آیا پدر و مادر می‌توانند ارث دختر و پسر را تغییر دهند؟
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ارث از جمله حقوق مالی و اقتصادی به شمار می‌رود که در مواردی افراد پس از فوت اعضای خانواده یا بستگانشان از آن بهره‌مند می‌شوند و البته میزان آن برای همه افراد یکسان نبوده و بسته به عوامل مختلف متفاوت است.

امکان تغییر ارث

برخی سوالاتی که پیرامون ارث مطرح می‌شود آن است که آیا پدر و مادر می‌توانند ارث دختر و پسر را تغییر دهند و دیگر اینکه آیا می‌توانند وصیت کنند که به یکی بیشتر و به دیگری کمتر ارث برسد؟ در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع امکان تغییر ارث می‌پردازیم.

 وصیت

آیا پدر و مادر حق دارند وصیت کنند که اضافه بر ارث به کسی داده شود؟ پدر و مادر می‌توانند تا یک‌سوم از اموال خودشان را وصیت کنند که در چه راهی مصرف شود.

مثلا در امور خیر مصرف شود یا اینکه به شخص خاصی داده شود، فرزندش باشد یا غیرفرزندش. بنابراین اختلافی در این نیست که پدر و مادر یا هر شخص دیگری حق دارند وصیت کنند اموالشان را به کسی بدهند.

تغییر ارث

ارث

ارث دختر و پسر، ارث پدر و مادر و همچنین ارث همسر از همسر در قانون مشخص شده است به عنوان مثال: اگر یک برادر باشد و یک خواهر، دو برابر به پسر می‌رسد.
حال آیا پدر و مادر می‌توانند این سهم را تغییر دهند مثلا بگویند دختر برابر پسر ارث ببرد؟ خیر این کار از عهده پدر و مادر خارج است و چنین حقی را ندارند  همان‌طوری که در مورد همسر و پدر و مادر معین شده که چقدر ارث ببرند و با شرایط خاصی این تقسیم ارث آمده و کسی نمی‌تواند آن‌ها را تغییر دهد، چون این موارد حدود و قوانین الهی است و ما حق تغییر آن‌ها را نداریم.
چنانچه بیان شد هر شخصی حق دارد که تا یک‌سوم اموال خودش را وصیت کند که مقداری از آن را به فلان فرزندم مثلا برای خرج تحصیلش بدهید، یا فرزندی که نیاز به مسکن دارد مبلغی را به او پرداخت نمایید.
ولی همین را هم حق ندارد بیش از یک‌سوم وصیت کند و اگر بیش از یک‌سوم شد مقدار بیشترش صحیح نیست، مگر این‌که بقیه وراث اجازه بدهند یا مثلا فرزندان او اجازه بدهند که نصف اموالش را در راه خیر مصرف کنند.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا خیانت از لحاظ حقوقی قابل بخشش است؟  را مطالعه کنید.




:: برچسب‌ها: مجله دلتا, نکات حقوقی, مسائل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: