره به شرط تملیک است؟ 

پارک ممنوع ، مراقب نصب این تابلوها باشید! 

عزل وکیل ؛ چرا و چگونه؟ 



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طبق نظر قانونگذار هر گونه  عملیات و اقداماتی که باعث فریب فرد در خصوص ویژگی‌ های مورد معامله شود،  چه از طرف فروشنده و چه از طرف خریدار باشد، سبب تحقق تدلیس و ایجاد خیار  فسخ برای آن معامله خواهد شدکه اثر فوری دارد و باید اعمال شود. 

تدلیس در معامله

  

تدلیس در اصطلاح حقوقی عبارت است از  عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود. به عبارت دیگر به معنای پوشاندن  عیبی در مال یا نشان دادن یک صفت یا امتیاز غیر واقعی در مال است. به گزارش  مجله دلتا به علت جبران ضرر و زیان  ناشی از این اقدامات فریبنده، شخص فریب خورده و متضرر از حق فسخ بهره‌ مند  است. و می‌تواند معامله را برهم بزند.

تدلیس

تدلیس در اصطلاح حقوقی چیست؟

به موجب نظر قانونگذار که مقرر می‌دارد؛  «تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود». بنابراین تعریف  می‌توان نتیجه گرفت که، اگر طرف معامله می‌دانست که به‌ طور مثال مورد  معامله دارای این مزایا نبوده و یا دارای این عیب است، اقدام به انجام  معامله نمی‌کرد. در نتیجه برای به وقوع این امر دو شرط اساسی لازم است:  انجام عملیات (اعم از گفتار یا فعل) و فریب دادن شخص دیگر. همچنین لازم است  که عملیات فریب ‌دهنده باید پیش از انجام معامله باشد تا طرف دیگر را اغوا  و متمایل به انجام معامله کند. نکته دیگر که حائز اهمیت است  طبق قانون،  تدلیس علاوه بر معاملات تجاری، در عقد ازدواج نیز ممکن است رخ دهد.(که در  این خصوص در مقاله تدلیس در ازدواج به تفصیل پرداخته شده است)

اثر تدلیس در معاملات

وقوع چنین امری باعث ایجاد حق فسخ برای  شخص فریب‌ خورده در قرارداد می‌شود. به‌ منظور بررسی بیشتر اثر آن در  معاملات، دو نوع از عقود را از هم تفکیک می‌کنیم: عقد نکاح و معاملات  تجاری.

بایع

تدلیس در معامله

طبق نظر قانونگذار هر گونه عملیات و  اقداماتی که باعث فریب فرد در خصوص ویژگی‌ های مورد معامله شود، چه از طرف  فروشنده و چه از طرف خریدار باشد، سبب تحقق تدلیس و ایجاد خیار فسخ برای آن  معامله خواهد شد که اثر فوری دارد و باید  اعمال شود.

بنابراین طرف دیگر حق فسخ معامله را دارد.  گاهی افراد در قرارداد شرط می‌کنند که کلیه اختیارات از جمله اختیار فسخ  معامله به موجب فریب کاری طرف مقابل ساقط شود و وجود نداشته باشد (به این  امر در اصطلاح حقوقی شرط اسقاط کافه خیارات گفته می‌شود). باید در نظر داشت  در معامله ای که هر یک از طرف های معامله از فریب طرف دیگر اطلاع و آگاهی  ندارد، این عدم اختیار بر فسخ قرارداد به چند دلیل منطقی نیست.

یکی از دلایل آن است که برخی از حقوقدانان  اعتقاد دارند که تا زمانی که فردی از موضوع حق خود اطلاع ندارد، نمی‌تواند  آن را اسقاط کند و از بین ببرد، زیرا ممکن است در صورت آگاهی و اطلاع، به  از بین بردن آن رضایت نمی‌داد. از طرفی اختیار فسخ معامله به دلیل تدلیس (خیار تدلیس) قبل از معامله و اطلاع زیان‌ دیده از عملیات متقلبانه قابل  اسقاط نیست. زیرا اگر قرار باشد شخصی دیگری را فریب دهد و با توسل به قانون  و عدم استفاده از حق فسخ از احقاق حق زیان ‌دیده جلوگیری کند؛ می‌توان  بیان داشت که در واقع از قانون به‌ عنوان وسیله ‌ای برای از بین بردن حقوق  دیگران استفاده کرده است در حالیکه ماهیت و فلسفه قانون حفظ حقوق افراد  جامعه است.

بنابراین شخص در صورت تدلیس حق فسخ دارد و  باید به این نکته توجه داشت که در هنگام تنظیم قرارداد و اسقاط خیارات،  خیار تدلیس را استثناء  و حق فسخ معامله در صورت عملیات فریب کارانه وجود  داشته باشد.

همچنین بخوانید:

معامله صوری املاک در چه صورتی جرم نیست؟ 

معامله معارض یا فروش یک ملک به چند نفر و مجازات آن 

ضرورت های‎ انجام یک معامله ملکی 

از نظر قانون سکوت علامت رضایت است؟ 

اثبات معامله به قصد فرار از دین 



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

استرداد دعوا فقط از طرف شخصی که   طبق قانون خواهان نامیده می‎شود پذیرفته خواهد شد. بنابراین علاوه بر  خواهان اصلی، اشخاصی که خواهان دعوای متقابل و وارد ثالث نیز گفته می‎شوند،  می‌توانند دعوای خود را مسترد کنند. اما در هیچ شرایطی خوانده نمی‌تواند  دعوا را پس بدهد و به عبارتی مسترد کند. 

استرداد دعوا

  

استرداد دعوا در اصطلاح حقوقی به  معنای پس گرفتن دعوا و شکایت است. گاهی مدعی به دلایلی منافع خود را در باز  پس گرفتن شکایت می‌بیند و مایل نیست که دادگاه نسبت به موضوع، حکم صادر  کند، این در شرایطی است که خوانده دعوا بی‌ تردید، متحمل هزینه هایی برای  دفاع در مقابل ادعای خواهان شده است. به عنوان مثال در مواردی خواهان با  توجه به جلسات دادرسی تشخیص می‌دهد که محکوم خواهد شد به همین دلیل به  دادگاه اعلام می‎کند که از دادخواست خود منصرف شده است. دادگاه نیز بر حسب  مورد با توجه به قوانین و مقررات نسبت به موضوع تصمیم خواهد گرفت. در مجله دلتا به بررسی شرایط و آثار استرداد دعوا پرداخته شده است.

خواهان

چه شرایطی برای استرداد دعوا لازم است؟

انصراف از شکایت و پس گرفتن دعوا فقط از  طرف شخصی که طبق قانون خواهان نامیده می‎شود پذیرفته خواهد شد. بنابراین  علاوه بر خواهان اصلی، اشخاصی که خواهان دعوای متقابل و وارد ثالث نیز گفته  می‎شوند، می‌توانند دعوای خود را مسترد کنند. اما در هیچ شرایطی خوانده  نمی‌تواند دعوا را پس بدهد و به عبارتی مسترد کند. زیرا دادرسی با درخواست  خواهان و با هدف گرفتن حکم دادگاه شروع شده است و خوانده نمی‌تواند پیش از  کسب نتیجه به آن پایان دهد. وکیل در صورتی می‌تواند شکایت را مسترد کند که  این اختیار توسط موکل به او داده شده و در وکالت نامه نیز تصریح شده باشد.  لازم به ذکر است که اگر خواهان محجور باشد و شکایت توسط قیم به دادگاه  ارائه شود و قیم بخواهد دعوا را مسترد کند باید با اجازه دادستان اقدام  کند.(محجور در اصطلاح حقوقی به کسی گفته می‌شود که از بخشی از تصرفات و  اعمال حقوقی منع شده است)

آثار استرداد دعوا

• قرار رد دعوا؛

در مواردی که خواهان در مرحله نخستین از  شکایت خود منصرف شود، دادگاه این قرار را صادر می‌کند. در صورتی که قرار رد  دعوا صادر شود، خواهان می‌تواند دوباره همان دادخواست را اقامه کند اما  باید دادخواست جداگانه ‌ای تنظیم و به دادگاه ارائه دهد. اثر استرداد دعوا و قرار رد دعوا قهقرایی است. به این معنا که طرف های پرونده در موقعیتی که پیش از اقامه دادخواست داشته ‌اند قرار می‌گیرند.
در صورت تعدد خواندگان در دعاوی قابل تجزیه، ممکن است نسبت به برخی از آنها  مسترد شود، در این صورت اگر پس از ختم مذاکرات طرف های پرونده باشد، فقط  رضایت خوانده یا خواندگانی لازم است که دادخواست نسبت به آنها مسترد گردیده  است و قرار رد دعوا فقط نسبت به آنها صادر می‌گردد. در دعاوی غیر قابل  تجزیه ، استرداد دعوا نسبت به بعضی خواندگان اصولا نباید شنیده شود.

قرار سقوط دعوا

• قرار سقوط دعوا؛

این قرار زمانی صادر می‌شود که پس از  اتمام مذاکرات، خواهان از شکایت خود به طور کلی منصرف می‌شود، در این شرایط  مدعی دیگر نمی‌تواند مجدداً شکایت خود را مطرح کند زیرا موضوع مختومه  می‌شود.

• مرور زمان؛

در مواردی که به موجب مرور زمان که در  واقع سپری شدن مدت زمانی است که وضعیت حقوقی جدید و مخصوصی را برای فرد  ایجاد کرده ، این وضعیت و مرور زمان که به دلیل دادخواست قطع شده است با  استرداد دعوا، قطع مرور زمان منتفی می‌شود.
• در برخی دعاوی که طرح آن باید در مدت محدودی انجام گیرد، استرداد  دادخواست در حکم استرداد دعوا است یعنی وقتی که خواهان دادخواست خود را  مسترد می‌کند، منجر به سقوط دعوا می‌شود. به طور مثال در مواردی که شخص به  حصر وراثت اعتراض می‌کند که دیگر تجدید دادخواست ممکن نخواهد بود.

همچنین بخوانید:

احضاریه دادگاه و عواقب عدم توجه به آن 

دادرسی چیست و چگونه تشکیل می شود؟ 

حق داوری چیست و کدام دعاوی به داوری ارجاع می شود؟ 

بعد از سرقت گوشی بلافاصله این کار قانونی را انجام دهید 

دختران مجرد هم قانونا می توانند مادر شوند 



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در چک ضمانت باید مانند چک‌ های  عادی اطلاعات و مشخصات کامل درج شود. ماده ۳ قانون صدور چک مقرر می دارد؛  چک‌ ها باید دارای امضا و تاریخ، عدم وجود قلم‌ خوردگی و یکسان بودن عدد و  حروف باشند.

چک ضمانت

  

چک یکی از اسناد تجاری است که در یک  برگه مخصوص نوشته می‌شود. در ابتدا چک فقط زمانی باید صادر می‌شد که صادر  کننده به اندازه وجه چک در حساب خود پول داشت و به جای دریافت پول از بانک و  پرداخت آن به دیگری ، اقدام به صدور چک می‌کرد، اما هم اکنون چک به عنوان  یکی از مهمترین اسناد تجاری مورد استفاده مردم به حساب می‌آید. در مجله دلتا به بررسی شرایط وصول چک ضمانت و قوانین و ضوابط مربوط به آن و همچنین  مسئولیت‌های متقابل صادر کننده و دارنده چک در مقابل یکدیگر پرداخته شده  است. در ادامه همراه ما باشید.

قانون چک ضمانت

چک ضمانت چیست؟

منظور از چک ضمانت، چکی است که بابت تضمین  انجام تعهد صادر می‌شود، بنابراین در حالتی امکان وصول دارد که متعهد در  انجام معامله یا تعهدی که به عهده گرفته کوتاهی کند. بنابراین اگر اختلافات  بین صادر کننده و دارنده چک بابت عدم انجام تعهد باشد،  چک ضمانت فقط در  شرایطی قابل وصول است که صادر کننده چک به وعده خود عمل نکند و در غیر این  صورت اجرای چک خیانت در امانت محسوب می‌شود. چک سند تجاری است که در کنار  سفته و برات قرار دارد که پس از صدور باید در مدت زمانی که تعیین شده است  پرداخت شود.

چک

چک ضمانت چطور ارزش قانونی دارد؟

طبق قانون، در چک ضمانت باید مانند چک‌  های عادی اطلاعات و مشخصات کامل درج شود. ماده ۳ قانون صدور چک مقرر می  دارد؛ چک‌ ها باید دارای امضا و تاریخ، عدم وجود قلم‌ خوردگی و یکسان بودن  عدد و حروف باشند، در صورت عدم وجود هر یک از این موارد، چک، فاقد ارزش  قانونی بوده و معتبر نیست؛ بنابراین وصول نمی‌شود.

باید در نظر داشت که صادر کننده چک  نمی‌تواند علت صدور چک را قید کند و حتی در صورت قید شدن نیز بانک توجهی به  این متن ندارد، بنابراین برای وصول چک ‌های ضمانت فقط در صورتی می‌توان از  بانک پول دریافت کرد که شرایط لازم را داشته باشند.

شرایط مطالبه چک ضمانت

افرادی که چک صادر می‌کنند باید در تاریخی  که در چک مقرر شده مبالغ لازم و کافی در حساب آن ها وجود داشته باشد. در  صورتی که دارنده چک از بانک استعلام کند و حساب فرد موجودی لازم را نداشته  باشد، بانک گواهی عدم پرداخت را به فرد ارایه می‌دهد و با این گواهی  می‌توان علیه صادر کننده چک اقامه دعوی کرد.

بنابراین اگر فردی چک را بابت ضمانت در  معامله یا انجام تعهد بدهد و آن معامله صورت نگیرد یا فرد به تعهد خود عمل  نکند، در این شرایط باید در دادگاه حقوقی اقامه دعوی کرد. دادگاه محل اقامت  صادر کننده چک، صلاحیت رسیدگی به موضوع را دارد و دعوا باید در آنجا مطرح  شود. به طور مثال اگر محل اقامت فرد‌ صادر کننده چک شیراز است و چک در  اصفهان باشد، باید در دادگاه شیراز برای اقامه دعوای چک،  اقدام شود.

اگر طرف ها، در مکان دیگری قرارداد را  منعقد کرده باشند و یا در قرارداد خود، محل دیگری را برای انجام تعهد مشخص  کرده باشند یا محل بانک صادر کننده دسته چک جایی متفاوت از محل اقامت صادر  کننده چک باشد، در این صورت علاوه بر محل اقامت صادر کننده، در این سه محل  هم می‌توان اقدام به طرح دعوا کرد.

همچنین بخوانید:

دادخواست خود را بدون وکیل بنویسید 

110 سکه مهریه ، علت قانونی آن 

سند مالکیت تک برگ ؛ مزایا و محاسن 

سند منگوله دار و دلایل تبدیل آن به تک برگی 

مفید و مختصر برای آگاهی شما 



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای استرداد جهیزیه باید دادخواست تنظیم شود که در صورت نیاز برای تنظیم دادخواست می توان با وکیل استرداد جهیزیه مشورت کرد

استرداد جهیزیه

اموالی که طبق رسوم قدیم زن به خانه شوهر می‌آورد، به عنوان جهیزیه شناخته می‌شود.اصولا زن نیز مانند مرد می‌تواند در اموال خود هر تصرفی انجام دهد و در واقع در مسایل مالی خود استقلال تام دارد. برای آگاهی بیشتر از مراحل استرداد جهیزیه با مجله دلتا همراه باشید.

سیاهه جهیزیه

زن باید جزئیات اموال مربوط به جهیزیه خود را درفهرستی یادداشت کند.

به این نوشته در اصطلاح “سیاهه جهیزیه” گفته می‌شود. زن باید این سیاهه را به امضای مرد برسد.

امضای مرد به این سیاهه اعتبار می‌دهد، اما در صورتی که اثر انگشت شوهر نیز در سیاهه اموال زن درج شود، این موضوع اعتبار این سند عادی را بیشتر خواهد کرد.

در سیاهه اموال زن ذکر می‌شود که به عنوان مثال یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و نظایر آن به عنوان جهیزیه تهیه شده است.

جهیزیه از نظر قانون

جهیزیه در قانون، یکی از حقوق مادی زن به حساب می‌آید که هر زمانی بخواهد، می‎تواند آن را از همسرش درخواست کند. در کشور ما، جهیزیه به رسم امانت و بنا بر عرف از سوی زن در اختیار مرد قرار می‌گیرد و مرد فقط می‌تواند از منافع آن استفاده کند.

وظیفه تهیه جهیزیه از نظر قانون برعهده مرد است؛ بنابراین وقتی جهیزیه را زن به خانه مرد می‌آورد عاریه دهنده می‌تواند هر زمانی که اراده کرد، مورد عاریه را از عاریه گیرنده پس بگیرد. مرد نیز به عنوان امین زن، فقط تا زمانی که از آن درست استفاده کند و صدمه‌ای به آن وارد نیاورد می‎تواند از جهیزیه بهره مند شود.

جهیزیه از نگاه شرع

همان گونه که گفته شد جهیزیه که همان لوازم خانگی است از اجزای نفقه محسوب می‌شود و از نظر شرع اصولا بر عهده مرد است.

به طور کلی در شرع اسلام شوهر دو تکلیف مالی نسبت به زن دارد؛ یکی مهریه است که مقدار آن در حین عقد یا توافق زوج ها تعیین می‌شود و دیگری نفقه است که برخلاف مهریه، فقط یک حق و دین مالی است که زن می‌تواند آن را مطالبه کند.

 نفقه یک حکم تکلیفی است که حتی اگر زن توانایی مالی داشته باشد از گردن مرد ساقط نمی‌شود. بنابراین، از نظر فقهی تردیدی وجود ندارد که تأمین کلیه وسایل زندگی بر عهده شوهر است و از ابتدای تشکیل خانواده شوهر باید وسایل مورد نیاز زندگی را تأمین کند، در ضمن اگر شوهر هم توانایی خرید و تأمین وسایل مورد نیاز زندگی را ندارد همسرش باید به کمترین امکانات شوهر قناعت کند.

جهیزیه از نظر عرف

جهیزیه از پدیده‌هایی است که در مناطق و قومیت‌های مختلف کشورمان طبق آداب و فرهنگ خاص آن منطقه تعیین و بین طرف‌های ازدواج بر سر آن توافق می‌شود. البته در بسیاری از نقاط کشورمان به خصوص در شهر‌های بزرگ جهیزیه بر عهده خانواده عروس است و طی توافقی دوجانبه فقط چند وسیله بزرگ زندگی را داماد تهیه می‌کند. اما بعضی قومیت‌ها هم عرف خاص خودشان را دارند. در برخی از شهر‌های کشورمان هم مانند شهر‌های استان خراسان شمالی جهیزیه بر عهده مرد است و او لوازم را تهیه می‌کند.

اگر هم زن و مرد توافقی در خصوص جهیزیه نکنند زن میتواند با استناد به سیاهه برای گرفتن جهیزیه خود اقدام کند.

استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه یا بردن جهیزیه آسان است و معمولا مشکلی در این خصوص وجود ندارد. زن می‌تواند از طریق دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف برای استرداد جهیزیه به استناد فهرست کالاهایی که به خانه مرد آورده است دادخواست تقدیم کند.

می‌دانیم که جهیزیه اموال و وسایلی است که در زندگی مشترک استفاده می‌شود بنابراین طلا‌های زن متعلق به او و در تصرف اوست و عرفا جزو جهیزیه محسوب نمی‌شود. باید توجه داشت که اگر هم زن طلا‌ها را با خود به منزل شوهر آورده باشد در تصرف خود او بوده ، زیرا در مجالس و مهمانی‌های روزمره استفاده می‌کرده است مگر این که مدعی شود طی دوران زندگی مرد آن‌ها را برداشته است که از مقوله استرداد جهیزیه خارج است.

مراحل استرداد جهیزیه:

اگر زن تصمیم به استرداد جهیزیه خود گرفته است می تواند به یکی از شیوه های زیر برای گرفتن جهیزیه اقدام کند.

*مراجعه به شورای حل اختلاف

*برای اطلاع از چگونگی استرداد جهیزیه با وکیل استرداد جهیزیه گفتگو کرده تا شما را برای مراجعه به شورای حل اختلاف راهنمایی کند.

   *برای استرداد جهیزیه باید دادخواست تنظیم شود که در صورت نیاز برای تنظیم دادخواست می توان با وکیل استرداد جهیزیه مشورت کرد

*برای استرداد جهیزیه در کمترین زمان و بدون حضور خود در شورای حل اختلاف، با وکیل استرداد جهیزیه و با تجربه به صورت حضوری مشورت کنید و در صورت نیاز وکیل بگیرید و بعد از مشخص شدن وسایل جهیزیه، به وکیل وکالت بدهید که اینکار را به جای شما انجام دهد.

*اگر برای استرداد جهیزیه قصد داشته باشید که وکیل بگیرید باید مدارک زیر را به وکیل تحویل بدهید.

اصل سند ازدواج

اصل شناسنامه زن

اصل کارت ملی زن

فهرست ( سیاهه ) جهیزیه معتبر

در صورت نبود اصل سند ازدواج باید کپی آن از دفترخانه ای که عقد صورت گرفته است دریافت شود.

 

همچنین بخوانید:

رد مال در کلاهبرداری(+ویدئو)

فرزند خوانده بعد از فوت شخص ارث می برد یا نه؟

تفاوت عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی

با همسایه‌ مزاحم چه کنیم؟(+ویدئو)

سوء پیشینه کیفرى چگونه پاک می شود؟



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 آبان 1398 | نظرات ()