برگ سبز ؛ سند مالکیت خودرو است؟
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برگ سبزي كه شناسنامه وسيله نقليه يا سند مالكيت است ، سند مالكيت پلاك است نه خودرو، چرا كه طبق قانون، پليس راهنمايي و رانندگي پلاك را تحويل مالك خودرو مي‌دهد.

سند رسمي

چند سال قبل كه پلاك با تغيير مالكيت خودرو تغيير پيدا نمي‌كرد چيزي تحت عنوان پلاك ملي مطرح نبود. دفاتر وقتي سند خودرو را تنظيم مي‌كردند يك نسخه هم براي راهنمايي و رانندگي مي‎فرستادند كه مشخصات كارت خودرو به طور كامل تغيير مي‌كرد. راهنمايي و رانندگي نيز دفترچه‌اي به مالك مي‌داد كه در صورت هر گونه نقل انتقال مشخصات توسط دفاتر اسناد رسمي در آن دفترچه ثبت مي‌شد تا اگر نام مالك خودرو را از آنها استعلام كردند، بتوانند پاسخگو باشند.

سند رسمي

تفاوت برگ سبز با سند رسمي خودرو در چيست؟

به گزارش مجله دلتا در واقع برگ سبزي كه شناسنامه وسيله نقليه يا سند مالكيت است ، سند مالكيت پلاك است نه خودرو، چرا كه طبق قانون، پليس راهنمايي و رانندگي پلاك را تحويل مالك خودرو مي‌دهد. پس همان برگ سبز يا شناسنامه وسيله نقليه يا سند مالكيت پلاك، را نيز نيروي انتظامي بايد تحويل دهد و اين سند مالكيت پلاك محسوب مي‌شود و هيچ ارتباطي به مالكيت خودرو ندارد. بنابراين بايد به اين نكته توجه داشت كه برگ سبز خودرو سند پلاك است نه سند خودرو. اين برگه نشان مي‌دهد كه من مالك پلاكي هستم كه هم اكنون روي خودرو نصب است.

نظر قانونگذار در مورد برگ سبز خودرو

در مورد تنظيم سند خودرو، موضع قانونگذار مشخص است. مجلس مصوب كرده كه وظيفه تنظيم سند خودرو با دفاتر اسناد رسمي است. قوه قضائيه هم با صراحت اين موضوع را اعلام كرده و حتي به نيروي انتظامي تذكر داده است كه تنظيم سند خودرو با دفاتر اسناد رسمي است. با توجه به دخالت سازمان بازرسي كل كشور در ارتباط با تنظيم سند توسط دفاتر اسناد رسمي، هم اكنون طبق قانون، دفاتر اسناد رسمي مكلف به تنظيم سند رسمي خودرو هستند. به عنوان مثال خودرويي سه يا چهار بار معامله شده  در حاليكه سند رسمي نداشت اما در آخرين معامله خريدار هنگام خريد خودرو درخواست سند رسمي كرده و زماني كه به دفترخانه مراجعه مي‌كند گفته مي‌شود بايد مالكان قبلي را پيدا كند و اين منوط به آن است كه همه مالكان قبلي زنده باشند و دسترسي به آن‎ها ممكن باشد و گرنه مشكلات چند برابر خواهد شد.

سند رسمي

يك نكته مهم

موضوعي كه بايد بيشتر مدنظر قرار گيرد اين است كه در مراكز تعويض پلاك، مالكان را ملزم به مراجعه به دفترخانه نمي‌كنند. از طرفي وقتي مالك براي تنظيم سند رسمي به دفترخانه مراجعه مي‌كند و از هزينه‌اش مطلع مي‌شود ترجيح مي‌دهد با همان مبلغ اندكي كه در مراكز تعويض پلاك پرداخت و برگ سبز خودرو را دريافت كرده است تمام مراحل انجام شده و همين كفايت مي‎كند،اما اين سهل‎گيري مي‎تواند تبعات بعدي داشته باشد.

هم اكنون، با توجه به اينكه تنظيم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمي الزامي شده است تعداد افرادي كه به دفترخانه‌ها مراجعه مي‌كنند تا براي خودروهايشان سند رسمي بگيرند روز به روز در حال افزايش است. اما به دليل آنكه اغلب مالكان قبلي خودروها در دسترس نيستند متأسفانه مشكلاتي به‎وجود مي‎آيد. زيرا حضور مالك قبلي الزامي است . در غير اين‎صورت خريدار فقط در صورت داشتن مبايعه‌نامه‌اي كه خريداران قبلي در آن مشخص شده باشد مي‌تواند به دادگاه مراجعه و درخواست تنظيم سند رسمي كند كه ممكن است مدت زمان زيادي اين فرايند طول بكشد.





:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: