نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی با پیامک رمز دوم پویا برنامه‌های بانکی مورد نیاز خود را از منابع معتبر دریافت کنید.

کلاهبرداری با رمز پویا

با توجه به الزام بانک‌ها برای عملی کردن رمز‌های یکبار مصرف (پویا)، کلاهبرداران سایبری با طراحی اپلیکیشن‌های جعلی رمز ساز به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران هستند تا بدین وسیله با دسترسی به اطلاعات کاربران نسبت به خالی کردن حساب افراد اقدام کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع پیشگیری از کلاهبرداری با رمز پویا می‌پردازیم.

پیشگیری از کلاهبرداری با رمز پویا

افراد سودجو با شیوه‌های مختلف و تبلیغات گسترده در شبکه‌های مجازی، اپلیکیشن جعلی خود را به کاربران معرفی کرده و در نظر دارند، افراد را نسبت به فعال سازی و نصب این برنامه‌ها ترغیب کنند. برای فعال‌سازی رمز یکبار مصرف، حتما با مراجعه ‌به سایت بانک مربوطه، راهنمای فعال کردن رمز یکبار مصرف را دریافت کرده و در صورت اقدام برای دریافت اپلیکیشن رمز پویا، حتما به فروشگاه‌های آنلاین معتبر یا شعب بانکی مراجعه و از واگذاری گوشی تلفن همراه به سایر افراد خودداری کنید.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص جرایم رایانه‌ای از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

با هدف افزایش ضریب امنیت پیامک‌های رمزدوم پویا، ساختار و محتوای پیامک رمز دوم پویا در شبکه بانکی کشور یکسان سازی شده است و از این به بعد در پیامک رمز یکبار مصرف درخواست شده از سوی کاربر علت تراکنش، مبلغ تراکنش و رمزدوم پویا همزمان به کاربر ارسال خواهد شد. کاربران با دقت در اطلاعات دریافت شده و تطبیق آن با تراکنش در حال انجام می‌توانند مطمئن شوند که تراکنش آن‌ها واقعی است و هیچ مجرمی از اطلاعات حساب بانکی آن‌ها در یک تراکنش مجرمانه استفاده نمی‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب اگر اینترنتی سرمان کلاه رفت چه کنیم؟ را در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

فرار از صحنه تصادف چه مجازاتی دارد؟

موارد صدور چک سفید امضا

چگونه حرفه‌ای چک بکشیم؟

در صورت ناتوانی در پرداخت مهریه چه باید کرد؟

راهکارهایی برای پیشگیری از جعل امضا چک

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,کلاهبرداری,رمز پویا ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

قولنامه نوعی قرارداد اولیه‌ بین طرف خریدار و طرف فروشنده است.

تنظیم قولنامه

یکی از مسائل حقوقی مهم در امر خرید خانه تنظیم قولنامه است. افرادی که قصد خرید خانه را دارند، پس از دیدن و پسندیدن خانه‌ مورد نظر، موافقت خود را به مشاور املاک مربوطه اعلام می‌کنند و مشاور املاک نیز اقدام به نوشتن قراردادی بین خریدار و فروشنده می‌کند که به آن قولنامه می‌گویند. در این قولنامه باید به نحوه انتقال سند و فسخ معامله نیز توجه کرد. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی تنظیم قولنامه ملک می‌پردازیم.

 جزییات تنظیم قولنامه ملک چه مواردی است؟

  • اولین و مهم‌ترین بخش در قولنامه مشخصات خریدار، فروشنده و ملک مورد نظری است که قرار است معامله بر سر آن صورت بگیرد.
  • در این سند همچنین زمان آغاز و پایان معامله ذکر می‌شود و همچنین طرفین بنا به توافقی که بین خودشان می‌کنند، حقی را برای فسخ معامله در صورت به وجود آمدن شرایط خاص در نظر می‌گیرند.
  • معمولا در قولنامه‌ها هزینه‌ای را به عنوان ضمانت اجرایی یا خسارت در نظر می‌گیرند که در مواقع لازم از سوی هر کدام از طرفین معامله، به دیگری پرداخت می‌شود، به این هزینه اصطلاحا وجه التزام می‌گویند، که پایبندی هر دو طرف به معامله را تضمین می‌کند.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص قراردادها از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی با ما در ارتباط باشید.)

تنظیم قولنامه

هنگام تنظیم قولنامه ملک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • یکی از مسائل حقوقی مهم آن است که بنگاه املاک باید از اتحادیه‌ مشاورین املاک مجوز رسمی داشته باشد تا صلاحیت تنظیم قولنامه را داشته باشد.
  • گاهی ممکن است ملک مورد معامله تحت مالکیت چند نفر باشد، در این صورت تمام آن‌ها باید پای معامله حضور داشته باشند یا اینکه یک نفر به وکالت از همه‌ آن‌ها در معامله حضور یابد. دقت داشته باشید که این وکالت باید به صورت محضری در دفترخانه‌ اسناد رسمی ثبت شده باشد و اصل آن ارائه شود. در غیر این صورت هرگونه دست خط یا مهر و امضا یا حتی سربرگ‌های شرکتی فاقد اعتبار قانونی است و ممکن است در آینده سبب بروز مشکلاتی شود. برای استعلام اصالت وکالت‌نامه یا حضورا به دفترخانه‌ای که وکالت تنظیم شده است مراجعه کنید یا از طریق سایت اداره ثبت استعلام بگیرید.
  • نحوه‌ پرداخت‌ها و واگذاری‌ها در قولنامه به صورت دقیق باید ذکر شود. اگر خریدار قرار است چک ارائه کند، باید مشخصات چک به صورت دقیق در قولنامه بیاید و اگر مدارکی مانند اصل سند از سوی فروشنده باید ارائه شود، عنوان آن‌ها در قولنامه باید ثبت شود.
  • در پایان تنظیم قولنامه باید مهر و امضا بنگاه و همچنین امضا طرفین قرارداد وجود داشته باشد. علاوه بر امضا خود طرفین، هرکدام از آن‌ها باید دو نفر را به عنوان شاهد به همراه داشته باشند و شاهدان نیز محل مربوطه در قولنامه را امضا کنند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نحوه مطالبه اجاره معوقه به چه صورت است؟ را در مجله حقوقی مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

فرار از صحنه تصادف چه مجازاتی دارد؟

در دوران نامزدی مهریه به خانم تعلق می‌گیرد؟

اگر اینترنتی سرمان کلاه رفت چه کنیم؟

پیشگیری از کلاهبرداری با رمز پویا

حمل خودرو با جرثقیل در حضور راننده قانونی است؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,قولنامه ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مهریه زن در هر شرایطی به او تعلق می‌گیرد و مرد نمی تواند جز به دلایل قانونی، از پرداخت آن سرباز زند.

تعلق نگرفتن مهریه به زن

بر اساس قانون، به محض اینکه عقدی میان زن و مرد منعقد شد، مرد به میزانی که مهریه همسر خود قرار داده است، در قبال همسر خود بدهکار می‌شود، چرا که وی تعهد به پرداخت مهریه در قبال وی کرده است. در این نوشتار از مجله دلتا به شرایط تعلق نگرفتن مهریه به زن می‌پردازیم.

شرایط تعلق نگرفتن مهریه به زن

به جز در موارد اندکی که در قانون پیش بینی شده است؛ اصل کلی، تعلق مهریه به زن است. بنابراین، برای ملاحظه اینکه در چه صورت مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد، باید به قانون توجه کنیم. در قانون، برخی مواد به این مطلب اختصاص یافته است که با توجه به آن موارد عدم تعلق مهریه به زن به شرح زیر است:

  • باطل بودن عقد نکاح میان زن و مرد و عدم نزدیکی میان آن دو سبب می‌شود که مهریه‌ای به زن تعلق نگیرد؛ به دلیل اینکه عقد نکاحی که مهریه را بر ذمه مرد قرار داده است، باطل بوده، بنابراین عقد و تعیین مهریه به درستی انجام نشده است.
  • اگر عقد نکاح به دلیلی فسخ شود و رابطه زناشویی رخ نداده باشد، زن حق مهریه ندارد؛ مگر در حالتی که فسخ نکاح به دلیل ناتوانی مرد از اعمال جنسی باشد که در این صورت زن تنها مستحق نصف مهریه است.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص مهریه از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی با ما در ارتباط باشید.)

 

تعلق نگرفتن مهریه به زن

  • اگر زن و مرد مهریه‌ای تعیین نکرده باشند و قبل از تعیین مهریه، زن فوت کند و رابطه زناشویی هم شکل نگرفته باشد، باز هم مرد الزامی به پرداخت مهریه ندارد، اما در صورتی که رابطه زناشویی شکل گرفته باشد زن مستحق مهرالمثل است که ورثه زن می‌توانند آن را مطالبه کنند.
  • علاوه بر موادی که ذکر شد و بر اساس آن زن مستحق مهریه نیست، در برخی از شرایط، مهریه زن به طور کامل به وی تعلق نمی‌گیرد، به عنوان مثال مهریه زن در دوران نامزدی و در صورتی که زن و شوهری قصد طلاق و جدایی داشته باشند در حالی که زوجه دوشیزه (باکره) بوده و رابطه زناشویی میان آن‌ها برقرار نشده باشد، مهریه زن نصف می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب بعد از عقد می‌توان مهریه را تغییر داد؟ را در مجله حقوقی مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

موارد صدور چک سفید امضا

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

تهدید به آبروریزی چه عواقبی در پی دارد؟

در دوران نامزدی مهریه به خانم تعلق می‌گیرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طبق قانون ماموران راهنمایی و رانندگی حق ندارند در حضور راننده خودرو او را به پارکینگ منتقل کنند.

حمل با جرثقیل

برای بسیاری از ما پیش آمده که خودروی خود را در قسمت ممنوع خیابان پارک کرده باشیم و سپس پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام به حمل آن توسط جرثقیل و انتقالش به پارکینگ کند. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی حمل خودرو با جرثقیل می‌پردازیم.

حمل خودرو با جرثقیل

حمل خودرو با جرثقیل، به این معنی است که خودرو به پارکینگ راهنمایی و رانندگی منتقل می‌شود. در واقع یکی از مواردی که باعث می‌شود خودرویی سر از پارکینگ راهنمایی و رانندگی در بیاورد، توقف بی‌جا و نابه‌جا در محل‌هایی است که اساسا در قانون راهنمایی و رانندگی توقف در آن‌ها خلاف است و جریمه به همراه دارد.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص جرایم رانندگی از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

باید به این موضوع توجه داشت که در صورت حمل خودرو با جرثقیل توسط مامورین راهنمایی و رانندگی، اگر قبل از حمل یا حتی در حین حمل خودرو، مالک آن حاضر شود، ماموران موظف هستند ضمن صدور قبض جریمه، خودرو را به او تحویل دهند. بر این اساس ماموران راهنمایی و رانندگی نمی‌توانند پس از حضور شما در محل هنگام حمل خودرو اتومبیل شخصی‌تان را به پارکینگ منتقل کنند. در صورت تحویل ندادن خودرو می‌توانید به مامور گوشزد کنید که مطابق تبصره ۲ماده ۱۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی او چنین حقی ندارد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب هشدار؛ سایت‌های همسریابی مجوز قانونی ندارند! مجله حقوقی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

نحوه تنظیم وکالت بلاعزل

مطالبه مهریه پس از بخشیدن آن ممکن است؟

جدایی زن با داشتن حق طلاق

اعتیاد شوهر حق طلاق را به زن می‌دهد؟

قانون جدید تصادف در تاریکی

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,حمل خودرو,جرثقیل ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طبق قانون مدنی زن می‌تواند تا زمانی که مهریه او تسلیم نشده از ایفا وظایفی که نسبت به همسر خود دارد امتناع کند، به این عمل حق حبس در ازدواج گفته می‌شود.

حق حبس مهریه زن

از جمله تعهدات زن می‌توان به تمکین از شوهر اشاره کرد که در مقابل آن مرد مکلف به پرداخت نفقه به همسر خود می‌شود. به همین دلیل، زمانی که یکی از طرفین از ایفای تکلیف خود امتناع کند، به لحاظ حقوقی طرف مقابل نیز می‌تواند از ایفای تعهدات خود خودداری کند تا طرف مقابل حقوق وی را بپردازد. همین امر سبب شده است که اگر مرد مهریه را نپرداخت، زن بتواند در مقابل از حق حبس خود در عقد نکاح استفاده کرده و از تمکین در برابر شوهرش خودداری کند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع حق حبس مهریه زن و شرایط آن می‌پردازیم.

حق حبس

بنا به ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، زن می‌تواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهریه او حال باشد و این امتناع باعث ساقط شدن حق نفقه نخواهد بود. بر اساس این ماده، در صورتی‌که مرد مهریه زن را نپرداخته باشد، زن می‌تواند با استفاده از حق حبس خود، از تمکین در برابر شوهر خودداری کند تا شوهر مهریه را به وی بدهد. در صورتی‌که زن از حق حبس خود استفاده کند، علاوه بر اینکه شوهر باید مهریه زن را بپردازد، پرداخت نفقه زن نیز ضروری است و عدم تمکین زن به علت استفاده از حق حبس، سبب از بین رفتن حق نفقه زن در دوران حق حبس نخواهد شد.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص مهریه از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

شرایط اعمال حق حبس 

  • مهریه حال باشد. طبق قانون مدنی مهریه می‌‎تواند کلی، جزیی، حال یا با وعده باشد. (مهریه حال مهریه‎‌ای است که برای پرداخت آن مهلتی تعیین نشده باشد و زن این حق را داشته باشد که پس از عقد هر زمانی که بخواهد، آن را مطالبه کند.)
  • اگر مهریه مدت‌‎دار باشد زمانی زن حق مطالبه آن را دارد که مدت مذکور سپری شده باشد و چون از زمان عقد نکاح مرد می‌تواند اجرای وظایف همسر را درخواست و زن نمی‌تواند از این حق خود استفاده کند.

حق حبس مهریه زن

موارد اسقاط حق حبس

به موجب ماده ۱۰۸۶ قانون مدنی، در دو صورت حق حبس ساقط می‌شود و زن نمی‌تواند از این حق استفاده کند:

  • در صورتی‌که مهریه، مؤجل باشد؛ یعنى موعدى براى پرداخت آن بین زن و شوهر قرار داده شده باشد، مانند آن‌ که شرط شود که پس از دو سال مهریه به زن داده شود.
  • در صورتی‌که زن قبل از استفاده از حق حبس و گرفتن مهریه با اختیار خود اقدام به پذیرش وظایف زناشویی کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر عدم حضور زوجین برای ثبت طلاق چه عواقبی دارد؟ در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

تعلق مهریه با تمکین ارتباط دارد؟

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

در دوران نامزدی مهریه به خانم تعلق می‌گیرد؟

نحوه تنظیم وکالت بلاعزل

چگونه حرفه‌ای چک بکشیم؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,حبس,مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پس از فوت صادر کننده چک، از آن‌جا که صدور چک در زمان حیات و با اختیار صادر کننده انجام شده، بانک می‌تواند قبل از انحصار وراثت، وجه چک را به دارنده آن پرداخت کند.

صادر کننده چک

سند تجاری یک وسیله پرداخت آسان‌تر با ضمانت ‌اجرای محکم‌تر قانونی است. یک‌سری اصول بر این اسناد حاکم است که باعث شده از اسناد عادی متمایز باشد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع فوت صادر کننده چک می‌پردازیم.

پشت نویسی چک

طبق قانون، گاهی ممکن است چک در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد صادر و یا با امضا پشت آن به دیگری منتقل شود که به این کار در اصطلاح حقوقی ظهرنویسی گفته می‎شود. هنگامی که صادر کننده، در متن چک عبارت «به حواله‌کرد» را خط می‎زند، امکان  پشت‌نویسی را از کسی که چک در وجه او صادر شده می‎گیرد. دریافت کننده هم با پذیرش چک موافقت خود را اعلام می‌کند.‏ با خط خوردن عبارت «به حواله کرد» به نظر می‌رسد که شخصیت دارنده چک برای صادر کننده چک مهم بوده و از این راه، نخواسته است وجه چک مزبور، توسط شخص دیگری دریافت شود، بنابراین در صورتی‎که این گونه چک‌ها به دیگری منتقل شود، بانک می‌تواند از پرداخت وجه آن به غیر خودداری کند.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص چک از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

صادر کننده چک

فوت صادر کننده چک

اگر صادر کننده چک، فوت کند بانک می‌تواند قبل از انحصار وراثت و قبل از تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی وجه چک را به دارنده پرداخت کند، چرا که این  تصمیم در زمان حیات وی گرفته شده است.‏ این اقدام حتی در زمانی ‎که چک مدت ‎دار است و تاریخ سر رسید آن بعد از فوت صادر کننده است، صورت می‎گیرد. بنا به ماده ۲۳۱ قانون امور حسبی بدهی‌های مدت‌ دار (موجل) متوفی بعد از فوت او به ‎روز می‌شود، بنابراین در این حالت نیز، چون چک در زمان حیات متوفی صادر شده است، با مرگ او بدهی مدت دار او به‎ روز می‌شود و بانک باید قبل از تاریخ سر رسید، وجه چک را به دارنده چک پرداخت کند. از سوی دیگر به موجب ماده ۳۱۱ قانون تجارت، پرداخت چک نباید وعده داشته باشد و بانک‌ها باید در صورت داشتن موجودی در حساب متوفی، وجه چک را پرداخت کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جعل چک چه عواقبی در پی دارد؟ را در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

نحوه تنظیم وکالت بلاعزل

در دوران نامزدی مهریه به خانم تعلق می‌گیرد؟

اگر اینترنتی سرمان کلاه رفت چه کنیم؟

از کلاهبرداری پانزی چه می‌دانید؟

قانون جدید تصادف در تاریکی

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,مشاوره حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بیت کوین، معروف‌ترین و ارزشمندترین ارز دیجیتالی است.

بیت کوین

بیت‌کوین یک رمز ارز در نظام پرداخت جهانی با کارکرد‌های مشابه پول بی‌پشتوانه است؛ ولی از نظر حقوقی هنوز هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته است. از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز شناخته می‌شود، چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. این شبکه، همتابه‌همتا است و تراکنش‌های مربوط به آن مستقیما و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع بیت کوین قانونی می‌پردازیم.

بیت کوین قانونی

افرادی که از وزارت صمت مجوز استخراج بیت کوین را داشته باشند می‌توانند به شرکت‌های برق منطقه‌ای یا توزیع نیروی برق مراجعه و این نهاد‌ها در کوتاه‌ترین زمان شرایط را فراهم می‌کنند. شرکت توانیر شرایط تامین برق را به همه شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق ابلاغ کرده است و آن‌ها موظف هستند خدمات لازم را انجام دهند. مجوز استفاده از بیت کوین، ارائه پروانه بهره‌برداری از سازمان صمت است.

( برای مشاوره حقوقی می‌توانید از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

بیت کوین

مشترک بعد از اینکه پروانه بهره‌برداری را دریافت کرد، می‌تواند به امور مشترکین مراجعه کند. امور مشترکین به آن‌ها تخصیص تعرفه بیت کوین را با نرخی که از توانیر مشخص شده می‌دهد. قبلا جواز تاسیس از سازمان صنعت و معدن مورد تایید بود ولی در حال حاضر فقط پروانه بهره‌برداری از سازمان صنعت و معدن قابل قبول است. مشترکینی در حال استفاده از بیت کوین هستند، تقریبا هر ۱۰ روز یک‌بار یا ماهی یک‌بار مصارف و وصولی‌های‌‍شان چک می‌شود. اصولا ماینر برای مشترکین صنعتی استفاده می‌شود زیرا تعرفه صنعت ارزان‌تر است و قدرت بالایی هم دارد؛ بنابراین بیشترین رصد بر مشترکین صنعتی و مشترکین صنعتی عادی انجام می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب اگر اینترنتی سرمان کلاه رفت چه کنیم؟ را در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

حق حبس مهریه و شرایط آن

موارد صدور چک سفید امضا

تعلق مهریه با تمکین ارتباط دارد؟

وضعیت ارث زن در صورت فوت شوهر

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مطابق با قانون، تهیه جهیزیه از مصادیق نفقه است و شوهر موظف به تهیه آن است و زن بر اساس عرف جهیزیه را تهیه می‌کند.

گرفتن جهیزیه

جهیزیه اهدایی از جانب خانواده دختر صرفا نشانه محبت و پیشکشی از سوی خانواده زن، از سر علاقه و احترام به فرزند و نیز کمکی به زوج جوان در آستانه شروع زندگی‌شان است. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی موضوع تهیه جهیزیه می‌پردازیم.

تهیه جهیزیه

بر اساس عرف، تهیه جهیزیه با زن است و او برای رفتن به خانه همسر خود باید جهیزیه تهیه کند. از سویی دیگر شوهر موظف است به همسر خود نفقه پرداخت کند و بر اساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه عبارت است از همه نیاز‌های متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی، اما اگر شوهر با وجود استطاعت مالی از دادن نفقه به همسر خود امتناع کند باید مجازات کیفری که برای او در نظر گرفته شده است را طی کند. برابر ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده، هر کس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود.

گرفتن جهیزیه

(برای مشاوره حقوقی در خصوص ازدواج با بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

بر همین اساس زوج حق ندارد، زوجه را مجبور به گرفتن جهیزیه کند؛ به همین دلیل زوجه می‌تواند هر زمانی که خواست جهیزیه خود را پس بگیرد و اگر با ممانعت زوج مواجه شد با طرح دادخواستی تحت عنوان استرداد جهیزیه این امر انجام می‌شود؛ بنابراین طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی تهیه وسایل زندگی همان نفقه است و تهیه آن بر عهده شوهر است و برای زن در این مورد هیچ تکلیف شرعی و قانونی نیست.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب در صورت ناتوانی در پرداخت مهریه چه باید کرد؟ ، مجله حقوقی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

حق حبس مهریه و شرایط آن

موارد صدور چک سفید امضا

تعلق مهریه با تمکین ارتباط دارد؟

چگونه حرفه‌ای چک بکشیم؟

در صورت ناتوانی در پرداخت مهریه چه باید کرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,جهیزیه ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

عمل کردن به وصیت نامه و اجرا آن به لحاظ شرعی، امری واجب است؛ مگر آنکه وصیت نامه باطل باشد.

وصیت نامه باطل

برای وصیت کردن باید به موارد قانونی توجه داشته باشیم و آنچه که وصیت می‌شود باید قانونی باشد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موارد باطل بودن وصیت نامه می‌پردازیم.

باطل بودن وصیت نامه

مورد وصیت باید علاوه بر قانونی بودن ارزش مالی و منفعت داشته باشد؛ یعنی جزیی از اموال غیرمشروع نباشد؛ بنابراین وصیت در خصوص مواد مخدر، مشروبات الکلی و امثال آن باطل است. توجه به این نکته ضروری است که مال مورد وصیت باید قابلیت معامله و نقل و انتقال داشته باشد و بر اساس این قانون اموال عمومی و موقوفه نمی‌توانند مورد وصیت قرار گیرند همچنین آنچه وصیت می‌شود باید در مالکیت وصیت کننده باشد بنابراین وصیت بر مال غیر، باطل است.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص وصیت از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی با ما در ارتباط باشید.)

وصیت کننده نمی‌تواند کسی را از ارث محروم کند، وصیت متوفی تنها نسبت به یک سوم اموالش نافذ و صحیح است و درصورتی که سایر ورثه با مفاد وصیت نامه مخالفت کنند، می­‌توانند تقاضا ابطال آن را کنند، علاوه بر این موارد هر گونه خط­ خوردگی، لاک­ گرفتگی یا خدشه موجب ابطال وصیت ­نامه خواهد شد. در صورتی که موصی وصیت دومی بر وصیت اول خود صادر کند، وصیت اول، باطل است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب مزایا تنظیم وصیت نامه مجله حقوقی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

حق حبس مهریه و شرایط آن

نحوه تنظیم وکالت بلاعزل

نفقه از چه زمانی به زن تعلق می‌گیرد؟

سند رسمی را می‌توان باطل کرد؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,وصیت نامه ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ناباروری در قانون عبارت است از این که یک زوج پس از گذشت یک سال از ازدواجشان بدون پیشگیری از بارداری، باردار نشوند.

طلاق به دلیل نازایی

مسئله ناباروری زوجین و تبعات ناشی از آن یک موضوع مهم از دیدگاه حقوقی است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع طلاق به دلیل نازایی زوجین می‌پردازیم.

طلاق به علت ناباروری زن

به موجب ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد می‌تواند با مراجعه به دادگاه دادخواست طلاق بدهد، مخالفت زن هم مانع صدور حکم طلاق نخواهد بود؛ به این دلیل که به موجب قانون حق طلاق با مرد است. بنابراین مرد برای درخواست طلاق نیاز به دلیل محکمه پسند ندارد؛ به عنوان مثال لازم نیست که در دادگاه ثابت کند که زن نازا است. نازا بودن زن تاثیری در مهریه یا سایر حقوق مالی او نخواهد داشت؛ بنابراین بررسی حق طلاق زوج به دلیل ناباروری زوجه با توجه به اینکه به موجب قانون حق طلاق با مرد است اساسا موضوعیت پیدا نمی‌کند.

طلاق به دلیل نازایی زوجین

(برای مشاوره حقوقی در زمینه طلاق از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

طلاق به دلیل ناباروری مرد

قانون حمایت خانواده به مسئله طلاق به دلیل نازایی زوجین و حق طلاق ناشی از آن برای زن اشاره کرده است؛ بر اساس این قانون، عقیم بودن یکی از زوجین و اینکه از جهت عوارض و خصوصیات جسمی نتوانند از یکدیگر صاحب اولاد شوند، یکی از موارد درخواست طلاق از سوی زن می‌تواند باشد. علاوه بر این در شروط چاپی عقدنامه هم به این موضوع پرداخته شده است، به موجب این شرط که البته در صورت امضا مرد موضوعیت پیدا می‌کند، زن می‌تواند در موردی که مردی پس از ۵ سال به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر صاحب فرزند نشود، طلاق بگیرد که احراز این موضوع با دادگاه رسیدگی کننده به طلاق است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب در صورت ناتوانی در پرداخت مهریه چه باید کرد؟ ، مجله حقوقی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

جدایی زن با داشتن حق طلاق

موارد صدور چک سفید امضا

تهدید به آبروریزی چه عواقبی در پی دارد؟

سند رسمی را می‌توان باطل کرد؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,طلاق,نازایی ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هر زمان که جرم جعل امضا در سطحی از جامعه رخ می‌دهد باعث تشویش و بی اعتمادی به این گونه اسناد خواهد شد.

جعل امضا چک

جعل اسناد از مصادیق بارز جهت کلاهبرداری است. برخی از اسناد عاملی مهم در ارتباط میان فردی و شکل دهنده آن‌ها هستند به واسطه چک، سفته و مابقی این اسناد اعتباری بین افراد رد و بدل خواهد شد. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی روش‌های پیشگیری از جعل امضا چک می‌پردازیم.

پیشگیری از جعل امضا چک

معمولا جعل امضا، در زمان صدور چک قابل تصور است، زیرا بعد از صدور چک، احتمال جعل امضا کم‌تر است؛ بنابراین برای جلوگیری از جعل امضا چک معمولا راهکار‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

(برای مشاوره حقوقی در خصوص چک از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی با ما در ارتباط باشید.)

  • صاحب حساب امضایی داشته باشد که به سادگی نتوان آن را جعل کرد البته امضا شلوغ و پر خطوط هم ممکن است دردسرساز شود؛ از این جهت که هنگام تعیین اصالت بسیار سخت خواهد شد.
  • امضا چک انحصاری باشد این امر باعث می‌شود که از نمونه امضا شما افراد کم‌تری مطلع شوند.
  • برای صدور چک از خودکار اختصاصی که مخصوص تحریر و امضا چک باشد استفاده شود.
  • دسته چک یا برگ چک را در دسترس دیگران قرار ندهید و معمولا به صورتی نگهداری کنید که امکان دسترسی به آن برای دیگران غیر ممکن یا سخت باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب جعل امضا قولنامه چه مجازاتی دارد؟ ، مجله حقوقی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

موارد صدور چک سفید امضا

طلاق به دلیل نازایی هر یک از زوجین به چه صورت است؟

تعلق مهریه با تمکین ارتباط دارد؟

جدایی زن با داشتن حق طلاق

اعتیاد شوهر حق طلاق را به زن می‌دهد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,جعل امضا,چک ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در تصادف‌هایی که چراغ‌های خیابان محل تصادف خاموش و دلیل تصادف هم تاریکی باشد، سازمان مربوطه باید خسارت بدهد.

قانون جدید تصادف در تاریکی

برابر آنالیز و بررسی‌های صورت گرفته تصادفات، مشخص شد که حدود ۴۴ درصد از تصادفات منجر به فوت در تاریکی هوا و ساعات شب رخ می‌دهد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی قانون جدید تصادف در تاریکی می‌پردازیم.

تصادف در تاریکی

حدود نیمی از تصادفات عابر پیاده، نیمی از تصادفات موتورسیکلت و تصادفات خودرو‌ها در شب روی می‌دهد و خیلی‌ها فکر می‌کنند که تصادفات عابر پیاده را در شب نداریم در صورتی که با تاریک شدن هوا عابرین پیاده‌ای که تردد می‌کنند بنا به دلایل متعدد دیده نمی‌شوند و باعث بروز تصادف می‌شوند.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص جرایم رانندگی از طریق بخش پرسش و پاسخ مجله دلتا با ما همراه باشید.)

یکی از اصول رانندگی و تصادف نکردن، خوب دیدن و دیده شدن است و وقتی که معابر فاقد روشنایی هستند راننده به خوبی نمی‌تواند وسایل نقلیه دیگر و عابرین را مشاهده کند و برای اینکه بتواند فضای دید خود را وسعت دهد ناچار می‌شود از نور بالا استفاده کند که نور بالا نه تنها فضای دید وی را روشن نمی‌کند بلکه باعث تغییر مسیر و انحراف خودروهایی که از روبه‌رو می‌آیند ‌می‌شود و حادثه‌ای رقم می‌‌زند. در تصادفاتی که به علت عدم روشنایی معابر رخ دهد، به سازمان مربوط سهم تقصیر تعلق گرفته و باید در مرجع قضایی پاسخ‌گو بوده و خسارت پرداخت کند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب دیه تصادفات رانندگی را چگونه بگیریم؟، مجله حقوقی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

مطالبه مهریه پس از بخشیدن آن ممکن است؟

نفقه از چه زمانی به زن تعلق می‌گیرد؟

سند رسمی را می‌توان باطل کرد؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,تصادف ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

وکالت بلاعزل سندی است محضری و رسمی که از طریق دفترخانه اسناد رسمی توسط موکل به وکیل داده می‌شود.

وکالت بلاعزل

امروزه به وفور می‌بینم که افراد برای انجام معاملات اموال منقول و غیرمنقول خود اقدام به معاملاتی در قالب وکالت بلاعزل می‌کنند، بدون اینکه به مفاد قانونی، محاسن، پیامدها و مشکلات آن واقف باشند. به منظور آشنایی بیشتر با این نوع وکالت در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نحوه تنظیم وکالت بلاعزل می‌پردازیم.

وکالت بلاعزل چیست؟

وکالت قراردادی است که از طریق آن می­‌توانیم شخصی را برای انجام یک عمل حقوقی مانند فروش ملک، طلاق، انجام امور اداری یا موارد دیگر نماینده‌ خود قرار دهیم، در قرارداد وکالت با دو شخص روبه‌رو هستیم. نخست، شخصی که به دیگری نمایندگی می­‌دهد یا موکل و دوم، نماینده یا وکیل. هر یک از این دو طرف می‌­توانند هر زمان که بخواهند قرارداد موجود بین خود را برهم زنند. وکیل می­‌تواند از وکالت استعفا دهد و موکل نیز این امکان را دارد که وکیل خود را عزل کند. گاهی طرفین بنا به مصالح خود، توافق می‌­کنند که امکان عزل وکیل و برهم زدن قرارداد وکالت توسط موکل وجود نداشته باشد؛ این نوع از وکالت در حقوق با نام وکالت بلاعزل شناخته می‌شود.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص وکالت از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی با ما در ارتباط باشید.)

وکالت بلاعزل

نحوه تنظیم وکالت بلاعزل

برای تنظیم وکالت بلاعزل دو راه وجود دارد:

  • راه اول این است که در قرارداد وکالت، عدم امکان عزل وکیل شرط شود. برای تنظیم این شرط، استفاده از دو عبارت امکان‌پذیر است؛ موکل تعهد می­‌کند از حق عزل استفاده نکند یا موکل حق عزل را از خود سلب می­‌کند. با به کار بردن عبارت نخست حق عزل هنوز به قوت خود باقی است و موکل می­‌تواند از آن استفاده کند، بنابراین اگر اقدام به عزل وکیل کند، اگرچه عهدشکنی کرده­ است اما عقد وکالت برهم خواهد خورد و تنها درمواردی که به دلیل عهدشکنی خسارتی به وکیل وارد شود، موکل باید آن را جبران کند، اما در صورت استفاده از عبارت دوم، اقدام موکل در عزل وکیل، تاثیر حقوقی ندارد و وکالت به قوت خود باقی خواهد ماند. بنابراین اگر هدف این است که موکل در عمل امکان عزل وکیل را نداشته باشد، بهتر است از عبارت دوم استفاده شود.
  • راه دوم مربوط به مواردی است که قرارداد لازمی مانند خرید و فروش، اجاره، نکاح و غیره منعقد می‌کنید. در این حالت می‌­توانید با درج کردن شرط وکالت ضمن این قراردادها، وکالت را به صورت بلاعزل در بیاورید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب سند رسمی را می‌توان باطل کرد؟ مجله حقوقی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

مطالبه مهریه پس از بخشیدن آن ممکن است؟

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

جدایی زن با داشتن حق طلاق

در صورت ناتوانی در پرداخت مهریه چه باید کرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,وکالت بلاعزل ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مهریه هم زمان با انعقاد ازدواج در سند رسمی یعنی سند ازدواج ثبت می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این سند رسمی لازم الاجرا بودن آن است.

تمکین زن و مهریه

قانون مهریه مدت‌ها است که در کشور ما به بحث داغی تبدیل شده و حاشیه‌های زیادی را با خود به همراه داشته است. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به ارتباط تمکین زن با مهریه در قانون می‌پردازیم.

ارتباط تمکین زن با مهریه در قانون

قانون مهریه به هیچ عنوان به تمکین ارتباطی ندارد. اگر زنی خانه شوهرش را بدون اجازه و اطلاع او ترک کند و مدتی در خانه شخص دیگری باشد، عدم‌تمکین کرده ‌است و مرد می‌تواند با پر کردن استشهادیه از همسایه‌ها که تایید ۲ یا ۳ نفر کافی است این موضوع را ثابت کند. اگر مرد به دادگاه شکایت کند که همسرش عدم‌تمکین کرده ‌است و در مقابل زن مدعی شود که شوهرش او را از خانه بیرون کرده ‌است و دادخواست مطالبه نفقه بدهد، به تشخیص دادگاه، نفقه تعیین یا رد می‌شود. اگر زن محق باشد نفقه پرداخت و اگر مرد راست گفته باشد، نفقه‌ای به زن پرداخت نمی‌شود. به هرحال و در هر صورت، این امر تاثیری درحکم مهریه ندارد و مرد نمی‌تواند به بهانه ترک کردن خانه از سوی زن، مهریه را پرداخت نکند.

( برای مشاوره حقوقی در خصوص مهریه از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی با ما در ارتباط باشید.)

 

تمکین زن و مهریه

چگونگی مطالبه مهریه

مهریه از طریق ارائه دادخواست به دادگاه خانواده قابل مطالبه است. زن می‌تواند در صورت تمایل با نوشتن خواسته خود توسط خودش یا وکیل دادگستری در فرم مخصوص (همان دادخواست) از دادگاه محل سکونت خود یا همسرش درخواست کند که حکم الزام همسر را به پرداخت مهریه صادر کند؛ همچنین مهریه را می‌توان پس از صدور اجراییه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی دریافت کرد، با صدور برگ اجراییه از دفترخانه تنظیم سند رسمی، متقاضی مهریه می‌تواند به اداره اجرای اسناد رسمی ثبت مراجعه و با معرفی نشانی مرد (همسر) درخواست وصول مهریه را ارائه کند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب در صورت ناتوانی در پرداخت مهریه چه باید کرد؟ ، مجله حقوقی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

در دوران نامزدی مهریه به خانم تعلق می‌گیرد؟

توقیف خودرو برای مهریه

نوه در چه شرایطی ارث می‌برد؟

در صورت ناتوانی در پرداخت مهریه چه باید کرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای اینکه ملک ورثه‎‌ای را بخرید باید رضایت تمام وراث را داشته باشید و هیچ مخالفی در این زمینه نباشد.

ملک ورثه ‌ای

زمانی که مالک ملکی فوت می‌کند، طبق قانون، ملک به وراث وی انتقال می‌‎یابد. در این مواقع به این ملک، ملک ورثه‌ای می‌گویند. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی نکات خرید ملک ورثه ‌ای می‌پردازیم.

خرید ملک ورثه ‌ای

در خرید ملک ورثه‌ای لازم است به یک سری نکات توجه داشته باشید که عبارتند از:

بررسی گواهی انحصار وراثت

برای خرید یک ملک ورثه‌ ای در وهله اول لازم است که شما بدانید ورثه مالک چه کسانی هستند و به عبارت دیگر شما با چه کسانی طرف هستید؟
بدین منظور قبل از خرید ملک، از ورثه بخواهید گواهی انحصار وراثت را به شما نشان دهند و شما نیز حتما یک کپی از آن بگیرید.

مطمئن شوید که ملک متعلق به متوفی است

مسلما در صورتی شما می‌توانید ملکی را از ورثه خریداری کنید که متعلق و به نام مالک فوت شده باشد و نه شخص دیگر. بنابراین برای اطمینان لازم است خریدار سند ملک را ملاحظه کند تا در این خصوص شبه‌ای وجود نداشته باشد.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص ارث از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی با ما در ارتباط باشید.)

ملک ورثه ‌ای

اطمینان از رضایت همه وارثان برای فروش ملک

شما در صورتی می‌توانید یک ملک ورثه ‌ای که بین چند ورثه تقسیم شده است را خریداری کنید که همه آن‌ها به فروش ملک راضی باشند؛ در غیر این صورت حتی اگر همه ورثه به فروش ملک راضی باشند و حتی فقط یک نفر راضی نباشد نمی‌توان ملک را خریداری کرد. البته در صورت عدم حضور یکی از ورثه به هر دلیلی از جمله خارج از کشور بودن یا بیماری و… حضور و اعلام رضایت وکیل وی نیز کافی است.

بررسی مفاصا حساب مالیاتی ملک

مفاصا حساب مالیات بر ارث، سندی است که توسط اداره مالیات صادر می‌شود که برای خرید ملک ورثه ای به آن نیاز است.

بررسی قیم نامه در صورت وجود ورثه صغیر در میان وراث

در صورتی که در میان وراث متوفی ورثه صغیری وجود داشته باشد می‌بایست برای او قیم تعیین شده باشد؛ زیرا خود صغیر نمی‌تواند طرف معامله ملک ورثه ای شما واقع شود بنابراین چنانچه در گواهی انحصار وراثتی که از ورثه گرفتید نام صغیری وجود دارد؛ حتما قیم نامه او را بررسی کنید.

اطمینان از نبود وصیت نامه

در صورتی که تمام یا بخشی از ملک ورثه ای طبق وصیت به کسی واگذار شده است، شما باید ملک را از آن شخص خریداری کنید و یا در صورتی که بخشی از ملک به موجب وصیت به او منتقل شده باشد او هم باید هنگام معامله حضور داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب مسمومیت بر اثر آلودگی هوا ، مجله سلامتی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

موارد صدور چک سفید امضا

توقیف اموال چگونه انجام می‌شود؟

تمکین در دوران عقد به چه صورت است؟

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

جدایی زن با داشتن حق طلاق

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,ملک ورثه ‌ای ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

لازم است همه افراد بدانند که برای هرگونه ضرر و آسیبی که از جانب دیگری به آن‌ها برسد، در قانون مجازاتی تعیین شده است.

تهدید به آبروریزی

در قانون برای فردی که اقدام علیه آبروی کسی کند یا فردی را تهدید کند که احتمال خدشه به آبرویش را داشته باشد، مجازاتی در نظر گرفته شده است که بسته به نوع جرم متفاوت بوده و تنها لازم است فردی که مورد تهدید واقع شد موضوع را اعلام و پیگری کند و از شکایت خود صرف نظر نکند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مجازات تهدید به آبروریزی می‌پردازیم.

مجازات تهدید به آبروریزی

جرم تهدید در هر شرایطی می‌تواند پیگیری شود. در صورت مزاحمت‌های پی‌در‌پی و داشتن شواهد فراوان؛ که این شواهد می‌تواند در تهدیدهای حضوری به استشهاد محلی یا فردی منجر شود و در تهدیدهایی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتند هر نوع پیام، عکس و فایل صوتی که بتوان با استناد بر آن به علم قاضی کمک کرد تا بتواند با سایر شواهد اقدام به بررسی موضوع کند، ممکن است نوعی وسیله برای اثبات تهدید به حساب بیاد.

( برای مشاوره حقوقی در خصوص تهدید از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

همانند سایر جرایم تهدید، این مورد نیز می‌تواند با توجه به نوع و چگونگی آن حبس و مجازات شلاق را در پی داشته باشد که تا ۷۴ ضربه شلاق و تا دو سال حبس متغیر خواهد بود، همچنین پس از اثبات تهدید و اعمال مجازات می‌توان از فرد تهدید کننده به جرم هتک حرمت نیز در مراجع قانونی شکایت داشت.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر جرم تهدید به انتشار عکس خصوصی افراد را در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

چگونه از مجرد بودن خواستگار خود مطمئن شویم؟

موارد صدور چک سفید امضا

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

نکاتی که باید درباره چک تخلیه بدانید!

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,تهدید,مشاوره حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بر اساس قانون مدنی، سهم زن از ارث شوهرش در صورتی که مرد فرزندی داشته باشد یا نداشته باشد، متفاوت است.

سهم ارث زن از شوهر

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در رابطه با تقسیم ارث وجود دارد آن است که سهم هریک از ورثه چقدر است. میزان سهم هر کدام از ورثه در قانون مدنی مشخص شده است؛ از جمله سهم الارث زن از شوهرش. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی سهم ارث زن از شوهر می‌پردازیم.

ارث زن از شوهر

در ماده ۸۶۴ قانون مدنی چنین مقرر شده است: از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می‌برند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشند. بنابر این ماده، زن از همسر خود ارث می‌برد، اما نکته مهمی که در خصوص ارث زن از شوهر وجود دارد آن است که تنها در صورتی زن از همسر خود ارث می‌برد که عقد دائم کرده باشند. چرا که بر اساس ماده ۹۴۰ قانون مدنی، زوجینی که ازدواج آن‌ها دائمی باشد، از یکدیگر ارث می‌برند.

ارث در صورت داشتن فرزند

بر اساس قانون مدنی، در صورتی که مرد فرزند داشته باشد، سهم ارث زن یک هشتم است. نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد آن است که سابقا، زنان تنها می‌توانستند از اموال منقول ارث ببرند و از اموال غیر منقول شوهر خود ارثی به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت، اما به موجب قانون جدید، زنان هم از اموال منقول ارث می‌برند و هم از اموال غیرمنقول.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص ارث از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

سهم ارث زن از شوهر

ارث در صورت نداشتن فرزند

ارث در صورت نداشتن فرزند بیشتر است. در صورتی که مرد فوت کند در حالی که فرزندی نداشته باشد، ارث همسر او یک چهارم است. در صورتی که مردی چند زن داشته باشد، سهمی که به زوجه تعلق می‌گیرد را بین آن‌ها تقسیم می‌کنند. به عنوان مثال، در صورتی که مرد متوفی دو زن داشته باشد و فرزند هم داشته باشد، سهم زوجه او به دلیل اینکه مرد فرزند داشته است، یک هشتم خواهد بود که این یک هشتم را بین دو زن به طور مساوی تقسیم می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نوه در چه شرایطی ارث می‌برد؟ را در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

نوه در چه شرایطی ارث می‌برد؟

نفقه از چه زمانی به زن تعلق می‌گیرد؟

دیه تصادفات رانندگی را چگونه بگیریم؟

از کلاهبرداری پانزی چه می‌دانید؟

هشدار؛ سایت‌های همسریابی مجوز قانونی ندارند!

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,ارث,فوت شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مطابق با بند ۲ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، قانون‌گذار به زن حق داده است که در صورت شرایطی، با اثبات اعتیاد شوهر از طریق عسر و حرج بتواند حتی با مخالفت مرد، طلاق بگیرد.

طلاق به دلیل اعتیاد

یکی از مواردی که منجر به طلاق می‌شود اعتیاد زوجین است. بسیاری از زنان فکر می‌کنند که با هر نوع اعتیادی می‌توانند حق طلاق را بگیرند و نسبت به اخذ حق طلاق اقدام کنند اما باید به این نکته توجه داشته باشند که انجام این کار به راحتی نیست. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع طلاق به دلیل اعتیاد شوهر می‌پردازیم.

طلاق به دلیل اعتیاد شوهر

بر خلاف این تصور عامه هر نوع اعتیادی منجر به حق طلاق برای زوجه نمی‌شود و برای گرفتن طلاق از طریق اعتیاد باید به گونه‌ای رفتار شود که منجر به بر هم خوردن اساس خانواده یا وارد شدن خلل به زندگی زناشویی شود یعنی اعتیاد به قدری باشد که به هیچ وجه نتوان آن را درمان کرد. در صورتی که پزشک معالج تشخیص دهد که ترک اعتیاد امکان‌پذیر نیست یا مدت زمان زیاد و با سختی طی می‌شود در این زمان حق طلاق به زن داده می‌شود.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص طلاق از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

در محکمه طلاق حتما باید اعتیاد زوج به اثبات برسد و در صورتی که مواد مخدر مصرفی شامل گیاهی، صنعتی و حتی قرصی که جنبه درمانی ندارد، باشد در آن زمان حق طلاق به زوجه داده می‌شود. زوجه برای احراز اعتیاد باید دادخواستی تنظیم کند و از پزشکی قانونی درخواست نامه مثبت بودن اعتیاد شوهر خود را داشته باشد و پس از دریافت آزمایش مثبت اعتیاد زوج، اقدام به گرفتن طلاق کند. همچنین با شهادت شهود و تحقیقات محلی هم می‌توان اعتیاد را به اثبات رساند و حق طلاق را به زوجه داد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه طرز تهیه کشمش پلو با مرغ، مجله آشپزی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

چگونه از مجرد بودن خواستگار خود مطمئن شویم؟

موارد صدور چک سفید امضا

مجازات خیانت در امانت

مطالبه مهریه پس از بخشیدن آن ممکن است؟

دیه تصادفات رانندگی را چگونه بگیریم؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,اعتیاد,طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سایت‌های همسریابی بیشتر با رویکرد ارتباطات نامتعارف شکل می‌گیرند و قانونی نیستند.

همسریابی اینترنتی

در فضای مجازی می‌توانید شاهد فعالیت کانال‌ها و سایت‌هایی باشید که مدعی یافتن نیمه گمشده‌ شما در کوتاه‌ترین مدت هستند. بعضی از آن‌ها برای عضویتشان از شما مبالغی هم دریافت می‌کنند و با ثبت اطلاعاتی که البته از هیچ طریقی امکان صحت‌یابی آن وجود ندارد، شما را وارد جریانی می‌کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع سایت همسریابی از منظر قانون می‌پردازیم.

سایت همسریابی

موضوع همسریابی در فضای مجازی و سایت همسریابی سال‌هاست که با حضور اینترنت در زندگی روزمره ما مطرح شده است. در برخی از بازه‌های زمانی بحث آن داغ شده و با ظهور آسیب‌ها و گاهی کلاهبرداری‌ها از این طریق بارها با هشدار مسئولان و البته پلیس نیز همراه بوده است. هیچ یک از این سایت‌ها مجوز ندارند و از این رو فعالیت‌شان غیر قانونی است، اگر کاربری وارد یکی از این سایت‌ها شود، ابتدا از او مشخصات هویتی، ظاهری و تصاویرش دریافت می‌شود و در مرحله بعدی افراد مورد نظر را به آنان معرفی می‌کنند.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص جرایم رایانه‌ای از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

همسریابی اینترنتی

در برخی از این سایت‌ها حتی مبلغ اندکی نیز از کاربران دریافت می‌شود که می‌تواند منجر به کپی اطلاعات کارت بانکی نیز بشود. در این شرایط چند اتفاق رخ می‌دهد، نخست اینکه بسیاری از کاربران با هویت اصلی خود در این فضا حاضر نمی‌شوند و چه بسا ممکن است حتی جنسیتشان نیز متفاوت باشد، از این رو می‌تواند منجر به جرایم دیگری نظیر خفت‌گیری، سوءاستفاده، اخاذی و … شود. در برخی موارد نیز از مشخصات هویتی و ظاهری افراد سوءاستفاده می‌شود. باید دانست که سامانه مالی که به این شکل فعالیت می‌کند نیز مورد تایید دولت و هیچ کدام از سازمان‌ها نیست.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب با آشپزخانه کوچک چه کنیم؟، مجله دکوراسیون دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

مجازات خیانت در امانت

نکاتی که باید درباره چک تخلیه بدانید!

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

در دوران نامزدی مهریه به خانم تعلق می‌گیرد؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,همسریابی,سایت‌ ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای پرداخت مهریه تحت شرایطی خاص مرد می‌تواند تقاضا اعسار یعنی ناتوانی در پرداخت مهریه را دهد.

پرداخت مهریه

قبل از عقد ازدواج دو طرف بر میزان مهریه زوجه توافق می‌کنند و مهریه حقی است که زوجه می‌تواند هر زمانی که خواست از شوهر خود در صورت عندالمطالبه بودن دریافت کند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع ناتوانی در پرداخت مهریه می‌پردازیم.

ناتوانی در پرداخت مهریه

در صورتی که زن و شوهر بخواهند از یکدیگر طلاق بگیرند، مرد باید مهریه زن را به صورت کامل پرداخت کند.

گاهی اوقات مرد برای پرداخت مهریه به مشکل مالی برمی‌خورد و توانایی پرداخت آن را ندارد، لذا هنگامی که مرد توانایی پرداخت یک‌باره تمام مهریه همسر خود را نداشته باشد، می‌تواند درخواست اعسار دهد و در صورتی که درخواستش توسط دادگاه پذیرفته شود، آن‌گاه می‌تواند مهریه را به صورت قسطی پرداخت کند.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص مهریه از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

چگونگی پرداخت مهریه توسط دادگاه مشخص می‌شود و در صورتی که دادگاه تشخیص دهد که شوهر توانایی مالی در شرایط اقتصادی فعلی را ندارد، آن را قسط بندی کرده و مرد باید مهریه زن را بر اساس اقساط تعیین شده بپردازد. برخی مردان تصور می‌کنند بعد از پرداخت چند قسط مهریه می‌توانند دیگر آن را نپردازند اما باید به این مساله توجه کرد که در صورت عدم پرداخت این دین، مهریه از حالت اقساط به حالت حال درمی‌آید و اصطلاحا این دین حال می‌شود و با منتفی شدن حالت اقساط مرد مجبور خواهد شد تا تمامی آن را به شکل نقد بپردازد و دیگر امکان قسطی شدن مهریه وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب محله جلفای اصفهان؛ اروپا را در نصف جهان ببینید، مجله گردشگری دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

مجازات خیانت در امانت

نکاتی که باید درباره چک تخلیه بدانید!

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

سند رسمی را می‌توان باطل کرد؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

از جمله تکالیف متقابل زن و مرد در زندگی مشترک انجام تمکین و پرداخت نفقه است.

تعلق نفقه به زن

بر اساس قانون، مرد وظیفه دارد که به همسر خود نفقه بپردازد، عدم پرداخت نفقه به زن سبب اعمال ضمانت اجرای کیفری خواهد شد. اما سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که مرد از چه زمانی باید به همسر خود نفقه دهد؟ در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع زمان تعلق نفقه به زن می‌پردازیم.

زمان تعلق نفقه به زن

بنا به ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی، همین که عقد نکاح به درستی واقع شد، رابطه زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت که به محض اینکه عقد نکاح بسته شد، زن استحقاق دریافت نفقه را دارد و به وی نفقه تعلق می‌گیرد.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص نفقه از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

تعلق نفقه به زن

البته، لازم به ذکر است که بر اساس قانون مدنی، از جمله شرایط پرداخت نفقه به زن، تمکین از سوی زن است و در صورتی‌که زن بدون دلیل موجه از تمکین خودداری کند، مرد الزامی به پرداخت نفقه به وی نخواهد داشت. بنابراین، در صورتی به زن نفقه تعلق می‌گیرد که از شوهر خود تمکین کند. اگر هم هنوز به خانه مشترک نرفته‌اند، زن بایستی آمادگی خود برای شروع زندگی مشترک را به همسرش اعلام کرده باشد. در غیر این صورت، به دلیل اینکه تمکین صورت نگرفته است، زن حق نفقه ندارد. اگر زن در دوران عقد تمایل به استفاده از حق حبس در نکاح داشته باشد هم کماکان حق نفقه خواهد داشت. به بیان دیگر، بر اساس قانون مدنی در حق حبس مهریه، زن تا زمانی که مهریه‌اش را به صورت کامل دریافت نکرده باشد، می‌تواند از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند و این امتناع، سبب از بین رفتن حق نفقه زن نخواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب با زمستان همرنگ شوید، مجله مد وفشن دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

حقوق و تکالیف مستاجر

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

سند رسمی را می‌توان باطل کرد؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

هشدار؛ سایت‌های همسریابی مجوز قانونی ندارند!

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,نفقه ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اولین کاری که می‌توان در مواجه با کلاهبرداری مجازی انجام داد مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای است.

کلاهبرداری اینترنتی

با رواج استفاده از فضای مجازی و همچنین خرید و فروش‌هایی که در اینترنت انجام می‌شود کلاهبرداران اینترنتی هم بیشتر شده‌اند و کلاهبرداری در این فضا رونق زیادی گرفته است. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی پیگیری کلاهبرداری اینترنتی می‌پردازیم.

پیگیری کلاهبرداری اینترنتی

باید توجه داشته باشید که اگر مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفتید نباید به پلیس ۱۱۰ زنگ بزنید یا راهی کلانتری محله شوید زیرا مرکز رسیدگی به این کلاهبرداری‌ها دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای است؛ پس از مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای، پرونده تشکیل می‌شود و رسیدگی به آن، طبق روال قانونی به جریان می‌افتد. دادسرا نیز بر حسب حساسیت پرونده و برای بررسی بیشتر موضوع، آن را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص کلاهبرداری از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

با وجود آن که دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع کلاهبرداری هم به شکایت رسیدگی می‌کند، اما مرکز تخصصی رسیدگی به مشکل، دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای است. برای شکایت باید کارت ملی، شناسنامه و هزینه لازم برای ابطال تمبر و هزینه‌های جانبی همراهتان باشد و پس از شکایت در این دادسرا پرونده به دادگاه عمومی کیفری واقع در محل وقوع جرم می‌رود و با دریافت پرونده قاضی رسیدگی آن را آغاز خواهد کرد و بعد از صدور رای دادسرا خود وارد عمل خواهد شد و رای را اجرا می‌کند. روش دیگری هم برای ‌پیگیری کلاهبرداری اینترنتی وجود دارد که راحت‌تر به‌نظر می‌رسد:

درصورتی که جرمی علیه شما در فضای مجازی اتفاق افتاد می‌توانید به سایت اینترنتی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir مراجعه و روی آیکون ارتباطات مردمی کلیک کنید. در این بخش، مشخصات، نشانی و شماره تلفن به همراه موضوع شکایت شما به ثبت می‌رسد و پلیس فتا در کمترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و موضوع را پیگیری خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب بزرگترین دره منظومه شمسی، مجله دانستنی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

تمکین در دوران عقد به چه صورت است؟

سند رسمی را می‌توان باطل کرد؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

هشدار؛ سایت‌های همسریابی مجوز قانونی ندارند!

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,کلابرداری,اینترنتی ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در‌ صورتی که هر یک از طرف‌های قرارداد اجاره، تکالیف و حقوق خود را در برابر هم بدانند بسیاری از مسائل و مشکلات به وجود نمی‌آید.

حقوق و تکالیف مستاجر

قرارداد‌های اجاره اگرچه مشکلات افرادی که تمایلی به خرید مسکن ندارند، یا نمی‌توانند مسکن تهیه کنند را حل می‌کند اما مسائل و مشکلاتی را هم به وجود می‌آورد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی حقوق و تکالیف مستاجر می‌پردازیم.

حقوق مستاجر

از جمله موارد کلی حقوق و تکالیف مستاجر آن است که، مستاجر حق هر گونه استفاده از مالی که اجاره کرده‌ است را در حدود قرارداد اجاره منعقد شده با مالک دارد. حقوق مستاجر در رابطه با مالک و مال مورد اجاره عبارتند از:

  • اگر مستاجر مبلغی بابت پول پیش به موجر داده است حق دارد در هنگام تخلیه آن را از موجر دریافت کند.
  • بنا به ماده ۴۷۴ قانون مدنی مستاجر می‌تواند مالی که اجاره کرده است را به دیگری اجاره بدهد مگر اینکه برخلاف آن شرط شده باشد.
  • بنا به مواد ۴۸۶ و ۴۸۵ قانون مدنی اگر مال مورد اجاره نیاز به تعمیر و مخارجی داشته باشد بر عهده مالک است مگر خلاف آن شرط شده باشد و اگر تعمیرات آن نیاز باشد و تاخیر در آن باعث ضرر به مالک شود مستاجر نمی‌تواند جلوی تعمیرات را بگیرد. اگر در مدت تعمیر مستاجر نتواند از مالی که اجاره کرده است استفاده کند در این صورت مستاجر حق فسخ اجاره را دارد.

(در خصوص مشاوره حقوقی در رابطه با قرارداد اجاره از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی با ما در ارتباط باشید.)

حقوق و تکالیف مستاجر

تکالیف مستاجر

از جمله تکالیفی که مستاجر در قرارداد اجاره دارد عبارت است از :

  •  اولین تکالیف مستاجر پرداخت اجاره بها در عوض تملیک منفعت یا استفاده منفعت مال مورد اجاره است که در قرارداد اجاره میزان آن بین طرفین توافق شده ‌است. بنا به ماده ۴۹۰ قانون مدنی، مستاجر باید اجاره بها را در موعد تعیین شده در قرارداد پرداخت کند.
  • دیگر تکالیف مستاجر طبق ماده ۴۹۰ قانون مدنی این است که از مالی که اجاره کرده‌ است به نحو متعارف استفاده کند و تعدی و تفریط نکند و در صورتی که مستاجر در استفاده از مورد اجاره تعدی یا تفریط کند، مالک حق فسخ معامله را دارد.
  • مستاجر باید به گونه‌ای از مالی که اجاره کرده‌ است استفاده کند که خسارتی به آن وارد نشود. در صورت ورود خسارت، مستاجر باید آن را جبران کند.
  • مستاجر موظف است در پایان قرارداد اجاره مالی که اجاره کرده است به عنوان مثال، ملک یا خودرو و غیره را به مالک تحویل دهد و در غیر این صورت مالک می‌تواند الزام او را از محاکم بخواهد یا مستاجر را مجبور به تخلیه عین کند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه طرز تهیه دلمه به مجله آشپزی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

نکاتی که باید درباره چک تخلیه بدانید!

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

جدایی زن با داشتن حق طلاق

دیه تصادفات رانندگی را چگونه بگیریم؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, مجله حقوقی, مستاجر ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پانزی یک شیوه کلاهبرداری برای جذب سرمایه‌گذاران است تا از این طریق افراد را با تبلیغ سودهای غیرمتعارف و نجومی به دام انداخته و در نهایت کلاهبردار با پول بسیاری که به جیب زده متواری می‌شود.

پیگیری کلاهبرداری پانزی

پانزی ترفندی برای کلاهبرداری است که در آن یک کلاهبردار یا همان طراح پانزی، به افراد ناآگاه وعده می‌دهد که اگر پول‌هایشان را در اختیار او قرار دهند، با آن پول‌ها کار خواهد کرد و سودهای نجومی و تضمینی به سرمایه‌گذاران خواهد داد. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی موضوع کلاهبرداری پانزی می‌پردازیم.

کلاهبرداری پانزی

در کلاهبرداری پانزی برای اعتماد سرمایه‌گذاران در ابتدا از پول افراد جدید، سود افراد قدیمی پرداخت می‌شود تا سرمایه‌گذاران بیشتری جذب سیستم شوند. این طرح در نهایت به دلیل اشباع شدن و عدم وجود سرمایه‌گذار جدید نابود شده و معمولا کلاهبردار با مقدار زیادی پول متواری می‌شود. تشخیص طرح‌های پانزی کار سختی نیست، مهم‌ترین شاخصه این طرح‌ها سودهای نجومی تضمینی و ناشناس بودن است اما با وجود این شاخص‌های عینی و روشن در بسیاری از موارد افراد در دام این طرح افتاده و وقتی متوجه می‌شوند که فریب خورده‌ و سرمایه خود را از دست داده‌اند.

در بیشتر مواقع افراد قشر متوسط و حتی ضعیف در دام طراح پانزی گرفتار می‌شوند زیرا تصور می‌کنند با اندک سرمایه خود می‌توانند در مدت کوتاهی ثروتمند شوند به همین دلیل این افراد دارایی خود مانند خودرو، طلا و حتی خانه خود را می‌فروشند به این امید که به سود بالایی دست یابند. اما باید بدانند که قربانیان این روش از کلاهبرداری مبالغ زیادی را از دست می‌دهند و متضرر می‌شوند.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص کلاهبرداری با بخش پرسش و پاسخ حقوقی با ما در ارتباط باشید.)

پیگیری کلاهبرداری پانزی

مجازات جرم کلاهبرداری پانزی

طبق ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، کلاهبردار غیر شبکه‌ای علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود. در کلاهبرداری شبکه‌ای اگر مبلغ کلاهبرداری کلان نباشد مجرم به رد مال، به حبس از ۶ ماه تا سه سال و جزای نقدی معادل دو برابر اموالی که از راه مذکور به دست آورده محکوم می‌شود. ولی اگر کلاهبرداری کلان باشد به حبس از ۵ سال تا ۲۰ سال محکوم می‌شود و در هر دو صورت دادگاه به عنوان جزای مالی به ضبط تمام اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده باشد، حکم خواهد داد. دادگاه می‌تواند علاوه بر جریمه مالی و حبس، مرتکب را به ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم کند.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن ویدیو شیر دریایی و شکار پنگوئن بخش ویدیو مجله دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

کلاهبرداری از طریق پیامک

سند رسمی را می‌توان باطل کرد؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

نوه در چه شرایطی ارث می‌برد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, مجله حقوقی, کلاهبرداری ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از اسناد تجاری پرکاربرد در جامعه امروزی چک است.

نوشتن صحیح چک

چک یک سند دارای ارزش مالی تاریخ‌ دار و وسیله‌ای برای پرداخت است و از طریق آن صادر کننده چک، پولی را که نزد بانک دارد؛ برای دیگری یا شخص ثالث دریافت می‌کند. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی نحوه صحیح نوشتن چک می‌پردازیم.

نحوه صحیح نوشتن چک

  •  حتما مبلغ چک را هم به رقم و هم به حروف بنویسید این کار برای جلوگیری از رخ دادن اشتباه در درج مبلغ ضروری است و روی مبلغ را نیز با چسب شیشه‌ای بپوشانید تا امکان دست بردن در مبلغ و سوءاستفاده، از بین برود.
  • برای اطمینان همیشه از خودکار مخصوص خود استفاده کنید و در حین نگارش نیز خودکار خود را تغییر ندهید؛ زیرا تغییر در جوهر خودکار می‌تواند امکان جعل را فراهم کند.
  • چنانچه چک دارای خط خوردگی است حتما میزان و موارد خط خوردگی را در پشت چک کامل توضیح دهید ولی چنانچه خط خوردگی ندارد، حتما بنویسید “بدون خط خوردگی” و دو طرف مبلغ را نیز ضربدر بزنید.
  • امضایتان به نحو خیلی ساده یا خیلی پیچیده نباشد زیرا امضاهای خیلی ساده به راحتی قابل جعل است و امضاهای خیلی پیچیده نیز ممکن است متصدی بانک را حین تطابق، گمراه کند.

(برای مشاوره حقوقی در زمینه چک از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی با ما در ارتباط باشید.)

نوشتن صحیح چک

  • همیشه همراه با امضا، نام و نام خانوادگی خود را نیز درج کنید. این کار باعث می‌شود چنانچه امضا شما ساده باشد و امکان جعل شدن داشته باشد، جاعل نتواند دست خطتتان را به راحتی تقلید کند.
  • چنانچه چک را بابت بستن قرارداد صادر می‌کنید، لازم است مبلغ، تاریخ و شماره چک را در قرارداد قید کرده و تصاویر چک‌ها را نیز پیوست کنید.
  •  پس از درج نام شخص، برای اطمینان بیشتر، بنویسید که چک بابت چه چیزی صادر شده است، مثلا بنویسید در وجه فلانی بابت خرید یک دستگاه آپارتمان.
  • چنانچه نمی‌خواهید تاریخ را هم به حروف و هم به عدد بنویسید، حتما تاریخ را به حروف بنویسید.
  •  پس از تکمیل چک و صدور آن، ته‌ برگ آن را نیز با قید تاریخ چک، مبلغ چک و اینکه چک در وجه چه کسی است تکمیل کنید.‌

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب نکاتی که باید درباره چک تخلیه بدانید!، مجله حقوقی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

موارد صدور چک سفید امضا

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

جدایی زن با داشتن حق طلاق

دیه تصادفات رانندگی را چگونه بگیریم؟

از کلاهبرداری پانزی چه می‌دانید؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, مجله حقوقی, چک ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در صورت پنهان کردن ازدواج قبلی، شخص پنهان کننده به حکم قانون مرتکب جرم فریب در ازدواج شده و به دنبال آن مجازات شش ماه تا دو سال حبس در انتظار وی خواهد بود.

گواهی تجرد

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در ازدواج ممکن است روی دهد بحث فریب دادن طرف مقابل است. از شایع‌ترین راه‌های فریب طرف دیگر در ازدواج، اعلام نکردن ازدواج قبلی و داشتن سابقه‌ ازدواج است. برای بسیاری از افراد مجرد بودن طرف مقابل امری مهم و حیاتی است و عقد را بر این مبنا استوار می‌کنند. یکی از راه‌های جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی و پیشگیری از تبعات بعدی آن اخذ گواهی تجرد است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی و چگونگی صدور گواهی تجرد می‌پردازیم.

گواهی تجرد چیست؟

گواهی است مبنی بر اینکه صاحب شناسنامه سابقه ازدواج نداشته یا ازدواج واقع شده منجر به جدایی بر اثر طلاق، فسخ نکاح، بذل یا انقضا مدت در ازدواج موقت و همسر فوت شده نداشته ‌باشد. درخواست کننده گواهی صرفا باید صاحب شناسنامه باشد. شخص متقاضی می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت‌احوال محل صدور شناسنامه خود یا مراجعه از طریق سایت سازمان ثبت ‌احوال، صدور این گواهی را درخواست کند. چنانچه شخصی غیر از صاحب شناسنامه قصد اخذ گواهی برای فردی را دارد، باید دارای وکالتنامه رسمی که در آن اخذ گواهی تجرد صراحتا ذکر شده است، باشد. همچنین صدور گواهی منوط به ارائه اصل شناسنامه صاحب آن است.

گواهی تجرد

مدارک مورد نیاز جهت دریافت گواهی تجرد

  • اصل شناسنامه متقاضی و کارت شناسایی
  •  فتوکپی شناسنامه و کارت شناسایی
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه مطابق تعرفه جاری

(برای مشاوره حقوقی در زمینه ازدواج از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی دلتا با ما در ارتباط باشید.)

موارد ارائه گواهی تجرد

  • ازدواج
  • مهاجرت
  •  استخدام
  • دریافت پذیرش تحصیل در بعضی از دانشگاه‌های خارجی

مراحل دریافت گواهی تجرد

  • مراجعه به اداره ثبت‌احوال
  • تحویل مدارک مورد نیاز ذکر شده
  • بررسی مدارک و تطبیق آن با اطلاعات موجود در ثبت‌ احوال
  • صدور گواهی

مراحل اینترنتی دریافت گواهی تجرد

به منظور درخواست صدور گواهی از طریق اینترنت می‌توانید به درگاه خدمات الکترونیکی پورتال سازمان ثبت احوال به نشانی www.sabteahval.ir مراجعه کنید. پس از انجام مراحل لازم و صدور گواهی پیامی با محتوای گواهی تجرد شما صادر شد برای شما ارسال می‌شود. برای دریافت آن به همراه اصل شناسنامه خود و اصل رسید بانکی پرداختی و شماره رهگیری به اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور مراجعه و گواهی خود را دریافت کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب منوی غذای سالم برای روزهای آلوده، مجله سلامتی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

موارد صدور چک سفید امضا

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

نکاتی که باید درباره چک تخلیه بدانید!

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

توقیف اموال چگونه انجام می‌شود؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,مجردی,خواستگار ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قبل از خواندن صیغه نکاح، دختر و پسر زن و شوهر محسوب نمی‌شوند و مهریه نیز به محض نکاح قابل مطالبه است.

تعلق مهریه در دوران نامزدی

نامزدی در واقع ارتباط زوجین با یکدیگر تا پیش از جاری شدن صیغه نکاح است. به عبارتی دیگر از زمان خواستگاری و پاسخ مثبت خانم تا زمانی که طرفین در دفتر ازدواج حاضر شوند و شرعا و قانونا به زوجیت یکدیگر در آیند دوران نامزدی است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تعلق مهریه در دوران نامزدی می‌پردازیم.

تعلق مهریه در نامزدی

مهریه را باید یکی از مهمترین و البته اصلی‌ترین حقوق مالی رابطه زوجیت دانست. به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی؛ به مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد. در واقع این ماده قانونی بیانگر این موضوع است که تا قبل از جاری شدن صیغه نکاح و شروع رابطه زوجیت خانم هیچ حقی در خصوص دریافت مهریه ندارد پس خانم در دوران نامزدی مستحق دریافت مهریه نیست؛ اما همانطور که اشاره شد ممکن است پیش از انعقاد نکاح بین زوجین صیغه محرمیت خوانده شده باشد که در این صورت موضوع متفاوت خواهد بود.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص مهریه از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی با ما در ارتباط باشید.)

در طول دوران صیغه محرمیت یا همان ازدواج موقت برخلاف دوران نامزدی خانم مستحق دریافت مهریه است که میزان دریافت مهریه بستگی به برقراری رابطه‌ جنسی دارد. اگر رابطه جنسی صورت بگیرد خانم مستحق دریافت تمام مهریه است در غیر این صورت مستحق دریافت نصف مهریه است.

 پیشنهاد مطالعه:  برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر پس گرفتن هدایای نامزدی چه شرایطی دارد؟ را در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

مطالبه مهریه پس از بخشیدن آن ممکن است؟

نفقه از چه زمانی به زن تعلق می‌گیرد؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

هشدار؛ سایت‌های همسریابی مجوز قانونی ندارند!

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,مهریه,نامزدی ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

چک تخلیه به منزله اهرم فشاری عمل می‌کند تا مستاجر در زمان مقرر نسبت به تخلیه ملک و نیز پرداخت به موقع اجاره‌بها اقدام کند.

تنظیم چک ضمانت تخلیه

برخی مالکان به هنگام اجاره ملک خود چکی را بابت تضمین از مستاجر دریافت می‌کنند تا در زمان مقرر آن را تخلیه کند؛ در اصطلاح به این چک، چک تخلیه گفته می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی چک ضمانت تخلیه و تنظیم آن می‌پردازیم.

نحوه تنظیم چک ضمانت تخلیه به چه صورت است؟

عواقب چک تخلیه تنها زمانی گریبان‌گیر مستاجر خواهد ‌بود که وی در انجام وظایف خود اعم از پرداخت اجاره‌بها یا تحویل به موقع ملک به مالک کوتاهی کرده باشد؛ با این حال می‌توان به منظور پیشگیری از مشکلات احتمالی چک تخلیه را به گونه‌ای صحیح تنظیم کرد تا از عواقب ناگوار آن جلوگیری شود. برخی از اصول نگارش صحیح این نوع چک عبارت‌اند از:

  •  به هیچ وجه چک تخلیه را در وجه حامل پر نکنید.
  • به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در قرارداد شماره چک و مشخصات آن در اجاره نامه ذکر شود.
  • در چک تخلیه قید کنید که این چک به جهت تضمین تخلیه ملک به آدرس فلان و در تاریخ فلان به آقا یا خانم مالک تحویل داده می‌شود.

تنظیم چک ضمانت تخلیه

چک تخلیه برای مستاجر چه پیامد‌هایی را به دنبال دارد؟

به طور کلی پیامد‌های چک ضمانت تخلیه زمانی گریبان‌گیر مستاجر می‌شود که به موقع ملک را تحویل نداده باشد یا اینکه در زمان عقد قرارداد نکات احتیاطی را رعایت نکرده باشد، در این صورت مالک می‌تواند از طریق محاکم قانونی وجه چک را مطالبه کند.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص چک از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی با ما در ارتباط باشید.)

طبق قانون در صورت کوتاهی مستاجر از انجام وظایف قانونی خود، مالک می‌‌تواند از طریق چک تخلیه برای تحت فشار قرار دادن فرد اقدام کند. تحت شرایطی که مستاجر تمام موارد احتیاطی را برای چک تخلیه در نظر گرفته باشد، مالک صرفا به جهت دیرکرد مستاجر نمی‌تواند به صورت مستقیم اقدام به اجرا در آوردن چک کند؛ البته در این مواقع نیز بندهای قانونی متعددی برای درخواست و مطالبه حق مالک وجود دارد. با این حال موجر بعد از اتمام زمان قرارداد در صورتی‌که این خبر را به مستاجر بابت تخلیه ملک داده باشد، می‌تواند از طریق شورا حل ‌اختلاف یا دادگاه برای پیگیری چک تخلیه و خواسته خود اقدام کند.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن ویدیو گوش‌سیاه و شکار دیدنی پرنده به بخش ویدیو مجله دلتا مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:

موارد صدور چک سفید امضا

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

سفته حسن انجام کار و نکات مهم در صدور آن

مزاحمت از طریق واتساپ قابل پیگیری است؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,چک ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کلمه تمکین در لغت به معنای الزام است و در اصطلاح به این معنی است که پس از زوجیت، خانم مکلف به تبعیت از مرد است.

تمکین در عقد

ایجاد رابطه زوجیت احکام زیادی اعم از مالی و غیرمالی را برای طرفین به وجود می‌آورد. احکام مالی از جمله مهریه، نفقه و… که به وفور درباره آن‌ها مطالب وجود دارد اما احکام غیرمالی که کمتر به آن توجه می‌شود و بعضا با احکام مالی در مواردی اشتباه گرفته می‌شود لازم است تا درباره آن به طور مختصر و مفید صحبت شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع تمکین در دوران عقد می‌پردازیم.

تمکین در دوران عقد

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تکلیف دختر باکره‌ای که هنوز با همسرش زندگی مشترکش را آغاز نکرده است و زیر یک سقف زندگی نکرده‌اند از لحاظ مهریه و نفقه چه می‌شود؟ از لحاظ نفقه تکلیف روشن است. در قانون مدنی آمده است که نفقه همسر دائم با شوهر است اما از تصمیمات دادگاه این موضوع فهمیده می‌شود که نفقه همسری که در دوران عقد است طبق همان رویه سابق با پدر بوده و شوهر وظیفه‌ای به پرداخت نفقه ندارد، البته که در این بین نظرات مخالف وجود دارد و عده‌ای نیز عقیده دارند حقوق همسر در عقد نیز هیچ تفاوتی با زمان زندگی مشترک ندارد.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص تمکین از طریق بخش پرسش و پاسخ دلتا با ما در ارتباط باشید.)

با توجه به اینکه شوهر در دوران عقد وظیفه پرداخت نفقه ندارد زن نیز وظیفه تمکین به معنا خاص یا همان رابطه زناشویی را ندارد و در صورت عدم تمکین ناشزه محسوب نمی‌شود، زیرا طبق نظر قاضی دادگاه ابتدا شوهر باید لازمه تمکین همسر را که شامل خوراک، پوشاک و مسکن مناسب است را فراهم کند و سپس زن را به زندگی دعوت کند و تقاضا تمکین کند و با توجه به فراهم نشدن شرایط زندگی در دوران عقد عدم تمکین در این دوران کاملا امری قانونی برای زن محسوب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب عوارض مصرف نمک زیاد مجله سلامتی دلتا را دنبال کنید.

 

همچنین بخوانید:

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

نکاتی که باید درباره چک تخلیه بدانید!

مطالبه مهریه پس از بخشیدن آن ممکن است؟

دیه تصادفات رانندگی را چگونه بگیریم؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر تصادف رانندگی منجر به جراحت جسمی فردی شود که مستحق دریافت دیه باشد، باید از طریق قانونی اقدام کرد.

دیه در تصادفات رانندگی

پس از وقوع تصادف رانندگی باید نکات مهمی را رعایت کنیم و حواسمان باشد که اگر حادثه خسارت جسمی به همراه داشت، چگونه آن را به پلیس اطلاع دهیم و دیه دریافت کنیم. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی گرفتن دیه در تصادفات رانندگی می‌پردازیم.

گرفتن دیه در تصادفات رانندگی

خسارات ناشی از تصادفات رانندگی به دو دسته مالی و جانی تقسیم می‌شود؛ اگر به هنگام وقوع سانحه رانندگی به جسم و مال فردی آسیبی کوچک برسد، باید خسارت و دیه پرداخت شود. اگر تصادف منجر به خونریزی و آسیب جسمی فردی شود، باید در ابتدا با پلیس و سپس با اورژانس تماس حاصل شود تا نیروهای امدادی خود را به محل حادثه برسانند. نیروهای اورژانس پس از حضور در محل حادثه و معاینه فرد آسیب دیده گزارشی را مبنی بر آسیب دیدگی تهیه می‌کنند و آن را در اختیار فرد آسیب دیده می‌گذارند.

( برای مشاوره حقوقی در خصوص دیه از طریق بخش پرسش و پاسخ  دلتا با ما در ارتباط باشید.)

فردی که در تصادف آسیب دیده است، می‌تواند با گواهی اورژانس به دادگاه مراجعه کند تا او را به پزشکی قانونی ارجاع دهند و سپس گزارش پزشکی قانونی مبنی بر میزان آسیب وارده به فرد در اختیار دادگاه قرار می‌گیرد تا بر اساس آن میزان دیه مشخص شود. در تصادف‌هایی که با آسیب جسمی همراه هستند باید حتما میزان دیه و همچنین جزییات خسارت وارد شده به بدن فرد مورد بررسی قرار گیرد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه طرز تهیه پاستا میگو و اسفناج مجله آشپزی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

موارد صدور چک سفید امضا

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

توقیف اموال چگونه انجام می‌شود؟

مطالبه مهریه پس از بخشیدن آن ممکن است؟

جدایی زن با داشتن حق طلاق

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,دیه,تصادف,رانندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ارث مالی است که بعد از فوت شخص به بازماندگان و وارثان او تعلق می‌گیرد.

شرایط ارث بردن نوه

برای ارث بردن نوادگان از مادر بزرگ یا پدر بزرگ خود یک قاعده کلی وجود دارد آن هم این است که برای تحقق این امر فرزندی از متوفی نباید باقی مانده باشد. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی شرایط ارث بردن نوه می‌پردازیم.

شرایط ارث بردن نوه

از جمله نکات حقوقی مهم که باید به آن توجه داشته باشید تا زمانی که فرزندی از متوفی باقی مانده باشد نوبت به نوه نمی‌رسد یعنی اگر شخصی که فوت کرده ۴ فرزند داشته باشد و ۲ فرزند او قبل از پدر فوت شده باشند و در زمان فوت فقط ۲ فرزند او زنده باشد ارث متعلق به فرزندان باقی مانده است و فرزندان پسر و دختر فوت شده قبل از پدربزرگ ارثی نمی‌برند.

اگر نوبت به ارث بردن نوه‌ها برسد و هیج فرزندی نباشد نوادگان ارث می‌برند و این ارث بین نوه دختری و پسری تقسیم می‌شود.

میزان سهم ارث نوادگان چقدر است؟

نوه‌ها فقط به میزان سهم پدر یا مادر خود ارث می‌برند یعنی هر یک از نوه‌های دختری به میزان سهم الارث دختر متوفی و سهم هر یک از نوه‌های پسری به میزان سهم الارث پسر متوفی باشد که نسبت پسر دو و دختر یک بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطلب نکاتی برای استایل جین! مجله مد و فشن دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

مجازات خیانت در امانت

توقیف اموال چگونه انجام می‌شود؟

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

جدایی زن با داشتن حق طلاق

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, مجله حقوقی, ارث,نوه ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در صورتی که راننده برای نجات یا کم کردن آسیب‌های ناشی از رانندگی به مصدوم کمک کند برای او امتیازاتی در نظر گرفته شده است.

فرار از صحنه تصادف

بعضی از رانندگان پس از تصادف به محض آنکه می‌فهمند مقصر هستند از صحنه فرار می‌کنند. علت فرار از صحنه تصادف می‌تواند ترس ، اضطراب یا فرار از جریمه باشد. قانون بین آن دسته از رانندگانی که پا روی وجدان می‌گذارند و از صحنه تصادف فرار می‌کنند با دیگر رانندگان تمایز قائل شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مجازات فرار از صحنه تصادف می‌پردازیم.

مجازات فرار از صحنه تصادف

در صورتی‌که راننده خودرو با شخص دیگری تصادف کند و موجب کشته شدن او شود، اگر این حادثه عمدی نباشد، چنین قتلی شبه‎ عمد خواهد بود. مهم‌ترین مجازاتی که برای این جرم در نظر گرفته شده پرداخت دیه است که امروزه شرکت‌های بیمه پرداخت آن را تضمین می‌کنند. یکی از نکات حقوقی که باید به آن توجه کرد این است که قتل در نتیجه تصادف رانندگی به قصاص منتهی نمی‌شود؛ با این وجود، گاهی برخی رانندگان بعد از تصادف با فرار از صحنه تصادف، مجروح را رها کرده تا شاید از مجازات‌های این جرم فرار کنند.

طبق قانون اگر بعد از تصادف، مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته باشد و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی از این کار خودداری یا برای فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند برای هر یک از موارد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم خواهد شد. دادگاه نمی‌تواند در این مورد برای محکوم تخفیف قائل شود. قانون‌گذار همچنین مقرر کرده است: بی ‎احتیاطی یا عدم رعایت مقررات، عدم‎ مهارت راننده که منجر به ایجاد صدمه بدنی به دیگری یا نقص و ضعف دائم یکی از اعضای بدن یا از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم شود، یا برخی از آسیب های دیگر از جمله وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی را باعث شود مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه دریاچه پریشان کجاست؟ مجله گردشگری دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

موارد صدور چک سفید امضا

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

توقیف اموال چگونه انجام می‌شود؟

مطالبه مهریه پس از بخشیدن آن ممکن است؟

جدایی زن با داشتن حق طلاق

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, مجله حقوقی, فرار,تصادف ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مهریه از جمله مهمترین حقوقی است که به موجب عقد نکاح به زنان تعلق می‌گیرد.

بخشیدن مهریه

برای بخشیدن مهریه نیازی به دادگاه نیست حتی در صورتی‌که زن مهرش را به وسیله یک دست خط با امضا و اثر انگشت ببخشد این تعهد از گردن داماد برداشته می‌شود، اما در مواردی امکان مطالبه مجدد مهریه وجود دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع مطالبه مهریه پس از بخشیدن آن می‌پردازیم.

مطالبه مهریه پس از بخشیدن 

بخشیدن مهریه از سوی زن، می‎تواند سه حالت داشته باشد:

  • حالت اول: زمانی است که زوجه به همسر خود می‎گوید، “تو را از پرداخت مهریه بَری می‌کنم” به این معنی که، از نظر من تو دیگر تکلیفی برای پرداخت مهریه نخواهی داشت؛ این بیان باعث می‎شود تا تکلیف شوهر در ادای مهریه، به ‎طور کلی از بین برود، در نتیجه در این حالت زن حق اینکه از بخشش مهریه خود صرف نظر کند را ندارد.
  • حالت دوم: زمانی است که زن با پرداخت مبلغی پول یا بخشش یک مال به شوهر خود، از او می‎خواهد که طلاقش دهد. به این طلاق، مبارات گفته می‎شود. از جمله نکات حقوقی که باید در این نوع طلاق به آن توجه کرد، این است که زن و شوهر توافق می‎کنند در قبال بخشیدن مهریه یا کمتر یا بیشتر از آن از یکدیگر جدا شوند. در این روش دیگر شوهر حق رجوع ندارد و به این ترتیب زن با بخشیدن مالی معادل مهریه، یا بیشتر و کمتر از آن به شوهر، او را راضی به طلاق می‌کند. اگر زن در ایام عده‌ طلاق (مدتی که زوجه باید بعد از طلاق، برای ازدواج مجدد صبر کند) از بذل و بخشش خود رجوع کند، طلاق بی‌اثر شده و شوهر، ملزم به پرداخت مهریه خواهد بود.
  • حالت سوم: زمانی است که وی مهریه خود را به شوهر هبه می‎کند، یعنی مهریه خود را می‌بخشد. به این صورت که می‎گوید، من مهریه خود را به تو بخشیدم. در این حالت مانند سایر انواع هبه، تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به ‎طور کلی از بین نمی‎رود؛ زیرا  زن می‎تواند تحت شرایطی از بخشش خود رجوع و مهریه خود را مطالبه کند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطلب چیدمان مبل بزرگ در نشیمن کوچک  مجله دکوراسیون دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

موارد صدور چک سفید امضا

جدایی زن با داشتن حق طلاق

سند رسمی را می‌توان باطل کرد؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

نوه در چه شرایطی ارث می‌برد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, مجله حقوقی, مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بر اساس قانون، تقاضای مهریه در صورت ادامه زندگی مشترک امکان‌پذیر است.

مهریه بدون طلاق

از جمله مهمترین حقوق مالی که به هنگام عقد ازدواج به زن تعلق می‌گیرد، مهریه است. بر خلاف این تصور که زن به هنگام طلاق می‌تواند مهریه‌اش را مطالبه کند، تقاضا مهریه بدون طلاق نیز امکان‌پذیر است، یعنی اینکه زن می‌تواند هم زمان اقدام به گرفتن مهریه و ادامه زندگی مشترک کند؛ بدون آنکه با شوهرش اختلافی داشته باشد یا بخواهد جدا شود. قانونگذار این راه را باز گذاشته است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع گرفتن مهریه بدون طلاق می‌پردازیم.

مهریه زن

بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد. بنابراین، همانطور که از این ماده مشخص می‌شود، به محض اینکه عقدی میان طرفین واقع شد، زن مالک مهریه می‌شود و هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه‌اش را مطالبه کند. بر همین اساس، اینکه در عرف گفته می‌شود که عدم تمکین زن و یا دادخواست طلاق از طرف زن سبب محروم شدن زن از مهریه می‌شود، مطلب صحیحی نیست؛ حتی جرایمی مانند برقراری رابطه نامشروع توسط زن نیز سبب عدم استحقاق او نسبت به مهریه نمی‌شود.

گرفتن مهریه بدون طلاق

یکی از نکات حقوقی که باید به آن توجه داشت این است که به محض آنکه عقد نکاح میان زوجین خوانده شد، زن مستحق دریافت مهریه می‌شود و می‌تواند آن را مطالبه کند، البته آنگونه که مرسوم است، مطالبه مهریه و گرفتن آن خصوصا در مهریه‌های سنگین، معمولا به دنبال اختلاف میان زن و مرد در روابط زناشویی اتفاق میفتد، اما باید به این نکته توجه کرد که مهریه حق مالی است که به هنگام عقد ازدواج به زن تعلق می‌گیرد. در صورتی که زن بخواهد و تمایل به ادامه زندگی با همسرش داشته باشد نیز می‌تواند اقدام به گرفتن مهریه‌اش کند؛ بنابراین، گرفتن مهریه و ادامه زندگی امکان‌پذیر است و بدون طلاق هم زن می‌تواند مهریه‌اش را مطالبه کند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب چیدمان مبل بزرگ را در نشیمن کوچک به مجله دکوراسیون دلتا مراجعه کنید.

 

همچنین بخوانید:

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

با ازدواج مجدد زن مهریه قطع می‌شود؟

مطالبه مهریه در عقد موقت

سند رسمی را می‌توان باطل کرد؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,طلاق,مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

وصیت‌نامه امتیازی است که افراد به کمک آن می‌توانند برای اموال‌ خود در زمان بعد از مرگ تصمیم‌گیری کنند.

وصیت اموال

وصیت در دین اسلام عمل مستحبی است که به آن تاکید فراوان شده است، اما این که یک فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند، امر مهمی است که عدم توجه به آن، می‌تواند سبب بروز اختلافات بسیاری در میان ورثه متوفی ‌شود. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی موضوع وصیت اموال در وصیت نامه می‌پردازیم.

وصیت تا ثلث اموال

بر اساس قانون مدنی هر فرد می‌تواند همه اموالش را وصیت کند. این وصیت تا ثلث آن نیازی به رضایت و قبول توسط ورثه متوفی ندارد، اما اگر بیشتر از یک سوم باشد، برای اینکه اجرا شود ورثه باید به آن رضایت داشته باشند و به اصطلاح آن را تنفیذ کنند. در صورتی که وصیت به نفع یکی از ورثه باشد، علاوه بر آنچه که به موجب وصیت به این شخص تعلق می‌گیرد، در ارث نیز سهیم خواهد بود و وصیت باعث محروم ماندن از ارث نخواهد شد، به عنوان مثال در موردی که ورثه‌ شخص فوت شده تنها دو فرزند پسر باشند و متوفی از دارایی‌اش که ۱۵۰ میلیون بوده یک سوم  ۵۰ میلیون را به نفع یکی از پسرانش وصیت کرده باشد، این پسر علاوه بر اینکه ۵۰ میلیون بابت وصیت دریافت می‌کند، به موجب ارث نیز سهم می‌برد. از نکات حقوقی مهم این است که وصیت در صورتی اجرا می‌شود که ابتدا هزینه‌های کفن و دفن و سپس بدهی‌های متوفی پرداخت شود و اگر مالی باقی بود به وصیت عمل می‌شود.

وصیت اموال

وصیت بیشتر از ثلث اموال

اگرچه وصیت کننده می‌تواند تمامی اموال و دارایی‌هایش را برای بعد از فوت وصیت کند، اما این ورثه هستند که باید وصیت بیشتر از ثلث را قبول کنند. در واقع، زمانی‌که متوفی بیشتر از ثلث اموال خود را وصیت کرده باشد ورثه می‌توانند این وصیت را قبول یا رد کنند که این امر برای رعایت حقوق ورثه است. اگر ورثه وصیت بیشتر از یک سوم را رد کنند، تنها تا همان میزان یک سوم به وصیت عمل می‌شود؛ اما اگر قبول کنند وصیت اجرا خواهد شد.

اگر تعدادی از ورثه، وصیت بیشتر از ثلث را رد کنند ولی تعدادی از ورثه آن را قبول کنند، در این صورت مقدار بیش از ثلث فقط از سهم الارث کسانی که آن را پذیرفته اند، کسر خواهد شد. آنچه گفته شد در خصوص همه وصیت‌نامه‌ها باید رعایت شود به این معنی که اگر فردی وصیت نامه رسمی تنظیم کرد، به موجب این وصیت‌نامه هم نمی‌تواند بیشتر از یک سوم اموال را وصیت کند، در غیر این صورت، به اجازه ورثه نیاز دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه ساحل کاپوچینو به مجله گردشگری دلتا مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:

موارد صدور چک سفید امضا

بدون طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

برای جلوگیری از کلاهبرداری در واریز پول چه باید کرد؟

مجازات خیانت در امانت

توقیف اموال چگونه انجام می‌شود؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,وصیت,اموال ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای آنکه دچار کلاهبرداری‌های اینترنتی هنگام پرداخت نشوید باید به نکات مهمی توجه کنید.

کلاهبرداری در واریز پول

امروزه با گسترش استفاده از رایانه و حضور بیشتر افراد در فضای آنلاین، کلاهبرداری اینترنتی و سوءاستفاده‌های اینترنتی نیز افزایش یافته است. در همین راستا ضروری است که همه اشخاص در فضا مجازی و اینترنت با احتیاط عمل کنند و با شناخت قوانین و افزایش اطلاعات در حوزه دیجیتال، از تحقق جرایمی مانند کلاهبرداری اینترنتی پیشگیری کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع کلاهبرداری در واریز اینترنتی پول می‌پردازیم.

کلاهبرداری در واریز اینترنتی پول

برای آنکه در دام کلاهبرداران اینترنتی هنگام پرداخت‌های آنلاین نیفتید باید به نکات حقوقی مربوط به آن توجه کنید. برای پرداخت آنلاین به جای باز کردن درگاه بانکی با استفاده از موتور‌های جستجوگر، باید نشانی دقیق سایت را در نوار آدرس وارد کنید. همچنین نکته حائز اهمیت دیگری که باید به آن توجه کرد این است که سایت‌های اصلی http دارای پسوند s است، ولی سایت‌های فیشینگ و جعلی این پسوند را ندارد.

کلاهبرداری در واریز پول

همچنین توجه داشته باشید که پس از ورود به صفحه پرداخت، یک بار به صورت آزمایشی از صفحه خارج شده و مجدد وارد شوید در صورت تغییر نکردن حروف و اعداد انگلیسی در تصاویر امنیتی، از ادامه عملیات خودداری کنید.

کاربر هنگام تراکنش بانکی و ثبت اطلاعات مورد نیاز برای جابجایی پول، باید حداقل یک یا ۲ نوبت یکی از اطلاعات خواسته شده را اشتباه وارد کند اگر درگاه اینترنتی، اطلاعات اشتباه وارد شده را تایید کرد برای پیشگیری هر گونه سوءاستفاده احتمالی بلافاصله رمز کارت بانکی خود را تغییر دهید. اگر این اقدامات به درستی انجام شوند امکان فیشینگ یا همان کلاهبرداری های اینترنتی به صفر می‌رسد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب امسال چه بارانی بپوشیم؟ به مجله مد و فشن دلتا مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:

موارد صدور چک سفید امضا

مجازات خیانت در امانت

توقیف اموال چگونه انجام می‌شود؟

جدایی زن با داشتن حق طلاق

سند رسمی را می‌توان باطل کرد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,کلاهبرداری,پول ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

حق طلاق یکی از حقوق مرد به شمار می‌رود، با این حال زن نیز می‌تواند با اتکا به قوانین نسبت به جدایی از همسر خود اقدام کند.

طلاق در عقد

گاهی زوجین در همان روزهای نخست پس از عقد و پیش از تشکیل زندگی به صورت رسمی به دلایل مختلف تصمیم به جدایی از یکدیگر می‌گیرند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی طلاق در دوران عقد می‌پردازیم.

طلاق از طرف زن در دوران عقد

در صورتی‌که طلاق توافقی نباشد و زوج رضایت به طلاق نداشته باشد، زوجه جهت جدایی از همسر باید عسر و حرج خود را به دادگاه ثابت کند یا یکی از شروط دوازده‌گانه مندرج در عقدنامه محقق شود. جهت اثبات عسر و حرج از آن‌جایی‌که عقد نکاح به تازگی صورت گرفته است و هنوز زندگی مشترک آغاز نشده است روند آن تا اندازه‌ای دشوار است مگر اینکه مدت طولانی به تشخیص عرف از عقد گذشته باشد و زوجه بلاتکلیف باشد.

یکی دیگر از راه‌های جدایی زوجه از زوج استفاده از دادخواست الزام به تهیه مسکن است. از وظایف زوج این است که برای همسرش منزل به جهت شروع زندگی مشترک تهیه کند که در عرف موکول به بعد از مراسم عروسی است. در مواردی که بعد از عقد نکاح، شوهر به دلایلی زن را بلاتکلیف رها کرده می‌توان از طریق این دادخواست، گرفتن رای لازم، مقدمات دلایل درخواست طلاق را فراهم کرد. بلاتکلیف گذاشتن زن در دوران عقد برای مدت زمان غیر متعارف از دلایل طلاق است.

طلاق در عقد

طلاق از طرف مرد در دوران عقد

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد می‌تواند هر وقت بخواهد همسر خود را طلاق دهد، بنابراین حق طلاق با مرد است و صحت آن احتیاج به موافقت زن ندارد. اما از جمله نکات حقوقی مهم در خصوص طلاق از طرف مرد آن است که مرد با پرداخت حق و حقوق همسر خود اعم از مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و همچنین شرط تنصیف دارایی هر زمان که خواست می‌تواند همسر خود را طلاق دهد.

شرایط پرداخت مهریه در دوران عقد چیست؟

بر اساس قانون مهریه در لحظه جاری شدن عقد، مهریه به زن تعلق یافته و زوجه می‌تواند از حق مهریه در دوران عقد نیز استفاده کند، تفاوت مهریه در دوران عقد در وجود یا عدم وجود روابط زناشویی مابین زوجین است، به این ترتیب کسانی که این دوره را سپری می‌کنند و به شرط باکره بودن زوجه، نیمی از مهریه به وی تعلق می‌یابد و در غیر اینصورت مالک کل مهریه بوده و می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه بدهد، به بیان دیگر مهریه دختر باکره نیمی از مهریه تعیین شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب جو زمین پر از میکروب است  به مجله دانستنی دلتا مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:

نفقه در صورت عدم تمکین به زن تعلق می‌گیرد؟

جدایی زن با داشتن حق طلاق

پرداخت بدهی‌ فرد فوت شده بر عهده چه کسی است؟

دریافت دیه از پزشک مقصر

مرد بدون دلیل می‌تواند زن را طلاق دهد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,نامزدی,عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هنگامی که فردی از دنیا می‌رود، باید بدهی‌های او از دارایی‌های وی پرداخت شود.

بدهی‌ فرد فوت شده

فردی که فوت می‌کند، ممکن است اموال یا بدهی‌هایی را برای وراث خود بگذارد، اما سوالی که به وجود می‌آید این است که بدهی فرد فوت شده را چه کسی باید پرداخت کند؟ در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نحوه پرداخت بدهی‌ فرد فوت شده می‌پردازیم.

پرداخت بدهی‌ فرد فوت شده

اگر دارایی‌های متوفی بیش از میزان بدهی‌هایی که باقی گذاشته است باشد مشکلی به وجود نمی‌آید، زیرا از میزان دارایی‌های او بدهی‌ها پرداخت می‌شوند و سپس باقی اموال بین ورثه تقسیم خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین نکات حقوقی این است که اگر فرد فوت شده بدهی داشته باشد، وراث حق تقسیم ارث را تا قبل از پرداخت بدهی‌ها ندارند، بلکه آن‌ها مکلف هستند ابتدا بدهی‌ها را پرداخت کنند و سپس باقی مانده مال را بین خود تقسیم کنند. اموال متوفی در ابتدا به هزینه کفن و دفن خود متوفی، پرداخت طلب مربوط به طلبکاران و پرداخت حقوق و دستمزد افراد در خدمت متوفی اختصاص پیدا می‌کند، سپس اگر چیزی اضافه از اموال متوفی باقی ماند بین ورثه تقسیم می‌شود.

در واقع وقتی انسانی فوت می‌کند، دیون و بدهی او چه بدهی که پرداختش مدت ندارد و اصطلاحا حال نامیده و باید فوراً پرداخت شود و چه موجل یعنی دینی که پرداختش مدت‌دار است، باید در اسرع وقت پرداخت شود. نکته‌ای که در خصوص دیون متوفی باید توجه داشت، این موضوع است که هر یک از وراث مسئول ادای تمام دیون متوفی به نسبت سهم خود خواهند بود و ملزم نیستند چیزی غیر از ترکه به طلبکاران بدهند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب کفش زمستانی که باید بخرید! به مجله مد دلتا مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:

طلاق در دوران عقد و نکاتی که باید بدانید!

نفقه در صورت عدم تمکین به زن تعلق می‌گیرد؟

دریافت دیه از پزشک مقصر

مجازات خیانت در امانت

توقیف اموال چگونه انجام می‌شود؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,فوت,بدهی ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بر اساس قانون در صورتی که پزشک خلاف علم پزشکی عمل جراحی را انجام دهد باید دیه پرداخت کند.

گرفتن دیه از پزشک

هنگام عمل‌های جراحی اصولا پزشکان از بیماران رضایت‌نامه می‌گیرند تا با رضایت خود فرد بیمار عمل جراحی انجام شود اما ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا رضایت‌‌نامه‌ای که پزشکان قبل از عمل‌جراحی می‌گیرند، اتفاقاتی که ممکن است در طول جراحی پیش‌ بیاید را نیز شامل می‌شود؟ یا حتی گاهی اوقات برای برخی از بیماران این سوال پیش می آید در صورتی که این برگه امضا شود و بیمار رضایت برای عمل جراحی را بدهد آیا پس از آن در صورت رضایت دادن می‌شود از پزشک شکایت کرد یا خیر؟ در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی موضوع گرفتن دیه از پزشک مقصر می‌پردازیم.

گرفتن دیه از پزشک مقصر

رضایت‌نامه‌ای که بیمار پیش از عمل جراحی آن را امضا می‌کند در واقع اجازه‌ای به پزشک است تا عمل جراحی را انجام دهد و البته باید به این نکته توجه داشت که هر اتفاقی را شامل نمی‌شود. در صورتی که به‌ دلیل تقصیر پزشک اتفاقی برای سلامت بیمار پیش ‌بیاید، حتی اگر رضایت هم گرفته شده باشد پزشک مسئولیت دارد و او ضامن دیه است.

گرفتن دیه از پزشک

اگر به دلیل عمل جراحی صدمه‌ای به بیمار وارد یا موجب فوت او شود اما کاری که پزشک انجام داده دقیقا مطابق با موازین پزشکی باشد حتی اگر رضایتی هم از شخص بیمار نگرفته باشد مسئولیت ندارد بنابراین باید به این نکته توجه داشت که ملاک اصلی در تعیین مسئولیت، برگه رضایت ‌نامه نیست بلکه قصور پزشکی است. اگر به دلیل قصور پزشکی به بیمار لطمه‌ای وارد شود، می‌تواند از پزشک معالج خود در دادسرا شکایت کند تا به دستور مقام قضایی، پرونده به کمیسیون پزشکی ارجاع و در صورت اثبات تقصیر پزشک، به پرداخت دیه محکوم شود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب علائم گوارشی ویروس کرونا چیست؟ را در مجله سلامتی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

طلاق در دوران عقد و نکاتی که باید بدانید!

نفقه در صورت عدم تمکین به زن تعلق می‌گیرد؟

پرداخت بدهی‌ فرد فوت شده بر عهده چه کسی است؟

مجازات خیانت در امانت

توقیف اموال چگونه انجام می‌شود؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,دیه,پزشک ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دادگاه صالح برای طرح دعوای ابطال سند، دادگاه محل تنظیم سند است.

باطل کردن سند

سند مالکیت یکی از مهمترین سند‌های حقوقی به شمار می‌رود، اما گاهی اوقات ممکن است بخواهیم سند مالکیت را ابطال یا اصلاح کنیم که در این صورت باید بر اساس قانون پیش برویم. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نحوه باطل کردن سند رسمی می‌پردازیم.

باطل کردن سند رسمی

یکی از نکات حقوقی مهم در قانون اسناد مالکیت این است که اگر اسناد خدشه‌دار شوند یا نیاز به اصلاح آن‌ها باشد می‌توان اسناد را به صورت قانونی ابطال و اصلاح کرد.

ابطال و اصلاح سند مالکیت ممکن است بدون حکم دادگاه صورت گیرد که در این صورت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است که طبق درخواست مراجع قانونی سند را باطل کند که در این صورت نیازی به حکم دادگاه نیست و سازمان ثبت اسناد خود وارد عمل می‌شود و مواردی مانند اصلاحات اراضی و تقسیم آن‌ها از این جمله موارد هستند. گاهی اوقات هم باطل کردن سند مالکیت توسط اداره ثبت انجام می‌شود در این صورت فرد باید به اداره ثبت مراجعه کرده و بدون حکم دادگاه  اقدام به ابطال سند کند.

باطل کردن سند

در ماده ۲۵ قانون ثبت اختیار ابطال یا اصلاح سند مالکیت به هیأت نظارت سپرده شده است و بر اساس این ماده چنانچه در اثر بی‌دقتی و اشتباه نویسنده در سند مالکیت و… اشتباهی رخ داده باشد، چنانچه ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالفت با سند رسمی باشد یا ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالف حکم نهایی دادگاه باشد و همچنین اشتباهاتی در جریان عملیات مقدماتی رخ دهد و در دفتر املاک نیز وارد شود و چنانچه اشتباهاتی در عملیات تفکیکی رخ داده و در دفتر املاک نیز وارد شود، در همه موارد مورد اشاره، شده اصلاح یا ابطال سند مالکیت در صلاحیت هیأت نظارت خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با کرونای انگلیسی،”کشف گونه جدید ویروس کرونا در انگلیس” را در مجله دانستنی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

موارد صدور چک سفید امضا

مجازات خیانت در امانت

توقیف اموال چگونه انجام می‌شود؟

جدایی زن با داشتن حق طلاق

دریافت دیه از پزشک مقصر

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله حقوقی,سند رسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()