نوشته شده توسط : مجله دلتا

تایید وکالتنامه از دو طریق مراجعه حضوری یا از طریق پست امکانپذیر است. اگر وکالتنامه بار مالی داشته باشد نیاز به مراجعه حضوری است. بار مالی یعنی به وکیل در ایران اجازه انجام دادن امور مالی داده شود.

وکالت نامه خارج از کشور

ایرانیان مقیم خارج برای تنظیم وکالتنامه در خارج از کشور باید به نکات ویژه‎ای توجه داشته باشند تا اقدامات آن‌ها توسط وکیل در ایران قانونی باشد. به همین منظور در این نوشتار به بررسی موارد مربوط به استعلام وکالت نامه خارج از کشور پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

تنظیم وکالتنامه خارج از کشور

ایرانیان مقیم خارج از کشور، برای تنظیم وکالتنامه برای رسیدگی به در خواست‌های خود در ایران باید موارد زیر را انجام دهند:

۱. افراد باید به سایت تایید اسناد کنسولی (تاک) مراجعه و ثبت‌نام کنند. اطلاعات مربوط به فرد به عنوان موکل، و همچنین اطلاعات وکیل وی، باید کامل و عیناً مطابق شناسنامه‌های ایرانی‌ باشد.

۲. پس از ورود به سامانه تاک به قسمت پروفایل، نمایندگی یا کنسولگری ایران در کشوری که در آن سکونت دارند مراجعه و سپس وارد قسمت “وکالتنامه” شده و نوع وکالتنامه مدنظر خود را انتخاب کنند.

۳. ابتدا وکالتنامه را تنظیم و تکمیل کنند و بعد از اطمینان از متن وکالتنامه دکمه تایید را بزنند تا کد رهگیری به آن‌ها داده ‌شود.

تنظیم وکالت نامه خارج از کشور

انواع وکالت نامه خارج از کشور

• وکالتنامه ازدواج (موکل زن)

• وکالتنامه ازدواج (موکل مرد)

• وکالتنامه اقامه دعوی

• وکالتنامه امور اداری

• وکالتنامه امور بانکی و…

نمونه وکالت نامه خارج از کشور

متن وکالتنامه‌های انتخابی به عنوان نمونه قابل تغییر است. کلیه قسمت‌های وکالتنامه خارج از کشور شامل مشخصات وکیل، مورد وکالت، و حدود اختیارات قابل ویرایش است. افراد می‌توانند مورد وکالت و حدود اختیارات را مطابق با نیاز خود تغییر دهند و مسئولیت مفاد وکالتنامه به عهده موکل است.

تنظیم وکالت نامه

تایید و دریافت وکالت نامه در کشور مبدا

تایید وکالتنامه از دو طریق مراجعه حضوری یا از طریق پست امکانپذیر است. اگر وکالتنامه بار مالی داشته باشد نیاز به مراجعه حضوری است. بار مالی یعنی به وکیل در ایران اجازه انجام دادن امور مالی داده شود. در این صورت باید با دریافت کد رھگیری و مدارک شناسایی معتبر به دفتر حفاظت مراجعه کرد. اگر وکالتنامه بار مالی نداشته باشد می‌توان با ارسال کد رھگیری برای دفتر حفاظت از طریق ایمیل اقدام شود.

تایید وکالت نامه خارج از کشور در ایران

مرحله آخر تایید نهایی وکالتنامه در ایران است. وکالتنامه باید در ایران به وزارت امور خارجه ارائه شده و تایید شود تا قابل استفاده در مراکز رسمی در داخل ایران باشد. افراد برای ارسال وکالتنامه خود به ایران می‌توانند از طریق پست اقدام کنند. راه ساده‌تر و کم هزینه‌تر، کمک گرفتن از طریق دوستان و آشنایانی است که قصد عزیمت به ایران را دارند تا از این طریق وکالتنامه را به ایران انتقال دهند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه شکایت از وکیل “شکایت از وکیل امکان دارد؟” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

تفاوت کلاهبرداری و جعل چیست؟

مراحل قانونی دریافت مهریه چگونه است؟

عواقب عدم پرداخت عوارض شهرداری چیست؟

وکالت معاضدتی و شرایط آن

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید

 



:: برچسب‌ها: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بر طبق قانون حق طلاق با مرد است و اگر مردی دادخواست طلاق به طرفیت همسر تقدیم دادگاه کند در نهایت رای (گواهی عدم امکان سازش) صادر خواهد شد ولی ثبت طلاق منوط به پرداخت حقوق مالی زن ناشی از ازدواج است که در رای دادگاه منظور می شود.

طلاق به دلیل خیانت

طلاق به دلیل خیانت همسر از جمله معضلاتی است که امروزه باعث شده پرونده‌های بسیاری در دادگا‌ه ها تشکیل شود. در مجله دلتا این موضوع و حقوق هر یک از زوج‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

طلاق به دلیل خیانت شوهر

همانطور که می دانید به دلیل این که حق طلاق با شوهر است، در صورتی ک زن در دادگاه بتواند عسر و حرج که در واقع سختی و مشقتی است که در زندگی از سوی شوهر به زن وارد می‌شود اثبات کند ، به تشخیص دادگاه به رغم مخالفت مرد می تواند طلاق بگیرد.

راه دیگر این است که اگر بتواند یکی از موارد چهارده گانه شروط عقدنامه را در صورتی که مرد امضاء کرده باشد، ثابت کند، می‌تواند طلاق بگیرد. حال با توجه به آنچه گفته شد اثبات رابطه نامشروع شوهر و گرفتن حکم در این خصوص می‌تواند با تشخیص دادگاه هم از مصادیق عسر و حرج و هم از مصادیق بند های ۲ و ۹ شروط ضمن عقد نکاح تلقی شود.

طلاق به دلیل خیانت شوهر

مهریه در صورت خیانت زن به مرد

در فرض اثبات رابطه نامشروع زنی که شوهر دارد مهریه او از بین نمی‌رود؛ به عبارت دیگر حتی اگر زنی به سبب جرم در زندان هم که باشد می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه به طرفیت شوهر را به دادگاه خانواده ارائه کند.

گرچه در این مواقع دیده شده است که زن بنا به دلائلی در قبال طلاق و شکایت نکردن از شوهر حاضر به گذشت از مهریه و به اصطلاح، طلاق توافقی شده است ولی از حیث مقررات حقوقی اثبات رابطه نامشروع باعث از بین رفتن مهریه نخواهد شد. البته اگر مهریه عندالاستطاعه باشد پرداخت مهریه موکول به استطاعت و توان مالی مرد است و زن باید آن را اثبات کند.

طبق قانون حق طلاق با مرد است و اگر مردی دادخواست طلاق را به دادگاه تقدیم کند در نهایت رای گواهی عدم امکان سازش صادر خواهد شد ولی طلاق در صورت پرداخت حقوق مالی زن از جمله مهریه.. انجام می‌شود و این موضوع در رای دادگاه نیز ذکر می‌شود.

البته در خصوص دریافت تا نصف اموال شوهر باید در نظر داشت که طبق قانون در صورتی زن مستحق دریافت تا نصف اموال موجود بعد از ازدواج است که طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری و سوء رفتار و سوء اخلاق او نباشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با طلاق توافقی مطلب “مزایا و معایب طلاق توافقی” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

شرایط طلاق غیابی

دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به چه اموری را دارد؟

طلاق توافقی ؛ و پاسخ به ۵ پرسش حقوقی

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید

 



:: برچسب‌ها: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
طبق قانون هر یک از والدین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات طفل خود را دارد . تعیین زمان و مکان ملاقات و سیر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین پدر و مادر با دادگاه است.
 

طبق قانون هر یک از والدین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات فرزند خود را دارد . تعیین زمان و مکان ملاقات و سیر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین پدر و مادر با دادگاه خانواده است. در ادامه با موضوع تعیین زمان ملاقات فرزند با مجله دلتا همراه باشید.

زمان ملاقات فرزند

هرکدام از والدین این حق را دارند که در فواصل معین با کودک خود ملاقات کنند و حتی مشکل اخلاقی مادر یا پدر هم باعث نمی‌شود از ملاقات وی با فرزند جلوگیری شود. در صورتی که میان پدر و مادر درباره مدت زمان ملاقات و نحوه آن توافق شده باشد، طبق همان توافق عمل می‌شود. اما در صورت توافق نشدن، دادگاه در حکم خود مدت ملاقات و نحوه آن را برای کسی که حق حضانت ندارد، مشخص می‌کند. معمولاً دادگاه‌ خانواده یک یا دو روز از آخر هفته را به این امر اختصاص می‌دهند و گفته می‌شود ملاقات بیش از این مقدار با شخصی که حضانت را به عهده ندارد، موجب اختلال در حضانت و دوگانگی در تربیت کودک می‌شود. اما سلب کلی حق ملاقات از پدر یا مادری که حضانت به عهده او نیست برخلاف قانون است و دادگاه نمی‌تواند حکم به آن بدهد. با این حال اگر ملاقات با پدر یا مادری که حضانت به عهده او نیست واقعاً برای مصلحت و منافع کودک مضر باشد، دادگاه می‌تواند مواعد ملاقات را طولانی‌تر کند. به طور مثال به جای هفته‎ای یک بار ، ماهی یک بار یا هر شش ماه یک بار تعیین کند یا ملاقات با حضور اشخاص ثالث باشد.


البته زمانی که ملاقات خطر جانی برای فرزند داشته و پدر یا مادر حالت خطرناک روانی داشته باشند، برای جلوگیری از صدمه به فرزند، می‌توان با حکم دادگاه مانع از دیدار یکی از والدین که دچار چنین مشکلی هستند، شد.

تعیین محل ملاقات فرزند

تعیین مکان ملاقات فرزند می تواند توافقی باشد و در صورت عدم توافق با تشخیص دادگاه است. برخی دادگاه‌ها نیز برای حل این مشکل، کلانتری را محل ملاقات قرار می‌دهند. در حالی که این اقدام به طفل آسیب روحی و روانی جدی وارد می کند و ترس و اضطراب ناشی از این ملاقات ها آرامش روحی او را در معرض خطرات جدی قرار می دهد. در قانون حمایت خانواده، قانون‌گذار به لزوم ایجاد امکانات مناسب برای ملاقات فرزندان طلاق با والدینشان تأکید می‌کند. بنابراین پیش‌بینی محل ملاقات فرزندان طلاق و حضانت با والدین آن‌ها، در محیطی فارغ از تنش و آسیب اقدامی است که قانون‌گذار در قانون حمایت خانواده مصوب ۹۱ و ماده ۶۸ آیین‌نامه اجرایی این قانون مصوب سال ۹۳ به آن توجه داشته است.

مدارک لازم برای دادخواست ملاقات فرزند

۱. کارت ملی
۲. شناسنامه،
۳. سند ازدواج یا طلاق نامه

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با حضانت فرزند مطلب “حضانت فرزند بعد از طلاق با کیست؟” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

این نوع اجاره به نفع مستاجر است چون دیگر نیاز به پرداخت ماهانه‌ مبلغی به عنوان اجاره ندارد و از طرفی در پایان قرارداد مبلغ رهن مجدداً به او برگردانده می‌شود. در واقع رهن کامل شبیه این است که پول را در بانک سرمایه‌گذاری کرده و سودِ پول را به موجر می‌دهید.

قرارداد رهن کامل

قرارداد رهن و اجاره املاک از جمله قراردادهای رایج و متداول و رهن کامل یکی از این گونه قرداد هاست . در مجله دلتا قرارداد رهن و قوانین و مقررات آن بررسی شده است. با ما همراه باشید.

رهن کامل چیست؟

گاهی اوقات صاحب‌خانه به دلایلی پول لازم است. اما از طرفی قصد فروش خانه‌ را ندارد. در این شرایط معمولا صاحب‌خانه‌ها مایلند ملک خود را رهن کامل اجاره دهند. رهن کامل خانه به نوعی اجاره گفته می‌شود که در آن مستاجر هنگام عقد قرارداد مبلغ زیادی را به عنوان رهن در اختیار موجر می‌گذارد و در عوض دیگر هر ماه اجاره‌ای پرداخت نمی‌کند. این مبلغ تا پایان قرارداد نزد موجر باقی می‌ماند و پس از پایان قرارداد به مستاجر برگردانده می‌شود.

مزایا و معایب رهن کامل

مزایا

۱. این نوع اجاره به نفع مستاجر است چون دیگر نیاز به پرداخت اجاره بها ماهانه‌ ندارد و از طرفی در انتهای قرارداد مبلغ رهن مجدداً به او برگردانده می‌شود. در واقع رهن کامل شبیه این است که پول را در بانک سرمایه‌گذاری کرده و سودِ پول را به موجر می‌دهید. با این تفاوت که تا پایان قرارداد اجازه ندارند اصل پول را دریافت کنند مگر در موارد خاصی که موجر و مستاجر اقدام به فسخ قرارداد می‌کنند.

۲. هنگام تخلیه خانه چون موجر باید تمام پول را که مبلغ قابل‌توجهی است به صورت نقد به مستاجر بپردازد و از آنجا که امکان دارد او پول را در این مدت خرج کرده و هنگام سررسیدِ قرارداد حساب وی خالی باشد، مستاجر می‌تواند بر سر تمدید قرارداد و میزان احتمالی افزایش مبلغ رهن با موجر مذاکره کند. در واقع در قراردادهای رهن کامل احتمال تمدید قرارداد بیش از قراردادهای اجاره‌ معمول است.

رهن کامل

معایب

۱. مشکل اصلی رهن کامل خانه اینجاست که اولا در بسیاری از اوقات مالکان تمایلی ندارند خانه را رهن کامل بدهند و اکثر خانه‌های اجاره‌ای بازار به صورت اجاره یا اجاره + رهن در دسترس است.

۲. مبلغ درخواستی مالکان برای رهن کامل گاهی اوقات بسیار بالا و غیر منطقی است که موجب می‌شود مستاجران قید رهن کامل را بزنند.

۳. در بعضی اوقات ممکن است مستاجر از شرایط خانه، همسایه‌ها و… راضی نباشد و بخواهد سر سال یا حتی زودتر خانه را تخلیه کند اما به دلیل اینکه صاحب‌خانه پول کامل رهن را نقدا ندارد شاید در پس گرفتن مبلغ رهن با مشکل مواجه شود. بنابراین پیش از عقد قرارداد رهن کامل بایستی از هر نظر خانه‌ موردنظر را بررسی شود، زیرا معمولا فسخ آن دردسرهای بیشتری نسبت به قراردادهای اجاره دارد.

عرف قیمت

قیمت مبلغ رهن را صاحب‌خانه تعیین می‌کند اما به این معنی نیست که وی بتواند مبلغی غیرمتعارف و خارج از عرف برای ملک در نظر بگیرد زیرا مبلغ رهن به عواملی همچون وضع بازار ملک، شرایط اقتصادی جامعه، نرخ سود بانکی و… بستگی دارد. بر اساس عرف کنونی بازار مسکن، رهن کامل خانه با توجه به مدت زمانی که از ساخت آن می‌گذرد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه است. اگر خانه‌ نوساز باشد یک چهارم و هرچه که عمر خانه بیشتر باشد، این ضریب به یک ششم نزدیک می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد مطلب “فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

خرید و فروش املاک ورثه ای و قوانین آن

دادخواست و نحوه تنظیم آن

تفاوت کلاهبرداری و جعل چیست؟

کفالت چیست؛ چه کسی می‌تواند کفیل متهم شود؟

تنظیم وکالت نامه خارج از کشور

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید

 



:: برچسب‌ها: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
برای مطالبه و گرفتن مهریه از مادرشوهر، ابتدا لازم است تا در صورت رسمی بودن سند از طریق اداره اجرای ثبت و یا دادگاه خانواده نسبت به مطالبه مهریه اقدام کرد.
 

گاهی برخی خانم ها به منظور اطمینان بیشتر از خانواده شوهر می‌خواهند که آن‌ها در عقدنامه خود را ضامن تعهدات شوهر از جمله مهریه معرفی کنند و این سند که جزء اسناد رسمی است قابل اجرا در خصوص افرادی است که ضامن شده‌اند. ضامن می‌تواند هر شخصی اعم از مادر شوهر و افراد دیگری باشد. در ادامه با موضوع شرایط مطالبه مهریه از مادر شوهر با مجله دلتاهمراه باشید.

نحوه مطالبه مهریه از مادر شوهر

برای مطالبه مهریه از مادر شوهر، ابتدا لازم است تا در صورت رسمی بودن سند از طریق اداره اجرای ثبت و یا دادگاه خانواده نسبت به درخواست مهریه اقدام کرد. شایان ذکر است زن برای درخواست مهریه کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

آیا در صورت فوت مادر شوهری که ضامن مهریه شده است ضمانت او منتفی می‌شود؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت در صورت فوت مادر شوهر، بدهی از ارث او برداشته می‌شود.

 

عدم پرداخت مهریه از سوی مادر شوهر

با درخواست مهریه از مادر همسر و عدم پرداخت مهریه و همچنین عدم اثبات اعسار از طرف وی ، زن می‌تواند بر اساس ماده ۳ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهریه را تقاضا کند.
اما توجه به این نکته ضروری است که دادخواست مطالبه مهریه از ضامن می‌تواند همزمان با مطالبه مهریه از بدهکار  که در اینجا شوهر است به دادگاه خانواده مطرح شود و نیاز نیست تا عدم پرداخت مهریه توسط شوهر به اثبات برسد و سپس علیه ضامن (مادر شوهر) اقدام کرد.
در صورت مطالبه مهریه از مادر شوهر و پرداخت مهریه توسط وی، شوهر نسبت به ضامن مسئولیت دارد و مدیون می‌شود و ضامن در صورتی که با رضایت شوهر، مهریه را ضمانت کرده و بپردازد، می‌تواند برای وصول مبلغی که پرداخت کرده ، به شوهر یا بدهکار اصلی مراجعه کند.

اما اگر ضمانت پرداخت مهریه توسط ضامن بدون اجازه شوهر باشد که در واقع متعهد و بدهکار اصلی است، ضامن پس از پرداخت بدهی نمی‌تواند به شوهر، مراجعه کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالبه مهریه از پدر شوهر مطلب “شرایط مطالبه مهریه از پدر شوهر” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند در مدت بستری در مراکز درمانی ، در صورت برخورد با برخی مشکلات در ارتباط با نحوه محاسبه هزینه ها و چگونگی ارائه خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان، از مشاوره و راهنمایی ناظران بیمارستانی استفاده کنند.
 

افراد گاهی از دفترچه درمان شخص دیگر استفاده می‌کنند؛ باید در نظر داشت که این عمل طبق قانون جرم محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این جرم و مجازات آن در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

استفاده از دفترچه درمانی دیگران

استفاده از دفترچه درمانی فرد دیگر گاهی پیش می‌آید که افراد برای مراجعه به پزشک و مراکز درمانی از دفترچه بیمه افراد دیگری استفاده می‌کنند که البته طبق قانون استفاده از دفترچه بیمه افراد دیگر جرم محسوب می‌شود.
طبق قانون اوراق دفترچه درمانی در حکم اوراق بهادار و هرگونه دخل و تصرف یا سوء استفاده از آن‌ها مشمول مقررات جعل اسناد دولتی است و به همین دلیل فردی که اقدام به این کار کند مجرم است.
در ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی آمده است که هرگاه فردی در اسناد یا نوشته‌های غیر رسمی جعل و با علم به جعل از آن‌ها استفاده کند علاوه بر جبران خسارات به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا به ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

مجازات پزشک متخلف چیست؟

علاوه بر جرم استفاده از دفترچه درمانی فرد دیگر؛ در خصوص پزشک هم باید گفت اگر وی با علم و آگاهی از دفترچه فردی دیگر برای بیمار خود استفاده کند او هم مشمول مجازات خواهد شد. بر اساس قانون هر گاه فردی با توسل به عناوین و وسایل تقلبی از مزایای مقرر در قانون به نفع خود استفاده کند به پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده و در صورت تکرار آن به حبس از ۶۱ روز تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

کارشناسان ناظر بیمارستانی که نمایندگانی از سوی سازمان تامین اجتماعی هستند، به موجب اختیارات و وظایفی که بر عهده دارند، بر حسن اجرای قرارداد میان بیمارستان‌ها و دفاتر اسناد پزشکی نظارت کرده و با بررسی دفترچه‌های درمانی و تشخیص هویت بیماران، مانع سوءاستفاده احتمالی از دفترچه های تأمین درمان ویژه بیمه شدگان تأمین اجتماعی می شوند.


کارشناسان ناظر بیمارستانی در ساعات اداری به صورت مقیم یا سیار، در بیمارستان‌های طرف قرارداد با این سازمان حضور دارند و با ایفای نقش نظارتی و هدایتی، موجب آسان شدن روابط سازمان با بیمارستان‌های طرف قرارداد و بیماران بیمه شده می‌شوند.
به عنوان مثال با حضور بر بالین بیماران بیمه شده، ضمن رؤیت دفترچه درمانی و مطابقت آن با بیمار، طبق ضوابط، معرفی نامه صادر می کنند. معرفی نامه بیمارستانی در حکم تأیید استحقاق بیمه شده و تضمین احتساب هزینه‌های بیمارستانی مطابق قوانین و ضوابط سازمان تأمین اجتماعی است.
همچنین کارشناسان ناظر بیمارستانی، با بررسی و تأیید مواردی مانند نسخه دارویی گرانقیمت تا سقف ریالی مجاز، نسخه MRI  و نیز لوازم پزشکی مورد استفاده بیمار، موجب حذف رفت وآمد اضافه بیماران به دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی می شوند.
بر این اساس بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند در مدت بستری، در صورت برخورد با برخی مشکلات در ارتباط با نحوه محاسبه هزینه ها و چگونگی ارائه خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان، از مشاوره و راهنمایی ناظران بیمارستانی استفاده کنند.
ناظران بیمارستانی نیز با بررسی پرونده بالینی بیماران و رسیدگی اولیه به صورت حساب هزینه درمان بیمه شدگان، ضمن نظارت بر چگونگی تنظیم صورتحساب ها و رعایت تعرفه های پزشکی، موجب تسریع روند پرداخت مطالبات بیمارستان ها می شوند.



:: برچسب‌ها: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
برای بسیاری اتفاق می‌افتد که ملکی را خریداری می‌کنند و هنگام سکونت یا اقدام به بازسازی، با نامه‌ها و اخطارهای شهرداری برای تخلیه ملک مواجه می‌شوند. برای جلوگیری از وقوع چنین مسائلی باید به نکاتی توجه داشته باشند.
 

گاهی اوقات افراد هنگام تصمیم برای بازسازی بنا و مراجعه به شهرداری برای دریافت پروانه ساخت، با دستور عقب‌ نشینی ساختمان مواجه می‌شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در نقشه‌های آینده شهرداری، تصمیم برای تعریض (پهن کردن) معابر آن منطقه وجود دارد. اما طرح تعریض هنوز به مرحله اجرا  نشده است. این مسئله به خصوص درباره ملک‌هایی که در کوچه‌های باریک قرار دارند اتفاق می‌افتد. در این شرایط برای مالکان مسائل و مشکلاتی پیش خواهد آمد. ضمن اینکه برخی افراد اقدام به خرید ملک می‌کنند و پس از مدتی متوجه می‌شوند که آن منطقه در محدوده طرح‌های نوسازی شهرداری قرار دارد و به این ترتیب متحمل زیان‌های بسیاری می‌شوند. در مجله دلتا سعی شده قانون مربوط به عقب نشینی ساختمان به طور دقیق بررسی شود.

جبران خسارت عقب نشینی ساختمان

قانون به شهرداری اجازه می‌دهد طرح‌های نوسازی و بهینه‌سازی معابر را اجرا کند. این به این معنا است که افراد به ناچار باید با شهرداری همکاری کنند و آن مقدار از ملک را که لازم است، در اختیار طرح‌های عمرانی قرار دهند. اما برای پیشگیری از ضرر و زیان ناشی از عقب‌نشینی، باید به نکات زیر توجه شود.

۱.هنگامی که شهرداری به دلیل اجرای طرح‌های عمرانی مالکی را ناچار به تسلیم ملک خود کرده و یا به ملک خسارتی وارد می‌کند، ملزم به پرداخت هزینه خواهد شد.

۲. در صورت وارد شدن خسارت به ساختمان، کارشناسان میزان خسارت وارده را بررسی و مبلغی را تعیین می‌کنند و شهرداری موظف به پرداخت آن مبلغ خواهد بود.

۳. در مورد خسارت به زمین، یعنی مواقعی که شهرداری تمام یا بخشی از ملک را تصرف می‌کند، ارزش ملک به بهای یک سال قبل از ارزیابی در نظر گرفته می‌شود و به این ارزش شش درصد اضافه خواهد شد.

 

۴. شهرداری برای مالکانی که با طرح‌های عمرانی همکاری می‌کنند و بخشی از ملک خود را برای اجرای این طرح‌ها از دست می‌دهند، مزایایی در نظر گرفته است.

۵. در برخی موارد و در صورت امکان، برای بازسازی ملکی که بخشی از آن تخریب شده است، جواز تراکم بیش از حد مجاز منطقه صادر خواهد شد.

برخی مواقع افراد از طرح‌های شهرداری مطلع می شوند و قبل از اجرای طرح‌ها، خود به تخریب و بازسازی بنا می‌پردازند. در واقع قبل از اینکه دستوری از جانب شهرداری صادر شده باشد، اقدام به عقب‌نشینی ملک می‌کنند؛ در این حالت شهرداری نه فقط وظیفه‌ای برای پرداخت غرامت ندارد، بلکه حتی مجبور به اعطای تسهیلات تراکم و تخفیف مالیاتی نیز نخواهد بود. البته ممکن است به دلیل اقدام داوطلبانۀ مالک برای نوسازی شهر و هماهنگی با طرح‌های شهرداری تسهیلاتی در نظر گرفته شود، اما اجبار قانونی در این خصوص وجود ندارد.

اطلاع رسانی لزوم عقب‌نشینی ساختمان

قبل از اینکه طرح‌های شهرداری به مرحله اجرا برسند، به مالکان اطلاع داده خواهد شد. اطلاعات مربوط به طرح‌های نوسازی، در نشریات عمومی اعلام می‌شود. به علاوه شهرداری برای همه مالکانی که تمام یا بخشی از ملک آن‌ها در محدوده طرح قرار گرفته است، نامه‌هایی ارسال می‌کند. از طریق این نامه‌ها افراد از جزئیات طرح، زمان شرکت در جلسات تعیین قیمت و زمان تخلیه آگاه می‌شوند. در برخی موارد مأموران شهرداری، شخصاً به محل مراجعه و با مالکان صحبت می‌کنند.

 

خرید ملک دارای عقب نشینی

برای افراد بسیاری اتفاق می‌افتد که ملکی را خریداری می‌کنند و در زمان سکونت یا اقدام به بازسازی، با نامه‌ها و اخطارهای شهرداری برای تخلیه مواجه می‌شوند. برای جلوگیری از وقوع چنین مسائلی باید به نکات زیر توجه شود.

۱. لازم است قبل از خرید ملک به شهرداری منطقه‌ای که ملک در آنجا واقع شده مراجعه و اطلاعات لازم کسب شود.

۲. داشتن اطلاعاتی مانند کاربری پلاک (مسکونی یا تجاری-اداری)، عقب‌نشینی، متراژ دقیق و اضافه متراژ، تخلفات صورت‌ گرفته و وضعیت ملک در طرح‌های حال و آینده شهرداری، هنگام خرید بسیار مهم است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه استعلام از شهرداری مطلب “استعلام شهرداری برای فروش ملک چه مدت اعتبار دارد؟” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در مواردی که بقا و پایداری عقد وکالت بعد از فوت موکل در وکالتنامه ذکر و بیان شود که وکالت بعد از فوت نیز باقی است، اما باز هم این شرط معتبر و قانونی نیست و وکالت بلاعزل باطل می‌شود. مگر در موارد خاصی که در ادامه توضیح داده شده است.

وکالت بلاعزل بعد از فوت

وکالت بلاعزل یکی از پایدارترین نوع وکالت است که موکل به وکیل وکالت می‌دهد و در وکالتنامه حق عزل وکیل را از خود ساقط می‌کند. اما سوالی که در خصوص وکالت بلاعزل پرسیده می‌شود این است که، آیا زمانی که موکل فوت کند هنوز وکیل اختیاراتی دارد؟ به همین منظور در این نوشتار به بررسی این موضوع و همچنین شرط بقای وکالت بعد از فوت موکل پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

وکالت بلاعزل بعد از فوت

طبق قانون مدنی وکالت بلاعزل در یکی از شرایط زیر باطل می‌شود.

۱.عزل موکل

۲.استعفای وکیل

۳.فوت یا جنون وکیل یا موکل

بنابراین با مرگ وکیل یا موکل، وکالت بلا عزل از بین می‌رود. البته در برخی موارد ممکن است تحت شرایطی وکالت مذکور بعد از فوت متوفی باقی بماند.

وکالت بلاعزل

شرط وکالت بعد از فوت موکل

حتی در مواردی که بقا و پایداری عقد وکالت بعد از فوت موکل در وکالتنامه ذکر و بیان شود که وکالت بعد از فوت نیز باقی است، اما باز هم این شرط معتبر و قانونی نیست و وکالت باطل می‌شود. اما در مواردی که خرید و فروش (عقد بیع) به صورت بلاعزل انجام ‌شود و موکل فوت کند، در این صورت وکالت باطل می‌شود ولی عقد بیع به قوت خود باقی است و وراث باید در دفترخانه حاضر شوند و مبیع را به نام فروشنده کنند. در صورت خودداری ورثه از حضور در دفترخانه و انتقال مبیع، خریدار باید در مراجع قضایی طرح دعوا کند. اصولا باید دانست که با وجود وکالت نامه بلاعزل حتی با فوت یا جنون هر یک از طرف‌ها، عقد وکالت باطل می شود ولی اگر موکل فوت کند، ورثه او قائم مقام تعهدات مورث خود خواهند بود و حقی که در موضوع وکالت به وجود آمده، با فوت یا جنون موکل از میان نمی‌رود و با اثبات آن، ورثه موکل باید آن را به ذی حق تادیه کنند و از طرف دیگر، با فوت یا جنون وکیل حق مزبور نیز به ورثه وی منتقل می‌شود.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با وکالت بلاعزل مطلب “وکالت بلاعزل چیست و ابطال آن چگونه است؟” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

تفاوت کلاهبرداری و جعل چیست؟

سرقفلی چیست ؛ چه اقداماتی آن را ساقط می‌کند؟

حق انتفاع ؛این حق با مالکیت منافع تفاوت دارد؟

پیگیری اموال به سرقت رفته

جعل مدرک تحصیلی چه مجازاتی دارد؟

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید

 



:: برچسب‌ها: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از اقداماتی که برای رفع سؤ اثر از چک باید اقدام شود، تامین موجودی است. در این موارد مشتری مقدار موجودی را که کم شده، به حساب جاری خود واریز می‌کند و وقتی از صاحب نفع چک مبلغ را دریافت کرد، بانک سوء اثر چک‌ را رفع می‌کند.

رفع سوء از اثر چک

رفع سوء اثر چک قوانین و مراحلی دارد و برای اینکه مشتری بتواند برای رفع سوء اثر چک افدام کند باید آن مراحل را طی کند. درمجله حقوقی دلتا قوانین و مراحل رفع سوء اثر از چک برگشتی ذکر شده است. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص با مجله دلتا همراه باشید.

درخواست رفع سوء اثر از چک برگشتی

مشتری برای از بین بردن سوءاثر از چک برگشتی باید مراحلی را طی کند که در ادامه به ترتیب توضیح داده شده است.
۱.تامین موجودی

۲.ارائه لاشه چک برگشتی

۳.ارائه رضایت نامه محضری ذی نفع به بانک

۴.واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود کردن آن به مدت ۲۴ ماه

۵.ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی

رفع سوء از اثر چک

تامین موجودی

در این موارد مشتری مقدار موجودی را که کم شده، به حساب جاری خود واریز می‌کند و وقتی از صاحب نفع چک مبلغ را دریافت کرد، بانک سوء اثر را رفع می‌کند.

ارائه لاشه چک برگشتی

مشتری لاشه چک برگشتی را به بانک تحویل می‌دهد و از بانک رسید دریافت می‌کند.

ارائه رضایت نامه محضری ذی نفع به بانک

در این مرحله شخص، به بانک رضایتنامه محضری می‌دهد که اگر لاشه چک برگشتی مفقود، دزدیده یا بسوزد یا به هر دلیل دیگر از بین برود، فرد ذینفع چک می‌تواند به دفترخانه‌های رسمی بانک مراجعه کند و رضایتنامه را بگیرد و چک خود را باطل کند.

واریز مبلغ چک به بانک و مسدود کردن آن

در این مرحله مبلغ چک به حساب جاری واریز و به مدت ۲۴ ماه مسدود می شود. چنانچه حساب جاری مسدود نشود، لاشه چک یا رضایتنامه محضری را ارائه کرد و اگر حساب جاری مسدود نشده باشد، مشتری می‌تواند معادل کسری موجودی را واریز کرده و درخواست مسدود شدن وجه را به مدت ۲۴ ماه ارائه دهد و بعد برای رفع سوء اثر چک را اقدام کند.

رفع سوء از اثر چک

ارائه حکم قضایی

در این مرحله حکم قضایی برای رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی ارائه می‌شود. اگر مشتری پس از برگشت چک در مدت ۱۰ روز به تامین کسری موجودی حساب کند یا رضایت نامه و یا لاشه چک را ارائه دهد، بانک باید اطلاعات لازم برای گواهی نامه عدم پرداخت را به سامانه بانک مرکزی بفرستد.

نکات مهم در خصوص رفع سوء اثر چک

۱. اطلاعات مربوط به گواهی‌نامه عدم پرداخت، پس از ده روز کاری از زمان برگشت چک به بانک مرکزی ارسال می‌شود.
۲. امکان دریافت فهرست کامل تعداد و مشخصات چک‌های برگشتی در شعبه مربوطه وجود دارد.
۳. نتیجه رفع سوء‌اثر از چک برگشتی پس از ده روز کاری از زمان انجام عملیات رفع سوء اثر در شعبه قابل پیگیری است.
۴. با توجه به تمرکز عملیات رفع سوء‌اثر چک برگشتی در شعب بانک، مراجعه متقاضیان به ادارات مرکزی بی‌نتیجه خواهد بود.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با صدور چک از حساب مسدود مطلب “صدور چک از حساب مسدود جرم است؟” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , چک ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در هر معامله‌ای هنگام عقد قرارداد موردی که قرار است خریده یا فروخته شود به‌ صورت فیزیکی موجود است و تعهدات هر دو طرف مشخص ‌شده است. اما در قرارداد پیش‌فروش چون ملک مورد معامله هنوز موجود نیست همواره اختلافاتی بین خریدار و فروشنده به وجود می‌آید.

قرارداد پیش فروش

قرارداد پیش فروش از جمله موضوعات حقوقی است که همواره پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. علت این پیچیدگی در این است که مورد معامله به‌ صورت کامل وجود خارجی ندارد. همین امر می‌تواند باعث بوجود آمدن مشکلات بعدی در عقد قرارداد شود. در مجله دلتا ابعاد مختلف قرارداد پیش‌ فروش و تعهدات هر یک از خریدار و فروشنده بررسی شده است.

قرارداد پیش فروش آپارتمان

در هر معامله‌ای هنگام عقد قرارداد موردی که قرار است خریده یا فروخته شود به‌ صورت فیزیکی موجود است. اما در قرارداد پیش‌فروش چون ملک مورد معامله هنوز ساخته نشده همواره اختلافاتی بین خریدار و فروشنده به وجود می‌آید و پرونده‌های بسیاری در دادگاه در این زمینه تشکیل ‌می‌شود. هنگام تنظیم هر قرارداد پیش‌‌فروش باید همه شروط فروشنده و خریدار ملک موردنظر به ‌صورت کتبی ثبت‌ شده و به امضای دو طرف برسد. طبق قانون، فروشنده باید واحد ساختمانی با ویژگی‌هایی که در قرارداد پیش‌فروش تعیین شده، در زمین موردنظر به‌صورت آپارتمان احداث یا تکمیل کند و به خریدار تحویل دهد. این قرارداد می‌تواند قبل از ساخت و یا در مراحل ساخت تنظیم شود به‌ شرط آن‌ که تمام امکانات مورد توافق دو طرف در قرارداد قید شود. در قرارداد پیش‌فروش فروشنده صاحب‌ ملک است و همه مدارک شامل مدرک شناسایی خریدار و فروشنده، نشانی هر دو طرف قرارداد، مساحت و جزئیات زمین در متن قرارداد باید ذکر شود.

قرارداد پیش فروش آپارتمان

تعهدات در قرارداد پیش فروش

پرداخت مبلغ ملک و نحوه پرداخت آن از مهم‌ترین تعهدات خریدار است. پرداخت اقساطی مبلغ از توافقات بین خریدار و فروشنده در هر قرارداد پیش فروش است. بنابراین این نوع قرارداد را می‌توان قرارداد مشارکت هم نامید زیرا در این موارد مالک به دلیل عدم توان مالی ملک خود را برای پیش‌فروش می‌گذارد. در قرارداد پیش فروش به‌ شرط پرداخت به‌ موقع اقساط از سوی خریدار روند ساخت ملک با سرعت و به‌ موقع صورت می‌گیرد.

مراحل قانونی در قراردادهای پیش فروش

فرآیند قانونی قرارداد پیش فروش ملک، این است که بعد از گرفتن پروانه ساختمانی از شهرداری و دریافت شناسنامه ساختمان، فروشنده برای هر واحد با جزئیات کامل آگهی فروش درج می‌کند. همچنین باید کلیه مراحل قرارداد پیش فروش در دفتر اسناد رسمی انجام و ثبت شود. بنابراین طبق قانون اگر فروشنده قبل از تنظیم سند در دفاتر رسمی، اقدام به درج آگهی یا پیش‌فروش ملک کند، مجازاتی برابر با ۹۱ روز تا ۱ سال حبس یا ۲ تا ۴ برابر وجوه دریافتی جریمه می‌شود.
شایان ذکر است مهم‌ترین بحث قرارداد پیش فروش، مساله تاریخ تحویل ملک به خریدار است که اغلب به دلیل مشکلات ساخت‌وساز به تعویق افتاده و باعث بحث بین خریدار و فروشنده می‌شود.

پیش فروش آپارتمان

شرایط پرداخت پیش‌ فروش آپارتمان

در متن قرارداد پیش فروش باید زمان و نحوه پرداخت اقساط ذکر شده و هر دو طرف آن را امضا کنند. بهترین روش پرداخت مبلغ ملک در این قراردادها این است که با پیشرفت کار در هر مرحله خریدار مبلغ قسط مشخص‌ شده برای آن مرحله را پرداخت کند.

نکات مهم در قراردادهای پیش فروش

۱. سند مالکیت و مشخصات کامل فروشنده باید مشخص شود.
۲. تنظیم قرارداد پیش‌فروش باید در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد.
۳. فروشنده باید مجوز لازم برای درج آگهی فروش را از مراجع مربوطه دریافت کرده باشد.
۴. جزئیات کامل ملک شامل متراژ و موقعیت و …. باید به‌ صورت واضح در متن قرارداد ذکر شود.
۵. تاریخ دقیق تحویل و در نظر گرفتن جریمه در صورت عمل نکردن طرف‌ها به تعهدات خود مشخص شود.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با فسخ معامله به دلیل تاخیر در پرداخت مبلغ مطلب “فسخ معامله ملکی به علت تاخیر در پرداخت پول” را مطالعه کنید.

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا....



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , معامله املاک ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طبق قانون، دادگاه کیفری دو صلاحیت رسیدگی به تمام جرائم را دارد مگر آن جرائمی که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دادگاه دیگری است. به طور مثال آن دسته از جرائمی که مجازات آن‌ها اعدام است در صلاحیت دادگاه کیفری یک قرار دارد، به همین دلیل دادگاه کیفری دو اجازه رسیدگی به آن را ندارد.

دادگاه کیفری دو

دادگاه‌های کیفری هر کدام دارای صلاحیت مشخص و معینی هستند و طبق قانون هر کدام مکلف به رسیدگی به پرونده‌هایی هستند که طبق قانون صلاحیت آن‌ را دارند. این نظم در صلاحت قضایی از بسیاری جهات مفید است اما ممکن است وقتی افراد قصد شکایت در خصوص یک موضوع را دارند، اطلاع کافی نداشته باشند که باید به کدام دادگاه مراجعه کنند. در حقیقت مراجعه به دادگاهی که طبق قانون، اجازه رسیدگی به پرونده‌ای را ندارد، هیچ فایده و منفعتی برای شاکی ندارد و آن دادگاه تحت هیچ شرایطی به موضوع رسیدگی نمی‌کند. به همین دلیل در مجله حقوقی دلتا بر آن شدیم که دادگاه کیفری دو و نحوه صلاحیت آن را برای شما توضیح دهیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

دادگاه کیفری چیست؟

این دادگاه‌‌ به پرونده‌های کیفری رسیدگی می‌کنند. در واقع دادگاه کیفری به بررسی پرونده‌هایی می‌پردازد که فرد طبق قوانین مجازات اسلامی، قوانین مبارزه با مواد مخدر و … مجرم شناخته شده و برای آن مجازاتی مانند حبس، شلاق، قصاص و … تعیین شده است.

رسیدگی در دادگاه کیفری دو

نحوه رسیدگی در دادگاه کیفری دو

نحوه رسیدگی در دادگاه کیفری دو به این صورت است که بعد از اتمام رسیدگی در دادسرا، شخص بازپرس در صورت موافقت دادستان با صدور کیفرخواست، قرار جلب دادرس را صادر می‌کند و با این کار از دادگاه می‌خواهد که به پرونده مطرح شده رسیدگی و برای جرمی که رخ داده، مجازات صادر کند.

صلاحیت دادگاه کیفری دو

طبق قانون، دادگاه کیفری دو صلاحیت رسیدگی به تمام جرائم را دارد مگر آن جرائمی که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دادگاه دیگری است. به طور مثال آن دسته از جرائمی که مجازات آن‌ها اعدام است در صلاحیت دادگاه کیفری یک قرار دارد، به همین دلیل دادگاه کیفری دو اجازه رسیدگی به آن را ندارد. بنابراین به جزء یک سری جرائم که طبق قانون در صلاحیت دادگاه کیفری یک، دادگاه اطفال و نوجوانان، دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی است، سایر جرائم در حوزه صلاحیت دادگاه کیفری دو قرار می‌گیرد.

نحوه اعتراض به رای دادگاه کیفری دو

مهلت درخواست تجدیدنظر از آرای دادگاه‌های کیفری برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و مقیم خارج از ایران دو ماه از تاریخ ابلاغ رأی است و اگر رأی دادگاه غیابی باشد احتساب مدت‌های مذکور بر مبنای پایان مدت واخواهی است و در آرای غیابی از تاریخ اطلاع به محکوم از تاریخ رأی نامبرده ده روز وقت دارد تا به آن اعتراض کند. علاوه بر شاکی و متهم، وکلا و نمایندگان قانونی آنان نیز حق درخواست تجدیدنظر از دادگاه کیفری دارند.

دادگاه کیفری دو چیست

دلایل تجدیدنظر خواهی

۱. ادعای عدم اعتبار مدارک استنادی دادگاه

۲. ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت در گواهان و یا دروغ بودن شهادت آنها

۳. ادعای مخالف بودن رأی با قانون

۴. ادعای عدم توجه به دلایل از سوی دادگاه

۵. ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رأی

اگر شاکی نسبت به رأی اعتراض داشته باشد باید با درخواست کتبی و ابطال تمبر این درخواست را به دفتر دادگاه صادر کننده رأی یا دفتر دادگاه تجدیدنظر تقدیم کند. متهم برای تجدیدنظرخواهی نیاز به ابطال رأی ندارد. (چه برای محکومیت کیفری خود و چه برای ضرر و زیان ناشی از جرم). همچنین اگر متهم در بازداشت باشد باید در خواست تجدیدنظر خود را در دفتر بازداشتگاهی که در آنجا توقیف است تسلیم کند.

اگر درخواست تجدیدنظر تجدیدنظرخواه ناقص باشد مدیر دفتر دادگاه نقایص را به درخواست‌کننده اخطار می کند تا ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ این نقایص را برطرف کند.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با نحوه نوشتن دادخواست مطلب “دادخواست و نحوه تنظیم آن” را مطالعه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

حریم خصوصی اشخاص، مانند مکالمات و تماس‌های تلفنی ... طبق قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی، غیر قابل تعرض است. بنابراین ضبط صدای اشخاص یا تصویربرداری غیر مجاز و بدون اطلاع، تجاوز به حریم خصوصی محسوب شده و قابل تعقیب کیفری است. با مجله حقوقی دلتا همراه شوید.

ضبط صدای افراد

ضبط صدای افراد در شرایطی جرم و برای آن در قانون مجازات در نظر گرفته شده است. همچنین در مواردی که به نظر بازپرس، تفتیش و بازرسی برای کشف جرم لازم و موضوع با حفظ امنیت ملی و حقوق جامعه ارتباط داشته باشد، امکان صدور دستور شنود مجاز وجود دارد. بنابراین در غیر این صورت شنود غیر مجاز محسوب شده و مجازات در پی دارد. در مجله دلتا به بررسی این جرم و مجازات آن پرداخته شده است.

جرم ضبط صدا چیست؟

حریم خصوصی اشخاص، مانند مکالمات و تماس‌های تلفنی، حریم منزل و محل کار، نامه‌نگاری‌های سنتی و ارسال نامه الکترونیک (ایمیل) و قرار و ملاقات‌های خصوصی، به حکم قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی، غیر قابل تعرض است. بنابراین ضبط صدای اشخاص یا تصویربرداری غیر مجاز و بدون اطلاع، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص محسوب شده و قابل تعقیب کیفری است.

ضبط صدا

آیا ضبط صدا ارزش قانونی دارد؟

در پاسخ به این سؤال که پرسیده می‌شود ضبط صدا مدرک دادگاه است یا خیر باید توجه داشت که استفاده از صدای ضبط شده اشخاص به عنوان مدرک در دادگاه، قابل اعتبار نیست و حتی فردی که اقدام به ارائه‌ صدای ضبط شده به طور غیر مجاز در مراجع رسمی و دادگاه می‌کند، طبق قانون قابل تعقیب کیفری و مجازات است. بنابراین ضبط صدای افراد بدون اجازه آنان جرم است.

حکم شنود غیرقانونی

با توجه به اینکه شنودکننده از نظر اجتماعی چه موقعیتی داشته باشد، نوع و میزان مجازات نیز تغییر می‌کند.
۱. افراد عادی در صورتی که مرتکب جرم شنود غیرمجاز رایانه‌ای شوند، به ۶ ماه تا دو سال حبس یا پرداخت جزای نقدی از ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شوند.

ضبط صدای افراد جرم است

۲. در صورتی که مرتکب جرم شنود غیرمجاز رایانه‌ای یکی از اشخاص زیر باشد، به ۱۶ ماه و یک روز حبس تا دو سال یا جزای نقدی تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
•کارمند دولت یا نهاد‌های حکومتی و عمومی
•اعضای نیرو‌های مسلح
•متصدی یا متصرف قانونی شبکه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی
•جرم به صورت سازمان‌یافته ارتکاب یافته باشد.
در این موارد تکرار جرم شنود غیر مجاز رایانه‌ای برای بار سوم، محرومیت از خدمات الکترونیک عمومی از یک ماه تا یک سال را در پی دارد.
۳. مجازات اشخاص حقوقی خصوص جرم شنود غیر مجاز رایانه‌ای، برای بار اول پرداخت جزای نقدی از ۱۲۰ میلیون ریال تا ۲۴۰ میلیون ریال و تعطیلی از یک تا ۹ ماه است.
در صورت تکرار جرم توسط شخصیت حقوقی، تعطیلی موقت از یک تا پنج سال در انتظار مرتکب خواهد بود.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با جرم تصویر برداری مخفیانه و مجازات آن مطلب “تصویربردارى مخفیانه جرم است؟” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , جرم ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از اقداماتی که افراد هنگام مشاهده مزاحمت می‌توانند انجام دهند این است که ضمن تماس با پلیس ۱۱۰‌، نسبت به جمع آوری دلایل و مدارک لازم برای اثبات مزاحمت اقدام کنند.

مزاحمت برای مردم از جمله جرائمی است که در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده، جرمی که ممکن است برای هر قشری اعم زن یا مرد، پیر یا جوان در هر صنفی و در هر مکانی روی دهد. به همین منظور قانونگذار برای مزاحمین مجازات در نظر گرفته و مراجع قضایی در رسیدگی به این گونه جرائم حساسیت بسیاری دارند. البته افرادی که مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند باید آن را در دادگاه ثابت کنند. در مجله حقوقی دلتا به بررسی نحوه و چگونگی اثبات مزاحمت پرداخته شده است. در ا‌دامه با مجله دلتا همراه باشید.

شرایط اثبات دعوا

براساس قانون، هیچ کسی نمی‌تواند برای دیگری مزاحمت ایجاد کند و در غیر این صورت طبق مقررات با آن‌ها برخورد خواهد شد.
مهم‌ترین دلایل اثبات دعوا در زیر ذکر شده است.
۱.اقرار
۲.سند
۳.شاهد
۴.امارت(دلیل و مدرک)
۵.قسم
بنابراین افراد می‌توانند برای اثبات مزاحمت استشهاد محلی تهیه و همسایگان آن را امضاء یا این که از دادگاه درخواست کنند که در خصوص جرم ارتکابی تحقیق و بررسی به عمل آورد.

نحوه اثبات مزاحمت

شاکی در شکواییه از دادگاه تقاضا می‌کند که شخص، بار دیگر برای او مزاحمت ایجاد نکند. به این ترتیب مزاحم دیگر به کارها و اعمال خود ادامه نخواهد داد و در صورت درخواست رفع مزاحمت از جانب شاکی و اثبات آن در دادگاه، قاضی فرد مزاحم را مکلف به توقف و ر فع مزاحمت کرده تا به شخص شاکی خسارت مادی یا معنوی بیشتری وارد نشود.

اقدامات لازم برای مشاهده مزاحم

افراد می‌توانند ضمن تماس با پلیس ۱۱۰‌، نسبت به جمع‌آوری دلایل و مدارک لازم برای اثبات مزاحمت اقدام کنند. بنابراین ماموران پلیس در محل جرم حضور یافته و براساس مشاهدات خود می‌توانند جرم مذکور را صورت جلسه کنند.
این نوع صورت جلسه مانند شهادت شهود معتبر بوده و در دادگاه برای اثبات ادعای مزاحمت کافی خواهد بود.

مجازات مزاحمت

براساس قانون، مجازات شخص مزاحم از یک ماه تا یک سال حبس متفاوت خواهد بود و دادگاه می‌تواند مجرم را به رفع مزاحمت و بازگرداندن اوضاع به شرایط قبل از ارتکاب جرم محکوم کند.
همچنین هر کسی که موجب آزار و اذیت مردم شود و با سر و صدای خود یا دستگاه‌های تولیدکننده صدا، آرامش مردم را برهم زند یا مانع ادامه کار افراد شود، براساس قانون مجازات اسلامی به حبس سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد و بر اساس صلاحدید قاضی پرونده، مجازات شلاق هم برای وی در نظر گرفته می‌شود.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با اثبات و شکایت از مزاحمت همسایه مطلب “با همسایه‌ مزاحم چه کنیم؟(+ویدئو)” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , حقوق جزا ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای محاسبه ارزش معاملاتی املاک و در نتیجه تعیین مالیات نقل و انتقال املاک مواردی از جمله مساحت عرصه، مساحت بنا، قدمت بنا یا سال ساخت و ... با توجه به نوع ملک دخالت دارند.

مالیات املاک

مالیات نقل و انتقال ملک، نوع دیگر مالیات بر درآمد املاک است. در مجله دلتا نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک توضیح داده شده است.

محاسبه ارزش معاملات املاک چگونه است؟

در محاسبه ارزش معاملاتی و تعیین مالیات نقل و انتقال املاک با توجه به نوع ملک چند مورد دخالت دارند.
مساحت زمین ، مساحت بنا، قدمت بنا یا سال ساخت، نوع اسکلت بنا، تاسیسات و تجهیزات به کار رفته، نوع استفاده و کاربری و محل وقوع ملک از جمله عواملی است که بر محاسبه ارزش معاملاتی املاک و تعیین مالیات نقل و انتقال تاثیر می‌گذارد. همانطور که اشاره شد مالیات نقل و انتقال ملک شامل سه نوع مالیات می‌شود.

مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی

برای تسهیل در شیوه محاسبه فرمول مالیات املاک مسکونی ذکر یک مثال شرح داده می شود.

چنانچه فردی بخواهد یک واحد آپارتمان متعلق به خود را که ارزش معاملاتی آن یک میلیارد تومان است به بهای ۷۰۰ میلیون تومان در سند رسمی به شرکتی دولتی یا شهرداری یا مؤسسه دولتی واگذار کند، نحوه محاسبه مالیات آن به طریق زیر است:

۳۵۰ میلیون تومان =۵ درصد×۷۰۰ میلیون

مالیات نقل و انتقال املاک

مالیات نقل و انتقال املاک تجاری

در زیر مالیات املاک تجاری با ذکر مثال توضیح داده شده است:

شخصی سرقفلی مغازه یا یک واحد تجاری متعلق به خود را با دریافت مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به شخص دیگری واگذار می‌کند. مالیات نقل و انتقال سرقفلی که فروشنده باید بپردازد به شیوه زیر محاسبه می‌شود:

۱۰۰ میلیون تومان =۲ درصد×۵۰۰ میلیون

مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش املاک چیست؟

درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی( شرکت‌ها و موسسات) ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان، مشمول مقررات مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل اشخاص حقوقی، خواهد بود.
همچنین اولین نقل و انتقال ساختمان‌های مذکور علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی، مشمول مالیات علی‌الحساب به نرخ ۱۰ درصد به ماخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است.
شایان ذکر است شهرداری‌ها وظیفه دارند همزمان با صدور پروانه ساخت و هنگام صدور پایان کار مراتب را به منظور تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیاتی گزارش کنند.

مالیات انتقال املاک

نکاتی در مورد مالیات نقل و انتقال املاک

۱. در صورتی که ملک مورد معامله بدون  ارزش معاملاتی باشد، ارزش معاملاتی نزدیک‌ترین محل مشابه آن، برای مالیات مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

۲. اگر ملک مورد انتقال عرصه و اعیان (زمین و بنا) داشته باشد، برای پرداخت مالیات، عرصه و اعیان بر اساس ارزش معاملاتی محاسبه می‌شود.

۳. اشخاص حقیقی یا حقوقی که سازنده تلقی می شوند، علاوه بر مالیات نقل و انتقال باید مالیات مقطوع معادل ۱۰% ارزش ملک بپردازند اما  بابت ساخت و ساز هیچ نوع  مالیات دیگری پرداخت نمی‎کنند.

۴. هنگامی که انتقال ملک در دفاتر اسناد رسمی انجام نمی‎شود ،  برای پرداخت  مالیات باید  ارزش معاملاتی ملک ، ملاک عمل قرار ‎گیرد.

۵. چنانچه ملک مورد معامله با حق واگذاری محل، انتقال داده شود، مالیات وجوه دریافتی مالک بابت حق واگذاری محل، معادل ۲% وجوه دریافتی و مالیات نقل و انتقال ملک به میزان ارزش معاملاتی ملک با نرخ ۵% تعیین می‎شود.

مدارک لازم نقل و انتقال املاک

استعلام دفاتر اسناد رسمی با ذکر نام خریدار، تصویر سند مالکیت و بنچاق، تصویر شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار، تصویر پایان کار، تصویر پروانه تخریب، نوسازی و عدم خلاف در مورد املاک در دست ساخت، تصویر صورت مجلس تفکیکی، تصویر اسناد اجاره ای(رسمی یا عادی)، تصویر گواهی واریز مالیات بر ارث، تصویر وکالت‌نامه در صورت مراجعه به وکیل، تصویر مباینه‌نامه یا قولنامه در خصوص انتقال حق واگذاری محل از جمله مدارک لازم برای نقل و انتقال املاک است.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با املاک بازداشتی مطلب “املاک بازداشتی چیست و فروش آن چه حکمی دارد؟” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: قانون , املاک , مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از تخلفات وکیل که می‌تواند به ضرر موکل تمام شود، خودداری وی از شرکت در جلسات دادگاه است. افراد باید بدانند وکیل می‌تواند هر زمان که بخواهد از پرونده‌ آن‌ها استعفا دهد، اما اگر این کار را زمانی انجام دهد که موکل وقت کافی برای معرفی وکیل جدید نداشته باشد، مرتکب تخلف انتظامی شده است.

شکایت از وکیل

گاهی ممکن است بعد از انعقاد عقد وکالت، وکیل مرتکب تخلف شود و موکل را با مشکل مواجه کند. در چنین مواردی افراد سعی می‌کنند برای حقوق از دست رفته خود بر علیه وکیل شکایت کنند. به همین منظور برای آشنایی بیشتر با جرائم وکلا و نحوه شکایت از آن‌ها با مجله دلتا همراه باشید.

تخلفات وکیل نسب به موکل

تخلفات انتظامی وکلا همیشه در یک درجه قرار ندارد. این تخلفات در شش گروه دسته‌بندی می‌شوند. ارتکاب چند باره‌ بعضی از آن‌ها باعث می‌شود تا دفعه دیگر مجازات بیشتری برای وکیل متخلف در نظر گرفته شود. باید در نظر داشت اگر یک وکیل، پروانه‌ وکالت خود را تمدید نکند، حق کانون وکلا را نپردازد یا در شهری که پروانه‌ وکالت او برای آنجا صادر نشده دفتر وکالت دایر کند، مرتکب تخلف انتظامی شده است. اما هیچ کدام از این تخلفات ارتباطی به موکل پیدا نمی‌کند و برای وی مشکلی ایجاد نمی‌شود. ولی برخی تخلفات در ارتباط با موکل است و او را متضرر می‌کند.

شکایت از وکیل متخلف
۱. اگر موکل سند یا وجهی به وکیل خود می‌دهد، باید از وی رسید دریافت کند. بنابراین در صورت خودداری وکیل از دادن رسید، مرتکب یکی از تخلفات انتظامی شده است.
۲. یکی دیگر از تخلفات وکیل که می‌تواند به ضرر موکل تمام شود، خودداری وی از شرکت در جلسات دادگاه است. افراد باید بدانند وکیل می‌تواند هر زمان که بخواهد از پرونده‌ آن‌ها استعفا دهد، اما اگر این کار را زمانی انجام دهد که موکل وقت کافی برای معرفی وکیل جدید نداشته باشد، مرتکب تخلف انتظامی شده است.
اما موارد فوق، تخلفات سنگینی به‌ شمار نمی‌روند. جرائم سنگین‌تر وکلا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
• افشای اسرار موکل
• عدم تحویل یک نسخه از وکالتنامه به موکل
• تبانی با طرف دعوا و خیانت به موکل (این سنگین‌ترین تخلف یک وکیل است و او را برای همیشه از وکالت محروم می‌کند)
• قبول وکالت علیه موکل سابق در همان موضوعی که وکالت آن را بر عهده داشته است.
• انتقال قرارداد حق‌الوکاله به دیگری (یعنی وکیل، طلب خود را به شخص دیگری انتقال دهد تا وی از موکل، طلب مذکور را دریافت کند).

نحوه شکایت از وکیل متخلف

مجازات‌های انتظامی وکلا

مجازات‌های انتظامی به قرار زیر است.

۱. اخطار کتبی
۲. توبیخ با درج در پرونده
۳. توبیخ با درج در روزنامه رسمی و مجله کانون؛ این مجازات وکلایی است که مثلاً در جلسه‌ رسیدگی حاضر نشده‌اند یا رسید اسناد موکل را به او تحویل نداده‌اند.
۴. تنزل درجه؛  به طور مثال اظهارات غیرمحترمانه نسبت به موکل، طرف دعوا، وکیل طرف دعوی و قاضی و کارمندان دادگستری، موجب می‌شود وکلا از وکیل پایه یک به وکیل پایه دو تنزل درجه بگیرند و دیگر نمی‌توانند در همه‌ پرونده‌ها وکالت کنند.
۵. ممنوعیت از سه ماه تا سه سال؛ در این مدت در صورتی که نیاز باشد وکیل به دادگاه رجوع کند باید از سمت خود استعفا دهد. این مجازات برای افشای اسرار موکل و چند تخلف دیگر در نظر گرفته شده است.
۶. محرومیت دائم از شغل وکالت؛ این مجازات برای شدیدترین تخلفات در نظر گرفته شده که مهم‌ترین آنها خیانت وکیل به موکلش است.

نحوه شکایت از وکیل

افراد برای شکایت از وکیلی که مرتکب تخلف شده باید به دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری مراجعه کنند. در واقع بر حسب اینکه پروانه‌ وکالت وکیل متعلق به کدام شهر یا کانون است، باید به دادسرای همان کانون شکایت شود. سپس این مرجع، رسیدگی را شروع می‌کند و پس از احضار وکیل و بررسی دلایل هر دو طرف، نهایتا رأی صادر می‌گردد. این رأی قابل تجدیدنظر در دادگاه انتظامی قضات است.

مطلب پشنهادی : برای آشنایی بیشتر با نحوه اثبات جرم در دادگاه مطلب “اثبات جرم در دادگاه چگونه است؟” را مطالعه کنید.

مطالب بیشتر و مرتبط در مجله حقوقی دلتا....



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , وکیل ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در صورتیکه تاخیر بین یک تا دو ساعت باشد باید از مسافران پذیرایی شود که شامل میان وعده اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب به عمل آید. با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.

تاخیر در پروازهای داخلی

تاخیر پروازهای داخلی از جمله مسائلی است که گاهی باعث چالش‌هایی در فرودگاه‌ها و به ویژه دفاتر هواپیمایی مستقر می‌شود. در این شرایط رعایت حقوق و احترام به مسافرانی که با تأخیر در سفر خود مواجه شده‌اند از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. حال باید پرسید  حقوقی بکه رای مسافران سفر های هوایی در نظر گرفته شده، تا چه حد رعایت می‌شود؟ در صورت اعتراض و شکایت، مسافران باید به کجا مراجعه کنند؟ برای پاسخ به این سوالات با مجله دلتا همراه باشید.

تاخیر پروازهای داخلی

در صورت تأخیر در پرواز لازم است اقداماتی توسط شرکت‌های هواپیمایی صورت گیرد که شامل اقدامات عمومی و خصوصی است.
اقدامات عمومی که باید انجام شود این است که نماینده شرکت هواپیمایی باید با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص پرواز اقدام کند و شرکت هواپیمایی نیز از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر به مسافران اطلاع رسانی کند.

تاخیر در پروازها
اقدامات اختصاصی که با توجه به میزان تأخیر انجام می‌شود در زیر توضیح داده شده است.

تاخیر یک تا دو ساعت

از مسافران باید پذیرایی شود که شامل میان وعده اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب به عمل آید. ارائه این پذیرائی مشروط به وجود زمان کافی برای پذیرایی و عدم افزایش تأخیر بیشتر است.

تاخیر دو تا چهار ساعت

تاخیر در پروازها علاوه بر پذیرایی مناسب با توجه به امکانات فرودگاهی موارد زیر باید انجام شود:
• فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای مسافران
• تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر
•  اعزام مسافران با سایر شرکت‌های هواپیمایی در صورت درخواست آنها و نیز در صورت وجود پرواز در همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین به جز مسیر درج شده در بلیت
• استرداد کامل وجه بلیت در صورت انصراف مسافر از پرواز

تاخیر بیش از چهار ساعت

شرکت حمل‌کننده موظف است علاوه بر رعایت مفاد بند قبلی نسبت به جبران خسارت به میزانی که مقرر شده است، اقدام کند.

پروازهای داخلی

حقوق مسافر در صورت ابطال پرواز

شرکت هوایی موظف است در صورت لغو پرواز به استرداد کامل وجه و جبران خسارت به میزان مقرر عمل کند. البته باید در نظر داشت در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی و یا غیر منتظره دچار تأخیر و یا ابطال بیش از دو ساعت می‌شوند، شرکت‌های هواپیمایی صرفاً موظف به پذیرایی از مسافران با میان وعده مناسب و نوشیدنی گرم یا سرد و استرداد کامل وجه به آن‌ها خواهند بود. اگر شرکت‌های هواپیمایی در صورتی که در ساعت حرکت تعیین شده در بلیت، مسافران را از طریق سایر خطوط هواپیمایی به مقصد منتقل کنند مشمول پرداخت خسارت و یا جریمه تأخیر و ابطال نخواهند شد.

ممانعت از سفر توسط شرکت هواپیمایی

در صورتی که بلیت مسافر تأیید شده باشد، ولی شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به دلیل محدودیت‌های شرکت حمل‌کننده اعم از بازرگانی، فنی و یا عملیاتی خودداری کند، در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف است وجه و بلیت رایگان مشابه همان بلیت را به مسافر ارائه کند.
در نهایت باید در نظر داشت که هرگونه اقدام اهانت‌آمیز، توهین، رفتار غیرمسئولانه و غیره متعارف توسط کارکنان و یا مسافرانی که باعث بروز وضعیت ناهنجار در محیط فرودگاه، هواپیما، ترمینال و یا سایر اماکن مرتبط شود، مشمول پیگرد عمومی از سوی مراجع انتظامی و قضائی است.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , حقوق ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در وکالت معاضدتی، وکیل در شرایطی مستحق دریافت حق ‌الوکاله است که حکم به نفع موکل وی صادر شود و حکمی که از طرف دادگاه صادر شده، قابل وصول و دریافت باشد.

وکالت معاضدتی

تعیین وکیل معاضدتی از جمله تدابیری است که در قانون برای افراد کم ‌درآمد اندیشیده شده تا بتوانند در احقاق حقوق خود و عدم پرداخت هزینه دادرسی دچار مشکلات نشوند. بنابراین عدالت قضایی ایجاب می‌کند متهمینی که توانایی پرداخت حق‌الوکاله را ندارند یا وکیل معرفی نمی‌کنند از این حق محروم نباشند. برای اینکه حقوق شهروندان تامین شود قانونگذار دو نهاد حقوقی به نام‌های وکیل تسخیری و وکالت معاضدتی پیش بینی کرده است. در مجله دلتا در خصوص وکالت معاضدتی و تسخیری و چگونگی انتخاب وکیل معاضدتی مطرح شده است. با مجله حقوقی دلتا همراه شوید.

وکالت معاضدتی چیست؟

وکالت معاضدتی وکالتی است که در مواردی که متهم توان مالی ندارد یا در مواردی که مداخله‌ وکیل به‌ طور قانونی در دادرسی ضرورت دارد، اما متهم حاضر به معرفی وکیل نیست، برای وی در نظر گرفته می‌شود. این وکالت از طرف کانون وکلا در امور حقوقی، طبق قانون و با رعایت مقررات به وکلا ارجاع می‌شود.

وکیل معاضدتی

وکالت تسخیری چیست؟

وکالت تسخیری وکالتی است که از طرف دادگاه در امور کیفری برای دفاع از متهم به وکلا ارجاع می‌شود. این موضوع ارتباطی به کانون وکلا ندارد هر چند که وکیل از کانون وکلا انتخاب می‌شود. اما در کانون وکلا هم کمیسیونی به عنوان کمیسیون وکلای تسخیری وجود دارد. در صورتی که قوه قضائیه از کانون وکلا بخواهد که برای چنین اشخاصی وکیل تعیین کنند، توانایی این کار وجود دارد اما در کل کانون وکلا مستقیماً وارد موضوع  وکلای تسخیری نمی شود. بلکه حتما برای این کار باید تقاضایی از قوه قضائیه وجود داشته باشد.

در چه صورت وکیل معاضدتی حق الوکاله‌ای دریافت می‌کند‌؟

طبق قانون وکالت، در وکالت معاضدتی، وکیل در شرایطی مستحق دریافت حق ‌الوکاله است که حکم به نفع موکل وی صادر شود و حکمی که از طرف دادگاه صادر شده، قابل وصول و دریافت باشد. در چنین شرایطی وکیل معاضدتی می‌تواند از کسی که حکم علیه او صادر شده، حق الوکاله‌ قانونی خود را دریافت کند. در غیر این صورت، وکیل از حق الوکاله محروم خواهد بود. شایان ذکر است که در بسیاری موارد، میزان حق‌الوکاله وکیل معاضدتی اندک و بسیار کمتر از حق‌الوکاله متعارف آن پرونده است. همانطور که اصولاً وکیل مستحق دریافت حق‌الوکاله نیست، وی مکلف به الصاق و ابطال تمبر مالیاتی روی وکالتنامه هم نخواهد بود، زیرا قانون مالیات‌های مستقیم که وکیل را مکلف به پرداخت مالیات از طریق ابطال تمبر مالیاتی کرده است در خصوص وکالت معاضدتی صدق نمی‌کند.

وکالت معاضدتی و تسخیری

آیا وکیل معاضدتی از اعتبار لازم برخوردار است؟

همه وکلای رایگان معاضدتی از بین وکلای رسمی دادگستری که دارای پروانه وکالت معتبر و از اعتبار لازم برخوردار هستند انتخاب می شوند. ارجاع پرونده معاضدتی به کارآموزان وکالت ممنوع است. علاوه بر آن، کلیه افرادی که پروانه وکالت آن‌ها معلق و یا باطل شده است نیز حق وکالت پرونده‌های معاضدتی را ندارند.

تفاوت وکالت تسخیری و معاضدتی

قانونگذار برای حمایت از حقوق افراد، وکالت تسخیری  را در نظر گرفته است. این دو تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که به شرح زیر است.
۱. وکالت تسخیری در امور کیفری و وکالت معاضدتی در امور حقوقی به کار می‌رود.
۲. وکیل تسخیری صرفا برای متهم انتخاب می‌شود و به شاکی تعلق نمی‌گیرد. در حالی که در وکالت معاضدتی بیشتر خواهان پرونده درخواست وکیل معاضدتی می‌کند ولی خوانده پرونده هم می‌تواند این درخواست را داشته باشد.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با وکالت بلاعزل مطلب “وکالت بلاعزل چیست و ابطال آن چگونه است؟” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , وکالت ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از راه‌های پس گرفتن پولی که به اشتباه به حساب دیگری واریز شده است، مراجعه به بانک و درخواست اطلاعات فردی است که مبلغ مذکور به حساب او واریز شده‌ است. با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.

واریز اشتباه پول به حساب دیگری

گاهی دیده می شود که شخصی به اشتباه مبلغی پول به حساب او واریز شده یا بر عکس فردی را در باجه عابر بانک می‎بینیم که در اثر عدم دقت کافی، مبلغی را به حساب دیگری واریز کرده است. در این مطلب واریز اشتباه پول به حساب دیگری و طریقه پیگیری آن مورد بررسی قرار گرفته است. با مجله دلتا همراه باشید.

واریز پول به حساب دیگری

ساده‌ترین و بهترین راه برای پس گرفتن پولی که به اشتباه به حساب دیگری واریز شده است، مراجعه به بانک و درخواست اطلاعات ارتباط با فردی است که مبلغ مذکور به حساب او واریز شده‌ است. در این شرایط معمولاً شعبه بانک برای ارائه اطلاعات تماس با شما همکاری می‌کند، اما اگر شعبه به دلیل حفظ حریم خصوصی مشتریان حاضر به انجام این کار نشد، می‌توانید از کارکنان بانک بخواهید خودشان با دریافت کننده وجه تماس گرفته و درخواست استرداد (برگرداندن) پول کنند. اما گاهی بعد از واریز اشتباه پول به حساب دیگری، شخص دریافت‌کننده پول، از استرداد مبلغ اجتناب می‎کند و حاضر به برگرداندن پول نیست. در این شرایط لازم است پیگیری قضایی انجام شود.

واریز پول

پیگیری قضایی برای واریز اشتباه پول

در خصوص این موضوع، موادی از قانون مدنی ایران، به ردّ مالی که بدون استحقاق گرفته شده است، اشاره دارد. ماده ۳۰۱ قانون مدنی بیان می‌کند: ﮐﺴﯽ ﮐﻪ به طور عمد ﯾﺎ به اﺷﺘﺒﺎه ﭼﯿﺰی را ﮐﻪ ﻣﺴﺘﺤﻖ ﻧﺒﻮده، درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻨﺪ، ﻣﻠﺰم اﺳﺖ ﮐﻪ آن را ﺑﻪ ﻣﺎﻟﮏ ﺗﺴﻠﯿﻢ کند. همچنین ماده ۳۰۳ این قانون نیز عنوان می‌کند ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﺎﻟﯽ را زمانی که مستحق نبوده درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮده اﺳﺖ، ﺿﺎﻣﻦ اصل مال و ﻣﻨﺎﻓﻊ آن اﺳﺖ اﻋﻢ از اﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﺪم اﺳﺘﺤﻘﺎق ﺧﻮد آگاهی داشته ﯾﺎ نداشته باشد.

بنابراین، شخص مال‌باخته می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه، با استناد به فیش‌های واریزی، نسبت به پس گرفتن وجه خود اقدام کند. تا زمانی که این فرایند طی شود، اگر دریافت کننده پول اقدام به برداشت وجه از حساب خود یا بخشی از مبلغ را خرج کند، احتمالاً به خیانت در امانت متهم می‌شود، که تصمیم در این مورد به عهده قاضی دادگاه است. باید در نظر داشت اگر فردی به اشتباه مبلغی را برای کسی کارت به کارت کرده و برای پس گرفتن آن به مراجع قضایی مراجعه کند، اثبات وقوع اشتباه و عدم بدهی وی به آن فرد، بر عهده شخصی است که مبلغ را اشتباه واریز کرده است.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هنگامی که صادرکننده چک فوت کند،  در مجله حقوقی دلتا میخوانیم از آنجایی که در زمان صدور چک آن شخص زنده بوده و این تصمیم طبق اختیار او گرفته شده، بانک می‌تواند قبل از انحصار وراثت، تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی وجه چک را به دارنده پرداخت کند.

وصول چک فرد فوت شده

چک از جمله اسنادی است که امروزه به جای وجه نقد در معاملات افراد قابل استفاده است. چک معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می‌شود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ، تاریخ موردنظر برای وصول، چک را امضا می‌کند. در تاریخ ذکر شده که تاریخ سررسید نام دارد، فردی که چک را دریافت کرده‌ به بانک مراجعه می‌کند و مقدار وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادرکننده دریافت می‌کند. حال این سؤال پیش می‌آید در صورتی که صاحب چک فوت کند تکلیف چیست؟ در مجله دلتا در خصوص نحوه وصول چک فرد فوت شده توضیح داده شده است.

وضعیت چک بعد از فوت

هنگامی که صادرکننده چک فوت کند، از آنجایی که در زمان صدور چک آن شخص زنده بوده و این تصمیم طبق اختیار او گرفته شده، بانک می‌تواند قبل از انحصار وراثت، تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی وجه چک را به دارنده پرداخت کند. زیرا این تصمیم در زمان حیات وی اتخاذ شده است. شایان ذکر است این امر در مواردی هم که چک مدت دار بوده و تاریخ سر رسید آن بعد از فوت صادر کننده است، صدق می‌کند. ‏
باید به این نکته توجه داشت که مطابق قانون امور حسبی بدهی‌های مدت دار (موجل) متوفی بعد از فوت او به روز می‌شود، بنابراین چون چک در زمان حیات متوفی صادر شده، با مرگ او بدهی مدت دار او حال و به روز می‌شود و بانک باید قبل از تاریخ سررسید وجه چک را به دارنده چک پرداخت کند.

وصول چک

مطالبه وجه چک از وراث

همانگونه مطرح شد وصول چک فرد فوت شده ، با توجه به قانون امور حسبی و قانون تجارت، بدون مراجعه به دادگاه امکان پذیر است. اما بانک‌ها در رویه معمول از پرداخت چک به تاریخ بعد از فوت صاحب حساب امتناع می‌کنند. در این حالت طرح دعوای مطالبه وجه چک و درخواست صدور قرار تامین خواسته جهت توقیف وجه چک در بانک، راهکار مناسب و کاربردی به نظر می‌رسد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجه چک دریافت شود. دادخواست مطالبه وجه چک پس از فوت صاحب حساب، باید به طرفیت ورثه متوفی تقدیم دادگاه حقوقی شود. در صورت نداشتن گواهی انحصار وراثت، می‌توان از اداره ثبت احوال نسبت به درخواست استعلام از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی اقدام کرد.

مطالب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با چک حقوقی و کیفری مطلب “در چه شرایطی چک ؛ کیفری یا حقوقی می‌شود؟” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , چک ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

گاهی ممکن است یکی از واحدهای ساختمان به دلایلی همچون مسافرت، اجاره نرفتن واحد مذکور و.. خالی بماند. در این موارد پرداخت حق شارژ ساختمان‌ها به صورت ماهانه الزامی است و استفاده یا عدم استفاده از آن تأثیری بر نحوه پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد.با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.

هزینه تعمیر آسانسور

آسانسور برای راحتی ساکنان در یک ساختمان تعبیه می‌شود. اما گاهی موجب اختلاف نظرهایی در میان ساکنان آپارتمان‌ها می‌شود. به همین دلیل توجه و آشنایی با قانون آسانسور بسیار مهم است. گاهی این سؤال پیش می‌آید که آیا ساکنین طبقه همکف و یا طبقه اول می‌توانند از پرداخت هزینه‌ تعمیر آسانسور مانند هزینه نصب و تعبیه کردن آن و پرداخت شارژ و هزینه‌های تعمیر و بازرسی خودداری کنند؟ در مجله دلتا موارد مربوط به قانون آسانسور در آپارتمان‌ها به صورت کامل توضیح داده شده است.

 آسانسور طبقه اول

طبق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها، در مورد قوانین استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست. به طور مثال اگر در ساختمانی پنج طبقه، مالکین طبقات دوم، سوم و چهارم، قصد نصب آسانسور داشته و مکانی هم برای تعبیه شدن آسانسور از پیش تعیین شده باشد، در صورت مخالفت ساکنین طبقه اول و همکف می‌توانند برای نصب آسانسور اقدام کنند.

قانون آسانسور

قانون تقسیم هزینه آسانسور

ممکن است واحدی به دلایلی همانند مسافرت، عدم حضور ساکنین در آن واحد و یا به اجاره نرفتن واحد، خالی بماند. باید در نظر داشت که پرداخت حق شارژ ساختمان‌ها به صورت ماهانه الزامی است و استفاده یا عدم استفاده از آن تأثیری بر نحوه پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد. در واقع حق شارژ ساختمان ارتباطی به حضور ساکنین در ساختمان ندارد و همه موظف به پرداخت هزینه‌های قسمت­­‌های مشترک و مشاع هستند.  که یکی از این هزینه‌ها مربوط به هزینه تعمیر آسانسور است.

وظایف مدیر ساختمان در مورد آسانسور

مدیر ساختمان موظف است هزینه‌های مربوط به آسانسور که شامل هزینه تعمیرات و … از کلیه ساکنین ساختمان دریافت کند. در زیر به این وظایف اشاره شده است.
۱. با شرکتی معتبر برای آسانسور ساختمان قرارداد منعقد کند تا تعمیرات و نگهداری از آسانسور را انجام دهند.
۲. لوازم حفظ و نگهداری آسانسور را که شامل لوازم شوینده، لامپ و روغن برای روغن­کاری آسانسور را تهیه کند.

قانون تعمیر آسانسور

جبران خسارت وارد شده به آسانسور

در صورتی که یکی از واحدها، خسارتی به آسانسور و هر یک از اموال عمومی وارد کند، آن واحد موظف است بر اساس تصمیمات مدیر ساختمان خسارت وارد شده را جبران کند.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با قوانین آپارتمان نشینی مطلب “نکات حقوقی مهم در خصوص آپارتمان نشینی” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , آپارتمان ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پارک کردن دو ماشین پشت سر هم بدون اینکه برای دیگر ماشین ها مزاحمت ایجاد کند را پارکینگ مزاحم می‌گویند. مشکل عمده این نوع پارکینگ‌ها این است که برای خروج خودرو جلویی نیاز است تا خودرویی عقبی نیز از پارکینگ خارج شود. در سند مالکیت، ابعاد و محل دقیق پارکینگ مزاحم ثبت می‌شود. با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.

حذف پارکینگ مزاحم

پارک کردن ماشین در پارکینگ مزایای بسیاری دارد. که یکی از آن‌ها محفوظ بودن خودرو از آسیب‌های احتمالی است. به همین دلیل همه به دنبال خرید یا اجاره آپارتمانی هستند که پارکینگ داشته باشد. اما معمولا‌ً تعداد پارکینگ از تعداد طبقات ساختمان کمتر است. در قانون برای رفع این مشکل امکان قرار دادن ماشین در پارکینگ مزاحم پیش‌بینی شده است. در همین راستا برای آشنایی بیشتر با قواعد و ضوابط حذف پارکینگ مزاحم با مجله دلتا همراه باشید.

ضوابط پارکینگ مزاحم

پارکینگ مزاحم یک پارکینگ اضافی است که برای ساختمان‌هایی که تعداد پارکینگ آن‌ها محدود است، در نظر گرفته می‌شود و شرط ایجاد این پارکینگ‌ها، وجود فضای کافی به اندازه یک خودرو است. به طور مثال فردی یک آپارتمان را خریده یا اجاره کرده‌ ولی پارکینگ ندارد. در چنین شرایطی ممکن است در پارکینگ فضای کافی برای پارک کردن خودرو وجود داشته باشد اما برای آن فضای خالی، پارکینگ تعریف نشده است. در چنین شرایطی با توافق سایر ساکنین پارکینگ اضافی تحت عنوان پارکینگ مزاحم به وی داده می‌شود.
بنابراین پارک کردن دو ماشین پشت سر هم بدون اینکه برای دیگر ماشین ها مزاحمت ایجاد کند را پارکینگ مزاحم می‌گویند. مشکل عمده این نوع پارکینگ‌ها این است که برای خروج خودرو جلویی نیاز است تا خودرویی عقبی نیز از پارکینگ خارج شود. در سند مالکیت، ابعاد و محل دقیق پارکینگ مزاحم ثبت می‌شود.

طبق قانون پارکینگ مزاحم به فردی داده می‌شود که خود داوطلب شده باشد. به طور مثال گاهی پارکینگ مزاحم برای افرادی که فقط برای پارک ماشین خود در شب‌ها نیاز به پارکینگ دارند و یا افرادی که هزینه خرید پارکینگ اختصاص را ندارند انتخاب‌ مناسبی است. اما در صورتی که فردی داوطلب این کار نباشد این پارکینگ به فردی که آخرین سند را ثبت کرده فروخته می‌شود. این سند فرد را به عنوان دارنده پارکینگ مزاحم ملزم می‌کند هر زمانی که صاحبان پارکینگ اختصاصی از وی در خواست دارند ماشین خود را جابجا کند.

تغییر پارکینگ مزاحم به مشاع

این گزینه مربوط به حالتی است که شخصی دارای پارکینگ است و سایر ساکنین آپارتمان می‌توانند با وی همکاری کنند. در این مورد می‌تواند با همه آن‌ها توافق کنند و وضعیت پارکینگ خود را به پارکینگ مشاع تغییر دهد. البته استفاده از این روش نیازمند کسب رضایت از سایر ساکنین است.

شرایط پارکینگ مزاحم

حذف پارکینگ مزاحم

یکی از راهکارهایی که ساکنین درگیر با مزاحمت پارکینگ به سراغ آن می‌روند، حذف و ابطال پارکینگ مزاحم است. در این گونه موارد باید در نظر داشت که قرار دادن پارکینگ مزاحم در یک آپارتمان به دو صورت کاملاً متفاوت انجام می‌گیرد.
در حالت اول که به صورت قانونی صورت می‌گیرد، وجود پارکینگ مزاحم در سند واحد مسکونی ذکر می‌شود و در این صورت می‌توان آن را به عنوان جزء لاینفک آپارتمان در نظر گرفت. این موضوع باعث می‌شود که وجود پارکینگ برای سایر اهالی و ساکنین آپارتمان محدودیت قانونی داشته باشد و حتی باید شرایط لازم برای استفاده از آن فراهم شود. اگر در این حالت کسی برای ابطال پارکینگ مزاحم اقدام کند، در نهایت کار به مراجع قانونی مانند شهرداری و اداره ثبت اسناد می‌رسد که معمولاً آن‌ها پایبند موارد ذکر شده در قرارداد اولیه آپارتمان هستند.
اما در حالت دوم، ایجاد پارکینگ با تصمیم اهالی ساختمان و با توافق آن‌ها انجام گرفته و موردی در سند ساختمان ذکر نشده است. این وضعیت معمولاً محدودیت قانونی ایجاد نمی‌کند و امکان حذف پارکینگ مزاحم در این شرایط بسیار بالاست. اگر با چنین موردی مواجه هستید، به راحتی می‌توانید از طریق مراجع قانونی یا حتی از طریق توافق با سایر ساکنین نسبت به حذف این پارکینگ اقدام کرده و از ایجاد مجدد آن جلوگیری کنید.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با پارکینگ مزاحم مطلب “با وجود پارکینگ مزاحم در ساختمان چه باید کرد؟” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , پارکینگ ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بالا بودن هزینه اجاره یا خرید ملک‌های تجاری باعث شده تا فردی بخواهد از ملک مسکونی خود برای مقاصد تجاری استفاده کند. البته طبق قانون، تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی غیرقانونی است مگر در برخی موارد که قانون استثنا قائل شده است. با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.

تغییر کاربری ساختمان

کاربری ساختمان از مواردی است که در خرید و اجاره ملک اهمیت زیادی دارد. گاهی ممکن است افراد بنا به دلایلی ناچار به تغییر کاربری ساختمان شوند به همین دلیل باید از هزینه تغییر کاربری آگاه شوند. در مجله دلتا در خصوص تغییر کاربری ساختان موارد زیر توضیح داده شده است.

کاربری ساختمان چیست؟

کاربری ساختمان عبارت است از تعیین نحوه استفاده از یک ساختمان بر اساس طرح تفصیلی شهرداری، چگونگی بهره‌برداری از ساختمان و فعالیت‌های شهری اطراف ساختمان که همه این موارد توسط شهرداری انجام می‌شوند. در واقع هر ساختمانی که ساخته می‌شود برای هدف خاصی از آن استفاده می‌شود. ممکن است ساختمانی به‌ منظور سکونت‌، تجارت و… بنا شود که همه این موارد در شناسنامه ساختمان که به آن پروانه ساخت ساختمان می‌گویند ذکر می‌شود. پروانه ساخت شامل مشخصات فنی ساختمان اعم از متراژ همه واحدها، متراژ کل ساختمان، تعداد طبقات، مشاعات ساختمان و از همه مهم‌تر کاربری ساختمان است.

شرایط تغییر کاربری ساختمان

انواع کاربری ساختمان

۸ نوع کاربری ساختمان وجود دارد که به‌طور مختصر بیان ذکر می‌شود.

  • کاربری مسکونی
  • کاربری تجاری
  • کاربری کشاورزی
  • کاربری صنعتی
  • کاربری خدماتی
  • کاربری ورزشی
  • کاربری معدن
  • فاقد کاربری

شایان ذکر است زمین یا ملک فاقد کاربری به زمینی گفته می‌شود که جزء اموال ذخیره‌ شده شهرداری است. مانند زمین‌های دفع پسماندهای شهری و…

شرایط تغییر کاربری مسکونی به تجاری

بالا بودن هزینه اجاره یا خرید ملک‌های تجاری باعث شده تا فردی بخواهد از ملک مسکونی خود برای مقاصد تجاری استفاده کند. البته طبق قانون، تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی غیرقانونی است و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در صورتی‌که از این امر مطلع شود برخورد قانونی خواهد کرد. البته استثناهایی برای تغییر کاربری ساختمان و استفاده تجاری از اماکن مسکونی وجو دارد که در ادامه ذکر شده است.

مشاغل مجاز در ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی

• وکلا این امکان را دارند که اماکن مسکونی را اجاره کنند و از آن به‌عنوان دفتر وکالت استفاده کنند.
• پزشکان می‌توانند از اماکن مسکونی به‌عنوان مطب استفاده کنند.
• دفتر اسناد رسمی دیگر استثنا است که می‌توان آن را در ملکی مسکونی دایر کرد.
• دفتر ازدواج و طلاق در ساختمان مسکونی قابل تاسیس است و دفتردار می‌تواند فرایند قانونی ازدواج و طلاق را در آن انجام دهد.
• دفتر روزنامه و مجله نیز می‌تواند در ملکی مسکونی دایر شود درصورتی‌که بخش چاپ یا بسته‌بندی در آن انجام نشود و صرفا دفتر مرکزی برای مراجعین و بخش اداری باشد.
• مهندسین نیز می‌توانند از واحدهای مسکونی استفاده کنند و دفاتر مهندسی خود را در آن ایجاد کنند.
• استفاده از واحد مسکونی برای مشاغل خانگی و حرفه‌هایی که به‌صورت خانگی راه‌اندازی می‌شوند؛ مانند فروش سبزی، ترشی و دیگر موارد آماده برای طبخ..
• حرفه‌های وابسته به امور پزشکی می‌توانند با اجاره‌ واحدهای مسکونی اقدام به راه‌اندازی مراکز خود کنند
• مدارس ابتدایی و راهنمایی از دیگر موارد استثنا هستند که می‌توانند فعالیت خود را در واحدهای مسکونی آغاز کنند.
• آموزشگاه‌ها نیز از دیگر مشاغلی هستند که منع قانونی در واحدهای مسکونی ندارند. آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی، آموزشگاه‌های وابسته به هنر و موسیقی… کامپیوتر و برنامه‌نویسی از رایج‌ترین این موارد هستند.

کاربری ساختمان
• داروخانه‌ها در صورتی‌که همسایه‌ها شکایتی نداشته باشند یا مزاحمت، سد معبر و تخلفی نکنند، می‌توانند از واحدهای مسکونی که اغلب در مجتمع‌های بزرگ هستند، بهره‌برداری تجاری کنند.
• دفاتر پیشخوان دولت
• در واحدهای مسکونی، می‌توان نسبت به تاسیس مهدکودک نیز اقدام کرد و مجوز لازم را اخذ کرد.

مراحل تغییر کاربری واحدهای مسکونی به تجاری

شخصی که می‌خواهد نسبت به تغییر کاربری ساختمان خود اقدام کند، می‌تواند با طی فرایندهای مربوطه کاربری مسکونی را به تجاری تغییر دهد. اغلب موارد افراد این تغییر کاربری ساختمان را به خاطر ارزش بیشتر کاربری تجاری انجام می‌دهند.
تغییر کاربری ساختمان مسکونی به تجاری از دو طریق امکان‌پذیر است:
• تغییر کاربری از راه تخریب واحد مسکونی یا بخشی از آن و نوسازی در راستای ایجاد استانداردهای لازم برای یک واحد تجاری
• تغییر کاربری از راه دریافت مجوز لازم در شرایطی که استانداردهای یک واحد تجاری از پیش در ملک رعایت شده باشد.

اشخاص برای درخواست
 تغییر کاربری باید به دفاتر خدمات نوسازی مراجعه کنند. ابتدا باید فرم مربوطه تکمیل شود و در آن علاوه بر مشخصات هویتی، مشخصات ملک را نیز قید شود. همچنین بایستی است نوع تغییر کاربری ساختمان اعلام شود تا طبق آن اقدامات لازم انجام شود. سپس متقاضی فرم حاوی اطلاعات مذکور به دفاتر خدمات نوسازی ارسال و متعاقبا پاسخ آن دریافت خواهد کرد. شایان ذکر است که مراحل فوق به‌ صورت الکترونیکی انجام می‌شود.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پرداخت نفقه فرزند وظیفه پدر است و پس از فوت یا در صورت عدم توانایی مالی وی، نفقه تحت شرایط خاصی بر عهده پدربزرگ پدری خواهد بود.

نفقه فرزند

نفقه فرزند در درجه اول به عهده پدر است، ولی گاهی پدر از نظر مالی در شرایطی نیست که بتواند به فرزندان خود نفقه بپردازد و یا اینکه در قید حیات نیست. در این گونه موارد پرداخت نفقه تحت ضوابط خاصی به عهده جد پدری قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی شرایط و چگونگی مطالبه نفقه از پدر بزرگ پرداخته شده است. در ادامه با  مجله حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

نفقه فرزند

طبق قانون مدنی، پرداخت نفقه وظیفه پدر است. پس از فوت یا به دلیل عدم توانایی مالی وی، نفقه به عهده اجداد پدری است. در صورت ‌نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت مالی آن‌ها، نفقه بر عهده مادر است. ‌هر گاه مادر هم در قید حیات نباشد و یا قادر به انفاق نباشد، این امر به عهده اجداد مادری و اجداد پدری است.

مطالبه نفقه فرزند

شرایط گرفتن نفقه از پدر شوهر

در قسمت قبل توضیح داده شد که در صورت فوت پدر یا در صورت عدم تمکن مالی وی برای پرداخت نفقه به فرزندان، انجام این تکلیف به عهده پدر بزرگ پدری قرار می‌گیرد. اما پرداخت نفقه به نوه که در قانون مدنی به آن نفقه اقارب می‌گویند، فقط در صورت وجود شرایط قانونی امکانپذیر است. این شرایط در زیر ذکر داده شده است.
۱. پدر بزرگ تمکن مالی برای پرداخت نفقه به نوه‌های خود را داشته باشد. بنابراین اگر پدر بزرگ توان مالی برای پرداخت نفقه را نداشته باشد، تکلیفی از این بابت نخواهد داشت و پرداخت نفقه به عهده مادر قرار می‌گیرد.
۲. فرزند استحقاق دریافت نفقه را داشته باشد. یعنی اینکه وی توانایی مالی لازم برای تامین مخارج خود را نداشته و نتواند با اشتغال به کاری امرار معاش کند.
٣.فقط نفقه آینده فرزند را می‌توان از پدر بزرگ دریافت کرد و نفقه مربوط به گذشته قابل مطالبه نیست.
لازم به ذکر است که در صورت وجود شرایط قانونی مذکور ، پدر بزرگ یا جد پدری مکلف به پرداخت نفقه است و در صورت عدم پرداخت نفقه، می‌توان به جرم ترک انفاق از او شکایت کرد.

دریافت نفقه فرزند از پدرشوهر

دادخواست نفقه فرزند از طرف مادر

گاهی پدربزرگ با داشتن تمکن مالی، از پرداخت نفقه خودداری می‌کند که در این صورت می‌توان به دادگاه مراجعه و مطالبه نفقه از پدر بزرگ را خواستار شد. در این شرایط شخص ذینفع که اغلب مادر فرزند است باید به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست نفقه فرزند از جد پدری را به دادگاه تقدیم ‌کند. در صورتیکه دادگاه تقاضای مطالبه نفقه فرزند از پدر بزرگ را با توجه به شرایط و مدارک قانونی تشخیص دهد، حکم به پرداخت نفقه توسط جد پدری صادر خواهد کرد. لازم به ذکر است که دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به دعوای مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ را دارد و شخص ذی‌نفع که معمولاً مادر کودک است باید به این دادگاه مراجعه کند.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با قوانین پرداخت نفقه فرزند مطلب “نفقه فرزندان و اصولی که برای پرداخت آن باید بدانیم” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , نفقه ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طبق قانون شخصی که موظف به پرداخت یک بدهی مشخص شده است، در صورت عدم پرداخت یا ناتوانی از پرداخت، بدهی مذکور قابل وصول از اموال و دارایی وی است. اما توقیف منزل برای مهریه شرایط قوانین خاص خود را دارد.

توقیف منزل

مهریه حق بدیهی و قانونی زن است که هنگام عقد ازدواج تعیین می‌شود. وظیفه شوهر است که این حق را هر زمان که وی درخواست کرد، پرداخت کند. بنابراین اگر به هر دلیلی شوهر از وظیفه خود سر باز زند، زن می‌تواند دعوی خود را در دادگاه خانواده مطرح کند و درخواست توقیف اموال شوهر را از دادگاه مطالبه کند. حال در این نوشتار می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا توقیف منزل مسکونی شوهر برای مطالبه مهریه امکانپذیر است؟ در ادامه با  مجله حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

مراحل توقیف اموال برای مهریه

زن برای مطالبه مهریه خود می‌تواند از طریق مرجع اجرای ثبت اسناد رسمی و یا دادگاه اقدام کند. در صورت مراجعه به اجرای ثبت اسناد رسمی این امکان وجود دارد تا از اموال قابل توقیف شوهر استعلام گرفته شود. مرجع صالح دیگر برای این مطالبه، دادگاه خانواده است. زن می‌تواند در دادخواست مهریه، تقاضای توقیف اموال مانند توقیف منزل مسکونی برای مهریه، هزینه حق الوکاله وکیل و هزینه تمبر را به دادگاه خانواده ارائه دهد. اگر در موردی وی توانایی پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد، این امکان وجود دارد که وی دادخواست اعسار (ناتوان از پرداخت) را به دادگاه خانواده تسلیم کند. دادخواست اعسار زن در دادگاه بررسی و در صورت اثبات اعسار، وی از پرداخت هزینه دادرسی معاف می‌شود.

توقیف منزل برای مهریه

اموال قابل توقیف شوهر کدامند؟

طبق قانون شخصی که موظف به پرداخت یک بدهی مشخص شده است، در صورت عدم پرداخت یا ناتوانی از پرداخت، بدهی مذکور قابل وصول از اموال و دارایی وی است. بنابراین وصول مهریه نیز می‌تواند از اموال تحت تملک شوهر صورت گیرد. زن می‌تواند اموال شوهر از قبیل منزل، پول نقد، خودرو و… را به دادگاه معرفی کند تا با توقیف و فروش آن همه یا بخشی از مهریه را دریافت کند. البته لازم به ذکر است که روند توقیف اموال شامل استثنا نیز می‌شود. طبق نظر قانون هر مالی قابل توقیف نیست، توقیف مختص اموالی است که جزء مستثنیات دین نباشند. مستثنیات دین آن دسته از اموالی است که طبق عرف برای زندگی مدیون ضروری است. مستثنیات دین شامل موارد ذیل است:

  • موجودی آذوقه مورد نیاز مدیون و افراد تحت تکفلش برای مدتی که طبق عرف آذوقه ذخیره می‌شود.
  • اثاثیه ضروری زندگی مدیون و افراد تحت تفکل وی
  • منزل مسکونی که طبق عرف در حد حالت اعسار مدیون باشد
  • ابزار کار و وسایل مورد نیاز پیشه وران، کشاورزان، کسبه و… که توسط آن برای خود و افراد تحت تکفلشان کسب روزی می‌کنند.(کامیون باربری، تاکسی و هر خودرویی که وسیله امرار معاش است)
  • ابزار و کتب علمی، جزوات، تحقیقات و… مورد استفاده برای محققان و اشخاص اهل علم
  • تلفن شخصی
  • مبلغی که در زمان عقد اجاره پرداخت گردیده است که طبق عرف در حد حالت اعسار مدیون باشد.

توقیف منزل شوهر برای مهریه

بنابراین اگر منزل شوهر ارزشی بیش از حالت اعسار او طبق عرف داشته باشد و اموال دیگری از او برای توقیف موجود نباشد، مدیون موظف به فروش آن با نظارت نماینده مرجع اجرایی است و با مبلغ به دست آمده منزلی در حد حالت اعسار برای خود مهیا کند و مابقی مبلغ توقیف گردد. در صورت مقاومت مدیون نسبت به فروش منزل، توقیف منزل مسکونی برای مهریه انجام می گیرد. مال توقیفی در مرحله بعد توسط مرجع اجرایی به فروش رسیده و مبلغی در جهت تهیه منزل در حد حالت اعسار مدیون طبق عرف، به وی بازگردانده می‌شود.

شرایط دریافت حقوق شوهر چیست؟

در مواقعی که شوهر کارمند بخش خصوصی یا دولت باشد و دارای حقوق و مزایای مشخص باشد، در جهت مطالبه مهریه می توان آن را توقیف کرد. کیفیت توقیف مستمری یا حقوق مدیون بستگی به شرایط او دارد. بدین صورت که در صورت متاهل بودن یا دارای فرزند بودن، یک چهارم از حقوقش قابل توقیف و پرداخت در جهت وصول مهریه می باشد. در غیر این صورت، یک سوم از حقوق او قابل توقیف است. برای انجام این امر زن باید مستمری شوهرش را به دادگاه معرفی نماید تا بعد از طی کردن مراحل قانونی، مهریه از محل مستمری پرداخت گردد.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با قوانین دریافت مهریه مطلب “مراحل قانونی دریافت مهریه چگونه است؟” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در شکایات ممکن است هزینه‌های دادرسی به قدری باشد که از عهده پرداخت شخص خواهان یا شاکی خارج باشد و نتوانند هزینه مذکور را پرداخت کنند، که در این حالت، موضوع اعسار از هزینه‌های دادرسی مطرح می‌شود. با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.

اعسار از پرداخت بدهی

فردی که به دیگری بدهکار است باید در مهلت تعیین شده از عهده تعهد یا تعهدات خود برآید. اما گاهی ممکن است شرایطی برای فرد متعهد ایجاد شود که نتواند تعهدات خود را انجام دهد. یکی از این شرایط که بدهکار با بوجود آمدن نمی‌تواند از عهده تعهدات خود برآید، اعسار است. در مجله دلتا به بررسی اعسار از پرداخت بدهی ، انواع و شرایط تحقق آن پرداخته شده است.

اعسار از پرداخت بدهی

اعسار در لغت به معنای نیازمند شدن و تنگ دست گردیدن است. در اصلاح حقوقی ناتوانی مالی افراد از پرداخت بدهی یا مبلغی که در دادگاه به پرداخت آن محکوم شده‌اند و یا هزینه دادرسی غیر تجارتی را اعسار می‌گویند. بنابراین اگر افراد غیر تاجر به دلیل عدم دارایی، نتوانند بدهی‌های خود را بپردازند، آن‎ها را معسر و آن حالت را اعسار می‌گویند.

 اعسار

انواع اعسار

اعسار به دو صورت مطلق و نسبی وجود دارد. در ادامه هر یک توضیح داده شده است.

اعسار مطلق چیست ؟

اعسار مطلق وقتی است که شخص به طور کامل از پرداخت مبلغی که به آن محکوم شده (محکوم به) یا هزینه دادرسی عاجز و ناتوان بوده و یا در حال حاضر هیچ گونه دسترسی به اموال و دارایی خود ندارد. و نیز تفاوتی نمی‌کند پرداخت مبلغ به صورت یکجا باشد و یا به صورت اقساط تعیین شود. به عبارت دیگر شخص بدهکار، خود را در وضعیتی معرفی می‌کند که مالی و اموال یا شغلی ندارد. بنابراین تقاضای صدور حکم به اعسار مطلق خود را دارد که در نتیجه آن، حتی به صورت اقساط نیز موظف به پرداخت بدهی نیست. اما هرگاه مالی از او بدست آید با معرفی طلبکار، قابل توقیف است.

اعسار نسبی

چنانچه فرد به طور یکجا تمکن پرداخت محکوم به و یا هزینه دادرسی را نداشته باشد ولی قادر به پرداخت قسطی آن باشد، به چنین فردی معسر نسبی گفته می‌شود.

شایان ذکر است که در اغلب دعاوی اعسار، فرد ادعا می‌کند قدرت پرداخت یکجای بدهی را ندارد اما با توجه به قدرت کار کردن و درآمد ماهانه‌ای که دارد، می‌تواند بصورت قسطی بدهی‌اش را پرداخت کند. که به تشخیص دادگاه شخص باید قسمتی از بدهی بصورت پیش پرداخت می‌شود و مابقی را در طی مدت معینی بصورت اقساطی پرداخت کند. به طور مثال اعسار از پرداخت یکجای مهریه زن توسط مرد که دادگاه خانواده طبق قوانین و مقررات، مرد را محکوم به پرداخت تعدادی سکه بصورت یکجا می‌کند و سپس باید بصورت اقساطی در قالب نیم سکه یا تمام سکه باقی بدهی خود را به دلیل مهریه قانونی همسر به او بپردازد.

 شرایط اعسار

هزینه‌های دادرسی شامل چه مواردی می‌شوند؟

طلق قانون، منظور از هزینه دادرسی عبارت است از :

۱. هزینه برگه‎هایی که به دادگاه تقدیم می‎شود.

۲. هزینه قرارها و احکام دادگاه

۳. هزینه‌هایی مانند هزینه تمبر، دستمزد کارشناس، هزینه اجرای قرار معاینه، تحقیقات محلی و …جزء هزینه دادرسی محسوب می‌شوند.

باید در نظر داشت که در شکایات ممکن است هزینه‌های مذکور به قدری باشد که از عهده پرداخت شخص خواهان یا شاکی خارج باشد و نتوانند هزینه مذکور را پرداخت کنند، که در این حالت، موضوع اعسار از هزینه‌های دادرسی مطرح می‌شود. شایان ذکر است که هزینه‌های دادرسی از جمله راه‌های تامین بودجه مملکتی هستند.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با نحوه اعتراض به رأی دادگاه مطلب “اعتراض به رای دادگاه ؛ چرا و چگونه؟” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , اعسار ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با توجه به قانون مدنی، باید گفت که اختیار تعیین محل سکونت با شوهر است و زن موظف به اقامت در منزلی است که همسر انتخاب می‌کند، مگر آن که اختيار تعيين منزل به زن داده شده باشد.

حق مسکن برای زن

تعیین محل زندگی مشترک از جمله حق و حقوق قانونی زن و شوهر محسوب می‌شود. در واقع هدف اصلی ازدواج، تشکیل یک زندگی مشترک و زندگی در کنار یکدیگر است و در صورتی که زوج‌ها، جدا از یکدیگر زندگی کنند، این هدف محقق نمی‌شود. بر اساس قانون در صورت اختلاف بر سر محل زندگی حق تعیین محل زندگی با شوهر است و بر اساس آن، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکونت داشته باشد. اما قانون در شرایطی تعیین محل زندگی را به زن واگذار کرده است. در مجله دلتا به بررسی حق مسکن برای زن پرداخته شده است. در ادامه با ما همره باشید.

حق مسکن در عقدنامه چیست؟

با توجه به قانون مدنی، باید گفت که اختیار تعیین محل سکونت با شوهر است و زن موظف به اقامت در منزلی است که همسر انتخاب می‌کند، مگر آن که اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد. به این صورت که آن‌ها می‌توانند در شروط ضمن عقد ، شرط کنند که اختیار تعیین مسکن با زن باشد. آنچه اهمیت فراوان دارد این است که اگر زوج‌ها محل سکونت برای زن را در عقدنامه یا هر عقد دیگری ذکر می‌کنند، جزئیات آن بسیار مهم است. حال آن که تعیین مستقل بودن و در چه محدوده شهر بودن یا حتی ذکر منزل خاص در عمل برای زن بسیار تاثیرگذار است.

حق مسکن

مسکن علیحده چیست؟

علیحده در لغت به معنای جداگانه است و مسکن علیحده از جمله اصطلاحات حقوقی و به معنای مسکن جداگانه است. به موجب ماده ۱۰۰۵ قانون مدنی، اقامتگاه زن شوهردار همان اقامتگاهی است که شوهر در آن زندگی می‌کند. اما در شرایطی زن می‌تواند مسکن علیحده اختیار کند که در ادامه توضیح داده شده است.

شرایط منزل مستقل برای زوجه

۱. زنی که شوهر او اقامتگاه معلوم و مشخصی ندارد. (عدم تهیه مسکن توسط زوج)
۲. در شروط ضمن عقد این اختیار به وی داده شود.
۳. در مواردی که دادگاه اجازه بدهد که زن در مسکنی جداگانه زندگی کند.
در واقع قانونگذار در مواردی به دلیل حمایت از زن، به او اجازه می‌دهد که مسکن جداگانه داشته باشد. به طور مثال گاهی به دلایلی زندگی در کنار همسر برای زن ترس خطرات جانی، مالی یا آبرویی به همراه دارد. در این گونه شرایط وی می‌تواند مسکن جداگانه اختیار کند و تا زمانیکه احتمال خطر و آسیب برای زن وجود داشته باشد از بین نرفته دادگاه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد. شایان ذکر است تا زمانیکه زن در بازگشتن به منزل همسر معذور است، نفقه بر عهده شوهر خواهد بود.

مسکن برای زن

تهیه مسکن در شأن زوجه

طبق قانون شوهر مکلف است بر طبق شان همسر منزل برای سکونت تهیه کند. چه زن حق مسکن و تعیین آن را داشته باشد یا نداشته باشد. لازم به ذکر است مسکن در حد شأن زن ارتباط مستقیمی با درخواست تمکین شوهر در دادگاه دارد زیرا شوهر برای رسیدن به حکم تمکین یا اجرای موفق آن و استفاده از ثمرات آن، مکلف است که منزل مناسب با موقعیت زن همراه با وسایل مورد نیاز برای زندگی زناشویی تهیه کند.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با شروط ضمن عقد “شروط ۱۲ گانه ضمن عقد ازدواج که لازم است بدانید” را مطالعه کنید.

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا....



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , حقوق خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری، به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌شده بستگی دارد. در حال حاضر کمترین مدت دریافت بیمه بیکاری برای مجردین و متاهلین به ترتیب ۶ و ۱۲ ماه است و بیشترین مقدار آن برای بیمه‌شدگان مجرد و متأهل (یا متکفل) به ترتیب ۳۶ و ۵۰ ماه است.

شرایط بیمه بیکاری

یکی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به بیمه شدگان این سازمان، پرداخت بیمه بیکاری به بیمه شدگانی است که بدون میل و اراده خود بیکار شده اند. سازمان تأمین اجتماعی با پرداخت بیمه بیکاری به بیمه شدگان این سازمان کمک می‌کند تا زمانی که شغلی ندارند بتوانند امرار معاش کنند. به همین دلیل در مجله دلتا نکات حقوقی مهمی که در خصوص بیمه بیکاری وجود دارد، بررسی شده است. با مجله حقوقی دلتا همراه شوید.

شرایط بیمه بیکاری

۱.داشتن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی
۲.به طور غیر ارادی بیکار شده‌ و آماده کار باشند.
۳.جزو اتباع بیگانه و تبعه کشورهای دیگر نباشند.
۴.مستمری بگیر، بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشد.
۵.در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشند.
۶.یک سال قرارداد کار در آخرین کارگاه با پرداخت حق بیمه داشته باشند.
۷.کارگرانی که به دلیل بروز حوادثی نظیر آتش‌سوزی، سیل و یا زلزله بیکار شده‌اند نیاز به داشتن سابقه شش ماه پرداخت حق بیمه نیستند و با داشتن حتی یک روز پرداخت حق بیمه هم مشمول بیمه بیکاری می‌شوند.

بیمه بیکاری

تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری

تشخیص این امر بر عهده گروهی متشکل از نمایندگان اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین‌ اجتماعی است. شعب تأمین‌ اجتماعی پس از تأیید ادارات نامبرده، در خصوص برقراری و پرداخت مستمری بیکاری برای بیمه‌شدگان اقدام می‌کنند.

نحوه استفاده از بیمه بیکاری

طبق قانون بیمه بیکاری، کارگر اخراجی یا متقاضی بیمه بیکاری که شغل خود را به صورت غیرارادی از دست داده،‌ موظف است حداکثر ٣٠ روز از تاریخ بیکاری، به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل مراجعه و موضوع را به ادارات کار اطلاع و آمادگی خود را برای اشتغال مجدد یا کاری مشابه آن اعلام کند. مراجعه متقاضی  بعد از گذشت ۳۰ روز اگر عذر موجه مثل بیماری  داشته باشد وهیأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موضوع را تایید کند  تا سه ماه امکان پذیر است.

افرادی که شرایط دریافت بیمه بیکاری را ندارند

بر اساس مقررات بیمه بیکاری ، بازنشستگان و از کار افتادگان کلی، صاحبان مشاغل آزاد، رانندگان، کارگران ساختمانی و قالیبافان بدون کارفرما، بیمه شدگان اختیاری و اتباع خارجی شرایط دریافت بیمه بیکاری را ندارند.

قانون جدید بیمه بیکاری

موارد لغو بیمه بیکاری

۱.در صورتی که بیمه‌شده دوباره به کار اشتغال یابد.
۲.بیمه‌شده از قبول شغل مشابه پیشنهاد شده خودداری کند.
۳.بیمه‌شده فوت کند.
۴.بیمه‌شده مستمری بازنشستگی دریافت کند و یا دچار از کار افتادگی کلی شود.
۵.مدت زمانی که بیمه بیکاری به او تعلق می‌گیرد پایان یابد.
۶.بیمه‌شده بدون دلیل موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی خودداری کند.

مدت پرداخت بیمه بیکاری چند ماه است؟

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری، به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌شده بستگی دارد. هم اکنون کمترین مدت دریافت بیمه بیکاری برای مجردین و متاهلین به ترتیب ۶ و ۱۲ ماه است و بیشترین مقدار آن برای بیمه‌شدگان مجرد و متأهل (یا متکفل) به ترتیب ۳۶ و ۵۰ ماه است.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر در خصوص محاسبه مرخصی “نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , بیمه ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای تعویض گذرنامه مخدوش شده متقاضی باید به پلیس +۱۰ مراجعه و مدارک لازم و وجوه مقرر را واریز کند تا بررسی شود. با مجله حقوقی دلتا همزاه باشید.

گذرنامه مخدوش

گذرنامه یا پاسپورت یکی از مهم‌ترین اوراق هویتی محسوب می‌شود که برای مدتی معین معتبر است. گاهی گذرنامه افراد به دلایل مختلف از جمله سوختگی، خیس شدن و … قابل استفاده نیست. در این موارد دارنده گذرنامه باید برای تعویض آن اقدام کند. در مجله دلتا مراحل تمدید گذرنامه مخدوش بررسی شده است.

مدارک لازم برای تعویض گذرنامه مخدوش

۱. ارائه اصل گذرنامه مخدوش شده
۲. تکمیل فرم‌های درخواست صدور گذرنامه بصورت تایپی
۳. ارائه شرح مختصری از چگونگی مخدوش شدن گذرنامه و دادن تعهد برای حفظ و مراقبت از گذرنامه جدید
۴. اصل شناسنامه و کپی از صفحات آن (شناسنامه افراد بالای ۱۵ سال باید عکس‌دار باشد.)
۵. ارائه اصل و تصویر کارت ملی برای افراد بالای ۱۵ سال
۶. تکمیل و امضاء فرم تغییر محل اقامت و خروج مکرر
۷. ارائه اصل اجازه اقامت و تصویر آن
۸. ارائه اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت برای مردان متولد ۱۳۴۳ به بعد
۹. سه قطعه عکس ۴×۳ جدید رنگی (زمینه سفید، تمام رخ، بدون عینک و کلاه و زنان با حجاب اسلامی)
۱۰. پرداخت هزینه مربوطه

تعویض گذرنامه مخدوش

شایان ذکر است برای زنان متاهل و فرزندان زیر ۱۸ سال رضایت همسر و پدر الزامی است.

متقاضیانی که دارای گذرنامه غیر ایرانی هستند علاوه بر مدارک یاد شده لازم است مدارک زیر را ارائه کنند:

۱. کپی از صفحه عکس دار گذرنامه غیر ایرانی

۲. درخواست کتبی مبنی بر باقی ماندن به تابعیت جمهوری اسلامی ایران

۳. صدور گذرنامه جدید فرزند زیر ۱۸ سال؛ ارائه تصویر گذرنامه پدر یا قیم قانونی الزامی است.

۴. برای صدور گذرنامه جدید حضور دارنده گذرنامه الزامی است.

۵. زنان متاهل با ارائه رضایت همسر می‏‌توانند محل اقامت خود را در گذرنامه تغییر دهند و در صورتی که محل اقامت همسرشان کشوری غیر از ایران باشد، برای تغییر محل اقامت ارائه رضایت همسر نیاز نیست؛ ولی ارائه تصویر گذرنامه همسر الزامی است.

تعویض پاسپورت زودتر از موعد مقرر

برای تعویض گذرنامه مخدوش شده متقاضی باید با همراه داشتن مدارک به دفتر پلیس +۱۰ مراجعه کند. بعد از ارائه مدارک و واریز وجوه مقرر، افسر گذرنامه مدارک وی را بررسی و پس از تایید، رسید به متقاضی تحویل داده می‌شود. ارائه این رسید در زمان تحویل گذرنامه الزامی است. گذرنامه جدید توسط پست از یک هفته تا حداکثر ده روز به نشانی مندرج در فرم متقاضی ارسال می‌شود. این زمان برای صدور گذرنامه جدید در صورت مفقود شدن شش ماه است.

شرایط تعویض گذرنامه در خارج از کشور

تجدید گذرنامه در ایران در شعبه‌های پلیس +۱۰ و در خارج از ایران در سفارت‌خانه‌ها یا نمایندگی‌های کنسولی ایران امکان پذیر است. شهروندان ایرانی ساکن خارج که متقاضی صدور یا تعویض گذرنامه‌ مخدوش خود هستند، می‌توانند برای اطلاع از شرایط و ضوابط صدور گذرنامه به وب سایت سفارت ایران در کشور محل اقامت خود و نیز سامانه امور کنسولی ایرانیان وزارت امور خارجه مراجعه کنند.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با قوانین و مقررات گذرنامه مطلب “گذرنامه و نکات حقوقی آن” را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: قانون , مجله دلتا , گذرنامه ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 اسفند 1398 | نظرات ()