نوشته شده توسط : مجله دلتا

ارث از جمله حقوق مالی و اقتصادی به شمار می‌رود که در مواردی افراد پس از فوت اعضای خانواده یا بستگانشان از آن بهره‌مند می‌شوند و البته میزان آن برای همه افراد یکسان نبوده و بسته به عوامل مختلف متفاوت است.

امکان تغییر ارث

برخی سوالاتی که پیرامون ارث مطرح می‌شود آن است که آیا پدر و مادر می‌توانند ارث دختر و پسر را تغییر دهند و دیگر اینکه آیا می‌توانند وصیت کنند که به یکی بیشتر و به دیگری کمتر ارث برسد؟ در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع امکان تغییر ارث می‌پردازیم.

 وصیت

آیا پدر و مادر حق دارند وصیت کنند که اضافه بر ارث به کسی داده شود؟ پدر و مادر می‌توانند تا یک‌سوم از اموال خودشان را وصیت کنند که در چه راهی مصرف شود.

مثلا در امور خیر مصرف شود یا اینکه به شخص خاصی داده شود، فرزندش باشد یا غیرفرزندش. بنابراین اختلافی در این نیست که پدر و مادر یا هر شخص دیگری حق دارند وصیت کنند اموالشان را به کسی بدهند.

تغییر ارث

ارث

ارث دختر و پسر، ارث پدر و مادر و همچنین ارث همسر از همسر در قانون مشخص شده است به عنوان مثال: اگر یک برادر باشد و یک خواهر، دو برابر به پسر می‌رسد.
حال آیا پدر و مادر می‌توانند این سهم را تغییر دهند مثلا بگویند دختر برابر پسر ارث ببرد؟ خیر این کار از عهده پدر و مادر خارج است و چنین حقی را ندارند  همان‌طوری که در مورد همسر و پدر و مادر معین شده که چقدر ارث ببرند و با شرایط خاصی این تقسیم ارث آمده و کسی نمی‌تواند آن‌ها را تغییر دهد، چون این موارد حدود و قوانین الهی است و ما حق تغییر آن‌ها را نداریم.
چنانچه بیان شد هر شخصی حق دارد که تا یک‌سوم اموال خودش را وصیت کند که مقداری از آن را به فلان فرزندم مثلا برای خرج تحصیلش بدهید، یا فرزندی که نیاز به مسکن دارد مبلغی را به او پرداخت نمایید.
ولی همین را هم حق ندارد بیش از یک‌سوم وصیت کند و اگر بیش از یک‌سوم شد مقدار بیشترش صحیح نیست، مگر این‌که بقیه وراث اجازه بدهند یا مثلا فرزندان او اجازه بدهند که نصف اموالش را در راه خیر مصرف کنند.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا خیانت از لحاظ حقوقی قابل بخشش است؟  را مطالعه کنید.


:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خرید و فروش ملک با وکالت نامه مانند معاملات دیگر محاسن و معایبی دارد.

مشکلات ممکن در معاملات با وکالتنامه

دو طرف معامله زمانی تصمیم به انجام معاملات وکالتی می‌گیرند که می‌خواهند معامله‌ای راحت و بی‌درد‌سر و به دور از هر‌گونه هزینه اضافی انجام دهند؛ گاهی هم عدم دخالت در معامله دلیلی است تا معامله به‌صورت وکالتی صورت پذیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مشکلات ممکن در معاملات با وکالتنامه می‌پردازیم.

معایب خرید و فروش ملک با وکالتنامه

  • وکالتنامه با فوت یا از دست دادن سلامت عقلی یکی از طرفین از بین می­‌رود: زمانی‌که یکی از طرفین بعد از معامله فوت کند یا سلامت عقلی خود را از دست بدهد وکالتنامه فسخ می­‌شود. سلامت عقلی منظور دیوانگی، آلزایمر یا دیگر بیماری­‌های مرتبط با عقل انسان است. در صورتی‌که قولنامه‌‌ای تنظیم نشود پس از مرگ فروشنده ملک به وارثین می‌­رسد. اگر خریدار نیز فوت کند ملک به فروشنده بازگرداننده می‌­شود.
  • ملک پس از فروش توقیف شود: ملکی که به‌صورت وکالتی خریداری می­‌شود در واقع از نظر قانون خریدار صاحب ملک شناخته نمی‌­شود. برای همین طلبکاران می­‌توانند از طریق قانون حکم توقیف ملک را بگیرند. اگر خریدار بتواند از طریق قانون اثبات کند که ملک را خریده است دادگاه حکم را فسخ می‌کند. البته این مراحل زمان‌­بر است و در این زمان ملک توقیف است و خریدار به آن دسترسی ندارد.
  • اختلافاتی که بین خریدار و فروشنده به وجود می‌­آید: در صورتی‌که پس از معامله بین خریدار و فروشنده مشکلی پیش آید فروشنده می‌­تواند مشکل ساز شود. فروشنده معامله بین خود و خریدار را منکر می­‌شود و ثمن معامله را درخواست می­‌کند. اگر خریدار مدرکی در مورد معامله نداشته باشد مجبور می‌شود بر اساس قانون ثمن را به فروشنده دوباره بدهد.

مشکلات معاملات وکالتی

  • فروشنده ملکی که با وکالتنامه به شخصی فروخته است را به شخص دیگری بفروشد: یکی دیگر از مشکلات معامله با وکالتنامه زمانی‌ است که فروشنده می‌­تواند ملک را به دیگری نیز بفروشد. زمانی که فردی ملکی را با وکالتنامه خریداری می­‌کند از نظر قانون صاحب ملک شناخته نمی‌­شود. فروشنده که هنوز صاحب ملک است اختیار فروش مال خود را به دیگری نیز دارد. برای همین لازم است قولنامه یا مبایعه‌نامه‌ای برای معامله بین طرفین تنظیم شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب با جرایم تلگرامی آشنا شوید مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در این مطلب قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که هر پسر و مردی باید در مورد قانون مهریه در ایران بداند.

آنچه مردان در مورد ازدواج باید بدانند

با توجه به اینکه اختلافات خانوادگی بین زن و شوهر دارای پیچیدگی‌ها و جزییاتی است، لذا هنگام جدایی و طلاق باید یکایک موارد مطروحه در قانون خانواده در نظر گرفته شود. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع آنچه مردان در مورد ازدواج باید بدانند می‌پردازیم.

نکات کاربردی که لازم است قبل از ازدواج بدانید

  • مهریه در اسلام لزوما عند‌المطالبه نیست و شرطی برای میزان آن یا پرداخت آن وجود ندارد. لذا شما در زمان عقد می‌توانید از نوشتن عبارت عند‌المطالبه در عقدنامه جلوگیری کنید و مثلا عبارت عند‌الاستطاعه را مقابل آن بنویسید.
  • اکثر مردان از این موضوع مطلع نیستند که مهریه‌های بالاتر از ۱۱۰ سکه هم توسط قانون از مرد گرفته می‌شود و تصور عموم بر این است که فکر می‌کنند تا ۱۱۰ سکه بیشتر گرفته نمی‌شود و شما اگر هر میزان سکه هم مهریه در نظر بگیرید فقط ۱۱۰ تای آن گرفته می‌شود. این یک دروغ است که سبب شده سر مردان زیادی کلاه برود. مهریه تا ۱۱۰ سکه ضمانت زندانی کردن شما را دارد و بالاتر از آن را هم در واقع قانون از طریق تعقیب و مصادره اموال در صورت رسیدن ارث یا بدست آوردن مال از شما می‌گیرد.
  • خیلی از افراد فکر می‌کنند در صورتی‌که زن خیانت کند موجب بطلان مهریه زن می‌شود. حتی زنای محصنه هم مهریه او را حذف نمی‌کند و در هر صورت مهریه طبق قانون کنونی کشور حق زن است و تحت هیچ شرایطی باطل یا حذف نمی‌شود.
  • همه شما مردان و پسران باید بدانید که مهریه به ارث می‌رسد.

مردان در مورد ازدواج باید بدانند

  • حق حبس یکی از حقوق زن است و به این معنی است که دختر باکره بعد از عقد تا زمان دریافت کامل مهریه می‌تواند تمکین نکند و این برای خیلی از پسران در زمان عقد اتفاق می‌افتد و سبب می‌شود پسر نتواند همسر خود را به خانه خود ببرد و زن حاضر به عروسی نمی‌شود و قانونا می‌تواند مرد را موظف کند تا نفقه او را نیز بدهد.
  • گذاشتن شروط در عقدنامه فقط مخصوص زن نیست و مرد هم می‌تواند در عقدنامه شروط ضمن عقد تعریف کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب با جرایم تلگرامی آشنا شوید را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بروز مشکلات زیاد اقتصادی و گرانی سکه که در چند ماه گذشته با افزایش تعداد زندانیان مهریه همراه بود، بحث پیدا کردن جایگزینی برای مهریه را به مسئله محفل‌های رسمی و غیر رسمی، رسانه‌ها و مراجع قضایی و همچنين مجلس، تبدیل کرد.

موارد جایگزین مهریه

یکی از موارد مطرح شده که بعضی از کارشناسان بر آن تاکید دارند، جایگزینی شروط ضمن عقد به‌جای مهریه است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع موارد جایگزین مهریه می‌پردازیم.

شروط ضمن عقد ازدواج چیست؟

با امضای قباله ازدواج، مرد از نظر حقوقی مکلف به پرداخت مهریه و نفقه است و زن مکلف به تمکین از مرد می‌شود. در کنار این موارد، بعضی از امور زندگی زن وابسته به اجازه مرد می‌گردد. این مسئله می‌تواند در آینده مشکلاتی برای زن به‌ وجود آورد. جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی، بعضی خانم‌ها اقدام به درج شرایط ضمن عقد ازدواج در قباله می‌کنند.

نمونه‌ای از شروط ضمن عقد ازدواج 

  • شرط حق تحصیل: شوهر، زن را در ادامه تحصیل تا هر مرحله که زن لازم بداند و در هر کجا که وضعیت ایجاب نماید مخیر می‌سازد.
  • شرط حق اشتغال: شوهر، زن را در اشتغال به هر شغلی که مایل باشد، در هر کجا که وضعیت ایجاب نماید مخیر می‌کند.
  •  شرط حق خارج شدن از کشور: شوهر به زن، وکالت بلاعزل می‌دهد که با تمامی اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا کتبی دوباره شوهر، از کشور خارج شود. تعیین مدت، مقصد و وضعیت مربوط به سفر به خارج از کشور به صلاح دید خود زن است.
  •  شرط حق تعیین خانه: حق انتخاب خانه و تعیین شهر یا محلی که زندگی مشترک در آن‌جا ادامه پیدا کند با زن خواهد بود.

جایگزین مهریه

  •  شرط حق حضانت فرزندان: زوجین در شروط ضمن عقد توافق نمودند اولویت در حضانت فرزند یا فرزندان مشترک در صورت طلاق با مادر خواهد بود، اعم از این‌که دوباره ازدواج کند یا خیر.
  •  شرط گرفتن حق طلاق: بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی و شرع، حق طلاق به دست مرد است. ولی مرد می‌تواند اجرای حق خود در طلاق را به همسرش یا هر فرد دیگری وکالت دهد.

نکته: درصورتی‌که مرد به زن وکالتنامه بلاعزل طلاق داده باشد حق طلاق مرد هنوز پابرجاست و شوهر هم می‌تواند برای طلاق اقدام کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا خیانت از لحاظ حقوقی قابل بخشش است؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پانزی یک شیوه کلاهبرداری برای جذب سرمایه‌گذاران است تا از این طریق افراد را با تبلیغ سودهای غیرمتعارف و نجومی به دام انداخته و در نهایت کلاهبردار با پول بسیاری که به جیب زده متواری می‌شود.

کلاهبرداری پانزی

پانزی ترفندی برای کلاهبرداری است که در آن یک کلاهبردار یا همان طراح پانزی، به افراد ناآگاه وعده می‌دهد که اگر پول‌هایشان را در اختیار او قرار دهند، با آن پول‌ها کار خواهد کرد و سودهای نجومی و تضمینی به سرمایه‌گذاران خواهد داد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع کلاهبرداری پانزی می‌پردازیم.

کلاهبرداری پانزی

در کلاهبرداری پانزی برای اعتماد سرمایه‌گذاران در ابتدا از پول افراد جدید، سود بالا برای افراد قدیمی پرداخت می‌شود تا سرمایه‌گذاران بیشتری جذب سیستم شوند.

این طرح در نهایت به دلیل اشباع شدن و عدم وجود سرمایه‌گذار جدید نابود شده و معمولا کلاهبردار با مقدار زیادی پول متواری می‌شود. تشخیص طرح‌های پانزی کار سختی نیست، مهم‌ترین شاخصه این طرح‌ها سودهای نجومی تضمینی و ناشناس بودن است اما با وجود این شاخص‌های عینی و روشن در بسیاری از موارد افراد در دام این طرح افتاده و وقتی متوجه می‌شوند که فریب خورده‌ و سرمایه خود را از دست داده‌اند.

در بیشتر مواقع افراد قشر متوسط و حتی ضعیف در دام طراح پانزی گرفتار می‌شوند زیرا تصور می‌کنند با اندک سرمایه خود می‌توانند در مدت کوتاهی ثروتمند شوند به همین دلیل این افراد دارایی خود مانند خودرو، طلا و حتی خانه خود را می‌فروشند به این امید که به سود بالایی دست یابند. اما باید بدانند که قربانیان این روش از کلاهبرداری مبالغ زیادی را از دست می‌دهند و متضرر می‌شوند.

پیگیری کلاهبرداری پانزی

مجازات جرم کلاهبرداری پانزی

طبق ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، کلاهبردار غیر شبکه‌ای علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود.

در کلاهبرداری شبکه‌ای اگر مبلغ کلاهبرداری کلان نباشد مجرم به رد مال، به حبس از ۶ ماه تا سه سال و جزای نقدی معادل دو برابر اموالی که از راه مذکور به دست آورده محکوم می‌شود.

ولی اگر کلاهبرداری کلان باشد به حبس از ۵ سال تا ۲۰ سال محکوم می‌شود و در هر دو صورت دادگاه به عنوان جزای مالی به ضبط تمام اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده باشد، حکم خواهد داد. دادگاه می‌تواند علاوه بر جریمه مالی و حبس، مرتکب را به ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب با جرایم تلگرامی آشنا شوید مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

واژه بطلان زمانی به کار گرفته می‌شود که قرارداد، از همان ابتدا و زمان ایجاد، شرایط قانونی لازم برای صحت عقد را نداشته است.

باطل شدن قرارداد اجاره

اجاره یکی از رایج‌ترین قراردادهایی است که در کشور منعقد می‌شود. نکات بسیار مهمی در تنظیم قرارداد موجر و مستاجر وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشیم تا در تنظیم قرارداد اجاره با مشکل مواجه نشویم. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع باطل شدن قرارداد اجاره می‌پردازیم.

در موارد زیر قرارداد اجاره باطل محسوب می‌شود

  • اگر شرایط عمومی صحت قرارداد و شرایط اختصاصی صحت عقد اجاره رعایت نشود. به‌عنوان‌مثال، مدت اجاره کاملا مبهم بوده و به‌هیچ‌وجه، قابل‌تعیین نباشد.
  • درصورتی‌که مورد اجاره، عیبی پیدا کند که موجب از بین رفتن امکان و قابلیت استفاده مستاجر از آن شود، به‌طوری‌که رفع عیب نیز ممکن نباشد.
  • هرگاه در مدت اجاره، تمام یا قسمتی از عین مستاجره به‌واسطه حوادث طبیعی، مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و غیره، از بین برود.
  • درصورتی‌که موجر فقط به مدت عمر خود، مالک منافع عین مستاجره باشد و در میانه مدت اجاره فوت کند.

باطل شدن قرارداد

  • درصورتی‌که در عقد اجاره شرط شده باشد که فقط خود شخص مستاجر و نه هیچ شخص دیگر، حق استفاده و بهره‌برداری از مورد اجاره را دارد و او نیز در حین مدت اجاره فوت کند. به‌طورکلی، قانون مدنی به مستاجر این اختیار را داده است که با شخص دیگر، عقد اجاره دومی ببندد. بااین‌وجود، گاهی شخصیت مستاجر برای موجر (صاحبخانه) آن‌قدر اهمیت دارد که در ضمن قرارداد اجاره، شرط می‌کند که فقط شخص مستاجر می‌تواند از عین مستاجره استفاده کند و مستاجر نیز این شرط را می‌پذیرد. در این صورت، با فوت مستاجر، اذن موجر برای بهره‌برداری از مورد اجاره که به شخص او اختصاص داشته از بین رفته و به همین دلیل، قرارداد اجاره نیز، باطل می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نکات بسیار مهم در مورد مراحل انتقال سند رسمی ملک را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قوانین ما اعم از حقوقی و کیفری تعریفی از خیانت ارائه نکرده‌اند و به‌طور کامل مشخص نیست چه رفتار یا رفتارهایی را باید خیانت بدانیم.

بخشش خیانت

موضوع بخشیدن جرم خیانت زوجین، از دو دیدگاه قابل تامل و بررسی است، دیدگاه اول از جهت گذشت و بخشش نسبت به یکدیگر که امری شخصی بوده و کاملا تصمیم‌گیری در آن مربوط به طرفین است. اما از جهت موضوع و دیدگاه دیگر، اثر قانونی که در این باره وجود دارد هست. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع بخشش خیانت می‌پردازیم.

جرایم قابل گذشت

جرایمی هستند که در صورتی مقامات قضایی به آن‌ها رسیدگی و اجرای مجازات می‌نمایند که شاکی از متهم شکایت نموده باشد و اگر شاکی از جرم گذشت کند، در هر مرحله‌ای که موضوع مطرح باشد متهم دیگر تحت تعقیب کیفری قرار نخواهد گرفت (برای مثال جرم توهین) در حالی‌که در جرایم غیر قابل گذشت نیازی به شکایت شاکی یا مدعی خصوصی نیست.

در نهایت باید بیان داشت که هر دو جرم زنا و رابطه نامشروع غیر زنا یک نوع جرم غیر قابل گذشت هستند و درصورت گذشت و بخشش شاکی، رسیدگی و اجرای مجازات در هرحال ادامه خواهد داشت.

اما مطابق با تصمیمات اخیر قوه قضاییه در قالب یک رای وحدت رویه؛ جرم موضوع ۶۳۷ (رابطه نامشروع) یک نوع جرم شرعی همانند جرم زنا نیست و در نتیجه قاضی رسیدگی‌کننده به موضوع می‌تواند درصورت وجود شرایط لازم اقدام به تخفیف، تعلیق و… مجازات نماید برعکس جرم زنا که این امکان را ندارد.

بخشیدن جرم خیانت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب  نفقه زن در قانون بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آشنایی با جرایم تلگرامی به شما این امکان را می‌دهد که با عدم بازنشر پست‌های خلاف عفت عمومی یا اقدام اشخاص خارج و داخل کشور به کلاهبرداری اینترنتی نسبت به مبارزه با جرایم تلگرامی اقدام نمایید.

آشنایی با جرایم تلگرامی

وجود پرونده‌های روز افزون جرایم مرتبط با فضای مجازی از قبیل جرایم اینستاگرامی، جرایم مربوط به واتس آپ، جرام مربوط به فیس بوک، مجازات جرایم و چت‌های اینترنتی، تهدید به قتل و تشویق به خودکشی در فضای مجازی، توهین به مقدسات در اینستاگرام، آشنایی با جرایم تلگرامی را به امری اجتناب ناپذیر مبدل کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع آشنایی با جرایم تلگرامی می‌پردازیم.

آشنایی با مصادیق انواع جرایم تلگرامی

  • ساخت استیکر‌های غیر اخلاقی: ساخت استیکرهای غیر اخلاقی با تصاویر دیگران، از جرایم تلگرامی بود که در ابتدا برای کاربران ایرانی قابل دسترسی بود. آشنایی با چنین جرایمی، به مسوولین ایران این امکان را داد که طی مذاکره با مدیران تلگرام، این امکان از دسترس کاربران ایرانی خارج شد.
  • ساخت کانال جهت نشر محتوای غیر اخلاقی: امکان ساخت کانال و تهیه مطالب غیر اخلاقی یا مطالبی که با امنیت ملی و همچنین به کار بردن امکان تبلیغ علیه نظام و نهادهای حاکمیتی و بازنشر پست‌های خلاف امنیت ملی، یکی دیگر از جرایم در تلگرام است که بر اساس ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای به صراحت جرم انگاری شده است.
  • هتک حرمت اشخاص: یکی دیگر از جرام تلگرامی توهین و هتک حرمت اشخاص نسبت به یکدیگر و توهین به مقدسات یا توهین به مقامات رسمی کشور در کانال‌های تلگرامی معاند نظام است. بسیاری از پست‌های گروه‌های تلگرامی و کانال‌های تلگرامی که ایجاد کننده آن‌ها معمولا از شماره‌های خارج از ایران محتوای مجرمانه دارند که باز نشر آن‌ها در گروههای تلگرامی می‌تواند از مصادیق ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای باشد.
  • تهدید به قتل یا تهدید به ضررهای جسمی: نوع دیگری از جرایم در تلگرام، تهدید کاربران نسبت به یکدیگر است. تهدید به انتشار اسکرین‌شات مکالمات و چت‌های اینترنتی، اخاذی از طریق اکانت تلگرامی، کلاهبرداری از طریق چت تلگرامی، همه از مصادیق جرایم تلگرامی هستند که امکان وقوع در فضای مجازی را دارند.
  • رابطه نامشروع تلگرامی: آشنایی با جرایم در  تلگرام، منحصر به موارد فوق نیست. هر عمل یا ترک عملی که در قانون جرم انگاری شده باشد و طریق ارتکاب آن فضای مجازی از قبیل فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام، آیمو و یا اسکایپ باشد، قابل تعقیب کیفری توسط دادسرای جرایم رایانه‌ای است.

جرایم تلگرامی

طریقه گزارش جرایم تلگرامی

به محض اطلاع از وقوع چنین جرایمی می‌توانید با مراجعه به سایت اینترنتی پلیس فتا، نسبت به گزارش جرم تلگرامی یا هر جرمی در فضای مجازی به پلیس فتا اقدام نمایید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نکات بسیار مهم در مورد نحوه صدور چک در معاملات ملکی مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از راه‌هایی که مالک می‌تواند ملک خود را منتقل نماید، فروش آن است.

مراحل انتقال سند رسمی ملک

امروزه با توجه به حجم بالای معاملات ملکی بایستی با قواعد مربوط به خرید و فروش ملک و انتقال سند رسمی ملک، بیشتر آشنا شویم. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مراحل انتقال سند رسمی ملک می‌پردازیم.

 توافق مکتوب فروشنده و خریدار

زمانی‌که دو نفر تصمیم می‌گیرند ملکی را بین خود خرید و فروش نمایند و در خصوص تمام جزییات این معامله به توافق می‌رسند باید تمام توافقات حاصله را به‌صورت کتبی درآورند که معمولا به این توافق کتبی در عرف قولنامه گفته می‌شود قولنامه در واقع همان مواردی است که بین خریدار و فروشنده به توافق رسیده شده است و فقط به‌صورت کتبی درآمده است.

اما در صورتی‌که یکی از طرفین به مواردی که بیان نموده است پایبند نباشد طرف دیگر دلیل محکمی جهت اقامه دعوا علیه وی ندارد چراکه قولنامه محکمه پسند نیست.

به همین جهت طرفین باید قراردادی را به نام مبایعه­‌نامه بین خود تنظیم نمایند مبایعه ‌نامه همان‌طور که از نام آن مشخص است قرارداد بیع است بین طرفین. این قرارداد یک سند غیر رسمی است که قبل از اینکه سند رسمی ملک به خریدار منتقل گردد، بین طرفین منعقد می‌گردد.

بعد از تنظیم مبایعه­‌نامه طرفین و دو شاهد بایستی آن را امضا نمایند

مبایعه‌نامه تنظیم شده منحصر به فرد نیست و امکان فروش مجدد ملک از سوی فروشنده به خریدارهای دیگر نیز دارا است به این منظور طرفین باید به بنگاه‌های املاک مراجعه نموده و قرارداد خود را در سیستم نرم ­افزاری جامع آنها به ثبت می‌رسانند این سیستم به‌صورت سراسری است و با ثبت مشخصات طرفین و ملک مورد نظر، کد رهگیری صادر می‌گردد که صادر شدن این کد به این معنی است که فروشنده پیش از این ملک را به دیگری نفروخته است و معامله سالم است. البته برخی مبایعه­‌نامه را نیز در بنگاه‌های املاک تنظیم می‌نمایند.

 در این مرحله خریدار وظیفه­‌ای ندارد و انجام این مرحله با فروشنده ملک است

فروشنده باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و لیست مدارکی که برای تنظیم سند لازم است را از دفترخانه گرفته و مدارک را کامل نموده و برای تنظیم سند رسمی به دفتر خانه مربوطه برگردد.

مراحل انتقال سند رسمی

 در این مرحله طرفین باید در تاریخ و در دفترخانه تعهد شده و تعیین شده حاضر شوند

در صورت تعیین نشدن، خریدار به وسیله‌ی اظهارنامه تاریخ و محل حضور جهت انتقال سند رسمی به اطلاع فروشنده می‌رساند و سند انتقال را امضا نمایند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا خیانت از لحاظ حقوقی قابل بخشش است؟ را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

توقیف خودرو به علت کشف حجاب در صورتی رخ می‌دهد که در خودرو، جرم کشف حجاب توسط راننده یا سرنشینان رخ دهد.

توقیف خودرو به دلیل کشف حجاب

به دلیل فراگیر شدن توقیف خودرو به علت کشف حجاب و ارسال پیامک پلیس امنیت، در این مطلب از مجله دلتا به موضوع توقیف خودرو به دلیل کشف حجاب می‌پردازیم.

توقیف خودرو به علت کشف حجاب

کشف حجاب و بی‌حجابی در خودرو دارای ضمانت اجرای توقیف خودرو توسط پلیس امنیت اخلاقی است. که در این‌صورت فرد خاطی جهت رفع توقیف بایستی اعمالی را انجام دهد. اما اینکه چگونه بایستی جهت رفع توقیف اقدام نماید؟ خودرو چه مدت باید در توقیف بماند؟ مالک خودرو به کجا جهت رفع توقیف مراجعه نماید؟ و اینکه چه مدارکی همراه داشته باشد؟ مباحثی است که در ادامه توضیحات آن‌ها آورده شده است. با ما همراه باشید.

جهات توقیف خودرو 

  • بدحجابی و بی‌حجابی داخل خودرو
  • استعمال دخانیات داخل خودرو
  • پوشش نامناسب و روابط نامشروع داخل خودرو
  • روزه‌خواری در ماه رمضان در داخل خودرو
  • به همراه داشتن سگ در خودرو
  • ایجاد آلودگی صوتی

رفع توقیف خودرو به علت کشف حجاب چگونه امکان پذیر است؟

جریمه بدحجابی و کشف حجاب، توقیف خودرو بین یک هفته تا سه هفته است. در این مدت مالک خودرو، حق استفاده از خودرو را نخواهد داشت و پس از گذشت مهلت مقرر ، مالک خودرو یا وکیل وی با در دست داشتن مدارک خودرو از جمله : (کارت ماشین، بیمه‌نامه) و مدارک شخصی از جمله: (کارت ملی و گواهینامه) به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خویش مراجعه و پس از اینکه تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار جرم بدهد، می‌تواند خودرو را از توقیف خارج نماید.

هزینه پارکینگ خودرو توقیفی توسط پلیس امنیت با کیست؟

در واقع هزینه پارکینگ نیز بخشی از جریمه مالک خودرویی است که به جهت بدحجابی یا کشف حجاب خودرو وی توقیف شده است و بایستی توسط خود مالک خودرو پرداخت گردد.

کشف حجاب

پارکینگ پلیس امنیت اخلاقی کجاست؟

پلیس امنیت اخلاقی پارکینگ‌هایی را به جهت توقیف و نگه‌داری خودرو‌های متخلف در نظر گرفته است که با توجه به شهرها از نظر جمعیت، تعداد پارکینگ‌ها متفاوت است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب پخش عکس و فیلم خصوصی در فضای مجازی را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در‌ صورتی‌که هر یک از طرفین قرارداد اجاره، تکالیف و حقوق خود را در برابر هم بدانند، بسیاری از مسائل و مشکلات به وجود نمی‌آید.

حقوق مستاجر

قرارداد‌های اجاره اگرچه مشکلات افرادی که تمایلی به خرید مسکن ندارند یا نمی‌توانند مسکن تهیه کنند را حل می‌کند اما مسائل و مشکلاتی را هم به وجود می‌آورد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی حقوق و تکالیف مستاجر می‌پردازیم.

حقوق مستاجر

از جمله موارد کلی حقوق و تکالیف مستاجر آن است که مستاجر حق هر‌گونه استفاده از مالی که اجاره کرده‌ است را در حدود قرارداد اجاره منعقد شده با مالک دارد. حقوق مستاجر در رابطه با مالک و مال مورد اجاره عبارت‌اند از:

  • اگر مستاجر مبلغی بابت پول پیش به موجر داده است، حق دارد در هنگام تخلیه آن را از موجر (مالک) دریافت کند.
  • بنا به ماده ۴۷۴ قانون مدنی، مستاجر می‌تواند مالی که اجاره کرده است را به دیگری اجاره بدهد، مگر این‌که برخلاف آن شرط شده باشد.
  • بنا به مواد ۴۸۶ و ۴۸۵ قانون مدنی اگر مال مورد اجاره نیاز به تعمیر و مخارجی داشته باشد، بر عهده مالک است مگر خلاف آن شرط شده باشد و اگر تعمیرات آن نیاز باشد و تاخیر در آن باعث ضرر به مالک شود، مستاجر نمی‌تواند جلوی تعمیرات را بگیرد. اگر در مدت تعمیر، مستاجر نتواند از مالی که اجاره کرده است استفاده کند، در این‌صورت مستاجر حق فسخ اجاره را دارد.

تکالیف مستاجر

تکالیف مستاجر

از جمله تکالیفی که مستاجر در قرارداد اجاره دارد عبارت است از :

  •  اولین تکلیف مستاجر، پرداخت اجاره‌بها در عوض تملیک منفعت (استفاده از مال مورد اجاره) است که در قرارداد اجاره میزان آن بین طرفین توافق شده ‌است. بنا به ماده ۴۹۰ قانون مدنی، مستاجر باید اجاره‌بها را در موعد تعیین شده در قرارداد پرداخت کند.
  • از دیگر تکالیف مستاجر طبق ماده ۴۹۰ قانون مدنی، این است که از مالی که اجاره کرده‌ است به نحو متعارف استفاده کند و تعدی و تفریط نکند و در صورتی‌که مستاجر در استفاده از مورد اجاره تعدی یا تفریط کند، مالک حق فسخ معامله را دارد.
  • مستاجر باید به گونه‌ای از مالی که اجاره کرده‌ است استفاده کند که خسارتی به آن وارد نشود. در صورت ورود خسارت، مستاجر باید آن را جبران کند.
  • مستاجر موظف است در پایان قرارداد اجاره، مالی را که اجاره کرده است به عنوان مثال، ملک یا خودرو و غیره را به مالک تحویل دهد و در غیر این‌صورت مالک می‌تواند الزام او را از محاکم بخواهد یا مستاجر را مجبور به تخلیه عین کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نفقه زن در قانون بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بهترین کار برای در امان ماندن از مشکلات سند وکالتی، تبدیل سریع‌ سند وکالتی به سند قطعی است.

تبدیل سند وکالتی به قطعی

سند وکالتی به سندی گفته می‌شود که فروشنده هنگام فروش به خریدار برگه رسمی وکالت داده تا در آینده خریدار بتواند کارهای انتقال سند را انجام دهد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تبدیل سند وکالتی به قطعی می‌پردازیم.

سند ملک یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مواردی است که در خرید خانه مطرح می‎شود. بنابراین خریداران باید دقت و توجه خاصی به این امر داشته باشند. خرید و فروش خانه‌ها با دو نوع سند رایج انجام می‎شود. املاکی که سند قطعی دارند و ملک‌هایی که با وکالت و قولنامه معامله می‎‌شوند.

امکان تبدیل سند وکالتی به قطعی وجود دارد؟

در برخی موارد موانعی برای انتقال سند وجود دارند و مالک نمی‌‎تواند انتقال قطعی سند را انجام دهد.

برخی از این موانع شامل آماده نبودن سند تفکیکی، فرار از مالیات، فقدان سند رسمی ملک، در رهن بودن سند، عجله فروشنده و طولانی بودن فرآیند انتقال رسمی ملک است یا در مواردی هنگام ساخت خانه، خلافی‌های شهرداری صورت گرفته است مانند ساخت واحد در طبقه همکف یا کمبود پارکینگ و…  که این دلایل باعث می‌‎شوند مالک ‎نتواند به تفکیک یا انتقال قانونی سند اقدام کند.

در چنین شرایطی اگر کلیه واحدهای ساختمان موردنظر با هم اقدام به رفع مشکلات بنا کنند و هزینه‌های سند را بپردازند، می‌توانند سند وکالتی را به سند قطعی تغییر دهند اما باید به خاطر داشت هزینه‌هایی که برای این کار نیاز است بسیار بالاست و معمولا برای اهالی ساختمان مقرون به صرفه نیست.

تبدیل سند وکالتی

مراحل تبدیل سند وکالتی به سند قطعی:

برای تبدیل سند وکالتی به سند قطعی به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • سند مالکیت خانه
  • مدارکی که اثبات کند خریدار ملک مالک آن شده است، به‌طور مثال تقسیم‌نامه و غیره
  • پایان‌کار ساختمان که از طرف شهرداری دریافت شده باشد
  • مفاصا‌ حساب شهرداری
  • مفاصا‌ حساب دارایی
  • اعتبار وکالت‌نامه از دفترخانه‌ای که آن را تنظیم کرده است
  • استعلام ثبت ملک

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب جنس فروخته شده را در چه صورت می‌توان پس داد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بسیاری از افراد در جلسات دادگاه برای اثبات دلایل خود به عکس، فیلم و صداهای ضبط شده استناد می‌کنند.

اثبات طلب با فیلم و عکس

در صورتی‌که شما از شخصی طلبی دارید، ولی هیچ‌گونه مدرکی از او در دست ندارید، می‌توانید از راهکار‌های قانونی استفاده نمایید تا طلب خود را اثبات و مطالبه نمایید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اثبات طلب با فیلم و عکس می‌پردازیم.

شرایط مطالبه طلب بدون مدرک

از جمله راهکارهای قانونی برای اثبات طلب اقرار شفاهی بدهکار، شهادت شهود، ارسال اظهارنامه و سوگند دادن متهم است. اقرار شخص بدهکار آسان‌ترین راه ممکن برای اثبات داشتن طلب از یک شخص است. در صورتی‌که شخص، نزد قاضی اقرار نماید که به دیگری بدهکار است، به راحتی می‌توان از وی طلب را مطالبه کرد.

 اقرار شخص از طریق ضبط مکالمه تلفنی نیز به همان میزان سندیت دارد؟

در این خصوص باید گفت خیر، اقرار حضوری و مستقیم نزد قاضی بسیار محکمه پسند‌تر است از اقرار در فیلم یا مکالمه تلفنی و این موارد می‌توانند تنها نشانه‌ای باشند برای قاضی مبنی بر وجود طلب که در صورت وجود سایر دلایل قاضی به مدیون بودن بدهکار، یقین پیدا کند.

اثبات طلب

آیا فیلم و عکس ثابت کننده طلب می‌باشد؟

یکی از شیوه‌های اثبات طلب، استفاده از اماره است. اماره، به نشانه‌هایی گفته می‌شود که در کنار سایر دلایل می‌تواند در قاضی علم و یقین حاصل نماید، ولی به تنهایی نمی‌تواند برای اثبات ادعا مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از این نشانه‌ها که می‌توان به آن اشاره کرد استفاده از فیلم و عکس یا پیام‌هایی است که وجود طلب را نشان می‌دهد و امکان دارد موجب یقین قاضی شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب پخش عکس و فیلم خصوصی در فضای مجازی را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

فسخ رابطه زوجیت، امکان ارث‌بری هریک از زوجین از یکدیگر را از بین می‌برد مگر در شرایطی خاص.

ارث بردن زن بعد از طلاق

در مواردی ممکن است که زن و شوهر طلاق گرفته و از هم جدا شده باشند و سپس شوهر فوت کند. در این خصوص سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بعد از طلاق نیز زن می‌تواند از شوهر خود ارث ببرد؟ در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق پردازیم.

شرایط ارث بردن زن

بر اساس ماده ۹۴۰ قانون مدنی، زن و مرد در صورتی از هم ارث می‌برند که رابطه زوجیت میان آن‌ها از نوع ازدواج دائم بوده باشد؛ نه ازدواج موقت.

همچنین، باید هر یک از زن یا شوهر در زمان فوت دیگری زنده باشند و در زوجیت هم بوده باشند تا رابطه توارث برقرار شود. با این وجود، در شرایطی ممکن است بنا به دلایلی زن و شوهر از هم جدا شده باشند و سپس شوهر فوت کند. در چنین شرایطی، این سوال مطرح می‌شود که آیا زن بعد از طلاق از شوهر نیز می‌تواند از او ارث ببرد؟

شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق

 در ضمن ماده ۹۴۳ قانون مدنی آمده است که بر اساس آن، شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق مشخص شده است. بر اساس ماده مذکور: “اگر شوهر، زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند، هر یک از آن‌ها که قبل از انقضای عده بمیرد، دیگری از او ارث می‌برد. اما اگر فوت یکی ‌از آن‌ها بعد از انقضای عده بوده یا طلاق بائن باشد، از یکدیگر ارث نمی‌برند”.

در توضیح این ماده باید گفت: طلاق میان زوج‌ها یا از نوع طلاق بائن است که مرد و زن پس از طلاق به‌صورت کامل از هم جدا شده و امکان رجوع از طلاق وجود ندارد یا طلاق رجعی است که بر اساس آن، مرد می‌‎تواند در مدت عده طلاق رجعی به زن رجوع کند و بدون نیاز به خواندن عقد ازدواج مجدد، زندگی کنند.

ارث بردن زن

از آن لحاظ که بر اساس قانون، مطلقه رجعیه (یعنی خانمی که با طلاق رجعی از همسرش جدا شده است) نوعا در حکم زوجه است، از حقوق زوجه که در قانون مدنی مقرر شده برخوردار خواهد بود که ارث بردن، یکی از آن‌ها است.

به عبارت دیگر، در شرایطی که زن و شوهر با طلاق رجعی از هم جدا شده و شوهر در طول مدت عده طلاق رجعی فوت کرده باشد، زن می‌تواند از ارث وی بهره‌مند شود. اما در صورتی‌که طلاق از نوع طلاق بائن باشد و فوت مرد پس از سپری شدن عده طلاق زن رخ داده باشد، دریافت سهم‌الارث زن پس از طلاق منتفی خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چرا دریافت کد رهگیری املاک دارای اهمیت است؟ را مطالعه کنید.


:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هر فردی مالک اموال خود است و هرگونه تصرفی در آن‌ها می‌تواند انجام دهد و حتی می‌تواند برای اموال خود بعد از مرگش تعیین تکلیف کند و آن اموال را به دیگران انتقال دهد.

مواردی که وصیت نامه را باطل می کند

وصیت‌نامه قواعد و اصول کلی و ماهوی خاص خود را دارد که نگارنده آن وصیت‌نامه ملزم به رعایت آن قوانین و اصول است و در صورت عدم رعایت این موارد، موجبات ایجاد اختلاف و دعوا بین ورثه فراهم می‌گردد که حتی امکان دارد باعث بطلان وصیت‌ نامه شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مواردی که وصیت نامه را باطل می کند می‌پردازیم.

در چه مواردی وصیت‌نامه قابل ابطال است؟

از جمله قواعد و اصولی که عدم توجه و رعایت آن‌ها می‌تواند منجر به ابطال وصیت‌نامه شود به شرح زیر است:

  • ممکن است متوفی، در ضمن وصیت‌نامه خود اعلام کند که تعدادی از وراث از حق ارث محروم هستند. چنین وصیتی باطل خواهد بود.
  • اگر شخصی خودکشی کرده باشد و بعد از آن اقدام به تنظیم وصیت‌نامه نموده باشد، وصیت‌نامه وی و مفاد موجود در آن باطل خواهد بود.
  • عدم اهلیت متوفی موجب بطلان وصیت‌نامه است. شخص متوفی برای انجام وصیت باید اهلیت کامل داشته باشد و از محجورین نباشد.
  • وصیت به مال توقیف شده موجب بطلان وصیت است. نظر به اینکه دارایی متوفی وثیقه وصول مطالبات او است، طلبکاران می‌توانند چنانچه مال وصیت شده وثیقه در نزد آن‌ها باشد، اقدام به ابطال وصیت‌نامه نمایند.
  • اگر وصیت به قصد و نیت فرار از دین باشد وصیت را باطل خواهد کرد.
  • اگر مدرکی بدست آید که ثابت نماید متوفی از این وصیت رجوع کرده است، وصیت را باطل خواهد کرد.

بطلان وصیت‌ نامه

  • اگر متوفی دو وصیت‌نامه داشته باشد و این دو وصیت‌نامه با هم مغایر باشند موجب بطلان هر دو وصیت‌نامه خواهد شد.
  • وصیت بر عمل نامشروع موجب بطلان وصیت‌نامه خواهد شد.
  • وصیت به انتقال مال به دیگری، در صورتی‌که این مال بیشتر از ثلث ترکه باشد و وراث رضایت نداشته باشند و به انتقال بیش از ثلث ترکه راضی نباشند، وصیت‌نامه باطل خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اگر بابت ارث و میراث شکایت دارید، باید چگونه اقدام کنید؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

عقد ازدواج یک نهاد اجتماعی مهم است که از لحاظ شرعی و قانونی و اجتماعی شرایطی دارد. ولی با این‌ حال ممکن است زن یا مرد در هنگام ازدواج، اموری را از هم مخفی کنند یا به بیانی دیگر طرف مقابل را فریب دهند.

نحوه استعلام ازدواج سابق

یکی از مواردی که ممکن است عقد نکاح بر مبنای آن منعقد شود، نداشتن سابقه ازدواج شوهر یا زن است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه استعلام ازدواج سابق می‌پردازیم.

فریب در ازدواج و ضمانت اجرای قانونی آن

معنای تدلیس در لغت فریب دادن و پنهان کردن است و در اصطلاح حقوقی مجموعه اعمالی است که موجب فریب طرف معامله شود؛ از جمله پوشاندن عیب یا تظاهر به داشتن صفت خاص.

ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی مقرر می‌دارد: هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده باشد و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود.

یکی از موارد تدلیس ممکن است مخفی کردن ازدواج قبلی شخص باشد، مانند این‌ که مردی به واسطه داشتن دو شناسنامه، ازدواج دوم را در شناسنامه دوم قید کند و تظاهر به تجرد کند و طرف ازدواج را فریب دهد.

البته ضمانت اجرای این امر حق فسخ نکاح است. علاوه‌بر این طبق ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود.

البته اگر دختر در دوران عقد طلاق بگیرد و باکره باشد و با حکم دادگاه شناسنامه را تعویض کند و نام همسر را از آن حذف کند از آن‌جایی که او باکره است عنوان فریب در ازدواج محسوب نمی‌شود.

نحوه استعلام ازدواج

نحوه استعلام ازدواج سابق

یکی از مواردی که ممکن است عقد نکاح بر مبنای آن منعقد شود، نداشتن سابقه ازدواج شوهر یا زن است. با توجه به این ‌که ازدواج موقت در شناسنامه شخص درج نمی‌شود، هم‌چنین گاهی ممکن است شخص به وسیله جعل یا با اعمال متقلبانه و همچنین با توجه به امکان حذف ازدواج قبلی و طلاق از شناسنامه در دوران عقد، ازدواج قبلی خود را از طرف مقابل پنهان کند.

البته برای احراز ازدواج یا عدم ازدواج قبلی شخص، می‌توان درخواست گواهی تجرد کرد. در این گواهی قید می‌شود که شخص مذکور قبلا ازدواج نکرده است یا اگر ازدواج کرده است به دلیل طلاق یا فسخ نکاح یا بذل مدت یا انقضای مدت در ازدواج موقت جدا شده است.

فقط دارنده شناسنامه می‌تواند درخواست گواهی تجرد کند و مرجع درخواست این گواهی اداره ثبت احوال است. می‌توان به‌‌صورت آنلاین و از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور نسبت به ثبت درخواست گواهی تجرد اقدام کرد و پس از ثبت آن و با ابلاغ زمان تحویل گواهی توسط سازمان مربوطه، دارنده شناسنامه می‌تواند با ارائه شناسنامه گواهی تجرد را دریافت کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب قانون جدید طلاق توافقی ۱۴۰۰ چیست؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

نحوه انتقال وام مسکن به فردی دیگر همواره جزو سئوالات پر ابهامی است که افرادی که قصد خرید خانه یا فروش خانه را دارند با آن مواجه هستند.

نحوه انتقال وام مسکن به خریدار

پس از افزایش تسهیلات خرید مسکن به ۱۰۰ میلیون تومان یکی از سوالاتی که مدنظر برخی از متقاضیان است امکان انتقال تسهیلات به خریدار جدید است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه انتقال وام مسکن به خریدار می‌پردازیم.

مدارک لازم برای انتقال وام مسکن

آنچه به‌عنوان مدارک لازم باید به بانک ارائه شود شامل موارد زیر می‌شود. نکته مهم اینکه اصل مدارک به‌همراه کپی باید به بانک ارائه شود و نبود هر یک از این موارد، نقص پرونده محسوب می‌شود و روند انتقال وام را تا تکمیل مدارک، به تعویق خواهد انداخت.

  • سند مسکن
  • بنچاق
  • مبایعه‌نامه
  • شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده

شرایط انتقال وام مسکن

در انتقال تسهیلات به فرد دیگر باید که چند نکته حتما مورد توجه قرار گیرد. اول آنکه خریدار باید فاقد چک برگشتی و اقساط معوقه در بانک مسکن و سایر بانک‌ها باشد. همچنین یکی دیگر از قوانین بانک مسکن این است که انتقال وام از زوجین به یکدیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

صلح وام

صلح راهی برای انتقال تسهیلات به خریدار جدید است، البته در برخی وام‌ها مثل مسکن مهر، ایثارگران، جانبازان، نیروی انتظامی و… این انتقال امکان‌پذیر نیست، بنابراین باید حتما وام تسویه شود. طبق روال پس از صلح میان خریدار و فروشنده وام، قسط ماه جاری باید پرداخت ‌شود تا مبلغ معوقه تسهیلات وجود نداشته باشد.

اگر فروشنده نخواهد مالک جدید مسکن، اقساط وام را پرداخت کند، می‌تواند از روش انتقال مانده بدهی استفاده کند، در این روش سود تسهیلات از وام کسر می‌شود و ۱۰درصد آن (در صورتی که انتقال وام میان اقوام نباشد)، پرداخت خواهد شد. بسته به نوع تسهیلات پرداختی، کارمزد یک تا ۱۰‌درصد طبق اصول زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • برای اوراق بهادار و اشخاص درجه یک با تشخیص بانک یک درصد کارمزد در نظر گرفته می‌شود
  • برای قراردادها با سپرده، ۱۰‌درصد کارمزد دریافت می‌شود

نحوه انتقال وام مسکن

تعویض وثیقه

اگر  قصد انتقال وام بانک مسکن را دارید بهتر است بدانید که انتقال تسهیلات بانکی به روش تعویض وثیقه وام به مسکن جدید هم امکان‌پذیر است. در این روش باید مدارک هم‌چون اسناد ملک جدید به بانک ارائه شود تا بعد از ارزیابی، پلاک جدید رهن شده و پلاک قبلی فک رهن شود.

اگر انتقال‌دهنده وام نتواند مدارک ملک جدید را ارائه کند، باید تا با سپردن ودیعه نزد بانک از مهلت سه تا شش ماهه برای معرفی وثیقه جدید برخوردار شود. توجه داشته باشید که اگر سپرده به بانک داده نشود تنها باید وام را به خریدار مسکن انتقال داد و میزان وام باقی‌مانده را از قیمت کل مسکن کسر کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چرا دریافت کد رهگیری املاک دارای اهمیت است؟ را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ازدواج بنیان‌گذاری یک خانواده در جامعه است.

ازدواج های غیر قانونی

خانواده مهم‌ترین نهاد یک جامعه محسوب می‌گردد. به همین علت است که در جوامع مختلف و با توجه به عوامل مختلفی هم‌چون دین و فرهنگ و اعتقادات و تاریخ و برخی عوامل علمی و ژنتیکی‌، برای ازدواج قواعد خاصی وضع شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ازدواج های غیر قانونی می‌پردازیم.

انواع ازدواج‌های ممنوع و غیرقانونی

  •  ازدواج با خویشاوندان نسبی مانند پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزندان آن‌ها و عمه و عمو و خاله و دایی
  • خویشاوندی رضاعی (شیری)
  •  ازدواج با خویشاوندان سببی( خویشاوندی که به سبب ازدواج باشد)

ممنوعیت‌های مشروط در امر ازدواج

  •  هیچ‌کس نمی‌تواند دختر برادر زن یا دختر خواهر زن خود را بگیرد مگر با اجازه‌ زن خود.
  • ازدواج دو خواهر به‌صورت هم‌زمان ممنوع است.
  • ازدواج با خواهر‌زاده یا برادرزاده زن بدون اذن زن جایز نیست.
  • ازدواج با شخص کافر نیز ممنوع است مگر اینکه مسلمان شود.

ممنوعیت‌های ازدواج ابدی

  • هر کس زن شوهردار را با علم به ممنوعیت ازدواج برای خود عقد کند عقد باطل است و آن زن مطلقا بر آن شخص حرام ابدی می‌شود.
  • عقد در حال احرام باطل است و با علم به حرمت موجب حرمت ابدی است.
  • زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی است.
  • اگر کسی با پسری لواط کند نمی‌تواند با مادر یا خواهر یا دختر او را ازدواج کند.
  • زنی که سه مرتبه متوالی زوجه‌ یک نفر بوده و مطلقه شده بر آن مرد حرام می‌شود.

ازدواج ممنوع

ممنوعیت‌های دینی و ملیتی و سیاسی برای ازدواج

  • ازدواج زن مسلمان با غیرمسلمان جایز نیست.
  • ازدواج زن ایرانی با تبعه‌ خارجی در مواردی هم که مانع قانونی ندارد موکول به اجازه‌ مخصوص از طرف دولت است.
  • دولت می‌تواند ازدواج بعضی از مستخدمین و مامورین رسمی و دولتی را با زنی که تبعه خارجه باشد موکول به اجازه‌ مخصوص نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب رفع توقیف خودرو بابت بد حجابی چگونه انجام می‌شود؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قطع بیمه بیکاری برای بسیاری از مشمولان رخ می‌دهد. بنابراین بهتر است از قبل با نحوه اعتراض به قطع بیمه بیکاری و مسائل مربوط به آن آشنا بود.

موارد قطع بیمه بیکاری

بیمه بیکاری مقرری است که از جانب دولت برای افراد بیکار در نظر گرفته می‌شود. اما دریافت این مقرری شرایطی دارد که در صورت عدم رعایت از جانب فرد، منجر به قطع بیمه بیکاری خواهد شد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع موارد قطع بیمه بیکاری می‌پردازیم.

دلایل قطع بیمه بیکاری چه مواردی است؟

در اینجا به مهم‌ترین دلایل قطع بیمه بیکاری اشاره خواهیم کرد. اکثر این دلایل در قوانین مربوط به بیمه بیکاری مورد اشاره و بررسی قرار گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر زمان فرد مورد نظر دوباره اشتغال به کار یابد، بیمه بیکاری وی قطع خواهد شد.
  • اگر فرد از پیشنهاد شغلی در حوزه تخصص خود یا مشابه به آن امتناع ورزد، باز هم منجر به قطع بیمه بیکاری می‌شود.
  • فرد ضمن دریافت بیمه بیکاری، برای دریافت مقرری بازنشستگی یا از کار افتادگی نیز مشمول شناخته شود. این شرایط نیز منجر به قطع بیمه بیکاری می‌شود.
  • در صورتی که فرد بدون داشتن عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری کند. این موضوع از طریق وزارت کار و امور اجتماعی پیگیری می‌شود.
  • بیمه شده به نحوی از انحاء با دریافت مزد بلاتکلیفی به کار مربوطه اعاده کند.

موارد قطع بیمه

 شکایت برای قطع بیمه بیکاری چگونه است؟

ممکن است بنا به دلایل مختلف بازرس بیمه بیکاری، اقدام به قطع مقرری کند. معمولا به فواصل زمانی مختلف بازرس اقدام به حضور و غیاب جلو درب منزل خواهد کرد. در بسیاری مواقع در صورت غیبت غیرمجاز افراد، مقرری آنها قطع خواهد شد. با این حال، امکان اعتراض به قطع بیمه بیکاری فرد وجود دارد.

در تبصره ماده ۱۷ آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری به چگونگی اعتراض کارگر نسبت به قطع بیمه بیکاری اشاره شده است. این تبصره اشاره می‌کند که «در صورت اعتراض کارگر نسبت به قطع مقرری توسط بیمه تامین اجتماعی، واحد کار و امور اجتماعی موظف است که مراتب را بررسی و اعلام نظر نماید. نظر واحد کار و امور اجتماعی قطعی و لازم‌الاجرا است.»

گاهی اوقات افراد با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی موفق به برقراری مجدد مقرری خود می‌شوند اما برخی اوقات نیز این کار امکان‌پذیر نیست.

در این مواقع متقاضیان باید شکایت خود از سازمان تامین اجتماعی را به دیوان عدالت اداری ارائه دهند. در این حالت معمولا متقاضیان دردسر بیشتری خواهند داشت.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب انواع ازدواج‌های غیرقانونی مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یک‌سری موارد مهم هستند که اگر در دفتر ثبت ازدواج رعایت نکنید شما را راهی زندان می‌کنند!

نکاتی که باید هنگام ازدواج رعایت کنید

ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فرد محسوب می‌شود. براساس مقررات قانونی، ثبت عقد دائم به‌صورت رسمی الزامی‌ است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع نکاتی که باید هنگام ازدواج رعایت کنید می‌پردازیم.

 نکته اول: عدم صداقت در بیان سابقه ازدواج

فریب در ازدواج که همه ما تقریبا با آن آشنایی داریم، فقط در صورتی پذیرفته می‌شود که عقد ازدواج، بر مبنای فریب زن یا شوهر، منعقد شده باشد، منظور این است که نوع فریب در ازدواج، مانند انکار سابقه ازدواج یا داشتن همسر دیگری توسط زوج یا داشتن ثروت و امکانات شغلی و سایر مواردی است که در قبول ازدواج توسط یکی از زوجین، موثر واقع شود.

حکم زندان در انتظار افرادی که با فریب ازدواج می‌کنند

ماده ۶۴۷ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد: چنانچه هریک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هریک از آنها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می‌گردد.

نکته دوم: عدم صداقت در بیان شغل و تحصیلات

سه نکته اساسی، سابقه ازدواج قبلی، داشتن همسر دیگر زوج، تحصیلات و شغل زوجین از مواردی است که در سند ازدواج، پس از پرسش از طرفین، توسط سردفتر ازدواج در سند رسمی ازدواج درج می‌شود.

حال اگر هر یک از زوجین، تحصیلات، شغل و سابقه ازدواج قبلی خود را صادقانه بیان نکنند و این موضوع توسط سردفتر در سند رسمی ازدواج درج شود، نوعی اقرار در سند رسمی است که طبق قانون مدنی لازم‌الرعایه و غیر قابل انکار است، مگر اینکه شخص مدعی جعل باشد.

ثبت ازدواج

نکته سوم: عدم دقت در تعیین مهریه

بین ۳  نکته مهم که اگر در محضر ثبت ازدواج رعایت نکنید شما را راهی زندان می‌کند، تعیین مهریه بالا و غیر قابل پرداخت، مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا ازدواج سابق افراد قابل استعلام است؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

چک در معاملات و خرید و فروش مسکن کاربردهای بسیاری دارد.

صدور چک در معاملات ملکی

کمتر معامله‌ای را می‌توان یافت که در خصوص املاک و اراضی باشد که در آن حداقل یک برگ چک بین طرف‌های معامله رد و بدل نشود. در برخی موارد در معاملات ملکی چک به عنوان ثمن معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اغلب موارد چک تحت عنوان چک بیعانه، چک ضمانت تنظیم سند و … بین متعاملان استفاده می‌‎شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع صدور چک در معاملات ملکی می‌پردازیم.

چک را چگونه تنظیم نماییم؟

  • در موقع صدور چک سعی کنید متن چک را شخصا و با دست‌خط و قلم خود بنویسید.
  • هم‌چنین برای دریافت چک اشخاص نیز توجه کنید که تمام متن چک توسط صاحب‌حساب نوشته شود.
  • ابتدا متن چک را بنویسید و بعد آن را امضا کنید و از ثبت امضا و تاریخ، بدون تکمیل متن چک جدا خودداری کنید.
  • از امضاهای ساده که به راحتی جعل می‌شوند استفاده نکنید و در زیر امضا نام و نام خانوادگی خود را بنویسید.
  • در قسمت “در وجه ” که روی چک درج شده است اسم شخص دریافت‌کننده را ذکر کنید و از عبارت حامل استفاده نکنید.
  • هم‌چنین چک‌های دریافتی را نیز در وجه خود دریافت کنید.

اگر خریداران دو نفر باشند و یک چک ارایه دهند چه کاری باید کرد؟

اگر خریداران در معامله‌ای که انجام می‌دهید دو نفرند یا بیشتر و چکی که پرداخت می‌شود متعلق به یکی از خریداران است، دقت شود که خریدار دیگر هم پشت برگه چک را به عنوان ضامن امضا کند و در قرارداد نیز میزان بدهی او مشخص شود.

برای جلوگیری از فسخ قرارداد به دلیل عدم پرداخت چک چه کنیم؟

  • حتما در متن قرارداد شماره چک‌هایی را که بین دو طرف معامله رد و بدل می‌‎شود قید کنید تا از سوء‌استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.
  • بعد از درج تاریخ چک در قرارداد، حتما عبارت ” تا قبل از پایان وقت اداری روز ….” را قید کنید. زیرا در برخی از موارد دارنده چک در همان ساعت اولیه روز سررسید چک به بانک مراجعه و با خالی بودن حساب بلافاصله آن را برگشت می‌‎زند و گاهی ممکن است به این دلیل فسخ قرارداد را خواستار شود.

صدور چک در معاملات

سابقه صادر کننده چک را بررسی کنید

در معامله با افراد و قبل از دریافت چک، بهتر است تا از حساب فرد استعلام گرفته شود. استعلام از حساب اشخاص به شما نشان می‌دهد که آیا شخص خوش‌حساب است و می‌‎تواند به تعهدات پرداخت خود عمل کند یا خیر. طبق قانون جدید صدور چک، افراد بدحساب و دارای چک برگشتی واجد شرایط دریافت دسته چک جدید نخواهند بود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مواردی که بیمه بیکاری شما را قطع می‌کند مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا، نکات حقوقی، مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از انواع طلاق، طلاق توافقی است که در متون قانونی تعریف نشده است.

قانون جدید طلاق توافقی

به‌طور خلاصه طلاق توافقی به طلاقی گفته می‌شود که زوجین به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند. هر توافقی که آن‌ها در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. به عنوان مثال زوجین توافق می‌کنند زن مهریه را در قبال طلاق ببخشد یا کل آن رادریافت کند یا با شرایط توافق شده مهریه پرداخت شود یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در رای دادگاه منعکس خواهد شد و قابلیت اجرا دارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع قانون جدید طلاق توافقی می‌پردازیم.

طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به تغییر شرایط طلاق توافقی از آذرماه سال ۹۷ تاکنون اگر زوجین تمایل داشته باشند که به شخصه مراحل مربوطه را طی کنند در ابتدا هر دو یا یکی از آن‌ها می‌بایست به سامانه نوبت‌دهی طلاق (سامانه مداخله در طلاق – سامانه تصمیم) مراجعه کنند و با وارد کردن مشخصات سجلی یکی از مراکز غربالگری مشاوره را انتخاب کنند.

مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و دلایل طلاق، آن‌ها را به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی استان ارجاع می‌دهد. جلسات مشاوره در بازه زمانی حداقل ۴۵ روزه و در ۱ یا ۵ جلسه خواهد بود.

تعداد جلسات بستگی به شرایط زوجین و مرکز مشاوره دارد. پس از اخذ گواهی عدم انصراف طلاق در صورت اصرار آن‌ها به جدایی، دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد. پس از صدور رای دادگاه نیز زن و شوهر در فرصت سه ماهه می‌توانند به یکی از دفاتر رسمی طلاق برای ثبت طلاق بروند.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

عقدنامه یا رونوشت، شناسنامه و کارت ملی زوجین است. اگر کارت ملی را در دسترس نداشته باشید ولی شماره ملی را بدانید برای دادخواست طلاق توافقی کفایت می‌کند. در صورت در دسترس نبودن عقدنامه می‌بایستی به دفترخانه‌ای که ازدواج کرده‌اید مراجعه کرده و رونوشت اخذ نمایید.

طلاق توافقی

مهریه و طلاق توافقی

ملاک در این نوع طلاق، توافق زن و شوهر است. نوع طلاقی که دادگاه صادر می‌کند ‌طلاق خلع است یعنی زن چیزی از مهریه یا غیر آن‌ را می‌بخشد و مرد آن را قبول می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مطالبه مهریه در عقد موقت ثبت نشده ممکن است؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دلایل مختلفی برای دریافت کد رهگیری املاک وجود دارد.

ضرورت دریافت کد رهگیری املاک

کد رهگیری که از سامانه کد رهگیری املاک قابل دریافت است، شماره سریالی است که با ثبت مشخصات ملکی به دست می‌آید. دریافت این کد هر چند که دیگر الزامی نیست اما به شدت توصیه می‌شود چرا که در بیشتر معاملات ملکی حاضر، فرد تمام سرمایه و پس‌انداز چند سال زندگیش را به عنوان ثمن قرار می‌دهد و اگر مشکلی پیش بیاید، زندگی او نابود خواهد شد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ضرورت دریافت کد رهگیری املاک می‌پردازیم.

مزایا و کاربردهای دریافت کد رهگیری املاک

  • اولین آن این است که ثبت مشخصات ملکی در سامانه، از هر نوع معامله دیگری جلوگیری می‌کند. اگر به هنگام یک معامله‌ای، مشخصات ملک و مشخصات خود معامله را در سامانه ثبت کرده و کد رهگیری دریافت نمایید، آن ملک به اصطلاح قفل شده و هیچ معامله دیگری برایش انجام نخواهد شد. بنابراین از بسیاری از کلاهبرداری‌های ملکی پیشگیری به عمل می‌آید.
  • دومین مزیتی که کد رهگیری برای شما دارد، اطلاع از طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری است که ممکن است ملک مورد نظر شما مشمول آن باشد. برخی از طرح‌های شهرداری شامل تخریب و تخلیه ملک می‌شود.
  • سومین مزیت دریافت کد رهگیری املاک، استعلام وضعیت رهنی سند ملک است. گاهی ممکن است برای دریافت وام از سوی بانک یا هر نوع رهنی از سوی افراد دیگر، صاحب ملک، سندش را به عنوان وثیقه گروه بگذارد و تا زمانی که طلبش را صاف نکرده و بدهی صفر نشده، این سند آزاد نخواهد شد.
  • همچین موضوعی در قیمت و ارزش‌گذاری ملک تاثیر دارد و ممکن است مالک رهن گرفتن خود را انکار کرده و به طرف مقابل اطلاع ندهد. در این‌صورت شما با دریافت کد رهگیری از سامانه هم‌زمان می‌توانید استعلام کنید که آیا این سند در جایی به وثیقه گذاشته شده است یا خیر.

ضرورت دریافت کد رهگیری

  •  در نهایت شما اگر معامله‌ای روی یک ملک انجام داده باشید و همان موقع کد رهگیری بگیرید، دیگر در صورت تغییر قیمت بازار، فروشنده یا موجر نمی‌تواند از شما مبلغ بیشتری دریافت کند چون با دریافت کد رهگیری معامله املاک با همان قیمت و همان تاریخ بدون تغییر ثبت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط دریافت وام یک میلیاردی خرید مسکن را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که هم اکنون بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، قوانین مربوط به ارث و میراث است.

شکایت از ارث و میراث

تنها زمانی ورثه می‌توانند صحبت از تقسیم سهم‌‌الارث بزنند که تمام دیون و بدهی‌‌های متوفی پرداخت‌ شده و هزینه کفن و دفن وی نیز پرداخت‌ شده‌ است.

در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شکایت از ارث و میراث می‌پردازیم.

مدارک مورد نیاز برای شکایت از ارث و میراث

  • گواهی فوت متوفی

باید تصویر برابر اصل‌شده، ضمیمه اصل گواهی فوت قرار داده‌ شود.

  • استشهادیه دفتر اسناد رسمی

در این مرحله باید اسامی کلیه ورثه در فرم‌های مخصوص نوشته‌ شده و کافیست فرم‌های تهیه‌ شده به امضای سه نفر از وراث متوفی برسد و امضای آن‌‌ها نیز به تایید رئیس دفتر اسناد رسمی‌ برسد.

  • ارائه گواهی یا رسید مالیاتی

در این مرحله باید نام و نشانی محل زندگی متوفی، به علاوه لیستی از اموال و دارایی‌‌های وی را در فرمی مخصوص پر کرد و به اداره دارایی تقدیم‌ کرد. لزوم این کار آن‌جا مشخص‌ می‌‌شود که تنها زمانی دارایی‌‌های فرد متوفی دارای مشروعیت تقسیم‌ است که هیچ بدهی مالیاتی وجود‎ نداشته‌ باشد.

  • تقدیم اصل شناسنامه و تصویر برابر اصل به دادگاه

در این مرحله متقاصیان باید اصل شناسنامه خود و تصویر برابر اصل‌ شده آن ‌را به دادگاه تقدیم‌ کنند تا مراحل تایید هویتی به سرانجام‌ برسد.

  • ارائه وکالت‌نامه وکیل

در آخرین مرحله اگر وکیلی نیز برای پیش‌‌برد پرونده در نظر گرفته شده‌ است، باید وکالت‌نامه وی نیز روی پرونده تشکیل‌ شده قرار بگیرد.

  • آغاز روند دادرسی و صدور حکم توسط قاضی

به حکم قانون در این مرحله پس از بررسی اسناد و مدارک مورد نظر توسط مقام عالی دادگاه، دستوری مبنی بر چاپ یک نوبت آگهی در یکی از روزنامه‌‌های کشور صادر می‌شود، تا به هر صورت اگر فردی اعتراضی یا دادخواهی خاصی در این زمینه داشته‌ باشد، فرصت کافی برای مراجعه به محاکم قضائی را داشته‌ باشد.

پس از پایان مهلت مذکور، قاضی پرونده، با بررسی شواهد و مستندات پرونده مربوطه نسبت به تعیین حق هر یک از ورثه بر اساس، نسبت آن‌ها به متوفی اقدام می‌کند.

 نحوه شکایت ارث

طبق ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی: « دعاوی راجع‌به ترکه متوفی اگر چه خواسته، دین یا مربوط به وصایای متوفی باشد تا زمانی که ترکه تقسیم نشده، در دادگاه محلی اقامه می‌شود که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران آن محل بوده و اگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد رسیدگی به دعاوی یاد شده در صلاحیت دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است.»

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب سهم پدر و مادر از ارث فرزند چه مقدار است؟ را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با اینکه خرید و فروش در زندگی روزمره انسان‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارد، بسیاری از خریداران به علت آگاه نبودن از حقوق خود دچار مشکل شده و به قولی سرشان کلاه می‌رود.

پس دادن جنس فروخته شده

بسیاری تصور می‌کنند که وقتی کالایی را خریده‌اند و بعد متوجه عیب آن شده‌اند، دیگر کاری از دستشان برنمی‌آید و امکان پس دادن جنس نیست؛ اما این تصور اشتباه است، زیرا در چنین مواردی، شما با پشتیبانی قانون مدنی کشور می‌توانید به اختیار خود، قرارداد را فسخ کرده یا مابه‌التفاوت آن را از فروشنده بخواهید. البته توجه داشته باشید که این اختیارات تنها برای شما در نظر گرفته نشده و به فروشنده نیز مربوط می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پس دادن جنس فروخته شده می‌پردازیم.

خیار مجلس

بنابراین، خیار مجلس، اختیاری است که به هر یک از خریدار و فروشنده داده می‌شود تا زمانی که متفرق نشده‌اند و در محل حضور دارند، بتوانند معامله را فسخ کنند و در این حالت امکان پس دادن جنس وجود دارد.

خیار تاخیر ثمن

خیار تاخیر از ثمن زمانی کاربرد دارد که فروشنده صبر ایوب ندارد و خریدار در پرداخت ثمن یا همان پول تعلل می‌کند.

در این شرایط است که ماده ۴۰۲ قانون مدنی به کار می‌آید، این ماده می‌گوید هرگاه فروشنده و خریدار زمانی را برای پرداخت پول مشخص نکرده باشند و سه روز از تاریخ معامله بگذرد و فروشنده کالا را در اختیار مشتری نگذارد و مشتری هم قیمت جنس را نپردازد، فروشنده حق دارد معامله را فسخ کند.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که کالایی را خریداری کردید و بعد از اینکه آن را به خانه آوردید، متوجه شدید با کالایی که در فروشگاه دیده‌اید متفاوت است، در چنین شرایطی به علت داشتن خیار شرط که در قرارداد امضا کرده‌اید، می‌توانید قرارداد را فسخ کنید.

پس دادن جنس

خیار عیب

ممکن است شخصی کالایی را خریداری کند و وقتی قصد دارد از آن استفاده کند، متوجه شود که دارای عیبی پوشیده است. برای مثال ممکن است فردی خودرویی خریداری کند که در هنگام عقد قرارداد بدنه آن پوشیده باشد و بعدها متوجه این عیب شود.

در چنین شرایطی باید از خیار عیب استفاده شود. این خیار به شما این اختیار را می‌دهد که به موجب عیبی که در مبیع یا همان مورد معامله وجود دارد و شما در هنگام انعقاد مبایعه‌نامه اطلاعی از آن نداشته‌اید، می‌توانید علیه فروشنده اقامه دعوا کنید.

در چنین شرایطی یا می‌توانید کالا را نزد خود نگه داشته و مابه‌التفاوت جنس معیوب نسبت به جنس سالم و با نظر کارشناس رسمی دادگستری دریافت کنید، یا اینکه می‌توانید کالا را به فروشنده پس داده و همه پولی که پرداخت کرده‌اید را از او پس بگیرید.

اما توجه داشته باشید که اگر خریدار در هنگام انعقاد مبایعه‌نامه از عیب موجود در کالا مطلع باشد، بعد از انعقاد دیگر نمی‌تواند ادعایی داشته باشد و مجبور است جنس معیوب را برای خود نگه دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب نفقه زن در قانون بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بر اساس قانون مدنی، در عقد دائم مرد مکلف است که به همسر خود نفقه بپردازد.

محاسبه نفقه زن

همین که عقد نکاح به‌طور صحیح بین زن و مرد واقع شد، زن و مرد مکلف به انجام وظایفی که در شرع و قانون برای آن‌ها مشخص شده است می‌شوند. یکی از این تکالیف، تمکین زن در برابر شوهر است که متقابلا مرد را ملزم به پرداخت نفقه به زن می‌کند. موضوع مهمی که وجود دارد این است که به هر حال در صورت تمکین زن، مرد موظف به پرداخت نفقه است، اما گاهی این تکلیف از سوی مرد انجام نمی‌شود و زن به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف مراجعه می‌کند و دادخواست نفقه می‌دهد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نحوه محاسبه نفقه زن می‌پردازیم.

نفقه زن

در قانون، دو دسته ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه و مجازات ترک انفاق پیش بینی شده است، اما در قانون شرط مهمی هم برای پرداخت نفقه به زن در نظر گرفته شده است و آن عبارت است از تمکین زن در مقابل شوهر.

اگر زن بدون دلیل موجهی از تمکین در برابر شوهر خودداری کند، عنوان ناشزه خواهد داشت و نفقه‌ای به وی تعلق نخواهد گرفت.

البته در برخی از شرایط هم زن مجاز است که در برابر شوهر خود از تمکین خودداری کند، ولی همچنان حق نفقه داشته باشد؛ مثل موردی که زن از حق حبس خود در عقد نکاح استفاده می‌کند یا زمانی‌که شرط تعیین محل سکونت کرده است.

میزان نفقه زن

در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، نان، اثاث منزل و هزینه‌های بهداشتی و درمانی و خادم در صورت احتیاج یا عادت دانسته شده است.

همانگونه که از این ماده مشخص است، قانونگذار تنها به ذکر مصادیقی از نفقه زن که مهم‌ترین موارد پرداخت نفقه به زن شناخته می‌شود، اکتفا کرده است. با این وجود، این مصادیق انحصاری نیستند؛ بلکه میزان نفقه زن بر اساس نیازهای متعارف و متناسب با وی خواهد بود که در حال حاضر ممکن است میزان نفقه زن را تحت تاثیر قرار دهند؛ اما در این ماده نامی از آن برده نشده است؛ مثل هزینه‌های تحصیلی و مواردی از این قبیل.

نحوه محاسبه نفقه زن

محاسبه نفقه زن

زمانی‌که زن در دادگاه یا شورای حل اختلاف اقامه دعوای مطالبه نفقه می‌کند، در واقع می‌خواهد که نفقه‌اش به وی پرداخته شود.

برخی مواقع زن و مرد با هم به توافق می‌رسند مبنی بر اینکه مبلغ نفقه زن چقدر باشد. در این حالت، دیگر دادگاه وارد موضوع محاسبه میزان نفقه زن نمی‌شود، اما اگر زن و مرد بر سر میزان نفقه زن به تفاهم نرسیده باشند، دادگاه باید میزان نفقه زن را محاسبه کند.

در این حالت، قاضی ممکن است که به درخواست زن و یا مرد، پرونده میزان نفقه زن را با صدور قرار کارشناسی به کارشناس تعیین نفقه ارجاع دهد.

در این حالت، این کارشناس دادگاه است که باید میزان نفقه زن را محاسبه کرده و به قاضی اعلام کند. نحوه محاسبه میزان نفقه زن توسط کارشناس نفقه هم با توجه به سن زن، میزان تحصیلات، شغل و شأن خانوادگی او، میزان نفقه این زن به لحاظ عرفی و مسائلی از این قبیل، توسط کارشناس تعیین و حکم پرداخت آن توسط دادگاه صادر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب با این پیامک شریک جرم کلاهبردار می‌شوید را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آیا انتشار و پخش عکس و فیلم شخصی و خانوادگی افراد در فضای مجازی جرم است؟

پخش عکس و فیلم خصوصی

متاسفانه این روزها افراد با تهدیدات و اعمال نسنجیده اقدام به انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران می‌کنند که این کار باعث نابودی زندگی چندین و چند نفر می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پخش عکس و فیلم خصوصی می‌پردازیم.

تعداد زیادی از پرونده‌های مطرح در محاکم قضایی مربوط به سوءاستفاده از فیلم و عکس های خصوصی و خانوادگی افراد است.

گاهی اتفاق می‌افتد که سارقان تلفن همراه بعد از سرقت آن، از تصاویر و فیلم‌های موجود در آن سوء‌استفاده می‌کنند و پس از دستیابی به اطلاعات موجود در تلفن همراه یا رایانه شخص، با تهدید به انتشار تصاویر و اطلاعات شخصی، اقدام به اخاذی می‌کنند.

در این موارد افراد ناآگاه نسبت به حمایت‌های قانونی به دلیل حفظ آبرو و حیثیت خانوادگی به ناچار مجبور به هر نوع باج دادن و قربانی جرایم دیگری مانند تن دادن به ارتباط نامشروع با فرد شیاد می‌شوند.

این جرم به دو صورت در قانون در نظر گرفته شده است:

  • موردی است که کسی اقدام به تغییر یا تحریف و انتشار عکس و فیلم دیگران کند.
  • موردی است که کسی فیلم، عکس یا صدای دیگری را بدون رضایت او منتشر کند.

مجازات پخش تصاویر و فیلم افراد در فضای مجازی:

طبق ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۸۸: هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

طبق ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۸۸: هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

 پخش عکس و فیلم

نحوه طرح شکایت:

  • باید توجه داشت که انتشار عمومی تصاویر معمولی دیگران با رضایت خود آن‌ها اصلا جرم نیست و مجازاتی ندارد.
  • در مواردی که انتشار تصاویر جرم است، جرایم یادشده، اصولاً جنبه خصوصی دارد. یعنی فقط در صورت شکایت شاکی خصوصی قابل تعقیب است و اگر صاحب تصاویر شکایتی نکند، پرونده‌ای تشکیل نمی‌شود و موضوع مسکوت می‌ماند.
  • در صورتی‌که بزه دیده قصد شکایت داشته باشد، باید به دادسرای شهرستان خود (در تهران، دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه ای) مراجعه و شکایت خود را به همراه مدارک و مستندات موجود تقدیم کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب با این پیامک شریک جرم کلاهبردار می‌شوید را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در نوعی از کلاهبرداری، پیامک‌هایی تحت عنوان واریز پول به حساب بانکی شما ارسال می‌شود.

جدید ترین کلاهبرداری پیامکی

در این کلاهبرداری نه همانند حملات «فیشینگ» برای انتقال وجه به سراغ درگاه‌های پرداخت اینترنتی می‌روید و نه به بهانه دریافت جایزه یک مسابقه پای دستگاه عابر بانک کشیده می‌شوید، بلکه پیامکی برای شما ارسال می‌شود که در لحظه اول احتمالا شما را هیجان‌زده می‌کند و شاید حتی به فکر فرو ببرد که این مبلغ مربوط به حقوق‌تان است، واریز وام‌تان یا بازگشت قرض به یکی از دوستان‌تان! اما درواقع در آستانه قرار گرفتن در دام جدیدترین نوع ازکلاهبرداری پیامکی هستید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع جدید ترین کلاهبرداری پیامکی می‌پردازیم.

شیوه جدید کلاهبرداری

مشترکانی که در وضعیتی مشابه قرار گرفته‌اند، می‌گویند که پیامکی مبنی بر این‌که مبلغی به حساب‌شان واریز شده دریافت کرده‌اند و بعد با آن‌ها تماس گرفته می‌شود که مبلغ، اشتباهی به حساب آن‌ها واریز شده و پول را به شماره کارتی که اعلام می‌شود، برگردانند.

این درحالی‌ است که پیامک واریز وجه اصلا از سامانه پیامکی بانک ارسال نشده و از شماره تلفنی متفرقه ارسال شده است که البته ظاهرا کلاهبرداران برای فریب بیشتر از شماره تلفن‌های نسبتا رند و با تکرار چند صفر پشت سر هم استفاده می‌کنند، تا به خیال‌شان اختلافی میان این پیامک با پیامک‌های بانک به نظر نرسد.

کلاهبرداری پیامکی

جریان از چه قرار است؟

در واقع کلاهبردار از فرد دیگری یک پیش پرداخت گرفته است و قرار نیست کالایی به سوژه خود تحویل بدهد. او برای این‌که دنبال نشود، شماره کارت شما را به سوژه خود داده است.

سوژه وجه پیش پرداخت را به کارت شما واریز می‌کند و شما به کلاهبردار بر می‌گردانید. در برخی موارد حتی شما وجه را به یک مغازه که کلاهبردار در آن منتظر خرید طلاست واریز می‌کنید. بنابراین هیچ اثری از او باقی نخواهد ماند و شما و طلا فروش مسئولیت جرم را خواهید داشت.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط دریافت وام یک میلیاردی خرید مسکن  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مهریه عقد موقت را می‌توان از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده مطالبه کرد.

مطالبه مهریه عقد موقت ثبت نشده

بر اساس قانون مدنی یکی از ارکان مهم عقد موقت، تعیین مهریه است. به این معنا که تعیین مهریه و میزان آن شرط صحت و درستی عقد موقت است و عدم تعیین آن موجب باطل شدن عقد است. ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی در این خصوص چنین مقرر کرده است: ” در نکاح موقت، عدم ذکر مهریه در عقد موجب بطلان عقد است ” . بر همین اساس، به موجب عقد موقت نیز زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند مهریه‌اش را مطالبه کند و از این لحاظ تفاوتی میان مهریه عقد موقت و مهریه عقد دائم وجود ندارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مطالبه مهریه عقد موقت ثبت نشده می‌پردازیم.

دریافت مهریه در عقد موقت

یکی از شروطی که موجب صحت ازدواج موقت می‌شود، تعیین مهریه است از این رو اگر مهریه در ازدواج موقت ذکر نشود، آن ازدواج باطل خواهد بود.

موقت بودن نکاح نباید باعث این تصور شود که زن نمی‌تواند مهریه خود را بگیرد. در نکاح موقت نیز زن به محض عقد مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را دریافت کند.

مطالبه مهریه عقد موقت ثبت نشده

در صورتی‌که عقد موقت ثبت نشده باشد و طرفین صرفا به خواندن صیغه محرمیت اکتفا کرده باشند، مطالبه مهریه صرفا از طریق دادگاه به عمل می‌آید و چون زن سند رسمی برای اثبات صیغه ندارد، بنابراین باید با استفاده از سایر ادله اثبات دعوا همچون شهادت شهود یا اقرار خود مرد ادعای خود را ثابت کند.
مطالبه مهریه
در این حالت اگر مبلغ مهریه تا بیست میلیون تومان باشد، دادخواست مطالبه مهریه در نکاح موقت را باید به شورای حل اختلاف داد و در صورتی‌که مبلغ بیش از بیست میلیون تومان باشد باید برای مطالبه مهریه عقد موقت به دادگاه خانواده مراجعه کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب ۱۲‌ شرطی که به زن حق طلاق می‌دهد  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اغلب افراد ترس خاصی نسبت به معامله یا اجاره ملک ورثه‌ای دارند.

شرایط اجاره ملک ورثه‌ ای

در اجاره خانه ورثه‌ای باید به یک سری نکات حقوقی توجه کنید تا هم معامله شما از نظر قانونی درست باشد، هم اینکه در آینده با مشکلات حقوقی روبرو نشده و اسیر دعاوی ملکی نشوید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط اجاره ملک ورثه‌ ای می‌پردازیم.

شرایط اجاره ملک ورثه‌ ای

  • داشتن گواهی انحصار وراثت

اگر مالک خانه فوت کرده باشد، بدون داشتن گواهی انحصار وراثت، ملک قابل معامله نیست. پس همان‌طور که اشاره کردیم برای این که این کار را انجام دهید حتما باید انحاصر وراثت را انجام داده باشید و گواهی آن را در دست داشته باشد.

مسلما از نظر قانون فقط و فقط گواهی انحصار وراثت است که میزان و سهم هر یک از وراث را مشخص می‌کند پس این گواهی، گواهی بسیار مهمی است.

  •  موافقت وراث

گاهی اوقات یک یا چند نفر از وراث با اجاره دادن ملک موافق هستند، اما یک یا چند نفر دیگر موافق این موضوع نیستند.
در این حالت حتی اگر اجاره‌نامه هم نوشته شده باشد و شما بخواهید که مراحل آخر اجاره دادن را طی کنید این اجاره‌نامه از نظر قانون به هیچ عنوان مورد قبول نیست و باید همه وراثی که در آن ملک نقش دارند با آگاهی و رضایت کامل از آن واقف باشند تا بتوان این کار را انجام داد. علاوه‌بر این تمامی وراث باید پای قرارداد را امضا کنند.

 اجاره ملک ورثه‌ ای

  •  واریز ودیعه قرض‌الحسنه و اجاره‌بها (تقسیم اجاره بین وراث)

روش تقسیم اجاره بین وراث به توافق بین آن‌ها بستگی دارد. برای واریز مبلغ رهن و اجاره‌بها، ۲ راه پیش پای شما قرار دارد، که عبارت است از:

راه اول: این است که همه وراث توافق کنند که مبلغ مورد نظر به یک شماره حساب مشخص واریز شود.
در این حالت ضروری است که این توافق در اجاره‌نامه قید شده و شماره حساب یا شماره کارت مورد نظر نیز در اجاره‌نامه نوشته شود.

راه دوم: این است که وراث به چنین توافقی نرسند. در این حالت باید با توجه به میزان سهم هر فرد از ارث، مبلغ رهن و اجاره ماهانه، به‌صورت جداگانه به حساب افراد واریز شود.
در این حالت نیز باید این موضوع در اجاره‌نامه قید شده و شماره حساب هر یک از وراث در قرارداد اجاره ملک ورثه‌ای نوشته شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط دریافت وام یک میلیاردی خرید مسکن را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کودکان طلاق بسیار آسیب پذیرند لذا باید حقوق آن‌ها را بسیار مورد توجه قرار داد.

حقوق کودکان

حقوق کودک از جمله مسائل مهم محسوب می‌شود که همه جوامع به آن اهمیت فراوانی می‌دهند. یکی از حقوق اولیه و اساسی کودک برخورداری از خانواده‌‌ای مناسب و محیطی امن است. اما با بروز طلاق در خانواده، حقوق کودکانی که خانواده‌ های خود را از دست می‌دهند ممکن است در معرض تضییع قرار ‌بگیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع حقوق کودکان می‌پردازیم.

حق ملاقات فرزندان طلاق با والدین

ملاقات با پدر و مادری که کودک تحت حضانت آن‌ها قرار ندارد یکی از حقوق این کودکان است.

  •  پدر یا مادر نمی‌تواند این موضوع را عنوان کند که حاضر به ملاقات با فرزند نیست یا می‌خواهد که این حق را ببخشد. البته در مواردی که پدر یا مادر، دارای شرایط قانونی لازم برای ملاقات یا حضانت فرزند نباشند یا ملاقات با آن‌‌ها برای کودک خطرناک باشد، می‌توان از طریق قانونی اقدام به جلوگیری از ملاقات فرزند با پدر یا مادر کرد.
  • مکان ملاقات فرزند بعد از طلاق باید مناسب و متناسب با روحیات کودک باشد. به‌طور مثال دیدار در اماکنی مانند کلانتری‌‌ها، مناسب نیست.
  • مدت زمان ملاقات فرزند نیز از جمله مسائلی است که باید به آن توجه داشت. در واقع دیدارهای کوتاه مدت، کودک را از لحاظ عاطفی ارضاء نخواهد کرد.
  • خروج پدر یا مادری که حضانت کودک را عهده‌‌دار است، همراه با کودک به خارج از مرزهای کشور، موجب می‌شود حق ملاقات با کودک برای طرف مقابل، از بین برود. باید در نظر داشت که حتی در موارد خروج قانونی و همراه با مجوز، پدر یا مادری که دارای حضانت است باید تضمین کند که حق تماس یا مکالمه فرزند با طرف دیگر از بین نخواهد رفت.

نفقه فرزند

نفقه کودکان طلاق، یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. کودکان هم در حالت عادی و هم در صورت طلاق پدر و مادر، از حق دریافت نفقه برخوردارند.

بنابراین باید شرایطی فراهم شود تا کودک نفقه خود را از فرد مکلف به پرداخت که معمولا پدر است دریافت کند تا شرایط و خدمات مربوط به کودک تضمین شود.

حقوق کودک

حق آموزش و تربیت، یکی از حقوق کودکان

حق آموزش و تربیت از جمله دیگر حقوق مهم کودکان بخصوص کودکان طلاق محسوب می‌شود. به این معنا که پدر و مادر نباید کودک را از ادامه تحصیل محروم کنند. در قانون اساسی کشور ما به حق برخورداری کودکان از آموزش اشاره شده است. همچنین همه کودکان حق دارند در محیطی امن زندگی کنند.

خروج کودک از کشور

خروج کودک از کشور با پدر یا مادری که حضانت کودک بر عهده اوست یکی از مواردی است که در دوران بعد از طالق امکان بروز بسیار دارد. خروج قانونی و مجاز پدر یا مادری که حضانت با اوست باید تضمین بدهد که حق تماس و مکالمه فرزند با والد دیگر قطع نخواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا مرد می‌تواند مانع خروج زن از خانه شود؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

به طور کلی سند رسمی دارای اعتبار قانونی است چرا که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نیز طبق قانون به‌طور رسمی و قانونی ثبت، تنظیم و صادر می‌گردد اما گاهی ممکن است به درخواست صاحب سند یا به دلیل انتقال مالکیت یا حتی به حکم دادگاه سند رسمی باطل شود.

شرایط باطل کردن سند ملک

ابطال سند رسمی به دعوایی گفته می‌شود که در آن شخصی برای بی ‌اثر بودن یک یا چند سند رسمی اقدام می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا شرایط باطل کردن سند ملک می‌پردازیم.

در چه شرایطی می‌توان درخواست ابطال سند رسمی کرد؟

ابطال سند رسمی در شرایط و مواردی خاص قابل درخواست است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسناد صوری و غیر واقعی

گاهی به دلایل مختلف طرفین بدون اینکه هدف واقعی مبنی بر نقل و انتقال داشته باشند به‌صورت غیر واقعی قراردادهایی را تنظیم م‌ نمایند. در اصطلاح حقوقی به چنین قراردادهایی که تهی از واقعیت بوده و به صورت غیر واقعی تنظیم می‌گردند قراردادهای صوری گفته می‌شود.

در چنین شرایطی می‌توان تقاضای ابطال سند رسمی مزبور را به خاطر صوری بودن و نداشتن پشتوانه حقوقی واقعی از مراجع قضایی نمود.

  • اسناد مجعول

در پاره‌ای از موارد اشخاصی که دارای مقاصد نامشروع بوده و درصدد تحصیل مال نامشروع و فریب شهروندان هستند با دسترسی غیر مجاز به اوراق و مهرهای دولتی اسنادی را جعل نموده و از این طریق به اهداف خود نائل می‌گردند.

این اسناد ممکن است اعم از کارت‌های پایان خدمت و گذرنامه، مدارک تحصیلی، اسناد مالکیت منازل و خودرو و اسناد گمرکی و ترخیص و … باشد.

بنابراین، در صورتی‌که شخصی با اهداف غیر قانونی سندی را به نام خود یا اشخاص دیگر جعل نموده و توانسته است از این طریق خود را مالک جلوه دهد و آن را به فروش برساند، مجرم شناخته شده و در این حال شخصی که واقعا مالک بوده و یا شخص خریدار که در دام کلاهبرداران گرفتار شده است می‌تواند علاوه‌بر شکایت کیفری، دادخواست حقوقی مربوط به موضوع ابطال سند رسمی مجعول را نیز تنظیم نماید.

سند ملک

  • اسنادی که از طریق کلاهبرداری و دیگر جرایم صادر شده است

در این موارد معمولا اشخاص بلافاصله اقدام به طرح شکایت کیفری نموده و حتی شعب جزایی در دادنامه خود حکم بر ابطال اسناد فوق را نیز صادر می‌نماید. با این حال عمدتا صلاحیت ابطال سند بر عهده مراجع حقوقی است و شخص ذینفع می‌بایست درخواست ابطال سند رسمی را از مراجع حقوقی درخواست نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا طلب خود را می‌توان بدون مدرک از بدهکار پس گرفت؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زمانی‌که بحث شبکه‌های اجتماعی باز می‌شود بسیاری از مردم به‌طور ناخودآگاه به اینستاگرام فکر می‌کنند.

شکایت از مزاحمان اینستاگرام

اینستاگرام یک اپلیکیشن جهت انتشار عکس و متون کوتاه بوده‌ که برخی از آن برای کسب درآمد نیز استفاده می‌کنند. با وجود مزایای این اپلیکیشن متاسفانه برخی افراد سودجو با ایجاد مزاحمت، موجب ایجاد تنش و سلب آسایش دیگران می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شکایت از مزاحمان اینستاگرام می‌پردازیم.

مزاحمت چیست؟

به هر اقدامی که توسط افرادی به دلایل و با مقاصد سودجویانه و آزار و اذیت منجر به سلب آسایش دیگران شده مزاحمت ‌می‌گویند.

شیوه‌های ایجاد مزاحمت در اینستاگرام

  • ارسال پیام خصوصی (دایرکت)
  • قراردادن نظرات و کامنت

مهم‌ترین نکات هنگام وقوع مزاحمت

  • این نکته را پیش از قبول کردن و باز نمودن پیام خصوصی افراد ناشناس در دایرکت خود در نظر داشته باشید که خود شما امکان جلوگیری از وقوع جرم و ایجاد تنش و نا آرامی را دارید و در انتخاب پیام‌های خصوصی افراد دقت کنید.
  • لازم به ذکر است که در صورت روشن بودن مکان‌یاب گوشی همراه، فرد مزاحم امکان آگاهی از موقعیت فعلی شما را دارد.
  • در صورت تهدید شدن به قتل، مورد صدمه و آسیب فرد مزاحم قرار گرفتن و آزار جسمی و روحی خانوادگی خود را تسلیم خواسته‌ها و اخاذی‌گری‌های مزاحمین نکنید.
  • به محض رویت مزاحمین می‌توانید با مطرح کردن شکایتی در دادسرا جرائم رایانه‌ای از طریق پلیس فتا پرونده خود را پیگیری کنید.

توجه داشته باشید در صورتی‌که فرد مزاحم با استفاده از اکانت‌های جعلی یا فیک، شما را مورد مزاحمت قرار داده باشد با این حال نیز پلیس فتا امکان ردیابی وی را داشته باشد، مطابق قوانین موجود در خصوص جرائم به شکل سایبری، فرد مزاحم مورد مجازات به شیوه کیفری قرار خواهد گرفت.

مزاحمان اینستاگرام

مراحل شکایت

در اولین گام برای شکایت از مزاحمان اینستاگرام خود باید به دفتر خدمات الکترونیکی قوه قضاییه مراجعه کرده و در سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه ثبت نام کنید.

در مرحله بعد از ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه، باید متن شکایت خود را درج نمایید.

نکته: اگر از هویت فردی که مزاحمت ایجاد کرده آگاه بودید برای پیگیری بهتر پرونده می‌توانید نام شخص را جهت احضار شدن در دادگاه در شکایت خود درج کنید.

اگر فرد متهم ناشناس بود، از آیدی یا نام کاربری اکانت اینستاگرامی وی شکایت کرده و از پلیس فتا برای شناسایی متهم تقاضا نمایید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب، مجازات خیانت به همسر را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زن در چه شرایطی می‌تواند تقاضای طلاق کند؟

شروطی که به زن حق طلاق می دهد

طلاق مشکلات زیادی برای خانواده‌‏ها، زنان و مردان و مخصوصا فرزندان به وجود می‏‌آورد. اگرچه طلاق اصلا راه خوبی برای نجات زندگی از بحران نیست اما گاهی کار یک زندگی به جایی می‌رسد که تنها راه نجات آن در طلاق است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شروطی که به زن حق طلاق می دهد می‌پردازیم.

شروطی که به زن حق طلاق می دهد

  •  در صورت خودداری شوهر از دادن خرجی زن و انجام سایر حقوق واجب زن به مدت ۶ ماه، زن می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور طلاق کند.
  •   اگر بدرفتاری شهر به حدی که ادامه زندگی را برای زن غیرقابل تحمل کند.
  •  بیماری خطرناک غیرقابل درمان مرد در حدی که سلامت زن را به خطر اندازد.
  • دیوانه بودن مرد درزمانی که امکان فسخ وجود ندارد.
  • اشتغال مرد به کاری که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه بزند در این‌صورت زن می‌تواند تقاضای طلاق کند.
  • محکومیت شوهر به مجازات ۵ سال حبس یا بیشتر، یا به جزای نقدی که براثر ناتوانی از پرداخت، منجر به ۵ سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعاً منتهی به ۵ سال بازداشت یا بیشتر شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.
  • ابتلا شوهر به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خللی وارد آورد.
  •  چنان‌چه شوهر زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند یا اینکه ۶ ماه متوالی بدون عذر موجه غیبت کند.

حق طلاق زن

  •  محکومیت قطعی زوج براثر ارتکاب به جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر است که مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی زن باشد.
  • بچه دار نشدن مرد پس از گذشت ۵ سال از زندگی مشترک به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر است.
  •  چنانچه شوهر مفقودالاثر شود و ظرف ۶ ماه پس از مراجعه زن به دادگاه پیدا نشود.
  • ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر است که در صورت وقوع این مورد، زن حق طلاق را از مرد می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا مرد می‌تواند مانع خروج زن از خانه شود؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سرقت خودرو همواره از نگرانی‌های بشر بوده و هست. بهترین راه برای جبران خسارت سرقت خودرو داشتن بیمه بدنه اتومبیل است.

پرداخت خسارت سرقت خودرو

یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین پوشش‌های بیمه بدنه خودرو، پوشش سرقت خودرو است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پرداخت خسارت سرقت خودرو می‌پردازیم.

پوشش سرقت اتومبیل یکی از پوشش‌های بیمه بدنه

خسارات مختلفی نظیر آتش سوزی، انفجار و صاعقه جزء پوشش‌های اصلی بیمه بدنه هستند. سرقت کلی خودرو نیز جزء پوشش‌های اصلی بیمه بدنه محسوب می‌شود.

اگر راننده برای خودروی خود بیمه بدنه تهیه کرده باشد و خدای نکرده، اتومبیل به سرقت رود، شرکت بیمه خسارت خودرو را تا سقف تعهدات بیمه‌نامه به بیمه‌گزار پرداخت می‌کند.

شرایط پرداخت خسارت پوشش سرقت بیمه بدنه خودرو

اگر خودروی شما یا وسایل آن دزدیده شود، شما باید دو بار در بازه زمانی ۴۵ روزه در نشریات کثیرالانتشار، خودروی خود را آگهی کنید.

اگر خودرویتان یافت نشد، این خودرو به نام شرکت بیمه منتقل می‌شود. شرکت بیمه در اکثر موارد سقف خسارت پرداختی  ۸۰ درصد ارزش خودرو  را تقبل خواهد کرد.

پرداخت خسارت

پوشش سرقت جزئی خودرو

اگر لوازم خودرو به‌صورت جزئی نظیر رینگ، لاستیک یا سیستم صوتی بدون جابه‌جایی خود وسیله نقلیه دزدیده شوند، سرقت جزئی نامیده می‌شود.

پوشش سرقت جزیی جزء پوشش‌های الحاقی یا تکمیلی بیمه بدنه محسوب می‌شود. به بیان دیگر، بیمه‌گزار در صورت انتخاب این پوشش، با پرداخت حق بیمه بیشتر مجاز به برخورداری از این پوشش الحاقی سرقت جزیی است.

در چنین مواقعی شرکت بیمه با رویت گزارش نیروی انتظامی پلیس، خسارت سرقت جزئی وسیله نقلیه را پرداخت خواهد کرد. با توجه به افزایش میزان سرقت‌ها، انتخاب پوشش سرقت جزئی در بین سایر پوشش‌های بیمه بدنه امری منطقی خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب راه‌های برگشت زدن چک طبق قانون جدید را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سقف وام مسکن جوانان افزایش یافته و به یک میلیارد تومان رسیده است.

شرایط دریافت وام مسکن جوانان

اگر شما همین امروز برای فرزند خود حساب پس‌انداز مسکن جوانان باز کنید، سال۱۴۱۵ می‌توانید یک میلیارد تومان وام خرید مسکن بگیرید. در این مطلب از مجله دلتا به این موضوع شرایط دریافت وام مسکن جوانان میپردازیم.

شرایط دریافت وام مسکن جوانان چیست؟

وام مسکن جوانان وامی است که مدت انتظار دریافت آن بین پنج تا ۱۵ سال است. یعنی متقاضیان در یک دوره ۱۵ ساله می‌توانند از این وام استفاده کنند.

بر این اساس افراد متقاضی باید در بانک مسکن حساب وام مسکن جوانان افتتاح کنند و ماهانه حداقل مبلغ ۲۰۰ هزار تومان در این حساب سپرده‌گذاری کنند. حداق زمان دریافت وام، پنج سال بعد از افتتاح حساب و واریز سپرده ماهانه است.

با پنج سال سپرده‌گذاری، مبلغ وام مسکن جوانان در تهران ۴۰۰ میلیون تومان، کلانشهرها ۳۵۰ میلیون و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود.

اما اگر افراد ۱۵ سال کامل ماهانه این حساب را شارژ کنند، سقف وام هم افزایش پیدا می‌کنند. به این شکل که افراد در تهران می‌توانند یک میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن بگیرند. مبغ این وام در کلانشهرها ۸۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۷۰۰ میلیون تومان است.

جزئیات دریافت وام مسکن جوانان

براساس اطلاعات سایت رسمی بانک مسکن، مدت انتظار دریافت وام مسکن جوانان بین ۵ تا ۱۵ سال است.

نرخ سود تسهیلات این وام بین شش تا ۹ درصد است. که این میزان بسته به حداکثر زمان بازپرداخت وام است. اگر افراد وام مسکن خود را پنج ساله تسویه کنند تنها شش درصد سود می‌دهند اما اگر مدت بازپرداخت بالای پنج سال باشد، نرخ سود تسهیلات ۹ درصد است. حداکثر زمان بازپرداخت وام مسکن جوانان ۲۰ سال است.

دریافت وام

چه کسانی می‌توانند وام مسکن جوانان را بگیرند؟

هر شخصی که به سن هیجده سال تمام رسیده یا حکم رشد او از سوی دادگاه صادر شده باشد می‌تواند به نام خود یا کسانی که تحت ولایت و قیومیت او باشند حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کند.

متقاضیان افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان باید ماهانه مبلغی را به این حساب واریز کنند. این مبلغ برای سال ۱۴۰۰ حداقل ۲۰۰ هزار تومان عنوان شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم بازی در سایت شرط‌بندی چیست؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ارث از جمله حقوق قانونی وراث است که پس از وفات افراد ایجاد می‌شود و بعضا زمینه‌های اختلافات قانونی و خانوادگی را ایجاد می‌کند.

سهم‌ الارث پدر و مادر از فرزند

بعد از اینکه فردی فوت می‌کند رابطه وی با اموالش قطع می‌شود و به‌طور قهری و غیرارادی اموال و ماترک متوفی به ورثه تعلق می‌گیرد و به اصطلاح به ارث می‌رسد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع سهم‌ الارث پدر و مادر از فرزند می‌پردازیم.

سهم‌ الارث پدر و مادر

  • اگر متوفی دارای اولادی نباشد و هریک از پدر و مادر به تنهایی باشند تمام ارث را می‌برند. اگر پدر و مادر هر دو زنده باشند، مادر یک سوم و پدر دو سوم می‌برد.
  • فرض کنید شخصی فوت کرده و تنها مادری از او به جا مانده (نه زنی نه بچه‌ای) در اینجا تمام ارث را مادر می‌برد.
  • در فرضی دیگر تصور کنید از متوفی تنها پدر به جا مانده حال تمام ارث را پدر می‌برد‌.
  • در فرضی دیگر اگر از متوفی تنها پدر و مادر باقی مانده باشند. مادر یک سوم می‌برد و پدر باقی اموال را می‌برد.
  • اگر از متوفی فرزندی به همراه پدر و مادر به جای بماند در اینجا مادر یک ششم ارث می‌برد، پدر هم یک ششم ارث می‌برد و باقی هم به فرزند می‌رسد حال اگر در همین مثال زن را هم تصور کنیم به او هم یک هشتم خواهد رسید.

سهم‌ الارث پدر و مادر

اگر متوفی دارای پدر و مادر زنده باشد و فرزند نداشته باشد اما دارای نوه باشد آیا نوه ارث می‌برد؟

بله اگر متوفی نوه داشته باشد نوه‌های وی ارث می‌برند در صورتی‌که هیچ فرزندی نداشته باشد.

زیرا در این‌صورت نحوه‌ها جانشین پدران خود می‌شوند و همان حصه‌ای را می‌برند که والدین خود می‌بردند دقت کنیم که ممکن است یکی نوه دختر باشد و یکی دیگر از نوه‌ها پسر باشد اما نوه دختر دو برابر نوه پسر ارث ببرد.

زیرا ممکن است نوه دختر از طرف پدر وارث باشد ولی نوه پسری از طرف مادر، یعنی مادرش دختر متوفی است که به نسبت سهم دختر ارث می‌برد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا وصیت کلامی دارای اعتبار است؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جهیزیه همواره از جمله مسائل مربوط به امر ازدواج بوده که با کش مکش‌های خاص خود باعث بروز اختلافات شدیدی در بین زوجین جوان و خانواده‌های آن‌ها است.

پس گرفتن جهیزیه بدون اجازه شوهر

به هنگام جدایی می‌توان با آگاهی از جزئیات چگونگی استرداد جهیزیه‌، از بروز اختلافات بسیاری جلوگیری کرد، زیرا این مسئله به دلیل داشتن جزئیات فراوان قانونی و حساسیت زوجین نسبت به چگونگی عمل هم دیگر در زمان وقوع جدایی، همواره تنش‌های بسیاری بین زوجین ایجاد کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پس گرفتن جهیزیه بدون اجازه شوهر می‌پردازیم.

آیا بردن جهیزیه بدون اجازه شوهر امکان دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید برخی از جزئیات قانونی موجود در مورد جهیزیه را مطرح نمود:

از نظر قانون و مقررات مدنی زن هیچ‌گونه تعهد و مسئولیتی جهت تهیه لوازم و وسایل زندگی ندارد.

بردن جهیزیه به منزل شوهر یک امر پذیرفته شده در عرف بوده که مقدار و چگونگی کیفیت آن در میان اقوام مختلف سراسر کشور، متفاوت است.

جهیزیه اموال و لوازم منقولی است که زن جهت رفاه زندگی مشترک پس از ازدواج به منزل شوهر می‌آورد و شوهر تنها حق استفاده از آن را دارد و مالکیت زن بر جهیزیه پس از ازدواج و بعد از طلاق هم‌چنان باقی خواهد ماند، به‌طوری که در صورت فوت زن و نداشتن شوهر، جهیزیه به ارث می‌رسد.

چون زن از نظر شرع و قانون تعهدی در برابر بردن جهیزیه به منزل شوهر ندارد‌، لذا می‌تواند هر زمان که بخواهد جهیزیه را از منزل شوهر خارج نماید.

جهت بردن جهیزیه از منزل شوهر زن حق دارد تنها لوازمی را که در ابتدای زندگی مشترک تهیه کرده با خود ببرد، از این رو وسایلی را که مرد در ازای خرابی و استهلاک جهیزیه خریداری کرده یا وسایلی را که قبل از شروع زندگی به عنوان کمک به جهیزیه خریداری کرده است، جزء جهیزیه زن محسوب نمی‌شود و در صورت اثبات مرد متعلق به مرد خواهند بود.

پس گرفتن جهیزیه

پس گرفتن جهیزیه بر اساس سیاهه و فاکتور

پس گرفتن جهیزیه باید بر اساس فاکتور خرید وسایل یا لیست اقلام جهیزیه که سیاهه نام دارد و معمولا توسط شوهر یا بزرگان زوجین به امضاء رسیده است، صورت پذیرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا می‌توان هدایایی که شوهر به زن می‌دهد را از مهریه کسر کرد؟ را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بعد از پیدا کردن خانه مورد نظر و توافق بین خریدار و فروشنده، یک مرحله مهم و پرماجرا که اصطلاحا “به نام کردن یا سند زدن” است، آغاز می‌شود.

نکات حقوقی انتقال سند ملک

معاملات ملک و انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار دارای دو مرحله است که یک مرحله آن تنظیم «سند عادی» یا همان «مبایعه‌نامه» بین خریدار و فروشنده و مرحله دوم آن انتقال رسمی مالکیت واحد مسکونی به خریدار یا ثبت رسمی معامله از طریق صدور و ثبت «سند محضری» است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات حقوقی انتقال سند ملک می‌پردازیم.

مراحل تبدیل سند خانه به سند قطعی ملک

  • ابتدا خریدار خانه‌ای را می‌پسندد و بعد از توافق با فروشنده، مبایعه‌نامه تنظیم می‌شود. خریدار، فروشنده و حداقل دو شاهد زیر مبایعه‌نامه را امضا می‌کنند. تنظیم مبایعه‌نامه می‌تواند توسط خریدار و فروشنده یا توسط بنگاه معاملات ملکی انجام شود.
  • مبایعه‌نامه باید توسط بنگاه‌های املاک مجاز و معتبر در سیستم نرم‌افزاری جامع ثبت شود  کد رهگیری دریافت کند.
  • فروشنده باید برای نقل و انتقال و سند زدن خانه با شناسنامه و اصل سند، به «دفترخانه اسناد رسمی» مراجعه کند.
  • بعد از مراجعه فروشنده به دفترخانه و ارائه تمامی مدارک، دفترخانه وظیفه دارد در مورد بدهی ملک از شهرداری، دارایی، بیمه(اگر ملک تجاری باشد)، بخشداری(اگر ملک خارج از محدودۀ خدمات شهری باشد) استعلام کند. به این کار، مفاصاحساب می‌گویند.
  • همزمان دفترخانه بررسی می‌کند که سند در گرو نباشد و ملک در طرح ساخت‌وساز شهرداری قرار نگرفته باشد.
  • در این مرحله فروشنده با نامه دفترخانه به شهرداری منطقه‌ای که ملک در آن قرار دارد، مراجعه کند. شهرداری بررسی می‌کند که ملک بر اساس پروانه ساخته شده است یا نه. در صورت تخلف، فروشنده باید جریمه بپردازد.

انتقال سند ملک

  • فروشنده باید با مراجعه به دارایی ۴% قیمت ملک را به عنوان مالیات نقل‌وانتقال پرداخت کند. قیمتی که دارایی بر روی ملک می‌گذارد با قیمت واقعی تفاوت دارد.
  • آخرین مرحله‌ انتقال قطعی سند است. فروشنده و خریدار در مبایعه نامه تاریخ سند زدن را تعیین می‌کنند. در روز مورد نظر دو طرف معامله با داشتن مدارک شناسایی، مفاصاحساب شهرداری، مفاصاحساب دارایی، سند مالکیت، کپی مبایعه‌نامه، کد رهگیری، گواهی پایان کار، استعلام ثبتی و کد پستی به دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند.
  • در پایان سندی مطابق با شرایط مورد توافق دو طرف معامله در دفتر اسناد رسمی تنظیم خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب، مجازات خیانت به همسر  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

حتما شما هم این روزها درباره سایت‌های شرط‌بندی که توسط برخی از افراد معروف راه‌اندازی شده‌اند شنیده‌اید.

جرم بازی در سایت شرط‌ بندی

متاسفانه بیشتر جوانان ما از سر کنجکاوی یا شاید راه صدساله یک شبه رفتن رو به سایت‌های شرط‌بندی مثل شرط‌بندی فوتبال و بت و انفجار و… آورده و از قوانین آن بی‌خبر هستند و دچار ضررهای مالی شدیدی می‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع جرم بازی در سایت شرط‌ بندی می‌پردازیم.

از آنجا که امروزه فضای مجازی بخش عظیمی از زندگی حقیقی افراد را تشکیل می‌دهد نمی‌توان شرط‌بندی مجازی و قمار آنلاین را جرم نداست و جزء جرایم و دعاوی کیفری هم محسوب می‌شود.

طبق ماده ۶۵۴ قانون مدنی و ماده ۷۰۵ قانون مجازات اسلامی شرط‌بندی و قمار ممنوع است؛ ماده ۶۵۴ قانون مدنی در این باره مقرر داشته است که :” قمار و گروبندی باطل و دعاوی راجع به آن مسموع نخواهد بود. همین حکم در مورد کلیه تعهداتی که از معاملات ‌نامشروع تولید شده باشد جاری است‌”

از این رو با استناد به مواد گفته شده شرط‌بندی و قمار چه در دنیای مجازی و چه در دنیای حقیقی رخ بدهد جرم است.

اگرچه قانون‌گذار تاکنون قانونی درباره شرط‌بندی‌های مجازی به‌طور ویژه وضع نکرده است با این وجود برای شناسایی جرایم شرط‌بندی می‌توان به ماده ۷۰۷ قانون مجازات اسلامی استناد نمود که بیان می‌دارد: ” هر کس آلات و وسایل مخصوص به قماربازی را بسازد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا از خارج وارد کند یا در اختیار دیگری ‌قرار دهد به سه ماه تا یک سال حبس و یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.”

سایت شرط‌بندی

مجازات کاربران سایت‌های شرط‌بندی

در شرط‌بندی اینکه موضوع بازی در سایت شرط‌بندی یا تبلیغات در سایت شرط‌بندی است یا هر موضوع دیگر تفاوتی ندارد.

طبق ماده ۷۰۵ قانون مجازات اسلامی بیان کرده است که ” قمار بازی با هر وسیله‌ای ممنوع و مرتکبین آن به یک تا شش ماه حبس و یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌شوند و در صورت تجاهر‌به قماربازی به هر دو مجازات محکوم می‌گردند.”

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چگونه می‌توان حکم تخلیه مستاجر را قبل از موعد گرفت؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 شهريور 1400 | نظرات ()