نوشته شده توسط : مجله دلتا

بر اساس فقه اسلام و قانون مدنی، طلاق یک عمل تشریفاتی است؛ یعنی قانون‌گذار برای طلاق شرایطی را پیش بینی کرده است که صرفا طلاق در آن شرایط صحیح و درست است.

طلاق در دوران عادت ماهانه

یکی از شرایطی که هنگام طلاق در خصوص زنان مقرر شده است، پاک بودن زن است. یعنی اینکه طلاق در زمان حیض ( عادت ماهانه) زن صحیح نیست. البته این امر استثنائاتی هم دارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق در دوران عادت ماهانه می‌پردازیم.

حکم طلاق در عادت ماهانه

قانون مدنی به پیروی از فقه اسلامی، حکم طلاق در عادت ماهانه زن را مشخص نموده است. بر اساس ماده ۱۱۴۰ قانون مدنی، “طلاق زن در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صحیح نیست “.

نفاس حالتی است مانند عادت زنانگی که هنگام زایمان در زنان به وجود می‌آید و مدت آن حداکثر ده روز بعد از زایمان است. شاید هدف از این قاعده آن باشد که طلاق در زمانی انجام شود که امکان معاشرت و نزدیکی بین زن و مرد وجود داشته باشد تا شاید از آن جلوگیری شود.

موارد مجاز طلاق در عادت ماهانه

همان‌گونه که گفته شد، بر اساس قانون مدنی، اصل بر باطل بودن طلاقی است که در مدت عادت ماهانه زن یا دوره نفاس واقع می‌شود مگر در چند مورد که به شرح زیر است:

طلاق زن آبستن یا باردار

معمولا در دوران حاملگی عادت زنانگی یا نفاس وجود ندارد. به همین دلیل، طلاق در این دوران بلامانع است و قانون‌گذار پاکی زن را در این مورد شرط ندانسته است. اگر به مطالب طلاق علاقه دارید به مطلب طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی مراجعه کنید.

طلاق در عادت ماهانه

طلاق قبل از نزدیکی

هرگاه زن و مرد بخواهند از هم طلاق بگیرند و رابطه زناشویی هم بینشان واقع نشده باشد، قانون‌گذار نیز پاکی زن را شرط ندانسته است و این طلاق از نوع طلاق بائن است.

طلاق از طرف شوهر غایب

اگر شوهر زن، غایب بوده باشد و در زمان طلاق با زن در یک منزل سکونت نداشته باشد، نمی‌تواند اطلاع حاصل کند که زن در عادت ماهیانه است یا خیر؛ در این شرایط پاکی زن شرط طلاق نیست.

همچنین، در سایر مواردی که زن و شوهر جدا از هم زندگی کنند، به نحوی که آگاهی مرد از وضعیت زن ممکن نباشد، در حکم غیبت مرد هست و طلاق دادن او صحیح است.

طلاق گرفتن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مجازات سقط جنین بدون اجازه شوهر چیست؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

از نظر قانونی و شرعی، سقط جنین حرام بوده و فردی که برای این کار اقدام می‌کند، مرتکب جرم شده و محکوم به مجازات است.

مجازات سقط جنین بدون اجازه

فرزند موهبت الهی است که خداوند نصیب زن و شوهر می‌کند. اما گاهی به دلایل مختلف مانند: اختلاف زن و شوهر، بارداری ناخواسته، رابطه نامشروع و غیره پس از بارداری، مادر برای سقط جنین اقدام می‌نماید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات سقط جنین بدون اجازه می‌پردازیم.

سقط قانونی جنین

در قانون در برخی موارد سقط جنین مجاز بوده و قابل انجام است. در این موارد، ادامه حیات جنین برای مادر خطرناک خواهد بود و باید با تایید پزشک و دریافت مجوز از پزشکی قانونی، سقط صورت بگیرد.

باید توجه داشت که سقط قانونی جنین تنها برای بارداری قبل از ۱۹ هفتگی انجام می‌گیرد و چنانچه بارداری از این زمان گذشته باشد، عمل سقط جنین حتی به صورت قانونی نیز امکان‌پذیر نبوده و جرم تلقی می‌شود. در مواردی نیز که جنین دچار ناهنجاری‌های ژنتیکی و بیماری‌هایی از این قبیل است، سقط درمانی انجام خواهد شد.

شرایط قانونی سقط جنین چیست؟

  • تشخیص و تایید سه پزشک متخصص
  • تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین از جمله عقب افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن که موجب آزار و سختی مادر است یا بیماری مادر که منجر به تهدید جانی وی می‌شود.
  • عمل سقط جنین باید قبل از دمیدن روح یعنی ۴ ماهگی انجام بگیرد.

سقط جنین بدون اجازه

مجازات سقط غیرقانونی جنین

مطابق با مواد ۴۸۷ تا ۴۹۳ و نیز مواد ۶۲۳ تا ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی، سقط جنین در همان مراحل اولیه جرم بوده و دارای مجازات است.

در این حالت مجازات سقط جنین توسط مادر درصورتی‌که به عمد یا شبه عمد باشد، پرداخت دیه جنین حسب مورد توسط مرتکب یا عاقله او است.

همچنین به این نکته نیز باید توجه شود که تعیین دیه بر حسب سن جنین است و پس از دمیدن روح یعنی ۴ ماهگی برابر با دیه کامل انسان است. این مسئله برای فرزند پسر برابر با دیه کامل انسان و برای فرزند دختر نصف دیه کامل است.

بدین ترتیب مجازات سقط جنین بدون اجازه شوهر برابر با پرداخت دیه بوده و مرد می‌تواند علیه زن و فردی که در این عمل یاری رسانده است، طرح شکایت کرده و درخواست مجازات کند.

سقط جنین

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب رابطه نامشروع در خودرو چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,سقط جنین ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از دلایل فروپاشی خانواده‌ها خیانت است. خیانت بلای خانمان‌سوزی است که فرقی نمی‌کند از جانب کدام یک از طرفین رخ دهد. مهم این است که خطا از سوی هر کسی که باشد یک زندگی نابود می‌شود.

حکم خیانت زن به شوهر

خیانت کردن جزو جرایمی است که قانون مجازات، آن را جرم دانسته و در صورتی‌که شاکی خصوصی نداشته باشد یا شاکی رضایت دهد نیز مجازات فرد خیانت کار اجرا خواهد شد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع حکم خیانت زن به شوهر می‌پردازیم.

حکم خیانت زن به شوهر چیست؟

زن با توجه به نوع خیانتی که به شوهر خود می‌کند، ممکن است مجازات شود. این مجازات عبارت است از:

  • اگر روابط جنسی خارج از ازدواج زن، کمتر از زنا باشد و بین زن و مرد غریبه رابطه جنسی انجام نشود (مثلا در حد بوسیدن یا بغل کردن باشد) زن متاهل مرتکب رابطه نامشروع شده و مجازات او از ۱تا ۹۹ضربه شلاق تعزیری خواهد بود. میزان دقیق شلاق را دادگاه با توجه به اوضاع احوال و شرایط طرفین تعیین می‌کند. یکی از سوالاتی که از ما پرسیده می‌شود تکلیف کودکان حاصل از رابطه نامشروع است. برای اطلاع از پاسخ این سوال به مطلب شرایط دریافت شناسنامه برای فرزند نامشروع مراجعه کنید.
  • اگر زن مرتکب زنا شود، یعنی بین او و مرد غریبه دخول صورت گیرد، زنای او مُحصَنه محسوب می‌شود و مجازات او سنگسار است. البته این موضوع شرایط خاص خود را دارد.

حکم خیانت زن

طلاق زن خیانت کار

طلاق از حقوق مرد است و مرد می‌تواند بدون هیچ دلیلی برای طلاق دادن زن اقدام کند. بنابراین چه خیانت زن اثبات شود و چه نشود، تاثیری در حق طلاق مرد ندارد و مرد می‌تواند همسر خود را طلاق دهد. البته باید توجه داشته باشید در مواردی که مرد خواهان طلاق است باید کلیه حقوق مالی همسر خود را مانند نفقه، مهریه، شرط تنصیف اموال، اجرت‌المثل ایام زناشویی بپردازد. در این مورد نیز تفاوتی ندارد، اگر خیانت زن در دادگاه نیز ثابت شود مرد برای طلاق دادن زنش باید حقوق او را بپردازد.

زن خیانت کار مستحق مهریه است؟

برخی از مردان تصور می‌کنند که در صورت اثبات خیانت همسرشان می‌توانند مهریه و سایر حقوق مالی او را نپردازند. در حالی‌که این تصور کاملا اشتباه است. زن حتی اگر زنا هم کرده باشد از دریافت مهریه خود محروم نمی‌شود.

خیانت زن به شوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب رابطه نامشروع در خودرو چه مجازاتی دارد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,مجازات خیانت ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طلاق ممکن است به درخواست زن باشد یا به درخواست مرد یا به توافق هردو. یکی از مواردی که زن می‌تواند درخواست طلاق کند مواردی است که مربوط به نداشتن رابطه زناشویی است.

طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی

طی چند سال درگیر بودن با دعاوی خانوادگی، برخورد و شنیدن مشکلات مردان و زنانی که با مشکل مواجه شده‌اند، یکی از رایج‌ترین اختلافاتی که در بین آن‌ها وجود داشته است، نداشتن رابطه زناشویی است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی می‌پردازیم.

طلاق بر اساس تقاضای زن به دلیل نداشتن رابطه زناشویی

مرد توانایی رابطه زناشویی نداشته باشد

درصورتی‌که مردی توانایی رابطه زناشویی نداشته باشد یکی از موارد فسخ نکاح به شمار می‌رود و زن می‌تواند از دادگاه درخواست فسخ نکاح نماید.

مرد سرد مزاج است

برخی از افراد به خاطر بیماری جسمی، روحی یا علل ارثی به بیان عامیانه سرد مزاج به شمار می‌روند. در این حالت درصورتی‌که زن بتواند به دادگاه ثابت نماید که این شرایط زندگی برای وی سخت و غیر قابل تحمل است می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق به خاطر عسر و حرج نماید.

نداشتن رابطه زناشویی

مرد توانایی رابطه زناشویی ندارد اما درمان نمی‌کند

درصورتی‌‌که مرد به دنبال درمان نرود یا درمان تاثیرگذار نباشد و از سوی دیگر زن بر این عقیده باشد و بتواند اثبات کند که در عسر و حرج است، می‌تواند تقاضای طلاق را به دادگاه خانواده ارائه نماید.

مرد به عمد رابطه زناشویی برقرار نمی‌کند

علاوه بر اینکه منشا این موضوع می‌تواند قهر، دلخوری و همانند این‌ها باشد درصورتی‌که این مسئله مدت زمان طولانی در عرف به طول بینجامد و نداشتن رابطه زناشویی تنها وابسته به مرد باشد، زن این حق را دارد که تقاضای طلاق به دلیل عسر و حرج به واسطه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه خانواده ارائه نماید.

 رابطه زناشویی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا سه طلاقه کردن زن در ایران امکان دارد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

يکي از مباحثی که پس از طلاق در خصوص حقوق مالی زن مطرح می‌شود، وضعيت تقسيم دارايی‌های زوجین بعد از طلاق است.

تقسیم اموال زوجین بعد از طلاق

حتما شما هم می‌دانید که ازدواج و طلاق طبق قانون هر کشوری قواعد و قوانین خاصی بر آن حکم فرما است. دو مسئله اساسی در اینجا مطرح می‌شود اول آن‌که آیا استقلال مالی زن در خصوص اموالی که متعلق به خودش است طبق قانون ما به رسمیت شناخته شده است؟ دوم در چه شرایطی بعد از طلاق نصف اموال و دارایی‌های مرد به زن منتقل می‌شود؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تقسیم اموال زوجین بعد از طلاق می‌پردازیم.

اموال زن بعد از طلاق

بر اساس ماده ۱۱۱۸قانون مدنی: زن مستقلا می‌تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می‌خواهد بکند. بنابراین استقلال زن در خصوص اموالی که متعلق به خودش است بر اساس قانون به رسمیت شناخته شده است. هیچ مردی نمی‌تواند اموال متعلق به همسرش را تصاحب کند.

البته این صرفا یکی قاعده قانونی نیست. منطق نیز این‌گونه حکم می‌کند. هر انسانی فارغ از جنسیت باید بر اموال و دارایی‌های خود تسلط داشته باشد. همچنین مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حتی در صورت تاهل نیز می‌توانند هر گونه دخل و تصرفی را که می‌خواهند در اموال و دارایی‌های خود داشته باشند.

تقسیم و تنصیف اموال مرد بعد از طلاق

هر شرطی که خلاف ذات عقد ازدواج نباشد را می‌توان در عقدنامه گنجاند. یکی از شروط ضمن عقد که امروزه در سند چاپی ازدواج آورده شده آن است که: چنانچه طلاق بنا به درخواست زن نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد، شوهر مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زن به دست آورده یا معادل آن را، به‌صورت بلاعوض به زن منتقل نماید.

البته این شرط که به‌صورت پیش فرض در قباله‌های ازدواج گنجانده شده شرایطی دارد که تنها در صورت تحقق آن‌ها پس از طلاق، نصف اموال مرد به زن منتقل خواهد شد.

لازم به ذکر است که زوجین می‌توانند درصورتی‌که بین آن‌ها توافق حاصل شود، شرط کنند که درصورتی‌که طلاق بین آن‌ها واقع شود چه از جانب مرد باشد چه از جانب زن، نصف اموال مرد به زن انتقال یابد. اگر به مطالبی در مورد طلاق علاقه دارید مطلب آیا سه طلاقه کردن زن در ایران امکان دارد؟ را مطالعه کنید.

تقسیم اموال زوجین

شرایط لازم برای تقسیم اموال مرد بعد از طلاق

  •  اولین شرطی که برای تقسیم اموال مرد بعد از طلاق وجود دارد آن است که شوهر در هنگام عقد ازدواج باید این شرط را امضا کرده باشد.
  • طلاق باید به درخواست زوج ( شوهر ) باشد. بنابراین در مواردی که طلاق به درخواست زن بوده یا طلاق توافقی است این شرط مصداق پیدا نمی‌کند.
  • طلاق نباید بخاطر تخلف زن از وظایف زناشویی از جمله عدم تمکین اتفاق افتاده باشد.
  • تنها اموالی تقسیم می‌شوند که اولا بعد از ازدواج به دست آمده باشد. ثانیا ناشی از کار و دست‌رنج باشد نه ارث و مواردی از این دست.

تقسیم اموال بعد از طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب در این شرایط زن دوم، هرگز ارث نمی‌برد را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بر اساس احکام شرعی و قانونی ازدواج با عده‌ای از زنان حرام و ممنوع است.

ممنوعیت ازدواج با برخی زنان

ازدواج، نهادی مدنی در قانون ایران است. این نهاد علاوه بر این که واجد اثار حقوقی زیادی است از نظر دینی هم امری بسیار پسندیده است. به همین دلیل آشنا بودن با قواعد حاکم بر ازدواج لازم است. یکی از این قواعد، موضوع ممنوعیت ازدواج با برخی از افراد است. بنابراین باید با کسی ازدواج کرد که از نظر شرعی و قانونی ممنوعیتی برای آن وجود نداشته باشد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ممنوعیت ازدواج با برخی زنان می‌پردازیم.

زنانی که ازدواج با آن‌ها ممنوع است

  • ازدواج با زن‌هایی مثل مادر و خواهر و مادر زن ممنوع است.
  • اگر کسی زنی را برای خود عقد نماید، اگر چه با او نزدیکی ( رابطه زناشویی) نکند، مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند به آن مرد محرم می‌شوند.
  • مرد اگر زنی را عقد کند و با او نزدیکی نماید، دختر و نوه دختری و پسری آن زن هر چه پایین روند، چه در وقت عقد باشند یا بعدا به دنیا بیایند، به آن مرد محرم می‌شوند.
  • اگر مرد با زنی که برای خود عقد کرده نزدیکی هم نکرده باشد، تا وقتی که آن زن در عقد او است نمی‌تواند با دختر او ازدواج کند.
  • عمه و خاله پدر و عمه و خاله پدر پدر و عمه و خاله مادر و عمه و خاله مادر مادر، هر چه بالا روند به انسان محرمند.
  • پدر و جد شوهر، هر چه بالا روند و پسر و نوه پسری و دختری او هر چه پایین آیند به زن او محرم هستند.
  • اگر زنی را برای خود عقد کند، عقد دائمی باشد یا صیغه، تا وقتی که آن زن در عقد او است نمی‌تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.
  • مرد نمی‌تواند بدون اجازه زن خود با خواهرزاده و برادرزاده او ازدواج کند.
  • اگر مرد پیش از آن‌که دخترعمه یا دخترخاله خود را بگیرد با مادر آنان زنا کند، دیگر نمی‌تواند با آنان ازدواج نماید.
  • زن مسلمان نمی‌تواند به عقد کافر در آید، مرد مسلمان هم نمی‌تواند با زن‌های کافره غیر کتابیه به‌طور دائم ازدواج کند.

ممنوعیت ازدواج

  • مرد اگر با زنی که در عده طلاق رجعی است زنا کند آن زن بر او حرام می‌شود.
  • اگر مرد با زن بی‌شوهری که در عده نیست زنا کند، بعدا می‌تواند آن زن را برای خود عقد نماید.
  • زمانی‌که فردی بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج کند. دراین‌صورت باید از او جدا شود و بعدا هم نمی‌تواند او را برای خود عقد کند.
  • زن شوهردار اگر زنا کند بر شوهر خود حرام نمی‌شود و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقی باشد، بهتر است که شوهر او را طلاق دهد ولی باید مهریه‌اش را بدهد. اگر به مباحث طلاق علاقه دارید مطلب آیا سه طلاقه کردن زن در ایران امکان دارد؟ را مطالعه کنید.
  • اگر کسی در حال احرام که یکی از کارهای حج است با زنی ازدواج نماید عقد او باطل است.
  • زنی را که سه مرتبه طلاق داده‌اند بر شوهرش حرام می‌شود.

ممنوعیت ازدواج با زنان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب در این شرایط زن دوم، هرگز ارث نمی‌برد  را مطالعه کنید.


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طبق رأی دیوان عدالت اداری به تازگی نوه اناث (دختر) با داشتن شرایط می‌تواند حقوق پدربزرگ یا مادر بزرگ مرحوم خود را دریافت کند.

بهره مندی نوه دختر از مستمری

تعبیر سازمان تامین اجتماعی در ۴۰ سال گذشته این بود که فقط «فرزند» مشمول مستمری می‌شود. اما اخیرا دیوان عدالت به این موضوع ورود کرده و گفته است، «نوه» هم جزو فرزندان محسوب می‌شود. اگر شرایط لازم را داشته به استناد اینکه فرزند محسوب می‌شود، مزایای تامین اجتماعی بر او هم قابل تسری است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع بهره مندی نوه دختر از مستمری می‌پردازیم.

شرایط بهره‌مندی نوه دختر از مستمری

با توجه به صدور دادنامه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، این افراد (نوادگان دختر) به شرط نداشتن شغل (درآمد ناشی از اشتغال)، شوهر و صرفا درصورتی‌که محرز شود تحت کفالت اجداد خود بوده‌اند، می‌توانند از مزایای مستمری بازماندگان به‌واسطه فوت اجداد خود بهره‌مند شوند.

فرآیند بررسی و چگونگی احراز شرایط بازماندگان

برقراری اولیه مستمری نوه دختر منوط به تایید و مجوز کمیته ستادی “بررسی احراز شرایط جهت بهره‌مندی از مزایای مستمری” است.

ادعای نداشتن شغل و شوهر با بررسی اصل شناسنامه متقاضی و اعلام کتبی نوادگان دختر پس از ثبت در دفتر واحد اجرایی و طبق فرم اصلاحی مربوط یا تکمیل ادعا و تعهدنامه فرزندان و نوادگان دختر در سامانه خدمات غیر حضوری سازمان اخذ می‌شود.

سپس جهت تعیین صحت ادعای مطروحه و همچنین احراز شرایط کفالت اجداد در کمیته متناظر “بررسی احراز شرایط جهت بهره‌مندی از مزایای مستمری” در واحد اجرایی بررسی می‌شود.

در صورت تایید مراتب عدم وجود شغل (درآمد ناشی از اشتغال)، شوهر و همچنین احراز کفالت نواده توسط اجداد ادعا شده (حین الفوت و در مقطع زمانی درخواست) در کمیته متناظر “بررسی احراز شرایط جهت بهره‌مندی از مزایای مستمری” واحد اجرایی، مراتب به اداره کل استان ارجاع خواهد شد.

اداره کل مربوطه نیز ضمن تکمیل فرم مربوط با عنوان کمیته استانی، وضعیت کفالت و عدم وجود شغل و شوهر نوه را بررسی می‌کنند. در صورت تایید موضوع، مراتب جهت تعیین تکلیف نهایی به اداره کل مستمری‌ها ارسال می‌شود.

بهره‌ مندی نوه از مستمری

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا شوهر حق دارد زن خود را از ارث محروم کند؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

گرفتن نفقه از پدرشوهر زمانی مطرح می‌شود که شوهر به هر دلیلی نفقه زن یا نفقه فرزند را پرداخت نکند.

دریافت نفقه از پدر شوهر

در بین اعضای خانواده یک مرد افراد زیادی وجود دارند که واجب‌النفقه هستند. به بیان دیگر مرد باید به آنان نفقه پرداخت کند. این افراد شامل زن، فرزندان، پدر و مادر می‌شود. در بین این افراد پرداخت نفقه زن بیش از سایر افراد اهمیت دارد و در صورت عدم پرداخت نفقه یا ترک انفاق، زن می‌تواند از همسر خود شکایت کند و حتی از او طلاق بگیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت نفقه از پدر شوهر می‌پردازیم.

شرایط گرفتن نفقه از پدر شوهر چیست؟

  • اولین و مهم‌ترین عامل یا شرطی که پدرشوهر یا همان جد پدری را موظف به پرداخت نفقه می‌کند؛ توانایی مالی است. بر این اساس اگر پدرشوهر شرایط مالی مناسبی نداشته باشد نمی‌توان نفقه را از او طلب کرد.
  • تنها برای فرزندانی می‌توان درخواست نفقه کرد که توانایی تامین مخارج زندگی خود را نداشته باشند یا کودک باشند.
  • هرگاه دادگاه خانواده جدپدری را ملزم به پرداخت نفقه کند؛ این موضوع تنها شامل پرداخت نفقه در زمان آینده خواهد شد.

آیا پدرشوهر می‌تواند از پرداخت نفقه نوه خودداری کند؟

در صورت وجود شرایط مذکور و رای قطعی دادگاه، هیچ بهانه‌ای از سوی پدرشوهر برای خودداری از پرداخت نفقه وجود ندارد و در صورت امتناع او با وجود تمکن مالی حتی می‌توان شکایت کیفری تنظیم کرد. ممکن است در این حالت قاضی شش ماه تا دو سال حبس به عنوان مجازات تعیین کند. در قانون مجازات برای انواع جرایم مجازات‌های مختلفی بیان شده است برای مثال می‌توانید به مطلب رابطه نامشروع در خودرو چه مجازاتی دارد؟ مراجعه کنید.

گرفتن نفقه از پدر شوهر در صورت شاغل بودن مادر

بسیاری از بانوان شاغل به دلیل عدم اطلاع از قوانین، در صورت نبود یا فوت شوهر یا عدم استطاعت مالی وی، به دنبال گرفتن نفقه از پدرشوهر خود نمی‌روند و با درآمد خود هزینه‌های فرزندان را پرداخت می‌کنند.

درحالیکه طبق قانون در نبود شوهر یا عدم استطاعت مالی او پرداخت نفقه فرزندان با جد پدری یا همان پدرشوهر است. در نهایت اگر جدپدری تمکن مالی نداشت؛ پرداخت نفقه فرزندان برای مادر واجب می‌شود.

دریافت نفقه

دریافت نفقه عروس از پدر شوهر

  • هرگاه شوهر زنده اما فقیر باشد: پدر شوهر هیچ‌گونه تکلیفی در رابطه با پرداخت نفقه عروس ندارد. در حالت اعسار یا تنگدستی شوهر، زن نمی‌تواند از پدر شوهر خود نفقه خود را مطالبه کند. در این حالت یا باید تحمل کند و منتظر گشایش مالی همسر خود باشد یا اینکه از او طلاق بگیرد.
  • شوهر زنده اما محجور باشد: زن در این حالت می‌تواند نفقه حال و گذشته خود را از اموال شوهر طلب کند. بر ولی یا قیم مرد واجب است که نفقه زن را از اموال او بپردازد.
  • شوهر حی و حاضر است اما از پرداخت نفقه خودداری می‌کند: در این صورت می‌توان از طریق شکایت کیفری و حقوقی مرد را ملزم به پرداخت نفقه کرد اما پدرشوهر در این حالت نیز تکلیفی ندارد.
  • نفقه زن بیوه: زن پس از فوت شوهر خود باید عده نگه دارد؛ یعنی اجازه ندارد با شخص دیگری ازدواج کند. در مدت عده وفات که چهار ماه و ده روز است؛ زن مستحق دریافت نفقه خواهد بود. اگر شوهر دارایی یا اموال داشته باشد نفقه زوجه از محل این دارایی‌ها قابل مطالبه است. در غیر این صورت نیز پدرشوهر یا خانواده شخص فوت شده باید در مدت عده نفقه عروس را پرداخت کنند.

 شرایط دریافت نفقه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا ۳ طلاقه کردن زن در ایران امکان دارد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,نفقه ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

این روزها یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های زندگی کاربران گوشی همراه، گم شدن یا سرقت گوشی‌هایشان است. چرا که آن‌ها بر این باورند تمامی اطلاعات ارزشمندشان یک‌جا با هم از بین خواهد رفت و متحمل خسارات مادی و معنوی بسیاری خواهند شد.

اقدامات مهم پس از سرقت گوشی

امروزه با افزایش استفاده از گوشی‌های همراه و تکنولوژی بسیاری از کارها به سهولت و سریع انجام می‌شود. اما این افزایش استفاده از تکنولوژی به تبع مشکلات و مسائلی را هم در جامعه به وجود آورده است. از جمله مفقودی یا سرقت موبایل و غیره. از جمله شایع‌ترین جرایم که روزانه اتفاق می‌افتد سرقت گوشی است که در اغلب موارد با اعمال راهکارهای قانونی قابل پیدا شدن است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اقدامات مهم پس از سرقت گوشی می‌پردازیم.

اقدامات مهم پس از سرقت موبایل از طریق مراجع قضایی

اقدام قانونی بعد از سرقت موبایل از طریق مراجع قضایی به این‌صورت است که فرد مال باخته با مراجعه به کلانتری و توضیح شرایط و موضوع به آنان، پیگیری لازم را از مامورین و کلانتری بخواهد.

مامورین کلانتری یا دادسرا بعد از این که شکایت شما مکتوب شد با صدور درخواستی به اپراتورها ردیابی گوشی را می‌خواهند.

دادسرا بعد از تحقیقات مقدماتی و صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه ارسال می‌کند و دادگاه به بررسی دقیق‌تر و ردیابی گوشی از طریق مخابرات می‌پردازد. درصورتی‌که موبایل یافت شد، فرد متهم را احضار می‌کند و به پرونده جرم سرقت گوشی رسیدگی می‌نماید و رای مقتضی صادر می‌شود.

پیگیری سرقت موبایل از طریق مخابرات

دومین راه پیگیری سرقت موبایل از طریق مخابرات است. اولین کاری که لازم است انجام شود مراجعه به مخابرات و درخواست مسدود کردن خط است.

درصورتی‌که فرد سارق هرگونه سواستفاده‌ای از خط تلفن همراه کند شخص دارنده خط مسئول است. بنابراین مسدود کردن خط برای جلوگیری از سواستفاده سارق بسیار ضروری و مهم است. 

اقدامات مهم پس از سرقت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا شوهر حق دارد زن خود را از ارث محروم کند؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

امروزه یکی از پرونده‌های رایج و مطرح در دادگاه‌ها، پرونده‌های مربوط به خیانت و رابطه نامشروع است.

مجازات رابطه نامشروع در خودرو

یکی از مهم‌ترین و پرچالش‌ترین موضوعاتی که همیشه مطرح بوده و بحث‌های زیادی را پیرامون خود ایجاد کرده است موضوع روابط بین مرد و زن است. در جامعه ما که جامعه اسلامی است طبیعتا با محدودیت‌های خاص خود همراه است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات رابطه نامشروع در خودرو  می‌پردازیم.

رابطه نامشروع

رابطه نامشروع در مقابل رابطه مشروع قرار می‌گیرد. منظور از آن رابطه بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حدود متعارف با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌اند.

پس اگر بین دو زن و مردی که به سن بلوغ رسیده‌اند رابطه از طریق قانونی و شرعی که همان صیغه عقد است، شکل گیرد آن رابطه مشروع است.

اگر این شرایط رعایت نشد یعنی بدون اینکه بین زن و مرد نسبت شرعی و قانونی (که منظور همان صیغه عقد است) وجود داشته باشد رابطه‌ای شکل گرفت و آن رابطه خارج از حد و حدود متعارف بود، رابطه نامشروع تلقی می‌شود. در مورد رابطه نامشروع قوانین مختلفی وجود دارد برای آگاهی از این قوانین می‌توانید به مطلب ازدواج سفید، ازدواجی از نوع رابطه نامشروع مراجعه کنید.

 سه حالت رابطه نامشروع منجر به زنا

  •  زنای محصنه
  • زنای غیر محصنه
  • تجاوز به عنف

زنای محصنه

زنای زن یا مردی است که همسر داشته و همسر او در دسترس بوده و هر زمان که اراده کند امکان برقراری رابطه جنسی با او وجود دارد. حال اگر چنین فردی مرتکب رابطه جنسی با دیگری شود زنای محصنه نام دارد.

مجازات رابطه نامشروع

زنای غیر محصنه

رابطه جنسی کسی است که همسر ندارد یا اگر همسری دارد به علت غیبت، بیماری سخت یا بیماری مانع نزدیکی، یا شرایط دیگر در دسترس او نیست و هر زمان که بخواهد هم امکان برقراری رابطه جنسی با او نیست.

زنای به عنف

منظور از زنای به عنف در واقع زنا و انجام عمل جنسی از روی زور و اجبار با کسی است. بنابراین اگر مردی بدون رضایت زن با او نزدیکی جنسی کند تجاوز محسوب شده و به مجازات آن محکوم می‌شود.

اعمال نامشروع و خلاف عفت عمومی در داخل خودرو

درصورتی‌که زن و مردی نامحرم در حال انجام رابطه نامشروع داخل خودرو دستگیر شوند خودروی آن‌ها به مدت دو هفته توقیف خواهد شد. همچنین پلیس امنیت قضایی در خصوص این تخلفات صرفا اتومبیل را به مدت دو هفته توقیف می‌کند ولی این امر برای هیچ کس سوءسابقه محسوب نمی‌شود. اگر این اعمال تکرار شود یا به عنوان جرم در منظر عمومی انجام شود زن و مرد ،طبق قانون به مقام قضایی جهت تعقیب قضایی معرفی می‌شوند.

رابطه نامشروع

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا رابطه جنسی نامشروع، زندان دارد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,رابطه نامشروع ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

فرزند نامشروع حق و حقوق متفاوتی در مقابل یک فرزند عادی که از رابطه مشروع و حلال حاصل شده است، دارد.

دریافت شناسنامه برای فرزند نامشروع

فرزند نامشروع به کودکی گفته می‌شود که از رابطه نامشروع میان زن و مرد حاصل شده است. به عبارت دیگر زمانی‌که زن و مردی بدون آن که میان‌شان رابطه‌ زوجیت وجود داشته باشد با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کنند و از این رابطه جنسی فرزندی حاصل شود، به این فرزند نامشروع گفته می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت شناسنامه برای فرزند نامشروع می‌پردازیم.

صدور شناسنامه برای فرزند نامشروع

به موجب مقررات قانون ایران زمانی‌که طفلی از رابطه‌ای نامشروع حاصل می‌شود، این وظیفه پدر طبیعی طفل است که اقدام به تهیه شناسنامه برای طفل به اسم خود کند. اخذ و درخواست دریافت شناسنامه برای فرزند نامشروع با توجه به پیوست طفل به پدر خود، مسئولیت و وظیفه والد(پدر) است.
در حالتی که پدر و مادر طبیعی طفل نامشروع مشخص نباشند، برای او اسم پدر و مادر به‌صورت فرضی انتخاب شده و شناسنامه صادر می‌شود.
گذشته از آن درصورتی‌که میان طرفین محرمیت وجود داشته ولی ثبت نشده باشد شناسنامه فرزند با حضور پدر و مادر صادر می‌شود.

اما اگر با یکدیگر به توافق نرسند، هر یک از آن‌ها که مراجعه کند، شناسنامه فرزند به نام او صادر می‌شود. به عنوان مثال اگر مادر مراجعه نماید برای اخذ شناسنامه نام خانوادگی او برای فرزند ثبت می‌شود.

دریافت شناسنامه برای فرزند

حضانت فرزند نامشروع بر عهده‌ کیست؟

در ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی نیز مقرر شده است که: «نگاهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است.» این ماده به این معنا است که والدین هم وظیفه و هم حق دارند که از طفل نگهداری و مراقبت کنند.

به عبارت دیگر تفاوتی ندارد که فرزند مشروع باشد یا نامشروع. در هر حال والدین این حق و تکلیف را دارند که از او مواظبت کنند. اگر بر اثر عدم مواظبت و کوتاهی آن‌ها در نگهداری از کودک زیانی به کسی وارد شود، مسئول جبران نمودن آن خسارت هستند.

اما درصورتی‌که در خصوص حضانت فرزند نامشروع اختلافی میان پدر و مادر وجود داشته باشد، مانند فرزند مشروع، تا سن ۷ سالگی حضانت با مادر است. بعد از آن با توجه به صلاح کودک، سرپرست تعیین می‌شود. اگر پدر صلاحیت برای حضانت را نداشت، مادر سرپرستی را ادامه می‌دهد. البته لازم به ذکر است که در تمام این مدت هزینه نگهداری از کودک، با پدر او است.

دریافت شناسنامه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا ۳ طلاقه کردن زن در ایران امکان دارد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برخی بانوان به دلیل همسر دوم بودن، پس از فوت شوهر دچار مشکل بر سر تقسیم ارث می‌شوند.

عدم تعلق ارث به همسر دوم

مطابق قانون مدنی، ارث بردن زن یا شوهر از یکدیگر شرایطی دارد که در صورت فراهم بودن آن شرایط، هر یک از زوجین در صورت فوت دیگری به میزان سهم خود از اموال ارث می‌برد. در این مطب از مجله دلتا به موضوع عدم تعلق ارث به همسر دوم می‌پردازیم.

باید بدانید که سهم‌الارث زن بدون فرزند از شوهر تفاوتی در همسر اول و دوم بودن ندارد. به عبارتی دیگر اگر زن دوم به‌صورت عقدی باشد کاملا اندازه زن اول ارث خواهد برد.

تنها در این شرایط به همسر دوم ارث می‌رسد

  •  زنده بودن زن در هنگام فوت شوهر: طبق ماده ۸۶۴ قانون مدنی از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می‌برند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد. چنان‌چه مرد چند همسر داشته باشد و فوت کند، فرزندان زنی که قبل از فوت پدر از دنیا رفته است نمی‌توانند ارث مادر را طلب نمایند و فقط ارث خود را می‌برند.
  • زن، شوهر خود را به قتل نرسانده باشد: چون طبق ماده ۸۸۰ قانون مدنی قتل، یکی از موانع ارث است.
  • زن عقد دائم مرد باشد: چه همسر اول باشد و چه همسر دوم فرقی میان آن‌ها نیست. طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی زنی که ازدواج موقت (صیغه) نموده است ارث نمی‌برد.

مواردی که همسر دوم ارث نمی‌برد

  • ارث در نکاح موقت: در نکاح موقت زوجین از یکدیگر ارث نمی‌برند پس نکاح موقت از موانع ارث است. علاوه بر این موارد دیگری نیز وجود دارد که این موارد به شرح زیر است:
  •  درصورتی‌که هر یک از زوجین دیگری را به قتل برساند: به موجب ماده ۸۸۰ قانون مدنی قتل از موانع ارث است. بنابراین، کسی که مورث خود را عمدا به قتل برساند از ارث او محروم می‌گردد.
  • بعد از لعان: به موجب ماده ۸۸۲ قانون مدنی بعد از لعان زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند. لعان حالتی است که به موجب آن شوهر با رعایت شرایط خاص به زن خود نسبت زنا دهد و بر آن اصرار کند و زن نپذیرد.
  • کفر: چنانچه هر یک از زوجین مسلمان و دیگری کافر باشد کافر از مسلمان ارث نمی‌برد، ولی مسلمان از کافر ارث می‌برد.
  • نکاح در حالت مرض: به موجب ماده ۹۴۵ قانون مدنی اگر مردی در حال بیماری زنی را عقد کند و قبل از برقراری رابطه جنسی به موجب همان بیماری فوت کند زن از او ارث نمی‌برد اما اگر بعد از برقراری رابطه جنسی یا بعد از بهبودی از آن بیماری فوت کند زن از او ارث می‌برد. یکی از موارد مهمی که در قانون بیان شده تفاوت مهریه قبل و بعد از رابطه جنسی است.عدم تعلق ارث به همسر

میزان ارث زن دوم از همسر

به موجب ماده ۹۴۲ قانون مدنی در صورتی‌که مردی دو یا چند همسر دائم داشته باشد، یک چهارم اموال زمانی که فرزند نداشته باشد و یک هشتم اموال درصورتی‌که فرزند داشته باشد بین آن‌‌ها به تساوی تقسیم خواهد شد.

به عبارت دیگر سهم زن از شوهر به‌طور کلی یک چهارم (در صورت نداشتن فرزند) و یک هشتم است. بنابراین چنانچه مرد دارای چند همسر دائم باشد این میزان به‌طور مساوی بینشان تقسیم می‌شود.

عدم تعلق ارث

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا ۳ طلاقه کردن زن در ایران امکان دارد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,ارث ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر خانمی در حال عبور در خیابان مورد متلک‌پراکنی، مزاحمت و توهین قرار گرفت می‌تواند از فردی که برای او مزاحمت ایجاد کرده است شکایت کند.

مجازات آزار و اذیت زنان

بسیاری از مشکلاتی که زنان و کودکان با آن روبه‌رو هستند به دلیل عدم آگاهی از قوانین است. درصورتی‌که کمی اطلاعات در خصوص قوانین شهروندی می‌تواند شرایط را تا حدود زیادی تغییر دهد. در ایبن مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات آزار و اذیت زنان می‌پردازیم.

مزاحمت خیابانی برای بانوان جرم است

دو ماده‌ قانونی ۶۳۸ و ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی به اذیت و آزار زنان در فضای شهری اشاره دارد.  این مواد قانونی مصادیق متلک‌پراکنی، دست‌درازی و تعقیب را در برمی‌گیرد.

بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی هرکسی به‌صورت علنی در اماکن عمومی عمل حرامی را انجام دهد علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ۱۰ روز تا دوماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. همچنین درصورتی‌که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه‌دار کند، فقط به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

در ماده ۶۱۹ نیز آمده است:‌ «هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین کند، به حبس از دو تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

در نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه در خصوص این ماده آمده است: «به کار بردن لفظ یا الفاظ رکیک جهت تحقق جرم موضوع ماده ۶۱۹ شرط نیست و چنانچه مسلم شود که مردی به‌قصد مزاحمت زنی را تعقیب کرده است، قابل مجازات است.»

آزار و اذیت زنان

راه‌های اثبات جرم مزاحمت

اما یکی از مواردی که سبب می‌شود در آزار و اذیت خیابانی زنان از شکایت صرفه‌نظر کنند اثبات این جرم است.

اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید صدایتان را بالا ببرید. تا دیگران متوجه فرد مردم‌آزار شوند و به این طریق بتوان او را راحت‌تر شناسایی کرد.

اگر مزاحمت توسط راننده وسیله نقلیه رخ می‌دهد حتما شماره پلاک خودرو و یا موتور او را یادداشت کنید تا آن را در اختیار پلیس قرار دهید.

در صورتی‌که عابران و رهگذران در جریان مزاحمتی که برای شما ایجادشده قرار گرفتند تلاش کنید از آن‌ها شهادت کتبی بگیرید. زیرا اگر فرد مزاحم اقرار نکند و شما هم شهادت شاهدان را نداشته باشید اثبات جرم سخت به نظر می‌رسد.

مجازات آزار و اذیت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب اگر شوهر منزل را ترک کند، چه مجازاتی دارد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طلاق یکی از روش‌های جدایی و متارکه است که صرفا مخصوص به ازدواج دائم است و در ازدواج موقت امکان‌پذیر نیست.

شرایط سه طلاقه کردن

یکی از مسائل قابل توجه در طلاق، قضیه ۳ طلاقه کردن زن از جانب شوهرش است. این مسئله شاید بیشتر در گذشته اتفاق می‌افتاد و ما امروزه موارد کمتری را در پرونده‌های دادگاه خانواده مشاهده می‌کنیم که یک زوج سه بار با هم ازدواج کنند و برای بار سوم هم متارکه نمایند. اما تعداد کمی از این دست پرونده‌ها هم وجود دارد. به همین دلیل در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط سه طلاقه کردن می‌پردازیم.

حکم سه طلاقه کردن

سه طلاقه کردن با طلاق عادی تفاوت دارد. در واقع اگر یک عمل مکروهی مثل طلاق بین زوجین سه بار اتفاق بیوفتد، برای اینکه آنان برای ازدواج مجدد بار چهارم عاقلانه‌تر عمل کنند و یک زندگی وصله پینه شده را مدام تکرار نکنند حکم سه طلاقه با طلاق عادی متفاوت است.

اگر زن و مردی برای بار سوم از یکدیگر جدا شوند، پس از گذشت ایام عده ازدواج همان مرد با همان زن ممکن نیست و مشروع نخواهد بود. مگر آن که زن به عقد مرد دیگری درآید و از او جدا شود و ایام عده را بگذارند و دوباره با همسر سابق خودش نکاح دائمی برقرار سازد. به این مرد محلل می‌گویند.

مسئله محلل و نیاز آن برای زوجی که سه بار جدا شده است، یک مسئله فقهی پیچیده است. همانطور که سه طلاقه کردن انتقادات زیادی را به دنبال داشته، محلل هم مورد تایید عموم مردم نیست. در واقع هر چند که زوجی که سه بار طلاق گرفته‌اند، برگشتشان برای بار چهارم منطقی نیست و این زوج رفتار نرمالی ندارند. اما پیدا کردن مرد دیگری که نقش محلل را بازی کند صرفا برای اینکه آن‌ها دوباره بهم بازگردند، تحقیر احساس و عاطفه است و صورت خوشی ندارد.

 سه طلاقه کردن

تکلیف مهریه در سه طلاقه کردن

مهریه در چنین شرایطی تفاوت چندانی با یک ازدواج عادی و طلاق عادی ندارد. یعنی هر بار ازدواج مهریه خود را دارد و پرداخت آن مربوط به همان ازدواج است. پس اگر مردی سه بار با یک زن ازدواج کند، سه بار باید مهریه بدهد.

 سه طلاقه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب کدام مهریه بدون طلاق قابل مطالبه است؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

این جمله که «از ارث محرومت می‌کنم» برای بسیاری از افراد آشناست و ممکن است بارها و بارها آن را شنیده باشند.

امکان محرومیت زن از ارث

پس از فوت، افراد کنترلشان را بر دارایی‌های بجا مانده از خود از دست داده و در صورت داشتن ورثه اموال آن‌ها تحت عنوان ارث به وراثشان می‌رسد. از جمله مسائلی که همواره سبب اختلاف میان وراث متوفی هست، مبحث سهم‌الارث هر یک از افراد است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع امکان محرومیت زن از ارث می‌پردازیم.

 شرایط ارث بردن زن از مرد 

  • طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی، زن تنها درصورتی از شوهر خود ارث خواهد برد که عقد دائم باشد.
  • درصورتی‌که زن، شوهر خود را به قتل رسانده باشد ارث نمی‌برد.
  • چنانچه مرد، زن خود را طلاق دهد دیگر زن هیچ حقی درمورد ملک ارثی ندارد.

سهم‌الارث زن از ملک یا مال غیرمنقول چقدر است؟

در شرایط مختلف، ارث زن از شوهر متفاوت است. به موجب تصویب قانون جدید ارث در مجلس، زنان نیز از اموال منقول و هم از اموال غیرمنقول ارث خواهند برد.

در صورت داشتن فرزند

چنانچه زوجین فرزندی داشته باشند، طبق قانون مدنی سهم‌الارث زن از ملک شوهر و درکل اموال غیرمنقول و حتی اموال منقول (۱/۸) یک هشتم است.

در صورت نداشتن فرزند

طبق قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، در صورت نداشتن فرزند، ارث زن بیشتر خواهد بود. بنابراین چنانچه زوجین فرزندی نداشته باشند ارث زن از ملک شوهر (۱/۴) یک چهارم است. اگر به مطالب ارث علاقه دارید مطلب چگونه می‌توان از خواهر خود ارث ببریم؟ را مطالبه کنید.

محرومیت زن از ارث

 راه‌های بخشش ملک ارثی به همسر چیست؟

هر شخصی قبل از مرگ و در زمان حیات به‌طور قانونی حق هرگونه دخل و تصرف قانونی را نسبت به اموال خود دارد. طبق قانون بخشیدن بخشی از اموال یا کل آن منعی وجود ندارد و به‌طور کلی ۳ روش قانونی برای اینکار وجود دارد که عبارت است از:

  • عقد هبه
  • وصیتنامه
  • صلح عمری

 آیا شوهر این حق را دارد که زن را از ارث محروم کند؟

مطابق ماده ۸۳۷ قانون مدنی: هیچ شخصی نمی‌تواند وراث خود را از ارث محروم کند.

نکته: اگر شخص متوفی در وصیتنامه، شخصی را از ارث محروم کند این وصیتنامه مزبور نافذ نیست، به عبارتی غیره قانونی است.

محرومیت از ارث

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب چگونه می‌توان از خواهر خود ارث ببریم؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,نکات حقوقی,ارث ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قرارداد یکی از سندهایی است که افراد به طور رسمی یا به‌صورت شخصی منعقد می‌نمایند.

جریمه فسخ قرارداد خانه

قرارداد خانه یکی از مهم‌ترین انواع قراردادها به شمار می‌رود. این قرارداد قوانین خاص خود را دارد. فسخ قرارداد خانه یکی از موضوعاتی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به آمار، افراد زیادی در طول سال اقدام‌ به فسخ قرارداد خانه می‌نمایند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع جریمه فسخ قرارداد خانه می‌پردازیم.

فسخ قرارداد خانه به چه معناست؟

لغو‌ قرارداد ملکی به معنای منحل کردن قرارداد و از بین بردن آن است. فسخ قرارداد ملک دارای اصول و قواعدی است که افراد با رعایت آن‌ها می‌توانند به راحتی قرارداد خانه را فسخ نمایند. همچنین فسخ قرارداد خانه می‌تواند توسط یکی از طرفین انجام شود و حتی ممکن است هردوی طرفین قصد فسخ قرارداد خانه را داشته باشند. هرگاه طرفین اقدام به لغو قرارداد خانه نمایند دیگر آن قرارداد معتبر نبوده و دارای حقوق قانونی نیست.

انواع فسخ قرارداد خانه کدامند؟

لغو قرارداد خانه به دو صورت انجام می‌شود. انواع فسخ این نوع قرارداد به شرح زیر است:

  • فسخ در صورت توافق طرفین معامله

چنانچه هردو طرفین قرارداد به دلایل مشخص توافق کنند که قرارداد را فسخ کنند این امکان برای آن‌ها وجود خواهد داشت.

  • فسخ قرارداد بر اساس قانون

چنانچه یکی از مقامات قانونی متوجه شود که عقد قرارداد خانه باعث ضرر و زیان یکی از طرفین معامله شده است می‌تواند دستور فسخ قرارداد را صادر کند.

جریمه فسخ قرارداد

شرایط فسخ نمودن قرارداد خانه برای افراد چیست؟

  • فرد باید با اراده خودش اقدام به فسخ قرارداد نماید‌.
  • چنانچه فرد در خصوص فسخ معامله ملک رضایت نداشته باشد و تمایلی به فسخ آن نداشته باشد اما این عمل را انجام دهد فسخ قرارداد اعتبار قانونی نخواهد داشت.
  • شخصی که می‌خواهد قرارداد خانه را فسخ کند باید از لحاظ سنی و عقلی دارای اهلیت باشد.

مبلغ جریمه فسخ قرارداد خرید خانه چقدر است؟

هرگاه فردی بخواهد قرارداد خانه را فسخ کند می‌بایست مبلغی را به عنوان ضرر و زیان و جریمه فسخ قرارداد به طرف مقابلش پرداخت کند. حال شاید برایتان سوال شود که مبلغ پیشمانی در معامله خانه چقدر است؟ که در این خصوص باید بگوییم هیچ مبلغ مشخصی برای جریمه فسخ قرارداد توسط قانونگذار در نظر گرفته نشده است و این مبلغ با توجه به عواملی مثل نوع ملک، نوع قرارداد و غیره تعیین می‌شود.

فسخ قرارداد خانه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب قولنامه دستی شما با چه شرایطی در دادگاه اعتبار دارد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,فسخ ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مهریه طلبی است که زن از شوهر دارد و گرفتن این طلب، ربطی به طلاق گرفتن ندارد.

مطالبه مهریه بدون طلاق

چه در عقد دائم و چه در عقد موقت، مطالبه مهریه حق قانونی و شرعی هر زنی است. اگرچه که در عرف جامعه ما به اجرا گذاشتن مهریه به نوعی اعلام نارضایتی زن از زندگی مشترک و اعلان اختلاف است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مطالبه مهریه بدون طلاق می‌پردازیم.

کدام مهریه بدون طلاق قابل مطالبه است؟

مهریه از هر نوعی باشد چه به‌صورت سکه بر گردن شوهر باشد (یعنی شوهر باید آن را ادا کند) یا به این شکل باشد که ضمن عقد، مال خاصی را به نام زن بزنند؛ متعلق به زن خواهد بود.

با این تفاوت که برای مثال اگر سکه مهریه زن باشد؛ وی باید آن را مطالبه و درخواست کند و مرد آن را پرداخت کند. اما اگر مال خاصی مثل خانه یا زمین یا آپارتمانی را نام وی بزنند یا مهریه وی قرار دهند مستقیما باید گفت زن مالک آن ملک خواهد بود. در ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی نیز همین امر مقرر شده که به محض نکاح زن مالک مهر خواهد شد. پس تمکین نکردن یا خیانت زن یا درخواست طلاق و موارد دیگر باعث نمی‌شود زن از مهریه خود محروم شود.

گرفتن مهریه توسط زن بدون طلاق

طبق قانون، زن می‌تواند بعد از عقد در هر لحظه‌ای که اراده کند، مهریه خود را بخواهد و مرد هم باید پرداخت کند. قانون هم برای زن راه‌هایی را در نظر گرفته که مهریه را مطالبه کند. برای مثال شما اگر بخواهید مطالبه مهریه کنید ابتدا باید از اجرای ثبت اقدام کنید و درصورتی‌که نتیجه نگرفتید آن‌گاه به دادگاه مراجعه کنید.

مطالبه مهریه

مراحل مطالبه مهریه بدون طلاق

  • لازم است که شما ابتدا در هنگام مطالبه، عقدنامه را همراه خود داشته باشید. زیرا دادگاه ابتدا باید رابطه زن و شوهری شما را تایید کند تا بتواند درباره مهریه تصمیم بگیرد. اگر به مطالب مهریه علاقه دارید به مطلب دریافت مهریه قبل و بعد از رابطه جنسی چه تفاوتی دارد؟ مراجعه کنید.
  • در ضمن دادخواست، از دادگاه می‌توان تقاضای تامین خواسته و توقیف اموال کرد.
  • وقتی وقت رسیدگی تعیین شد و دادگاه شروع به رسیدگی کرد به دفاعیات طرفین گوش می دهد و ممکن است مرد، ادعای بخشش مهریه توسط زن را داشته باشد که البته باید آن را ثابت کند.
  • اگر دادگاه حکم به پرداخت مهریه توسط شوهر بدهد؛ مرد مکلف به پرداخت آن است. زن می‌تواند از طریق اجرای احکام مدنی هم به توقیف اموال مرد اقدام کند و هم حکم بازداشت وی را بگیرد. در مقابل مرد می‌تواند با اثبات اعسار (ناتوانی از پرداخت) مهریه از بازداشت رهایی یابد و میزان مهریه را به وسیله دادگاه قسط بندی کند.

گرفتن مهریه بدون طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب کتک زدن همسر چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قانون ارث یک قانون کلی برای تمام انواع ارث است و در واقع در مورد هر شخصی که از خود اموالی را به جا گذاشته،‌ کاربرد دارد.

تقسیم ارث مادر به صورت مساوی

تصور بسیاری از ما در مورد ارث، این است که پدر در صورت فوت اموالی را برای فرزندان به جا می‌گذارد. در حالی‌که بر اساس قانون مدنی، فوت هر شخصی می‌تواند باعث باقی گذاشتن ارث برای خویشاوندان او باشد. برای مثال از فرزندان نیز به پدر و مادر ارث می‌رسد و همچنین رسیدن اموال مادر برای فرزندان و همسر خود نیز نوع دیگری از ارث است اما باید ببینیم تقسیم ارث مادر، قواعد جداگانه‌ای دارد و اصولا قانون ارث از مادر چگونه است؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تقسیم ارث مادر به صورت مساوی می‌پردازیم.

قانون ارث از مادر

بر اساس قانون، تفاوتی ندارد که متوفی زن باشد یا مرد. در نتیجه اگر متوفی زن باشد و دارای فرزند همان قانون ارث در مورد آن اجرا می‌شود. میزان سهم‌الارث فرزندان دختر و پسر مانند ارث بردن از پدر است. قانون در مورد نحوه تقسیم ارث افراد قوانین مختلفی در نظر گرفته است. اگر به مطالب ارث علاقه دارید به مطلب چگونه می‌توان از خواهر خود ارث ببریم؟ مراجعه کنید.

نحوه تقسیم ارث مادری

طبق ماده ۹۰۷ قانون مدنی: درصورتی‌که مادری از دنیا برود و ابوین او (یعنی پدر و مادر او) نیز فوت کرده باشند و همچنین دارای یک یا چند فرزند باشند، نحوه تقسیم ترکه مادر به شرح ذیل است:

  • در صورتی‌که مادر تنها یک فرزند داشته باشد حال چه پسر باشد یا چه دختر باشد تمامی ارث مادر به همان فرزند می‌‌رسد.
  • اگر مادر چندین فرزند داشته باشد که همه دختر باشند یا همه پسر باشند ارث مادر کاملا مساوی بین فرزندان تقسیم می‌گردد.
  • حال اگر مادر دارای چندین فرزند باشد که بعضی از آن‌ها دختر و بعضی از آن‌ها پسر باشند فرزند یا فرزندان پسر دو برابر دختر ارث می‌برند.

تقسیم ارث مادر

یک تصور اشتباه

بیشتر افراد این تصور اشتباه را در مورد ارث دارند که؛ در سهم‌الارث مادری، نحوه تقسیم ارث متفاوت است. با این توصیف که سهم‌الارث دختر و پسر از ارث مادری برابر است. این در حالی‌ است که قانون در این مورد یکسان عمل کرده و قانون ارث از مادر هم مانند قانون کلی ارث است. بنابراین؛ در تقسیم ارث مادر نیز، سهم‌الارث پسر،‌ دو برابر دختر است.

تقسیم ارث به صورت مساوی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب با این۳ راهکار زنان از شوهر خود بیشتر ارث می‌برند  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,ارث ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هنگامی که زن و مردی به عقد ازدواج یکدیگر در می‌آیند، معمولا پرداخت مالی تحت عنوان مهریه یا صداق را حین عقد، مشخص می‌کنند.

مهریه قبل از رابطه زناشویی

تعیین مهریه حین عقد نکاح، به این معنا است که مرد متعهد می‌شود که هر زمان، زن اقدام به مطالبه مهریه خود نمود، آن را پرداخت نماید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مهریه قبل از رابطه زناشویی می‌پردازیم.

تکلیف مهریه قبل و بعد از رابطه جنسی چه می‌شود؟

هرگاه مهریه در نکاح مشخص باشد و نزدیکی( رابطه جسی) هم واقع شود، طلاق هیچ تأثیری روی مهریه ندارد. اگر مرد مهریه را هنوز پرداخت نکرده باشد، موظف است در زمان طلاق آن را تمام و کمال پرداخت کند. دادگاه در صورتی به شوهر اجازه طلاق می‌دهد که یا مرد مهریه را تمام و کمال پرداخت کند. یا حکم اعسار گرفته و مهریه قسط‌بندی شده باشد.

اگر شوهر، زن را قبل از نزدیکی طلاق دهد درصورتی‌که مهریه به زن پرداخت شده باشد، نصف مهریه باید به مرد برگردانده شود. اگر مهریه هنوز به زن تسلیم نشده است، دراین‌صورت تعهد شوهر به پرداخت، مهریه نصف می‌شود.مهریه قبل از رابطه

ماده (۱۰۹۲) قانون مدنی چنین مقرر می‌دارد: « هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود. اگر شوهر بیش از نصف مهر را داده باشد حق دارد بیشتر از نصف را عینا یا مثلا یا قیمت آن را استرداد کند»

درصورتی‌که مهریه تلف شده باشد یا زن آن را از ملکیت خودش خارج کرده باشد مثلا فروخته باشد یا دچار تغییرات دیگری شده باشد که عرفا در حکم تلف است، دراین‌صورت زن باید در صورت مثلی بودن مهریه ( مانند آن مهریه در بازار باشد) به میزان نصف از مثل آن تهیه و به مرد تسلیم کند.

اما اگر مهریه قیمی (قیمت آن مشخص باشد) بوده است زن موظف است قیمت نصف مهریه را به نرخ روز طلاق به شوهر پرداخت نماید. همچنین اگر مهریه در زمان تصرف زن معیوب یا ناقص شده باشد، زن موظف است به قیمت روز طلاق به میزان عیب یا نقص به مرد پرداخت کند.

دریافت مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا زن ناشزه حق دریافت مهریه دارد؟را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ترک منزل توسط مرد یکی از موضوعات پرتکرار در مباحث حقوق خانواده است.

مجازات ترک منزل توسط شوهر

در قانون مدنی برای زوجین حقوق و تکالیفی مشخص شده است. در صورت عدم انجام این حقوق ضمانت اجرایی تعیین شده است. یکی از وظایف زوجین حسن معاشرت است. یعنی زن و شوهر موظف هستند با یکدیگر زندگی کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات ترک منزل توسط شوهر می‌پردازیم.

ترک منزل توسط شوهر

بر طبق قانون، مرد در عقد ازدواج دائم باید نفقه همسر خود را پرداخت کند. همچنین باید نیازهای زناشویی زن را نیز تامین نماید. در صورتی‌که مرد سوء‌رفتار یا سوء‌معاشرت با زن داشته باشد، مصداقی از عدم تمکین مرد است. زن می‌تواند به دلیل عسر و حرج تقاضای طلاق نماید. اگر مرد خانه را ترک کند و زن از وی خبری نداشته باشد و توانایی تامین نیازهای زناشویی را نداشته باشد، در این حالت زن می‌تواند عسر و حرج به دلیل ترک منزل از طرف مرد را مطرح نماید. عواقب ترک منزل توسط شوهر شامل موارد ذیل است:

مطالبه نفقه توسط زن

یکی از عواقب ترک خانه توسط مرد این است که زن دادخواست مطالبه نفقه را به دادگاه خانواده مطرح کند. برای مطالبه نفقه، زن می‌تواند از دو روش اقدام کند.

  • اولین روش این است که زن به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف مراجعه و تقاضای نفقه خود را مطرح کند. در این حالت به دلیل ترک منزل توسط مرد، حکم به پرداخت نفقه توسط دادگاه خانواده صادر می‌شود.
  • روش دیگر این است که زن می‌تواند شکایت کیفری علیه همسر خود به دلیل ترک منزل و عدم پرداخت نفقه مطرح نماید.

در قانون مجازات اسلامی برای عدم پرداخت نفقه توسط مرد مجازات تعیین شده است. در صورتی‌که مرد نفقه زن را پرداخت نکند، به مجازات حبس تعزیری درجه ۶یعنی حبس از ۳ماه و یک روز الی ۵ ماه حبس محکوم می‌شود.

مجازات ترک منزل

ایجاد حق طلاق برای زن

ترک منزل از طرف مرد برای زن حق طلاق ایجاد می‌کند. درصورتی‌که مرد بدون داشتن عذر موجه زندگی مشترک خود را ترک کند یا بر طبق قانون مدنی ۶ماه متوالی یا ۹ماه متناوب زندگی مشترک را ترک نماید، برای زن حق طلاق وجود دارد.

در این حالت زن می‌تواند از دادگاه خانواده تقاضای طلاق را به دلیل عسر و حرج مطرح نماید. دادگاه نیز بدون حضور مرد، حکم طلاق را با اثبات ترک منزل از طرف مرد برطبق قانون صادر کند.

ترک منزل از طرف شوهر یکی از شروط ضمن عقد ازدواج دائم است که برای زن حق طلاق ایجاد می‌کند. زیرا بر اساس قانون مدنی زن برای تقاضای طلاق باید دلیل و مدرک داشته باشد. اما مرد برای طلاق نیاز به هیچ ادله و مدارکی نیست. برای آگاهی از طلاق از طرف مرد مطلب آیا مردان می‌توانند بدون دلیل همسران خود را طلاق دهند؟ را مطالعه کنید.

ترک منزل توسط شوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب بوسیدن در انظار عمومی چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طبق ماده ۸۶۱ قانون مدنی، زن از شوهر متوفای خود به شرطی که در عقد دائمی او بوده و پیش از فوت همسرش زنده باشد، ارث می‌برد.

بیشتر ارث بردن زنان

برای جبران میزان کم سهم‌الارث زن از اموال شوهر متوفای خود، می‌توان از نظر قانونی روش‌هایی را پیشنهاد کرد. این روش‌ها باعث می‌شود از ایجاد فقر مالی زن در آینده جلوگیری شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع بیشتر ارث بردن زنان می‌پردازیم.

اقداماتی برای ارث بردن بیشتر زن

وصیت کردن

قانونگذار می‌تواند اعلام کند، درصورتی‌که زن همراه با طبقه دوم یا سوم وارثان سهم برد، چنین فرض شود که شوهر یک سوم از اموال خود را به سود زن وصیت کرده است. مگر این‌که خلاف آن از وصیت‌نامه یا سایر مدارک و اسناد استنباط شود. البته این موارد نفی‌کننده اختیار شوهر به وصیت نسبت به یک سوم اموال خود نیست. به این‌صورت‌که شوهر مقداری از اموال خود را (تا یک سوم) به نفع همسر خود قبل از فوتش وصیت کند. این کار باعث می‌شود آینده وی را پس از فوت خود تا اندازه‌ای تامین کرده باشد.

پرداخت مستمری و مهریه زن به نرخ روز فوت شوهر

پرداخت مستمری به زنی که همسرش را از دست داده، از قوانین تامین اجتماعی است. همچنین مهریه به نرخ روز فوت شوهر (موضوع اصلاح قانون مهریه) که امروزه در حال اجراست، روش دیگری است که تا حدودی نقصان میزان ارث زن را جبران می‌کند. البته توجه به این موضوع که به چه زنانی مهریه تعلق می‌گیرد الزامی است به همین جهت برای اطلاع از این موارد به مطلب آیا به این زنان مهریه تعلق می‌گیرد؟ مراجعه کنید.

 ارث بردن زنان

پرداخت نفقه به زن در ایام عده فوت

راه حل دیگری که می‌توان از آن به عنوان راه حل فرعی برای جبران فرض زن از ارث شوهر پیشنهاد کرد، پرداخت نفقه به زن در ایام عده وفات است. قانون مدنی ایران وقتی زنی را مکلف به نگه داشتن عده وفات و ممنوعیت از ازدواج به مدت ۴ ماه می‌کند، باید حقوقی هم برای وی در نظر بگیرد. پرداخت نفقه و تامین مسکن برای زن در مدت ایام عده، می‌تواند از مشکلات اولیه زنی که شوهرش را از دست داده، تا حدودی بکاهد.

 بیشتر ارث بردن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب بیماری‌هایی که باعث برهم زدن ازدواج می‌شوند  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,ارث ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قانون‌گذار حکم کتک زدن زن را در قانون به‌صورت مجزا تعیین نکرده و طبق قانون مجازات اسلامی شامل حبس، دیه و قصاص می‌شود.

مجازات کتک زدن همسر

امروزه با ارتقاء سطح فرهنگ جامعه و تغییر سبک زندگی مرد سالارانه، شاید کمتر شاهد اعمال خشونت فیزیکی مرد علیه همسرش باشیم. با این حال متاسفانه هنوز هم این فرهنگ غلط به‌طور کامل در جامعه ما منسوخ نشده است و هستند مردانی که از این طریق قصد ادب کردن زن را دارند یا به دلایل دیگری مانند مشکلات روانی یا اعتیاد این‌گونه خشونت‌ها را در حق یک زن روا می‌دارند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات کتک زدن همسر می‌پردازیم.

عواقب کتک زدن همسر در قانون

 قصاص

طبق ماده «۳۸۶ و ۳۸۷ قانون مجازات اسلامی»، در صورت جنایت بر اعضاء بدن، اگر آسیب دیده(زن) تقاضا کند همچنین شرایط قصاص فراهم باشد، مرتکب باید قصاص شود.
شرایط عمومی و اختصاصی قصاص طبق مواد ۳۰۱ و ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی به قرار زیر است:

  •  قصاص با مقدار جنایت در تساوی باشد.
  •  قصاص عضو سالم در برابر عضو ناسالم نباشد.
  •  بیم تلف شدن مرتکب یا صدمه بر عضو دیگر نباشد.
  •  قصاص عضو کامل در برابر عضو ناقص نباشد.
  •  قصاص عضو اصلی در مقابل عضو غیر اصلی نباشد.
  •  مرتکب در ارتکاب جنایت عمد داشته باشد.

کتک زدن همسر

دیه

مطابق ماده ۵۵۸ به بعد قانون مجازات اسلامی چنانچه هر یک از شرایط عمومی و اختصاصی قصاص که در بالا ذکر شد، وجود نداشته باشد مرتکب جنایت، به پرداخت دیه محکوم می‌شود. قانون مجازات برای انواع جرایم مجازات در نظر گرفته است. برای مثال فرستادن عکس خود برای نامحرم چه مجازاتی دارد؟
ضرب به صدماتی گفته می‌شود که بدون شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد شود. آثاری از جمله کوفتگی، سرخی، کبودی، سیاه شدن و پیچ خوردن ایجاد کند.

برای هر کدام از این موارد نیز در قانون، دیه‌ای مقرر شده است که ضارب باید آن را به فرد مضروب (آسیب‌دیده) پرداخت کند. دیه این‌گونه آسیب‌ها که موجب تغییر رنگ پوست می‌شود، در قانون مجازات اسلامی به قرار ذیل است:

  • سیاه شدن پوست صورت، شش‌ هزارم دیه کامل
  • کبود شدن آن، سه‌ هزارم دیه کامل
  • سرخ شدن آن، یک‌ و نیم‌ هزارم دیه کامل
  • تغییر رنگ پوست سایر اعضا، حسب مورد، نصف مقادیر مذکور در فوق

حبس

مطابق ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی، هر کس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضاء بدن یا منتهی به مرضی دائمی ‌یا از دست دادن یا نقص یکی از منافع، حواس یا زوال عقل آسیب دیده گردد. چنانچه قصاص امکان نداشته باشد و در صورتیکه اقدام وی موجب اخلال در نظم‌ جامعه گردد به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد. در صورت درخواست آسیب دیده مرتکب ‌به پرداخت دیه نیز محکوم خواهد شد.

مجازات کتک زدن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا رابطه جنسی نامشروع، زندان دارد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زوجین در زندگی مشترک از یک سری حقوق قانونی برخوردار هستند. یکی از این حقوق مشترک میان زوجین تمکین از یکدیگر است.

تعلق مهریه به زن ناشزه

هر زن و شوهری با عشق و علاقه پا به زندگی مشترک می‌گذارند اما این باعث نمی‌شود که این عشق تداوم داشته باشد. بسیاری از زوجین به دلایل مختلف مانند اشتباهات فردی، مشکلات با خانواده، تغییر رفتاری و خلق و خوی، اعتیاد به مواد مخدر و هزاران علت دیگر از هم جدا می‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تعلق مهریه به زن ناشزه می‌پردازیم.

زن ناشزه کیست؟

یکی از تکالیفی که به موجب عقد نکاح بر عهده زن قرار می‌گیرد، تمکین از شوهر است. تمکین از شوهر در معنای عام و خاص به کار می‌رود. تمکین عام یعنی اطاعت از شوهر در مسائل کلی زندگی مشترک. مثل سکونت در منزلی که شوهر انتخاب کرده و تمکین خاص هم ناظر بر روابط زناشویی زوجین است. حال در صورتی‌که زن از شوهر خود تمکین نکند، مرتکب نشوز شده است. نشوز زن مترادف عدم تمکین است. به چنین زنی زن ناشزه نیز گفته می‌شود.

آثار نشوز زن

  • عدم استحقاق زن نسبت به نفقه: در واقع چون شرط نفقه، تمکین از سوی زن است، زن ناشزه حق دریافت نفقه خود را از دست می‌دهد.
  • کسب اجازه ازدواج مجدد مرد از دادگاه: بنابراین برای آن‌که مرد بتواند زن دوم بگیرد بایستی به دادگاه رجوع و با اثبات عدم تمکین همسرش، از دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرد.
  •  امکان طرح دعوی طلاق از سوی مرد: البته در کلیه موارد فوق اقدام شوهر باید همراه با اثبات عدم تمکین زن باشد. قاعدتا در ابتدا مرد دادخواست تمکین به دادگاه می‌دهد. چنانچه دادگاه، زن را به تمکین محکوم نماید و حکم قطعی شود، مرد می‌تواند از این حکم برای طرح دعاوی دیگر یعنی طلاق، کسب اجازه ازدواج مجدد استفاده کند. چنانچه مرد بخواهد زنش را طلاق دهد بایستی مهریه او را بپردازد، اما سایر حقوق مانند نفقه، نصف اموال مرد و غیره به زن تعلق نمی‌گیرد. یکی دیگر از مواردی که باعث جدایی زوجین می‌شود بیماری‌هایی هستند که قانون بیان کرده است. برای آگاهی از این موضوع، مطلب بیماری‌هایی که باعث برهم زدن ازدواج همسر می‌شود را مطالعه کنید.

تعلق مهریه به زن

حکم مهریه زن ناشزه

این تصور در بین مردم رواج دارد که ثابت کردن نشوز زن (عدم تمکین) مجوزی برای مردان است تا از پرداخت مهریه امتناع کرده و مهریه را پرداخت نکنند.

در‌‌‌‌‌‌ این باره باید بگوییم تصور اشتباهی است و طبق قانون، نا‌شزه بودن زن ‌‌‌‌‌نمی‌تواند مانع دریافت مهریه شود.

باید گفت که بر اساس ماده ۱۰۸۲ به محض عقد نکاح، مهریه به مالکیت زن در می‌آید. بنابراین، مرد مکلف به پرداخت آن به همسر خود می‌شود. در واقع زن ناشزه همچنان حق مهریه دارد.

مهریه زن ناشزه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب چگونه می‌توان نام همسر سابق را از شناسنامه حذف کرد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از این مواردی که مرد و زن به راحتی و بدون هیچ چون و چرایی می‌‌توانند تقاضای طلاق دهند، ابتلا به برخی بیماری‌ها قبل یا بعد از ازدواج است.

فسخ نکاح به علت بیماری

اگر یکی از دو طرف ازدواج، دچار بعضی عیب‌های مشخص باشد، همسرش می‌تواند به صورت یک‌طرفه و بدون رضایت او، ازدواج را فسخ کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع فسخ نکاح به علت بیماری می‌پردازیم.

فسخ ازدواج با دیوانه یا مجنون

اگر مرد یا زن دچار جنون یا دیوانگی باشند، طرف مقابل می‌تواند نکاح را فسخ کند. احتمالا کسی شکی ندارد که این حکم قانون‌گذار کاملا عادلانه و منطقی است. تصورش را بکنید که فردی با کسی دیگر ازدواج کند که دچار بیماری‌های روانی جدی و شاید خطرناک است. مسلما با چنین فردی نمی‌توان به راحتی از «طلاق» حرف زد؛ به همین دلیل، قانون‌گذار حق فسخ یک‌جانبه این ازدواج را مطرح کرده است. البته تشخیص اینکه بیماری فرد «جنون» است یا بیماری روحی دیگر، با متخصصانی است که دادگاه معلوم می‌کند.

تفاوت مرد و زن مجنون

درست است که جنون هم برای مرد و هم برای زن، باعث فسخ نکاح است، اما تفاوت‌هایی هم میان این دو وجود دارد. مثلا جنون شوهر، چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن ایجاد شود، به زن اجازه فسخ را می‌دهد، اما جنون زن فقط هنگامی موجب حق فسخ برای مرد است که در حال عقد وجود داشته باشد. تازه باید بدانید که مرد یا زن به شرطی دارای حق فسخ به خاطر جنون همسرشان هستند که هنگام عقد، از جنون او آگاهی نداشته باشند.

فسخ نکاح

عیوب ویژه زن و مرد

عیب‌هایی وجود دارند که هر کسی دچارشان باشد،‌ طرف مقابل می‌تواند با استفاده از آن‌ها، ازدواج را فسخ کند. به جز جنون که بین زن و مرد مشترک است، بعضی عیوب مختص مردان و بعضی هم مختص زنان است.

عیوب ویژه مرد منحصر به بیماری‌هایی است که توان برقراری رابطه زناشویی با همسر را از مرد بگیرد. این موارد به‌طور کامل در قانون مدنی آورده شده است. برای اطلاع از مطالبی در مورد قوانین رابطه زناشویی به مطلب  آیا رابطه جنسی نامشروع زندان دارد؟ مراجعه کنید.

بعضی از عیوب ویژه زن هم که حق فسخ را به شوهر می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • جذام (خوره)
  • برص (نوعی بیماری پوستی‏ که بر اثر آن لکه‏‌های معمولا بزرگ سفید یا سیاه در بدن پدید می‌‏آید)
  • زمین‌گیری
  • نابینایی هر دو چشم

برهم زدن ازدواج به علت بیماری

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب ازدواج سفید، ازدواجی از نوع رابطه نامشروع را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بسیاری از افراد بعد از طلاق به دنبال حذف نام همسر سابق خود از شناسنامه هستند.

حذف کردن نام همسر

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند پس از پایان زندگی مشترک تمام آثار مربوط به همسر سابق خود را از زندگیشان حذف کنند. البته بعضی از این آثار به سادگی قابل پاک شدن نیست. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع حذف کردن نام همسر می‌پردازیم.

پاک کردن نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق

ممکن است بسیاری از افراد تمایل داشته باشند تا نام همسر سابق خود را از صفحه شناسنامه پاک کنند. گرچه این کار خالی از اشکال نیست.

طبق قانون ثبت احوال، تمامی وقایع ازدواج، طلاق، وفات زوج یا زوجه، رجوع، بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع نوشته شود.

آنچه در شناسنامه  المثنی درج می‌شود شامل آخرین نکاح و طلاق یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت خود باقی مانده، است. ضمنا ازدواج و طلاق غیرمدخوله(دختر باکره) نیز در شناسنامه المثنی درج نخواهد شد.

بنابراین مرد یا زن با داشتن مدرک دوشیزگی زن از پزشکی قانونی می‌توانند از اداره ثبت احوال درخواست کنند که نام همسر سابق از شناسنامه حذف شود که در این مورد ثبت احوال شناسنامه المثنی صادر می‌کند.

حذف نام همسر

ممکن است پیش از این ازدواج، ازدواج دیگری صورت گرفته و باکرگی در اثر آن از بین رفته باشد. در این مورد با توافق زن و شوهر مبنی بر اینکه ارتباطی واقع نشده می‌توان اقدام به حذف نام همسر سابق از شناسنامه کرد.

راه دیگر، تقدیم دادخواست به دادگاه است. در این موضوع باید به دادگاهی که در محل صدور شناسنامه واقع شده مراجعه و به طرفیت اداره ثبت احوال اقامه دعوا کرد.

دادگاه پس از بررسی مدارکی مانند اصل طلاق‌نامه تصمیم می‌گیرد که سوابق از شناسنامه شما پاک شود یا خیر.

مرد نیز پس از ازدواج می‌تواند با ارائه مدارکی مانند کارت ملی، سند طلاق و ازدواج دوم به اداره ثبت احوال یا دفتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و درخواست حذف نام همسر سابق از شناسنامه را ارائه دهد.

 حذف نام همسر از شناسنامه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب چگونه مردان بدون دلیل، همسران خود را طلاق دهند؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از جرایم منافی عفت که در قانون مجازات اسلامی مورد پیش‌بینی قرار گرفته است، جرم رابطه نامشروع است که به معنای ایجاد و برقراری هر نوع رابطه‌ای اعم از پیامکی، کلامی یا فیزیکی میان دو شخص بدون وجود رابطه ازدواج است.

مجازات رابطه جنسی نامشروع

با توجه به اینکه رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و یک جرم تعزیری محسوب می‌شود، گاها این سوال مطرح می‌شود که مجازات رابطه نامشروع چیست؟ آیا رابطه نامشروع زندانی دارد؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات رابطه جنسی نامشروع می‌پردازیم.

آیا رابطه نامشروع، زندان دارد؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که آیا رابطه نامشروع زندان یا حبس دارد، لازم است در مورد مفهوم رابطه نامشروع توضیحاتی داده شود. چرا که برخی از افراد تصور دقیقی از جرم رابطه نامشروع ندارند. به نحوی که حتی جرم زنا را هم تحت عنوان رابطه نامشروع عنوان می‌کنند. درحالی‌که بین این دو تفاوت وجود دارد.

در مورد فرق رابطه نامشروع و زنا می‌توان گفت که زنا به جرمی گفته می‌شود که در آن رابطه جنسی اتفاق افتاده باشد. درحالی‌که رابطه نامشروع کمتر از آن است و معمولا شامل انجام دادن اعمالی همچون هم آغوشی، بوسیدن، روابط خارج از عرف کلامی، پیامکی یا حتی روابط نامشروع در فضای مجازی می‌شود.

مجازات رابطه جنسی

هم جرم زنا، هم رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده و برای آن‌ها مجازات تعریف شده است. اما سوالی که در این خصوص مطرح می‌شود آن است که آیا رابطه نامشروع زندان دارد؟ برای پاسخ دادن به این سوال لازم است که مجازات جرم رابطه نامشروع را بر اساس قانون مجازات اسلامی بیان نماییم.

بر اساس ماده ۶۳۷قانون مجازات اسلامی ” هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها رابطه ازدواج نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل(بوسیدن) یا مضاجعه (هم آغوشی) ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد. اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط  اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.

همان‌طور که ملاحظه می‌شود، در قانون مجازات اسلامی برای روابط نامشروع میان زن و مرد، مجازات حبس در نظر گرفته نشده است. بنابراین به این سوال که آیا رابطه نامشروع زندان دارد یا خیر، باید پاسخ منفی داد.

رابطه جنسی نامشروع

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب بوسیدن در انظار عمومی چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

علاوه بر اینکه انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی بر اساس قانون جرم انگاری شده است، گاهی این سوال نیز مطرح می‌شود که آیا فرستادن عکس خود برای نامحرم هم جرم است؟

مجازات فرستادن عکس برای نامحرم

امروزه با فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی توسط قشرهای مختلف جامعه، برخی از جرایمی که سابقا امکان ارتکاب نداشتند، به راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلفی هم‌چون تلگرام، واتساپ یا اینستاگرام انجام می‌شوند. از جمله این جرایم، می‌توان به جرم انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی اشاره نمود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات فرستادن عکس برای نامحرم می‌پردازیم.

جرم فرستادن عکس خود برای نامحرم

گاهی تصاویر ارسال شده برای دیگران یا تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، تصاویر نامناسب ارزیابی می‌شود. در واقع، این تصویرها شامل تصاویر برهنه و همچنین تصاویری است که ناظر بر اعمال جنسی است. تفاوتی ندارد که تصاویر ارسال شده متعلق به خود فرد باشد یا اینکه متعلق به دیگری باشد.

نحوه انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی به کیفیت ذکر شده، بر اساس قانون، جرم محسوب می‌شود. لذا اگر ارسال تصویر برای نامحرم یا انتشار تصویر نامناسب در فضای مجازی به‌صورت مستهجن باشد، قانون فرد ارسال‌کننده را مجرم تلقی می‌کند. همچنین اقدام به رسیدگی به جرم انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی می‌نماید.

گاهی ارسال تصاویر خود برای فرد نامحرم، علاوه‌بر اینکه مصداق جرم انتشار تصاویر نامناسب در فضای مجازی است، می‌تواند مصداقی از جرم رابطه نامشروع نیز باشد. حتی اگر شامل تصاویر مستهجن نیز نباشد. چون ارتباط غیر ضروری میان زن و مردی که رابطه ازدواج ندارند، نوعی ارتباط نامشروع است.

مجازات فرستادن عکس

مجازات جرم فرستادن عکس خود برای نامحرم

” هرکس به وسیله سامانه‌‌‎های رایانه‌‎ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده، محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد، تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد ” .

لازم به ذکر است که در برخی موارد انتشار تصاویر برای نامحرم مشمول جرم رابطه نامشروع است و در چنین مواردی، اگر اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی توسط شاکی صورت گرفته باشد، ممکن است که طرفین به مجازات رابطه نامشروع نیز محکوم شوند که مجازات رابطه نامشروع بر اساس قانون مجازات اسلامی عبارت است از شلاق تا ۹۹ ضربه که میزان آن را قاضی با توجه به اوضاع و احوال پرونده مشخص می‌کند.

فرستادن عکس

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب ازدواج سفید، ازدواجی از نوع رابطه نامشروع را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بر طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی کشور، اگر زن و مردی که به زوجیت هم درنیامده باشند، دست به روابط نامشروع و یا اعمال منافی عفت غیر زنا بزنند، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

مجازات بوسیدن در انظار عمومی

مطابق با قانون مجازات اسلامی و شرع مقدس اسلام، انجام اعمال منافی عفت، ممنوع و حرام است. قانون برای آن مجازات‌هایی نیز در نظر گرفته است. از جمله این اعمال می‌توان به جرم بوسیدن در انظار عمومی اشاره نمود که قانون مجازات اسلامی انجام آن را منع کرده و مجازاتی را نیز برای آن مقرر نموده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات بوسیدن در انظار عمومی می‌پردازیم.

مجازات جرم بوسیدن در انظار عمومی

در ماده۶۳۷ قانون مجازات اسلامی آمده است: هر گاه زن و مردی که بین آن‌ها رابطه ازدواج نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد. همچنین اگر عمل با اجبار و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده مجازات می‌شود. (تقبیل به معنای بوسیدن و مضاجعه به معنای همبستر شدن است). یکی از اشتباهات بسیار رایج آن است که افراد تصور می‌کنند رابطه نامشروع و زنا یک جرم هستند در صورتی‌که این دو عمل متفاوت‌اند. برای آگاهی از تفاوت این دو جرم به مطلب تفاوت رابطه نامشروع و زنا چیست؟ مراجعه کنید.

در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی آمده است: هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر، تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم می‌گردد. همچنین درصورتی‌که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

مجازات بوسیدن

شکایت از رابطه نامشروع

در آیین دادرسی کیفری آمده است: در جرایم روابط نامشروع احتیاجی به شاکی خصوصی یا مدعی‌العموم نیست. نیروی انتظامی می‌تواند با صلاح خود هر زمان بخواهد به این جرایم رسیدگی کند. زمانی‌که نیروی انتظامی دختر و پسر را دستگیر کنند پس از رفتن به کلانتری در مرحله دوم به دادسرا فرستاده می‌شوند.

اثبات روابط نامشروع

برای اثبات رابطه نامشروع راه‌حل‌های گوناگونی وجود دارد که می‌توان کارهایی مانند بررسی مکالمه‌های بین زن و مرد، پرینت گرفتن از آن‌ها، پرینت پیامک‌ها، وجود تصاویر یا فیلم و بررسی رابطه هم چنین اقرار، شهادت شاهدان، علم خود قاضی قابل اثبات است.

ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: به جرائم منافی عفت به‌طور مستقیم، در دادگاه صالح رسیدگی می‌شود.

تبصره: منظور از جرائم منافی عفت در این قانون، جرائم جنسی حدی، همچنین جرائم رابطه نامشروع تعزیری مانند تقبیل و مضاجعه است.

بوسیدن در انظار عمومی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب جمله می‌کشمت چه‌قدر زندانی دارد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با توجه به اینکه ایران یک کشور مسلمان است با تکیه بر شرع اسلامی برخی مسایل را جرم انگاری کرده و در صورت ارتکاب آن برای فرد مجازات پیش بینی نموده است. از جمله این مسائل می‌توان به مساله حجاب و کشف حجاب اشاره داشت.

عواقب تعهد در گشت ارشاد

در خصوص قوانین گشت ارشاد، جزییات، حدود اختیارات و نحوه تعامل و برخورد آن با مردم سوالات زیادی مطرح است. برای مثال بسیاری پس از آن‌که تعهد توسط گشت ارشاد از آن‌ها اخذ می‌گردد نگران می‌شوند. همچنین این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا تعهدهای اخذ شده در گشت ارشاد سوء سابقه کیفری محسوب می‌شود؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عواقب تعهد در گشت ارشاد می‌پردازیم.

جرم بی‌حجابی و کشف حجاب چیست؟

بی‌حجابی یعنی فرد آن‌چه در دین اسلام و شرع برای پوشش و حدود آن مشخص شده است را رعایت نکند. اسلام برای پوشش زنان حد و حدود و مرزهایی را تعریف کرده است و تمامی زنان مسلمان ملزم به رعایت آن هستند.

همان‌گونه که گفتیم یکی از منابع تاثیرگذار بر قانون کشور ما شرع است. از آن‌جا که شرع تاکید بر حجاب داشته یکی از مسایل مورد توجه قانون‌گذار نیز مساله حجاب بوده و برای عدم رعایت آن مجازات در نظر گرفته است.

بنابراین چنانچه زنان و دختران اقدام به کشف حجاب نمایند و بی‌حجاب در انظار عمومی ظاهر گردند، مرتکب جرم کشف حجاب و بی‌حجابی شده‌اند و به مجازات بی‌حجابی و حکم جرم زنان و دختران بی‌حجاب محکوم خواهند شد.

مجازات زنان بی‌حجاب چیست؟

در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی آمده است” زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر انظار عمومی ظاهر می‌شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال محکوم خواهند شد.” این مجازات تعیین شده، مجازات بدحجابی یا بی‌حجابی زنان است.

عواقب تعهد

تعهدات گشت ارشاد چه عواقبی برای شما دارد؟

تعهدات گشت ارشاد مرجعی برای استعلام نیست. مواردی که از مراجعین تعهد گرفته می‌شود در سامانه پلیس امنیت اخلاقی می‌ماند و ممکن است با مراجعه والدین و جست و جوی نام افراد سوابق تعهدنامه موجود یافت شود.

آیا تعهد به گشت ارشاد مورد استعلام سازمان‌های دولتی برای استخدام قرار می‌گیرد؟

خیر اخذ هرگونه تعهد از طرف گشت ارشاد توسط هیچ مرجعی قابل استعلام نخواهد بود و فقط زمانی‌که در ادامه تعهد‌نامه پرونده در دادسرا تشکیل شود و منجر به حکم قطعی و هم مشمول سوء‌پیشینه کیفری گردد اثر منفی دارد. تعهداتی که بانوان در گشت‌ارشاد می‌دهند سوء‌پیشینه محسوب نشده و در هیچ نوع گواهی درج نخواهد شد.

تعهد در گشت ارشاد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب  جمله می‌کشمت چه‌قدر زندانی دارد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,گشت ارشاد ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از مسائل مهمی که معمولا در حین طلاق زوجین مطرح می‌شود، بحث مالکیت طلا و پس گرفتن آن‌ها بعد از طلاق است.

مالکیت طلا بعد از طلاق

معمولا طلاها در زندگی زناشویی به زن هدیه داده شده‌اند و این عمل، تحت عنوان عقد هبه قرار می‌گیرد. همچنین این امکان وجود دارد که مرد، طلاها را به زن امانت داده باشد. بنابراین، در هنگام طلاق ممکن است اختلافاتی در خصوص تعیین تکلیف طلا بعد از جدا شدن زن و مرد ایجاد شود و مرد قصد داشته باشد که طلاهای هدیه داده شده را پس بگیرد. لذا در این وضعیت، این سوال برای زوجین ایجاد شود که مالکیت طلا با چه کسی است؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مالکیت طلا بعد از طلاق می‌پردازیم.

مالکیت طلا در طلاق

طلاق، به عنوان یکی از اسباب برهم زدن نکاح محسوب می‌شود. به این معنا که به رابطه زوجیت میان زن و مرد پایان می‌دهد. اما از آن جهت که بر طبق رسوم، مرد به مناسبت‌های مختلف، طلاهایی را به همسر خود می‌دهد، بحث مالکیت طلا در طلاق در بسیاری از دعاوی طلاق مطرح می‌گردد.

در قانون مدنی و قوانین مرتبط، به تعیین تکلیف طلا بعد از جدا شدن زن و مرد پرداخته نشده است. اما در حالت کلی، بخشیدن طلا و جواهر به زن را می‌توان نوعی هبه در نظر گرفت.

بر اساس ماده ۷۹۵ قانون مدنی: “هبه، عقدی است که به موجب آن، یک نفر، مالی را مجانی به شخص دیگری می‌دهد.” براساس بخش آخر همین ماده، به موجب عقد هبه، زن مالک طلا می‌شود و می‌تواند هرگونه تصرفی در آن کند.

در این شرایط، مالکیت مال به شخصی تعلق می‌گیرد که مال به او هدیه شده است. بنابراین، درصورتی‌که طلا و جواهر به زن هدیه داده شده باشد، مالکیت آن‌ها بر اساس قانون به خود زن تعلق دارد. اما باید به این نکته اشاره شود که در برخی موارد، عقد هبه قابل رجوع است( یعنی می‌توان در برخی موارد مواردی که هبه داده شده مانند طلا را پس گرفت)، زیرا هبه عقدی جایز است.

مالکیت طلا

شرایط رجوع از هبه

درصورتی‌که عقد هبه را یک عقدی جایز بدانیم شخص هبه‌کننده(شوهر) هر زمان که بخواهد می‌تواند این عقد را بر هم زند و مال هبه شده را دوباره از آن خود نماید. اما این رجوع به هبه باید در شرایط خاصی صورت بگیرد این شرایط عبارتند از:

  •  زمانی شوهر می‌تواند تقاضای پس گرفتن طلا از زن نماید که این مال هدیه داده شده از بین نرفته باشد.
  • هنگامی پس گرفتن طلا از زن برای شوهر قابل اقامه است که مالکیت مال هبه شده انتقال داده نشده باشد( فروخته نشده باشد)
  • اگر در مال هبه شده تغییراتی صورت گیرد شوهر نمی‌تواند تقاضای استرداد طلا از زن را داشته باشد.

پس گرفتن طلا‌هایی که به عنوان هدیه به زن داده نشده است

همان‌طور که گفته شده طلا‌ها و هدایای که مرد یا خویشاوندان وی به مناسبت‌های مختلف به زن هدیه داده‌اند متعلق به وی است. زن می‌تواند هرگونه دخل و تصرفی در آن‌ها داشته باشد. اما اگر این طلا‌ها به عنوان هدیه به زن داده نشده باشد، مرد می‌تواند به هنگام طلاق، تقاضای پس گرفتن طلا از زن را در دادگاه مطرح کند.

به عنوان مثال مرد می‌تواند ادعا کند که طلا‌ها به عنوان امانت در دست زن بوده است. مثلا مرد طلا‌ها را به عنوان سرمایه خریده است و به زن سپرده تا از آن‌ها نگهداری کند. البته مرد برای اینکه بتواند در خصوص استرداد طلا از زوجه درخواستی داشته باشد باید بتواند برای ادعای خود سندی همانند فاکتور خرید طلا و جواهرات را ضمیمه تقاضای خود نماید. درغیراین‌صورت امکان اثبات این تقاضا برای مرد بسیار سخت است. اگر به مباحث طلاق علاقه دارید به مطلب چگونه مردان بدون دلیل، همسران خود را طلاق دهند؟ مراجعه کنید.

پس گرفتن طلا زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب  آیا مراجعه به فالگیر مجازات دارد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

این روزها هستند جوانانی که برای خوش‌گذرانی آن هم با چاشنی رهایی از قید و بند، رو به سمت ازدواج سفید آورده‌اند اما آیا در قانون برای چنین اقدامی مجازاتی در نظر گرفته شده است؟

مجازات ازدواج سفید

در سال‌های اخیر پدیده «ازدواج سفید» به شکلی نمایان‌تر از گذشته در جامعه رواج یافته است. تا جایی که برخی از دختران یا پسران جوان برای این امر به انتشار آگهی روی آورده‌اند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات ازدواج سفید می‌پردازیم.

آیا ازدواج سفید جرم است؟

سوال اینجاست که آیا در این ازدواج زن از حقوق قانونی که در ازدواج رسمی از آن‌ها برخوردار می‌شود بهره می‌برد یا نه؟ به طور کلی آیا این سبک از زندگی زناشویی جرم تلقی می‌شود و مجازاتی در پی دارد؟

ازدواج، توافق دو جنس مخالف برای شروع زندگی مشترک در چارچوب قانون کشوری است. اولین شرط ازدواج کردن رعایت قانون است و ازدواج بدون لحاظ شرایط قانونی و در کشور ما شرعی موجب حلال شدن زوجین نسبت به یکدیگر نخواهد شد.

در کشور ما ازدواج یا می‌تواند ثبت شود یا به‌صورت غیررسمی اما شرعی در قالب عقد موقت صورت گیرد. در صورت تولد طفلی که حاصل از این ازدواج است، باید این رابطه با اثبات زوجیت ثبت شود تا به‌طور رسمی فرزندان ناشی از این ازدواج بتوانند از امکانات لازم استفاده کنند. اگر به مباحث خانواده علاقه دارید مطلب چگونه مردان بدون دلیل، همسران خود را طلاق دهند؟ را مطالعه کنید.

ازدواج سفید نامشروع و در صورت اثبات در حکم «زنا» خواهد بود

در کشور ما پدیده ازدواج سفید از دو بعد می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. یک بعد جامعه‌شناسی و بعد دیگر قانونی و شرعی است. از دیدگاه جامعه‌شناسی علت اصلی عدم امکان ازدواج به‌صورت رسمی مشکلات اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

از لحاظ قانونی و شرعی هم رابطه‌ای که خارج از شرع و قانون باشد مورد پذیرش نیست چراکه از لحاظ قانونی، ازدواج سفید نامشروع و در صورت اثبات در حکم «زنا» خواهد بود و فرزند حاصل از این رابطه نامشروع تلقی می‌شود و مشکلات و مسائل خاص خود را دارد.

مجازات قانونی ازدواج سفید چیست؟

رابطه نامشروع برای هر طرف مجازات دارد. در صورتی هم که زنا ثابت شود ۹۹ ضربه شلاق به عنوان مجازات قانونی در نظر گرفته می‌شود. همچنین در صورتی‌که یکی از طرفین ازدواج کرده باشد به عنوان زنای مُحصنه مجازات مخصوص خود را دارد.

جرم ازدواج سفید

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب تفاوت رابطه نامشروع و زنا چیست؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,ازدواج سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خیلی از مشکلات افراد در رابطه با خرید و فروش، به علت عدم آگاهی آن‌ها از مسائل حقوقی است. بنابراین برای پیشگیری از هرگونه مشکل باید قبل از هر کاری مطالعاتی در رابطه با آن داشته باشید.

شرایط نوشتن قولنامه دستی

در هنگام نوشتن قولنامه، رعایت چند نکته ضرورت دارد. چرا که بسیاری از پرونده‌های دادگاه به علت درست ننوشتن قولنامه است. چنانچه شما در هنگام نوشتن دقت لازم را به عمل نیاورید، ممکن است حقتان ضایع شود. از سوی دیگر، در صورت درست نوشتن آن می‌توانید به راحتی به حقتان برسید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط نوشتن قولنامه دستی می‌پردازیم.

قولنامه چیست؟

گاهی اوقات افراد می‌خواهند مالی را  اعم از خانه یا اتومبیل را خرید یا فروش کنند ولی مقدمات آن را ندارند. مثلا خریدار ملک نمی‌تواند همه پول آن را به‌صورت یک‌جا بپردازد و فروشنده هم نمی‌تواند ملک را تحویل خریدار بدهد. این در حالی است که هر دو سر فروش آن با یکدیگر توافق دارند. در این مواقع آن‌ها توافقات خودشان را روی یک برگه کاغذی به اسم قولنامه می‌نویسند.

زمانی‌که قولنامه نوشته می‌شود، فروشنده نباید آن را به شخص دیگری بفروشد، خریدار نیز بایستی مبلغ آن را تا زمان تعیین شده پرداخت نماید. در رابطه با اعتبار قولنامه دستی در دادگاه باید گفت قولنامه فقط یک سند عادی بوده که توسط اشخاص عادی تنظیم شده است. ولی اگر به‌طور صحیح نوشته شود می‌توانید با استناد به آن دادگاه رفته و حقوق خود را پیگیری نمایید.

خریدار در هنگام نوشتن قولنامه چه نکاتی را باید رعایت نماید؟

  • خریدار باید شخصا سند را مشاهده کند تا اطمینان یابد که ملک وثیقه نشده باشد.
  • وی برای اطمینان یافتن از این که ملک به شخص دیگری فروخته نشده باشد بایستی کد رهگیری آن را پیگیری نماید.

در مورد اعتبار قولنامه دستی در دادگاه باید گفت، چنانچه قولنامه‌ای فاقد کد رهگیری باشد، قابل انکار و تردید است. بنابراین حتما  کد رهگیری آن را پیگیری نمایید.

  • چنانچه مالی را که می‌خواهید بخرید، به‌‌واسطه ارث به دست فروشنده رسیده، بایستی برگه تسویه مالیات بر ارث و گواهی انحصار وراثت را مشاهده نمایید.
  • تا هنگامی که سند به نامتان نخورده، از پرداخت تمام پول خودداری نمایید.
  • چنانچه مورد معامله ملک است، دقت نمایید که ملحقات آن مانند پارکینگ، انباری، برق، گاز، تلفن و غیره در قولنامه قید شده باشد.
  • در هنگام نوشتن، علاوه بر امضاء خریدار و فروشنده و مهر صاحب بنگاه، بایستی دو فرد شاهد که مورد اعتماد دو طرف هستند قولنامه را امضاء نمایند.
  •  بایستی که حتما تاریخ و آدرس دفترخانه‌ای که قرار است سند در آنجا تنظیم گردد، ذکر شود.
  • بایستی در ۳ نسخه تهیه شود. یک نسخه در دست فروشنده، یکی در دست خریدار و دیگری در نزد بنگاه‌دار به امانت می‌ماند.
  • امروزه قولنامه‌های چاپی وجود دارد. بنابراین از امضاء کردن و نوشتن نوع دستی خودداری نمایید.

شرایط نوشتن قولنامه

فروشنده در هنگام نوشتن قولنامه چه نکاتی را باید رعایت نماید؟

  • ذکر نمایید که در صورت برگشت خوردن چک خریدار، معامله بر هم زده می‌شود.
  • همچنین در قولنامه ذکر نمایید که اگر در روز سند زدن، خریدار در دفترخانه حضور پیدا نکرد، فروشنده حق فسخ معامله را خواهد داشت.

نوشتن قولنامه دستی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب جمله می‌کشمت چه‌قدر زندانی دارد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قولنامه دستی ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طبق قانون مدنی کشور ایران و مطابق با ماده ۱۱۳۳، مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را کند.

طلاق از طرف مرد بدون دلیل

طلاق از طرف مرد در ایران به عنوان یک حق قانونی شناخته شده است. برای این موضوع در قانون مدنی ماده قانونی خاص هم آورده شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق از طرف مرد بدون دلیل می‌پردازیم.

طلاق دادن زن بدون دلیل

مردان در کشور ما این اجازه را دارند که هر موقع بخواهند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست طلاق برای جدایی از زن خود را بدهند. حتی برای این کار نیازی ندارند تا دنبال دلیل و مدرکی باشند تا ضمیمه دادخواست طلاق کنند و آن‌ها  را در دادگاه نزد قاضی دادگاه ثابت کنند تا بتوانند از این حقشان استفاده کنند.

اما چنین حقی در قانون ایران برای زنان در نظر گرفته نشده است. زنان حتما بایستی دلایلی برای درخواست جدایی از شوهرشان داشته باشند. آن دلایل را باید در دادگاه نزد قاضی به اثبات برسانند تا بتوانند از شوهرشان جدا شوند. یکی از وظایفی که زنان در ازدواج دارند تمکین کردن هست، سوالی که همیشه مطرح می‌شود آن است که آیا زنی که تمکین نمی‌کند، مجازات دارد؟

طلاق از طرف مرد

شرایط طلاق دادن زن بدون دلیل توسط مرد

شرایطی برای مردان خواهان طلاق در نظر گرفته شده است که برای طلاق زنانشان بایستی به آن عمل کنند. که این شرایط عبارت است از:

اولین و مهم‌ترین شرطی که مردان خواهان طلاق باید به آن عمل کنند را می‌توان تحت عنوان پرداخت مهریه زن بیان کرد. مردی که می‌خواهد زنش را طلاق دهد باید تمام مهریه زن را به‌طور کامل پرداخته باشد. در غیر این‌صورت صیغه طلاق اجرا و در دفتر اسناد رسمی ثبت نخواهد شد.

شرط بعدی که مرد خواهان طلاق بدون دلیل زن باید به آن عمل کند پرداخت نفقه زن است. مقدار آن را دادگاه بر اساس شئونات اجتماعی و خانوادگی زن تعیین می‌کند و مرد بایستی بپردازد. بعد از طلاق دادن زن توسط مرد، زن باید سه ماه عده طلاق نگه دارد. در این سه ماه چون طلاق از طرف مرد است طلاق رجعی محسوب می‌شود. پرداخت نفقه زن در این سه ماه بر عهده مرد است.

پرداخت نصف دارایی شوهر به زن یا تقسیم اموال شوهر باز هم یکی دیگر از شرایط طلاق دادن زن بدون دلیل از سوی مرد است.

طلاق دادن بدون دلیل

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب تفاوت رابطه نامشروع و زنا چیست؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در اسلام به آن تاکید فراوان شده است، حدود روابط بین زن و مرد است و علت تاکید اسلام جلوگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی و فردی است که ممکن است به افراد وارد شود.

تفاوت رابطه نامشروع و زنا

قانون‌گذار با تکیه بر قواعد شرع و همچنین با توجه به اوضاع و احوال جامعه جرائمی مانند زنا و رابطه نامشروع را پیش‌‌بینی کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تفاوت رابطه نامشروع و زنا می‌پردازیم.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات تعریف شده است. طبق این ماده اگر زن و مردی که بین آن‌ها رابطه زن و شوهری نیست، مرتکب اعمالی نامشروع و منافی عفت، از قبیل بوسیدن و در آغوش کشیدن و گرفتن دست یکدیگر شوند، رابطه مذکور از نوع روابط نامشروع خواهد بود. در این شرایط زن و مرد مجرم هستند. از این رو می‌توان گفت دامنه رابطه نامشروع بسیار گسترده است. مجازات جرم رابطه نامشروع نیز در همین ماده آمده است که از قرار مجازات تعزیری شلاق تا ۹۹ ضربه خواهد بود. یکی از سوالاتی که در مورد رابطه نامشروع پرسیده می‌شود آن است که آیا فرزند حاصل از رابطه نامشروع از والدین خود ارث می‌برد؟ برای پاسخ به این سوال به مطلب فرزند نامشروع هرگز از والدین خود ارث نمی‌برد مراجعه کنید.

زنا چیست؟

اغلب افراد تصور می‌کنند رابطه نامشروع یعنی زنا. درصورتی‌که این دو نوع جرم با هم تفاوت دارند. زنا به رابطه جنسی بین زن و مرد نامحرم می‌گویند. در واقع می‌توان گفت جرم زنا در برابر جرم رابطه نامشروع خاص است. تنها درصورتی‌که شرایط تحقق آن وجود داشته باشد، رخ می‌دهد. مجازات جرم زنا با توجه به اینکه جرم رخ داده کدام نوع از انواع زنا است، متفاوت است.

 رابطه نامشروع و زنا

تفاوت زنا و رابطه نامشروع

  • زنا یک جرم حدی است. یعنی قانون‌گذار این جرم را از بستر شرع تبدیل به قانون کرده است، از این رو دارای مجازات حدی است. اما رابطه نامشروع یک جرم تعزیری است که قانون‌گذار آن را با توجه به اوضاع و احوال جامعه جرم شناخته است و مجازات آن نیز مجازات تعزیری است.
  • دومین تفاوت در دامنه این دو جرم است. در تعیین دامنه جرم رابطه نامشروع می‌توان گفت هر رابطه منافی عفتی که بین زن و مرد رخ می‌دهد را می‌توان در حوزه این جرم قرار داد. اما زنا تنها رابطه جنسی میان زن و مرد نامحرم را شامل می‌شود.
  • نوع اثبات جرم رابطه نامشروع و اثبات زنا نیز یکی دیگر از تفاوت‌ها است. اصولا شرایطی که می‌توان بر اساس آن جرم زنا را اثبات نمود، دشوارتر از نحوه اثبات رابطه نامشروع است.
  • مورد بعدی تفاوت زنا و رابطه نامشروع را می‌توان تفاوت در شرایط تحقق آن‌ها دانست. زنا برای محقق شدن به شرایط خاصی نیاز دارد. اما رابطه نامشروع صرف وجود یک رابطه نامشروع مثل گرفتن دست یکدیگر یا ارتباطات تلفنی خارج از چارچوب یا حتی کنار هم راه رفتن شکل می‌گیرد.

 رابطه نامشروع

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا با اثبات رابطه نامشروع حضانت از والدین سلب می‌شود؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

رمالی و فالگیری از جمله جرایمی است که در اکثر مناطق کشور به‌ویژه در شهرهای بزرگ رواج دارد و براساس قانون نیز مجازات سنگینی برای عاملان آن تعیین شده است.

مجازات مراجعه به فالگیر

فالگیری و رمالی معضلی اجتماعی محسوب می‌شود که خانواده‌های زیادی را قربانی می‌کند. همچنین کلاهبرداری فالگیران هزینه‌های هنگفتی را به اشخاص تحمیل می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات مراجعه به فالگیر می‌پردازیم.

رمالی؛ شکلی از کلاهبرداری فالگیران

رمالی تحت شرایط خاصی در زمره جرم کلاهبرداری جای می‌گیرد. برای اینکه فالگیران ،کلاهبردار تلقی شده و مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند وجود سه شرط لازم است که عبارتند از: متقلبانه بودن وسایلی که از آن‌ها برای اغفال دیگران استفاده می‌شود، اغفال شدن و فریب خوردن قربانی و پرداخت مال یا وجه نقد.

در ماده ۱ قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری آماده است:

کلاهبرداری جزو آن دسته از جرایمی ‌است که دادستان هم می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم آن را پیگیری ‌کند. بنابراین کلاهبرداری ناشی از رمالی دارای دو نوع شاکی عمومی‌ و خصوصی است.

هر فردی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته باشد، می‌تواند برای طرح شکایت به عنوان شاکی خصوصی به مراجع قضایی رجوع کند. اما گاهی ممکن است فرد در کسب مال هیچ حیله و تقلبی را به کار نبرد که دیگر کلاهبرداری محسوب نمی‌شود.

مجازات فالگیری و ولگردی

اگر قاضی عمل رمالی را کلاهبرداری بداند برای رمال مجازات حبس تعزیری از یک تا ۷ سال در نظر می‌گیرد. البته رد مال و جزای نقدی از دیگر مجازات رمالان است.

فالگیران کلاهبردار

آیا فردی که به فالگیران و رمالان مراجعه می‌کند هم مرتکب جرم می‌شود؟

به طور معمول خیر. به نظر می‌رسد در این موارد بیشتر باید در بحث پیشگیری و فرهنگ سازی کار کنیم تا مجازات، افراد جامعه خودشان باید دقت و وسواس زیادی داشته باشند و بدانند که اطلاعاتی که از این دست اشخاص کسب می‌کنند، شاید در بعضی موارد درست و صحیح باشد، ولی پسندیده است بر پایه مشورت با اهل خبره از جمله روانشناسان، وکلا، اقتصاددانان و غیره که دارای تحصیلات دانشگاهی، تجربه و پروانه فعالیت هستند تصمیماتشان را بگیرند.

مراجعه به فالگیر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مصرف مشروبات الکلی چند ضربه شلاق دارد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,فالگیر ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ترساندن افراد در قالب تهدید کردن آن‌ها به هر لفظ یا عملی جرم است. خواه تهدید جان یا مال انسان باشد.

مجازات تهدید می کشمت 

شاید در طول زندگی در شرایطی قرار گرفته باشید که توسط افرادی به بهانه‌های مختلف تهدید شده باشید. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا اصولا چنین امری جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد یا خیر؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات تهدید می کشمت می‌پردازیم.

ویژگی‌های تهدید

  • تهدید جرمی مطلق است. به این معنی که به صرف گفتن عبارت ترس برانگیز، این جرم محقق می‌شود و اصلا مهم نیست خسارتی وارد شده باشد یا خیر.
  •  صرف اینکه فقط از کسی بترسیم؛ تهدید محسوب نمی‌شود.
  • تحقق تهدید منوط به تحقق نتیجه تهدید نیست و چه بسا اصلا نتیجه محقق نگردد. مثلا اگر کسی بگوید تو را می‌کشمت؛ همین‌جا جرم تهدید محقق شده زیرا اگر عمل خود را انجام دهد که به مجازات سنگین قتل محکوم می‌شود.
  • دروغ بودن تهدید هیچ تاثیری در میزان مجازات آن ندارد.
  • شخص تهدیدشونده باید بداند که تهدیدکننده قدرت انجام تهدید را داراست. مثلا اگر شخص سالمندی که توانایی حرکت ندارد دیگری را تهدید به آسیب عمیق جسمی کند، تهدید محسوب نمی‌شود.
  • تهدید به هر نحو خواه شفاهی باشد، خواه کتبی، خواه علنی باشد، خواه غیرعلنی اعم از اینکه در خفا باشد یا در مکان‌های عمومی محقق می‌شود.
  • لفظ تهدید حتما نباید علیه شاکی باشد بلکه قانون، تهدید کردن او به بستگانش را هم جرم انگاری کرده است.
  • تهدید کردن به هر نحو کفایت می‌کند. پیامک، ایمیل یا تلفن همراه موضوعیت ندارد.

مجازات تهدید

جمله می‌کشمت چه‌قدر زندانی دارد؟

بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی “هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.”

منظور از ضرر نفسی: ضرری است که متوجه جسم طرف مقابل باشد. مثل اینکه طرف مقابل را تهدید به قتل یا تهدید به قطع اعضا یا تهدید به قطعه قطعه کردن نماید.

منظور از ضرر شرفی: هر نوع ضرری است که متوجه آبروی فرد گردد. مانند اینکه روابط میان شخص و همسرش. اختلافات خانوادگی موضوع تهدید باشد.

منظور از ضرر مالی: ضرری است که متوجه حقوق مالی او گردد. مانند اینکه شخص بگوید: مغازه‌ات را خالی می‌کنم یا ماشینت را آتش میزنم.

تهدید می کشمت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب  فحش ناموسی چه مجازاتی دارد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

این روزها به همان اندازه که کارت‌های عابربانک و دستگاه‌های کارتخوان، خرید کردن و نقل و انتقال پول را راحت‌تر کرده‌اند، خطرات سوءاستفاده از همین کارت‌ها هم بیشتر از گذشته، حساب بانکی شما را تهدید می‌کند.

کلاهبرداری از طریق کارتخوان

یکی از این خطرات، استفاده از تراشه‌هایی به نام اسکیمر در کارتخوان‌ سیار است. آمار بالای این نوع سرقت که به سرقت‌های اسکیمری معروف است باعث شده که پلیس فتا به شهروندان برای جلوگیری از کلاهبرداری با کارتخوان‌‌ سیار هشدار دهد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع کلاهبرداری از طریق کارتخوان می‌پردازیم.

اسکیمر چیست؟

اسکیمر به فرد یا دستگاهی می‌گویند که با روش اسکیمینگ (‌یعنی کپی کردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر) اقدام به سرقت اطلاعات حساب بانکی و کلاهبرداری از کارت بانکی می‌کند.

مشتریان، عملیات پرداخت با کارتخوان را شخصا انجام دهند

اسکیمینگ به معنی انتقال اطلاعات کارت عابر بانک یک شخص بر روی کارتی دیگر است. در این مورد باید یک کپی از کارت مشتری در دست سارق یا فروشنده وجود داشته باشد. از آن جایی که بسیاری از مشتریان با اعتماد بی‌جا و به دلیل عدم دسترسی به دستگاه، رمز را برای ورود در دستگاه و اجرای عملیات پرداخت به فروشندگان اعلام می‌کنند، سارق به رمز نیز دسترسی پیدا می‌کند. سپس در زمان مناسب نسبت به برداشت غیر مجاز از کارت مال‌باختگان اقدام می‌کند.

کلاهبرداری با کارتخوان سیار

 با کارتخوان‌های سیار چه باید کرد؟

  • با توجه به استقبال زیاد افراد از کارتخوان سیار لازم است، افراد هنگام انجام عملیات بانکی دقت بیشتری به خرج دهند. این دقت به این جهت است که از کپی شدن کارت عابربانک‌ خود جلوگیری شود.
  • وارد کردن رمز عبور از سوی مشتری می‌تواند تضمین‌کننده امنیت کارت بانکی وی باشد. چرا که حتی درصورت نصب اسکیمر روی دستگاه کارتخوان، سارقان بدون اطلاع از رمز عبور مشتری، امکان برداشت از حساب وی را نخواهند داشت.

حتما در خرید از دست‌فروشان یا افرادی که دستگاه‌های کارتخوان سیار دارند مراقب باشید در دام اسکیمر نیفتید. دستگاه‌های کارتخوان مجهز به اسکیمر، معمولا چسب خورده یا شکسته‌اند یا قطعه اضافه‌ای دارند.

با نگاه کردن به دستگاه نیز می‌توان از وجود اسکیمر مطلع شد، اما بهترین راه برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری این است که هرگز رمز خود را در اختیار فروشندگان قرار ندهید و ماهانه و دوره‌ای رمز کارت‌تان را عوض کنید.

مجازات کلاهبرداری از کارت بانکی با کارتخوان

طبق ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای: «هرکس به طور غیرمجاز از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سیستم، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری به دست آورد، علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

کارتخوان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب تقسیم ارث دختر و پسر مجرد چگونه است؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,کلاهبرداری ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تشکیل خانواده و فرزندآوری، نیازمند یادگیری مهارت‌هایی است که هر یک از والدین، باید آن را مد نظر قرار دهند. به نحوی که حتی در صورت بروز اختلافات میان زوجین، آسیبی بر فرزندان حاصل از ازدواج، ایجاد نشود.

خروج فرزند بدون اجازه پدر

بر اساس قانون مدنی، پدر و مادر در قبال فرزندان خود ملزم به رعایت تکالیفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به حضانت و تربیت فرزندان اشاره نمود. حضانت ناظر بر مراقبت جسمی از فرزندان و تربیت، ناظر بر مراقبت روحی و روانی از آن‌ها است. در حالت عادی که پدر و مادر در یک منزل زندگی می‌کنند، حضانت و تربیت هم به عهده پدر و هم به عهده مادر است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع خروج فرزند بدون اجازه پدر می‌پردازیم.

بردن فرزند از خانه بدون اجازه شوهر امکان دارد؟

پاسخ به این سوال، منفی است. به عبارت دیگر بردن فرزند از منزل، بدون اجازه شوهر به لحاظ شرعی و قانونی موجه نیست. به دلیل اینکه حضانت فرزندان قبل از طلاق، هم حق و هم تکلیف هر دو والدین است. مادر، نمی‌تواند از این موضوع، جلوگیری کند.

حکم مادری که فرزندانش را از خانه بدون اجازه شوهرش ببرد

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر زن و مرد، هنوز از هم طلاق نگرفته‌اند و زن، اقدام به بردن فرزندان از منزل شوهر نماید، در صورت اثبات موضوع، حکم نشوز یا عدم تمکین، در مورد خود زن، قابل اعمال است.

حکم حقوقی

حکم حقوقی مادری که فرزندانش را بدون اجازه شوهر از منزل ببرد، در ماده ۴۱ قانون حمایت خانواده ذکر شده است. که بر اساس این ماده، هرگاه دادگاه تشخیص بدهد که مسئول حضانت، از انجام تکالیف مقرر در این رابطه امتناع می‌نماید یا اینکه، مانع ملاقات فرزند تحت حضانت با اشخاص ذی حق می‌شود، می‌تواند دو اقدام انجام دهد:

  • نخست: به دلیل عمل نکردن به تکالیف حضانت و محروم نمودن پدر از ملاقات با فرزندانش، اقدام به واگذاری حضانت به شخص دیگر نموده. به نوعی، از مادر سلب حضانت کند. در شرایط دیگری نیز امکان سلب مسئولیت از والدین هست برای مطالعه آن‌ها به مطلب آیا با اثبات رابطه نامشروع حضانت از والدین سلب می‌شود؟ مراجعه کنید.
  • دوم: به دلیل جلوگیری از ملاقات شوهر با فرزندان، فردی به عنوان ناظر تعیین نموده و حدود نظارت وی را نیز مشخص نماید. به نحوی که مصلحت طفل نیز تامین گردد.

خروج فرزند بدون اجازه

حکم کیفری

بر اساس ماده ۴۰ قانون حمایت خانواده، خودداری از استرداد فرزند به شخصی که حضانت را به عهده دارد، ممکن است موجب بازداشت شخص شود. چرا که بر اساس متن این ماده:

« هر کس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل، خودداری کند یا مانع اجرای آن شود یا از برگردندان طفل امتناع ورزد، حسب تقاضای ذی نفع و به دستور دادگاه صادر کننده رای نخستین، تا زمان اجرای حکم، بازداشت می‌شود »

بر اساس ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده، ضمانت اجرای جلوگیری از ملاقات با فرزند بیان شده است که بر اساس آن اگر مادر، حضانت را به عهده داشته باشد اما جلوی ملاقات فرزندان با پدر را بگیرد، حکم کیفری جزای نقدی بر وی قابل اعمال است.

خارج کردن فرزند توسط مادر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب بعد از فوت همسر، زن چه وظایفی دارد؟  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

عقد موقت در صورتی صحیح است که مدت و مهریه در آن معلوم و مشخص باشد برعکس عقد نکاح دائم که در موقع عقد لازم نیست مدت و مهریه مشخص باشد.

زمان پرداخت مهریه در عقد موقت

مطابق ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی هر چیزی که مالیت داشته باشد می‌تواند به عنوان مهریه بین زوجین توافق شود. مهریه می‌تواند مال منقول یا غیر منقول، وجه نقد یا سکه بهار آزادی و غیره باشد. حال ممکن است این سوال ایجاد شود که زمان پرداخت مهریه در این نوع از عقد چه زمانی است؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع زمان پرداخت مهریه در عقد موقت می‌پردازیم.

 پرداخت مهریه در عقد موقت

امکان پرداخت مهریه از هنگام اجرای عقد تا زمانی‌که عقد موقت به هر دلیلی مثل پایان مدت یا بذل مدت به پایان برسد وجود دارد.

 عقد موقت اگر مدتش ۹۹ ساله هم باشد، باز هم عقد نکاح موقت یا صیغه موقت نامیده می‌شود. عقد موقت شرایطی دارد برای مطالعه شرایط و نحوه ثبت این عقد به مطلب مجازات ثبت نکردن ازدواج موقت مراجعه کنید.

زمان‌های مختلف برای پرداخت مهریه

 مهریه به‌صورت حال در عقد تعیین شده باشد: دراین‌صورت باید تا مهلتی که در هنگام عقد مشخص شده است زن مهریه را دریافت کند.

 مهریه به‌صورت مدت‌د‌ار در هنگام عقد تعیین شده باشد: در این مورد  نیز باید زن مهریه را از مرد تا مهلت مشخص شده دریافت کند.

 مطالبه مهریه در هنگام عقد به صورت اختیار زوجه تعین شده باشد: در چنین حالتی هرگاه زن درخواست وصول مهریه کند می‌تواند اقدام به دریافت مهریه در عقد موقت یا دائم را بنماید که اصطلاحا به این مهریه عندالمطالبه است.

 مطالبه مهریه از جانب زن منوط باشد به استطاعت و توان مالی مرد در پرداخت: در این نوع از مهریه که هنگام عقد تعیین شده و توافق طرفین رسیده است، زن باید اثبات کند که شوهر تونایی مالی برای پرداخت مهریه را دارد. آن وقت می‌تواند اقدام به دریافت مهریه خود ‌کند. اصطلاحا به این مهریه عندالاستطاعه است.

 در صورتی که هنگام عقد مبلغ معینی به عنوان مهریه تعیین شود اما توافق شود که پرداخت آن به زن به صورت اقساطی باشد: در این حالت مرد باید در زمان تایین شده به عنوان زمان پرداخت قسط، مبلغ مورد نظر را پرداخت کند. 

زمان پرداخت مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب بهترین روشی که با آن می‌توانید مهریه را به اجرا بگذارید  را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شرب خمر یا مصرف مشروبات الکلی، علاوه بر این‌که یک جرم حدی است و شرایط و کیفیات این جرم و مجازات مصرف مشروبات الکلی در شرع بیان شده، می‌تواند زمینه وقوع جرایم دیگری را نیز به وجود بیاورد.

مجازات مصرف مشروبات الکلی

شرب خمر به نوشیدن و مصرف مشروبات الکی (بدان لحاظ که سُکرآور هستند) را گویند. سکر حالتی‌ است که در آن عقل انسان زایل شده و قدرت تفکر بسیار ضعیف می‌شود. به موجب ماده (۲۶۴) قانون مجازات شرب خمر، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق، کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه‌ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات مصرف مشروبات الکلی می‌پردازیم.

راه‌های اثبات جرم شرب خمر

اقرار

معمولا ‌یک بار اقرار، برای جرائم کافی ‌است. اما در مواردی نیز مانند مصرف مشروبات برای اثبات نیاز به دوبار اقرار است.

شهادت

اگر راه اثبات شرب خمر شهادت باشد، فقط با شهادت دو مرد عادل ثابت می‌شود. در شاهدان باید ویژگی‌های بلوغ، عقل، ایمان، عدم وجود دشمنی دنیوی بین شاهد و طرفین دعوا، عدم اشتغال به تکدی‌گری و ولگردی جمع باشد.

علم قاضی

علم قاضی، یکی از دلایل اثبات جرم است که به مورد خاصی اختصاصی ندارد.

نکته: درصورت عدم اقرار و صرفا مثبت بودن تست الکل، مجازات حدی شرب خمر درنظر گرفته نمی‌شود و منوط به مجازات تعزیری خواهد شد.

مجازات مصرف مشروبات

مجازات مصرف مشروبات الکلی یا شرب خمر 

در قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ قسمت حدود مواد ۲۶۴ و ۲۶۵ و ۲۶۶ و نیز در ماده ۷۰۱ و ۷۰۴ از کتاب پنجم ۲۶۶ تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵ را به مجازات و تنبیه مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی اختصاص داده است.

آنچنان که ماده ۲۶۴ این قانون مصرف مسکر از قبیل خوردن، چه کم و چه زیاد، خالص باشد یا مخلوط به گونه‌ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند موجب حد است.

خوردن آبجو را نیز اگر مستی هم نیاورد موجب حد می‌داند. در ماده ۲۶۵ حد مصرف مسکرات( مشروبات الکلی) را ۸۰ ضربه تازیانه تعیین می‌کند.

به علاوه درصورتی‌که استعمال مشروبات در اماکن و معابر علنی باشد را علاوه بر اجرای حد شرعی شرب خمر فرد خاطی به ۲ تا ۶ ماه حبس تعزیری محکوم خواهد شد.

همچنین تاسیس مکان‌هایی برای مصرف مشروبات الکلی و دعوت مردم به آن مکان ۳ ماه تا ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق یا از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات را در پی خواهد داشت. اگر هر دو مورد را مرتکب شود به حداکثر مجازات محکوم می‌شود.

مصرف مشروبات الکلی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب فحش ناموسی چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی دلتا,مسائل حقوقی,قانون مجازات اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()