جعل کارت پایان خدمت چه عواقبی دارد؟
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در قانون مجازات اسلامی قانونگذار به بررسی جرم جعل کارت نظام وظیفه پرداخته و مجازات جاعل یا مرتکب را حسب مورد بیان کرده است.

جعل کارت پایان خدمت

در قانون تعریف خاصی از جرم جعل ارائه نشده است و صرفا به بیان مصادیق این جرم بسنده شده است. مصادیق جرم جعل در ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی بیان شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جرم جعل کارت نظام وظیفه یا پایان خدمت می‌پردازیم.

جرم جعل کارت پایان خدمت چیست؟

در پاسخ به اینکه جرم جعل کارت پایان خدمت چیست؟ باید گفت زمانی که فرد جعل کننده به قصد فریب یا ضرر رساندن به دیگران می‌خواهد دروغ را جای حقیقت عنوان کند، یا زمانی که فرد اقدام به ساخت گواهی پزشکی جعلی کند و پزشک تصدیق نامه‌ای جعلی را به فرد بدهد که بیان کننده  معافیت از خدمت نظام وظیفه باشد جرم جعل محقق شده است.

جعل کارت پایان خدمت

مجازات جعل کارت پایان خدمت

مجازات جرم جعل کارت پایان خدمت بسته به اینکه خود فرد شخصا این جرم را مرتکب شده یا جاعل این عمل را انجام داده با مواقعی که پزشک تصدیق نامه‌ای را خلاف واقع برای معافیت از نظام وظیفه فرد بدهد متفاوت است. به همین دلیل قانونگذار در قانون مجازات اسلامی این موارد را در مواد قانونی جداگانه‌ای مطرح کرده است که در زیر به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم‌:

  • طبق ماده ۵۳۸ قانون مجازات اسلامی: اگر فرد شخصا برای معافیت خود از خدمت، اقدام به جعل کند یا توسط شخص دیگری برای فرار از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه، گواهی ‌پزشکی به اسم طبیب جعل کند به حبس از ۶ ماه تا یک سال یا به سه تا ۶ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد
  • طبق ماده ۵۳۹ قانون مجازات اسلامی: اگر پزشک یا طبیب تصدیق‌ نامه‎ای بر خلاف واقع درباره شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به مراجع ‌قضایی بدهد به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد و هرگاه تصدیق‌ نامه مزبور به واسطه اخذ‌ مال یا وجهی انجام گرفته علاوه بر استرداد و ضبط آن به عنوان جریمه، به مجازات مقرر برای رشوه‌ گیرنده محکوم خواهدشد

همچنین اگر پزشک برای دادن مدرک خلاف واقع از فرد پولی گرفته باشد باید آن مال را به عنوان جریمه پرداخت کند که هم به مجازات جعل‌کننده و هم مجازات رشوه‌گیرنده محکوم می‌شود.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر جعل مدرک تحصیلی چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

جعل مدرک تحصیلی چه مجازاتی دارد؟

جعل امضا قولنامه چه مجازاتی دارد؟

جعل چک چه عواقبی در پی دارد؟

مجازات جرم جیب بری

افترا زدن به افراد چه مجازاتی در پی دارد؟

 

با مجله حقوقي دلتا همراه باشيد





:: برچسب‌ها: مجله دلتا , مجله حقوقی , جعل کارت پایان خدمت ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: